‘Jangan lupa tanggungjawab kita sebagai pengundi.’ Dr Zulkifli ingatkan berdoa dan mohon petunjuk pilih pemimpin yang ‘terbaik’ kerana kita berhak memilih siapa untuk menjadi pemerintah kita kelak.
Bahang PRU ( Pilihanraya Umum) makin terasa apatah lagi di jalanraya banyak poster dan bendera parti masing-masing berdiri megah menanti saatnya siapa yang bakal menerajui negara. Ada di kalangan kita yang sedari merancang perjalanan untuk pulang mengundi di kampung halaman.
Paling penting siapa pun pilihan kita, jangan lupa tunaikan tanggunjawab kita sebagai pengundi seperti yang disarankan oleh Datuk Dr Zulkifli Mohamad al-Bakri ini. Ikuti perkongsiannya,
Tanggungjawab kita sebagai pengundi
Sudah diketahui umum bahawa Pilihan Raya Umum ke-15 akan berlangsung pengundiannya pada 19 November ini.
Tanggungjawab Pengundi
Sekarang, semua parti politik dan calon menambahkan lagi kerancakan kempen Pilihan Raya dengan pelbagai seni dan cara termasuk rapat umum atau menggunakan media sosial moden untuk menyampaikan maklumat kepada khalayak pengundi.
Saya lafazkan alhamdulillah kerana setakat ini, masih lagi terkawal tanpa sebarang pertumpahan darah berlaku. Dan lebih menarik dari itu, terlalu banyak berita yang dipaparkan pertemuan calon-calon semasa berkempen di pasar, masjid, surau, atau tempat umum.
Rasa penghormatan antara satu sama lain dan bertegur sapa merupakan sejuzuk daripada tanda kematangan demokrasi berparlimen semasa berkempen diwujudkan dan diamalkan. Syabas semuanya.
Hijab & Solat, Antara Tuntutan Agama Dan Kehendak Diri
Ads
Dr Zulkifli Ingatkan Berdoa
Menginsafi apa yang akan berlaku, makanya sebagai pengundi, saya mengesyorkan kepada diri saya, keluarga saya, bahkan masyarakat supaya kita mengambil kecaknaan dan prihatin berkenaan isu ini.
Dalam masa yang sama, hendaklah kita melaksanakan tugasan kita untuk mengundi pada hari yang telah ditetapkan. Ini merupakan tanggungjawab sebagai warganegara Malaysia yang mesti kita tunaikan.
Keduanya, perlu kepada kita sentiasa mengambil maklum ilmu dan juga kefahaman terhadap manifesto yang dibentangkan kepada kita kerana sesebuah parti atau calon akan melaksanakan dengan sebaik mungkin berdasarkan tekad dan iltizam jika diberi kemenangan untuk melaksanakan manifestonya.
Ketiga, kita diajar untuk berdoa, beristikharah (mohon petunjuk dari Allah melalui solat dan doa sebagaimana riwayat yang sahih) dan beristisyarah (mohon nasihat dan pandangan dari yang mengetahui).
Keempat, antara doa yang sepatutnya kita lazimi pada saat ini ada tiga doa, iaitu:
• Doa Pertama:
اللَّهُمَّ وَلِّ أُمُوْرَنَا خِيَارَنَا ، وَلَا تُوَلِّ أُمُوْرَنَا شِرَارَنَا
Maksudnya: “Ya Allah! Lantiklah untuk urusan kami (pemerintahan) orang-orang yang terbaik di kalangan kami. Janganlah Engkau lantik untuk urusan kami orang-orang yang terburuk di kalangan kami.” (Lihat Ibtihalat wa Da’awat oleh Dr Yusuf al-Qaradhawi, hlm. 68)
• Doa Kedua:
اللَّهُمَّ اجْعَل وِلَايَتَنَا فِيْمَنْ خَافَكَ وَاتَّقَاكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِين
Maksudnya: “Ya Allah! Jadikanlah kuasa wilayah kami pada orang yang takut kepada-Mu dan bertakwa kepada-Mu, wahai Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.” (Lihat Nafahat al-Minbar al-Makki, 1/137)
• Doa Ketiga
اللَّهُمَّ لَا تُسَلِّطْ عَلَيْنَا بِذُنُوْبِنَا مَنْ لَا يَخَافُكَ فِيْنَا وَلَا يَرْحَمُنَا
Maksudnya: “Ya Allah! Janganlah Engkau jadikan pemimpin kami – disebabkan dosa-dosa kami – orang yang tidak takut kepada-Mu dan tidak mempunyai belas kasihan kepada kami.” (Lihat al Mustadrak ‘ala Majmu’ Fatawa, 3/108)
Fudhail bin ‘Iyadh Rahimahullah pernah berkata:
لَوْ أَنَّ لِي دَعْوَةً مُسْتَجَابَةً مَا صَيَّرْتُهَا اِلَّا فِي الاِمَامِ
Ads
Maksudnya: “Seandainya aku memiliki doa yang mustajab, aku akan tujukan doa tersebut pada pemimpinku.”
Kemudian ditanya kepada Fudhail, “Kenapa begitu?” Lantas jawabnya: “Jika aku tujukan doa tersebut pada diriku sahaja, maka itu hanya bermanfaat untukku. Namun jika aku tujukan untuk pemimpinku, maka rakyat dan negara akan mendapat manfaat dan kebaikan secara umum.” (Lihat Hilyah al-Auliya’, 8/77)
‘Dulu Bapa Angkat, Sekarang Suami’
Pilih Pemimpin ‘Terbaik’
Semoga peringatan ini akan membawa kepada kebaikan kepada pemimpin yang dipilih nanti. Kita mengharapkan negara kita akan menjadi negara yang aman sentosa, makmur dan rakyatnya sentiasa dilimpahi keberkatan dari Ilahi. Amin.
Kashoorga : Pilihlah pemimpin yang anda percaya dan yakin.
Memang ada isu perceraian disebabkan bau badan pasangan yang kurang disenangi apatah lagi untuk lakukan hubungan intim.
Ada isu perceraian disebabkan bau badan pasangan yang kurang disenangi. Bukan tidak berusaha mengubatinya, mungkin belum jumpa rawatan yang serasi.
Namun hal yang seperti ini boleh menjadi faktor hubungan intim suami isteri terjejas sehingga ke tahap pasangan enggan bersama. Ada isteri yang beberapa kali menolak dengan alasan bau badan suami yang tidak disukainya.
Hal ini boleh jatuh hukum nusyuz pada isteri terhadap suaminya akibat daripada perselisihan itu. Nusyuz bermaksud bersikap derhaka yang dilakukan isteri terhadap suaminya, dan berdosa besar sekiranya terjadi.
Tindakan yang boleh diambil pihak suami apabila isteri nusyuz telah dijelaskan dalam Al-Qur’an:
وَاللَّاتِيْ تَخَافُوْنَ نُشُوْزَهُنَّ فَعِظُوْهُنَّ وَاهْجُرُوْهُنَّ فِيْ الـمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوْهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوْا عَلَيْهِنَّ سَبِيْلًا إِنَّ اللهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيْرًا “Wanita-wanita yang kamu bimbangkan terjadi nusyuz, maka nasihatilah mereka dan pisahkanlah mereka di tempat tidur mereka, dan pukullah mereka. Kemudian jika mereka mentaatimu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkannya. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar” (Q.S. An-Nisa:34)
Ada beberapa sikap dan perbuatan isteri yang tergolong sebagai nusyuz. Salah satunya adalah menolak ajakan hubungan intim dari suami, berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh sayyidina Abu Hurairah:
إِذَا دَعَا الرَّجُلُ امْرَأَتَهُ إِلَى فِرَاشِهِ فَأَبَتْ فَبَاتَ غَضْبَانَ لَعَنَتْهَا الـمَلَائِكَةُ حَتَّى تُصْبِحَ “Apabila suami mengajak isteri berhubungan badan, lalu isteri enggan melayaninya, dan kerananya suami marah, maka malaikat melaknatnya sampai pagi hari”
Namun ulama menggariskan bahawa bila ada uzur yang dibenarkan syariat, maka isteri boleh menolak ajakan suaminya untuk berhubungan intim, seperti haid, menjalankan puasa wajib atau sakit yang tidak memungkinkannya untuk memenuhi hajat suami.
Hal ini sebagaimana dijelaskan dalam kitab Fathul Muin hamisy Hasyiyah I’anatut Thalibin (4/126):
وَيَحْصُلُ النُّشُوْزُ (بِمَنْعِ) الزَّوْجِ (مِنْ تَمَتُّعٍ) وَلَوْ بِنَحْوِ لَمْسٍ أَوْ بِمَوْضِعِ عَيَّنَهُ (لَا) إِنْ مَنَعَتْهُ عَنْهُ (لِعُذْرٍ) كَكِبَرِ آلَتِهِ بِحَيْثُ لَا تَحْتَمِلُهُ وَمَرَضٌ بِهَا يَضُرُّ مَعَهُ الوَطْءُ، وَقَرْحٌ فِيْ فَرْجِهَا وَكَنَحْوِ حَيْضٍ. “Nusyuz terjadi dengan melarang suami untuk bersenang-senang walaupun sekedar menyentuh, atau bersenang-senang di bahagian tubuh tertentu, namun tidak dikatakan nusyuz bila isteri menolaknya karena ada uzur, seperti alat kelamin suami terlalu besar di luar kemampuan istri, sakit yang menimbulkan kemudaratan, ada luka di alat sulitnya, serta haid”
Dan termasuk uzur yang memperbolehkan isteri menolak ajakan suami adalah jika suaminya dalam keadaan bau badan atau bau mulut yang sampai batas membuat gelisah dan terganggu, sebagaimana ditegaskan dalam kitab at-Tahdzib fi Fiqh al-Imam asy-Syafi’i (5/545) :
“(Termasuk nusyuz) seperti isteri menolak suami yang mahu bersenang-senang dengannya walaupun selain jima’, seperti mencium dan tidak ada uzur yang menyebabkan penolakannya. Bila ada uzur seperti suami dalam keadaan bau badan atau bau mulut yang menyengat, dan istri merasa terganggu dengan bau itu yang secara normal memang tidak boleh ditolerankan. Maka isteri tadi tidak boleh dikatakan telah melakukan nuzyuz dan dia boleh dibenarkan bila tidak ada tanda bahawa dia telah berbohong”
Imam Ibnu Hajar dalam kitabnya al-Fatawa al-Fiqhiyyah al-Kubra (4/173) juga menyatakan bahawa menolak ajakan suaminya yang dalam keadaan kotor tidak dikategorikan sebagai tindakan nusyuz.
Beliau juga menjelaskan bahawa kewajiban menghilangkan segala sesuatu yang membuat rasa terganggu tidak hanya berlaku bagi isteri, pun suami juga wajib untuk melakukannya. Dengan demikian, bila seorang suami sedang dalam keadaan kotor atau bau, maka dia wajib membersihkan diri atau mandi agar boleh memenuhi hajatnya dengan sang isteri.
Tak boleh sesuka hati cas handphone dalam masjid, kecuali memang diwakafkan pihak masjid. Sebenarnya bila kita berkunjung ke masjid, memang tak digalakkan untuk mengecas segala gajet peribadi.
Melainkan kita memang tahu bahawa ianya memang diwakafkan untuk pengunjung yang datang ke masjid. Nampak macam perkara ini remeh, namun jika disalahguna akan jatuh haram.
Ikuti kemusykilan berkaitan isu ini dan hadam penjelasan yang diterangkan panjang lebar oleh Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.
Soalan :
Bolehkah makmum menggunakan tenaga elektrik di masjid untuk mengecas gajet persendirian?
Jawapan :
Pada asalnya, harta yang dimiliki oleh masjid adalah bersifat wakaf hasil daripada sumbangan umat Islam. Oleh yang demikian, kegunaan harta masjid termasuk penggunaan elektrik hendaklah berdasarkan niat para pewakaf.
Cas Handphone Dalam Masjid
Kaedah fiqah menyebut:
كل متصرف عن الغير فعليه أن يتصرف بالمصلحة
“Setiap yang bertindak bagi pihak orang lain, maka hendaklah ia bertindak berasaskan maslahah.” (1/310)
Dalam hal ini juga, bekas Mufti Mesir, Dr. Ali Jum’ah menegaskan, secara fiqahnya, setiap perkara yang diwakafkan untuk masjid seperti karpet, lampu, penyapu, air dan lain-lain tidak harus digunakan kecuali untuk keperluan masjid.
Kecuali Memang Diwakafkan Pihak Masjid
Ini berdasarkan sikap Rasulullah SAW yang amat memelihara setiap perkara yang dikhususkan untuk masjid, antaranya sebagaimana sabda Baginda SAW:
Dalam isu ini, mengecas gajet persendirian atau komputer riba pada asalnya adalah harus jika digunakan untuk perkara yang baik dan berfaedah seperti membaca Al-Quran, pengajian agama, terdesak untuk menghubungi keluarga dan seumpamanya.
Namun jika digunakan untuk tujuan kemaksiatan dan kesia-siaan, ia tidak diharuskan kerana bertentangan dengan matlamat asal maslahah harta masjid.
Di samping itu, disunatkan bagi mereka yang menggunakan harta masjid untuk memberikan sumbangan kepada tabung masjid sebagai membantu meringankan kos perbelanjaan dan penyelenggaraan masjid demi kemanfaatan bersama. Wallahu a’lam.
Kashoorga: Sebenarnya semua harta di masjid memang diwakafkan untuk para pengunjung masjid, tapi setiap kali ke masjid bersedekahlah bagi meringankan bebanan pihak masjid.
Hati ibu mana tidak sedih melihat dua situasi yang sangat menyayat hati depan matanya. Walaupun tidak mampu bergerak dan berkata-kata, tetapi dalam hati hanya Tuhan yang tahu.
Sebelum itu, ibu ini Zaini Musa, 55 tahun hanya duduk di atas katil kerana tidak mampu bergerak disebablan kanser otak tahap tiga yang dilalu sejak dua tahun lalu melihat pembunuhan kejam anak kesayangannya di rumah mereka sendiri.
Dan kelmarin pula hanya mampu melihat jenazah anaknya diusung keluar dari ruang tamu untuk di bawa ke tanah perkuburan.
Sebaik jenazah diusung keluar dari ruang tamu rumah kira-kira 6.30 petang, suami wanita itu, Ismail Muda, 58, memberitahu apa yang berlaku.
Ismail turut memalingkan muka isterinya ke arah keranda yang menempatkan jenazah anak perempuan mereka, namun Zaini sekadar melihat tanpa sebarang kata.
Suasana penuh kepiluan itu menyebabkan Ismail dan beberapa anaknya serta mereka yang berada di ruang tamu tidak dapat menahan rasa sedih.
Jenazah Siti Nur Surya dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Beladau Selat, Terengganu di sini, pada 8.15 malam semalam.
Sebelum itu, Siti Nur Suraya dikatakan telah menjadi mangsa dibunuh rakan sendiri di kediamannya pada Ahad lalu dalam keadaan sangat menyayat hati.
Ketika hayatnya, arwah dikatakan seorang anak yang sangat baik dan menjaga ibunya yang sakit sejak terlantar dua tahun lalu.
Malah menurut bapanya, Ismail Muda, Allahyarham sanggup mengenepikan cita-citanya sebagai pelukis pelan untuk menjaga ibunya.
Demi kasih arwah terhadap ibunya, dia sanggup mengorbankan pelajarannya apabila mengambil keputusan tidak menyambung pengajian selepas tamat Tingkatan Lima.”
“Dia bercita-cita menjadi seorang pelukis pelan dan menyambung pengajian dalam bidang lukisan pelan senibina di Akademi Binaan Negara (ABN) Hulu Terengganu Januari lalu,” katanya yang berharap pembunuh anaknya akan mendapat hukuman setimpal.