Setiap hari kita ada 24 jam dan dari 24 jam itu biasanya sekurang-kurangnya 6 jam akan dihabiskan untuk tidur. Setelah penat bekerja seharian, mesti badan pun perlukan rehat.
Tapi tahukah anda bahawa anda boleh dapat pahala ketika tidur?
Caranya mudah saja, iaitu dengan berwuduk!
Tanpa wuduk, anda hanya akan baring dan tidur mengikut rutin harian anda. Walau bagaimanapun apabila anda berwuduk sebelum baring untuk tidur, in shaa Allah anda akan mendapat pahala dengan sangat mudah.
Rasulullah SAW bersabda;
“Bersihkanlah badan-badan ini, dan Allah akan menyucikan kamu. Tak ada seorang hamba yang menghabiskan malamnya dalam keadaan suci kecuali malaikat menghabiskan malam itu bersamanya. Dan apabila hamba itu berpusing di waktu malam, malaikat itu berkata: “Ya Allah, ampunkan hambaMu, kerana dia tidur dalam keadaan bersuci.” (HR Tabarani, al-Mu`jam al-Kabir)
Hadis ini merupakan satu peringatan yang mudah tapi berkuasa. Ia menunjukkan bagaimana Allah SWT memberikan kita pelbagai peluang dan cara untuk mendapat pahala dan keampunan.
Ramai di antara kita yang minta orang lain doakan kita di saat kesusahan, tapi sayangnya kita tidak ambil peluang untuk malaikat mendoakan kita setiap malam ketika kita tidur.
Marilah kita hidupkan semula Sunnah yang semakin dilupakan ini. Jadikan ia sebahagian daripada rutin harian kita dan jadikan masa rehat kita sebagai masa malaikat mendoakan kita dengan izinNya.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Jangan Suka-Suka Baca Ayat Kursi Bila Nampak Makhluk Halus Ini Pesan Seorang Ustaz
Ayat Kursi diturunkan pada suatu malam selepas Hijrah. Menurut riwayat, ketika ayat kursi diturunkan disertai dengan beribu-ribu malaikat sebagai penghantarnya, kerana kebesaran dan kemuliaannya.
Syaitan dan Iblis menjadi gempar kerana adanya suatu alamat yang menjadi perintang dalam perjuangan nya.
Membaca ayat Kursi mempunyai banyak kelebihan termasuklah menjauhkan seseorang daripada terkena gangguan syaitan dan jin. Sering kita dengar seseorang itu akan membaca ayat Kursi apabila ternampak atau diganggu oleh makhluk halus.
Walau bagaimanapun menurut seorang pengamal perubatan Islam, Muhamad Firdaus Tokimin, 32, melalui perkongsian video di laman Facebooknya, dia menasihatkan orang ramai supaya tidak membaca sebarang ayat, khususnya ayat Kursi jika mereka hanya ternampak makhluk itu. Ini kerana dikhuatiri gangguan yang lebih buruk akan berlaku, seterusnya memudaratkan diri.
Setakat ini, video yang dikongsikan oleh Muhamad Firdaus sudah ditonton lebih 636,000 kali dan mendapat 11,467 perkongsian di Facebook.
TERUSKAN PERJALANAN DI KAWASAN SELAMAT DAN BERHENTI SOLAT
“Kalau benda itu (makhluk halus) hantaran orang (sihir) bermakna dia ada tugasan.
“Kita baca ayat Kursi sebab kita takut, kalau dia panas, dia akan tuju (mendekati) kita… kita akan jatuh sakit.
“Kan dah banyak kali berlaku dalam masyarakat kita, balik rumah je, dia jatuh sakit.”
Ujar Muhamad Firdaus, mereka yang berdepan dengan gangguan ketika memandu misalnya, apa yang boleh dilakukan ialah meneruskan perjalanan ke kawasan selamat dan berhenti menunaikan solat sebelum membaca ayat Kursi.
Dalam situasi begini, ayat Kursi tidak dibaca ketika makhluk itu dilihat berada di tepi jalan, namun sekiranya pemandu atau penumpangnya diserang, barulah ayat tersebut boleh dibaca untuk melindungi diri.
“Jangan pandai-pandai (baca) sebab ia akan menyebabkan makhluk itu panas, dia ibarat diganggu dan akan menyerang balik.
“Kalau dia tu jin sihir yang dihantar untuk menyerang orang lain, kebetulan anda lalu, kalau dia bawa santau, anda yang terkena santau.
Apa nak buat kalau nampak entiti ghaib di lebuhraya?
https://www.facebook.com/prisnur/videos/561617120953473/
Muhamad Firdaus mempunyai pengalaman selama tujuh tahun dalam bidang rawatan Islam. Moga tip yang diberikan berguna untuk kita semua.
Sumber kredit: FB: Ustaz Muhamad Firdaus dan celotehsaja.com
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Bulan RAMADAN, Waktu Betul-Betul Cari PAHALA Atau REZEKI
Hari ini genap 15 Ramadan 1439 Hijrah. Ini bermakna sudah lebih dua minggu umat Islam menjalani puasa dan ibadah dalam bulan mulia yang mulia ini. Namun dari segi pemerhatian, masyarakat kita seakan-akan melebih-lebihkan ‘acara’ berbuka puasa. Hidangan berbuka puasa penuh terhidang di atas meja, tidak seperti di hari-hari biasa.
Hari pertama Ramadan sudah berpusu-pusu orang ramai pergi ‘membeli-belah’ mencari juadah buka puasa di bazar Ramadan. Kini boleh dikatakan setiap kawasan perumahan atau pekan kecil dan besar sudah ada bazar Ramadan. Bagaikan bukan bulan Ramadan jika sesuatu tempat tiada pusat jualan juadah berbuka puasa.
Sepatutnya dalam bulan Ramadan, kita mengawal nafsu makan, tapi lain pula amalan kita sekarang. Kita semua faham syarat berpuasa. Waktu puasa bermula masuk waktu Subuh hingga Maghrib, umat Islam diwajib menahan nafsu makan dan perkara yang membatalkan puasa.
Satu perkara lagi, kita dapat lihat pada bulan Ramadan, ramai berebut-rebut peluang untuk menambah rezeki dengan berniaga. Banyak orang kata Ramadan bulan pemberi rezeki kepada peniaga. Masa sebulan puasa inilah banyak bazar Ramadan, up town atau down town diwujudkan khas untuk memberi peluang kepada peniaga. Bagus untuk golongan umat Islam menambah rezeki.
Dalam keghairahan mencari rezeki, usah kita lupa bahawa di bulan Ramadan, kita memperbanyakkan amalan untuk menambah pahala yang disediakan pada bulan Ramadan seperti bertadarus, bersedekah, memberi makan kepada anak yatim dan golongan miskin.
Walau bagaimanapun lebih ramai orang tertumpu ke bazar Ramadan berbanding masjid untuk solat Tarawih. Tak kurang juga mereka yang sibuk mencari barang hari raya daripada cari pahala Ramadan.
Lihat sahaja di masjid-masjid. Hari pertama penuh sampai tak cukup-cukup tempat hendak solat Masuk 15 hari di bulan Ramadan, ruang dalam masjid yang penuh sebelum ini akan beransur-ansur kurang kepada separuh dan 10 hari terakhir Ramadan tinggal tiga saf jemaah yang menunaikan solat Tarawih.
Suasana sebegini memang lumrah berlaku. Tidak dapat dinafikan godaan untuk membuat persiapan menyambut Aidilfitri di pusat membeli belah mungkin lebih kuat daripada tarikan ke masjid atau surau. Kebanyakan ustaz yang berceramah berulang kali mengingatkan perkara ini saban tahun, tetapi hampir kebanyakan kita masih terleka.
Menyentuh tentang peniaga-peniaga di bazar ramadan, mereka sanggup bayar sewa mahal untuk mendapatkan tapak berniaga. Malangnya mereka hanya mementingkan keuntungan jangka pendek. Langsung tidak menjaga kualiti (bukan semua) barang yang dijual. Peniaga yang muncul ‘setahun’ sekali ini hanya menjadikan berniaga di bazar Ramadan sebagai kerja sampingan untuk menambah duit raya semata-mata.
Memanglah berniaga pada bulan Ramadan ini, keuntungannya berlipat ganda daripada biasa. Tapi jangan lupa, pahala Ramadan yang begitu banyak yang dilepaskan ketika berada di bazar Ramadan dan juga pusat beli-belah. Kita tidak pasti sama ada Ramadan akan datang kita masih ‘ada’ atau tidak. Jadi gunakan peluang di bulan Ramadan yang datang setahun sekali ini untuk menambah rezeki.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Letak Tumbuhan Atas Kubur, Beri Syafaat Atau Tidak Kepada Si Mati
Nabi SAW pernah melalui dua kubur lalu bersabda maksudnya:
“Ingatlah sesungguhnya dua mayat ini sedang diseksa. Seorang daripadanya diseksa kerana dahulu dia suka membuat fitnah dan seorang lagi diseksa kerana tidak menghindari diri daripada percikan air kencing.”
Kemudian Baginda SAW mengambil pelepah kurma yang masih basah lalu dibelahnya menjadi dua. Setelah itu, Baginda menanam salah satunya pada kubur pertama dan yang satu lagi pada kubur kedua sambil bersabda: “Semoga pelepah ini boleh meringankan seksanya selagi ia belum kering.” (Riwayat Bukhari: no.1378 dan Muslim: no.292)
Adakah ia memberi syafaat?
Peristiwa ini telah mengundang beberapa persoalan tentang manfaat meletakkan pelepah kurma ataupun tumbuhan lain di atas kuburan. Namun apa yang jelas hadis ini merupakan dalil pelepah kurma segar boleh meringankan azab kepada mayat.
Persoalannya adakah munasabah kedua-dua pelepah ini dapat meringankan seksa mayat tersebut? Ulama mempunyai dua pandangan utama mengenai masalah ini.
a) Sebahagian ulama berpendapat ia dapat meringankan azab kerana kedua-dua pelepah itu sentiasa bertasbih sehingga ia kering. Tasbih boleh meringankan azab ke atas orang yang sudah mati. Berdasarkan illat (sebab) ini, mereka menyatakan sunat datang ke kubur dan membaca tasbih dengan harapan mayat itu diringankan seksanya.
b) Manakala sebahagian lain mengatakan bahawa illat ini lemah kerana kedua-dua pelepah kurma tersebut tetap bertasbih, sama ada dalam keadaan segar mahupun kering. Ini berdasarkan firman Allah SWT yang bermaksud: “Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucapkan tasbih bagi Allah dan tiada sesuatu pun melainkan bertasbih dengan memuji-Nya. Tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka…” (Surah al-Isra’:44)
Dalam peristiwa ini terjadinya keringanan azab kerana Rasulullah SAW berdoa kepada Allah SWT agar azab kedua-dua mayat itu diringankan selagi pelepah kurma tersebut masih segar. Ini bermakna keringanan azab tidak berlaku selama-lamanya.
Perbuatan Nabi SAW itu hanya bertujuan memberikan amaran kepada umatnya tidak melakukan perbuatan yang dilakukan oleh mayat-mayat tersebut iaitu membuat fitnah dan tidak membersihkan kencingnya.
Inilah maksud yang lebih tepat dengan hadis. Ianya merupakan syafaat yang bersifat sementara dan memberi amaran bukannya kerana Rasulullah SAW tidak mahu memberikan syafaat abadi kepada mereka.
Bolehkah tumbuhan diletakkan?
Berkenaan hukum terhadap perkara ini sebahagian ulama berpendapat, sunat meletakkan pelepah kurma segar, pokok dan lain-lain di atas kubur untuk meringankan azab mayat di dalamnya. Tetapi menjadi satu kesalahan untuk mengaitkan hukum perbuatan ini dengan apa yang dilakukan Nabi SAW atas beberapa alasan:
i. Kita tidak tahu sama ada mayat sedang diseksa atau tidak. Sedangkan Rasulullah SAW diperlihatkan oleh Allah SWT akan keadaan mayat tersebut melalui wahyu.
ii. Jika kita meletakkan tumbuhan di atas kubur atas tujuan itu, ia seakan-akan kita bersangka buruk pada mayat bahawa dia sedang diseksa. Sedangkan kita tidak tahu nasib yang dialami oleh mayat tersebut.
iii. Istinbat hukum perbuatan ini bercanggah dengan amalan ulama salaf. Sedangkan merekalah orang yang paling faham terhadap syariat Allah SWT dan sunnah Rasulullah SAW
iv. Allah SWT telah mengajar kita amalan yang lebih baik dalam memberikan keringanan kepada mayat iaitu mendoakan kebaikan untuk si mati.
VIDEO KASHOORGA:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI