Anjing termasuk sebagai najis mughallazah iaitu najis berat. Tidak hairanlah setiap kali melihat umat islam memegangnya, secara automatik kita menjatuhkan hukumnya sebagai haram.
Bekas Mufti Wilayah dan juga bekas Menteri Agama pernah menjelaskan, menyentuh anjing secara sengaja hukumnya haram.
Menyentuh anjing secara sengaja kerana menajiskan diri tanpa tujuan atau hajat adalah haram di sisi Islam. Seperti mana yang dinyatakan oleh Imam al-Bujairimi dan Sheikh Ibnu Hajar al-Haithami:
التضمخ بالنجاسة إنما يحرم
Maksudnya: Menyentuh najis secara sengaja ia adalah Haram.
(Rujuk Hasyiah Bujairami ala Syarah Manhaj al-Tullab, m/s 105 dan Hawasyi Tuhfah al-Manhaj bi Syarah al-Manhaj, m/s 174).
Namun barangkali agak berbeza jika ia berkaitan dengan kerjaya doktor perubatan yang perlu memahami keadaan binatang yang dirawat serta sifat binatang itu sendiri.
Di aplikasi Tik Tok @drima_vet atau nama sebenarnya Salehatul Khuzaimah menjelaskan ada masyarakat terus menjatuhkan hukum haram pada pekerjaannya selepas melihatnya memegang anjing tanpa menggunakan glove tanpa memahami secara jelas kenapa ia dilakukan namun terus menjatuhkan hukum.
Kata Dr Ima, masih ada yang menjatuh hukum mendakwa pekerjaan doktor veterinar haram kerana menyentuh anjing.
“Disuruh cari kerja lain. Selagi hayat dikandung badan, selagi mampu, selagi larat, selagi itulah, ulang-ulang jawab soalan.
Ads
“Percaya tak? Masih ada yang ingat kami ini akan bermandi lumpur dan selut selepas bergelumang dengan anjing selepas rawatan.
“Tidak! Sebab tu selama ni orang anggap nak sertu tu susah. Leceh.
“Kalau faham dan ambil tahu, tak susah sertu ni. Methodnya sama seperti kita guna air sabun.
“Tapi tukar dengan air bancuhan tanah atau produk yang mengandungi tanah. Bilas dengan air 6 kali,” katanya.
Tambahnya, dia berharap orang ramai tidak mudah menjatuhkan hukum tanpa sebarang usul periksa.
“Janganlah senang sangat menjatuhkan hukum pada kami, sampai ada yang dah tahu kedudukan kami di neraka sebab buat kerja ni,” katanya memberikan penjelasan agar masyarakat lebih faham mengapa doktor haiwan sepertinya memegang anjing tanpa glove,”katanya yang akan menyertu pakaian dan tubuhnya selepas memegang binatang najis ini.
Dalam pada itu, ada yang memberinya cadangan agar tidak melayan “manusia tidak faham ini ”tetapi kata Dr Ima, kalau ikutkan, memang malas layan, tapi tak boleh.
Ads
“Rasa macam kena juga “layan”. Kalau dia masih berbalah, nak bergaduh pasal isu ni walaupun lepas diterangkan, kita diam,”katanya menerangkan, janganlah senang menjatuhkan hukum pada kami, sampai ada yang dah tahu kedudukan kami di neraka sebab buat kerja ni. Allahuuu,”tulisnya.
Dalam pada itu, berdasarkan fatwa dikeluarkan Mufti Perlis pada tahun 2021, ia fatwa berkaitan muslim yang berurusan dengan anjing.
1. Muslim boleh menggunakan anjing atas keperluan syar’ie iaitu untuk membantu urusan kehidupan seperti memburu, menjaga ternakan, mengesan jenayah atau barang dan seumpamanya. Keizinan ini bersumberkan al-Quran dan Sunnah.
2. Memelihara anjing tanpa keperluan syar‘ie dalam urusan kehidupan adalah dilarang. Ini disebabkan kesan najis, hospitaliti, gangguan ibadah, hubungan antara keluarga, kejiranan dan seumpamanya. Terdapat hadis sahih yang melarang perkara ini.
3. Menjadi doktor haiwan ( Veterinar ) yang merawat anjing bukan satu kesalahan bahkan ia satu perbuatan yang baik. Dalam hadis yang sahih menyebut seorang pelacur diampuni oleh Allah kerana memberi minum kepada anjing.
4. Menjadi jurulatih yang mengajar anjing seperti untuk memburu, mengesan barangan, penjenayah dan seumpamanya adalah merupakan pekerjaan yang syar’ie seperti yang terdapat dalam surah al-Maidah ayat 4.
5. Ulama fekah (fuqaha) berbeza pendapat tentang sentuhan anjing yang basah. Antara pandangan utama mazhab-mazhab tersebut ialah :
Ads
a)Sentuhan anjing yang basah atau lembab wajib dibasuh tujuh kali iaitu enam kali air mutlak dan satu kali air tanah.
b) Jilatan anjing sahaja yang wajib dibasuh sebanyak tujuh kali tersebut.
c) Basuhan sebanyak tujuh kali tersebut tidak diwajibkan tetapi berpahala jika melakukannya.
6. Oleh kerana nas hadis menyebut jilatan anjing hendaklah dibasuh sebanyak tujuh kali termasuk satu kali air tanah, maka menghadkan kewajipan tersebut kepada jilatan anjing sahaja adalah pendapat yang dipilih dalam fatwa ini. Pendapat ini telah disebutkan oleh al-Mutawalli dan al-Rafi’ie dalam mazhab Syafi‘ie dan dianggap kuat oleh al-Imam al-Nawawi di dalam al-Majmu’.
7. Justeru, jika diyakini jilatan anjing terkena pada bekas, diri, pakaian, tempat atau apa-apa barangan hendaklah dibasuh sebanyak tujuh kali termasuk salah satunya dengan air tanah. Bahan-bahan pencuci lain sebagai gantian bagi air tanah hanya boleh digunakan jika penggunaan air tanah boleh mendatangkan kerosakan, kerugian harta atau ketiadaan tanah.
8. Kewajiban membasuh barangan yang terkena najis anjing ini jika barangan terbabit hendak digunakan bagi tujuan ibadah atau untuk kegunaan makan dan minum.
9. Jika sentuhan itu berlaku dalam keadaan kering pada yang menyentuh dan yang disentuh maka hukum basuhan tersebut tidak diwajibkan berdasarkan kesepakatan ulama.
10. Adapun anjing yang memudaratkan manusia boleh dilupuskan. Ia termasuk dalam senarai haiwan yang boleh dibunuh yang disebut dalam hadis sahih.
Subhanallah, betapa soal kematian itu hanya Allah sahaja yang tahu. Bila dan di mana serta bagaimana cara kematian itu menjadi rahsia Allah.
Semalam diberitakan 27 murid terkorban dalam satu kebakaran di sebuah sekolah agama di Liberia yang berlaku pada hari Rabu lalu.
Kebanyakan murid yang terkorban ini berusia 10 hingga 20 tahun selain dua guru mereka yang turut meninggal dunia dalam kebakaran tersebut.
Dikhabarkan menurut portal al-Jazeera, kanak-kanak itu dilapor sedang belajar al-Quran ketika api merebak.
Kebakaran yang bermula sekitar tengah malam itu turut memusnahkan bangunan asrama penginapan murid-murid terlibat serta sekolah mereka yang terletak di Paynesville, di pinggir Monrovia.
Dilaporkan mangsa terperangkap dan tidak dapat keluar dari bangunan disebabkan tiada pintu kecemasan selain terhalang oleh jeriji besi pada tingkap.
Mangsa yang terselamat hanyalah seorang imam, guru dan dua murid. Bagaimana pun punca kebakaran masih lagi disiasat.
Majoriti rakyat Liberia beragama Kristian namun ada sejumlah minoriti Islam di kalangan 4.5 juta penduduk.
Presiden Liberia George Weah dalam pada itu hadir melihat sendiri lokasi kejadian dan mengucapkan takziah kepada keluarga mangsa tragedi.
SUMBER: AWANI & BERITA HARIAN
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Pada saat maut menghampiri manusia, ia akan mengharap kembali ke dunia. Seandainya ia orang kafir, ia pasti berharap masuk islam. Kalau dirinya seorang pendosa, dirinya berharap masuk islam. Kalau ia banyak dosa, ia berharap untuk bertaubat.
Kesudahan golongan yang kufur ingkar itu apabila sampai ajal maut kepada salah seorang di antara mereka, berkatalah ia: “Wahai Tuhanku, kembalikanlah daku (hidup semula di dunia).
“Supaya aku mengerjakan amal-amal yang soleh dalam perkara-perkara yang telah aku tinggalkan”. Tidak! Masakan dapat? Sesungguhnya perkataannya itu hanyalah kata-kata yang ia sahaja yang mengatakannya, sedang di hadapan mereka ada alam barzakh (yang mereka tinggal tetap padanya) hingga hari mereka dibangkitkan semula (pada hari kiamat) (surah Al-Mukminun ayat 99-100)
Syaikh Umar Sulaiman al Asygar dalam bukunya berjudul ” Ensiklopedia Kiamat ” menjelaskan iman tidak lagi diterima jika maut telah datang dan taubat akan sia-sia jika nyawa sudah hampir ke kerongkong.
Sesungguhnya penerimaan taubat itu disanggup oleh Allah hanya bagi orang-orang yang melakukan kejahatan disebabkan (sifat) kejahilan kemudian mereka segera bertaubat, maka (dengan adanya dua sebab itu) mereka diterima Allah taubatnya; dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
Dan tidak ada gunanya taubat itu kepada orang-orang yang selalu melakukan kejahatan, hingga apabila salah seorang dari mereka hampir mati, berkatalah ia: “Sesungguhnya aku bertaubat sekarang ini,” (sedang taubatnya itu sudah terlambat), dan (demikian juga halnya) orang-orang yang mati sedang mereka tetap kafir. Orang-orang yang demikian, Kami telah sediakan bagi mereka azab seksa yang tidak terperi sakitnya (surah An-Nisa ayat 17-18).
Ibn Katsir menuturkan hadith yang menunjukkan bahawa taubat seorang hamba dapat diterima jika maut telah datang selagi belum sampai ke kerongkong:-
“Sesungguhnya Allah menerima taubat seorang hamba selama sakaratul belum sampai di kerongkong.” (Diriwayatkan oleh Tirmidzi dan Ibn Majah).
Setiap orang yang taubat sebelum mati, maka ia telah benar-benar bertaubat asalkan benar-benar ikhlas dan serius memintanya. Namun tidak semua mampu berbuat demikian kerana nyawa sudah sampai di kerongkongnya.
Setidaknya, sentiasalah bertaubat di atas dosa sama ada disedari atau tidak kita lakukan sebelum nyawa terpisah dari badan. Lakukan sebelum mulut kita dikunci. Bersegeralah taubat, wahai jiwa-jiwa yang tenang. Kerana taubat adalah harta karun bagi orang yang berbuat kebaikan. Sumber : Kalam Sindownews.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Saya terima takdir allah penuh kesyukuran.’ Empat beranak kerdil, tidak kekok dengan jelingan orang. Maklum sajalah sekali pandang empat beranak ini kelihatan sebaya, comel pun iya!
Pasti orang yang tak kenal atau biasa akan memandang mereka dua kali kerana keunikan yang ada pada keluarga “comel’ ini. Siapa sangka keempat-empat meraka adalah Orang Kelainan Upaya (OKU), Kerdil.
“Saya anggap kehidupan ini adalah anugerah istimewa kerana dihadiahkan Allah SWT kepada saya sekeluarga berikutan saya, isteri dan dua anak semuanya kerdil,” kata Mohd Afiq Fikri Firdaus Ibrahim dari Kampung Losong Masjid, Kuala Terengganu, Terengganu.
Menurut Mohd Afiq, 38, jodoh bersama isteri, Farihah Abd Ghani, 38, yang bekerja sebagai kakitangan awam dilihat satu aturan yang sudah ditetapkan Yang Maha Esa dalam kehidupannya.
Katanya, selain isteri yang sama dikategori orang kurang upaya (OKU) kerdil, dua anaknya, Aufa Fakhriya, 8, dan Muhammad Arfan, 13, turut dikategori yang sama berikutan tahap tumbesaran tidak seperti insan normal.
Penuh Kesyukuran
“Walaupun fizikal kami tidak seperti orang lain, namun alhamdulillah buat masa ini Allah SWT memberikan kesihatan yang baik kepada kami sekeluarga yang juga adalah satu anugerah dan nikmat daripadanya.
“Tidak dinafikan kehidupan sebagai OKU fizikal ini tidak terlepas daripada cemuhan, ejekan dan persepsi masyarakat, namun dalam menanganinya mental perlu kuat.
“Kehidupan ini boleh dikatakan ‘keras’ untuk melaluinya perlu kecekalan dan ketabahan ditambah pula saya sekeluarga dikategori sebagai OKU,” katanya yang juga bekas atlet bola sepak paralimpik negara.
Dia yang berasal dari Bachok, Kelantan menjelaskan dirinya sudah lali dengan ejekan, namun dia tidak mengambil sikap mengabaikan kata-kata ejekan itu kerana baginya tiada yang sempurna melainkan Allah SWT.
Katanya, sejak kecil dia didedahkan dengan pergaulan bermasyarakat membuatkannya tidak kekok untuk berkawan dan bekerja dan konsep itu diterapkan kepada anak-anak.
Tambah Mohd Afiq, ibu bapa yang mempunyai anak OKU sebolehnya tidak mengongkong anak mereka sebaliknya perlu memberi ruang kepada anak atau ahli keluarga untuk bergaul bersama masyarakat.
“Secara tidak langsung, anak atau ahli keluarga akan mudah menyesuaikan diri dalam masyarakat dan tidak berasakan diri mereka tersisih.
“Justeru, bagi saya yang memiliki keluarga istimewa ini sentiasa perlu berfikiran positif terutama apabila keluar beriadah bersama keluarga kerana tidak akan terlepas daripada ‘jelingan’ umum,” katanya.
Tidak Kekok
Dalam masa yang sama, kongsi Mohd Afiq, dia menjalankan perniagaan kecil-kecilan menjual peralatan memancing di lokasi pertandingan memancing di sekitar negeri ini.
Katanya, isterinya pula bertugas sebagai penjawat awam di sebuah jabatan kerajaan manakala anak sulungnya kini menuntut di sebuah mahad tahfiz di daerah ini dan anak bongsunya kini bersekolah di tahun dua.
Dengan Jelingan Orang
Menurutnya, kerdil hanya pada fizikal dan jangan jadikan alasan kekurangan ini untuk kita malu berhadapan dengan masyarakat sedangkan Allah SWT masih memberikan kita akal fikiran yang waras.
“Kalau kami berempat duduk, paras ketinggian kami hampir sama dan ini membuatkan kami sering dilihat orang ramai apabila kami keluar bersama.
“Saya menerima takdir Allah SWT ini dengan penuh kesyukuran kerana setiap manusia mempunyai jalan hidup dan ujian berbeza-beza justeru sekiranya melihat insan-insan OKU diharap janganlah diejek atau dihina,” katanya.
Cara buat rayuan haji! Baru-baru ini Tabung Haji telahpun mengeluarkan surat haji kepada mereka yang terpilih untuk mengerjakan haji pada tahun 2025. Begitu pun...