Isteri baik tapi sayangnya tak menutup aurat, masih mengenakan pakaian menampakkan bentuk badan ataupun enggan bertudung mengikut syariat. Walau sudah dinasihat suami tapi isteri masih jua dengan imej yang sama.
Dilema ini mungkin dihadapi oleh ramai para suami di luar sana. Dalam hal ini adakah suami menanggung dosa isteri yang tidak menutup aurat?
Menjawab permasalahan ramai suami ini, menurut pendakwah bebas Ustazah Asma’ Harun seorang suami yang sudah menasihati isteri sehabis baik untuk menutup aurat TIDAK menanggung dosa isterinya.
Hal ini kerana, beliau sudah menunaikan tanggungjawabnya sebaik mungkin dalam menegur isteri.
Firman Allah SWT:
وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٞ وِزۡرَ أُخۡرَىٰۚ وَإِن تَدۡعُ مُثۡقَلَةٌ إِلَىٰ حِمۡلِهَا لَا يُحۡمَلۡ مِنۡهُ شَيۡءٞ وَلَوۡ كَانَ ذَا قُرۡبَىٰٓۗ
Maksudnya: “Dan (ketahuilah) bahawa seorang itu tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain dan jika berat tanggungannya (dengan dosa), lalu memanggil (orang lain) untuk menolong agar dipikul sama bebanan tersebut, maka tidak akan dapat dipikul sedikitpun daripadanya walaupun orang yang meminta pertolongannya itu daripada kaum kerabatnya sendiri.” (Surah Fatir ayat 18)
Ads
Dalam pada itu katanya, perihal enggan menutup aurat ini hendaklah ditangani dengan tegas dan mengikut kuasa yang ada pada seorang suami.
Rasulullah SAW bersabda:
مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ، فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ، فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ، وَذَلِكَ أَضْعَفُ الْإِيمَانِ
Maksudnya: “Barangsiapa di antara kalian melihat kemungkaran maka hendaklah dia mencegah dengan tangannya, jika dia tidak mampu maka dengan lisannya, jika dia tidak mampu maka dengan hatinya dan itu adalah selemah-lemah iman.” (HR Muslim, hadis sahih)
Suami punyai kuasa mencegah isteri
Merujuk kepada hadis di atas, maka suami adalah golongan yang mempunyai kuasa untuk bertindak mencegah isterinya. Untuk hal ini, boleh kita lihat firman Allah di bawah.
Firman Allah SWT:
وَٱلَّٰتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَٱهۡجُرُوهُنَّ فِي ٱلۡمَضَاجِعِ وَٱضۡرِبُوهُنَّۖ
Maksudnya: “Dan perempuan-perempuan yang kamu bimbang melakukan perbuatan derhaka (nusyuz) hendaklah kamu menasihati mereka, dan (jika mereka berdegil) pulaukanlah mereka di tempat tidur, dan (kalau juga mereka masih degil) pukullah mereka (dengan pukulan ringan yang bertujuan mengajarnya).” [An-Nisa’:34]
Ads
Tip nasihat isteri tutup aurat
Ustazah Asma’ juga turut memberikan beberapa tip untuk para suami menasihati isteri untuk menutup aurat:
1. Menasihati atau memujuk isteri dalam situasi yang tenang, emosinya stabil. Pilih waktu yang sesuai.
2. Membelikan isteri pakaian yang menepati syariah.
3. Memuji isteri yang sedang mencuba menutup aurat dengan pujian yang menyenangkan hatinya.
4. Berterusan memberi sokongan dan kata-kata semangat pada isteri yang mahu berhijrah dalam penutupan aurat.
5. Membelikan buku-buku mengenai wanita solehah.
6. Sekiranya isteri masih tidak mahu berubah dengan nasihat dan usaha-usaha di atas, maka bolehlah melakukan kaedah yang kedua iaitu memisahkan tempat tidur. Jika tidak juga berhasil, maka dibolehkan memukul isteri (dengan pukulan ringan bagi tujuan mengajarnya).
Dah ganti puasa Ramadhan? Puasa yang tertinggal ini wajib diganti segera sebelum Ramadhan berikutnya tiba.
Bagi wanita bergelar isteri, anda wajib tahu sama ada perlu dapatkan izin suami atau sebaliknya untuk ganti puasa Ramadhan.
Ikuti nasihat Mufti Wilayah ini.
Soalan Assalamualaikum. Saya ingin bertanya berkenaan dengan puasa qadha’ Ramadhan. Adakah perlu untuk saya meminta izin suami saya atau tidak.
Jawapan Waalaikumsalam, Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga baginda, para sahabat baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga Hari Kiamat.
Ringkasan Jawapan Hukum menggantikan puasa Ramadhan bagi seorang isteri adalah wajib untuk meminta keizinan suaminya, sekiranya tempoh untuk menggantikannya masih panjang dan suaminya berada di rumah.
Ini kerana kewajipan seorang isteri adalah memenuhi hak suaminya.
Huraian Jawapan Berbalik kepada persoalan yang diajukan di atas, bahawa pada asalnya seorang isteri itu wajib meminta keizinan suaminya untuk berpuasa sunat.
Ini sepertimana hadis yang diriwayatkan oleh Hammam bin Munabbih R.A, sabda Nabi SAW: لاَتَصُمِالْمَرْأَةُوَبَعْلُهَاشَاهِدٌإِلاَّبِإِذْنِهِ Maksudnya: Tidak dibenarkan berpuasa bagi seorang wanita (isteri) dan suaminya ada disisinya melainkan dengan keizinannya Riwayat Muslim (1026)
Imam Nawawi dalam mensyarahkan hadis di atas menyebut: هَذَامَحْمُولٌعَلَىصَوْمِالتَّطَوُّعِوَالْمَنْدُوبِالَّذِيلَيْسَلَهُزَمَنٌمُعَيَّنٌوَهَذَاالنَّهْيُلِلتَّحْرِيمِصَرَّحَبِهِأَصْحَابُنَا Maksudnya: larangan ini bermaksud ke atas puasa sunat (yang memiliki waktu tertentu seperti puasa hari arafah) dan puasa yang disunatkan yang tidak memiliki waktu tertentu. Larangan ini merupakan larangan yang menunjukkan pengharamannya sebagaimana yang dijelaskan oleh ashab al-Syafi’eyyah (Lihat Syarh al-Nawawi ala Muslim, 7/115)
Selain itu, bagi menjelaskan berkenaan dengan puasa qadha’ Ramadhan para ulama menerangkan bahawa tidak dibenarkan bagi seseorang isteri untuk menggantikan puasa Ramadhan tanpa keizinan suami sekiranya waktu untuk menggantikannya masih mempunyai tempoh yang panjang.
Ini sepertimana yang dijelaskan oleh Imam Ibnu Hajar al-Haithami di dalam kitabnya: وَيَحْرُمُعَلَىالزَّوْجَةِأَنْتَصُومَتَطَوُّعًاأَوْقَضَاءًمُوَسَّعًاوَزَوْجُهَاحَاضِرٌإلَّابِإِذْنِهِأَوْعَلِمَرِضَاهُ Maksudnya: Dan diharamkan ke atas seorang isteri untuk berpuasa sunat atau puasa qadha’ sekiranya tempoh menggantikannya masih berpanjangan dan suaminya datang kepadanya melainkan dengan keizinan suaminya atau dia mengetahui suami meredhainya berpuasa. (Lihat Tuhfah al-Muhtaj fi Syarh al-Minhaj, 3/461)
Imam al-Syirwani menyebut di dalam hasyiahnya bahawa sekiranya seorang isteri itu berpuasa tanpa keizinan suaminya maka sah puasanya akan tetapi perbuatannya itu haram dan berdosa.
Walau bagaimanapun sekiranya suaminya tidak berada di tempat tinggalnya maka diharuskan baginya untuk berpuasa. (Lihat Hasyiah al-Syirwani ala Tuhfah al-Muhtaj, 3/461)
Justeru, berbalik kepada persoalan dan dalil yang diberikan dapat kami simpulkan bahawa seseorang isteri wajib meminta izin suaminya apabila hendak melakukan puasa ganti atau puasa sunat sekiranya suami berada di rumah.
Ini kerana wajib bagi seorang isteri untuk memenuhi hak bagi suaminya. Namun sekiranya suaminya tidak ada di rumah, maka ia boleh berpuasa qadha’ atau sunat.
Bahkan sebaiknya meminta keizinan suaminya bagi menunjukkan rasa hormat ke atasnya.
Wallahua`lam.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Dalam situasi banjir dan ditempatkan di kawasan penempatan sementara atau terperangkap di jalan raya berikutan air naik, bolehkah kita menghimpunkan solat iaitu solat jamak di kawasan terperangkap? Mungkin ramai yang berasa risau dengan situasi air naik tapi solat adalah perkara wajib kita lakukan.
Merujuk kepada perkongsian dari Mufti Wilayah Persekutuan mengenai soalan ini, bolehkah mangsa banjir untuk solat jamak berdasarkan dalil Nabi solat jamak ketika hujan? Terima kasih.
JAWAPAN:
Waalaikumussalam wbt,
Kami lebih cenderung kepada pendapat yang mengatakan tidak boleh untuk mereka melakukan solat jamak semasa banjir. Ini kerana, mangsa banjir pada kebiasaannya ditempatkan di dalam penempatan sementara seperti dewan orang ramai, sekolah-sekolah, dan sebagainya. Berkumpulnya mereka di situ sahaja sudah membolehkan untuk mereka solat berjamaah pada setiap solat fardhu. Adapun solat jamak ketika hujan, ianya memang benar warid dari Nabi SAW dan dibolehkan disisi mazhab Syafie (Al-Umm, 1/95 ; Al-Majmu', 4/378). Akan tetapi ianya hendaklah menepati syarat-syarat yang telah ditetapkan oleh para fuqaha' iaitu:
Jamak yang dilakukan mestilah jamak taqdim, dan tidak jamak ta'khir. Ia mesti dilakukan mengikut syarat jamak taqdim iaitu dimulakan dengan solat yang awal (Zohor atau Maghrib) dan mesti berniat untuk jamak di dalam solat yang pertama, selewat-lewatnya sebelum memberi salam bagi solat pertama. (Al-Mu'tamad fi Fiqh al-Syafie, 1/484 – 485)
Solat yang kedua (Asar atau Isya') mestilah dilakukan secara berjemaah di masjid. Tidak disyaratkan untuk solat berjemaah pada solat yang pertama dan dibolehkan untuk solat bersendirian pada solat pertama. Apabila imam mengisytiharkan dijamakkan solat, maka harus seluruh ahli jemaah menjamakkan solat, walaupun ada yang tinggal berdekatan dengan masjid kerana dalam peristiwa solat jamak disebabkan hujan pada zaman Nabi SAW, baginda sendiri mengimamkan solat sedangkan rumah baginda bersebelahan dengan masjid. (Mughni al-Muhtaj, 1/274; Al-Hawi, 4/494; Al-Majmu' 4/258)
Ia mestilah dilakukan di masjid, bukannya di rumah. Masjid atau surau itu mestilah jauh jaraknya sehingga hujan itu memberi kesan kepada orang yang hendak menunaikan solat. Sekiranya rumah berdekatan masjid, tidak dibolehkan jamak. (Al-Umm, 1/95)
Tidak boleh jamak melainkan hujan yang membasahi pakaian. Hujan yang tidak membasahkan pakaian, tidak boleh jamak kerana ia tidak memberi kesan mudarat pada pakaian. Begitu juga salji, hukumnya adalah sama seperti hujan. (Al-Majmu', 4/378)
Wallahu a'lam. Foto : MEDKOM /BERNAMA
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ada banyak posting di media sosial berkaitan berbuat baiklah pada makhluk terutama kucing yang menjadi binatang kesayangan Nabi Muhammad SAW. Bahkan ada ketikanya ia dikongsi sehingga menimbulkan salah faham dalam masyarakat.
Dalam satu perkongsian ditanya kepada Mufti Wilayah Persekutuan, berikut adalah persoalan mengenai kucing yang mampu membantu tuannya di akhirat kelak.
Assalamualaikum Datuk Mufti, saya ada terbaca satu posting tentang kucing di media sosial, kenyataan dalam posting tersebut adalah seperti berikut:
“Patutlah nabi suka kucing. Di akhirat kelak akan ada satu level khas untuk haiwan. Mereka sedang beratur menunggu giliran. Dibawahnya ada banyak manusia yang menunggu giliran untuk meniti satu titian. Apa haiwan itu buat?
Mereka meminta izin pada Allah untuk menolong manusia-manusia yang pernah menolong mereka semasa hidup didunia.”
Mohon pencerahan daripada pihak mufti terima kasih.
Ringkasan Jawapan:
Tidak ada nas dan dalil yang khusus tentang kedudukan haiwan seperti kucing di hari akhirat kelak terutama sekali dalam membantu manusia yang menolongnya semasa di dunia. Namun, umat islam dituntut untuk berbuat baik kepada semua makhluk seperti mana Allah SWT mewajibkan untuk berbuat baik kepada setiap sesuatu kerana setiap kebaikan yang dikerjakan di atas dunia ini akan dijanjikan dengan ganjaran pahala yang mungkin akan membantu kita untuk ke syurga di akhirat kelak.
Huraian Jawapan:
Alhamdulillah segala puji dan syukur kami panjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga hari kiamat.
Sesungguhnya hari akhirat ini termasuk di dalam perkara sam’iyyat iaitu perkara ghaib dan tidak dapat ditanggapi oleh akal manusia melainkan dengan adanya penerangan tentangnya daripada nas-nas al Quran dan as Sunnah. Begitu juga dengan kisah tentang hari kebangkitan yang akan berlaku nanti, telah dikhabarkan kepada kita bahawasanya setiap makhluk yang pernah hidup di atas dunia ini akan dibangkitkan di akhirat kelak untuk dihisab dan dibicarakan. Firman Allah S.W.T: (1)
Maksudnya: “Semasa mereka semuanya dibangkitkan (dihidupkan) semula oleh Allah (pada hari kiamat), lalu diterangkan kepada mereka segala yang mereka telah kerjakan. Allah telah menghitung amal-amal mereka itu satu persatu, sedang mereka telah melupakannya. Dan (ingatlah), Allah menjadi Saksi akan tiap-tiap sesuatu.” (Surah al Mujadalah: 6)
Oleh itu, berdasarkan persoalan dan kenyataan di atas, tidak ada dalil khusus yang menyatakan bahawasanya kucing ataupun haiwan yang lain akan diberikan tempat yang khusus dan keistimewaan untuk membantu manusia di hari akhirat kelak. Sebaliknya, binatang-binatang dibangkitkan untuk memenuhi tuntutan dan hak sesama makhluk seperti mana yang telah yang telah diriwayatkan oleh Abu Hurairah R.A. Rasulullah S.A.W bersabda: (2)
Maksudnya: “Semua hak itu pasti akan dipenuhi pada hari kiamat kelak, hingga kambing bertanduk pun akan dituntut untuk dibalas oleh kambing yang tidak bertanduk.” (Riwayat Muslim: 2582, j4, h1997)
Berdasarkan riwayat tersebut, Imam Nawawi menyatakan bahawa haiwan akan dibangkitkan pada hari kiamat seperti mana bangkitnya golongan taklif (diberi anggungjawab) iaitu golongan yang terdiri daripada anak-anak adam dan jin. Namun, beliau menjelaskan lagi bahawa dibangkitkan haiwan bagi memenuhi hak qisas sesama haiwan tersebut seperti mana di dalam syarahnya: (3)
Maksudnya: “Adapun qisas bagi haiwan bertanduk terhadap haiwan tidak bartanduk bukanlah seperti qisas taklif kerana haiwan tersebut tiada pentaklifan akan tetapi bagi haiwan itu ada qisas muqabalah (balas membalas).” (Syarah Sohih Muslim: 16/136)
Walaubagaimanapun, ia bukanlah untuk menafikan kebaikan dan kelebihan dalam berbuat baik kepada binatang kerana agama Islam menuntut umatnya untuk berbuat baik terhadap semua makhluk dan setiap kebaikan yang dilakukan akan di beri ganjaran pahala. Ini berdasarkan riwayat oleh Syadad Bin ‘Aus:(4)
Maksudnya: “Sesungguhnya Allah telah mewajibkan untuk berbuat kepada setiap sesuatu.” (Riwayat Muslim: 1955)
Begitu juga terdapat hadis yang mana diampunkan dosa seorang wanita kerana memberi minum kepada anjing yang haus.Kisah ini dapat kita hayati melalui hadis yang diriwayat oleh Abu Hurairah, sabda Rasulullah SAW: (5)
Maksudnya: “Seorang wanita yang melacur telah melihat seekor anjing pada suatu hari yang panas sambil mengelilingi sebuah perigi. Anjing tersebut juga menjelirkan lidahnya kerana kehausan. Wanita tersebut menanggalkan kasutnya lalu memberinya minum maka telah diampunkan dosanya”. (Riwayat Muslim: 2245)
Berdasarkan dalil dan hujah-hujah di atas, berkelakuan baik sesama makhluk akan diberikan ganjaran pahala pada hari kiamat bahkan dengan rahmat dan reda Allah SWT boleh membawa kita ke syurga melalui ihsan kita terhadap haiwan. Oleh itu, perlulah kita cermati sebelum mengeluarkan sebarang kenyataan yang melibatkan kelebihan sesuatu perkara supaya tidak bercanggah dengan al Quran dan as Sunnah.
Kesimpulannya:
Tidak ada nas dan dalil yang khusus tentang kedudukan haiwan seperti kucing di hari akhirat kelak terutama sekali dalam membantu manusia yang menolongnya semasa di dunia. Namun, umat islam dituntut untuk berbuat baik kepada semua makhluk seperti mana Allah SWT mewajibkan untuk berbuat baik kepada setiap sesuatu kerana setiap kebaikan yang dikerjakan di atas dunia ini akan dijanjikan dengan ganjaran pahala yang mungkin akan membantu kita untuk ke syurga di akhirat kelak.
Semoga kita terus istiqamah di dalam mengerjakan amal dan kebaikan serta berbuat baik sesama makhluk di dunia ini.
Wallahu a’lam..
Nota Hujung:
(1) Surah al Mujadilah
(2) Muslim Bin al-Hajaj Abu al-Hasan al-Qusyairi an-Naisaburi, Sohih Muslim, Tahqiq: Muhamad Fuad Abdul Baqi, Dar al-Ihya’ al-Turath: Beirut, J4 H1997, No;2582.
(3) Abu Zakaria Muhyiddin Yahya Bin Syaraf an-Nawawi, al-Minhaj Syarah Sohih Muslim Bin al-Hajaj, Dar al-Ihya’ al-Thaniah, J16, H136.
(4) Sohih Muslim: j3, H1548, no:1955
(5) Sohih Muslim: no 2245
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Download movie antara perkara yang biasa dilakukan oleh kebanyakan kita. Macam-macaam cara dilakukan asal dapat menonton movie terbaru secara percuma tanpa mempersoalkan tindakan yang...