Menjadi kebiasaan kita lepas makan, kekenyang mulalah mengantuk dan tanpa segan silu menguap membuka mulut seluas-luasnya. Malah ada yang siap dengan bunyi lagi ‘huahhhhh!
Tapi sebenarnya dalam Islam, perbuatan menguap itu adalah daripada syaitan dan kita hendaklah menahannya semampu yang mungkin.
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah R.A, daripada Nabi SAW, Baginda bersabda:
Maksudnya: “Sesungguhnya Allah menyukai perbuatan bersin dan benci perbuatan menguap. Apabila seseorang itu bersin lalu dia memuji Allah, maka menjadi hak bagi setiap muslim yang mendengarnya untuk mendoakannya. Adapun menguap, ia daripada syaitan. Hendaklah dia menolaknya semampu mungkin. Apabila dia mengatakan “haa!” (bunyi menguap), maka syaitan akan ketawa disebabkannya.”
Maksudnya: “Apabila seseorang daripada kamu menguap maka hendaklah ia tutup akan mulutnya dengan tangannya kerana sesungguhnya syaitan akan masuk (ke dalam mulut orang yang menguap itu).”
Riwayat Muslim (2995)
Imam al-Nawawi berkata: “Para ulama’ berkata bahawa perintah menahan menguap dan menolaknya dan menutup mulut dengan tangan itu adalah agar syaitan tidak mencapai tujuannya untuk merosakkan wajah seseorang, masuk ke dalam mulutnya, atau bahkan tertawa daripadanya. (Lihat Syarh al-Nawawi ‘ala Sahih Muslim, 18/123)
Badr al-Din al-’Aini berkata: “Sabda baginda (menguap daripada syaitan; perbuatan menguap dikaitkan dengan syaitan kerana syaitan yang menghiasi jiwa manusia dengan syahwat. Menguap terhasil daripada badan yang sendat dan banyak makan. Dikatakan bahawa nabi tidak pernah menguap. Ini bagi menutup ruang untuk syaitan menghasut.” (Lihat ‘Umdah al-Qari, 2/227)
Ads
Ibnu ‘Alan berkata: “(Seboleh yang mungkin) bermaksud sejauh yang dia mampu, dengan cara menekannya, jika ia tidak dapat menahan gegaran itu, maka dengan menutup mulut dengan tangan.” (Lihat Dalil al-Falihin, 6/175).
Jika rasa nak menguap tahanlah selagi mampu
Oleh itu, disyariatkan kepada orang yang merasa ingin menguap untuk menahan nguapannya jika dia mampu, dengan cara mengekalkan giginya dan mengunci bibir, jika tidak berjaya dengan itu, maka hendaklah menutup mulutnya dengan tangan.
Kebanyakan para ulama’ berpendapat supaya menggunakan tangan kiri ketika menutup mulut dengan tangannya kerana ini adalah untuk menghalang kerosakan. Prinsip syariah adalah memberi keutamaan kepada tangan kanan dalam segala perkara yang melibatkan kemuliaan, dan memberi keutamaan kepada tangan kiri dalam perkara yang merendahkan martabat.
Para ulama’ juga menyebut bahawa ini boleh dilakukan dengan menutup mulut dengan bahagian belakang tapak tangan kiri; ini adalah untuk menghalang syaitan, kerana ia akan dinaikkan dengan bahagian dalam tapak tangan tersebut.
Al-Munawi berkata: “(Hendaklah dia meletakkan tangannya) iaitu belakang tapak tangan kirinya, sebagaimana yang disebut dengan jamak, dan seolah-olah ia adalah untuk sepenuhnya dan asal sunnah itu diperoleh dengan meletakkan tangan kanan. Dikatakan: Tetapi dia meletakkan tapak tangan kanan bahagian dalam itu pada mulutnya, bertentangan dengan yang kiri.” (Lihat Faidh al-Qadir, 1/404)
Ads
Al-Safarini berkata: Guruku al-Taghlibi berkata kepadaku: Jika engkau menutup mulutmu ketika menguap dengan tangan kiri, maka dengan bahagian luarnya, dan jika dengan tangan kananmu, maka bahagian dalamnya. Hikmah di sebalik ini adalah bahawa tangan kiri adalah yang paling suci dan tidak ada yang lebih kotor daripada syaitan.
Dan jika dia menutup mulut dengan bahagian dalam tangan kanan, ini adalah yang terbaik dalam perlindungan, dan tangan kiri adalah untuk menolak syaitan. Jika dia menutup mulut dengan bahagian belakang tangan kiri, maka bahagian dalam tangan tersebut adalah untuk menolak. (Lihat Ghaza’ al-Albab, 1/348).
Syekh Muhammad bin Ibrahim berkata: “Jika seseorang merasa ingin menguap dan ingin menahan itu, maka dia sepatutnya menutup mulutnya dengan tangan kiri kerana ini adalah untuk mengelakkan perkara yang kotor, dan syaitan adalah perkara yang kotor. Orang yang mengikuti akan meletakkan bahagian belakang tapak tangan ke atas mulutnya, kerana ini adalah untuk mengelakkan dan menghalang, untuk mengelakkan syaitan dan mencegahnya daripada masuk.” (Lihat Fatawa wa Rasail Muhammad ibn Ibrahim, 2/182).
Syeikh Abdullah al-Bassam berkata: Faedah daripada hadith ini:
Menguap adalah gerakan mulut yang tidak disengajakan, dan ia berlaku disebabkan oleh keadaan malas atau mengantuk. Gerakan ini menyebabkan mulut terbuka.
Menguap adalah hasil daripada rasa malas dan lesu, maka ini adalah hasil tindakan syaitan yang menghalang seorang Muslim dari menjalankan kewajipan agamanya dan perkembangan akhlaknya.
Melihat mulut terbuka semasa menguap adalah pemandangan yang tidak menyenangkan. Oleh itu, disarankan kepada orang yang menguap untuk menahan dengan cara mengunci gigi dan bibir sejauh yang mampu. Jika tidak mampu, maka hendaklah menutup mulut dengan sesuatu yang dapat menutupnya daripada pandangan orang lain.
Menutup mulut semasa menguap adalah juga tindakan untuk mengelakkan gangguan syaitan yang cuba menghalang seorang Muslim dengan malas dan ketidakupayaan daripada menjalankan tugas agama dan aktiviti ibadah kepada Allah Yang Maha Esa. (Lihat Taudhih al-Ahkam, 2/105-106)
Akhirnya, semoga dengan sedikit penjelasan yang diberikan ini mampu memberikan kepada kita sedikit kefahaman dalam menjalani kehidupan seharian yang lebih baik. Amin.
Malah, kedatangan Ramadan pada tahun ini memberikan kegembiraan berganda buat pelakon Amar Asyraf apabila menimang cahaya mata perempuan yang dilahirkan pada Sabtu lalu.
Bayi perempuan itu merupakan hasil perkongsian hidup Amar, 37, dengan isteri baharunya iaitu perkahwinan ketiga pelakon itu, Farhana Yusof.
Dalam hantaran Instagram, Amar berkongsi nama yang diberi kepada bayi perempuannya iaitu Ammara Fateema.
Asbab Bapa & Mommy Masuk Syurga
“Alhamdulillah syukur pada Allah SWT. Allah Maha Baik. Untuk pengetahuan rakan-rakan, pada 25 Mac 2023 bersamaan dengan 3 Ramadan yang lepas, telah lahirnya anak perempuan saya, Ammara Fateema Amar Asyraf,” tulisnya.
Dalam perkongsian yang sama, pelakon drama Mama Papa Expres itu memuat naik gambar dia mendukung anaknya yang berbalut selimut berwarna hijau.
Hadiah Ramadan
Di samping itu, Amar sempat menitipkan doa agar permata hatinya itu kelak membesar sebagai anak yang solehah dan menjadi asbab untuknya dan isteri masuk ke dalam syurga.
“Semoga jadi anak yang soleh dan baik, asbab bapa dan mommy masuk syurga, insya-Allah. Terima kasih mommy, saya sangat cintakan awak, lillahitaala,” ujarnya lagi.
Amar Asyraf Dapat Anak
Untuk info, sekitar pertengahan Mei tahun lalu, Amar berkahwin kali ketiga dengan wanita pilihannya dikenali sebagai Farhana Yusof.
Sebelum itu, perkahwinan keduanya bersama Vivy Jeffry tergantung tak bertali selama hampir tiga tahun, namun rumah tangga dibina mereka akhirnya terlerai sekitar Mei tahun lalu selepas sah bercerai talak tiga.
Agama menuntut umatnya mencari rezeki melalui jalan yang baik dan halal bagi memenuhi tuntutan dan keperluan hidup sama ada untuk diri sendiri mahupun untuk keluarga atau orang-orang yang di bawah tanggungan kita. Allah Subhanahu Wata’ala berfirman dalam surah Al-Baqarah ayat 168:-
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ كُلُواْ مِمَّا فِى ٱلۡأَرۡضِ حَلَـٰلاً۬ طَيِّبً۬ا وَلَا تَتَّبِعُواْ خُطُوَٲتِ ٱلشَّيۡطَـٰنِۚ إِنَّهُ ۥ لَكُمۡ عَدُوٌّ۬ مُّبِينٌ
صدق الله العظيم
“Wahai manusia! Makanlah makanan dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik, dan janganlah kamu mengikut jejak langkah syaitan. Sesungguhnya ia (syaitan) adalah musuh yang nyata bagi kamu.”
Ada banyak cara mencari rezeki termasuk berniaga atau makan gaji. Contoh terbaik ialah Rasulullah SAW yang memperdagangkan barangan Siti Khadijah dengan penuh jujur dan amanah dan memperoleh untung besar dan berlipat ganda.Juga jodoh keduanya sudah tertulis.
Prinsip jujur dan amanah adalah sangat penting kerana ia mencegah perbuatan mungkar dan dosa. Rezeki boleh jadi haram jika jual barang yang sudah rosak, menjual barang yang telah luput atau mansuh tarikhnya, mengurangkan sukatan timbangan dan sebagainya termasuklah menipu dari segi marketing. Sesungguhnya agama menegah melakukan sebarang tipu daya atau helah ketika berjual beli.
Bayangkan di bulan Ramadan, ramai mencari rezeki berniaga di bazar. Orang yang datang membeli dan mengeluarkan belanja tentu mengharapkan makanan di jual sesuai dengan harga dikeluarkan.
Di Tik Tok @Arif Eddy berkongsi donut bomboloni inti oksigen dibelinya dan menulis sedihnya dapat penjual macam nie. Kejam sungguh.
Dirinya mengharapkan donut bomboloni berisi inti blueberi, coklat dan sebagainya ada isi di dalamnya tetapi malangnya bila dibelah dua, dalamnya kosong. Hanya ada secuit inti di bahagian atas.
Bila berkongsikan video berkenaan, ia mendapat respon dari pengguna lain yang menceritakan pengalaman sama iaitu rasa tertipu membeli makanan dan meminta agar peniaga bersikap jujur dalam hal ini. Hingga ada yang menulis peniaga kecil minta disupport tapi bila dah support ia tidak seperti diharapkan.
Para peniaga mungkin mengejar keuntungan tapi sebelum meneruskan cara perniagaan begini, fahami surah Al-Hud ayat 86 yang menyebut:-
Surah Hud ayat 86:
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بَقِيَّتُ ٱللَّهِ خَيۡرٌ۬ لَّكُمۡ إِن ڪُنتُم مُّؤۡمِنِينَۚ وَمَآ أَنَا۟ عَلَيۡكُم بِحَفِيظٍ۬
صدق الله العظيم
“Limpah kurnia (keuntungan yang halal daripada) Allah lebih baik bagi kamu (daripada harta yang haram walaupun banyak) jika benar kamu orang-orang yang beriman. Dan aku bukanlah penjaga kamu (tetapi hanyalah sebagai pemberi peringatan).
Adab dalam perniagaan seperti ditulis oleh Imam Al Ghazali.
Imam Al-Ghazali ada menyatakan di dalam kitabnya Al-Adabu Fiddin mengenai adab-adab ahli perniagaan, antaranya:
Pertama: Jangan mengurangkan sukatan atau timbangan. Firman Allah Subhanahu Wata’ala dalam surah Al-Mutaffin ayat 1-3:
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
وَيۡلٌ۬ لِّلۡمُطَفِّفِينَ (١) ٱلَّذِينَ إِذَا ٱكۡتَالُواْ عَلَى ٱلنَّاسِ يَسۡتَوۡفُونَ (٢) وَإِذَا كَالُوهُمۡ أَو وَّزَنُوهُمۡ يُخۡسِرُونَ (٣)
صدق الله العظيم
“Kecelakaan besar bagi orang-orang yang curang dalam timbangan dan sukatan. Iaitu mereka yang apabila menerima sukatan (gantang-cupak) dari orang lain mereka mengambilnya dengan cukup. Dan sebaliknya apabila mereka menyukat atau menimbang untuk orang lain, mereka mengurangnya.”
Manusia memang ada kekurangan dan tidak mustahil berlaku kesilapan namun bukan selalu kerana ia boleh jadi haram jika itulah niat awal kita berniaga.
Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassallam dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Qais bin Abu Gharazah Radiallahu Anhu, baginda bersabda:
يا معشر التجار إن الشيطان والإثم يحضران البيع، فشوموا بيعكم بالصدقة {رواه الإمام الترمذى}
Maksudnya:-
Wahai para pedagang! Sesungguhnya syaitan dan dosa itu selalu mendatangi jual beli. Maka campurkanlah jual belimu dengan sedekah.”
Kedua: Jangan berbohong dan menipu dalam urusan perniagaan.
Ketiga: Jauhi pertengkaran dengan pelanggan.
Keempat: Jangan melanggar perintah agama seperti meninggalkan sembahyang semata-mata kerana sibuk menguruskan perniagaan, tidak mengeluarkan zakat dan sebagainya.
Jika para peniaga menginginkan harta yang berkat lagi halal maka para peniaga hendaklah menjalankan perniagaan mereka dengan cara yang diredhai Allah Subhanahu Wata’ala.
Sesungguhnya perkara yang sangat penting dalam mencari rezeki ituialah keberkatan. Rezeki yang sedikit tetapi diberkati Allah itu adalah lebih baik berbanding dengan rezeki yang banyak tetapi tidak mendatangkan manfaat dan berkat.
Sebab itulah peniaga faham berkaitan sumber rezeki diperoleh. Orang yang mendapat rezeki daripada sumber yang tidak halal akan dimasukkan ke dalam api neraka.
Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassallam bersabda:
عن خولة الأنصارية رضى الله عنها قالت: سمعت النبي صلى الله عليه وسلم يقول: إن رجالا يتخوضون فى مال الله بغير حق فلهم النار يوم القيامة {رواه الإمام البخارى}
Maksudnya: Daripada Khaulah A-Ansariah Radiallahu Anha ia berkata: Aku mendengar Nabi Sallallahu Alaihi Wassallam bersabda: Bahawasanya orang yang mencampur-adukan harta Allah dengan jalan yang tidak halal, maka mereka akan mendapat siksaan api neraka pada hari kiamat kelak.
Ramai yang bertanya tentang bayaran fidyah terutama dari kalangan ibu mengandung, ibu yang menyusukan anak dan orang tua yang uzur belum sempat menggantikan puasa ataupun tidak berkemampuan melaksanakan ibadah puasa.
Jom sama-sama kita fahami beberapa perkara berkaitan fidyah dan panduan pembayarannya.
a) Apa Maksud Qada’ Puasa?
Qada’ puasa ialah menggantikan puasa Ramadan yang tertinggal atas sebab-sebab tertentu.
b) Apa Maksud Fidyah?
Fidyah merupakan bayaran denda yang dikenakan kepada seseorang yang tidak dapat mengganti puasanya di bulan Ramadan pada sesuatu tahun sehinggalah tibanya bulan Ramadan tahun berikutnya.
c) Apakah Hukum Membayar Fidyah?
Hukum membayar fidyah adalah WAJIB. Ia wajib disempurnakan mengikut bilangan hari yang ditinggalkan. Dengan membayar fidyah tidak bermaksud mereka tidak perlu lagi menggantikan puasanya kerana puasa tersebut tetap wajib digantikan mengikut bilangan hari yang telah ditinggalkannya. Ia juga menjadi satu tanggungan (hutang) kepada Allah SWT sekiranya tidak dilaksanakan.
d) Apakah Sebab-Sebab Dikenakan Fidyah?
1. Meninggalkan puasa kerana tua
Orang tua yang tidak mampu berpuasa dan jika mereka berpuasa akan memudaratkan dirinya sendiri dankesihatan tubuh badannya.
2. Meninggalkan puasa kerana sakit kronik
Orang yang sakit berpanjangan dan tidak diharapkan boleh sembuh berdasarkan pengesahan doktor perubatan.
3. Meninggalkan puasa kerana hamil
Wanita yang bimbang akan keselamatan ke atas bayi yang dikandungnya seperti dikhuatiri berlaku keguguran. Mereka hendaklah membayar fidyah dan juga menggantikan (qada’) puasa yang ditinggalkan.
Gambar sekadar hiasan.
4. Meninggalkan puasa kerana menyusukan anak
Ibu yang merasa bimbang akan memudaratkan bayi yang disusuinya seperti kurang air susu atau menjejaskan kesihatan bayinya itu. Mereka hendaklah membayar fidyah dan juga menggantikan (qada’) puasa yang ditinggalkan.
5. Meninggalkan puasa kerana musafir atau sakit dan tidak qada’ puasa pada tahun ia ditinggalkan
Musafir dan Pesakit yang tidak menggantikan (qada’) puasa pada tahun ia ditinggalkan wajib menggantikan (qada’) puasanya dan membayar fidyah mengikut bilangan hari yang ditinggalkan.
6. Melambatkan ganti puasa (qada’)
Mereka yang melambat-lambatkan ganti (qada’) puasanya hingga telah melangkah tahun yang berikutnya (bulan Ramadan) dikenakan denda membayar fidyah dan juga wajib menggantikan (qada’) puasa yang ditinggalkan.
7. Orang yang telah meninggal dunia
Hutang puasa bagi mereka yang telah meninggal dunia hendaklah disempurnakan bayaran fidyahnya oleh waris-warisnya mengikut bilangan hari yang ditinggalkan sebelum pembahagian pusaka dibuat.
e) Bagaimana Kiraan Fidyah?
Kiraan fidyah dihitung dari berapa banyak hari puasa Ramadan yang ditinggalkan. 1 hari bersamaan 1 cupak.
Contoh:
(Hari yang ditinggalkan) X (1 Cupak) = FIDYAH
f) Berapa Kadar Fidyah?
Kadar fidyah dikira berdasarkan kadar harga beras (makanan asasi penduduk) semasa iaitu sebanyak 1 cupak. Kadar tersebut berubah mengikut harga yang ditetapkan pemerintah di sesuatu tempat. Beras tersebut hendaklah diberi makan kepada fakir dan miskin dan bukan berbentuk wang tunai, pakaian dan sebagainya.
Dalam bentuk nilaian matawang adalah berdasarkan kepada kadar yang ditetapkan oleh Majlis Agama Islam Selangor sehingga tahun 2019, iaitu secupak beras bersamaan dengan 600 gram dinilai dengan kadar RM 1.80.
Kiraan fidyah di Selangor adalah tidak berganda walaupun melangkau tahun. Hanya masukkan jumlah keseluruhan puasa yang ditinggalkan.
g) Bagaimana Membuat Bayaran Fidyah?
Di Selangor terdapat dua kaedah pembayaran fidyah iaitu melalui Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) atau Lembaga Zakat Selangor (LZS MAIS).
Pada masa PKP ini, bayaran boleh dibuat secara atas talian iaitu:
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...