Isu tak letak ‘bin’ dan ‘binti’ pada nama anak. ‘Boleh ke kita gugurkan pada sijil kelahiran?’. Selama ini, boleh dikatakan setiap daripada kita yang beragama Islam meletakkan nama berserta ‘bin’ bagi lelaki, manakala ‘binti’ bagi perempuan.
Namun baru-baru ini tular tentang isu ini dan golongan ini dikatakan lebih selesa untuk tidak meletakkan ‘bin’ dan ‘binti’ bagi memudahkan urusan keti travel di luar negara.
Ikuti perkongsian Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan berkaitan isu ini:
Maksudnya:
“Sesungguhnya kamu semua akan diseru pada hari kiamat kelak dengan nama kamu dan nama bapa-bapa kamu. Maka perelokkanlah nama kamu.”
Riwayat Abu Daud
‘Bin’ & ‘Binti’
Tular di media sosial trend ibu bapa muda pada hari ini yang tidak meletakkan ‘bin’ atau ‘binti’ pada nama anak ketika mendaftarkan kelahiran.
Jika dilihat kepada syarat permohonan kelahiran di Jabatan Pendaftaran Negara pun maka tidak akan ditemui syarat yang mewajibkan untuk meletakkan ‘bin’ atau ‘binti’ dalam nama anak.
Meskipun begitu jika penjaga mahu menggugurkan perkataan ‘bin’ atau ‘binti’ pada nama anak mereka maka mereka perlu mengikut prosedur yang telah ditetapkan oleh pihak Jabatan Pendaftaran Negara.
Ads
Mengikut ‘Uruf (Adat Setempat)
Dari aspek ‘uruf (adat setempat) pula memang semenjak dahulu di Malaysia setiap nama bagi individu muslim akan diletakkan ‘bin’ atau ‘binti’.
Perkara ini berpandukan kepada tradisi perletakan nama dan nasab para Rasul AS, Sahabat RA, Tabiin, Tabi Tabiin dan seluruh ulama Islam. Sebagai contoh, nama Rasulullah SAW iaitu Muhammad bin Abdullah bin Abdul Mutalib.
Oleh itu, tidak benar tanggapan sebahagian masyarakat yang mengatakan bahawa bangsa Arab sendiri pun tiada pemakaian ‘bin’ atau ‘binti’.
Boleh Ke Kita Gugurkan
Sedangkan pemakaian tersebut digunakan sehingga ke hari ini kerana bangsa Arab merupakan bangsa yang amat mementingkan asal usul keturunan mereka.
Amalan dalam masyarakat Islam di Malaysia meletakkan ‘bin’ atau ‘binti’ pada nama anak semenjak dari zaman dahulu adalah selari dengan amalan bangsa Arab ini.
Ia dikira sebahagian daripada ʻuruf (adat setempat) yang diiktiraf pada syarak sebagaimana kaedah yang menyebut:
العادة محكمة
Maksudnya:
“Adat setempat yang dijadikan sebagai hukum.”
Ads
Kepentingan Nasab dalam Islam
Dalam konteks Islam, nasab dan keturunan merupakan perkara penting yang perlu dipelihara dengan baik demi menjaga sistem sosial dalam masyarakat.
Jika tidak ia boleh menyebabkan kerosakan terhadap institusi kekeluargaan seperti mengelirukan susur galur keturunan, menimbulkan fitnah dan masalah terhadap pembahagian harta pusaka.
Meskipun tanpa perletakkan ‘bin’ atau ‘binti’ tidak merosakkan institusi kekeluargaan dan tidak menjejaskan nasab seseorang, namun akibat normalisasi amalan ini akan mengakibatkan penyalahgunaan sebahagian individu yang tidak bertanggungjawab.
Sebagai contoh tanpa ‘bin’ atau ‘binti’ seseorang mampu membuat helah untuk menyembunyikan status anak angkatnya. Sedangkan sebagai seorang muslim wajib menisbahkan anak angkat itu kepada bapa kandungnya.
Selain itu, nasab merupakan tonggak utama dalam pembentukan sesebuah keluarga. Hal ini kerana setiap ahli keluarga mempunyai pertalian darah yang berhubung antara satu sama lain.
Nikmat keturunan merupakan satu anugerah yang diberikan oleh Allah SWT kepada setiap insan. Justeru, memelihara nasab adalah salah satu daripada maqasid syariah yang lima.
Maksudnya:
“Dan Dia lah Tuhan yang menciptakan manusia dari air, lalu dijadikannya (mempunyai) titisan baka dan penalian keluarga (persemendaan); dan sememangnya tuhanmu berkuasa (menciptakan apa jua yang dikehendakiNya).”
Surah al-Furqan (54)
Pada Sijil Kelahiran?
Perkataan ‘bin’ dan ‘binti’ ini juga mengambil contoh daripada beberapa sunnah Nabi SAW yang memanggil nama ahli keluarganya serta para sahabatnya dengan nama yang ada ‘bin’ dan ‘binti’. Contohnya, Abu Hurairah RA meriwayatkan bahawa:
“Rasulullah SAW berdiri ketika Allah SWT menurunkan ayat: وَأَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الأَقْرَبِينَ (Maksudnya: Dan berilah peringatan serta amaran kepada kaum kerabatmu yang dekat)[Surah al-Syuʻara’: 214], Baginda SAW bersabda: “Wahai kaum Quraisy belilah diri-diri kamu, aku tidak dapat menghindarkan kamu sedikit pun daripada azab Allah SWT. Wahai Bani ‘Abd Manaf, aku tidak dapat menghindarkan kamu sedikit pun daripada azab Allah SWT. Wahai Abbas bin ‘Abd al-Muttalib, aku tidak dapat menghindarkan engkau sedikit pun daripada azab Allah SWT. Wahai Safiyyah, ibu saudara Rasulullah SAW, aku tidak dapat menghindarkan engkau sedikit pun daripada azab Allah SWT. Wahai Fatimah binti Muhammad, mintalah kepadaku apa yang engkau mahu daripada hartaku dan aku juga tidak dapat menghindarkan engkau sedikit pun daripada azab Allah SWT.”
Riwayat al-Bukhari
Islam begitu menjaga nasab dan keturunan kerana ia merupakan salah satu daripada maqasid syariah yang lima.
Ikut Hukum Tak Salah
Dalam konteks Malaysia, tidak mahu meletakkan ‘bin’ dan ‘binti’ pada nama anak ketika mendaftar di Jabatan Pendafataran Negeri adalah sah di sisi undang-undang dan tidak wajib di sisi hukum taklif. Namun, dalam pandangan syarak meletakkan ‘bin’ dan ‘binti’ pada nama merupakan suatu perkara yang penting.
Hal ini kerana, bagi menjaga institusi kekeluargaan masyarakat Islam daripada sebarang kerosakan seperti mengelirukan susur galur keturunan, menimbulkan fitnah dan menimbulkan konflik dalam isu pembahagian harta pusaka.
Selain itu, telah menjadi kebiasaan amalan masyarakat Islam di Malaysia yang meletakkan ‘bin’ dan ‘binti’ pada nama anak dalam sijil daftar kelahiran.
Kashoorga: Tak salah pun nak letak ‘bin’ atau ‘binti’ kerana bukan sehari, dua orang-orang kita pergi travel. Selama ini tiada masalah berat pun yang timbul.
Saya ada mendengar satu ceramah yang menyebut bahawa perempuan yang sembahyang memakai telekung yang dibuat dari sutera adalah tidak sah kerana ia adalah najis. Mohon keterangan dari ustaz adakah benar tidak sah solat pakai sutera.
JAWAPAN :
Hukum kaum perempuan memakai sutera adalah harus samada di luar sembahyang atau di dalam sembahyang.
Ini adalah kerana telah ijmak ulamak bahawa orang perempuan halal memakai sutera dan hadith-hadith yang menyebut tentang ini tidak mengaitkan halal memakai sutera bagi perempuan dengan mana-mana tempat atau masa maka di mana sahaja dan bila sahaja perempuan memakai sutera adalah halal.
Berkata Syeikh Al-Bajuri :
و يحل للنساء لبس الحرير و افتراشه
Ertinya : “Dan halal bagi perempuan memakai sutera dan menjadikan sebagai tempat duduk.” (Hasyiah Al-Bajuri)
Ada pun perkataan tidak sah dipakai sutera dalam sembahyang sebab ia adalah najis adalah lemah kerana Nabi saw telah menghalalkannya dalam sabdanya :
Ertinya : “Telah diharamkan memakai sutera dan emas atas lelaki dari umatku dan dihalalkan bagi perempuan dari umatku.” (Hadith Imam Tirmizi)
Dalam hadith ini jelas Nabi saw telah menghalalkannya yakni jika sutera itu najis maka tidak akan dihalalkannya samada dalam sembahyang atau diluar sembahyang. Maka menghalalkannya itu menunjukkan atas sucinya.
KESIMPULAN
Harus orang perempuan memakai telekung untuk sembahyang yang diperbuat dari sutera dan sembahyangnya itu adalah sah.
Setiap orang diberikan rezeki berbeza-beza. Ada yang dilimpahi dengan kekayaan, hidup sederhana dan ada juga yang dikurniakan anak ramai tetapi orang sebelah pula bertahun kahwin masih belum ada suara tangisan si kecil.
Namun apa sahaja yang Tuhan berikan kepada hamba-Nya adalah untuk menguji sejauh mana seseorang itu boleh mengikut segala suruhan yang diwajibkan seperti bersolat, puasa dan sebagainya.
Hidup di dunia ini jangan terlalu sombong kerana semua di atas dunia ini hanyalah pinjaman dari Allah semat-mata. Bila Dia mengkehendaki, bila-bila sahaja boleh ditarik tanpa terlambat sedikit pun.
Perkongsian wanita ini Asmidar Hanan di laman sosial Facebook ini memberi ingatan siapa kita di sisi Allah. Sila hadam dan jadikan ia nasihat yang sangat bermanfaat.
Rezeki seseorang itu berbeza-beza. Bab jodoh, anak dan sebagainya
Hidup setiap orang tak sama.
Ada orang Allah rezekikan otak yang bijak, belajar dan belajar tak henti. Ada orang lain pon minat belajar, tapi tak berapa nak pandai.
Ada orang Allah rezekikan jodoh awal. Habis SPM, terus kahwin. Ada orang nak kawin awal, tapi jodoh belum tiba.
Ada orang Allah rezekikan anak cepat. Ada orang kawin dah lama kawin, belum punya anak.
Ada orang Allah rezekikan jaga mak ayah. Kerja biasa biasa, tapi mampu bahagiakan hati mak ayah. Ada orang gajinya besar, tapi pulang jenguk mak ayah setahun sekali belum tentu.
Ada yang diberikan rezeki melimpah ruah tetapi orang lain pula ibarat kais pagi makan pagi
Ada orang Allah rezekikan harta melimpah ruah, bisnes menjadi. Ada orang dah berpuluh tahun struggle bisnes, masih kais pagi makan pagi.
Ada orang habis belajar, terus kerja gaji 5k. Ada yang dah 10 tahun habis belajar, masih lagi bergaji 2k.
Setiap orang Allah beri kebaikan, ada kelemahan juga dalam diri kita. Dan kelemahan kita tu, kelebihan pada diri orang lain.
Allah itu Maha Adil. Manusia tidak sempurna Allah ciptakan supaya kita belajar bersyukur.
Bila jumpa orang yang timeline atau aturan masa tidak sama dengan kita, kawal mulut!
Tetapi diingatkan jangan cepat mengecam, sebaliknya beri kata sokongan
Jangan cepat mengecam. Cari sisi positif, berikan kata sokongan.
“bagusnya kau ni asyik belajar. Aku doakan, kau dapat berbakti kepada anak bangsa kita.”
“takpe kau belum kawin, kau ada banyak masa untuk explore diri sendiri.”
“takpe belum ada anak. Nanti Allah akan bagi. Sekarang Allah bagi masa honeymoon. Lepas ni Allah bagi beturut turut anak untuk kau,”
“berkatnya hidup kau. Kau sempat bahagiakan mak ayah,”
Sentiasa bersyukur dengan apa yang Allah beri pada kita
Kata kata positif yang kita berikan, akan buat hati kita tenang. Hati kawan kita yang mendengar juga bahagia. Bersyukur setiap Allah dah beri pada kita.
Sebab,
Sampai bila bila pon, kita tak boleh dan tak mampu paksa orang lain untuk berada dalam timeline atau aturan masa yang sama macam kita.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ramai yang melakukan solat secara duduk di atas kerusi dek masalah kesihatan terutama bagi golongan yang berusia.
Namun selalu menjadi persoalan tentang solat duduk di atas kerusi ini adalah perihal had sujud. Ini kerana bila solat duduk di atas kerusi kebanyakannya sujud dalam bentuk rukuk.
Antara dalil yang membolehkan seseorang untuk menunaikan solat dalam keadaan duduk sekiranya tidak mampu adalah berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan daripada ‘Imran bin Husain RA bahawa Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: “Solatlah kamu dalam keadaan berdiri, sekiranya kamu tidak mampu (untuk berdiri) maka solatlah dalam keadaan duduk dan sekiranya kamu tidak mampu untuk solat secara duduk, maka solatlah di atas lambung.” (Riwayat al-Bukhari)
Berdasarkan kepada keumuman maksud hadis ini dapat difahami bahawa paling utama adalah solat duduk di atas lantai dan duduk secara iftirasy (duduk antara dua sujud)[1] lebih utama berbanding duduk secara tawarruk[2] (duduk tahiyat akhir) dan tarabbu`[3] (bersila).
Namun dibolehkan menunaikan solat dengan cara duduk di atas kerusi bagi orang yang tidak mampu untuk sujud dengan sempurna atau tidak mampu untuk duduk di atas lantai.
Had sujud bagi solat duduk
Secara asasnya bagi pesakit yang mampu solat berdiri dan mampu rukuk tetapi tidak mampu sujud, maka hendaklah dia sujud dalam bentuk rukuk dengan menundukkan kepala lebih daripada had kesempurnaan rukuk.
Sekiranya tidak mampu, maka dia boleh sujud dalam bentuk rukuk. Perkara ini sebagaimana yang diterangkan oleh Imam Syamsuddin al-Ramli:
ولو قدر المصلي على الركوع فقط كرره للسجود، ومن قدر على زيادة على أكمل الركوع تعينت تلك الزيادة للسجود لأن الفرق واجب بينهما على المتمكن ولو عجز عن السجود إلا أن يسجد بمقدم رأسه أو صدغه وكان بذلك أقرب إلى الأرض وجب، فإن عجزأومأ برأسه والسجود أخفض من الركوع
Maksudnya: “Sekiranya orang bersolat itu hanya mampu untuk rukuk sahaja maka dia perlu mengulangi rukuk untuk menggantikan sujud. Sesiapa yang mampu untuk melebihkan daripada kadar kesempurnaan rukuk maka hendaklah dia melakukannya. Hal ini kerana wajib membezakan antara rukuk dan sujud bagi orang yang mampu untuk melakukannya walaupun dia tidak mampu untuk sujud. Sekiranya dia mampu sujud dengan bahagian hadapan kepalanya atau dengan bahagian tepi wajah menjadikannya lebih rapat ke bumi maka wajib dia melakukannya. Jika dia tidak mampu maka boleh menggunakan isyarat dan sujud mestilah lebih rendah daripada rukuk[5].
Cara rukuk bagi solat duduk
Manakala rukuk bagi orang yang solat dalam keadaan duduk adalah dengan membongkokkan badan sekira-kira dahi setentang dengan lutut dan paling sempurna adalah dengan membongkokkan badan sekira-kira dahi setentang dengan tempat sujud.[6]
Realitinya, kebanyakan jemaah di masjid yang solat menggunakan kerusi akan melakukan rukuk terlebih dahulu sebelum melakukan sujud dengan cara duduk di atas kerusi.
Hal ini bukanlah suatu kesalahan kerana menurut Syeikh al-Bujairimi tidak disyaratkan melakukan sujud itu dalam keadaan berdiri malahan boleh dilakukan dalam keadaan duduk kerana itu lebih hampir dengan sujud. Syeikh al-Bujairimi berkata:
وقوله: يجلس ثم يقوم ويومئ انظر هل القيام شرط؟ وما المانع من الإيماء للسجود الثاني من جلوس مع أنه أقرب؟ تأمل.
Maksudnya: “Perkataan pengarang “Dia duduk, kemudian berdiri dan membuat isyarat sujud”, Lihat, adakah berdiri itu merupakan syarat? Apakah halangan untuk memberi isyarat pada sujud kedua sambil duduk, sedangkan ia lebih hampir? renungkan![7]”
Selain itu, duduk untuk melakukan sujud tidak dianggap menambah rukun kerana menambah rukun yang boleh menyebabkan batalnya solat ialah seperti menambah sujud dan rukuk dengan sengaja. Melakukan duduk sebelum sujud tidak termasuk dalam menambah rukun.
Selain melakukan perubatan moden untuk menyembuhkan sesuatu penyakit, terdapat juga pelbagai kaedah yang diamalkan sebagai alternatif dan ikhtiar untuk merawat penyakit.Antaranya adalah dengan perawatan...