Rumah merupakan sebuah persinggahan akhir perjalanan kehidupan manusia. Sebuah rumah, tidak kira besar atau kecil, banglo atau kondo ia merupakan tempat istirehat dan melakukan perkara-perkara wajib lainnya. Malah di rumah juga, kita melaksanakan adab-adab islami dan menghidupkan amalan-amalan sunnah.
Setiap dari kita, mendambakan kehidupan yang penuh baroqah. Untuk mencapai keberkahan hidup itu ada perkara kita harus lakukan termasuk taat pada perintah Allah dan Rasul, mengerjakan solat wajib dan sunat,mengalunkan bacaan-bacaan Al-Quran dan banyak lagi.
Tapi bagaimana mahu menjadikan rumah kita diami itu tidak seperti tanah perkuburan? Luarnya nampak mewah dengan segala perhiasan bagai tetapi di dalam terasa sunyi sepi umpama berada di tanah perkuburan kerana penghuninya tidak mengamalkan corak hidup sebagai muslim.
Telah menceritakan kepada kami Ahmad bin Muhammad bin Hanbal telah menceritakan kepada kami Yahya dari ‘Ubaidullah telah mengabarkan kepadaku Nafi’ dari Ibnu Umar dia berkata; Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Jadikanlah rumah-rumah kalian sebagai tempat mengerjakan solat (sunnah), dan janganlah kalian jadikan sebagai kuburan.” HR Abu Daud, sahih.
Dari hadis di atas, jelas, rumah yang penghuninya tidak bersolat, tidak mengaji serta melakukan amalan-amalan sunnah yang lain umpama tanah perkuburan. Sepi dan menyeramkan dan hanya sesekali dilawat. Malah malaikat pun tidak mahu singgah untuk mengaminkan semua doa kecuali Malaikat Izrail yang akan datang mencabut nyawa bila tiba masanya.
Hadith ini juga menjadi dalil bahawa yang afdal bagi seseorang itu bahawa dia bersolat sunat di rumahnya. Hal ini disokong oleh hadith berikut,
Ads
أفضل صلاة المرء في بيته إلا المكتوبة
“Solat yang afdhal bagi seseorang adalah di rumahnya, kecuali solat-solat wajib” HR Bukhari.
Ads
Hal ini dipertegas oleh sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan dalam hadist At-Tirmidzi:
“Barangsiapa merutinkan solat sunnah dua belas rakaat dalam sehari, maka Allah akan membangunkan bagi dirinya sebuah rumah di syurga. Dua belas rakaat tersebut adalah empat rakaat sebelum Zuhur, dua rakaat sesudah Zuhur, dua rakaat sesudah Maghrib, dua rakaat sesudah ‘Isyak, dan dua raka’at sebelum shubuh.” (HR. At-Tirmidzi). []
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Dalam urusan kehidupan manusia hari ini, ramai tidak terlepas dari urusan riba terutama melibatkan pembiayaan rumah, kereta, pinjaman peribadi, kad kredit dan sebagainya.
Agak susah untuk “lari” dari hal ini namun seboleh mungkin, jika dapat menghindarinya maka jauhilah kerana ada banyak kesan buruk jika terlibat dengan riba ini.
Dikongsi dari kenyataan Mufti Brunei Darussalam, dinyatakan 8 kesan riba dalam kehidupan manusia.
Riba adalah salah satu daripada tujuh dosa-dosa besar dalam Islam. Malahan memakan hasil riba adalah sekeji-keji dosa selepas syirik kepada Allah Subahanahu Wata’ala.
Allah Subahanahu Wata’ala berfirman dalam surah Al-Imran ayat 130 tafsirnya:
“Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu makan atau mengambil riba dengan berlipat-lipat ganda dan hendaklah kamu bertakwa kepada Allah supaya kamu berjaya”
Sesungguhnya orang yang melakukan riba akan ditimpa berbagai-bagai akibat dan balasan, antaranya:-
Pertama: Harta atau wangnya tidak berkat, bahkan akan hilang atau habis. Manakala di akhirat akan diseksa sebagaimana firman Allah Subahanahu Wata’ala dalam surah Al-Baqarah ayat 276 tafsirnya:-
“Allah susutkan kebaikan harta yang dijalankan dengan mengambil riba dan dia pula yang mengembangkan berkat harta yang dikeluarkan, sedekah-sedekah dean zakatnya. Dan Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang kekal terus dalam kekufuran dan selalu melakukan dosa”.
Kedua: Riba mengandungi tujuh puluh macam dosa dan dosanya yang paling ringan sekali ialah seperti seseorang berzina dengan ibunya sendiri, sebagaimana yang dijelaskan dalam sebuah hadith:
“Dari Abu Hurairah Radiallahu Anhu katanya, Rasulullah Sallahu Alaihi Wasalam bersabda: Riba itu mengandungi tujuh puluh macam dosa, yang paling ringan sekali umpama seorang lelaki yang menekahi (mengauli) ibunya sendiri” (Riwayat Al-Imam Ibni Majah)
Ketiga: Setiap mereka yang berurusan dengan riba atau mengamalkannya akan berada jauh dari rahmat Allah Subahanahu Wata’ala sebagaimana hadith Rasulullah Sallahu Alahi Wasalam maksudnya:
“Dari Jabir Radiallahu Anhu katanya: Rasulullah Sallahu Alaihi Wasalam melaknat orang yang makan riba dan orang yang memberi wakil pada riba dan penulisnya dan dua saksi. Sabda baginda: Mereka itu semuanya sama pada hukum mengambil riba” (Riwayat Al-Imam Muslim)
Keempat: Riba menjadi punca turunnya bala dan bencana di dunia serta azab dan seksanya di akhirat.
Kelima: Ditakuti mati dalam kesudahan yang buruk.
Keenam: Disebutkan dalam kitab Al-Kabai’r bahawa orang yang menggamalkan riba akan terus diseksa dari mula masa kematiannya hingga dihari kiamat dengan berbagai-bagai seksaan.
Ketujuh: Pada hari kiamat, orang yang menggamalkan riba akan dibangkitkan dalam keadaan terhuyung hayang kerana Allah Subahanahu Wata’ala telah memberatkan dan membesarkan perut mereka akibat memakan benda yang haram di dunia. Oleh itu, mereka tidak dapat berdiri tetap melainkan seperti berdirinya orang yang dirasuk syaitan. Perkara ini telah dijelaskan dalam firman Allah Subahanahu Wata’ala dalam surah Al-Baqarah ayat 275 tafsirnya:
“Orang-orang yang memakan (mengambil) riba itu tidak dapat berdiri betul melainkan seperti berdirinya orang yang dirasuk syaitan dengan terhuyung hayang kerana sentuhan syaitan itu. Yang demikian ialah disebabkan mereka mengatakan: “Bahawa sesungguhnya berjual beli itu sama sahaja seperti riba”. Padahal Allah telah menghalalkan berjual beli (berniaga) dan mengharamkan riba…”
Kelapan: Tidak akan masuk syurga dan tidak akan merasa nikmatnya.
Justeru, seseorang yang terlibat dengan mengamalkan riba hendaklah segera bertaubat serta tidak mengulanginya lagi. Namun bagaimanakah dengan kedudukan faedah atau bunga yang telah diperolehinya hasil daripada mengamalkan riba itu? Dan apakah tindakan yang sewajarnya dilakukan dengan wang tersebut?
Perlu diketahui bahawa wang riba merupakan wang atau harta yang tidak diketahui siapa yang empunya atau wang yang tidak bertuan. Harta yang tidak diketahui siapa empunya atau tidak bertuan itu adalah menjadi harta baitulmal.
Oleh yang demikian, wang riba itu hendaklah diserahkan kepada baitulmal untuk dibelanjakan kepada kebajikan atau muslihat umat Islam. Wang tersebut tidak boleh dijadikan sebagai hebah, sedekah dan derma. Ini kerana jika seseorang mahu melakukan ke semua amalan tersebut, hendaklah harta yang disedekahkan, dihebahkan atau didermakan itu dimiliki oleh orang yang bersedekah atau menghebahkan atau mendermakan itu.
Sudah jelas bahawa hukum muamalah riba adalah haram dan telah sabit disebutkan dalam Al-Qur’an dan hadith Rasulullah Sallahu Alaihi Wasalam. Jika seseorang mengetahui bahawa sesuatu itu dijalankan secara riba atau mengandungi riba, maka wajib dia menjauhkan diri daripada bermuamalah dengan individu atau institusi berkenaan. Bermuamalahlah dengan berpaksikan iman dan bukan semata-mata berpaksikan keuntungan harta.
Manakala bagi mereka yang telah sedar dan mengetahui akan keharaman riba, ruang atau peluang untuk bertaubat tetap terbuka luas. Oleh yang demikian, hendaklah dia berhenti dan tidak mengulangi lagi amalan riba itu.
Akhirnya, sama-samalah kita berdoa semoga kita semya terpelihara dan terhindar dari melakukan amalan riba. Dengan yang demikan semoga negara kita akan selamat dan terhindar dari segala bala bencana. Amin Ya Rabbal Alamin.
Surah Al-Baqarah ayat 275 tafsirnya:
“Oleh itu sesiapa yang telah sampai kepada-Nya peringatan larangan dari Tuhannya lalu dia berhenti dari mengambil riba maka apa yang telah diambil dahulu sebelum pengharaman itu adalah menjadi haknya dan perkaranya terserlah kepada Allah. Dan sesiapa yang mengulangi lagi perbuatan mengambil riba itu maka mereka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya”
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
“Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal”.
Malah kekuasaan Allah turut dinyatakan dalam surah Yassin ayat 81 dan Surah Ghafir ayat 57 yang membawa maksud, Allah mampu menciptakan apa saja termasuk langit dan bumi dan kita insan yang cukup kerdil di muka bumi ini.
Dapat disimpulkan di sini, langit adalah makhluk ciptaan Allah yang sangat agung. Perkataan langit selalu disebut ketika Allah ingin menunjukkan kekuasanNya.
Inilah sebab kenapa Syaikh Abdul Aziz Ath-Tharifi mengatakan bahawa menatap langit termasuk ibadah. Kerana menatap langit ertinya menyaksikan salah satu tanda kebesaean Allah, keperkasaan penciptaanNya serta kekuasaan Allah
Dalam kitab “At-Tafsir wal Bayan” Syaikh Ath-Tharifi menulis 10 faedah dan hikmah yang sangat luar biasa ketika seseorang mendongakkan wajahnya ke langit.
Berikut adalah 10 hikmah menatap langit yang sangat jarang kita buat sedangkan ia salah satu sunnah Rasulullah.
Pertama:Takafur (berfikir), tadabbur (merenung) dan i’tibar (mengambil pelajaran). Yakni, dengan mendongakkan wajah ke atas melihat langit luas, secara automatik, tumpuan akan tertumpu pada objek dilihat di depan mata. Baik siang atau malam, langit selalu memberi ilham kepada orang-orang yang mahu berfikir bahawa alam semesta ini sangat mengagumkan, indah dan cukup mempersona. Ada banyak rahsia-rahsia ilmu pengetahuan yang dapat di atasnya.
Kedua:Menunjukkan hajat dan kelemahan diri. Meski tidak diucap secara lisan, bila kita memandang ke langit yang maha luas, di langit atas itu itu ada kekuatan yang maha dahsyat. Kita tentunya mengharapkan datangnya pertolongan dari Allah. Secara psikisnya, bila kita merenung langit yang luas, di saat dihimpit dengan semua masalah tapi perasaan susah hati itu akan hilang kerana langit itu cukup terbuka.
Ketiga: Berbaik sangka kepada Allah. Bila menatap langit, seolah kita mengharapkan satu berita baik akan datang di saat kita dihimpit dengan masalah. Hal ini juga dilakukan Rasulullah SAW yang sering berhusnudzon kepada Ya Rabb, bahawa satu hari nanti ada berita baik untuk kita dengar dan Allah kabulkan semua doa yang kita minta.
Keempat: Mentauhidkan Allah dalam perkara Rububiyah dan perkara Uluhiyah. Rububiyah bermaksud perbuatan-perbuatan yang hanya dapat dilakukan oleh Allah. Seperti memberi rezeki, menciptakan, menghidupkan, mematikan, serta mengatur alam semesta ini. Sedangkan pengertian Uluhiyah adalah perbuatan-perbuatan hamba yang seharusnya ditujukan untuk Allah semata. Jadi, dengan melihat langit yang merupakan tanda-tanda keagungan-Nya, fitrah mengakui keesaan sang Khaliq akan timbul dalam jiwa kita.
Kelima: Bertambahnya keimanan dengan menyaksikan semua kekuasaan Allah, keagungan ciptaan-Nya dan kesempurnaan penciptaannya. Rasa takjub yang muncul saat seorang mukmin melihat angkasa raya yang luas akan membuatnya semakin yakin bahawa Allah sahaja yang mampu menciptakan semua kehebatan ini dan tidak ada keraguan langsung. Dengan semua ini, jika iman bertambah semangat untuk beribadah jjuga semakin tinggi dan menggebu-gebu.
Keenam: Tumbuhnya sifat tawaduk (rendah hati) pada diri seseorang ketika ia melihat langit, makhluk yang Allah ciptakan jauh lebih besar dari kita insan yang cukup kerdil. Maka dengan mengetahui qudrah (kekuasaan) Allah, hilanglah semua benih-benih kesombongan dan jiwa akan suci dari noda hitam. Akan tumbuh di dalam hati, kita ini hanya kecil malah bumi juga kecil, tidak seperti planet lain yang Allah ciptakan seperti Saturnus, Uranus, Jupiter dan banyak lagi. Itu belum lagi matahari dan bulan kerana bumi banyak bergantung kepada kepada apa yang ada di atas sana.
Jadi jika masih merasakan diri sombong, bersifat angkuh, merasa lebih hehat buangkanlah perasaan itu kerana kaki masih berpijak di bumi. Itu maknanya kita tidaklah sebesar mana.
Ketujuh: Wujudnya rasa khauf (takut) kepada Allah. Bayangkan kekuasaan Allah di depan mata kita, segalanya mungkin. Jika rasa takut itu ada, maka kita takut melakukan dosa. Ini kerana Allah Maha Melihat lagi Maha Mendengar dan sering mengawasi tindak tanduk hambaNya seperti ditulis dalam surah Al Fajr ayat 14.
Inilah perbezaan antara takut kepada Allah dan takut kepada makhluk. Ketika kita takut kepada makhluk, maka kita akan menghindarkan diri dan menjauhinya. Tetapi ketika kita takut kepada Allah, maka kita kita akan semakin dekat dengan-Nya.
Ke lapan:Hadirnya sifat tawakal iaitu menyerahkan segalanya kepada Allah taala yang mengatur kehidupan kita. Mutawakkil, orang yang bertawakkal, ertinya orang yang percaya dan menyerahkan segala urusannya kepada Dia yang Maha Mengetahui. “Sesungguhnya, apabila Dia menghendaki sesuatu, maka ia hanya perlu berkata, “Jadilah!” Maka, jadilah sesuatu itu.” (QS. Yasin: 82)
Kesembilan: Beriman kepada Allah dengan seluruh Asma’ul Husna dan sifat-sifat-Nya. Di antara nama dan sifat Allah iaitu; “Al-Aliy” (Yang Maha Tinggi), ‘Ar-Raziq’ (Yang Maha Memberi Rezeki), “Al-Lathif” (Yang Maha Lembut), “Al-Aziz” (Yang Maha Mulia), “Al-Khaliq” (Yang Maha Mencipta), “Al-Qahiru fauqa ‘Ibaadihi” (Dia yang Maha Perkasa), berada di atas seluruh makhluk, dilihat dari tempat dan kedudukan-Nya.
Kesepuluh: Bila menghadap ke langit, bermakna kita hanya "memilih" Allah, tiada orang besar, tiada orang politik, orang kaya atau orang miskin. Semuanya sama di sisi Allah taala.
Sumber: Dakwah.ID
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sebaik berkahwin, tugas dan tanggungjawab menguruskan rumahtangga bukanlah terletak di tangan isteri. Sebaliknya tugas ini perlu dipikul oleh suami yang berperanan sebagai ketua keluarga.
Jangan sesekali suami bebankan isteri dengan tanggungjawab berkenaan. Tugas isteri itu hanyalah perlu melayan kehendak zahir dan batin suami sahaja.
Gambar sekadar hiasan.
Para isteri juga boleh menolak sekiranya suami arahkan isteri melakukan kerja berkenaan. Seperti perkongsian di laman sosial Facebook oleh Farizal Radzali yang memberitahu dia pernah mendapat pesanan bermakna ini daripada seorang warga emas.
Katanya orang wanita tidak digalakkan mengambil alih tugas suami dalam rumahtangga atas sebab tertentu.
Walau bagaimanapun dia hanya memahami apa yang dimaksudkan oleh individu berkenaan setelah dirinya melalui sendiri alam perkahwinan.
Ayuh ikuti perkongsian yang sangat bermakna ini.
Ketika saya dlm tempoh pertunangan dulu, ada seorang makcik ni bagitahu, nanti bila dah jadi isteri, walau bagaimana pandai & hebatnya kita, JGN SESEKALI AMBIL ALIH TUGAS SUAMI, buat hanya bila suami betul² dah tak mampu.
Kejam bunyinya kan?
Lepas kahwin, saya faham. Betul apa yg makcik tu cakapkan.
Pada hari pertama kita berkahwin, kita dah meterai satu perjanjian utk sehidup semati, bersusah senang dgn pasangan kita, berkongsi segalanya bersama. Pada masa itu, kita bersedia berkorban segalanya utk pasangan kita.
Buat suami, tanggungjawabnya utk memberi nafkah kpd keluarganya. Bagaimana dan melalui apa, itu adalah tanggungjawabnya. Itu adalah amanahnya.
Kebanyakan isteri skrg, dari mula perkahwinan dah bertindak mengambil alih tugas suami. Kononnya atas dasar berdikari. Bangga menceritakan kpd semua org bahawa dia adalah isteri yg tak menyusahkan suami. Dan suami juga bangga mempunyai isteri yg berdikari, pandai itu ini, tak susahkan suami. Bagi isteri yg bekerja, taknak minta duit suami kerana ada duit sdiri.
Bangga bila boleh pergi ke mana² sendiri, boleh tukar tayar kereta sendiri, boleh berbelanja sendiri, boleh angkat tong gas sendiri, boleh panjat tangga tukar bateri jam sendiri, boleh kurangkan bebankan suami, boleh pergi check up mengandung sendiri. Malah ada yg hingga memperlekehkan isteri² lain yg tak berdikari hingga menyusahkan suami.
Suami adalah utk disusahkan. Apa maksudnya? Ada suami perlu dibiarkan utk susah kerana terpaksa menanggung keluarganya kerana itu amanahnya. Ada suami yg perlu diberitahu dia perlu buat itu dan ini. Seorang lelaki, bila dia bersedia utk bergelar suami, dia sepatutnya dah tahu amanahnya. Dia tahu tanggungjawabnya. Dia tahu kesusahan yg bakal dihadapinya. Kalau dia tak tahu, isteri kena ajar suami utk buat, bukan isteri yg buat.
Isteri zaman skrg, bila suami tak buat, dia akan buat sendiri. Atas alasan taknak menyusahkan suami. Malas nak bising² benda kecil je. Mula² memang semuanya masih manis. Usia pun masih muda, anak² belum ada.
Tapi lama kelamaan, perkara yg pada mulanya dibuat kerana taknak menyusahkan suami, akhirnya menjadi satu beban bila suami mula lepas tangan. Kerana lelaki ni dia akan bertindak mengikut kebiasaan.
Dan pada masa ini, sudah terlambat utk seorang isteri nak merungut atau nak betulkan keadaan yg dah jadi kebiasaan dlm rumahtangga.
Suami tu, bukan nak lepas tangan. Tapi padanya bila isterinya buat itu ini, maknanya dia tak perlu campur tangan. Padanya mungkin itu kebiasaan isterinya. Jadi dia taknak ganggu.
Maka, buat isteri, biarlah suami dgn tanggungannya. Ikut kemampuannya. Jangan isteri pula meminta yg suami tak mampu. Sbg isteri, jaga diri sendiri. Jaga diri utk masa depan, kerana suami itu hanya pinjaman.
Andai sampai satu ketika, kamu tahu suami kamu dah tak mampu, bantulah dia utk dia bangun semula. Setelah dia bangun semula, serahkan semula tanggungjawab tersebut kepada suami. Jangan terus ambil alih tugas itu. Ingat, kamu bantu ketika dia tak mampu sahaja, hanya sementara, bukan selamanya.
Biarlah org kata isteri tu tak bantu suami, isteri tu begitu begini, biarlah. Kerana tanggungjawab mencari nafkah dlm keluarga adalah dibahu suami. Andai dia taknak pikul tanggungjawab, jangan ambil anak org utk dijaga.
Andai isteri bekerja atas keizinan suami, ketahuilah bahawa duit isteri itu adalah milik isteri, duit suami adalah milik tanggungannya. Nampak kejam, tapi itulah hakikatnya. Yg perlu dimanjakan ialah isteri, bukan suami. Jangan ubah fitrah itu.
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...