Usai akad nikah, setiap pasangan terutama isteri perlu mendengar lafaz taklik yang dibacakan oleh suami. Lafaz taklik ini adalah lafaz yang dibaca dan dilafazkan oleh suami dalam majlis berkenaan.
Lafaz ini juga memberi maksud di mana seorang suami itu mengaitkan talak dengan sesuatu sifat atau syarat sama ada mempunyai hubungan dengan isterinya, suami sendiri atau orang lain.
Dan setiap negeri mempunyai lafaz taklik tersendiri dan menjadi kemestian dan seterusnya akan dicatatkan dalam Sijil Perakuan Nikah pasangan sudah berkahwin.
Ramai di kalangan kita yang tidak ambil pusing lafaz taklik ini sementelah perasaan gembira baru bergelar suami isteri. Namun sebenarnya ia satu perjanjian yang perlu ditepati bagi pasangan suami isteri sepanjang bergelar suami isteri.
Baru-baru dalam thread di laman twitter seorang lelaki Zulkhairi telah menyuarakan pendapatnya mengenai kepentingan lafaz taklik ini. Menurutnya jangan telalu gembira berkahwin hingga terlupa dengan perjanjian dalam lafaz berkenaan.
Lafaz taklik itu sangat penting dan bawa maksud yang besar.
Nafkah itu wajib membawa maksud dalam bentuk tempat, kediaman dan sebagainya.
Tapi ramai tak tahu, tak mampu hadap realiti dan tanggungjawab
Boleh beri kesan bila berlaku perceraian, terutama pada pasangan. Lebih-lebih yang ada anak.
Para suami jangan berkira bagi duit gaji pada anak isteri. Tanggungjawab sebagai suami/ayah itu wajib.
Sebagai peringatan, jangan ambil mudah bab lafaz taklik dan nafkah.
Nak kahwin boleh tapi kedua-dua kena main peranan terutama kaum lelaki lebih berat.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ini Adab & Tatacara Yang Bakal Mempelai Kena Ambil Tahu Jika Hendak Bernikah Di Masjid
Mengadakan upacara akad nikah di masjid atau di mana-mana tempat yang sesuai adalah dibolehkan. Berkaitan upacara akad nikah di masjid, Islam membenarkan perkara ini.
Hal ini boleh dilihat sepertimana yang disebut dalam sebuah hadis bahawa Nabi SAW menikahkan seorang perempuan di dalam masjid.
Daripada Aisyah R.Anha, Rasulullah SAW bersabda:
أَعْلِنُوا هَذَا النِّكَاحَ ، وَاجْعَلُوهُ فِي الْمَسَاجِدِ ، وَاضْرِبُوا عَلَيْهِ بِالدُّفُوفِ
Maksudnya: “Hebahkanlah akan pernikahan ini dan lakukanlah ia di masjid, dan palulah (raikannya) dengan memukul gendang (di luar masjid).” Riwayat al-Tirmizi (1089) dan al-Baihaqi (15095) dalam al-Sunan al-Kubra.
Imam al-Tirmizi berkata: Hadis Hasan Gharib.
Imam al-Munawi Rahimahullah berkata hadis ini menunjukkan bahawa akad nikah di masjid tidaklah dibenci. Beliau berkata:
وفيه أن عقد النكاح في المسجد لا يكره بخلاف البيع ونحوه
Maksudnya: “Pada hadis ini menunjukkan bahawa melangsungkan akad nikah di masjid tidaklah dibenci, berbeza dengan jual beli dan yang semisalnya.”
(Rujuk al-Taisir bi al-Syarh al-Jaami’ al-Soghir, 1/353)
Berdasarkan hadis di atas juga, jumhur fuqaha’ telah mengharuskan akad nikah di masjid untuk keberkatan, dan untuk menghebahkannya. (Rujuk al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, 37/214)
Adalah dibolehkan untuk mengadakan akad nikah di masjid. Namun hendaklah dijaga etika dan adab-adab serta peraturan yang telah ditetapkan ketika mana berada di masjid.
Antara adab-adabnya adalah sebagaimana berikut:
*Melakukan ibadat-ibadat sunat seperti berwuduk, berniat iktikaf dan menunaikan solat sunat tahiyyatul masjid dua rakaat sebelum duduk.
*Memelihara adab berpakaian seperti memakai pakaian yang suci dan bersih dan menutup aurat.
*Memelihara adab berhias dan berdandan dengan tidak berlebihan dan keterlaluan dalam berhias.
*Menjaga larangan-larangan seperti larangan memasuki masjid lelaki dan wanita yang berhadas besar, termasuk bagi wanita yang sedang dalam haid.
Turut mencadangkan agar diwujudkan ruangan khas yang bukan di ruangan solat untuk mengadakan upacara akad nikah. Hal ini bagi memudahkan perempuan yang berada dalam keadaan haid yang ingin turut serta bersama-sama dalam upacara tersebut.
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia Kali Ke-95 yang bersidang pada 16 hingga 18 Jun 2011 telah membincangkan Hukum Upacara Akad Nikah di Masjid dan keputusannya adalah seperti yang berikut:
Muzakarah berpandangan bahawa Jumhur ulama’ telah memperakukan bahawa upacara akad nikah dibenarkan untuk dilaksanakan di masjid. Bahkan ulama’ mazhab Syafie berpendapat adalah sunat dan digalakkan untuk melaksanakan akad nikah di masjid.
Sehubungan itu Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa melakukan upacara akad nikah di masjid atau surau adalah disunatkan untuk mendapat keberkatan.
Walau bagaimanapun, kedua-kedua pihak bagi pengantin lelaki dan perempuan yang turut menyertai upacara akad nikah tersebut hendaklah menjaga adab dan mematuhi peraturan semasa berada di dalam masjid atau surau berkenaan.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Untungnya Bertemu Jodoh Anak Sulung & Anak Bongsu, Mereka Ini Dikatakan Pasangan Ideal & Serasi Bersama
Ramai yang mengatakan jika bertemu jodoh antara anak sulung dan anak bongsu, mereka dianggap pasangan ideal.
Malah hubungan yang terjalin boleh jadi serasi bersama hingga ke jannah. Ini kerana melihat pada karektor dan sikap masing-masing yang dikatakan pasangan secocok.
Keperibadian yang berbeza, menjadikan mereka saling memenuhi diri mereka. Ini bukanlah hanya andaian, ada beberapa fakta yang memerlukan jika anak sulung dan bongsu adalah pasangan yang sepadan.
1. Anak sulung terbiasa menjadi seorang yang bertanggungjawab untuk menjaga sedangkan anak bongsu ingin sentiasa dimanja, betul?
Tidak perlu diragui, perkara-perkara yang ada tanggungjawab, anak sulung adalah seorang yang paling boleh dipercayai. Dari zaman kanak-kanak, dia biasa menjadi seorang pemimpin yang bekerja dan bertanggungjawab untuk banyak perkara. Bermula dari menjaga adik-adiknya, melakukan kerja rumah, kepada perkara-perkara lain yang sering dibebankan kepadanya.
Sememangnya, naluri tersemayam dalam diri mereka sendiri. Tidak seperti anak bongsu, yang telah mendapat sedikit perhatian dari usia muda dan sentiasa mahu dimanjakan. Di sinilah keserasian kedua-duanya bertemu. Yang bongsu selalu ingin dimanjakan dan anak sulung gembira jika dia berjaya melindunginya.
2. Anak bongsu masih kerap bergantung, tidak perlu takut kerana anak sulung terbiasa dengan berdikari dalam apa perkara sekalipun
Tanggungjawab yang dipikulnya dari zaman kanak-kanak, menjadikan anak sulung sebagai orang yang merdeka. Dia juga boleh melakukan banyak perkara tanpa bantuan orang lain. Dan sebaliknya dengan keupayaan yang anak bongsu untuk melakukan beberapa perkara.
Bukan tiada biasa, tetapi biasanya dia merasakan dia memerlukan orang lain untuk membantu. Kerana sejak kecil, dia mempunyai banyak adik-beradik yang selalu bersemangat untuk membantunya. Jadi ini terbawa-bawa sehingga ke dewasa. Jadi, anak sulung pasti akan gembira untuk membantu anak bongsu yang kadang-kadang tidak percaya kepada dirinya sendiri. Ya, anda tidak boleh yakin diri sendiri.
3. Keras kepalanya paling sukar akan melembutkan sikap yang ramah anak bongsu
Sememangnya sikap yang mengganggu anak sulung itu sudah tentu degil. Walaupun kadang-kadang apa yang dia mahu sampaikan adalah sesuatu yang benar, tetapi cara dia berkomunikasi kadang-kadang membuat orang lain kecewa. Selalunya, tidak terkawal dan tidak dapat mengawal emosi, tiada apa yang akan berlaku. Kerana sekarang ada pasangan anak bongsu yang selalu berjaya menyejukkan. Dia mempunyai keupayaan untuk menenangkan emosi yang dirasai pasangan anak sulung.
4. Anak sulung terbiasa mengalah, sedang anak bongsu tidak mahu kalah
Sekiranya anak sulung menjengkelkan dengan sikap degil, anak bongsu sering dimalukan kerana dia tidak mahu kalah. Biasa mendapatkan apa yang dia mahu dari zaman kanak-kanak dari ibu bapanya dan adik-beradiknya membuatnya berkembang menjadi seorang yang kadang-kadang terlalu bercita-cita untuk segala-galanya.
5. Apa yang dikehendaki pasti diperolehi
Berita baiknya, sikap ini perlahan-lahan akan berubah oleh kehadiran anak sulung yang terbiasa mengalah. Oleh itu, apabila ada konflik, dia tidak akan terus melawan siapa yang akan menang. Kerana anak sulung mesti mencari cara untuk tunduk agar tidak terus berdebat.
6. Sikap dewasa anak sulung sempurna dengan keceriaan anak bongsu
Dikenali sebagai orang yang sentiasa serius, anak sulung selalu dilabel sebagai orang dewasa yang tidak menyukai perkara-perkara remeh yang boleh mengundang ketawa. Hubungan mereka pasti tidak membosankan kerana sikap yang serius dari anak sulung. Oleh kerana anak bongsu selalu mempunyai cara untuk mencairkan atmosfera dengan segala kelakuannya. Terima kasih kepada anak bongsu, ada kebahagiaan baru yang akan ditemui oleh anak sulung. Walaupun ia hanya ketawa dari perkara-perkara remeh anak bongsu padanya.
7. Dalam erti kata lain, mereka memang dua pasangan yang memenuhi antara satu sama lain
Di sebalik semua keserasian, anak sulung dan anak bongsu masih manusia biasa. Mereka mempunyai kelebihan dan kekurangan yang berlainan. Untuk dapat terus menjadi pasangan yang ideal, mereka tentu perlu mencuba untuk menamakan semua sikap dan personaliti mereka. Kedua-duanya mempunyai kelemahan, kedua-duanya mempunyai kelebihan dan kedua-duanya belajar melengkapi satu sama lain sebagai pasangan.
SUMBER: AFIF CHANNEL
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Bila Putus Tunang, Boleh Tuntut Gantirugi Tapi Tak Boleh Tuntut Saman Malu Di Mahkamah Syariah
Harapkan panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengah hari. Memanglah setiap pasangan yang mengikat tali pertunangan ingin mengakhirinya dengan perkahwinan namun jika tiada jodoh, maka punahlah harapan untuk bersanding di pentas pelamin.
Persoalannya apakah yang boleh dituntut oleh pihak yang diputuskan pertunangan? Bolehkan mereka membuat tuntutan di mahkamah Syariah.
Baca perkongsian Fahmi Ramli
Viral seorang artis terkenal yang putus pertunangannya juga dengan seorang artis. Siapa-siapa pun kalau bertunang tak mahu hal ini terjadi. Lebih perit pulak pertunangan yang diputuskan ini ada isu yang besar sehingga melibatkan pihak polis.
Saya tak mahu ulas tentang isu yang timbul antara artis tersebut. Biarkan pihak polis lakukan tugas mereka. Cuma, ada soalan daripada netizen, Aisyah tu tak boleh tuntut apa-apa ke di Mahkamah Syariah? Insya allah saya akan ulaskan sedikit supaya menjadi panduan semua.
Boleh Ke Tuntut Gantirugi di Mahkamah Syariah?
– Pertunangan adalah suatu perjanjian sama ada secara bertulis atau perjanjian mulut untuk berkahwin. Pada ketika bertunang, haram untuk orang lain mengikat pertunangan dengan perempuan itu. Dalam undang-undang Keluarga Islam setiap negeri ada diperuntukkan tentang bidangkuasa Mahkamah Syariah untuk mendengar dan memutuskan tuntutan Gantirugi Perkahwinan.
– Mana-mana pihak yang mungkir janji untuk berkahwin itu, adalah bertanggungjawab untuk pulangkan :
1) Pemberian pertunangan (jika ada)
2) Memulangkan nilainya
3) Membayar apa-apa wang yang telah dibelanjakan oleh satu pihak dengan suci hati untuk membuat persediaan bagi perkahwinan itu.
– Jadi, dalam kes ni, pihak yang diputuskan pertunangan boleh membuat tuntutan gantirugi yang dia telah tanggung untuk membuat sebarang persediaan kearah perkahwinan tersebut. Ini termasuk dengan persiapan yang dilakukan bagi Majlis Pertunangan.
Boleh ke Tuntut Saman Malu?
– Tidak boleh. Di dalam Mahkamah Syariah, hanya gantirugi perkahwinan yang berbentuk perbelanjaan kearah persediaan untuk Majlis Perkahwinan sahaja boleh dituntut.
– Jika tuntutan itu bersifat gantirugi am kerana keaiban/malu, tohmahan masyarakat, penderitaan, tekanan jiwa dan perasaan, ia boleh dibuat di Mahkamah Tinggi Sivil (Tuntutan Sivil).
– Ini berdasarkan kepada kes Salbiah Bt Othman vs Haji Ahmad B Abdul Ghani (JHXXI/I 1427H) yang mana Mahkamah Tinggi Syariah Seremban telah menolak tuntutan Gantirugi Keaiban berjumlah RM200,000.00 yang dituntut oleh pihak Plaintif.
Apa Yang Aisyah Boleh Tuntut di Mahkamah Syariah?
– Di dalam kes Aisyah ni, dia boleh membuat tuntutan :
i) Belanja kenduri kecil-kecilan semasa hari pertunangan seperti jamuan makan dan khemah-khemah luar rumah
ii) Baju pengantin yang telah dibayar penuh olehnya termasuk dengan make up kepada butik
iii) Bayaran duit catering
iv) Kad-kad jemputan
v) Pengubahsuaian rumah (bilik tidur, bilik air, cat rumah dll)
vi) Pembelian katil pengantin
vii) Tempahan langsir dan cadar
viii) Deposit photographer
Ok, faham kan apa yang boleh dituntut untuk gantirugi putus tunang. Pertunangan bukan hal yang boleh dibuat main-main. Ia dah melibatkan dengan perundangan serta hukum syarak. Jadi, pihak yang memutuskan pertunangan perlu bertanggungjawab atas pemutusan pertunangan tersebut melainkan pihak satu lagi tu redha.
Moga kita semua dilindungi dengan rahmat Allah. Tapi kalau dah tiada jodoh, mungkin ada hikmah disebalik insiden ni. Ada hikmah juga bila tahu sesuatu sebelum berkahwin, kan? Follow dan Like Fahmi Ramli untuk terus mendapat info perundangan syariah.
Berani Putus Berani Tanggung
Sumber kredit: Fahmi Ramli
VIDEO KASHOORGA:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI