Maksudnya: “Dalam bulan Rejab terdapat hari dan malam yang mana berpuasa pada hari tersebut dan mendirikan malamnya (Qiyamullail) adalah seperti seseorang yang berpuasa setahun selama 100 tahun dan berqiyamullail selama 100 tahun. Hari tersebut adalah 3 hari terakhir daripada bulan Rejab dan padanya juga dibangkitkan Muhammad SAW.”
JAWAPAN:
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Bulan Rejab merupakan salah satu daripada bulan yang istimewa buat umat Islam. Ini kerana, ia termasuk di dalam bulan-bulan Haram sebagaimana yang dinyatakan di dalam hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari, bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Waktu berputar sebagaimana keadaannya ketika Allah SWT menciptakan langit dan bumi. Satu tahun terdiri daripada dua belas bulan, daripadanya terdapat empat bulan yang haram (suci) iaitu tiga daripadanya mengikut turutan (Zulkaedah, Zulhijjah dan Muharram) dan yang keempat adalah Rejab Mudhor terletak antara Jamadi al-Akhir dan Sya’ban.” [al-Bukhari (4054)]
Syeikh Mustafa al-Bugho mengatakan perkataan Mudhor ini dinisbahkan kepada satu kabilah yang dinamakan Bani Mudhor kerana kabilah ini amat menjaga akan pengharaman bulan tersebut berbanding bulan-bulan lain ketika menta’liqkan hadis ini di dalam Sahih al-Bukhari.
Selain itu, Imam al-Hafiz Ibn Kathir di dalam tafsirnya telah menukilkan pendapat Ibn Abbas RA yang menyatakan bahawa setiap kezaliman yang dilakukan di dalam bulan-bulan Haram ini, dosanya adalah lebih besar berbanding bulan-bulan lain. Begitu juga, amal soleh yang dilakukan juga adalah lebih besar (pahala) berbanding bulan-bulan yang lain. [Lihat: Tafsir Ibn Kathir, 130/4]
Berdasarkan soalan di atas, riwayat Salman al-Farisi RA tersebut ada diriwayatkan oleh Imam al-Baihaqi di dalam Syu’ab al-Iman dan Fadhail al-Awqat. Akan tetapi, Imam al-Baihaqi menyatakan bahawa sanad hadis tersebut adalah dhaif.
Adapun berkaitan status hadis ini adalah munkar sebagaimana yang dinyatakan oleh Imam al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalni bahawa hadis ini teramat munkar. [Lihat: Tabyin al-‘Ajab, 31] Tambahan pula, Syeikh Ibn Arraq al-Kinani menyatakan di dalam sanad terdapat perawi yang didhaifkan oleh Ibn Ma’in dan . [Lihat: Tanzih al-Syariah, 161/2]
Ads
Untuk itu, kami katakan bahawa riwayat atau hadis ini adalah tidak sahih dan kita tidak boleh sama sekali untuk menyandarkannya kepada Nabi SAW.
Di sini kami nyatakan beberapa pendapat para ulamak berkaitan kelebihan bulan Rejab, antaranya ialah:
Al-Hafiz Ibn Hajar berkata: “Tidak ada disebut di dalam hadis yang sahih (yang boleh dibuat hujjah) akan kelebihan bulan Rejab, berpuasa padanya, berpuasa daripadanya disebabkan sesuatu perkara yang tertentu dan solat yang khusus”. [Tabyin al-‘Ajab, 9]
Imam al-Syaukani pula berkata: “Tidak ada disebut berkaitan amalan pada bulan Rejab secara khusus di dalam sunnah yang sahih, juga yang hasan dan juga yang dhaif (dhaif ringan). Bahkan, kesemua yang diriwayatkan berkaitannya secara khusus adalah palsu lagi dusta dan teramat dhaif”. [al-Sail al-Jarrar, 297]
Imam Ibn Rejab berkata: “Tidak ada yang sahih pada kelebihan berpuasa di bulan Rejab yang khusus daripada Nabi SAW dan juga tidak ada yang khusus daripada sahabat Baginda SAW”. [Faidh al-Qadhir, 210/4]
Untuk itu, bulan Rejab tidak mempunyai apa-apa kelebihan yang khusus daripada hadis-hadis yang sahih seperti amal ibadat tertentu. Walaupun begitu, ini tidak menghalang seseorang itu untuk melaksanakan amalan seperti berpuasa, solat sunat, bersedekah dan lain-lain lagi dengan syarat tidak beri’tiqad (mempercayai) bahawa amalan ini mempunyai kelebihan-kelebihan yang khusus atau tertentu. Ini kerana, ia termasuk atau bulan Rejab termasuk di dalam bulan-bulan haram yang mana diketahui akan kelebihan bulan-bulan haram berbanding bulan-bulan yang lain.
Ads
Kata Abu Bakar al-Warraq:
“Bulan Rejab adalah bulan untuk bercucuk tanam, bulan Sya’ban pula adalah bulan untuk menyiram tanaman dan bulan Ramadan pula adalah bulan untuk memungut hasil.” [Lihat: Lathaif al-Ma’arif, 121/1]
PENUTUP
Sempena kemasukan bulan Rejab ini, marilah sama-sama kita mempertingkatkan amalan baik kita dan semoga Allah SWT sentiasa memberi kita taufiq dan hidayahNya dalam setiap amalan yang kita lakukan agar ia tidak bercanggah dengan al-Quran dan juga sunnah Rasulullah SAW. Amin.
Wallahua’lam
Sumber Kredit: Mufti Wilayah Persekutuan. Sahibus Samahah Dato’ Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
VIDEO:
https://www.youtube.com/watch?v=scqmCOus7-U&t=16s
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Nabi Muhammad SAW sudah lama pergi meninggalkan kita. Namun percaya atau tidak, satu-satunya sahabat Baginda masih ada lagi hingga kini dan kekal utuh di tempatnya sejak 1400 tahun lalu.
Ia disebut pokok Sahabi yang menjadi tempat Rasulullah melepaskan keletihan dan berlindung dan masih hidup segar sehingga ke hari ini. Para pengkaji sejarah mendapati pokok Sahabi ini kekal rendang di tengah panas terik padang pasir yang terletak di sebuah daerah di Jordan. Bahkan ramai para ilmuan tertanya-tanya bagaimana pokok ini masih bertahan hidup hingga ke hari ini.
Dikisahkan, di waktu Nabi ﷺ masih kecil (berusia di antara 9 atau 12 tahun), Rasulullah telah mengikut pakciknya Abu Thalib menuju Syam. Seorang paderi Kristian yang ketika itu namanya Bahira menyatakan bahawa Muhammad adalah Rasul terakhir akan disambut oleh pohon al-Buqay’awiyyah.
Kerana itulah dirinya menunggu orang-orang yang berteduh di bawah pohon tersebut dan memperhatikan tanda-tandanya namun dirinya tidak menemukan ciri-ciri itu pada sesiapa pun.
Suatu hari dirinya melihat ada rombongan datang berlindung di bawah pokok tersebut. Biarawan Kristian itu merasakan bahawa pohon Sahabi itu kenal akan Nabi kerana cabang-cabangnya memberikan perlindungan dari panas terik matahari. Masa yang sama, awan turut melindungi Nabi.
Dalam hal ini, Bahira mendekati Nabi dan berpesan agar menjaga anak saudaranya itu dengan baik kerana Nabi akan membawa keberkahan dan petunjuk kepada seluruh umat lslam. Dan dikatakan pokok ini masih utuh hingga ke hari ini.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Hubungan intim suami isteri kerap dilakukan pada waktu malam sebelum tidur. Hubungan intim sebelum tidur juga dianggap sebagai satu cara suami isteri mengeratkan kasih sayang. Namun tahukah anda, Islam mengajarkan ada waktu-waktu tertentu untuk berhubungan badan.
Dikutip dari berbagai sumber waktu yang disunnahkan untuk berhubungan intim iaitu Subuh, siang hari sebelum Zuhur dan selepas Isyak. Sebagaimana firman Allah SWT QS. An-Nur: 58
‘Hai orang-orang yang beriman, hendaklah budak-budak (lelaki dan wanita) yang kamu miliki, dan orang-orang yang belum baligh di antara kamu, meminta izin kepada kamu tiga kali (dalam satu hari) iaitu: sebelum solat subuh, ketika kamu menanggalkan pakaian (luar)mu di waktu Dzuhur dan sesudah solat Isyak’. (Itulah) tiga waktu aurat bagi kamu. tidak ada dosa atasmu dan tidak (pula) atas mereka selain dari tiga waktu itu.
Tiga waktu ini diperkuat dengan Tafsir Ibn Katsir, 6/83).
”Dulu para sahabat radhiyallahu ‘anhum, mereka terbiasa melakukan hubungan badan dengan isteri mereka di tiga waktu tersebut. Kemudian mereka mandi dan berangkat solat. Kemudian Allah perintahkan agar mereka mendidik para budak dan anak yang belum baligh, untuk tidak masuk ke kamar tidur mereka di tiga waktu tersebut, tanpa izin. (Tafsir Ibn Katsir, 6/83).
Serta kebiasaan ini turut dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW (HR. an-Nasai 1680 dan dishahihkan al-Albani)
”Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam tidur di awal malam, kemudian bangun tahajud. Jika sudah memasuki waktu sahur, Baginda solat witir. Kemudian kembali ke tempat tidur. Jika Baginda ada keinginan, Baginda mendatangi isterinya. Apabila Baginda mendengar azan, Rasulullah langsung bangun. Jika dalam keadaan berjunub, Baginda mandi hadas besar. Jika tidak junub, baginda hanya berwudhu kemudian keluar menuju solat berjemaah. (HR. an-Nasai 1680 dan dishahihkan al-Albani)
Berdasarkan keterangan A’isyah di atas, sebahagian ulama lebih menganjurkan agar hubungan intim dilakukan di akhir malam, setelah tahajud, dengan pertimbangan,
Mendahulukan hak Allah, dengan beribadah kepadanya dalam keadaan masih kuat, menghindari tidur ketika junub, kerana boleh terus mandi untuk solat Subuh. Serta di awal malam kerana ketika itu fikiran sudah lapang dan di akhir malam kerana fikiran dalam keadaan kosong.Sumber: Sindonews.com Makassar
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Seperti kisah yang dikongsi oleh Miya Juna saat detik perkenalan dengen suali tersayang, Daeng Mizan.
Menurut Miya, ketika itu suaminya cuba ‘mendekati’ dan dia hanya mengambil sikap jual mahal.
Malah hanya memberi tanda jempol (ibu jari) atau Like sahaja setiap kali ucapan salam diberi suaminya itu.
Namun dek sikap tidak jemu dan sentiasa berusaha mendekati, akhirnya berjaya melembutkan hatinya dan selang beberapa tahun kemudian kedua-duanya sudah sah menjadi suami isteri.
Pasangan ini juga kini sudan dikurniakan seorang anak, diberi nama Anggun Khadijah pada 9 Ogos lepas.
Dalam postingnya itu juga Miya memohon orang ramai dapat menunaikan tanggungjawab sebagai ibu dan bapa kepada anak meraka ini agar besar menjadi insan yang solehah.
Ternyata kisah pasangan ini sangat memberi inspirasi terutama kepada yang belum mendirikan rumah tanga.
Bukan itu sahaja, warganet turut mendoakan yang terbaik buat pasangan ini sekeluarga.
Sejak dari awal belajar solat semasa kecil kita sudah dibiasakan dengan satu lafaz zikir sewaktu rukuk dan sujud. Lafaz Subhana Rabbi al-‘Azimi wa Bihamdihi...