Sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), pastinya kita rindu dengan aktiviti yang biasa kita lakukan sebelum ini.
Salah satunya menjamu selera bersama-sama teman-teman di kedai makanan Mamak yang menghidangkan ayam goreng panas dan ranggup.
Sebenarnya hanya duduk di rumah pun kita mampu menyediakan Ayam Goreng Mamak ini untuk disajikan buat seisi ahli keluarga.
Menggunakan bahan sedia ada di rumah, pastinya ayam goreng yang disajikan akan membuatkan anda teringat-ingat untuk menikmatinya setiap hari.
Pencarian di laman sosial memberikan perkongsian resipi ayam goreng ini yang sangat senang untuk dibuat. Malah dipercayai boleh membuatkan anda rasa ketagih untuk menikmatinya lagi.
Ayuh, ikuti langkah mudah ini untuk membuatnya bagi penggemar Ayam Goreng Mamak yang merindunya sepanjang PKP ini.
Resepi Ayam Goreng Mamak Yang Bikin Ketagih
Bahan-bahan:
1 ekor ayam
6 sudu makan tepung jagung
6 sudu makan tepung beras
3 tangkai daun kari
Bahan untuk dikisar:
6 ulas bawang putih
2 inci halia
5 tangkai cili kering
2 sudu makan rempah kari
1 biji telur
Garam secukup rasa
1 sudu makan serbuk lada sulah
Cara:
1. Perap ayam dgn bhn kisar, tepung jagung, tepung beras dan daun kari selama 1 jam. Perap lagi lama lagi sedap.
2. Panaskan minyak & goreng ayam hingga masak
SELAMAT MENCUBA….
ARTIKEL BERKAITAN: Tak Susah Nak Buat Brownies Kedut Ikut Sukatan Cawan
SUMBER: FACEBOOK VIRAL MEDIA JOHOR
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Kubu A Famosa Tapak Asal Masjid Agung Kesultanan Melaka Yang Diruntuhkan
Sejak dulu lagi, program Jejak Rasul yang disiarkan di TV3 menambat hati peminat setiap kali tibanya bulan Ramadhan. Program berbentuk dokumentari ini mengkaji semula sejarah-sejarah lama keislaman yang dapat membantu kita memahami akan kegemilangan islam.
Sejak beberapa hari lalu, tweet pengacara Ahmad Fedtri Yahya mengenai kota A Famosa yang merupakan tapak asal Masjid Agung Kesultanan Melaka menarik perhatian orang ramai mengenainya. Tulis Ahmad Fedtri “Di bawah kota A’Famosa ialah runtuhan masjid… darah dan air mata alim ulama silam..
Justeru itu ramai yang menzahirkan rasa terkejut mereka dan ramai yang tidak sabar untuk menyaksikan Jejak Rasul yang bakal disiarkan jam 6.30 petang ini.
Di bawah kota A’Famosa ialah runtuhan masjid… darah dan air mata alim ulama silam pic.twitter.com/4XQy8zQI0F
— Fedtri Yahya (@fedtriyahya) May 4, 2021
Dalam pada itu, dari satu perkongsian Luqman Nulhakim di fbnya,dirinya menulis akan sejarah Kota A Famosa ini yang menarik untuk kita sama-sama memahami sejarah yang pernah tercipta di kota A Famosa ini.
A FAMOSA HASIL RUNTUHAN BATU ISTANA DAN MASJID?
Ketika ini, kerap berlegar mengenai isu pembinaan kota A’Famosa berasal daripada runtuhan masjid, makam dan istana Melaka. Maka, saya suka menjelaskan beberapa hal dan fakta:
1. Menurut, Munsyi Abdullah (1849),Tembok kota Melaka yg dibina daripada batu telah dihancurkan British sekitar tahun 1820an. Ia dihancurkan kerana British risau kekebalan tembok itu jika dikuasai musuh kelak.
2. Sebahagian pakar sejarah memberikan pandangan bahawa kewujudan tembok kota Melaka sebenarnya dibina pada zaman kesultanan Melaka lagi. Pihak portugis hanya membina gerbang yg baharu dan gereja di atas bukit.
3. Hal ini terbukti, terdapat kesan2 takik di jata yg berada di depan dan belakang gerbang mempunyai ukiran seakan-akan keris yg disilang tarakol (sejenis pistol Melayu). Dan sangat mustahil sebuah kota yg ampuh dan kebal mampu disiapkan kurang setahun walaupun dikerah seluruh orang Melaka membinanya. Melaka ditakhluk sekitar Ogos 1511 dan serangan balas dibuat sekitar awal 1513.
Diceritakan org2 tua Melaka, ketika istana Melaka dibakar Portugis, api yang membakar istana mengambil masa satu minggu untuk menghanguskan istana dan cahaya apinya kelihatan sehingga ke seberang (Dumai).
4. Dalam catatan Alfonso, mereka memang menggunakan runtuhan2 batu dari makam pembesar, raja, ulamak, dan istana sebagai bahan membina gerbang dan gereja.
5. Namun, bukan gerbang itu yg dipersoalkan tetapi bekas gereja St Paul itu yang patut dirobohkan kerana itulah kawasan sebenar istana dan Masjid Agung Melaka.
6. Lima orang Raja/Sultan pernah Syahid ketika peperangan merebut Kota Melaka iaitu
i. Tengku Raja Ahmad Shah Ibni Sultan Mahmud Shah. Putera Mahkota Kerajaan Melaka (1511) – (Melayu)
ii. Raden Yunus menantu Sultan Ageng Raden Demak – Tengku Mahkota Kerajaan Demak (Jawa) berserta dua puteranya. – (1521)
iii. Raja Haji Fisabilillah – Tengku Mahkota kerajaan Riau Lingga (Bugis) – 1784.
7. Ketika mendengar kota Melaka ditawan oleh Portugis, maka terpacul di mulut Sultan Demak:
Kalau roboh kota Melaka,
Papan di Jawa kami dirikan,
Kalau sungguh bagai dikata,
Jiwa dan badan kami serahkan.
8. Ketika Raja Haji ditemukan syahid, tangan kanan beliau masih memegang kitab Dalail Khairat (kitab selawat) dan ditangan kirinya badik pusaka milik keluarganya.
9. Bagi menghina kemangkatan Raja Haji, Belanda telah meletupkan 21 das tembakan meriam atas bukit St Paul sbg tanda kemenangan. Abdullah Munsyi, menceritakan penghinaan terbesar adalah diatas makam Raja Haji dibina kandang babi. Lalu org Melayu telah menyelamatkan jenazah almarhum (masih utuh) dan dihantar ke kg baginda.
10. Sepanjang peperangan merebut kota Melaka, orang Minangkabau dibawah pimpinan Naning banyak menyerang dari bahagian daratan.
11. MCA membantah penukaran nama Bukit St Paul kembali kepada Bukit Seri Melaka.
12. Sunan Ampel (ketua wali songo) adalah ulamak besar Nusantara yg mula2 mengistiharkan jihad untuk merampas semula kota Melaka.
Ketika pimpinan lemah dan mempunyai para pembesar dari kalangan pembelot maka tuhan menghukum Melaka selama 446 tahun. Namun, selama 446 tahun itu bangsa Melayu tidak duduk diam untuk menebus maruah mereka dan menegakkan kembali agama Allah.
Kalau nak jatuh, jatuhlah nangka,
Jangan ditimpa si batang pauh,
Jika kerana agama, bangsa dan negara,
Hamba sanggup berkecai tubuh.
Wallahuallam. Jangan plak ade makhluk perli aku dtg dari masa lepas plak.
Sumber : Lakaran gambar Masjid Agung oleh Faizal Rahmat
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Mengumpat Itu Dosa, Tapi Ada 6 Jenis Umpatan Dibenarkan Syarak
Mengumpat, mengata, gosip dan sewaktu dengannya tidak pernah lenyap dari muka bumi ini selagi manusia dibayangi rasa geram, tidak puas hati, iri hati, cemburu dan segala perasaan yang menjengkelkan.
Umum tahu perbuatan ini adalah satu dosa, namun ia seakan seronok dilakukan kerana puas hati dapat mengata orang yang kita lihat tidak sealiran dengan pemikiran kita.
Apa sahaja yang tidak disukai akan disampaikan kepada orang lain, malah menjadi fitnah pula kepada orang yang diumpat apabila banyak tokok tambah yang tidak benar.
Dengan kebiadaban ini maka tidak hairanlah apabila banyak akaun-akaun yang dibuka di sosial media, khas untuk netizen mengumpat, memfitnah, menokok tambah cerita. Ini semua adalah lubuk dosa untuk membawa ke neraka jahanam.
Artikel berkaitan: “Pesanan Untuk Suami, Elakkan 6 Dosa Ini Terhadap Isteri”-Ustaz Kazim
Artikel berkaitan: Berdosa Tidak Berikan Belanja Nafkah Kepada Ibu Ayah Hidup Susah
Namun jangan terkejut pula ada juga perihal mengumpat yang dibenarkan dalam syarak! Wah… rupanya ada yang dibolehkan. Tetapi sudah tentu perkara itu sesuatu yang bermanfaat bukan hendak menjatuhkan orang lain. Kita baca penjelasan dari SS Mufti Wilayah Persekutuan tentang hal ini.
Islam merupakan sebuah agama yang amat menjaga kehormatan dan kemuliaan seseorang insan sama ada insan itu muslim atau bukan muslim.
Justeru itu, agama ini mengharamkan perkara-perkara yang boleh mencalarkan atau merosakkan maruah seseorang seperti mengumpat sehingga Allah SWT membuat satu perumpaan yang dahsyat kepada golongan seperti ini.
Firman Allah SWT
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ ۚ وَاتَّقُوا اللَّـهَ ۚ إِنَّ اللَّـهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ
al-Hujurat:12
“Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain.
“Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.”
Di dalam ayat ini jelas berkaitan pengharaman mengumpat sehingga diumpamakan seperti memakan daging saudaranya.
Imam al-Maraghi di dalam tafsirnya menyatakan ghibah (mengumpat) diumpamakan seperti memakan daging kerana mengumpat itu bererti menyiat-nyiat kehormatan seperti memakan dan menyiat-nyiat daging. Perumpamaan seperti ini sesuai dengan cara orang Arab berkomunikasi.
Definisi al-Ghibah (mengumpat)
Sebelum kami menjawab persoalan di atas, maka suka bagi kami untuk menyatakan terlebih dahulu definisi bagi mengumpat ini sebagaimana yang diberikan oleh Rasulullah SAW:
Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
أَتَدْرُونَ مَا الْغِيبَةُ؟ قَالُوا: اللهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ، قَالَ: ذِكْرُكَ أَخَاكَ بِمَا يَكْرَهُ
“Adakah kamu tahu apakah itu mengumpat?.” Para sahabat berkata: Hanya Allah dan Rasul-Nya yang mengetahuinya. Nabi SAW bersabda: “Kamu menyebut perihal saudaramu yang tidak disukainya.”
Berdasarkan soalan di atas, di sini kami ingin nukilkan pandangan Imam al-Nawawi sebagaimana yang dinyatakan di dalam kitabnya.
Mengumpat yang dibenarkan dengan tujuan yang sahih dan syar’i yang mana tidak akan dikecapi melainkan dengannya, terdapat enam jenis:
- Membuat aduan apabila dizalimi kepada sultan atau hakim.
- Membantu dalam menentang perkara yang mungkar dengan tujuan mengembalikan pelaku maksiat ke jalan yang benar.
- Menceritakan kepada mufti bagi tujuan fatwa.
- Mencegah umat Islam daripada sesuatu keburukan serta menasihati mereka seperti mereka mengambil ilmu daripada bukan ahlinya.
- Menceritakan perihal orang yang melakukan dosa secara terang-terangan.
- Menyebut sesuatu sifat yang telah makruf (diketahui) kepada diri seseorang itu seperti bisu atau buta dan sebagainya.
Akan tetapi, jika mampu memanggilnya dengan panggilan yang lain adalah lebih baik dan haram memanggil panggilan-panggilan tersebut dengan niat menghina.
Untuk itu, keenam perkara ini dinyatakan oleh para ulama dan sebahagian besarnya disepakati akannya. Adapun, kesemua ini datang daripada dalil-dalil atau hadith-hadith yang sahih lagi masyhur. [Lihat: Riyadh al-Solihin, 432-433]
Imam Ibn Qudamah al-Maqdisi di dalam kitabnya ada juga menyebut jenis-jenis mengumpat yang dibenarkan oleh syarak sama seperti yang dinyatakan oleh Imam al-Nawawi di atas. [Lihat: Mukhtasar Minhaj al-Qasidin, 172-173]
Penutup
Kesimpulannya, mengumpat adalah satu perbuatan yang haram melainkan dengan sebab-sebab yang diizinkan syara’ sepertimana yang telah kami jelaskan di atas.
Selain itu, sebagai seorang muslim yang mengaku beriman kepada Allah SWT perlulah menjaga lidah daripada perkara-perkara yang haram dan sia-sia.
Ini kerana, ciri atau sifat orang yang beriman adalah sentiasa bercakap perkara yang baik atau mendiamkan diri daripada bercakap perkara-perkara yang sia-sia. Amin.
Wallahua’lam
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Jangan Main-Main, Haram Hukumnya Minta Kembali Hadiah Pertunangan
SOALAN :
Andainya pasangan yang bertunang telah memutuskan pertunangan adakah boleh masing-masing kedua belah pihak meminta kembali hadiah pertunangan yang telah diberikan tempuh hari seperti gelang dan cincin dan kasut dan bag tangan dan kek atau seumpamanya?
JAWAPAN :
Jika berlaku putus tunang dan masa bertunang masing-masing saling memberikan hadiah nescaya tidak boleh lagi diminta kembali hadiah yang telah diberi itu dan hukum meminta kembali hadiah yang telah diberikan kepada orang itu adalah haram.
Ada pun harta yang diberi pinjam ketika dalam pertunangan maka yaitu wajib dikembalikan.
Ada pun pihak yang menerima hadiah tidak wajib mengembalikan hadiah tersebut kerana telah menjadi milik nya.
Berkata Dr Wahbah Zuhaili :
ورأى الشافعية والحنابلة: أنه ليس للخاطب الرجوع بما أهداه؛ سواء أكانت موجودة أم هالكة لأن للهدية حكم الهبة ولا يجوز عندهم للواهب أن يرجع في هبته بعد قبضها إلا الوالد فيما أعطى ولده
Ertinya : “Dan pendapat mazhab Syafie dan Hanbali sungguhnya tidak boleh bagi pihak yang melamar meminta kembali akan hadiah yang telah dia berikannya samada hadiah itu masih wujud atau telah rosak kerana sungguhnya hadiah itu sama hukumnya dengan hibah. Dan tiada harus disisi mereka orang yang telah memberi sesuatu meminta semula pemberiannya selepas dari diterima oleh pihak yang diberikan melainkan pada masalah bapa memberikan kepada anak.” (Kitab Al-Fiqh Al-Islami)
KESIMPULAN
Jika masa bertunang saling memberikan hadiah maka apabila putus tunang tidak harus meminta kembali hadiah yang telah diberi.
Pihak yang menerima hadiah itu tidak wajib mengembalikan hadiah yang telah diterimanya kerana telah menjadi miliknya.
Ada pun jika segala harta pemberian masa bertunang itu atas nama pinjam sahaja maka wajib dikembalikan semula kepada yang memberi pinjam.
Wallahua’lam
Ustaz Azhar Idrus
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI