Hutang oh hutang. Kerana hutang dari kawan boleh jadi lawan. Siapa pernah alami hal begini? Semuanya kerana hutang. Masa meminjam muka manis tapi bila perlu buat bayaran, akhirnya boleh jadi musuh.
Di sebalik ramai yang pernah terkena di mana beri pinjam tapi kawan lambat bayar, ada tak bayar terus, ada yang sengaja tak nak bayar serta macam-macam perangai lagi. Di sebalik ramai tak sedar, semakin lama orang berhutang dengan kita (kerana keengganannya membayar) maka setiap hari kita akan dapat pahala sehinggalah orang yang meminjam menjelaskan semua hutang piutangnya.
Perkara biasa jika ada kawan-kawan yang berhutang. Perkara biasa juga jika ada kawan-kawan yang tak bayar hutang. Ada ketika tuntut semula hutang seolah-olah seperti kita pula yang meminta sedekah. Mukanya selamba, muka kita pula yang malu-malu alah. Ada juga sehingga putus silaturrahim.
Ramai yang malas ambil pusing lalu halalkan sahaja. Sikap yang bagus tapi agak kurang beruntung. Saya nasihatkan jangan dihalalkan orang berhutang itu. Tapi berikan dia masa untuk membayarnya.
Dari Sulaiman bin Buraidah dari ayahnya katanya;
“Saya mendengar Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bersabda,
‘Sesiapa yang memberi masa kepada orang berhutang yang kesempitan, dia akan mendapat pahala satu sedekah untuk setiap hari’.
“Kemudian aku mendengar baginda berkata, ‘Sesiapa yang memberi masa kepada orang yang berhutang yang kesempitan, dia akan mendapat dua pahala sedekah untuk setiap hari’.
“Aku pun bertanya, Wahai Rasulullah, engkau kata, ‘Sesiapa yang memberi masa kepada orang berhutang yang kesempitan, dia akan mendapat pahala satu sedekah untuk setiap hari’. Kemudian aku mendengar engkau berkata, ‘Sesiapa yang memberi masa kepada orang yang berhutang yang kesempitan, dia akan mendapat dua pahala sedekah untuk setiap hari’.
Lalu baginda bersabda, ‘Dia akan dapat pahala satu sedekah untuk setiap hari sebelum tiba waktu pembayaran. Jika tiba masa pembayaran lalu dia masih memberi masa, dia akan mendapat pahala dua kali sedekah untuk setiap hari’.” [HR Ahmad 22942; Isnaduh Sahih]
Contoh, jika anda memberi tempoh 2 bulan untuk melunaskan hutang kepada si peminjam, maka selama 2 bulan itu anda akan mendapat satu pahala sedekah setiap hari, Insya’Allah.
Apabila telah sampai tempoh dua bulan tadi, anda beri lagi masa kepada peminjam, maka ketika itu anda akan mendapat 2 pahala sedekah setiap hari, Insya’Allah.
Tapi apa nilainya satu pahala sedekah itu? Banyakkah? Saya bawakan beberapa hadis lain untuk menunjukkan betapa besarnya satu pahala sedekah itu.
“Sedekah memadamkan dosa sepertimana air memadamkan api.” [HR al-Tirmidzi 2616; Sahih]
“Hindarkan dirimu dari Neraka walaupun hanya dengan separuh kurma, jika tidak ada maka dengan bertuturlah kata yang baik.” [Muttafaq ‘alaih]
“Setiap orang di bawah naungan sedekahnya sehingga diputuskan hukum di antara manusia.” [HR Ahmad dan Hakim dan disahihkan oleh Al-Albani]
Dan ada banyak lagi hadis tentang kelebihan sedekah termasuklah mengubati penyakit jasmani. Begitu besar pahala sedekah sehingga boleh menghapuskan dosa, menghindarkan Neraka, menjadi naungan di Mahsyar, dan ada pelbagai hadis lain yang jika anda teliti menunjukkan amalan sedekah ini adalah amalan yang besar manfaatnya.
Dan anda pula memiliki pahala sedekah setiap hari, hanya kerana anda melanjutkan tempoh kepada peminjam untuk membayar hutang. Boleh jadi hutang itu hanya RM10 sahaja. Atau bahkan mungkin RM1?
Jadi, biarlah jika hutang anda berpuluh tahun tidak dibayar, anda tetap mendapat pahala sedekah setiap hari yang sebenarnya sangat besar di sisi Allah.
Dan akhir sekali, jika si peminjam telah mampu untuk membayarnya walaupun setelah dia mati melalui warisnya, maka ketika itu, anda sedekahkanlah sahaja kerana ada hadis lain yang berbunyi;
“Sesiapa yang memberi masa kepada orang berhutang yang kesempitan atau menghalalkan hutang itu, Allah akan melindunginya di bawah bayanganNya.” [HR Muslim 7512].
Allahua’lam. Semoga bermanfaat. Barakallahufikum. Sumber : FB Majlis Ilmu
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Sejauh Mana “BATAS” Mak Ayah Boleh Masuk Campur Urusan Perhubungan Anak? Mufti Ulas Isu Ini
Adakala dalam suatu perhubungan terjadi konflik di dalamnya. Baik ketika batas pertunangan mahu pun selepas berumahtangga. Kala ini kita memerlukan sokongan untuk jiwa kembali bersemangat. Biasanya yang kita cari adalah ahli keluarga dan kawan rapat yang sudah punya banyak pengalaman.
Nasihat yang baik tentunya dari ibu bapa tapi ada batas yang perlu ibu ayah tahu agar kata-kata itu tidak menjurus konflik yang panjang.
Dipetik dari pejabat Mufti Wilayah Persekutuan ada diperincikan mengenai isu hak ibu ayah masuk campur dalam urusan rumahtangga anak. Semoga bagi yang sudah berumahtangga atau bakal mendirikan rumah tangga akan memahami tentang batasan ini.
Saya ingin bertanya, sejauh manakah ibu bapa tidak boleh masuk campur urusan rumahtangga anak-anak? Bagaimana sekiranya anak sering dipukul oleh suaminya dan suami sering menganiaya isterinya, adakah ibu bapa tiada hak untuk mencampuri urusan pernikahan anak-anaknya? Adakah salah dan berdosa sekiranya ibu bapa meminta untuk anaknya berpisah sekiranya dalam situasi tersebut? Terima kasih.
Jawapan:
Waalaikumussalam wbt.
Alhamdulillah, segala puji dan syukur kami panjatkan kepada Allah ﷻ. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad ﷺ, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat dan seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga Hari Kiamat.
Mukadimah
Pada asasnya, hubungan dan tanggungjawab seseorang anak kepada ibu bapa, sama ada lelaki atau perempuan, tidak terputus apabila mereka berkahwin. Seorang anak itu, sama ada lelaki atau perempuan, wajib berbuat baik kepada ibu bapa, mentaati dan mengelakkan diri daripada melukakan hati mereka. Firman Allah ﷻ:
وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا ۖ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا
Maksudnya: “Dan bertauhidlah kamu kepada Allah dan jangan sesekali kamu mensyirikkan Allah dengan sesuatu pun. Dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa.”
Surah Al-Nisa’ (36)
Firman Allah ﷺ:
وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا
Maksudnya: “Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan “Ha”, dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).” (Surah al-Isra’: 23)
Hak dan tanggungjawab anak kepada ibu bapa itu begitu penting, sehingga diletakkan selepas tanggungjawab kepada Allah ﷻ di dalam al-Quran. Tanggungjawab itu begitu penting sehingga terdapat hadis-hadis Rasulullah ﷺ yang menerangkan keutamaan apabila bertembung antara kasih sayang kepada pasangan dengan ketaatan kepada ibu bapa, hendaklah diutamakan yang kedua.
Kesetiaan kepada ibu bapa melebihi isteri
Daripada Hamzah bin Abdullah bin Umar, daripada ayahnya, yang berkata: “Pernah aku berkahwin dengan seorang perempuan, tetapi Umar tidak menyukainya. Lantas beliau berkata kepadaku: “Engkau ceraikanlah dia.” Aku enggan, lalu Umar berjumpa Rasulullah ﷺ berkata: “Waha Rasulullah! Sesungguh Abdullah bin berkahwin dengan wanita yang aku tidak suka. Lalu aku suruhnya bercerai darinya tetapi dia enggan.” Maka bersabda Rasulullah ﷺ:
يَا عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ طَلِّقِ امْرَأَتَكَ وَأَطِعْ أَبَاكَ
Maksudnya: “Wahai Abdullah bin Umar! Ceraikanlah isterimu dan taatilah ayahmu.”
Riwayat al-Hakim (2798) dalam al-Mustadrak; RIwayat al-Nasaie (5631); Abu Daud (5138); al-Tirmidzi (1189) dan lain-lain. Berkata al-Tirmidzi hadis ini hasan sahih. Al-Dzahabi: “atas syarat-syarat al-Bukhari dan Muslim.”
Menurut Imam Ali al-Qari, arahan Nabi di atas bermaksud sunat, atau wajib sekiranya ada faktor lain yang berbangkit. Rujuk Mirqah al-Masobih (7/3097),
Menurut Syeikh Ahmad Hutaibah (ulama daripada Iskandariah, Mesir) dalam Syarh Riyadhussolihin (14/13), yang ditanya adakah hadis ini memberikan kuasa mutlak kepada ibu untuk meminta anaknya menceraikan pasangannya, maka beliau menjawab:
“Tidak, ibu dan bapanya tidak seperti Umar al-Khattab. Beliau mencintai Allah Azza wa Jalla, dan beliau mencintai sesiapa kerana Allah SWT. Jika beliau membenci nescaya bencinya kerana Allah SWT. Oleh itu, siapa yang (ibu bapanya) berkeperibadian seperti Umar, maka hendaklah ditaati dalam urusan ini.
Manakala kalau kita lihat dalam hadis Abi al-Darda’ bahawa seorang lelaki datang menemuinya[1] dan bertanya: “Aku ada isteri tetapi ibuku menyuruh aku mentalakkannya.”
Dalam hadis ini, lelaki itu meminta fatwa daripada Abu al-Darda’ RA tetang dia berkahwin dengan seorang perempuan yang tidak disukai oleh ibunya lalu mengarahkannya untuk menceraikannya. Namun Abu al-Darda’ bersikap meletakkan dirinya di pertengahan dalam isu ini, kerana ibu lelaki itu bukan seperti Umar. Abu al-Darda’ sebaliknya mengkhabarkan kepada orang yang bertanya itu hadis daripada Nabi ﷺ dan memintanya berfikir tentang keputusannya sendiri. Beliau berkata: Aku mendengan Rasulullah ﷺ bersabda: “Walid (ibu atau bapa) itu adalah pintu Syurga yang di pertengahan,” bererti cinta dan ketaatanmu kepada bapamu, memasukkanmu ke dalam Syurga melalui pintu Syurga yang paling tengah, maka ibu bapa itu adalah pintu yang paling luas untuk kau masuk ke dalam Syurga. Maka kata Abu al-Darda’: “Jika engkau inginkan, engkau abaikanlah pintu itu, atau jagalah ia.”
Cuba engkau perhatikan di sini, Abu al-Darda’ bersikap pertengahan dalam fatwanya. Dia tidak menyuruh untuk ceraikan. Tidak juga berkata jangan ceraikan. Ini kerana ada kemungkinan bahawa ibunya betul pada sebab dia benci perempuan muda itu, maka menceraikannya adalah afdhal, mungkin ibu itu tersilap. Lalu beliau meletakkan kaedah, iaitu cintamu kepada ibu bapamu, serta sikap naik kepada ibu bapamu itu adalah pintu Syurga paling tengah. Jika engkau mampu, harmonikanlah antara isteri dan ibumu dan itu yang paling baik. Jika tidak mampu, maka menjadi tanggungjawabmu untuk mencari redha ibu bapamu, terhadap apa yang mereka redha daripada diri, dengan kadar kemampuanmu.
Jika engkau tinggal dengan isterimu di rumah yang terdapat dalamnya ibu bapamu, sedangkan ibu bapamu tidak menyukai isteri, maka pindahlah ke tempatlain. Tetapi jika engkau merancang untuk kekal di sana bersama isterimu, maka jangan berbuat suatu yang menyakiti hati ibu akibat perbuatan isterimu, dan tidak perlu berpisah dan bercerai darinya. Itu boleh sahaja.
Cerai itu dibenci, tetapi seseorang insan apabila dia melihat isterinya menyakiti ibunya dan berdegil untuk tetap menghinanya, maka yang afdhal ialah menceraikannya; kerana isteri itu tidak layak bersamanya. Namun jika isteri itu tidak menyakiti sesiapa dan perbahalan itu berpunca daripada ibunya semata, maka asingkanlah mereka berdua. Cubalah menjadi bijak untuk menyelesaikan perbalahan mereka berdua. Kita tidak menyuruhnya untuk talak dan tidak pula kita berkata, “Kau marahlah ibumu dan kau tinggalkan dia” sehinga dia berasa tidak senang denganmu.
Tetapi kita kata: “Jadilah orang yang sering berwaspada. Ketahuilah bahawa ihsan terhadap ibumu itu dan juga ayahmu adalah pintu Syurga paling tengah (atau luas) maka janganlah engkau abaikan pintu itu.” Binasanya seorang lelaki itu apabila dia bersama ibu bapanya pada waktu tua, tetapi mereka tidak memasukkannya ke dalam Syurga, seperti yang disebutkan dalam hadis Nabi ﷺ.”
Berkata Imam Syihabuddin Ibn Ruslan dalam Syarah Sunan Abi Daud (19/417):
“Dikatakan bahawa manusia yang pertama menyuruh anaknya menceraikan isterinya ialah (Nabi) Ibrahim al-Khalil AS.[2] Salah satu contoh berbuat baik akan anak kepada bapanya ialah apabila dia membenci apa yang dibenci oleh bapanya, sekalipun jika dia mencintai sesuatu itu. Begitu juga sebahagian dalam perbuatan baik kepadanya, apabila seorang anak itu menyukai apa yang disukai oleh bapanya, sekalipun dia membencinya. Ini hanya berlaku kalau bapa itu adalah orang agama; yang menyintai dan membenci sesuatu kerana Allah; dan tidak merujuk kepada pengikut hawa nafsu…Antara (faedah) daripada hadis ini ialah bahawa sesungguhnya seorang anak itu apabila tidak mentaati bapanya, pada perkara yang disuruhnya, maka hendaklah meminta tolog untuk menyelesaikannya daripada hakim, atau salah seorang daripada pembesar negeri.
Pada zahir hadis ini, hukum bahawa bapa apabila menyuruh anaknya untuk menceraikan isterinya maka wajib ke atas suami itu menceraikannya. Imam al-Ghazali telah menghikayatkan dari sebahagian besar ulama bahawa ketaatan kepada ibu bapa itu adalah wajib sekalipun pada urusan yang samar-samar, dan tidak wajib pada perkara yang haram secara asal, sehingga jika mereka berasa hati disebabkan engkau menjauhkan diri daripada mereka kerana tidak mahu makan (bahan syubhah) maka wajib untuk engkau makan bersama mereka, kerana meninggalkan syubhat ialah warak (sunat) dan redha ibu bapa itu adalah mesti (atau wajib).”
Para ulama berkata:
“Jika perkara itu diarahkan berpunca daripada kebodohan dan kelemahan akalnya, lalu dia menyuruh atau menegah anaknya, dengan suatu perintah yang tidak dianggap menyelisihinya pada uruf sebagai suatu bentuk penderhakaan, maka anak itu tidak dihukum fasiq kerana perbuatan menyelisihi ketika itu, kerana keuzurannya.
Begitu juga jika seseorang itu berkahwin dengan perempuan yang dia sayang kemudian ibu bapanya menyuruhnya mentalakkan isterinya, sekalipun perempuan hilang iffahnya (berperangai tidak baik) maka apabila dia tidak mengikut kata-kata ibu ayahnya, itu tidaklah berdosa ke atasnya, berdasarkan hadis Abu Dzar RA yang akan diterangkan (berkenaan kelemahan sebagai pemimipin). Namun begitu, terdapat isyarat bahawa yang afdhal ialah menceraikannya untuk menepati arahan ibu ayahnya.
Tentang kerara ini, disokong dengan hadis selepasnya bahawa Umar mengarahkan anaknya untuk menceraikan isterinya, lalu anaknya enggan, kemudian Umar menyebut perkara itu kepada Rasulullah ﷺ dan baginda menyuruh anak itu menceraikannya. Begitu jugalah hukumnya terhadap sekalian arahan ibu bapa yang tidak dapat difikirkan melainkan berpunca daripada lemahnya akal atau rendahnya ideanya, yang kalau kita bentang kepada orang-orang pandai nescaya akan menentangnya dengan bantahan-bantahan yang senang diterima, dan mereka akan berpendapat kalau anak itu berselisih dengan ibu itu bukanlah suatu bentuk tindakan menyakiti ibu bapanya.”
Rujuk al-Zawajir (2/115) oleh Imam Ibn Hajar al-Haitami.
Kesimpulannya ialah, tidak menjadi kesalahan bagi ibu bapa untuk cakna kebajikan anak mereka, sekalipun selepas berkahwin, sama ada anak lelaki atau perempuan. Menantu yang baik ialah orang yang menjaga hubungan dengan mertua dan menghormati pandangan mereka serta melayan mereka dengan baik.
Implikasi Memukul dan Menganiayai Pasangan
Isu yang kedua, berkenaan menantu yang suka memukul dan menganiayai anak perempuan. Maka kami katakan di sini, suami tidak mempunyai hak untuk memukul sehingga mencederakan isteri, apatalagi menganiayainya. Mendatangkan kecederaan dan menganiayai isteri memiliki implikasi dalam undang-undang persekutuan, dan undang-undang Syariah. Contohnya. Seksyen 52 Akta 303 Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984 memperuntukkan bahawa Mahkamah boleh mengeluarkan perintah untuk membubarkan perkahwinan atau untuk fasakh. Seksyen itu memperuntukkan, antara lain;
- (1) “Seseorang perempuan yang berkahwin mengikut Hukum Syarak adalah berhak mendapat suatu perintah untuk membubarkan perkahwinan atau untuk fasakh atas satu atau lebih daripada alasan yang berikut, iaitu:
- lazim menyakiti atau menjadikan kehidupannya menderita disebabkan oleh kelakuan aniaya;”
Ini menunjukkan bahawa perbuatan mencederakan dan menganiayai isteri adalah darar Syarie yang mengharuskan tuntutan fasakh. Dalam masa yang sama, Kanun Keseksaan (Akta 574) memperuntukkan dalam Seksyen 319 ke atas berkenaan kesalahan mendatangkan kecederaan dan kecederaan parah kepada mana-mana orang. Justeru, tidak menjadi kesalahan kepada ibu bapa untuk membuat laporan polis atau memberikan keselamatan dan perlindungan kepada anaknya, sama ada lelaki atau perempuan, yang dipukul, dicederakan dan dianiaya oleh pasangan.
Justeru, menjawab juga isu ketiga, adakah ibu bapa berdosa menyuruh anak mereka agar bercerai kerana wujud darar Syarie kepada anak tersebut jika masih mengekalkan hubungan perkahwinan dengan pasangannya, maka jawapannya juga adalah tidak berdosa. Kami kuatkan jawapan kami dengan menukilkan perkara tersebut daripada kitab al-Mu`tamad fi al-Fiqh al-Syafie (4/138) karangan Syeikh Muhammad al-Zuhaili. Hukum talak itu berbeza mengikut keadaan dan situasi, kepada lima, iaitu:
- Wajib: Talak itu wajib pada dua keadaan; pada waktu Iila’ apabila sudah tamat. Maka suami itu diperintahkan untuk melaksanakan janjinya untuk bercerai…(kedua) pada keadaan berlaku syiqaq (perseteruan) antara suami isteri apabila keadaan menjadi sangat genting. Kemudia, kedua-dua hakam daripada kedua belah pihak berpendapat untuk berpisah, maka hukum talak menjadi wajib.
- Sunat: terdapat tiga keadaan;
- Jika isteri tidak konsisten melaksanakan pergaulan yang baik dengan suaminya, dan berperangai buruk.
- Suami cuai dalam memberikan hak isterinya kerana alasan benci atau selainnya. Firman Allah ﷻ:
فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ فَارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ
Maksudnya: “maka bolehlah kamu pegang mereka (rujuk) dengan cara yang baik, atau lepaskan mereka dengan cara yang baik;” (Surah al-Talak: 2). Ini kerana jika dia tidak menceraikan isterinya ketika itu maka tidak ada jaminan bahawa tidak berlaku syiqaq, atau kerosakan rumahtangga dan pergaulan yang buruk, dan hilanglah tujuan-tujuan perkahwinan.
- Jika isteri tidak menjaga kesucian dirinya, berdasarkan riwayat Ibn Abbas R.Anhuma bahawa seorang lelaki berjumpa Nabi ﷺ dan berkata: “Sesungguhnya isteriku tidak menolak setiap tangan lelaki yang menyentuhnya, maka bersabda Nabi ﷺ: “Ceraikan dia.” Riwayat al-Nasaie (3229). Ini kerana tidak ada jaminan kepada suami itu bahawa isterinya tidak akan merosakkan perkahwinan mereka dengan menasabkan anak zina kepada suaminya.
- Makruh: Jika isteri ialah seorang yang konsisten menjalankan tanggungjawab sebagai seorang isteri. Talak itu juga tidak dijustifikasi dengan sebab yang diharuskan Syarak, atau hanya alasan yang remeh, maka hendaklah suami itu menanggungnya, dan bersabar. Dia juga digalakkan untuk bersikap baik dengan isterinya sehingga dapat pahala dan ganjaran dari Allah ﷻ. Dalilnya ialah hadis:
أَبْغَضُ الْحَلَالِ إِلَى اللهِ الطَّلَاقُ
Maksudnya: “Perkara halal yang paling dibenci Allah ialah cerai.”
Riwayat al-Nasaie (14894) dan Abu Daud (2178)
Dan hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA bahawa Rasulullah ﷺ bersabda:
اسْتَوْصُوا بِالنِّسَاءِ، فَإِنَّ المَرْأَةَ خُلِقَتْ مِنْ ضِلَعٍ، وَإِنَّ أَعْوَجَ شَيْءٍ فِي الضِّلَعِ أَعْلاَهُ، فَإِنْ ذَهَبْتَ تُقِيمُهُ كَسَرْتَهُ، وَإِنْ تَرَكْتَهُ لَمْ يَزَلْ أَعْوَجَ، فَاسْتَوْصُوا بِالنِّسَاءِ
Maksudnya: “Layanlah wanita dengan baik. Sesungguhnya wanita itu dicipta daripada tulang rusuk. Dan jika sesuatu dari tulang rusuk tersebut bengkok, dan engkau meluruskannya dengan paksaan maka engkau akan mematahkannya (atau menceraikannya, dalam riwayat yang lain). Kalau engkau membiarkan pula, maka akan terus bengkok. Maka layanlah wanita dengan baik.” Riwayat al-Bukhari (3331) dan Muslim (1468)
- Harus: Jika terdapat sebab Syarie yang diterima maka hukumnya adalah diharuskan. Lebih utama ialah suami itu menanggungnya dan berkelakuan baik kepada isterinya. Balaslah keburukan dengan kebaikan, untuk menjaga keutuhan keluarga, dan kelangsunagn rumah tangga, kebajikan anak-anak dan hubungan persemendaan.
- Haram: Hukum haram itu berbahagi kepada tiga:
- Berlaku talak ketika haid
- Berlaku talak semasa suci tetapi selepas persetubuhan
- Berlaku talak dengan sebab yang zalim, seperti seorang lelaki yang berkahwin ramai, kemudian menceraikan salah seorang daripada isterinya sebelum sempat dia memperoleh bahagiannya untuk lelaki itu tinggal bersamanya.
Berkata Imam Abu Jaafar al-Tahawi dalam Syarh Musykil al-Athar (3/417) berkenaan hadis Ibn Umar sebelum ini: “Hadis ini memiliki faedah yang menunjukkan bahawa menjadi hak seorang bapa ke atas anaknya untuk menjawab permintaannya. Begitu juga kepada ibunya maka lebih wajib dan mesti dibuat, kerana hak ibu ke atas anak melebihi hak ayah ke atas anak….Berkata Abu Ja’far: Tidak diharuskan ke atas ibu bapa untuk menyuruh anak dengan alasan yang dilarang oleh Allah untuk menceraikan isterinya. Ibu bapa hanya boleh menyuruh anaknya bercerai dengan alasan yang diharuskan Allah, bukan dengan alasan yang berlawanan dengannya.”
Kesimpulan
Berdasarkan fakta dan kenyataan di atas, kami cenderung kepada pendapat bahawa ibu bapa mempunyai hak untuk menasihati anak-anak berkenaan urusan rumah tangga mereka, tertakluk kepada hukum-hukum yang diperuntukkan dalam Syariah Islam. Mereka juga bertangungjawab, sama seperti orang Islam yang lain, untuk melakukan amar makruf nahi mungkar apabila mereka melihat suatu jenayah dilakukan terhadap seseorang khususnya terhadap anak mereka sendiri. Tidak dianggap sebagai berdosa apabila ibu bapa memberi nasihat kepada anak-anak tentang hal rumah tangga. Malah apabila berlaku syiqaq antara suami isteri, ibu bapa kepada pasangan masing-masing berhak dilantik menjadi hakam yang bertindak sebagai orang tengah bagi mendamaikan pihak yang bertelagah; sama ada dengan cara menyelesaikan isu rumah tangga sehingga pasangan dapat menjalankan tanggungjawab masing-masing semula, atau membubarkan perkahwina. Semoga jawapan ini memberikan panduan kepada pihak bertanya dan sedikit sebanyak menyelesaikan kemelut yang dihadapi.
WEBINAR JODOH 💖: SUAMI KIRIMAN ILAHI
✨Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh💘
Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..
✅ Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku❓❓” 🤷🏽♀
✅ Jelas ✨ dan yakin 💪🏻 dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh 💘 (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)
✅ Akan dijauhi heartbreak 💔 dan lelaki yang tak serius 👻
Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis 💞
Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-jodoh-suami-kiriman-ilahi/
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Adik Beradik Tidak Boleh Kongsi Bilik Tidur Lain Jantina, Wajib Pisahkan Tempat Tidur Sebelum Baligh
Adik-beradik tidak boleh kongsi bilik tidur lain jantina, wajib pisahkan tempat tidur sebelum baligh.
Sebenarnya sedari awal mak, ayah harus berusaha untuk pisahkan tempat tidur anak-anak. Malah dalam Islam sendiri menitikeratkan soal menjaga batas pergaulan dan aurat, walaupun antara adik beradik kandung sendiri.
Hal ini kerana bagi mengelakkan kejadian buruk terutamanya terjadinya sumbang mahram. Justeru itu, kita perlu tahu bilakah umur sesuai untuk pisahkan tempat tidur anak-anak.
Ikuti perkongsian ini dan ketahui apakah langkah terbaik dalam memisahkan tenpat tidur anak.
Adik Beradik Tidak Boleh
SOALAN:
Assalamualaikum, saya memerlukan pandangan daripada pihak Ustaz. Saya sudah berkeluarga dan mempunyai dua anak perempuan dan seorang anak lelaki yang masih kecil.
Keadaan rumah kami yang kecil, jadi saya tidak mampu sediakan bilik berasingan antara anak lelaki dan perempuan. Soalan saya adakah boleh anak lelaki dan perempuan saya tidur sebilik dengan mengsingkan tempat tidur?
Kongsi Bilik Tidur Lain Jantina
JAWAPAN:
Memisahkan tempat tidur antara anak-anak adalah satu didikan ibu bapa kepada anak dalam menjaga batas auratnya walaupun sesama ahli keluarga.
Hal ini juga bertujuan sebagai langkah berjaga-jaga daripada fitnah atau terbangkitnya nafsu syahwat walaupun sesama adik-beradik.
Rasulullah S.A.W. bersabda:
مُرُوا أَوْلَادَكُمْ بِالصَّلَاةِ وَهُمْ أَبْنَاءُ سَبْعِ سِنِينَ، وَاضْرِبُوهُمْ عَلَيْهَا، وَهُمْ أَبْنَاءُ عَشْرٍ وَفَرِّقُوا بَيْنَهُمْ فِي الْمَضَاجِعِ
“Perintahkan anak-anak kamu untuk menunaikan solat ketika mereka berusia tujuh tahun, dan pukullah mereka ketika mereka berusia sepuluh tahun, dan pisahkan tempat tidur di antara mereka.”
Riwayat Ahmad (6689) Abu Daud (495) dan al-Albani menilainya Sahih
Majoriti fuqaha berpendapat bahawa wajib kepada bapa atau wali memisahkan tempat tidur anak-anak ketika berumur 10 tahun sama ada anak-anak tersebut sama jantina atau lelaki dan perempuan mahupun antara anak dan ibu atau bapanya.
Berkata Imam al-Subki bahawa memisahkan tempat tidur dilakukan dengan dua cara sama ada untuk setiap anak satu tilam atau kedua-duanya setilam tetapi berpisah dan tidak bersentuhan.
Wajib Pisahkan
Hal ini menunjukkan bahawa pemisahan tempat tidur berlaku apabila berpisah dan tidak bersentuhan. Oleh itu, mengasingkan terus bilik tidur adalah lebih baik dan dapat mengelakkan perkara-perkara yang tidak diingini berlaku.
Perkara ini bukan sahaja perlu dititikberatkan oleh ibu bapa kepada anak-anak mereka yang belum baligh, malah lebih wajar diwajibkan sekiranya anak telah baligh dan berupaya menguruskan dirinya.
Didikan adab ini sebaiknya dilakukan ketika anak-anak masih kecil supaya mereka tidak mengalami kesan-kesan negatif dari sudut emosi anak-anak apabila dilaksanakan tanpa latihan yang berperingkat.
Sekiranya anak berkongsi bilik dengan adik-beradiknya yang sama jantina, maka perlu diperingatkan untuk sentiasa meminta izin sebelum masuk ke bilik tidur dan menjaga batas aurat di antara mereka.
Tempat Tidur
Majoriti fuqaha berpendapat bahawa disunatkan bagi kanak-kanak meminta izin sebelum masuk ke ruang peribadi atau bilik tidur pada tiga waktu aurat iaitu sebelum subuh, ketika waktu tengahari dan selepas solat isyak.
Sebab dinamakan waktu aurat kerana pada tiga waktu tersebut merupakan waktu berseorangan untuk tidur dan rehat dan kebiasaannya dalam keadaan tidak menutup aurat, maka ditakuti akan terlihat aurat seseorang sekiranya tidak meminta keizinan sebelum masuk ke ruang tersebut.
Manakala bagi seseorang yang baligh, wajib meminta keizinan sebelum masuk pada setiap keadaan sama ada pada tiga waktu tersebut atau waktu-waktu yang lain.
Artikel berkaitan:Setiap Kali Anak Bangun Tidur, Elok Ucapkan Doa Cepat & Pendek Ini Agar Sentiasa Dalam Lindungan & Rahmat Allah
Artikel berkaitan: Baca Ayat al-Kursi Sebelum Tidur, Elak Syaitan Ganggu Hingga Subuh
Sebelum Baligh
Memisahkan tempat tidur antara anak-anak atau antara anak dan ibu bapanya merupakan satu didikan yang wajib ketika anak mencapai umur sepuluh tahun.
Maka ia lebih aula’ (utama) dalam kewajipan memisahkan tempat tidur sekiranya anak-anak sudah baligh terutamanya antara adik-beradik lelaki dan perempuan.
Oleh itu, berdasarkan soalan, kami menasihatkan agar memisahkan tempat tidur anak-anak ketika berumur sepuluh tahun dilakukan dengan cara berikut:
- Mengasingkan bilik anak-anak lelaki dan bilik anak-anak perempuan.
- Sekiranya hanya terdapat dua bilik dan salah satunya bilik ibu bapa, maka perlu diutamakan untuk menyediakan bilik anak perempuan. Manakala anak lelaki diasingkan di ruang lain seperti ruang tamu. Hal ini bertujuan sebagai langkah berjaga-jaga (saddul zari’ah) daripada timbulnya sebarang mafsadah pada masa akan datang.
Tidak dinafikan penyediaan rumah yang selesa bergantung kepada kemampuan individu masing-masing.
Namun begitu, kami menasihatkan supaya ibu bapa sentiasa berusaha mematuhi garis panduan yang telah ditetapkan oleh syarak dalam urusan keluarga.
Firman Allah SWT:
فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ
Maksudnya: “Oleh itu bertaqwalah kamu kepada Allah sedaya upaya kamu”
(Surah al-Taghaabun: 16)
Kashoorga: Sebaiknya asing tempat tidur anak sejak awal.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Guna Influencer Atau Ustaz Famous Kaut Untung Atas Angin.’ Waspada Sindiket Badal Haji Di Mekah
‘Guna influencer atau ustaz famous kaut untung atas angin.’ Waspada sindiket badal haji di Mekah kerana mereka aktif mengaut keuntungan hingga meminggirkan dosa dan pahala.
Sebenarnya perkara ini telah lama berlaku, namun rakyat Malaysia mudah terpengaruh dengan kata-kata agensi yang menganjurkan badal haji ini saban tahun.
Lelaki ini, Afiz Ayub, sekali lagi mengingatkan orang ramai agar tidak terpengaruh dengan golongan yang mengambil kesempatan ini dan menggunakan agama untuk menjana keuntungan.
Artikel Berkaitan:
Pakej Umrah Naik Harga, Travel Agency Diminta Cari Kaedah Terbaik Tidak Bebankan Jemaah
Ikuti perkongsiannya:
Waspada dengan iklan dan tawaran BEDAL HAJI!!!
Insyallah setiap tahun saya akan ingatkan dan berikan kesedaran kepada para waris yang ingin menunaikan Badal Haji untuk keluarga mereka.
Start bulan Disember 2022, semakin banyak yang kita saksikan tawaran demi tawaran dari agensi yang tidak bertanggungjawab menggunakan influencer atau ustaz famous untuk mengaut keuntungan atas angin bedal haji ini.
Guna Influencer Atau Ustaz Famous
Siapakah dalang di sebalik project bedal haji ini? Mereka adalah daripada rakyat Indonesia yang menetap secara haram di sana. Sangat kaya dan tahun lepas sahaja mengaut keuntungan berjuta dari rakyat Malaysia.
Beliau ada memuat naik video viral di TikTok menunjukkan berapa banyak duit beliau hasil dari penipuan bedal haji ini. Sebagai contoh sekarang, team mereka amat giat menghantar iklan di WhatApps kepada tour leader, para mutawif dan kenalan yang ke umrah untuk mengaut keuntungan.
Bayangkan harga yang di tawarkan kepada kami hanya RM 1,000 sahaja dan bayangkan saya jual RM3,500. Siap ada free gift lagi tau. Ini kalau saya jual murah, kalau saya jual RM15,000?
Kaut Untung Atas Angin
Bedal Haji ini dah berleluasa terlalu lama dengan pembohongan demi pembohongan. Modus operandi yang sama dan mereka mensasarkan influncer dan para orang alim agar modus operandi mereka tidak di expose.
Bayangkan ada member saya dapat RM1.3 juta hasil dari kutipan bedal haji tahun ini.
Jangan risau kita dah report dan account pun sudah kene freeze.
Waspada Sindiket
Saya pasti ramai yang sudah buat dan jujur saya katakan yang ambil job bedal haji itu adalah dari 3 golongan,
Golongan 1 – tidak membuat kajian tentang badal haji terkini.
Golongan 2 – mereka yang depan nampak syurga tapi belakang bedal duit orang walaupun mereka tahu ini satu penipuan. Tapi duit punya pasal apa salahnyakan. Hujung-hujung boleh taubat.
Golongan 3 – golongan yang celaka menggunakan ejen- ejen yang tidak tahu apa-apa, lagi-lagi orang surau masjid. Kita ini kan tergetar lutut kalau di offer manisan.
Badal Haji Di Mekah
Kenapa bedal haji ini tipu?
1. Pihak Saudi mewajibkan setiap jemaah haji ada visa dan tasreeh yang sah. Siapakah keutamaan golongan itu??
– Rakyat tempatan yang belum pernah menunaikan haji atau 5 tahun sekali. Tasreeh mereka bermula SAR6,000. (Jangan pula korang pepandai kata orang saudi nak tolong. Mereka pun kaya tak ada masa nak tolong korang) Jika mereka ada pembantu rumah, mereka wajib taja visa mereka.
– Jemaah haji bagi setiap negara. Bermula dari SAR10,000 pada setiap orang menggunakan visa haji yang sah.
– Pemegang Iqama bagi orang luar yang berkerja atau belajar di sana. Tasreeh mereka juga bermula dari SAR6,000.
Kawalan Ketat Arab Saudi
Pada setiap tahun, pihak saudi telah meningkatkan kawalan demi kawalan bagi membendung kemasukan haji secara haram.
Menurut pihak saudi lagi, mereka yang hadir menunaikan haji tanpa ada visa & tasreeh yang sah (umpama sembahyang tiada wuduk) mereka akan dikenakan tindakan,
1. Di denda SAR10,000.
2. Penjara 15 hari untuk kes pertama.
3. Dihantar pulang selepas tamat tempoh penjara serta merta.
4. Di ban kemasukan saudi selama 10 tahun. Setiap cap jari di ambil.
5. Jika di tangkap kali kedua di denda SAR50,00 dan penjara 6 bulan.
6. Selepas di ban, jika kalian masuk dari pintu penerbangan lain di Saudi, kalian akan ditangkap dan d hantar pulang serta merta. Itu pun kalau dihantar pulang, kalau tetiba hilang dari radar agak-agak macam mana?
Begitulah rancaknya peraturan-peraturan di sana. Seperti biasa rakyat Malaysia penuh dengan licik selit menyelit. Nak ibadah dengan Allah atau nak dapat pengalaman? Ini dua benda yang berbeza.
Allah akan berikan peluang untuk mereka menunaikan ibadah dengan sangat sempurna apabila Allah membuka pintu ibadah untuk dirinya. Selagi kita tak dapat ibadah secara sempurna, percayalah Allah masih tutup pintu ibadah dalam hidup kita.
Cuba Sekat & Banteras
Jadi bagaimana kita nak halang mereka yang beriya menjual ibadah tipu ini?
1. Jika ternampak di ruang sosial media, tekan button report
2. Jika nampak Agensi yang berlesen jual, kalian boleh report di KDNKK untuk diambil tindakan.
3. Jika jualan dari para ustaz, imam atau mana-mana jualan persendirian, nasihat cara baik bahawa wakil jualan itu ditipu.
Nasihat cara berhemah dan tunjuk fact di mana-mana pautan internet. Google tunjukkan fakta sebenar. Mereka mungkin akan marah tapi marah kejap saja dan selebihnya ego.
4. Sharekan sebanyak mungkin artikel mengenai penipuan dan awereness bedal haji ini.
5. Share posting saya.
Semoga sedikit coretan saya memberikan manfaat kepada kalian semua.
Baca Di Sini:
Impian Wanita Ini Buat Umrah Akhirnya Tercapai, Sedekah RM14 Tapi ‘Dibalas Tunai RM14,290
Kashoorga: Semoga kita tidak menjadi mangsa kepada penipuan badal haji.
Sumber: Afiz Ayub
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI