Setiap rezeki, ajal, maut dan jodoh itu terletak di tangan Allah. Sangat beruntung jika satu hari nanti kita ditakdirkan oleh Allah bertemu jodoh yang sesuai dengan kita.
Namun jangan sesekali menyalahkan takdir jika yang datang itu bukan jodoh yang kita mahu sebaliknya berusaha dan terus berdoa agar satu hari nanti ditemukan dengan calon yang dapat membimbing kita hingga ke jannah.
Ingatlah jika berlaku apa-apa dalam rumahtangga, jangan sesekali menyalahkan pasangan kerana semua itu bukan kebetulan, sebaliknya apa yang telah ditakdirkan oleh Allah.
Ayuh, ikuti perkongsian menarik untuk kita jadikan panduan dalam melayari perkahwinan.
Kalaulah…
“Kalaulah aku tak jumpa dia, mesti aku akan jumpa org lain yg lebih baik dr dia…”
“Kalaulah aku tak kahwin dgn dia, mesti sekrg aku dah bahagia dgn org lain…”
“Kalaulah aku tak pilih dia, mesti hidup aku tak jadi mcm ni…”
Kalaulah aku…
Sebenarnya, tiada satu apapun perkara yg berlaku dlm kehidupan kita ini satu kebetulan… Semuanya atas izin Allah s.w.t dan ianya telah pun ditakdirkan Allah…
Terjumpa atau tidak, pilih dia atau pilih org lain, semua itu terjadi dgn kehendak Allah s.w.t…Ada hikmah di sebalik setiap pilihan yg kita buat itu…
Ada makna yg Allah s.w.t nak kita belajar dan fahami…
Tak perlu menyesal, tak perlu kecewa dan tak perlu menyalahkan diri sendiri mahupun aturan-Nya…selagi masih dibangunkan Allah di setiap pagi, maka selagi itulah Allah s.w.t memberi kita kesempatan utk memperbaiki atau mengubah hidup kita ke arah yg kita rancang ataupun yg kita inginkan…
Jadi atau x jadi perancangan kita tu, terserahlah kpd Allah utk memakbulkannya…tapi, jgn pernah berhenti utk merancang sesuatu yg dpt menjadikan kehidupan anda lebih baik dr sebelumnya…
Allah lebih mengetahui apa yg baik utk kita berbanding diri kita sendiri…
SUMBER: FIRDAUS SHAKIRIN
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Tunggu Kami Di Sana (Syurga) Wahai Anakku.. ” Diuji Hilang Anak Ketika Bercuti, Ustaz Muhammad Usaid & Isteri Reda
Kebiasaannya hujung tahun menjadi pilihan ramai untuk melancong dalam atau luar negara untuk menghabiskan cuti tahunan yang ada.
Sudah pasti, perasaan gembira dan teruja menguasai diri kerana sudah lama merancang percutian idaman berkenaan.
Namun siapa sangka kegembiraan di awalnya telah bertukar menjadi duka. Tuhan menguji hambaNya dengan dugaan yang sangat berat untuk diterima, tetapi perlu reda dengan ketentuanNya.
Bagi Ustaz Haji Muhammad Usaid Hudair Rahmat, dia dan isteri reda dengan pemergian anak bongsu mereka, Farhan Anaqi yang meninggal dunia ketika bercuti bersama-sama keluarga ke Korea Selatan.
Dalam perkongsian di laman sosial di Facebook, Ustaz Muhammad Usaid yang juga seorang mutawwif memberi kapsyen “Tunggu Kami Di Sana (Syurga) wahai anakku.. “ dengan penerangan tazkirah mengenai perkara ini.
Seringkali ditanya bagaimana kedudukan anak² kecil yang meninggal dunia, Rasulullah ﷺ menggambarkan mereka dalam 2️⃣ kelompok:-
.
(1) Bagi arwah anak² orang yang tidak beriman, mereka akan menjadi pelayan² di dalam syurga dan hidup bebas di dalamnya tanpa mempedulikan ibu & bapa mereka.
(2) Kelompok anak² orang yang soleh, termasuk yang keguguran, akan ditempatkan di dalam syurga Allah di gunung yang indah.
.
Di gunung itu terdapat pokok² thuba dan anak² ini dijaga oleh Nabi Ibrahim AS dan Sarah AS. Mereka sentiasa berada dalam kekenyangan dan tidak pernah berasa haus, malah sentiasa berdoa kepada Allah agar dapat berpimpinan tangan dengan kedua ibu bapa kerana tidak berkesempatan melakukannya di dunia dahulu.
.
Hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Abi ad-Dunya:
“Di syurga terdapat sepohon pokok iaitu pohon thuba yang semuanya dapat menikmati susunya termasuklah bayi² yang meninggal dunia yang masih menyusu dan pengasuh mereka ialah Nabi Ibrahim Khalilullah.
.
Bagi anak² kecil yang tidak lagi menyusu, akan ditempatkan di dalam perut burung² berwarna hijau dan berterbangan di dalam syurga.”
.
Apabila tibanya waktu semua orang mula ditempatkan di dalam syurga & neraka, anak² kecil tadi belum masuk ke syurga & apabila diminta oleh malaikat untuk berbuat demikian, mereka menjawab:
.
“Kami tidak akan masuk selagi tidak bertemu dengan arwah ibu & bapa kami, kami ingin masuk ke syurga bersama mereka.”
Apabila malaikat memberitahu anak² itu bahawa ibu bapa mereka berada di neraka, mereka terus menangis:
“Jika di dunia kami tidak sempat bersama² ibu & bapa kami, kenapa di akhirat juga kami tidak boleh bersama mereka? Izinkan kami memberi syafaat kepada ibu dan ayah kami, untuk kami masuk ke dalam syurga Allah.”
.
Mereka berterusan menangis sehingga turunnya rahmat Allah, dan kemudian memerintahkan malaikat supaya mengambil ibu bapa kepada anak² ini yang sedang berada di dalam neraka, dengan syafaat yang diberikan oleh-Nya, lalu dibawa masuk ibu bapa bersama-sama anak² mereka ke dalam syurga.
.
Lalu setelah ibu bapa anak² ini dikeluarkan daripada neraka, mereka akan memegang tangan ibu bapa mereka dan bergayutan dengan penuh kegirangan menuju ke syurga Allah SWT.
.
Semoga semua mereka yang pernah & sedang melalui dugaan berat ini beroleh SYAFAAT, hasil sikap sabar ketika melaluinya di dunia.
اناللہ وانا الیہ راجعون
اللهم اجعله فرطا لابويه، وسلفا وذخرا وعظة واعتبارا وشفيعا، وثقل به موازينهما، وأفرغ الصبر على قلوبهما، ولا تفتنهما بعده، ولا تحرمهما أجره…..آمين
________________
Petikan artikel “Saat Bersendirian di Barzakh” oleh Ustaz Ahmad Dusuki Abd Rani
http://ikimfm.my/saat-bersendirian-di-barzakh/
Terdahulu ibu saudara pasangan suami isteri ini, Nurazura Jamaludin ada menulis juga di Facebook meminta sumbangan orang ramai bagi membantu urusan anak buahnya suami isteri.
Memberitahu isteri Ustaz Muhammad Usaid yang sedang mengandung melahirkan anak mereka secara pra matang ketika usia kandungan 5 bulan, tetapi disahkan meninggal dunia tidak sampai 24 jam melihat dunia.
Ternyata dugaan yang ditanggung sangat berat. Bukan sahaja bersedih dengan kehilangan bayi mereka tetapi pasangan suami isteri ini juga terpaksa menanggung kos rawatan yang sangat tinggi bagi kedua-duanya ketika berada di hospital berkenaan.
Assalamualaikum..
Pertama sekali salam takziah utk anak saudara ku Muhammad Usaid n Natasya Syakilla.
Seluruh ahli keluarga sedang dlm kesedihan atas kehilangan baby mereka.
Mereka bertolak bercuti ke Korea 9hb lepas. Di jangka balik semalam 13hb.
Natasya hamil 21 mggu dan ade dpt surat doc yg dia sihat utk buat penerbangan. Ye laa percutian pun 5 hari saje.
Allah punya kuasa Natasya pre matured delivered baby dlm 21 mggu sehari sblm balik. (12/12/19)
Baby cume dpt bertahan x smpi sehari.
Tapi kos rawatan baby dan ibu di Severance Hospital, Korea terlalu tinggi.
TOTAL BAYARAN PERUBATAN TERMASOK CAS TERSEMBUNYI (AGENT UNTUK TRANSFER BAYI KE MALAYSIA dan TIKET FlIGHT KAMI BERLIMA BALIK KE MALAYSIA
*27,109,920.00won*
= *RM98,600.00*
Ya Allah berat sungguh ujian buat mereka.
Kehilangan anakanda syurga tersayang dlm masa yg sama menanggung bil yg banyak.
Update terkini, mereka masih di sane menguruskan jenazah baby utk di bawa balik ke Malaysia.
Mereka terpaksa berusaha utk mencari sekurang2nya separuh bayaran bil utk dpt discharge drpd hospital.
Andai kata ada yg berhati mulia dan ingin meringankan beban mereka boleh la hulurkan sedikit sumbangan kepada mereka.
Dan yang paling penting doa dari anda semua moga2 urusan mereka semua lancar sehingga selamat smpi ke Malaysia.
151061434212
MAYBANK ACC
MUHAMMAD USAID HUDAIR BIN RAHMAT
HP NO : 6017-7285980
Terima Kasih utk semua yg membantu.
Sebelum itu, Ustaz Muhammad Usaid ketika dihubungi Harian Metro berkata, sebelum meninggal dunia, anaknya ditempatkan di Unit Rawatan Rapi Neonatal (NICU) untuk pemantauan.
Katanya, doktor berusaha menyelamatkan anaknya dengan memberi bantuan pernafasan (CPR) tetapi tidak berjaya selepas tujuh kali percubaan.
Bercerita lanjut, sebelum kejadian, percutian mereka sekeluarga berjalan lancar sehingga sehari sebelum pulang ke tanah air apabila isterinya, Natasya Syakilla Hazli, 26, mengadu sakit perut ketika makan malam di sebuah restoran di Myeongdong, Seoul.
Katanya, keadaan itu menyebabkan dia membawa isteri pulang berehat di hotel dan bergegas ke hospital selepas berlakunya pendarahan.
“Sepanjang percutian, tiada masalah berlaku tetapi malam sebelum pulang ke tanah air, isteri mengadu sakit perut dan tanpa berlengah, saya terus bawanya balik ke hotel.
“Setibanya di hotel, berlaku pendarahan serius dan menurut isteri saya, rasa sakit itu seperti hendak bersalin.
“Melihat keadaannya yang memerlukan rawatan, saya terus dapatkan bantuan untuk ke hospital dan dia bersalin tidak lama selepas dimasukkan ke unit kecemasan.
“Namun, anak kami tidak dapat hidup lama dan akhirnya meninggal dunia walaupun doktor berusaha menyelamatkannya dengan memberi bantuan CPR,” katanya yang reda dengan ketentuan Illahi atas kehilangan anak bongsunya ini.
Dia juga turut berterima kasih kepada kedutaan dan rakyat Malaysia yang berada di Korea kerana membantu dan memudahkan segala urusan di sana.
KASHOORGA: Semoga Ustaz Muhammad Usaid sekeluarga reda dengan pemergian anak syurga ini. Sesungguhnya apa yang berlaku ada hikmah di sebaliknya.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Mendirikan Solat Cara Kita Berkomunikasi Dengan Allah, Baca Quran Pula Tanda Allah Sedang Bicara Dengan Kita – Ammar Alfian
Kita sering mendengar orang tua-tua berpesan begini. Apa pun permulaan kehidupan kita, seteruk mana pun kita tapi paling penting adalah pengakhiran kehidupan kita kerana Allah sentiasa mengampunkan dosa umat yang bertaubat.
Inilah yang berjaya dilakukan oleh pelakon Ammar Alfian yang berjaya khatam al-Quran tiga kali bagi menutup penghujung tahun ini dengan ucapan seribu kesyukuran.
Dalam perkongsian di instagramnya, Ammar menulis “Ingatlah dengan mendirikan solat, kita berkomunikasi dengan Allah dan dengan membaca Al-Quran, Allah sedang berbicara dengan kamu. Saya doakan semua orang menemui ketenangan hidup tidak kira di dunia dan akhirat,”.
Bagi yang pernah mengenali pelakon ini, pelbagai kontroversi pernah memalit dirinya termasuklah perkahwinan dibina berakhir dengan perceraian. Namun dia tidak pernah patah semangat sebaliknya sebagai penutup tahun 2020, pelakon Ammar Alfian meluahkan rasa syukur berjaya khatam Al-Quran buat kali ketiga tahun ini.
Menurut Ammar, membaca kita suci Al-Quran itu merupakan satu cara untuk dia mendekatkan diri dengan Islam serta memperoleh ketenangan diri.
“Cara terbaik untuk mengakhiri tahun 2020 adalah dengan berkongsikan gambar diri sendiri bersama senaskah Al-Quran. Alhamdullilah saya akhirnya berjaya khatam Al-Quran untuk kali ketiga pada tahun ini. Kali pertama adalah ketika saya berumur 10 tahun dan kali keduanya ketika berusia 15 tahun.
“Sejujurnya bagi saya tidak sukar jika ingin cuba mendekatkan diri dengan Islam. Hanya melakukan perkara yang sederhana seperti berdoa dan membaca Al-Quran,” katanya.
Dalam pada itu, Ammar berkata kehidupannya lebih tenang dan damai apabila bercakap dengan Tuhan melalui doa serta mendoakan agar pengikutnya turut menemui cara sama dalam mencari keberkatan hidup. Sumber : Gempak
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Adakah Benar Perempuan Tua Tidak Wajib Memakai Tudung?
Ada dakwaan mengatakan perempuan tua sudah tak wajib bertudung atau menutup aurat rambutnya. Dalam Islam jika sesuatu yang baik itu sepatutnya diteruskan walaupun ada hukum memberi kelonggaran terhadap pelaksanaannya.
Namun, untuk kepastian, kita baca penjelasan SS Mufti Wilayah Persekutuan bersangkutan aurat seorang nenek.
PENCERAHAN
Aurat adalah angggota badan yang tidak boleh dinampakkan dan diperlihatkan oleh lelaki atau perempuan kepada orang lain.
Wanita Muslimah diwajibkan untuk menutup aurat mereka sepertimana yang telah disepakati oleh para ulama’ berdasarkan dalil-dalil daripada al-Qur’an dan as-Sunnah, di antaranya ialah:
وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ۖ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ ۖ
“Dan hendaklah mereka menutupkan kain yang dipakai untuk menutup kepala (tudung) ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau anak-anak lelaki mereka, atau anak-anak lelaki suami mereka, atau saudara-saudara lelaki mereka, atau anak-anak lelaki kepada saudara-saudara lelaki mereka, atau anak-anak lelaki kepada saudara-saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak suruhan yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita”
Surah an-Nur: 31
Istilah jenis pakaian wanita dari segi bahasa dan syara’ :
Al-Khimar (الخِمَار)
Imam Ibnu Kathir Rahimahullah mengatakan bahawa al-khimar bermaksud apa-apa yang dipakai untuk menutup kepala atau kain yang dipakai oleh wanita untuk menutupi kepalanya. Dalam masyarakat kita, al-Khimar dikenali sebagai tudung.
Al-Jilbab (الجِلْبَاب )
Al-Jilbab dari segi bahasa bermaksud baju dan pakaian lebar yang dipakai oleh wanita yang terdapat di bawahnya kain atau apa-apa yang dipakai untuk menutupi pakaiannya dari atas.
Asas kepada perbincangan dalam masalah ini adalah berdasarkan firman Allah SWT:
وَالْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاءِ اللَّاتِي لَا يَرْجُونَ نِكَاحًا فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِينَةٍ ۖ وَأَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
Maksudnya: “Dan mana-mana wanita tua yang duduk (terhenti dari datangnya haid dan tidak lagi mengandung), yang tidak mempunyai keinginan untuk berkahwin (lagi), maka tidak ada dosa bagi mereka untuk menanggalkan pakaian mereka, dengan tidak bertujuan untuk mendedahkan perhiasan mereka; dan perbuatan mereka dengan menjaga kehormatan (dengan tidak menanggalkan pakaian luar mereka) adalah lebih baik bagi mereka; dan Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui”.
Surah an-Nur: 60
Makna al-Qawa’id (الْقَوَاعِد)
al-Qawa’id (الْقَوَاعِد) berasal daripada perkataan al-qa’id (القاعد) yang membawa maksud orang yang duduk. Ibn Qutaibah Rahimahullah telah berkata: “Dinamakan wanita yang sudah tua sebagai orang yang duduk adalah kerana mereka banyak duduk di rumah pada usia tersebut”.
Para ulama berbeza pendapat mengenai makna sebenar al-Qawa’id (الْقَوَاعِد) dalam ayat ke-60 surah an-Nur kepada tiga pendapat:
- Wanita tua yang sudah tidak mampu melakukan banyak perkara kerana umurnya yang telah lanjut serta sudah terhenti haid dan tidak mampu untuk mengandung lagi. Ini adalah pendapat sebahagian besar ahli ilmu termasuklah Sa’id bin Jubair, Qatadah dan ad-Dhahhak
- Wanita tua yang tidak menyebabkan orang berminat kepadanya jika melihatnya disebabkan umurnya yang telah berusia. Jika wanita tersebut masih mempunyai kecantikan yang boleh menaikkan syahwat bagi sesiapa yan melihatnya, maka dia tidak termasuk dalam makna ayat ini.
- Wanita tua yang sudah tidak mampu untuk mengandung lagi.
Imam al-Qurtubi Rahimahullah telah melemahkan pendapat yang ketiga kerana wanita yang sudah tidak mampu mengandung masih lagi berkemungkinan bagi lelaki untuk bersenang-senang dengannya.
Oleh itu, wanita tua yang dimaksudkan dalam ayat di atas adalah merujuk kepada perempuan tua yang sudah tidak mampu melakukan banyak perkara kerana umurnya yang telah lanjut, sudah terhenti haid dan tidak mampu untuk mengandung lagi, serta tiada lagi keinginan terhadapnya jika melihatnya.
Artikel berkaitan: Bala Sosial Media, Posting Tidak Tutup Aurat Kekal Sebagai Tontonan -Ustaz Don
Artikel berkaitan: Betapa Allah Jaga Aib Wanita, Rambut Yang Dipotong Tetap Dianggap Aurat
Makna Thiyab (ثِيَاب)
Ulama’ berbeza pendapat mengenai makna sebenar perkataan thiyab (ثِيَاب) dalam ayat ke-60 surah an-Nur:
فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ
Maksudnya: “Maka tidak ada dosa bagi mereka untuk menanggalkan pakaian mereka”
Pendapat Pertama: Perkataan thiyab dalam ayat ini membawa maksud al-jilbab (pakaian luar yang dipakai oleh wanita di atas tudung dan pakaian lain). Maka tidak berdosa bagi wanita tua untuk menanggalkan jilbab yang dipakainya. Ini adalah pendapat majoriti ahli tafsir di kalangan para Sahabat dan generasi awal di kalangan ahli tafsir.
Pendapat kedua: Perkataan thiyab dalam ayat ini membawa maksud al-khimar atau tudung dan al-jilbab. Maka tidak berdosa bagi wanita tua untuk menanggalkan jilbab dan khimar (tudung) yang dipakainya. Ini adalah pendapat ibn Umar RA, ‘Ikrimah, Sulaiman bin Yasar dan Abdurrahman bin Zaid bin Aslam Rahimahumullah.
Kesimpulan
Kami berpandangan bahawa pendapat yang kuat dan tepat dalam masalah perempuan tua perlu bertudung atau tidak adalah wajib ke atasnya untuk memakai tudung yang menutupi rambut dan kepalanya seperti wanita-wanita lain berdasarkan dali-dalil daripada al-Qur’an dan hadis Nabi SAW.
Imam an-Nawawi Rahimahullah telah berkata:
“Adapun aurat perempuan tua, Imam al-Ghazali menyamakan hukumnya dengan perempuan muda. Ini kerana nafsu syahwat adalah suatu perkara yang tidak dapat ditentukan dan perempuan tua masih lagi boleh dijadikan tempat untuk bersenang-senang dengannya.
Mengenai ayat ke-60 dalam surah an-Nur, tafsiran yang tepat mengikut pendapat majoriti ulama’ adalah ia ditujukan kepada wanita tua yang sudah tidak mampu melakukan banyak perkara kerana umurnya yang telah lanjut, sudah terhenti haid dan tidak mampu untuk mengandung lagi, serta tiada lagi keinginan terhadapnya jika melihatnya.
Sungguh benar bagai dikata, keadaan zaman ini, perempuan berumur masih mampu mengekalkan kecantikan dan nampak seperti lebih muda daripada usianya yang sebena. Kecanggihan teknologi dan barangan kosmetik yang digunakan, serta cara pemakaian mereka adalah faktor mereka masih mampu menarik perhatian lelaki.
Marilah kita mencontohi akhlak para muslimah yang hidup di zaman salaf. Mereka sangat menjaga kehormatan diri dan memilih untuk menjaga kesucian mereka dengan cara yang terbaik walaupun dibolehkan membuka tudung.
Ini sebagaimana kisah Hafsah binti Sirin Rahimahallah yang direkodkan oleh Imam al-Baihaqi Rahimahullah di dalam kitabnya, al-Sunan al-Kubra:
‘Asim al-Ahwal telah berkata, “Kami pernah masuk ke rumah Hafsah binti Sirin (yang telah berusia pada ketika itu), lalu dia segera menutupi dirinya dengan jilbab. Kami pun berkata kepadanya, “Semoga Allah merahmatimu, bukankah Allah SWT telah berfirman (surah an-Nur: 60) “Dan mana-mana wanita tua yang duduk (terhenti dari datangnya haid dan tidak lagi mengandung), yang tidak mempunyai keinginan untuk berkahwin (lagi), maka tidak ada dosa bagi mereka untuk menanggalkan pakaian (jilbab) mereka, dengan tidak bertujuan untuk mendedahkan perhiasan mereka.”
Maka Hafsah pun berkata kepada kami, “Apakah sambungan daripada ayat tersebut?” Lalu kami membaca, “Dan menjaga kesucian diri mereka (dengan tidak menanggalkan pakaian luarnya itu adalah) lebih baik bagi mereka.” Hafsah pun berkata: ‘Ia bermakna tetaplah dengan pemakaian jilbab (kerana itu lebih baik).’
al-Sunan al-Kubra (13534)
Semoga Allah SWT memberikan kita kebaikan dan kefahaman yang sahih dalam memahami syariat-Nya seterusnya memberikan kekuatan kepada kita untuk mengamalkannya. Amiin.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI