Ramai yang sering merasakan kerana mereka sama jantina, jadi soal aurat tiada masalah. Ini kerana pada pandangan kita, aurat hanya terbatas pada pandangan lelaki yang bukan mahram saja.
Apa batasan aurat sesama wanita?
Imam Nawawi dalam kitab Nihayatuzein menjelaskan bahawa batasan aurat muslimah yang perlu dijaga terbahagi kepada empat, baik terhadap mahram mahu pun yang bukan mahram. Berikut adalah batasan aurat sesama Muslimah perlu tahu.
1) Bahagian aurat sesama wanita :- Antara pusat ke lutut
Ads
Di kalangan Muslimah, boleh melihat tubuh Muslimah lain kecuali bahagian antara pusat dan lutut. Tapi aurat ini hanya terbatas di tempat yang tertutup seperti rumah, bilik tidur, bilik air dan bukannya di tempat umum atau bercampur yang bukan mahram dengan wanita non muslim.
Dalam satu hadith yang diriwayatkan Abu Salamah Radhiyallahu ‘Anhu, “Aku dan saudara ‘Aisyah datang kepada ‘Aisyah, lalu saudaranya itu bertanya kepadanya tentang mandi yang dilakukan oleh Nabi ﷺ. Lantas ‘Aisyah meminta wadah yang berisi satu sha’ (air), kemudian ia mandi dan mencurahkan air di atas kepalanya. Sementara antara kami dan dirinya ada tabir.”
2) Batasan aurat sesama wanita :- Bahagian Bawah Tubuh
Ads
Al-Qadhi ‘Iyadh Rahimahullah berkata, “Yang nampak dari hadith tersebut adalah keduanya (yakni Abu Salamah dan ‘Aisyah) melihat perlakuan Aisyah dari bahagian atas tubuhnya kerana mereka saudara sesusuan. Masa yang sama Aisyah menutup bahagian bawahnya dengan tabir kerana itulah bahagian yang tidak boleh dilihat oleh mahram.
3) Batasan Aurat Sesama Wanita:- Beza dengan Non Muslim
Ads
Berbeza dengan wanita bukan muslim, walau sama jantina tapi kita tidak boleh mendedahkan aurat di hadapan mereka walau berada di tempat tertutup. Aurat harus terjaga kemas dari pandangan mereka.
4) Batasan Aurat Sesama Wanita: Sesama Muslim
Jika bersama wanita muslim, maka aurat yang boleh nampak adalah seluruh tubuhnya, kecuali antara pusat hingga lutut. Sedang jika non muslim, maka ia harus tetap menutup auratnya. sumber : Infoyunik
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Tidak lama lagi umat Islam akan menyambut Hari Raya Aidiladha dan seperti biasa akan melakukan ibadah korban.
Namun tular baru-baru ini mengenai korban daging lembu wagyu yang mencecah RM30,000 bagi satu bahagian.
Biarpun ia tidak menjadi satu kesalahan, namun nilainya sama bagi enam lembu biasa yang mana manfaatnya lebih luas dan ramai orang miskin boleh merasai daging korban ini.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri berkata, selaras konsep korban mengikut keutamaan berdasarkan situasi semasa penularan pandemik wabak Covid-19, maka ia perlulah diteliti dengan sebaiknya.
Beliau berkata, mengikut pengamatan, terlalu ramai individu yang memerlukan bantuan terutama untuk merasai daging yang nilainya sekarang ini melebihi RM30 sekilogram.
“Jika dilihat, dengan nilai RM30,000 itu, sekiranya dihitung menggunakan jumlah nilai semasa lembu iaitu kira-kira RM5,000 bagi seekor lembu, maka kita dapat memperoleh sekitar enam ekor lembu biasa.
“Daripada jumlah enam ekor lembu ini, sudah tentu ia dapat memberikan manfaat yang lebih besar dan ramai orang miskin akan dapat merasainya.
“Justeru, tidak salah untuk melakukan ibadah korban dengan lembu wagyu. Tetapi dari sudut perolehan manfaat yang lebih ramai dan besar, maka sudah tentu melakukan ibadah korban dengan lembu biasa adalah lebih utama dalam situasi seperti ini,” katanya menerusi Al-Bayan Siri 11 bertajuk Ibadah Korban Dengan Lembu Wagyu di Facebook (FB) beliau, hari ini.
Beliau difahamkan harga satu bahagian korban lembu wagyu baka Jepun itu boleh mencecah sehingga RM30,000 yang mana dagingnya bergred A5 dan berat hidup sekitar 800 kilogram (kg).
Menurutnya, manakala setiap peserta akan menerima 50 kg daging apabila selesai proses sembelihan dan justeru setiap peserta akan membayar dengan harga RM600 bagi satu kilogram daging wagyu.
“Adalah ditegaskan bahawa lebih aula (utama) dari sudut Fiqh Aulawiyyatnya untuk memberi makan seramai mungkin kepada golongan asnaf dan yang memerlukan.
“Dengan cara ini (korban lembu biasa), jelas kita akan dapat membantu golongan masyarakat dalam bilangan yang lebih ramai. Faedah merasa daging lembu dan korban juga dapat dikongsi bersama dengan lebih meluas,” katanya lagi.
Takrif Lembu Wagyu
Istilah Wagyu berasal dari dua perkataan iaitu “Wa” bermakna Jepun dan “gyu” bermakna “daging lembu.” Justeru secara ringkasnya daging Wagyu bermaksud daging lembu Jepun. Di Jepun, terdapat empat jenis baka lembu yang menghasilkan daging wagyu iaitu Japanese Black, Japanese Brown, Japanese Shorthorn dan Japanese Polled.
Salah satu jenis wagyu yang paling mahal adalah daging Kobe. Ia merujuk kepada daging lembu Jepun yang datang dari wilayah Hyogo yang mana ibu negerinya adalah Kobe. Daging jenis ini berasal daripada baka lembu Japanese Black, dilahirkan dan dibesarkan di wilayah Hyogo, Jepun.
Untuk layak mendapat label Wagyu, lembu-lembu perlu dibesarkan dan diberikan makanan berdasarkan garis-garis panduan terperinci. Mana-mana lembu yang sudah bersedia untuk diproses akan dipastikan mempunyai berat keseluruhan 780 hingga 800 kg dengan berat rangkanya selepas dilapah, kurang daripada 470kg.
Setelah dilapah, daging yang ada akan digredkan mengikut tahap kualiti kandungan lemak itu. Ada empat kategori diambil kira iaitu tahap lemak, warna, kepejalan dan kualiti lemak dalam daging itu. Semua daging akan diberikan gred A, B dan C, dengan markah 1 ke 5 akan menentukan tahap kualiti daging itu mengikut gred.
Selain itu, semua daging turut sama akan dinilai tahap yang digelarkan ‘Beef Marbling Score’ (BMS), yang akan menentukan tahap kecairan daging itu ketika dimakan, dengan skor 1 hingga 12. Kebanyakan daging Wagyu mempunyai pencapaian sekitar A4 – A5.[1]
Antara doa golongan yang mustajab doanya adalah daripada orang yang beramal soleh dan solehah. Kita disarankan untuk sentiasa memanjatkan doa kepada Allah SWT. Tidak hairanlah apabila setiap apa yang kita hajatkan mempunyai permintaan tertentu.
Namun, waktu yang pasti kita akan panjatkan doa adalah selepas mendirikan solat fardhu. Selesai berwirid dan zikir selepas solat, maka kita panjatkan lah permintaan yang bersesuaian dengan hajat kita.
Ada solat yang dibaca secara umum dan sebaliknya. Rasulullah SAW bersabda kepada Muaz:
Hai Muaz, aku menyayangimu. Justeru jangan kamu tinggalkan untuk berdoa setiap kali selepas solat dengan membaca doa ini: Ya Allah, tolonglah aku untuk mengingatimu, bersyukur kepadamu dan membaikkan dalam beribadat kepadamu.
Riwayat Ahmad (no: 22119), Abu Daud (no: 1524), dan al-Nasaie dalam Sunan al-Kubra (no: 9937). Dinilai sahih oleh Ibn Hibban dalam Sahihnya (no: 2020), dan Ibn Khuzaimah dalam Sahihnya (no: 751)
Berikut dikongsikan bacaannya selepas solat fardu berserta maksud untuk panduan dan rujukan semua. Ia merupakan satu ibadat. Ianya merupakan satu tanda kerendahan hamba terhadap Allah S.W.T.
‘Yakinlah dengan Allah, walaupun bukan itu kehendak kita.’ Baik, buruk takdir pasti ada tujuan-Nya. Setiap satu takdir yang Allah tentukan pasti bersebab.
Kadang-kadang kita merancang sesuatu, namun Allah berikan perkara lain di luar kemahuan kita. Tak dinafikan, pasti hati menjadi gundah dan kecewa, namun percayalah setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya.
Ikuti perkongsian Rohana Saad ini dan hadam baik-baik apa yang disampaikan:
Suatu hari nanti kita akan sedar bahawa takdir yang membawa kepada penderitaan itulah yang merubah hidup kita, cara kita dan hati kita menjadi lebih baik. Tidak ada takdir yang ditetapkan tidak ada tujuan.
Baik buruk takdir yang kita lalui tidak ada yang sia-sia. Apa saja rasa luka dan sakit yang lalu, itulah yang membuat kita menjadi sekuat ini dan segala yang di ambil Allah telah dipersiapkan ganti dengan yang lebih baik.
Walaupun Bukan Itu Kehendak Kita
Mungkin hari ini kita kecewa dengan takdir Tuhan kerana tidak sesuai dengan semua yang kita rancangkan Mungkin hari ini kita menangis kerana semua impian tidak menjadi kenyataan.
Mungkin hari ini kita akan berkata, hidup ini tidak adil, Allah tidak sayang pada kita Tapi esuk atau lusa, kita akan tersenyum bahagia dan bersyukur alhamdulillah.
Ternyata semua kesulitan, kepedihan dan kesakitan kita dahulu adalah bahagian dari proses kebahagiaan yang kita dapatkan. Nanti bila saatnya tiba kita akan memohon ampun kepada ALLAH dan berkata,
” Terima kasih Ya Allah, perancangan-Mu jauh lebih indah dari setiap rancangan hamba-Mu ini”. Mulai hari ini, kita belajar untuk percaya kepada Allah bagaimana pun keadaan, Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk semua hamba-Nya.
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; ALLAH mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” ~ QS. Al-Baqarah: 216
Baik, Buruk Takdir
Allah tidak akan memberikan apa yang selalu kita harapkan tetapi dia akan memberikan sesuatu yang kita perlukan. Allah sudah susun cantik-cantik jalan hidup kita, janganlah resah teruskan melangkah walau berkali-kali kita rebah.
Kita hanya merancang tetapi ALLAH juga merancang, dan perancangan-Nya Maha hebat dan sempurna.
Walaupun kita tidak tahu apa yang tertulis di hadapan, kita terpaksa merasa perit seketika, kita terjatuh berulang kali, kecewa berkali-kali, sedih tak terhingga. Tapi itu semua diturunkan untuk kita menjadi lebih kuat dan semakin hebat.
Yakinlah dengan apa yang Allah takdirkan untuk kita meskipun itu bukan kehendak kita. Sesungguhnya tiada yang namanya ‘kebetulan’. Kerana setiap aturan dari ALLAH itu sudah sempurna.ya
Kadang-kadang Allah temukan kita dengan sesuatu yang salah, supaya kita kenal erti ‘betul’. Kadang-kadang Allah temukan kita dengan sesuatu yang betul , supaya kita boleh terus membimbing diri sendiri dan orang lain.
Yang hitam itu tidak semestinya kotor. Yang putih itu tidak semestinya bersih. Bersangka baiklah dengan takdir Allah. Takdir Allah itu terlalu indah. Sehebat apapun kita merencanakan sesuatu. Tetap takdir ALLAH adalah yang terbaik untuk kita.
Kashoorga : Yakinlah dengan Allah kerana setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya.
Ramai dalam kalangan lelaki yang memilih untuk berambut panjang. Tiada masalah tentang hal ini namun perlu diingat ketika solat rambut tersebut sebaiknya dilepaskan dan...