
Nabi Muhammad SAW sudah lama pergi meninggalkan kita. Namun percaya atau tidak, satu-satunya sahabat Baginda masih ada lagi hingga kini dan kekal utuh di tempatnya sejak 1400 tahun lalu.
Ia disebut pokok Sahabi yang menjadi tempat Rasulullah melepaskan keletihan dan berlindung dan masih hidup segar sehingga ke hari ini. Para pengkaji sejarah mendapati pokok Sahabi ini kekal rendang di tengah panas terik padang pasir yang terletak di sebuah daerah di Jordan. Bahkan ramai para ilmuan tertanya-tanya bagaimana pokok ini masih bertahan hidup hingga ke hari ini.
Dikisahkan, di waktu Nabi ﷺ masih kecil (berusia di antara 9 atau 12 tahun), Rasulullah telah mengikut pakciknya Abu Thalib menuju Syam. Seorang paderi Kristian yang ketika itu namanya Bahira menyatakan bahawa Muhammad adalah Rasul terakhir akan disambut oleh pohon al-Buqay’awiyyah.
Kerana itulah dirinya menunggu orang-orang yang berteduh di bawah pohon tersebut dan memperhatikan tanda-tandanya namun dirinya tidak menemukan ciri-ciri itu pada sesiapa pun.
Suatu hari dirinya melihat ada rombongan datang berlindung di bawah pokok tersebut. Biarawan Kristian itu merasakan bahawa pohon Sahabi itu kenal akan Nabi kerana cabang-cabangnya memberikan perlindungan dari panas terik matahari. Masa yang sama, awan turut melindungi Nabi.
Dalam hal ini, Bahira mendekati Nabi dan berpesan agar menjaga anak saudaranya itu dengan baik kerana Nabi akan membawa keberkahan dan petunjuk kepada seluruh umat lslam. Dan dikatakan pokok ini masih utuh hingga ke hari ini.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Bagaimana Mahu Jadikan Diri Kita Tidak Disentuh Api Neraka Di Akhirat Nanti?

Setiap dari kita pasti mahu memasuki syurga Allah. Kisah azab dan kepanasan api neraka banyak digambarkan dalam al-Quran sudah cukup memberikan keinsafan.
Al-Tarmizi meriwayatkan daripada Abu Hurairah, daripada Nabi SAW, baginda bersabda: “Neraka dinyalakan selama seribu tahun sehingga ia menjadi amat marah, kemudian dipanaskan lagi seribu tahun sehingga menjadi amat putih, kemudian dipanaskan lagi seribu tahun sehingga menjadi amat putih, kemudian dipanaskan lagi seribu tahun sehingga menjadi hitam pekat.”
Namun bagaimana mahu menjadikan diri kita tidak disentuh api neraka di akhirat nanti?
Sebagai seorang muslim, sudah selayaknya kita meneladani Rasulullah SAW yang memiliki akhlak yang cukup mulia serta memiliki keperibadian yang cukup hebat. Malah untuk memiliki akhlak mulia ini kita disarankan berpuasa dan melakukan solat tahajud.
Rasulullah SAW bersabda :-
“Sesungguhnya orang yang berakhlah mulia sama derajatnya dengan orang yang berpuasa dan mendirikan shalat.” (HR. Ahmad)
Rasulullah SAW juga bersabda :-
“Orang mukmin yang paling sempurna imannya adalah orang yang paling baik akhlaknya.”
Orang mukmin yang berakhlak mulia umumnya memiliki beberapa sifat-sifat. Di antaranya tidak melaknat dan mencaci maki orang lain, tidak mengadu domba atau menceritakan keburukan orang lain. Bersikap lemah lembut dan bersopan santun.
Sentiasa sabar dan suka mempermudahkan urusan orang lain. Masa yang sama, memiliki sikap lemah lembut, tenang, ramah malah tatkala bertemu saudara semuslimnya dirinya akan sentiasa berbuat baik dan inilah antara ciri-ciri yang diharamkan baginya api neraka.
Dari Abdillah bin Mas’ud radhiyallahu ‘anhu, ia berkata,
“Telah bersabda Rasulullah SAW: ‘Mahukah kamu aku tunjukkan orang yang diharamkan neraka baginya?’ Para sahabat menjawab : Tentu saja, wahai Rasulullah!’ Baginda shallallahu ‘alaihi wa sallam menjawab : ‘(Haram tersentuh api neraka orang yang) Hayyin, Layyin, Qarib, Sahl!’ “(HR. At-Tirmidzi dan Ibnu Hibban)
Dengan demikian, ada beberapa sifat mukmin yang tidak akan tersentuh api neraka berdasarkan hadits Rasulullah SAW seperti berikut.
Hayyin
Yang dimaksud dengan hayyin adalah orang yang memiliki ketenangan pada jiwanya lahir dan batin (fizikal dan mental). Orang-orang yang memiliki sifat seperti ini cenderung memiliki jiwa yang teduh, tidak mudah memaki orang lain dan tidak mudah melaknat orang lain. Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, ia berkata,
“Ada seorang laki-laki yang meminta wasiat kepada Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam : Wasiatilah saya!” Baginda bersabda : “Janganlah kamu marah!” Lelaki itu mengulanginya lagi, tetapi baginda Rasulullah tetap menjawab : “Janganlah kamu marah!” (HR. Bukhari)
Layyin
Sifat kedua adalah layyin iaitu sifat yang dimiliki oleh orang yang lembut dan santun. Tutur kata mahupun perbuatannya selalunya baik dan selain suka melakukan kebaikan kepada sesama manusia. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam memberikan teladan kepada kaum muslim untuk sentiasa bersikap lembah lembut dan bersikap santun kepada orang lain kerana sifat ini termasuk satu tanda orang yang berakhlak mulia atau berbudi pekerti yang baik.
Dari Abdullah bin Amr bin al-‘Ash radhiyallahu ‘anhu, ia berkata, “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam itu bukan seorang yang kotor baik kata-katanya atau tindakannya dan tidak pula seorang yang bersengaja hendak berbuat kekotoran baik kata-katanya atau tindakannya”. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Sesungguhnya termasuk dalam golongan orang-orang yang terpilih di antara engkau semua adalah orang yang terbaik budi pekertinya.” (Muttafaq ‘alaih)
Ustaz Ebit Lew antara insan yang sering mempermudahkan urusan orang lain yang diuji kesempitan. Semoga setiap kebaikannya dibalas dengan syurga..
Qarib
Yang dimaksud dengan Qarib adalah orang yang bergaul dan cepat mesra dengan siapa pun.Umumnya, orang memiliki sifat Qarib ini mudah akrab dengan orang lain, ramah, senang diajak bicara, sentiasa tersenyum saat bertemu sesiapa, tidak sinis atau pemarah terhadap orang lain. Dari Abu Dzar radhiyallahu ‘anhu, ia berkata,
“Rasulullah SAW bersabda kepadaku : Janganlah sekali-kali meremehkan perbuatan baik, walaupun menyambut saudaramu dengan muka ceria.” (HR. Bukhari dan Muslim)
Sahl
Dan sifat orang yang tak tersentuh api neraka yang keempat adalah Shal. Yang dimaksud dengan Shal adalah orang yang selalu memudahkan urusan orang lain atau sesame manusia. Orang-orang ini kebiasaannya tak akan menyulitkan urusan orang lain dan akan sentiasa memudahkannya serta akan memberikan jawapan pada setiap persoalan ditanya orang jika meminta pandangannya.
Dari Anas radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah SAW bersabda,
“Permudahlah dan jangan kalian mempersulit, gembirakan dan jangan kalian menakut-nakuti!” (HR. Muslim).
Moga dengan empat sifat di atas akan menjauhkan kita dari seksaan api neraka.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Perlukah Waris Qada Solat Buat Ibu Bapa Yang Telah Meninggal Dunia

Isi Kandungan
TogglePerlukah waris qada solat buat ibu bapa yang telah meninggal dunia terutamanya bagi orang tua yang terpaksa meninggal solat kerana uzur dalam tempoh yang agak lama sebelum meninggal dunia.
Sebagai waris atau anak pasti timbul rasa tanggungjawab apabila mengetahui orang tuanya memang meninggalkan solat di saat-saat kematian kerana sakit.
Ikuti perkongsian Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan berkaitan isu ini dan haruskan waris mengqada atau membayar fidyah bagi pihak si mati yang meninggalkan solat?
Artikel Berkaitan:
Meninggalkan Solat Dengan Sengaja, Apakah Hukumnya? Perlukah Diqada’
Perlukah Waris
Soalan:
Ibu saya baru saja meninggal dunia, dan sepanjang setahun terakhir ini, beliau kerap meninggalkan solat kerana sakit dan tak sempat qada sebelum meninggal dunia.
Adakah kami sebagai waris boleh qada solat yang ditinggalkan atau membayar fidyah bagi pihak beliau?
Qada Solat
Jawapan:
Menurut pendapat muktamad mazhab Syafie, amalan qadha solat atau membayar fidyah bagi pihak si mati oleh waris adalah tidak disyariatkan. Kata Imam Syamsuddin al-Ramli:
ولو مات وعليه صلاة أو اعتكاف لم يفعل ذلك عنه ولا فدية له لعدم ورودها
Maksudnya: “Jika seseorang mati dan dia berhutang solat atau iktikaf (nazar), maka walinya tidak dapat qada bagi pihaknya dan hutang solat itu tidak gugur dengan fidyah, kerana amalan tersebut tidak sabit melalui nas.
Ada pandangan kedua (pandangan yang lemah) dalam mazhab Syafie yang membenarkan amalan ini, dan ia dipegang serta diamalkan oleh ramai ulama. Namun, ia dihukumkan sebagai lemah oleh Imam al-Nawawi:
وَحَكَى صَاحِبُ الْحَاوِي عَنْ عَطَاءِ بْنِ أَبِي رَبَاحٍ وَإِسْحَاقَ بْنِ رَاهَوَيْهِ أَنَّهُمَا قَالَا بِجَوَازِ الصَّلَاةِ عَنِ الْمَيِّتِ وَقَالَ الشَّيْخُ أَبُو سَعْدٍ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ هِبَةِ اللَّهِ بْنِ أَبِي عَصْرُونَ مِنْ أَصْحَابِنَا الْمُتَأَخِّرِينَ فِي كِتَابِهِ الِانْتِصَارُ إِلَى اخْتِيَارِ هَذَا. وَقَالَ الْإِمَامُ أَبُو مُحَمَّدٍ الْبَغَوِيُّ مِنْ أَصْحَابِنَا فِي كِتَابِهِ التَّهْذِيبُ لَا يَبْعُدُ أَنْ يُطْعَمَ عَنْ كُلِّ صَلَاةٍ مُدٌّ مِنْ طَعَامٍ. وَكُلُّ هَذِهِ الْمَذَاهِبِ ضَعِيفَةٌ
Maksudnya:
Pengarang kitab al-Hawi menukilkan kalam daripada ‘Ata’ bin Abi Rabah dan Ishaq bin Rahawaih, mereka berdua mengharuskan solat bagi pihak si mati, manakala Syeikh Abu Sa‘ad Abdullah bin Muhammad bin Hibatullah bin Abi ‘Asrun daripada kalangan ulama mazhab kami yang mutakhir dalam kitabnya al-Intisar juga memilih pandangan ini.
Buat Ibu Bapa
Imam al-Baghawi daripada kalangan ulama mazhab kami (ashab al-wujuh) pula menyatakan dalam kitabnya al-Tahzib bahawa pandangan yang mengharuskan bayaran fidyah sebanyak satu cupak (mud) bagi setiap solat yang ditinggalkan ialah pandangan yang boleh diterima. Namun semua pandangan ini adalah lemah.
Begitu juga dengan pandangan yang dikemukakan oleh Syeikh Abu Bakr al-Dimyati:
من مات وعليه صلاة، فلا قضاء، ولا فدية. وفي قول – كجمع مجتهدين – أنها تقضى عنه، لخبر البخاري وغيره، ومن ثم اختاره جمع من أئمتنا، وفعل به السبكي عن بعض أقاربه، ونقل ابن برهان عن القديم أنه يلزم الولي – إن خلف تركه – أن يصلي عنه، كالصوم .وفي وجه – عليه كثيرون من أصحابنا – أنه يطعم عن كل صلاة مدا
Maksudnya:
“Sesiapa yang telah meninggal dunia dan dia ada hutang solat, maka tiada baginya qada mahupun fidyah. Menurut sebahagian imam mujtahid pula, ia mesti diqada (oleh waris yang masih hidup) berdasarkan hadis riwayat al-Bukhari dan selain beliau.
Oleh sebab itu, sebahagian ulama mazhab Syafi’i memilih pandangan ini, dan amalan qada solat ini diamalkan oleh al-Subki bagi pihak sebahagian daripada kaum kerabatnya. Ibn Burhan pula meriwayatkan satu fatwa lama (qaul qadim) Imam Syafi’i bahawa wali wajib qada dengan mengerjakan solat jika si mati meninggalkan harta warisan, seperti mana puasa.
Ramai ulama daripada kalangan Ashab al-Wujuh berpendapat bahawa bagi setiap solat yang ditinggalkan, hendaklah diberi makan kepada fakir/miskin dengan kadar satu cupak.
Yang Telah Meninggal Dunia
Berdasarkan penjelasan di atas, hal ini merupakan permasalahan fiqh yang diperselisihkan oleh para ulama mazhab Syafie. Namun pendapat yang muktamad dalam mazhab ialah amalan fidyah solat ini tidak disyariatkan, manakala pandangan kedua membenarkannya berdasarkan qiyas kepada amalan fidyah puasa yang dibayar oleh pewaris si mati.
Syeikh Qalyubi pula menukilkan daripada sebahagian ulama mazhab Syafie yang mengharuskan amalan ini:
وهذا من عمل الشخص لنفسه فيجوز تقليده لأنه من مقابل الأصح
Maksudnya:
Amalan ini (qada solat atau membayar fidyah bagi pihak si mati) ialah amalan peribadi seseorang, maka diharuskan untuk bertaqlid padanya, kerana ia merupakan pandangan muqabil al-asah (pandangan kedua dan lemah di dalam mazhab Syafie, namun ia merupakan khilaf yang kuat dan muktabar dalam mazhab).
Kesimpulannya, amalan qada solat atau membayar fidyah bagi pihak si mati oleh waris adalah tidak disyariatkan dan tidak sah menurut pandangan muktamad mazhab Syafie, kerana tiada nas sama ada daripada al-Quran mahupun hadis yang sahih yang menunjukkan pensyariatan amalan ini.
Namun, mengambil kira perkara ini termasuk dalam khilaf yang muktabar, amalan ini boleh dilakukan kerana ia mempunyai sandaran dalam mazhab Syafie dan diamalkan oleh para ulama.
Baca Di Sini:
Kashoorga: Orang yang meninggal dunia tak perlu qada atau bayar fidyah andai dia hutang solat.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Berkali-kali Tanah Ditambah, Kubur Imam Bukhari Tetap Berbau Harum Semerbak

Seringkali kita mendengar nama Imam Bukhari di sebut atau membaca namanya tatkala ada penjelasan hal-hal tertentu memerlukan dalil Sunnah Rasulullah SAW.
Beliau merupakan cendekiawan Islam yang memiliki kebijaksanaan luar biasa dan mengingati lebih 200,000 hadis dan telah mengumpulkan hadis-hadis sahih dalam kitab Hadis al-Bukhari.
Beliau mempunyai pengaruh besar dalam penyebaran agama Islam dan telah meninggal dunia pada 1 Syawal 256 iaitu ketika berumur 62 tahun.
Sesungguhnya kematian insan hebat dan beramal soleh ini telah dimuliakan Allah, apabila makamnya menjadi tarikan orang ramai.
Setelah jasadnya dikebumikan di kota Samarkand, tiba tiba keluarlah bau harum dari kubur beliau. Semerbak bau harum tersebut berlangsung berhari hari dan dicium oleh ramai orang.
Orang ramai kemudian merasa hairan sekaligus takjub melihat fenomena itu, maka mereka pun silih berganti menziarahi kubur Imam Bukhari dan membawa sedikit dari tanah tersebut tabarukan atau mengambil berkat dengan keberkatan Imam Bukhari r.a.
Kerana khuatir akan kubur beliau disalahgunakan oleh orang ramai, maka pihak pengurusan makam telah menambah kembali kubur tersebut dengan tanah yang baharu di atasnya. Walaupun banyak tanah digunakan, tanah tersebut tetap mengeluarkan bau harum.
Berikutan itu, tiada pilihan lain bagi mengatasi haruman kubur Imam Bukhari, maka pihak pemakaman terpaksa membina seakan jalinan kayu yang kuat.
Suatu malam, seorang sahabat Imam Bukhari bermimpi berjumpa dengan Imam Bukhari, kemudian bertanya, “apa rahsia dari bau yang semerbak harum ini?”, Imam Bukhari kemudian menjawab,
“بكثرة الصيام و عدم الوقيعة في الناس”
“Dengan banyak berpuasa dan menjaga diri dari mencela dan merendahkan orang lain”.
Dan sesungguhnya tidak dinafikan bahawa Imam Bukhari sangat jarang berbicara atau mengeluarkan pendapat yang menjurus ke dalam celaan atau hinaan kepada seseorang, bahkan dalam penilaian Jarh kepada seorang rawi, sehingga lafaz terberat yang mungkin dilontarkannya ketika menjarh adalah “فيه نظر“..
Semoga kita dapat mencontohinya dalam menjaga hati dan lisan dari mencela, mencaci, merendahkan dan menghina seseorang, walaupun itu dalam keadaan ingin menasihati.
Artikel berkaitan:Wanita Dalam Iddah Lebih Elok Tinggal Di Rumah Dari Iringi Jenazah Suami Ke Kubur. Ini Penjelasan Mufti!
Artikel berkaitan:15 Minit Percubaan ‘Masuk’ Kubur Hidup-hidup, Amat Menginsafkan
Ringkasan Latar belakang:
Kita memang sudah biasa dengan nama Imam Bukhari kerana seringkali kita mendengar namanya disebut dan membaca namanya apabila ada hadis-hadis sahih diriwayatkan oleh beliau.
Nama penuh Imam Bukhari ialah Abu Abdullah Muhammad Bin Ismail Al-Bukhari. Dilahirkan pada 13 Syawal 194 Hijrah dan meninggal dunia pada 1 Syawal 256 Hijrah. Beliau terkenal sebagai pengarang kumpulan tradisi yang dikumpulkan dalam Sahih Bukhari, yang dianggap oleh Ahli Sunah Waljamaah sebagai hadis sahih daripada Nabi Muhammad SAW.
Beliau dilahirkan pada 13 Syawal 194 Hijrah di bandar Bokhara, di bahagian timur negeri Uzbekistan. Bapanya meninggal dunia semasa beliau masih kanak-kanak, dan ibunya membesarkan beliau bersendirian. Ibunya memelihara dan mendidiknya dengan penuh ihsan serta berkorban untuk memberikan pendidikan yang terbaik kepada beliau.
Semasa kecil lagi, nilai intelek Imam Bukhari telah teserlah.
Beliau amat warak dan mempunyai daya ingatan yang luar biasa serta mempunyai kesungguhan dalam pelajarannya. Diriwayatkan bahawa ketika di dalam belasan tahun, beliau sudah menghafal 70,000 hadis Rasulullah SAW. Beliau meninggal dalam buangan dan dimakamkan di Samarkand, Uzbekistan.
Kashoorga: Sebagai satu contoh teladan mulia dan baik buat kita menjalani hidup dalam dunia fitnah hari ini. Kurangkan lah bercakap perkara-perkara yang tidak elok atau kurang penting. Lagi banyak kita bercakap, maka akan banyaklah nanti luahan kata-kata yang tidak sepatutnya dituturkan.
Sumber: Mualim
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI