Ada kalanya sikap seorang isteri buat suami tidak tahan. Misalnya kuat membebel, tidak dengar kata dan agak malas mengerjakan suruhan Allah yang wajib seperti puasa.
Dan menjadi tanggungjawab suami itu sendiri perlu mendoakan isteri agar berubah sikapnya menjadi seorang isteri solehah.
Ini kerana wanita ini diciptakan dari tulang rusuk yang bengkok dan menjadi tanggungjawab pasangannya untuk sentiasa mendoakan isterinya dalam keadaan yang baik.
DOA SEORANG SUAMI
Seorang isteri sangat memerlukan doa seorang suami dalam hidupnya. Doa yang baik-baik, doa yang indah-indah.
Pernah terfikir tak, bila isteri buat “perangai”, asyik marah-marah, asyik bad mood, asyik merajuk, asyik membebel, mungkin kerana suami terlalu kurang atau belum cukup mendoakan isteri. Suami ingin isteri jadi sabar dan lemah lembut, tetapi jarang2 sekali mendoakan isteri. Lalu bagaimana?
Percayalah doa seorang suami itu mustajab.
Doakanlah isteri jadi seorang yang “haalim” iaitu berlemah lembut dan santun, santun terhadap suami, santun terhadap anak-anak.
Bantulah isteri memperbaiki kelemahan dirinya.
Isteri adalah hawa yang dicipta dari tulang yang bengkok, meluruskannya dengan paksa, akan mematahkannya. Luruskan dengan kelembutan dan kebaikan, eloklah dia.
Credit : Aisyah Huraiyah via Rumah Tangga Bahagia Selamanya.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Berkat Tak Pernah Tinggal Solat, Wanita Ini Terus Dimurahkan Rezeki Walaupun Tak Kerja & Mampu Bagi Duit Pada Emak
Solat itu adalah tiang agama. Tidak kira walau kita berada di mana atau dalam apa situasi suruhan yang satu ini jangan sesekali ditinggalkan. Malah banyak manfaat kita perolehi dengan mengerjakan solat lima waktu sehari.
Bukan sahaja hidup diberkati, rezeki juga insya-Allah makin bertambah dan segala urusan juga akan dipermudahkan.
Seperti perkongsian satu status pengguna laman sosial Facebook, Muhammad Faisal yang begitu mengkagumi adiknya Dr Nurul Huda yang dari kecil tidak pernah tinggal solat. Walaupun setelah dia berkelana menuntut ilmu di perantauan.
Malah berkat menunaikan kewajipan Allah ini juga dia tidak pernah melihat adiknya berada dalam kesusahan. Malah sentiasa cemerlang dalam pelajarannya.
Dia juga tidak pernah meminta duit dari keluarga walaupun ketika itu masih belum ada pekerjaan.
Bukan itu saja, dia juga turut mampu membiayai perbelanjaan ibu bapanya biarpun masih belum bekerja dengan membelikan sebiji kereta untuk kegunaan.
Menjadikan adiknya itu sebagai mentor, dia turut memberitahu siapa yang menjaga hubungan dengan Allah dan kedua ibu bapanya, pastinya Allah akan melancarkan kehidupan seharian mereka.
Dari kecil tak pernah tinggal solat
Ni pic sy ambik curi2..sy nk share ape yg sy nmpk dr mata kasar sy slama sy hidup bsama adk sy….salah satu rahsia My Sis ni..hubungan dia dgn Allah..dr dia kecil smpai besar solat dia xpnh tnggal mlainkn uzur sj..bila sy tiba d bumi euro pd thn 2013 ataw 2014..frst time sy visit dia..sy pnh tgk dia solat d dlm bus,fitting room n Al-Quran sentiasa d tgn dia..klaw nk taw bkn sng nk jd seowg Doktor..
Tak pernah minta duit keluarga, malah kumpul duit dari tingkatan lima dan bagi pula pada emak
My sis bmula dr UPSR 5A,PMR 9A n SPM Straight A (10A)…lepas tu sambg d Asasi MSU nk fight utk biasiswa under Mara dpt pointer 3.8 bru layak p poland tp result dia hmpir 4 full. under biasiswa Mara..smpai poland 6 tahun kena bjuang lagi d tmpt org..result dia sbnrnya cemerlang d poland..sy taw last minit..yg paling best slama dia dok asrama penuh dia xpnh minta duit dr family dia..btl2 harap duit biasiswa oleh kjaan n program pelajar cemerlang..smpai form 5..duit dia kumpul tu..dia bg dkt my mom..
Tak pernah nampak dia rasa susah. Malah ketika masih belum bekerja, masih boleh beri duit pada emak ayah
sy xpnh tgk dia trasa ssh..sy nmpk urusan dia mcm lancar je mcm dpmudahkn sgala urusan..cool n rilex..walaupun psaingan dia kuat n byk..smpai ke ari ni..msh xbkerja lagi..msh boleh lagi sponsor my mum n xpnh lupa kpd family..elaun dr biasiswa dia mcm lbh cukup mcm berkat rezeki dia..My sis dh travel hmpir 15 negara sy rasa..tnpa minta dr duit ibubapa dia..pd diri dia handbeg paling mahal sy rasa xsmpai rm 100..balik malaysia dia dh ada title sbgai doktor dh..masa depan yg cerah cuma nk beli kete kancil n sbuah rumah kpd my mom utk pmulaan..
Nampak dia begitu menjaga hubungan dengan Allah dan kedua ibu bapanya. Jika kita menjaga hubungan dengan Allah, pasti Allah akan melancarkan perjalanan kehidupannya seharian
sy nmpk dia cuma jaga hubugan dia dgn Allah n Kdua ibubpa dia…sape yg mjga hubungan dia dgn Allah pasti Allah akan mlancarkn khidupan dia sharian..klaw org tnya sape mentor sy smpai ke ari ni..org tu xjauh..adk sy sndri..Dr Nurul Huda..sy pnh d tegur n d nasihat oleh dia..walaupun abg..sy mnerima bnda yg baik dr dia…sy harap d dunia lbh mcabar ni..adk2 sy d pelihara oleh sgala musibah n dlancarkn sgala urusan mreka
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Sendawa Tak Batalkan Solat, Tapi Hukumnya Jadi Makruh Kalau Hasilkan Bauan Ganggu Jemaah
Soalan:
Assalamualaikum, saya ingin bertanya berkenaan hukum seseorang itu sendawa di dalam solatnya. Adakah ia membatalkan solat sama seperti jika seseorang itu terkentut ?
Jawapan:
Alhamdulillah segala puji dan syukur kami panjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga hari kiamat.
Definisi Sendawa
Dalam kitab Al-Syeikh Abu al-Abbas ‘Ali al-Fayyumi mendefinisikan sendawa sebagai: Suara berserta angin yang keluar dari mulut disebabkan kekenyangan. Rujuk Al-Misbah Al-Munir, Al-Fayyumi (1/102).
Manakala dalam kitab Al Tanwir Syarah al-Jami’ al-Saghir mendefinisikan sendawa dengan: Angin yang keluar dari perut ketika ia penuh (kenyang). Rujuk Al-Tanwir, Al-Son’aani (8/152).
Menurut Kamus Dewan pula, sendawa adalah bunyi seperti meneguk yang keluar dari kerongkongan kerana kekenyangan dan lain-lain. Lihat Kamus Dewan Edisi Keempat.
Perbahasan Hukum Sendawa
Secara asasnya, sendawa itu sendiri merupakan satu perbuatan yang pernah ditegur oleh Rasulullah S.A.W. Tanpa mengira sama ada sendawa itu di dalam solat mahupun di luar solat. Ini berdasarkan sebuah riwayat daripada Ibn Umar R.Anhuma beliau berkata:
تَجَشَّأَ رَجُلٌ عِنْدَ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم فَقَالَ كُفَّ عَنَّا جُشَاءَكَ فَإِنَّ أَكْثَرَهُمْ شِبَعًا فِي الدُّنْيَا أَطْوَلُهُمْ جُوعًا يَوْمَ الْقِيَامَةِ
Maksudnya: Seorang lelaki sendawa di sisi Rasulullah S.A.W, lalu baginda bersabda: Jauhilah sendawa kamu dari kami kerana sesungguhnya mereka yang paling banyak kenyangnya di dunia adalah mereka yang paling lapar pada hari kiamat.
Riwayat Al-Tirmizi (2478)
Hadis di atas ini menunjukkan bahawa perbuatan sendawa itu dilarang dari sudut larangan ke atas perbuatan yang membawa kepada sendawa itu sendiri.
Imam al Manawi apabila mensyarahkan hadis ini beliau berkata: Larangan sendawa merupakan larangan ke atas sebabnya iaitu kekenyangan yang berlebihan dan ia merupakan sesuatu yang tercela dari sudut perubatan dan juga syarak. Rujuk Faidhul Qadir, Al Munawi (5/11).
Namun ini hanyalah merujuk kepada sendawa yang terhasil dari perbuatan makan secara berlebihan. Ia sebenarnya merupakan suatu perbuatan yang tidak baik kerana biasanya kekenyangan yang berlebihan akan membawa kepada perbuatan perbuatan negatif yang lain seperti malas dalam beribadat dan mendorong untuk melakukan maksiat.
Adapun sendawa yang terhasil bukan secara sengaja, seperti faktor badan berangin dan seumpamanya maka ini tidaklah menjadi suatu kesalahan. Namun di antara adab adalah seseorang itu tidak sendawa dengan sengaja di hadapan orang lain.
Sendawa Dalam Solat
Isu ini mempunyai perbahasannya yang tersendiri di sisi para fuqaha dari sudut adakah sendawa itu menyebabkan terbatalnya solat seseorang atau tidak.
Secara asasnya, sendawa tidaklah termasuk dalam perkara yang membatalkan solat seperti yang dijelaskan dalam beberapa riwayat yang sahih. Ini bermakna, tidak terdapat petunjuk syarak yang menyatakan bahawa sendawa itu menyebabkan solat pelakunya terbatal.
Namun, ada sebahagian fuqaha melakukan qiyas dengan mengatakan bahawa sekiranya di luar solat pun Rasulullah S.A.W menegah perbuatan sendawa maka apatah lagi di dalam solat.
Kesimpulan
Sebagai penutup, kami menyatakan bahawa sendawa tidaklah membatalkan solat. Namun ia adalah satu perbuatan yang kurang adab di dalam solat, bahkan boleh membawa kepada hukum makruh sekiranya menghasilkan bau-bauan yang mengganggu para jemaah. Manakala persoalan adakah sendawa sama kesannya seperti kentut di dalam solat, maka jawapannya adalah tidak sama. Ini kerana, kentut itu merujuk kepada sesuatu yang keluar dari dubur seseorang dan ini tidak sama keadaannya dengan sendawa.
Semoga Allah S.W.T memberikan kefahaman yang tepat kepada kita has dalam beragama. Ameen.
Artikel Berkaitan: Hukum Warnakan Janggut Dengan Inai, Mengikut Sunnah Rasulullah
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Harta Faraid, Ujian Jaga Amanah & Tak Lupa Tanggungjawab” – Peguam Kongsi Pengalaman Urus Pembahagian Harta
Tidak dinafikan, perebutan harta pusaka membabitkan waris kepada mereka yang sudah meninggal dunia sering jadi pertikaian dalam kalangan ahli keluarga.
Lebih-lebih lagi jika si mati tidak meninggalkan sebarang wasiat kepada mereka yang masih hidup.
Artikel Berkaitan: Banyak Hutang, Cara Waris Boleh Pastikan Arwah ‘Damai Di Sana’
Malah ada yang sanggup putus keluarga semata-mata bagi memastikan harta yag ada jatuh ke tangan mereka. Lebih teruk ada yang menggunakan ilmu sihir dalam memastikan segala keinginan mereka tercapai.
Dalam satu perkongsian oleh seorang Peguam, Nor Zabetha Muhamad Nor di laman sosial Facebook memberitahu pengalamannya berdepan kes perebutan harta pusaka oleh waris si mati.
Menurutnya kebiasaan individu yang tidak pernah ambil tahu perihal si mati yang paling banyak mempersoalkan soal harta yang ditingalkan si mati.
Ayuh ikuti perkongsiannya yang boleh dijadikan ingatan buat kita yang masih hidup.
Kalau terbaca isu berebut harta si mati, memang saya tak boleh lepas merasakan perasaan ‘tak patut’.
Firma kami selalu juga dirujuk dengan berkaitan harta pusaka. Isu ini selalunya sangat sensitif. Kubur masih merah, sudah adik-beradik berebut berharta.
Kadangkala bila tidak kena gaya sehingga berparang-parang, bergaduh tak tentu hala, sentiasa bermasam muka, sehingga tidak bertegur sapa. Harta si mati punya pasal.
Soalan selalu saya tanya kepada isteri atau suami yang mendapatkan pandangan, biasanya: “Adik-beradik si mati, waktu hidup ada bertanya khabar? Ada melawat?”
“Tidak”
“Kalau minta tolong bila waktu susah, ada membantu?”
“Tidak”
Saja. Saya ingin tahu. Apa tidaknya, bila berlaku kematian, yang tidak bertanya khabar sewaktu hidup dahulu tetapi yang inilah yang selalu terpaling awal mempertikaikan tentang harta pusaka.
Yang apabila waktu hidup si mati, tidak langsung membantu namun terpaling awal juga selalu menuntut. Kalau waktu hidup itu bukan main payah hendak kita harapkan tetapi bab menuntut harta, dia dibarisan paling hadapan mempertikaikan hak.
Artikel Berkaitan: Rupanya Lepas Kematian Suami, Tanggungjawab Cari Nafkah Anak-Anak Jatuh Pada Datuk Atau Pakcik, Bukan Ibu
Terpaling awal mempertikaikan harta si mati, lebih awal berbanding si isteri atau suami yang sama-sama berkongsi hidup, bersama merasa susah dan senang, bersama-sama tahu pahit menjerih bekerja mengumpul harta membela anak-anak dan membayar tanggungan itu dan ini tanpa bantuan adik-beradik.
Tetapi yang terpaling awal menuntut harta si mati itu selalunya yang sama-sama tidak merasa susah dan payah sewaktu hidup. Yang tidak menghulur bantuan. Yang tidak bertanyakan khabar dan berita.
Tetapi apabila berlaku kematian, yang terpaling awal menuntut ini biasanya yang akan kata “Ini Faraid, kita ikut undang-undang Islam. Ini hak kami”. Yang bab ini mereka tahu hak. Mereka taat dan ingin tuntut perintah Allah.
Tetapi mereka pandai memilih. Mereka pilih untuk taat tentang isu pembahagian faraid tetapi memilih tidak taat pada bahagian menyelesaikan hutang si mati, zakat si mati atau menjalankan tanggungjawab terhadap anak-anak atau pasangan si mati.
Tetapi setelah dapat harta, hilang begitu sahaja. Sekali lagi lupa hendak bertanya hak balu atau duda yang kematian pasangannya yang tercinta. Yang kalau hendak dikira, merekalah paling bersedih, sudahlah kehilangan diasak pula dengan isu harta oleh adik-beradik yang tak reti sabar menunggu harta diagih-agihkan.
Setelah dapat harta, langsung yang terpaling awal ini tidak bertanya tentang hal anak-anak si mati. Cukup makan ke tidak? Perbelanjaan semua bagaimana? Tidak peduli langsung. Kerana dia hanya taat pada perintah Islam faraid sahaja, tidak yang lain.
Kalaulah pasangan atau anak-anak si mati tidak cukup perbelanjaan selepas kematian si mati, manalah tahu atas dasar kemanusiaan ingin didermakan sedikit bahagian faraid yang diperolehi dari si mati secara percuma itu. Tetapi tidaklah perkara ini berlaku.
Sebenarnya selepas memperolehi harta, nafkah anak-anak si mati perlu diambil tahu dan kalau anak-anak masih belum baligh, waris si mati yang mewarisi harta perlu menanggung nafkah anak-anak si mati.
Kadangkala harta faraid ini, saya lihat sebagai ujian juga kepada yang hidup ini. Adakah kita cukup kuat menahan ujian harta? Setelah menerima harta ini, adakah kita cukup kuat untuk menahan dugaan supaya amanah dan tidak lepas tanggungjawab kita?
Adakah kita ini bermulia hati dan cukup kuat setelah menerima harta, menjaga hal ehwal dan kebajikan anak dan isteri si mati?
Kita sebagai orang Islam tahu tentang hukum faraid. Benar sebagai orang Islam, wajib kita ikut. Tetapi, betapa mulia sekiranya, yang tidak bertanya khabar, yang tidak peduli tentang hal rumah tangga si mati, susah senang si mati bermulia hati mendermakan bahagian mereka kepada anak-anak atau pasangan yang lebih memerlukan.
Pernah dahulu saya berkongsi tentang kisah bagaimana seorang anak, yang terlibat dalam kemalangan sehingga dipotong kaki. Dia koma dan ayahnya menggunakan wang pampasan yang patut dia dapat.
Sedikit pun tidak diberikan kepada anaknya, habis dibelanjakan oleh ayahnya untuk diri sendiri. Yang kehilangan kaki, si anak. Yang masa depan berubah selama-lamanya, si anak. Tetapi yang menikmati harta dan yang mendapat kesenangan dari derita si anak adalah ayah.
Begitulah ujian duit dan harta ini sampai manusia jadi alpa dan lupa pada tanggungjawab, sampai tidak rasa ihsan dan belas, sampai lupa hubungan anak-beranak.
Malahan ada jenis yang duit bukan menjadi haknya juga sanggup dirampas, selagi mana ada peluang. Kes begini selalunya apabila melibatkan ahli keluarga yang diamanahkan sebagai pemegang amanah bagi harta anak-anak si mati yang belum mencapai usia. Disalah tadbir dan disalah urus.
Ingatlah, kehidupan ini sementara. Harta dan dunia juga sementara. Kalau bukan hak kita jangan ambil.
Kalau hak kita sekalipun, kita merasakan lebih mulia sekiranya menderma demi menjaga hak dan kebajikan anak-anak dan pasangan si mati. Maka dermalah. Besar balasannya.
Oleh Nor Zabetha
Artikel Berkaitan: “Curang Bukan Sebab Kekurangan Fizikal Pasangan, Tapi Iman Makin Menipis…” – Peguam Dedah Kisah Sebenar ‘Beauty And The Beast’
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI