Kilat, petir atau disebut juga halilintar biasanya akan muncul pada musim hujan. Sebelum hujan turun, petir terlebih dahulu akan keluar. Cahayanya adakalanya sangat menakutkan.
Allah ‘Azza wa Jalla menjelaskan fenomena alam ini ada dinyatakan di dalam Al-Quran dan ia sebagai salah satu tanda kebesaran-Nya yang patut direnungi manusia. Muncul pertanyaan, mengapa Allah memperlihatkan kilat?
Dalam Bahasa Arab, Ar-Ra’du digunakan untuk menyebut bunyi guruh. Sementara Ash-Shawa’iq dan Al-Barq digunakan untuk menyebut pancaran petir. Firman Allah SWT adalah surah Ar-Rum ayat 24 menyatakan mengapa kilat dihadirkan.
“Dan di antara tanda-tanda (kebesaran)-Nya, Dia memperlihatkan kilat kepadamu untuk (menimbulkan) ketakutan dan harapan, dan Dia menurunkan air (hujan) dari langit, lalu dengan air itu dihidupkannya bumi setelah mati (kering). Sungguh, pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang mengerti.” (QS Ar-Rum Ayat 24)
Menurut kitab tafsir dikeluarkan oleh Kementerian Agama Republik Indonesia, Allah memperlihatkan kilat kepada manusia untuk menimbulkan ketakutan khususnya di saat manusia dalam perjalanan selain harapan hujan akan turun untuk membasahi bumi yang kering.
Ayat ini menerangkan tanda-tanda kekuasaan Allah iaitu kilat. Ini merupakan fenomena alam yang dapat disaksikan oleh pancaindera kita dan dapat pula diterangkan secara ilmiah menurut sains.
Udara yang turun naik di dalam awan ribut petir mengakibatkan pemisahan cas positif dan cas negatif. Kilat adalah nyahcas yang terhasil apabila perbezaan cas elektrik di antara permukaan bumi dan atmosfera cukup besar untuk mengatasi kesan penebatan udara. Kilat boleh terjadi sama ada di dalam awan, dari awan ke awan, atau antara awan dengan permukaan bumi. Kilat kerap menyambar di luar kawasan hujan lebat dan boleh berlaku sejauh 10 batu dari kawasan hujan tersebut.
Ads
Udara berhampiran kawasan yang dipanah kilat menjadi panas dan mencapai suhu melebihi 30,000 darjah Celsius, tiga kali lebih panas daripada permukaan mataahari. Pemanasan dan penyejukan cepat udara berhampiran kawasan yang terkena kilat menghasilkan rencatan gelombang yang mengejut lalu menghasilkan guruh. Akibatnya, udara tersebut terbias melebihi kelajuan suara (bunyi) walaupun rencatan gelombang kembali ke gelombang suara normal dalam jarak beberapa meter. Gelombang suara terbentuk mengikut udara atmosfera dan bentuk permukaan selepasnya.
Itulah penjelasan proses kejadian petir dan guruh terjadi susul menyusul menurut pemerhatian sains.
Dari sudut agama
Al-Qur’an hanya menyebutkan hal itu sebagai alat untuk menghubungkan hati manusia dengan alam dan Penciptanya. Perasaan takut muncul di kala melihat kilat kerana ia biasanya diikuti oleh petir yang apabila menyambar sesuatu, biasanya akan berlaku kemusnahan.
Bila manusia disambarnya, maka ia akan mati terbakar. Bila metal (logam) yang disambar, maka benda itu akan mencair dan melebur. Bila batu dan bangunan yang disambarnya, maka akan hancur.
Ads
Sesudah kata-kata takut dan harapan, ayat ini dilanjutkan dengan “Dia menurunkan air (hujan) dari langit, lalu dengan air itu dihidupkannya bumi setelah mati (kering).” Apabila menyirami tanah, dia akan menyuburkannya. Kemudian tumbuhlah tumbuh-tumbuhan dan daun-daunnya berkembang. Begitu pula halnya dengan haiwan dan manusia.
Dalam riwayat At-Tirmidzi, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam ditanya tentang Ar-Ro’du (guruh), lalu Baginda menjawab: “Ar-Ro’du adalah Malaikat yang diberi tugas mengurus awan.
Doa ketika mendengar bunyi Petir
1. Dari Ibnu Umar, Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam membaca doa ini ketika mendengar petir.
Subhanalladzi Yusabbihur Ra’du Bihamdihi wal Malaa-ikatu min Khiifatih
“Maha Suci Allah yang halilintar bertasbih dengan memuji-Nya, begitu juga para Malaikat, kerana takut kepada-Nya.”Wallahu A’lam. Sumber : Kalam Sindownews
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Beby Toratora antara pempengaruh media sosial (influencer) terkenal yang mencari rezeki dengan membuat review mengenai makanan.
Mempunyai jumlah pengikut lebih setengah juta di instagramya, sudah pasti setiap makanan yang direview nampak sedap dan menyelerakan. Berilah apa saja, makanan itu nampak enak kerana dirinya makan dengan penuh selera.
Bahkan dengan rezeki membuat review makanan itu jugalah kehidupan keluarga yang dahulunya susah kerana dijaga oleh nenek dan masa yang sama ibunya sering bertukar-tukar kerja berubah di mana dirinya mampu memberikan kehidupan yang baik buat seluruh ahli keluarganya.
Pernah mengakui bukan semua suka dengan video makanan dikongsikannya kata Beby Toratora atau nama sebenarnya Nor Atierah Zulfatie Zulkifli dengan pendapatan itulah dirinya mampu memberi kebahagian buat seluruh ahli keluarganya termasuk membuat ibunya berasa bahagia dengan kehidupan dilalui mereka pada hari ini.
Namun mulut manusia selamanya tidak pernah senang dengan “rezeki” orang lain apabila di akuan Tik Toknya, ramai yang mempertikaikan cara dirinya menikmati tersebut. Bukan itu saja, ada yang menegur kerana mereka bimbang pengambilan makanan berlebihan boleh membawa masalah kepada kesihatannya di masa akan datang.
Bahkan lebih teruk, ada mengaitkan ketiadaan anak selepas berkahwin dengan Apit Johari sejak dua tahun lalu adalah kerana tabiat pemakanannya sedangkan mereka lupa rezeki anak itu datangnya dari Allah SWT.
Tidak hanya isu anak, isu bab makan dengan cara gelojoh turut dipertikaikan termasuk ada mengaitkan bab tudungnya dan makanan di reviewnya tanpa memikirkan hal ini boleh menyakiti hati orang lain.
Dalam satu perkongsian di Tik Toknya @bebytoratora, ada pengikutnya yang menulis kenyataan yang sensitif dan menyakitkan jiwa raga.
“Maaf ya sis. Bertudung labuh, makan banyak tu ikut perut sis. Tapi cara makan tu lahap + gelojoh. Biaq la cara makan beradab. Lagi elok sis. Memang la dibayar.
Ternyata perkongsian itu dibalas oleh Beby Toratora yang menyebut “kenapa kena sebut tudung labuh ya?”. Perangai saya buruk tapi jangan babit tudung,” tulisnya.
Ternyata perkongsian itu mendapat respon dari pengikutnya yang mengakui caranya tidak selahap dikatakan. Malah ramai memberinya kata-kata semangat berkaitan isu ini.
Seharusnya sentiasalah jaga hati orang lain kerana takut-takut “teguran” itu memberi azab kita di akhirat selagi tidak meminta maaf kepada orang yang kita sakiti itu.
Mengambil peluang boleh merentas negeri selepas diumumkan oleh pihak kerajaan, banyak pasangan pengantin mahu meraikan hari bahagia dengan keluarga tercinta dan sanak saudara yang tinggal jauh.
Sehingga kini, beberapa buah negeri sudah memasuki Fasa 4 Pelan Pemulihan Negara (PPN). Antaranya Putrajaya, Kuala Lumpur, Negeri Sembilan, Melaka, Selangor dan mulai hari ini, dua lagi negeri mengekori rapat iaitu Johor dan Terengganu.
Manakala negeri-negeri yang berada di Fasa 3 ialah Perlis, Kelantan, Terengganu, Pulau Pinang, Kedah, Sabah dan Sarawak sementara Fasa 1 dan 2 tiada yang tersenarai. Dalam pada itu, pasti ramai yang tertanya-tanya, berapa ramaikah tetamu yang boleh menghadiri majlis pernikahan memandangkan sudah boleh merentas negeri.
Dalam satu kenyataan, Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) masih mengekalkan SOP menghadkan enam orang tetamu termasuk bakal pengantin bagi majlis pernikahan yang sudah boleh dilakukan di masjid dan surau solat Jumaat berbanding dahulu hanya boleh diadakan di pejabat agama sahaja.
Menurut Bahagian Komunikasi Korporat JAIS, buat masa ini pengekalan SOP itu tidak berubah sekali pun negeri Selangor berada di Fasa 4 kala ini.
“Bagi pasangan yang ingin bernikah di pejabat agama islam, jumlah kehadiran dihadkan kepada tiga orang sahaja termasuk bakal pengantin dan wali.
“Sementara bagi masjid dan surau kehadiran tetamu ialah 6 orang sahaja (termasuk bakal pengantin dan wali) dan kehadiran jurugambar masih tidak dibenarkan sama sekali,” kata jurucakap JAIS ketika dihubungi.
JAIS sebelum ini melalui perkongsian dalam Facebook rasmi memaklumkan, majlis itu boleh dilangsungkan setiap hari tetapi kehadiran masih terhad kepada pasangan pengantin dan wali saja, manakala individu lain tidak dibenarkan hadir termasuk jurugambar.
“Bagi yang sudah lengkap vaksinasi berdasarkan kad atau sijil digital vaksinasi, mereka perlu memenuhi kriteria iaitu melepasi 14 hari dari tarikh suntikan kedua bagi vaksin Pfizer, AstraZeneca serta Sinovac, dan melepasi 28 hari bagi vaksin Johnson & Johnson serta CanSino.
“Bagi yang belum lengkap vaksinasi pula, ujian saringan Real-Time Reverse Transcription-Polymerase Chain Reaction (RT-PCR) hanya wajib ke atas pengantin serta wali.
“Ujian saringan COVID-19 itu perlu dilakukan dalam tempoh 72 jam (tiga hari) dari waktu pelaksanaan majlis, dan keputusan ujian perlu dikemukakan kepada pendaftar sebelum majlis dilaksanakan,” menurut kenyataan itu.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Memilih seseorang untuk menjadi pendamping yang sesuai dengan kriteria peribadi masing-masing memang tidak mudah. Banyak perkara yang perlu dipertimbangkan untuk menentukan siapa orang yang tepat menemani sepanjang hidupnya kelak.
Namun memilih pasangan merupakan urusan perasaan, sehingga ketika bertemu dengan calon yang sesuai maka seseorang akan mengabaikan hal-hal yang seharusnya menjadi kriteria wajib.
Padahal kriteria ini dapat menentukan baik tidaknya kelangsungan serta keharmonian keluarga yang bakal ‘dibentuk’ kelak.
Dikatakan di sini bahawa seorang lelaki muslim dalam memilih seorang wanita yang baik untuk dijadikan isterinya akan ada 4 faktor yang harus diperhatikan iaitu agama, keturunan, harta, dan kecantikan. Dan ketahuilah bahawa Rasulullah SAW mengharuskan kita untuk memilih agama dan kualitinya terlebih dahulu, baru tiga faktor yang lain menyusul.
Rasulullah SAW bersabda “Wanita itu dinikahi kerana empat faktor iaitu agama keturunan, harta dan kecantikannya. Pilihlah wanita yang baik agamanya. Jika tidak, nescaya engkau akan menjadi orang yang rugi” (HR Bukhari dan Muslim).
DAHULUKAN AGAMA
Hadis ini mengisyaratkan bagaimana memilih jodoh yang baik. Meski Nabi Muhammad SAW mendahulukan harta, nasab, dan kecantikan namun junjungan alam ini dalam akhir hadisnya mengatakan bahawa sebaiknya ‘memenangkan’ mereka yang baik agamanya. Hal ini menandakan bahawa sebenarnya agama merupakan kriteria paling utama
Begitu juga dengan pihak wanita. Wanita dalam menerima pinangan lelaki atau memilih calon pemimpin keluarganya kelak juga harus memperhatikan hal diatas. Ketaqwaan calon suami yang ingin menikahinya harus menjadi pilihan utama.
Dan tentunya sebenarnya seseorang yang datang kepadamu untuk menikahi kamu atau seseorang yang akan kau nikahi merupakan cerminan daripada kamu itu sendiri.
Jadi jika kamu ingin mendapatkan seseorang yang lebih baik daripada seseorang yang telah datang kepadamu, kamu perlu berikhtiar dengan mengubah setiap akhlak untuk lebih baik dan berdoa kepada Allah agar dipertemukan dengan pasangan yang baik agamanya. Yang sanggup membimbing kita kepada syurga Allah.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...