Ramai kalangan kita pernah mencabut uban kan? Rasa geram lihat rambut putih itu muncul di kepala. Tangan laju sahaja nak cabut uban yang muncul melata. Tapi adakah ia selesaikan masalah kita?
Seiring pertambahan usia, rambut hitam berkilat akan berubah menjadi putih, samada lelaki atau wanita.
Perubahan secara normal ini bersangkut paut dengan pengeluaran melanin dalam tubuh kita yang semakin menurun. Sel melanin bukan sahaja ada pada kulit tetapi juga pada rambut.
Ada juga terjadi, di kalangan orang muda rambutnya beruban, ini biasanya disebabkan faktor pemakanan dan bahan kimia yang digunakan dalam syampu dan perapi rambut (ada rambut yang sensitif dengan bahan kimia) yang tidak sesuai.
Islam tidak memandang sepi akan kehadiran uban ini. Dan ternyata, memiliki rambut beruban mempunyai makna tersendiri buat Muslim soleh dan solehah. Ada tiga sebab utama mengapa kita elok biarkan sahaja rambut beruban itu.
Ads
1. Mengingatkan akan ajal
Menurut Islam, uban banyak membantu kita untuk ingat akan usia semakin meningkat dan peringatan tentang ajal. Manusia sering lupa bahawa hidup di dunia hanya untuk sementara. Maka dari itu, Allah SWT dalam Quran surah Fatir ayat 37 berfirman mengenai perintah berfikir saat melihat tanda-tanda dari Allah, termasuk mengenai uban.
Dan “Bukankah Kami telah memanjangkan umurmu untuk dapat berfikir bagi orang yang mahu berfikir, padahal telah datang kepadamu seorang pemberi peringatan? Maka rasakan lah (azab Kami), dan bagi orang-orang zalim tidak ada seorang penolong pun”
2. Sebagai cahaya di hari kiamat
Di hari kiamat nanti, uban akan menjadi cahaya yang menerangi orang mukmin.
Ads
3. Menaikkan darjat & kebaikan
Selain itu, uban juga akan menaikkan darjat seseorang.
Uban adalah cahaya bagi seorang mukmin. Tidaklah seseorang beruban walaupun sehelai (dalam Islam) melainkan setiap ubannya akan dihitung sebagai suatu kebaikan dan akan meninggikan darjatnya. (HR. Al Baihaqi dalam Syu’abul Iman. Syaikh Al Albani dalam Al Jami’ Ash Shogir mengatakan bahwa hadis ini hasan)
4. Menjadikan kelihatan berwibawa
Cuba perhatikan, jika memiliki warna putih, uban yang tumbuh dapat memancarkan sikap wibawa dari dalam diri seseorang.
Ads
Seperti ada aura yang naikkan imej wibawa itu. Hal itu diriwayatkan Abu Dawud dari hadis Abu Musa, Rasulullah SAW bersabda
Khabar gembira buat wanita haid, kejar amalan ini di 10 malam terakhir Ramadan. Biarpun datang bulan, ada caranya wanita menambah pahala di bulan puasa ini.
Allahuakbar, ramai yang sedih mengadu kerana kedatangan haid pada malam 10 Ramadan terakhir ini, adakah masih boleh meraih Lailatul Qadar? Adakah boleh lagi merebut peluang-peluang Ramadan yang ada?
Ikuti perkongsian Ustazah Asma’ Harun ini dan jangan ketinggalan untuk mengejar pahala.
Sahabat, tak salah untuk sedih.. tapi jangan sampai lupa bahawa apa yang Allah SWT berikan adalah yang terbaik menurutNya untuk kita, pasti ada 10001 hikmah disebalik apa yang diciptakan. Insyallah.
Fitrah bagi seorang wanita jika kedatangan haid.
Saidatina Aisyah r.a. juga pernah menangis kerana kedatangan haid sewaktu ingin mengerjakan haji. Rasulullah SAW menenangkan hati Aisyah dengan berkata,
Maksudnya:
“Sesungguhnya ini adalah perkara yang telah Allah tetapkan bagi kaum wanita dari anak cucu Adam. Lakukanlah apa yang dilakukan oleh orang-orang yang haji, kecuali tawaf di Kaabah.”
[HR Bukhari]
Buat Wanita Haid
Wanita yang berada dalam keadaan haid semasa Ramadan tidak perlu bersedih, kerana ini adalah ketetapan daripada Allah SWT. Tidak boleh berpuasa bukanlah bermaksud semua ibadah semasa Ramadan tidak dapat dilakukan. Sebenarnya, masih banyak amalan yang boleh diamalkan oleh para wanita yang didatangi haid dalam bulan Ramadan.
Amalan wanita haid semasa ramadan:
1. Memperbanyakkan doa dan zikir.
Firman Allah SWT:
Maksudnya: “Wahai orang yang beriman, berzikirlah (dengan menyebut nama) Allah, zikir yang sebanyak-banyaknya. Dan bertasbihlah kepada-Nya di waktu pagi dan petang.”
[Surah al-Ahzab: 41-42]
Maksudnya: Ingatlah Aku, nescaya Aku akan mengingatimu, dan bersyukurlah kamu kepada-Ku dan janganlah kamu kufur.
[Surah al-Baqarah: 152]
Kejar Amalan Ini
2. Mendengar alunan al-quran.
Ketika sedang didatangi haid, para wanita masih boleh mendengarkan alunan ayat-ayat suci al-Quran. Disebutkan di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Saidatina Aisyah r.a.:
Maksudnya: “Nabi Muhammad SAW meletakkan kepalanya di pangkuanku saat aku sedang haid, dan ia membaca al-Quran.”
[HR Bukhari]
Bolehkah membaca zikir harian, doa amalan dan surah-surah lazim semasa haid?
– Ulama tidak melarang wanita dalam haid membaca zikir sama ada yang dipetik daripada sebahagian kecil ayat al-Quran atau hadis Nabi Muhammad SAW seperti surah al-Fatihah, ayat kursi dan tiga Qul.
– Dibolehkan juga untuk membaca al-Quran bagi wanita yang menghafaz al-Quran sebagai kemudahan supaya tidak terlupa serta dibolehkan juga untuk tujuan belajar dan mengajar al-Quran.
Di 10 Malam
Antara contoh doa yang boleh diamalkan adalah seperti:
a. Doa Kebaikan Di Dunia dan Akhirat.
رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
Maksudnya:
“Ya Allah, kurniakanlah kepada kami kebaikan di dunia, kurniakanlah juga kepada kami kebaikan di akhirat dan lindungilah kami dari azab neraka.”- [Surah al-Baqarah: 201]
Maksudnya:
“Wahai Tuhan kami, kami telah menzalimi diri kami sendiri, dan jika Engkau tidak mengampuni kami dan memberi rahmat kepada kami, pasti kami termasuk orang-orang yang rugi.”
[Surah al-A’raf: 23]
c. Doa Agar Diri Dan Keturunan Rajin Mendirikan Solat.
Maksudnya: “Tuhanku, jadikanlah aku dan anak cucuku orang-orang yang tetap mendirikan solat, wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa ini.”
[Surah Ibrahim: 40]
Antara contoh zikir yang boleh diamalkan adalah seperti:
a. Zikir Taubat.
Maksudnya:
“Aku memohon ampun kepada Allah Yang Maha Agung, tiada Tuhan selain Dia Yang Maha Hidup dan Memelihara (kehidupan), dan aku bertaubat kepada-Nya.”
b. Zikir Fatimah.
سُبْحَانَ الله، الْحَمْدُ لِلَّه، اللهُ أَكْبَر
Maksudnya: “Maha Suci Allah, Segala puji bagi Allah, Allah Maha Besar.”
c. Zikir Pemberat Timbangan.
سُبْحَانَ اللَّهِ وبِحَمْدِهِ سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ
Maksudnya: “Maha Suci Allah dan pujian bagi-Nya, Maha Suci Allah yang Maha Agung.”
Terakhir Ramadan
Antara contoh surah lazim adalah:
a. Surah yang berada pada juzuk 30 bermula Surah Ad-Dhuha hingga al-Ikhlas
b. Misalnya Surah al-Insyirah, al-Kafirun, al-Kautsar, al-Masad, al-Falaq, an-Nas dan lain-lain.
3. Memperbanyakkan selawat.
Daripada Abdullah bin ‘Amr r.a., bahawa Nabi SAW bersabda:
فَإِنَّهُ مَنْ صَلَّى عَلَيَّ صَلَاةً صَلَّى الله عَلَيْهِ بِهَا عَشْرًا
Maksudnya: “Sesungguhnya barangsiapa yang berselawat ke atasku dengan satu selawat, maka Allah SWT akan berselawat ke atasnya dengan sepuluh selawat.”
[HR Muslim]
4. Mempelajari ilmu agama.
Nabi Muhammad SAW bersabda:
وَمَنْ سَلَكَ طَرِيقًا يَلْتَمِسُ فِيهِ عِلْمًا سَهَّلَ اللَّهُ لَهُ بِهِ طَرِيقًا إِلَى الْجَنَّةِ
Maksudnya: “Siapa yang menempuh jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan mudahkan baginya jalan menuju syurga.”
[HR Muslim]
Bersedekah
5. Melazimi sedekah.
Wanita yang haid masih boleh melakukan sedekah di bulan Ramadan.
Diriwayatkan daripada Abdullah bin Umar r.a.:
يَا مَعْشَرَ النِّسَاءِ تَصَدَّقْنَ وَأَكْثِرْنَ الْاِسْتِغْفَارَ ، فَإِنِّـيْ رَأَيْتُكُنَّ أَكْثَرَ أَهْلِ النَّارِ
Maksudnya:
“Wahai kaum wanita! Bersedekahlah kamu dan perbanyakkanlah istighfar. Kerana, aku melihat kaum wanitalah yang paling banyak menjadi penghuni neraka.”
[HR Muslim]
Diriwayatkan daripada Ibnu Abbas r.anhuma:
كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَجْوَدَ النَّاسِ بِالْخَيْرِ وَكَانَ أَجْوَدُ مَا يَكُونُ فِي رَمَضَانَ حِينَ يَلْقَاهُ جِبْرِيلُ وَكَانَ جِبْرِيلُ عَلَيْهِ السَّلَام يَلْقَاهُ كُلَّ لَيْلَةٍ فِي رَمَضَانَ حَتَّى يَنْسَلِخَ يَعْرِضُ عَلَيْهِ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْقُرْآنَ فَإِذَا لَقِيَهُ جِبْرِيلُ عَلَيْهِ السَّلَام كَانَ أَجْوَدَ بِالْخَيْرِ مِنْ الرِّيحِ الْمُرْسَلَةِ
Maksudnya:
“Nabi SAW merupakan orang yang paling pemurah dengan kebaikan dan sifat pemurahnya semakin memuncak dalam bulan Ramadan, ketika Jibril menemui Baginda.
Jibril a.s. menemui Baginda setiap malam di bulan Ramadan sehinggalah selesai Nabi Muhammad SAW memperdengarkan al-Quran kepadanya. Ketika Jibril a.s. datang, Baginda memberikan kebaikan melebihi angin mursalah (yang bertiup atau yang dikirimkan).”
[HR Bukhari]
Menyediakan Juadah
6. Memberi makan kepada orang yang berpuasa.
Amalan mudah bagi seorang wanita adalah menyediakan juadah berbuka buat orang yang berpuasa.
Ini berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Zaid bin Khalid al-Juhani r.a.:
مَنْ فَطَّرَ صَائِمًا كَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِهِ غَيْرَ أَنَّهُ لاَ يَنْقُصُ مِنْ أَجْرِ الصَّائِمِ شَيْئًا
Maksudnya: “Sesiapa yang memberi makan kepada orang yang berpuasa dia akan mendapat pahala yang sama dengan orang yang berpuasa dalam keadaan pahala orang tersebut tidak berkurangan sedikit pun.”
[HR Tirmizi, hadis sahih]
KESIMPULAN
Apa jua kebaikan seperti melakukan tugas harian, menguruskan rumah tangga, bekerja mencari rezeki dan sebagainya yang dilakukan semata-mata kerana Allah SWT dianggap sebagai satu ibadah. Ibadah yang sempurna akan diberi ganjaran hikmah dan pahala. Insya-Allah.
Sesungguhnya, wanita yang didatangi haid semasa Ramadan tidak terkecuali dalam merebut pahala. Usahakan melazimi amalan-amalan yang disebutkan di atas supaya kita tidak terlepas daripada merasai kemanisan beribadah di bulan Ramadan yang mulia.
Menghilangkan wang yang diamanahkan untuk infak, wajib ganti semula jika cuai apatah lagi kita dilantik sebagai pemegang amanah seharusnya kita menjaga wang tersebut sebaik mungkin.
Seseorang yang amanah akan berusaha sebaik mungkin untuk menunaikan janji mereka, oleh sebab itu memang berat tugas serta tanggungjawab seorang pemegang amanah.
Ikuti kemusykilan tentang isu ini yang diutarakan kepada Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.
Soalan:
Seorang lelaki telah berhutang dengan arwah ayah saya dan melangsaikannya kepada kami sekeluarga sebagai ahli waris. Setelah itu, kami bersepakat untuk memberi bahagian harta pusaka masing-masing daripada jumlah bayaran hutang tersebut untuk disedekahkan bagi pihak ayah saya.
Wang tersebut diamanahkan kepada saya dan berada di dalam simpanan saya, akan tetapi saya telah lupa tentangnya. Setelah lebih setahun, saya dapati wang tersebut hilang dan mengesyaki ia telah dicuri oleh tukang membersih rumah.
Adakah saya wajib mengganti semula bahagian harta setiap adik-beradik saya? Mohon penjelasan?
Diamanahkan Untuk Infak
Jawapan:
Para ulama mendefinisikan harta pusaka sebagai semua yang ditinggalkan oleh si mati daripada jenis harta, hak dan manfaat. Jika seseorang berhutang dengan si mati, maka barangan atau wang yang dipinjam itu adalah termasuk dalam harta si mati walaupun berada di tangan peminjam.
Justeru ia wajib dikembalikan semula kepada ahli waris sebagai harta pusaka kerana pemilikan si mati sudah beralih kepada para waris.
Seterusnya, jika seseorang ahli waris ingin menyedekahkan harta peninggalan si mati yang merupakan bahagian ahli waris yang lain, dia wajib meminta izin ahli waris tersebut terlebih dahulu kerana harta peninggalan itu merupakan milik pewaris dan dia berhak untuk menyimpan bahagiannya.
Merujuk kepada persoalan di atas, ahli waris bersepakat ingin menyedekahkan bahagian harta pusaka mereka bagi pihak si mati, namun harta tersebut hilang di tangan orang yang diamanahkan sebelum sempat mengagihkannya.
Menurut Imam al-Nawawi, menjaga dan menyimpan harta milik pihak lain adalah merupakan satu amanah dan sekiranya ia rosak atau hilang, maka si penjaga atau penyimpan tidak perlu menggantinya semula kecuali jika ia berlaku atas kecuaian dirinya.
Wajib Ganti Semula
Selain itu, al-Buhuti berkata:
الوكيل أمين، لا ضمان عليه فيما تلف في يده، من ثمن ومثمن وغيرهما، بغير تفريط ولا تعدٍّ) لأنه نائب المالك في اليد والتصرُّف، فكان الهلاك في يده كالهلاك في يد المالك
Maksudnya:
“Tiada ganti rugi yang dikenakan bagi sesuatu yang rosak di tangan seorang wakil yang amanah dan tidak bersikap cuai. Ini kerana dia dikira mengambil tempat pemilik dalam urusan simpanan dan transaksi, sebarang kerosakan di tangannya adalah sama seperti kerosakan yang berlaku di tangan pemilik.”
Imam al-Nawawi juga menyatakan bahawa terdapat beberapa perbuatan yang dianggap kecuaian, antaranya termasuklah:
1. Meminta orang lain menjaga harta atau barang jagaan tanpa sebarang keperluan dan tanpa izin pemilik harta.
2. Bermusafir dengan membawanya tanpa keperluan.
3. Tidak memulangkan harta atau barang jagaan tersebut kepada pemilik ketika dia tidak mampu menjaganya.
4. Memindah-mindahkan harta atau barang jagaan yang diamanahkan.
5. Menggunakan dan mengambil manfaat daripada harta atau barangan yang dijaga.
6. Tidak menjaga harta atau barang jagaan seperti yang dinasihatkan oleh pemilik. Sebagai contoh, pemilik harta meminta supaya hartanya diletakkan di dalam bekas yang berkunci, namun si penjaga tidak melakukan sedemikian kemudian harta tersebut hilang. Justeru, wajib ke atas si penjaga untuk menggantinya semula.
7. Berlaku pengabaian yang menyebabkan kehilangan atau kerosakan.
Jika Cuai
Oleh itu dapat disimpulkan bahawa dalam kes ini, orang yang diamanahkan untuk menyimpan harta tersebut merupakan wakil bagi pihak pemberi sedekah yang lain dan bertanggungjawab melaksanakan apa yang diminta oleh pemilik harta, iaitu menginfakkan bahagian harta mereka bagi pihak ayah mereka yang sudah meninggal.
Namun si penjaga tidak menyegerakan infak tersebut dan kemudiannya lupa bahawa harta yang ingin diinfakkan berada dalam jagaannya dan didapati hilang.
Justeru, wajib ke atas si penjaga untuk menggantikan semula harta yang hilang walaupun ia dicuri melainkan jika pemilik-pemilik harta tersebut memaafkannya. Hal ini kerana jelas berlakunya kecuaian dan pengabaian daripada pihak yang diamanahkan.
Kashoorga: Semoga pemegang amanah ini menemui jalan terbaik untuk menyelesaikan masalahnya.
Pada zaman sekarang kebanyakan kita pasti ada hutang baik hutang kereta, rumah, pinjaman pelajaran mahu peribadi, kad kredit dan sebagainya lagi.
Ada juga kalangan kita gajinya memang agak selesa tapi dek hutang yang banyak, baki yang tinggal hanya sedikit. Cukup-cukup makan.
Dalam masa yang sama, golongan ini ada kesedaran untuk membayar zakat pendapatan, cuma bila dalam situasi begini timbul persoalan mana satu yang perlu didahulukan. Bayar hutang atau bayar zakat pendapatan?
Jawapan kepada persoalan ini dihuraikan dalam laman web Mufti Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
Para fuqaha’ menjelaskan bahawa zakat merupakan tuntutan yang wajib. Ia berdasarkan firman Allah SWT:
Maksudnya: “Ambillah (sebahagian) dari harta mereka menjadi sedekah (zakat), supaya dengannya engkau membersihkan mereka (dari dosa) dan mensucikan mereka (dari akhlak yang buruk); dan doakanlah untuk mereka, kerana sesungguhnya doamu itu menjadi ketenteraman bagi mereka. Dan (ingatlah) Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui”.
Surah al-Taubah (103)
Begitu juga kewajipan membayar hutang adalah wajib berdasarkan sabda Baginda SAW yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA:
Maksudnya: Roh orang yang beriman itu tergantung disebabkan hutang, sehingga dibayarkan untuknya (hutang tersebut).
Riwayat al-Tirmizi (1078)
Bayar hutang atau tunai zakat, mana satu perlu diutamakan
Justeru, berdasarkan dalil-dalil yang telah disebutkan, jelaslah bahawa hutang dan zakat ialah suatu kewajipan yang wajib ditunaikan oleh seseorang Muslim. Bagi seorang Muslim yang memiliki harta yang telah mencapai nisab dan tempoh tertentu maka dia wajib mengeluarkan zakatnya, demikian juga bagi seseorang yang memiliki hutang maka ia wajib membayarnya.
Namun begitu, jika seseorang menghadapi dua kewajipan dalam suatu masa (membayar hutang secara segera dan mengeluarkan zakat), dan keadaan kewangannya agak terhad (tidak dapat membayar kedua-duanya sekaligus), maka yang mana satu patut didahulukan? Para ulama’ menjelaskan berkenaan hal ini seperti berikut:
“Dan sekiranya berhimpun hutang dan zakat ke atas orang yang masih hidup dan sempit hartanya (kewangannya agak terhad), iaitu jika dia mahjur ‘alaih (terhalang daripada menggunakan harta disebabkan hutang), maka didahulukan hak manusia (hutang), namun jika tidak terhalang (disebabkan hutang) maka didahulukan zakat ke atasnya”. (Rujuk: Mughni al-Muhtaj, 3/133; Hasyiyah al-Jamal, 2/290).
Imam al-Suyuti berkata:
“Bahkan didahulukan hak-hak manusia (hutang) dan dikemudiankan hak-hak Allah selagi mana orang itu masih hidup. Dan antara contoh masalah ini antaranya, apabila berhimpunnya hutang dan zakat (iaitu didahulukan membayar hutang ke atas zakat)”. (Rujuk: al-Asybah wa al-Naza’ir, 1/355).
Darul Ifta’ Mesir ketika mengulas berkenaan hal ini berkata:
“Adapun seseorang sekiranya ada hutang ke atasnya dan (dalam masa yang sama) telah tiba masanya untuk mengeluarkan zakat, maka ditentukan ke atasnya untuk melangsaikan hutangnya terlebih dahulu, kemudian membayar zakat jika masih lagi berbaki hartanya setelah itu (membayar hutang), sekiranya harta yang berbaki itu mencukupi syarat-syarat dan kadar wajib untuk mengeluarkan zakat harta”. (Rujuk: https://www.elbalad.news/3948532).
Justeru, jelaslah bahawa bagi seseorang yang diwajibkan ke atasnya zakat dan hutang pada masa yang sama, maka hendaklah didahulukan untuk membayar hutang ke atas zakat sekiranya hartanya tidak mencukupi. Dalam hal ini para ulama’ menyebutkan:
“Hal ini kerana hak manusia (hutang) itu dibina atas kesempitan dan kebakhilan, maka didahulukan ke atas hak Allah SWT (contohnya zakat) yang dibina di atas kemudahan dan tolak ansur, seperti mana didahulukan qisas ke atas bunuh dalam masalah orang yang murtad”. (Rujuk: Kifayah al-Nabih fi Syarh al-Tanbih, 6/69).
Kesimpulan
Setelah meneliti perbahasan di atas, justeru jelaslah bahawa sekiranya seseorang diwajibkan zakat dan hutang ke atasnya serta hartanya tidak mencukupi maka hendaklah didahulukan untuk membayar hutang.
Kemudian jika masih berbaki hartanya, dan cukup syarat untuk mengeluarkan zakat maka hendaklah dikeluarkan zakat. Adapun sekiranya kewangannya mencukupi, maka hendaklah dilangsaikan kedua-duanya sekaligus kerana kedua-duanya merupakan tuntutan wajib.
Walau bagaimanapun, sekiranya hutang itu adalah hutang jangka masa panjang, maka hutang tersebut tidak mengurangi kewajipan zakat sedikitpun. Yang menjadi masalah hanyalah sekiranya hutang tersebut perlu dibayar bersamaan dengan waktu yang diwajibkan zakat ke atasnya.
Wallahu a’lam.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Bila melihat seseorang dengan tanda hitam pada dahi ada kalangan kita menganggap individu tersebut rajin beribadah, selalu bersujud. Anggapan itu boleh jadi betul atau...