‘Jaga maruah suami.’ Selepas berkahwin, Neelofa elak tampil berdua dengan selebriti lelaki di program TV (televisyen) kerana baginya adalah kurang manis buat wanita berkahwin sepertinya.
Jelas Neelofa, apa yang dilakukan atas kesedaran dan rasa tanggunjawabnya sebaai seoran isteri dan bukannya atas paksaan orang lain.
Malahan bagi figura ini, dia mengakui lebih selesa bekerjasama dengan selebriti wanita sahaja di program televisyen selepas bergelar isteri.
Tambah Neelofa, permintaan itu datang daripada diri sendiri bukanlah syarat yang diletakkan oleh suami, Haris Ismail yang juga merupakan pendakwah bebas.
Kata aktres berumur 33 tahun ini, dia ingin menjaga maruah dan nama baik suami.
Ads
Selepas Berkahwin
Secara logiknya apabila di depan TV penonton hanya nampak saya (berada) di sebelah seorang lelaki.
Tidak manis dan tidak sesuai, kiranya tak eloklah untuk sesiapa saja yang berstatuskan isteri. Ini semua adalah kehendak saya sendiri.
Apa yang saya lakukan sekarang lebih kepada tanggungjawab saya sebagai isteri selain mengutamakan maruah suami.
Tidak perlu pun jadikan ia sebagai syarat. Mana-mana wanita bergelar isteri pun akan berfikir perkara sama.
Bagaimanapun, pemilik nama Noor Neelofa Mohd Noor masih boleh bekerja sekali dengan selebriti lelaki sekiranya ada tetamu undangan yang lain.
Dalam pada itu, ibu kepada Muhammad Bilal menyatakan dia langsung tidak memikirkan komen daripada netizen.
Ads
Kalau ada tetamu lelaki, mungkin bukan kami berdua (tetapi) ditemani beberapa orang lagi. Itu saya okay. Saya ambil kira apa yang dipaparkan dan dipertontonkan.
Dengan Selebriti Lelaki Di Program TV
Keutamaan saya bukan fasal netizen tetapi lebih kepada tanggungjawab saya sebagai isteri dan juga maruah suami. Itu yang lebih saya pentingkan sebab netizen baik ke buruk dia orang akan cakap juga.
Hakikatnya dengan tenang hati saya lakukan perkara sebegini sebab bagi saya itu benda yang baik.
Sebelum itu, Neelofa dan Haris mendirikan rumah tangga pada 27 Mac tahun lalu. Pasangan itu selamat menimang cahaya mata yang pertama pada 29 Januari 2022.
Kashoorga : Masing-masing ada pendirian apabila sudah berkahwin, jadi hormatilah pendirian orang lain selayaknya.
Ajal maut jodoh pertemuan ditentukan oleh Allah sejak di luf mahfuz lagi. Sebagai manusia kita hanya mampu merancang dan Tuhan menentukan segala-gala-Nya.
Sudah tentu sebagai manusia kita merencanakan ingin hidup bahagia dengan pasangan sehingga ke akhir hayat, berkongsi suka dan duka dengan dirinya, jika dizinkan mempunyai cahaya mata tentunya kita ingin membesarkan anak bersama-sama serta menyimpul pelbagai pelbagai impian hingga ke hari tua.
Namun dari satu perkongsian di Tik Tok, @ceq_nuroul atau mesra disapa Nurul yang berkongsi kenangan hanya sempat bergelar isteri selama 46 hari saja sebelum suaminya, Muhammad Hafiz meninggal dunia selepas koma lebih sebulan cukup menyebakkan bagi yang mengikuti kisahnya. Dalam satu perkongsiannya, wanita kuat ini berkata, selepas bercinta jarak jauh selama 5 tahun, 11 Ogos lalu dirinya diikat dengan lafaz janji bergelar sang isteri untuk suami dikasihi.
Namun keesokan harinya, 12/8 suaminya yang mesra disapa Bob di kalangan rakan-rakan sudah dikejarkan ke unit kecemasan Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar kerana keadaan pernafasannya tidak stabil.
Akui Nurul dia hanya ingat masalah kesihatan itu cuma biasa-biasa saja tapi suaminya dimasukkan ke red zone. Seharian menunggu, suaminya tidak juga keluar dari hospital dan dirinya tetap menunggu dengan penuh pengharapan agar suaminya kembali pulih dan sedar seperti biasa. Tapi harapan terus menjadi harapan kerana kesekian kali menanti hingga ke malam, suaminya tidak juga keluar dari red zone itu.
“Tapi rupanya Biy, awak tak keluar pun. Awak nak saya tunggu awak dekat Unit Rawatan Rapi (ICU) pula. Tapi masa itu, hati dan perasaan saya dah sangat-sangat serabut. Awak koma Biy. Doktor cakap tidak ada tanda-tanda awak akan sedar dari koma.
“Saya bacakan awak Yassin Biy. Semoga awak terus kuat dan cepat bangun dari tidur awak yang panjang tu. Ramai yang doakan awak Biy. Kawan-kawan, keluarga dan semua yang kenal dengan awak. Saat itu, kehidupan saja jadi tak terurus . Saya rindu awak sangat-sangat. Saya hilang tempat untuk mengadu. Saya hilang tempat untuk bergaduh. Saat itu hanya kain pelekat awak jadi peneman saya selama awak koma. Kain yang last awak pakai. Hari-hari tok suruh basuh tapi saya tak nak. Saya selalu ada dekat awak Biy walau saya tak dapat nak jumpa awak.
Jelas Nurul lagi, setiap hari dirinya menanti di depan wad ICU dengan harapan dapat bertemu suaminya dan mahu melihat suaminya membuka mata tapi dirinya cuma dapat berdiri di depan pintu wad ICU saja kerana tidak diberi kebenaran bertemu oleh doktor. Dirinya mahu suaminya tahu dirinya selalu ada untuk suaminya.
Tapi harapan terus menjadi harapan apabila suaminya disahkan meninggal dunia selepas 45 hari koma.
Kata Nurul, suaminya datang ke Kedah untuk menjadi suaminnya tapi balik sebagai jenazah ke Taiping, kampung halaman suaminya tanpa sempat dirinya merasai kasih sayang seorang suami.
Awak balik Biy sebagai jenazah dan dibawa keluar pada 25 September akibat buah pinggang tak berfungsi, pancreas bernanah, jangkitan kuman serta organ-organ lain dah start rosak.
Dari komen rakan yang mengenali arwah suaminya, arwah ada memaklumkan agar Allah memberinya peluang bergelar seorang suami dan ternyata doanya dimakbulkan Allah kerana mereka dinikahkan pada 11 Ogos lalu.
Semoga arwah di tempatkan di kalangan orang beriman dan beramal soleh.
Wabak Covid-19 yang mengakibatkan ramai ahli keluarga kehilangan orang disayangi terus mengganas tanpa mengira usia. Dari usia sekecilnya hinggalah ke warga emas, saban hari berita mengenai kematian ini dipaparkan di media sosial.
Terkini, sepasang suami isteri warga emas, Ramli Awang 83 dan isterinya, Salmah Shariff, 75 disahkan meninggal selang sehari. Bagaikan menepati janji dibuat, pasangan ini dijemput Ilalhi selang sehari.
“Ibu dan ayah pernah berjanji sehidup semati. Selepas dijangkiti COVID-19, Allah jemput mereka selang 24 jam sahaja dan kami adik beradik reda dengan pemergian kedua-duanya,” kata Zuriyani Ramli, 42.
Dia yang masih dirawat di Hospital Sik akibat positif COVID-19, berkata ibunya, Salmah Shariff, 75, meninggal dunia pada jam 11.50 malam Jumaat lalu, selepas dimasukkan ke wad pada jam 11 malam hari sama. Manakala ayahnya, Ramli Awang, 83, menghembuskan nafas terakhir ketika menerima rawatan di hospital sama pada jam 12 tengah malam kelmarin.
Zuriyani berkata, dia sempat membacakan surah Yasin dan mengajar ayahnya mengucap dua kalimah syahadah kerana mereka berdua dirawat di wad yang sama.
“Sebelum dimasukkan ke wad, saya sudah seminggu demam dan batuk, namun demam sudah kebah dan saya ke hospital untuk mengambil ubat batuk pada Jumaat lalu. Namun doktor meminta saya melakukan ujian saringan dan disahkan positif COVID-19.
“Saya kemudian meminta adik menghubungi ambulans bagi mengambil ibu dan ayah ke hospital kerana mereka menjadi kontak rapat di rumah. Keadaan ayah agak tenat kerana dia menghidap strok sejak beberapa tahun lalu, dan kerap demam.
“Ibu pula tidak demam kecuali batuk dan letih, namun selepeas disahkan positifCOVID-19, keadaan ibu menjadi tidak stabil dan meninggal di Jabatan Kecemasan Hospital Sik,” katanya ketika dihubungi hari ini.
Anak keempat daripada sembilan beradik itu, berkata dia menjaga ayahnya di rumahnya di Kampung Kota Bukit, Jeneri, sebelum pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0, manakala ibunya pada awal PKP.
Katanya, sebelum ini, kedua-dua mereka tinggal bersama adik lelakinya Rozainal, 31, yang masih bujang di rumah keluarga di Kampung Batu 9, Jalan Jeniang, dekat sini.
“Bayangkan pada malam pertama saya di wad, saya menerima berita kematian ibu, manakala ayah pula berada dalam keadaan tenat, hanya air mata yang menemani saya selepas tidak dapat melihat dan mengucup dahi ibu buat kali terakhir.”Saya hanya fikir perlu kuat kerana masih ada ayah di wad, saya pergi menjenguknya dan membaca Yasin, namun pada tengah malam semalam, ayah pula pergi selamanya di hadapan saya,” kata ibu kepada lima anak ini.
Zuriyani berkata, sebelum pemergian ibu dan ayahnya, mereka selalu menyebut untuk menyambut Aidiladha bersama anak dan cucu beramai-ramai.
“Namun Allah lebih sayangkan mereka, ibu ayah adalah pasangan yang sangat bahagia dan menjadi contoh kepada anak, mereka selalu beri nasihat agar kami tidak tinggal solat.
“Kini tiada lagi kata nasihat mereka dan jenazah ibu dan ayah selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam, Kampung Batu 9 petang semalam,” katanya dalam nada sebak.
Zuriyani memberitahu, dia tidak tahu bagaimana dirinya boleh dijangkiti COVID-19 berikutan hanya berada di rumah menguruskan rumah tangga dan menjaga orang tuanya. “Kelima-lima anak berusia antara enam hingga 20 tahun bersama suami Rasyidi Yaacob, 43, kini sedang dikuarantin di rumah manakala adik beradik saya turut difahamkan akan menjalani ujian saringan COVID-19 hari ini.
“Keadaan saya pula beransur pulih dan tidak mengalami demam lagi kecuali hanya mengalami batuk lagi,” katanya.
Sementara itu, Pengarah Kesihatan Negeri Kedah, Dr Othman Warijo, ketika dihubungi memaklumkan pasangan suami isteri itu dibawa ke Jabatan Kecemasan Hospital Sikpada Jumaat lalu, dengan gejala jangkitan salur pernafasan dan disahkan COVID-19.
Katanya, kematian pasangan itu adalah disebabkan masalah pneumonia akibat dijangkiti virus COVID-19. Sumber : Berita Harian
WEBINAR JODOH 💖: SUAMI KIRIMAN ILAHI
✨Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh💘
Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..
✅ Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku❓❓” 🤷🏽♀
✅ Jelas ✨ dan yakin 💪🏻 dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh 💘 (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)
✅ Akan dijauhi heartbreak 💔 dan lelaki yang tak serius 👻
Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis 💞
Ada dakwaan mengatakan perempuan tua sudah tak wajib bertudung atau menutup aurat rambutnya. Dalam Islam jika sesuatu yang baik itu sepatutnya diteruskan walaupun ada hukum memberi kelonggaran terhadap pelaksanaannya.
Aurat adalah angggota badan yang tidak boleh dinampakkan dan diperlihatkan oleh lelaki atau perempuan kepada orang lain.
Wanita Muslimah diwajibkan untuk menutup aurat mereka sepertimana yang telah disepakati oleh para ulama’ berdasarkan dalil-dalil daripada al-Qur’an dan as-Sunnah, di antaranya ialah:
“Dan hendaklah mereka menutupkan kain yang dipakai untuk menutup kepala (tudung) ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau anak-anak lelaki mereka, atau anak-anak lelaki suami mereka, atau saudara-saudara lelaki mereka, atau anak-anak lelaki kepada saudara-saudara lelaki mereka, atau anak-anak lelaki kepada saudara-saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak suruhan yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita” Surah an-Nur: 31
Istilah jenis pakaian wanita dari segi bahasa dan syara’ :
Al-Khimar (الخِمَار) Imam Ibnu Kathir Rahimahullah mengatakan bahawa al-khimar bermaksud apa-apa yang dipakai untuk menutup kepala atau kain yang dipakai oleh wanita untuk menutupi kepalanya. Dalam masyarakat kita, al-Khimar dikenali sebagai tudung.
Al-Jilbab (الجِلْبَاب) Al-Jilbab dari segi bahasa bermaksud baju dan pakaian lebar yang dipakai oleh wanita yang terdapat di bawahnya kain atau apa-apa yang dipakai untuk menutupi pakaiannya dari atas.
Asas kepada perbincangan dalam masalah ini adalah berdasarkan firman Allah SWT:
وَالْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاءِ اللَّاتِي لَا يَرْجُونَ نِكَاحًا فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِينَةٍ ۖ وَأَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ Maksudnya: “Dan mana-manawanita tua yang duduk (terhenti dari datangnya haid dan tidak lagi mengandung), yang tidak mempunyai keinginan untuk berkahwin (lagi), maka tidak ada dosa bagi mereka untuk menanggalkan pakaian mereka, dengan tidak bertujuan untuk mendedahkan perhiasan mereka; dan perbuatan mereka dengan menjaga kehormatan (dengan tidak menanggalkan pakaian luar mereka) adalah lebih baik bagi mereka; dan Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui”. Surah an-Nur: 60
Makna al-Qawa’id (الْقَوَاعِد) al-Qawa’id (الْقَوَاعِد) berasal daripada perkataanal-qa’id (القاعد) yang membawa maksud orang yang duduk. Ibn QutaibahRahimahullah telah berkata: “Dinamakan wanita yang sudah tua sebagai orang yang duduk adalah kerana mereka banyak duduk di rumah pada usia tersebut”.
Para ulama berbeza pendapat mengenai makna sebenar al-Qawa’id (الْقَوَاعِد) dalam ayat ke-60 surah an-Nur kepada tiga pendapat:
Wanita tua yang sudah tidak mampu melakukan banyak perkara kerana umurnya yang telah lanjut serta sudah terhenti haid dan tidak mampu untuk mengandung lagi. Ini adalah pendapat sebahagian besar ahli ilmu termasuklah Sa’id bin Jubair, Qatadah dan ad-Dhahhak
Wanita tua yang tidak menyebabkan orang berminat kepadanya jika melihatnya disebabkan umurnya yang telah berusia. Jika wanita tersebut masih mempunyai kecantikan yang boleh menaikkan syahwat bagi sesiapa yan melihatnya, maka dia tidak termasuk dalam makna ayat ini.
Wanita tua yang sudah tidak mampu untuk mengandung lagi.
Imam al-Qurtubi Rahimahullah telah melemahkan pendapat yang ketiga kerana wanita yang sudah tidak mampu mengandung masih lagi berkemungkinan bagi lelaki untuk bersenang-senang dengannya.
Oleh itu, wanita tua yang dimaksudkan dalam ayat di atas adalah merujuk kepada perempuan tua yang sudah tidak mampu melakukan banyak perkara kerana umurnya yang telah lanjut, sudah terhenti haid dan tidak mampu untuk mengandung lagi, serta tiada lagi keinginan terhadapnya jika melihatnya.
Makna Thiyab (ثِيَاب) Ulama’ berbeza pendapat mengenai makna sebenar perkataan thiyab (ثِيَاب) dalam ayat ke-60 surah an-Nur:
فَلَيْسَعَلَيْهِنَّجُنَاحٌأَنْيَضَعْنَثِيَابَهُنَّ Maksudnya: “Maka tidak ada dosa bagi mereka untuk menanggalkan pakaian mereka”
Pendapat Pertama: Perkataan thiyab dalam ayat ini membawa maksud al-jilbab (pakaian luar yang dipakai oleh wanita di atas tudung dan pakaian lain). Maka tidak berdosa bagi wanita tua untuk menanggalkan jilbab yang dipakainya. Ini adalah pendapat majoriti ahli tafsir di kalangan para Sahabat dan generasi awal di kalangan ahli tafsir.
Pendapat kedua: Perkataan thiyab dalam ayat ini membawa maksud al-khimar atau tudung dan al-jilbab. Maka tidak berdosa bagi wanita tua untuk menanggalkan jilbab dan khimar (tudung) yang dipakainya. Ini adalah pendapat ibn Umar RA, ‘Ikrimah, Sulaiman bin Yasar dan Abdurrahman bin Zaid bin Aslam Rahimahumullah.
Kesimpulan
Kami berpandangan bahawa pendapat yang kuat dan tepat dalam masalah perempuan tua perlu bertudung atau tidak adalah wajib ke atasnya untuk memakai tudung yang menutupi rambut dan kepalanya seperti wanita-wanita lain berdasarkan dali-dalil daripada al-Qur’an dan hadis Nabi SAW.
Imam an-Nawawi Rahimahullah telah berkata:
“Adapun aurat perempuan tua, Imam al-Ghazali menyamakan hukumnya dengan perempuan muda. Ini kerana nafsu syahwat adalah suatu perkara yang tidak dapat ditentukan dan perempuan tua masih lagi boleh dijadikan tempat untuk bersenang-senang dengannya.
Mengenai ayat ke-60 dalam surah an-Nur, tafsiran yang tepat mengikut pendapat majoriti ulama’ adalah ia ditujukan kepada wanita tua yang sudah tidak mampu melakukan banyak perkara kerana umurnya yang telah lanjut, sudah terhenti haid dan tidak mampu untuk mengandung lagi, serta tiada lagi keinginan terhadapnya jika melihatnya.
Sungguh benar bagai dikata, keadaan zaman ini, perempuan berumur masih mampu mengekalkan kecantikan dan nampak seperti lebih muda daripada usianya yang sebena. Kecanggihan teknologi dan barangan kosmetik yang digunakan, serta cara pemakaian mereka adalah faktor mereka masih mampu menarik perhatian lelaki.
Marilah kita mencontohi akhlak para muslimah yang hidup di zaman salaf. Mereka sangat menjaga kehormatan diri dan memilih untuk menjaga kesucian mereka dengan cara yang terbaik walaupun dibolehkan membuka tudung.
Ini sebagaimana kisah Hafsah binti Sirin Rahimahallah yang direkodkan oleh Imam al-Baihaqi Rahimahullah di dalam kitabnya, al-Sunan al-Kubra:
‘Asim al-Ahwal telah berkata, “Kami pernah masuk ke rumah Hafsah binti Sirin (yang telah berusia pada ketika itu), lalu dia segera menutupi dirinya dengan jilbab. Kami pun berkata kepadanya, “Semoga Allah merahmatimu, bukankah Allah SWT telah berfirman (surah an-Nur: 60) “Dan mana-mana wanita tua yang duduk (terhenti dari datangnya haid dan tidak lagi mengandung), yang tidak mempunyai keinginan untuk berkahwin (lagi), maka tidak ada dosa bagi mereka untuk menanggalkan pakaian (jilbab) mereka, dengan tidak bertujuan untuk mendedahkan perhiasan mereka.”
Maka Hafsah pun berkata kepada kami, “Apakah sambungan daripada ayat tersebut?” Lalu kami membaca, “Dan menjaga kesucian diri mereka (dengan tidak menanggalkan pakaian luarnya itu adalah) lebih baik bagi mereka.” Hafsah pun berkata: ‘Ia bermakna tetaplah dengan pemakaian jilbab (kerana itu lebih baik).’ al-Sunan al-Kubra (13534)
Semoga Allah SWT memberikan kita kebaikan dan kefahaman yang sahih dalam memahami syariat-Nya seterusnya memberikan kekuatan kepada kita untuk mengamalkannya. Amiin.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...