Tiada yang mustahil di muka bumi ini kerana segalanya milik Allah SWT.
Allah SWT adalah Maha Pencipta dan Maha Besar. Tiada yang setanding dengan-Nya. Kekuasaan-Nya tiada batasan begitu juga dengan dan tiada juga yang mampu menandingi-Nya.
Firman Allah SWT:
بَدِيعُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِۖ وَإِذَا قَضَىٰٓ أَمۡرٗا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُۥ كُن فَيَكُونُ
Maksudnya: Allah jualah yang menciptakan langit dan bumi (dengan segala keindahannya); dan apabila Ia berkehendak (untuk menjadikan) suatu, maka Ia hanya berfirman kepadanya: “Jadilah engkau!” Lalu menjadilah ia. (Al-Baqarah: 117)
Setiap kejadian yang terjadi atas izin dari Allah. Ia untuk dipelajari dan direnungi bahawa kita hanyalah hamba-Nya.Jangan pernah sesekali berasa pelik dengan sesuatu kejadian walau ianya amat jarang terjadi.
Satu perkongsian di tik tok @aeidieyzaidi5 berkongsi kisah kubur sahabatnya, Nurulizwan Ismawi yang meninggal Januari tahun lalu ditumbuhi pokok tembikai yang sudah pun mengeluarkan hasilnya tanpa ditanam sesiapa. Barangkali benihnya dibawa binatang lalu pokok itu tumbuh subur di kubur arwah sahabatnya.
Ternyata peristiwa sebegini jarang terjadi kerana banyak kubur ditanam rumput dan pokok-pokok renek yang mana tanaman ini biasanya akan bertasbih kepada di mati.
Ini sebahagian dari sunnah Rasulullah SAW yang meletakkan tumbuhan di atas kubur dan mendoakan agar penghuni kubur diringankan azabnya selama tumbuhan itu masih hidup.
Tulisnya, kebesaran dan kekuasaan Allah SWT. Semoga kuburmu diterangi cahayaNYA sahabatku..Aamiin #Al -Fatihah_sahabatku.
Hal ini mendapat respon dari pengikutnya termasuk ada yang bertanya adakah buah ini boleh dimakan.
Saat diajukan pertanyaan, adakah buah tembikai ini boleh dimakan, @aeidieyzaidi5 mengakui dia kurang arif mengenainya namun untuk kepastian boleh rujuk kepada mereka yang berilmu.
Bahkan dari satu perkongsian, ada memaklumkan kubur onjangnya ditumbuhi pokok betik yang lebat buahnya dan semua ini adalah atas izin dari-Nya.
Apa pun, tiada yang mustahil jika Allah mengkehendaki-Nya.
https://www.tiktok.com/@aeidieyzaidi5/video/7053470602841083163?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id6973624686812366338
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Kuarantin Langkah Terbaik Elak Mudharat Lebih Besar, Kala Berdepan Wabak Penyakit Berjangkit” – Mufti
Soalan :
Assalamu’alaikum S.S Mufti, bagaimanakah usul fiqh berperanan dalam mendepani wabak dan juga penyakit ? Mohon penjelasan.
Jawapan :
Wa’alaikumussalam w.b.t. Alhamdulillah segala puji dan syukur kami panjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga hari kiamat.
Seperti yang kita tahu ilmu usul fiqh merupakan suatu ilmu yang melibatkan dalil-dalil serta kaedah-kaedah fiqh. Justeru, ilmu usul fiqh membantu seorang mufti atau faqih dalam proses pengeluaran hukum terhadap isu-isu yang melibatkan mukallaf.
Secara umumnya, dalam berhadapan dengan penyakit-penyakit berjangkit seperti taun atau penyakit-penyakit yang lain, Islam amat menitik beratkan soal pencegahan dan mengambil langkah berjaga-jaga terlebih dahulu. Antara dalil yang menjelaskan akan hal ini adalah sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Sa’d Ibn Abi Waqqash R.A beliau berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda :
إِذَا سَمِعْتُمْ بِالطَّاعُونِ بِأَرْضٍ فَلاَ تَدْخُلُوهَا، وَإِذَا وَقَعَ بِأَرْضٍ وَأَنْتُمْ بِهَا فَلاَ تَخْرُجُوا مِنْهَا
Maksudnya : Apabila kamu mendengar bahawa taun menimpa sesuatu tempat maka janganlah kamu masuk ke dalam kawasan tersebut. Dan apabila kamu berada di dalam kawasan yang terdapat padanya taun, janganlah kamu keluar daripadanya.
Riwayat Al-Bukhari (5728)
Hadis di atas ini jelas menunjukkan langkah pencegahan yang disyorkan oleh Rasulullah S.A.W sebelum dan juga selepas seseorang itu terlibat dengan penyakit berjangkit. Dari sudut sekiranya seseorang itu mengetahui akan penularan sesuatu wabak di tempat tertentu, janganlah dia pergi ke tempat tersebut bagi mengelakkan dirinya dari dijangkiti penyakit tersebut. Manakala jika seseorang itu telah berada dalam kawasan yang merebak padanya wabak, tindakan pencegahan yang diambil bagi mengelakkan penularan penyakit tersebut adalah dengan cara tidak keluar dari kawasan tersebut. Ini dilakukan bagi mengelakkan kemudharatan yang lebih besar seperti yang disebutkan dalam sebuah kaedah fekah yang masyhur :
إذَا تَعَارَضَ مَفْسَدَتَانِ رُوعِيَ أَعْظَمُهُمَا ضَرَرًا بِارْتِكَابِ أَخَفِّهِمَا
Maksudnya : Apabila bertembungnya dua mafsadah, maka dipelihara (ditolak) mudarat yang paling besar dengan melakukan mudarat yang lebih ringan.
Rujuk Al-Asybah wal-Nazhair, Ibn Nujaim (Hlm. 76)
Syeikh Mustafa Al-Zarqa berkata: (Yang dimaksudkan dengan) meraikan yang paling berat dari keduanya adalah dengan cara membuangnya (meninggalkannya). Ini kerana, mafsadah-mafsadah diraikan dengan dinafikan seperti mana maslahah-maslahah diraikan dengan mengisbatkan (melakukannya). Rujuk Syarah Al-Qawa’id Al-Fiqhiyyah, Syeikh Mustafa Al-Zarqa (Hlm. 201).
Secara asasnya, kaedah ini ada sandarannya daripada nas syarak iaitu berdasarkan firman Allah S.W.T:
أَمَّا السَّفِينَةُ فَكَانَتْ لِمَسَاكِينَ يَعْمَلُونَ فِي الْبَحْرِ فَأَرَدتُّ أَنْ أَعِيبَهَا وَكَانَ وَرَاءَهُم مَّلِكٌ يَأْخُذُ كُلَّ سَفِينَةٍ غَصْبًا
Maksudnya: Adapun perahu itu merupakan milik orang-orang miskin yang berkerja di laut. Maka aku bertujuan merosakkannya kerana terdapat seorang raja yang ingin merampas kesemua perahu.
Surah Al-Kahf (79)
Berdasarkan ayat di atas, kita dapat melihat beberapa perkara penting yang kami ringkaskan dalam bentuk poin seperti berikut:
- Perahu atau sampan tersebut dimiliki oleh orang miskin dan bukannya orang kaya.
- Orang miskin tersebut pula berkerja di lautan dan bukannya di daratan. Justeru, keadaan ini menggambarkan betapa penting peranan sampan untuk digunakan dalam pekerjaan menampung kehidupan seharian.
- Ia dirosakkan kerana terdapatnya seorang raja yang mahu merampas perahu-perahu yang berada dalam keadaan baik dan elok. Justeru, apabila dilihat perahu-perahu yang rosak, maka ia ditinggalkan dan tidak dirampas.
- Merosakkan perahu adalah satu keburukan. Namun dirampasnya perahu mendatangkan keburukan yang lebih berat. Rosaknya perahu boleh dibaiki, manakala dirampasnya perahu mendatangkan masalah besar kepada golongan miskin untuk membeli perahu yang baharu.
- Justeru ini adalah contoh pertembungan antara dua keburukan, lalu dipilih keburukan yang lebih ringan.
Oleh yang demikian, apabila kita berbalik kepada isu mencegah penularan wabak atau penyakit yang berjangkit ini, kaedah menghalang mereka yang berada di tempat-tempat tersebarnya penyakit berjangkit atau disebut sebagai kuarantin merupakan antara langkah terbaik bagi mengelakkan mudharat yang lebih besar.
Maka para pemerintah atau badan-badan berautoriti hendaklah bertindak dalam menangani isu-isu penularan wabak dengan melihat kepada maslahah-maslahah kepada masyarakat setempat disampil mengambil kira faktor suasana setempat dan juga keadaan masyarakat. Hal ini adalah bertepatan dengan sebuah kaedah fekah yang menyebutkan :
تَصَرُّفُ الإمَامِ عَلَى الرَّعِيَّةِ مَنُوطٌ بِالمَصْلَحَة
Maksudnya : Urus tadbir pemerintah ke atas rakyat hendaklah terikat dengan maslahah.
Bahkan kaedah fekah di atas inilah yang menjadi asas pedoman kepada Amirul Mu’minin Umar Ibn al-Khattab R.A dalam melakukan keputusan sebaik sahaja beliau mendengar khabar berlakunya wabak penyakit di tanah Syam. Ada sebuah riwayat yang menyebutkan bahawa Saidina Umar keluar menuju ke Syam sehingga beliau sampai ke kawasan Sargh (satu kawasan yang berdekatan dengan Syam yang terletak di antara Al-Mughitsah dengan Tabuk). Sesampai di sana beliau bertemu dengan panglima angkatan tentera iaitu Abu ‘Ubaidah al-Jarrah R.A dan juga para sahabat beliau. Mereka memberitahu kepada Umar bahawa wabak telah berlaku di tanah Syam. Lalu Saidina Umar berkata : ‘’Panggilkan golongan muhajirin al-awwalin untuk bertemu dengan aku’’. Kemudian sebaik mereka sampai, Saidina Umar berbincang dan memberitahu kepada mereka bahawa wabak telah berlaku di tanah Syam. Golongan muhajirin berbeza pendapat dalam isu ini. Sebahagian mereka berpendapat, kamu telah keluar disebabkan ada urusan, maka kami tidak merasakan yang kamu perlu pulang meninggalkan urusan tersebut. Manakala sebahagian yang lain pula menyatakan : ‘’Kamu membawa bersama kamu orang ramai dan para sahabat Rasulullah S.A.W, maka kami tidak berpendapat yang kamu patut membawa mereka ke arah wabak ini’’. Kemudian Saidina Umar memanggil golongan Ansar bagi berbincang isu ini, maka golongan Ansar pun berpendirian yang sama seperti yang disebutkan oleh golongan Al-Muhajirin.
Kemudian tidak lama selepas itu Saidina Umar pun memberi arahan kepada orang ramai untuk berpatah semula. Lalu Abu ‘Ubaidah Al-Jarrah R.A berkata :
أَفِرَارًا مِنْ قَدَرِ اللَّهِ
Maksudnya : Adakah perbuatan ini termasuk melarikan diri dari takdir Allah ?
Maka Saidina Umar menjawab :
نَعَمْ نَفِرُّ مِنْ قَدَرِ اللَّهِ إِلَى قَدَرِ اللَّهِ أَرَأَيْتَ لَوْ كَانَتْ لَكَ إِبِلٌ فَهَبَطْتَ وَادِيًا لَهُ عِدْوَتَانِ إِحْدَاهُمَا خَصْبَةٌ وَالأُخْرَى جَدْبَةٌ أَلَيْسَ إِنْ رَعَيْتَ الْخَصْبَةَ رَعَيْتَهَا بِقَدَرِ اللَّهِ وَإِنْ رَعَيْتَ الْجَدْبَةَ رَعَيْتَهَا بِقَدَرِ اللَّهِ
Maksudnya : Alangkah baik jika selain kamu yang mengungkapkan kenyataan ini wahai Abu ‘Ubaidah. Ya betul, kami lari dari takdir Allah menuju kepada takdir Allah yang lain. Tidakkah kamu melihat sekiranya kamu memiliki seekor unta, kemudian kamu turun kepada satu lembah yang mempunyai dua sudut. Salah satunya merupakan kawasan yang subur dan satu yang lagi merupakan kawasan yang tandus. Bukankah jika kamu memelihara unta tersebut di kawasan yang subur maka kamu menjaganya dengan taqdir Allah. Dan jika kamu memelihara unta tersebut di kawasan yang tandus maka kamu juga menjaganya dengan taqdir Allah ?
Kemudian datang Abdul Rahman bin ‘Auf R.A yang sebelum ini tidak berada bersama kerana menyelesaikan beberapa urusan lalu beliau berkata :
إِنَّ عِنْدِي مِنْ هَذَا عِلْمًا سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَقُولُ إِذَا سَمِعْتُمْ بِهِ بِأَرْضٍ فَلاَ تَقْدَمُوا عَلَيْهِ وَإِذَا وَقَعَ بِأَرْضٍ وَأَنْتُمْ بِهَا فَلاَ تَخْرُجُوا فِرَارًا مِنْهُ
Maksudnya : Sesungguhnya aku mempunyai ilmu berkenaan perkara ini. Aku mendengar Rasulullah S.A.W bersabda : Apabila kamu mendengar ia (wabak) berlaku di sesuatu tempat maka janganlah kamu pergi kepadanya. Dan apabila ia berlaku di tempat yang kamu berada di dalamnya maka janganlah kamu keluar daripadanya.
Riwayat Muslim (2219)
Maka berdasarkan hadis di atas kita dapat melihat bahawa Saidina Umar yang berada atas kapasiti sebagai seorang pemerintah membuat satu keputusan yang meraikan maslahah setiap individu yang berada di bawah jagaan beliau dengan cara menjauhkan diri dari tempat yang diketahui terkena padanya wabak. Inilah juga pedoman yang ditunjukkan oleh Rasulullah S.A.W ketika baginda diberitahu oleh Farwah bin Musaik bahawa terdapat suatu kawasan yang bernama Abyan yang telah berlaku wabak yang buruk padanya. Maka Rasulullah S.A.W bersabda :
دَعْهَا عَنْكَ فَإِنَّ مِنَ الْقَرَفِ التَّلَفَ
Maksudnya : Tinggalkan ia (kawasan tersebut). Sesungguhnya perbuatan mendekatkan diri dengan keburukan (wabak dan penyakit) akan membawa kepada kebinasaan.
Riwayat Abu Daud (3923)
Maka ilmu usul fiqh membawa para ulama untuk mengeluarkan larangan dari umat Islam mendekatkan diri dari tempat-tempat yang merebak padanya penyakit-penyakit yang berjangkit. Ini turut bertepatan dengan larangan yang disebutkan oleh Al-Quran menerusi firman Allah S.W.T :
وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ
Maksudnya : Dan janganlah kamu mencampakkan diri kamu ke lembah kebinasaan.
Surah Al-Baqarah (195)
Selain daripada itu, kita dapat melihat bahawa Islam turut mengambil langkah berikutnya iaitu sesudah berlakunya sesuatu wabak atau penyakit dengan anjuran supaya ianya dirawat. Ini dapat dilihat berdasarkan beberapa dalil dan juga kaedah-kaedah fekah yang berkaitan dengan hal ini. Antaranya adalah seperti yang disebutkan di dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Usamah bin Syarik R.A beliau berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda :
تَدَاوَوْا فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ لَمْ يَضَعْ دَاءً إِلاَّ وَضَعَ لَهُ دَوَاءً غَيْرَ دَاءٍ وَاحِدٍ الْهَرَمُ
Maksudnya : Berubatlah kamu, sesungguhnya Allah S.W.T tidak menurunkan suatu penyakit melainkan diturunkan juga ubatnya melainkan satu penyakit sahaja, iaitu ketuaan.
Riwayat Abu Daud (3855)
Maka jelas dari hadis di atas arahan dari Nabi S.A.W untuk seseorang yang ditimpa penyakit supaya berubat. Secara umumnya, perintah yang terdapat di dalam hadis ini menujukkan bahawa berubat ini suatu yang disyariatkan dan hukumnya adalah mustahab (dituntut). Meskipun begitu, dalam beberapa keadaan tertentu hukum berubat boleh menjadi wajib sekiranya diketahui yang ia akan memberikan kebaikan dan jika diabaikan akan mendatangkan kemudharatan kepada pesakit.
Demikian juga penyakit termasuk dalam perkara mudharat yang perlu dielakkan demi menjaga nyawa seseorang manusia. Ini bertepatan dengan sebuah kaedah fekah menyebut :
الضَّرَرُ يُزَال
Maksudnya : Kemudharatan itu dihilangkan.
Penutup
Sebagai kesimpulan kami menyatakan bahawa ilmu usul fiqh memainkan peranan penting khususnya kepada para fuqaha’ dalam menyediakan penyelesaian yang bersifat syar’ie melalui pengeluaran hukum-hakam yang melibatkan isu wabak dan juga penyakit sama ada menerusi langkah-langkah pencegahan demikian juga langkah-langkah rawatan terhadap perkara tersebut.
Akhir kalam, kami berdoa kepada Allah S.W.T agar memberikan kefahaman yang tepat kepada kita semua dalam beragama. Ameen.
SUMBER: LAMAN WEB PEJABAT MUFTI WILAYAH
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Isteri Tak Tutup Aurat Akibatnya Suami Tak Dipandang Allah
Aurat bagi seorang wanita muslimah baligh adalah seluruh tubuhnya kecuali muka dan kedua-dua telapak tangan. Menutup aurat untuk wanita-wanita Islam muslimah adalah wajib tapi ramai yang masih tidak menutup aurat dengan sempurna sebagaimana yang dituntut oleh Islam.
Malah ada yang seakan-akan memperagakan fesyen seolah-olah mempersendakan hukum atau syariat Islam. Ada yang mengistilahkan cara berpakaian begini sebagai separuh telanjang; menutup tubuh tetapi masih menampakkan bentuk tubuh yang menggoda ajnabi.
Bagi muslimah yang belum berkahwin, dia bertanggungjawab ke atas segala perbuatannya memandangkan mereka sudah dewasa dan mendapat pendidikan cukup daripada keluarga.
Sungguhpun begitu. Sekiranya dia ada ayah atau saudara kandung lelaki, menjadi kewajipan mereka memastikan anak atau adik perempuan itu menutup aurat.
Sebagaimana firman Allah:
Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka;
“dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan
“dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu Berjaya” (Surah An-Nur : Ayat 31)
Berdasarkan ayat di atas jelaslah bahawa Islam adalah agama yang mementingkan keselamatan harta benda dan jiwa raga.
Islam telah menggariskan beberapa panduan khususnya pada wanita supaya menjaga aurat daripada tercebur ke lembah perzinaan demi untuk keselamatan dan kebahagiaan hidup mereka di dunia dan akhirat.
Oleh kerana itu, sebagai seorang suami yang soleh dan bijak, tentu kita wajib menasihati pasangan hidup kita agar menutup aurat supaya tidak mendapat dosa kerana melalaikan perintah Allah SWT di atas.
Sebagai seorang isteri pula, selain dia bertanggungjawab atas segala perbuatannya, sang suami turut dipertanggungjawabkan ke atas segala perbuatan isteri. Tugas suami adalah menjadi ketua keluarga yang perlu memastikan isteri serta anak-anak patuh kepada arahan agama.
Jika suami gagal melaksanakan tugas menasihati isteri, ini bermakna lelaki itu akan termasuk dalam salah satu ciri lelaki yang tidak akan dilihat Allah SWT pada hari kiamat.
Kategori suami seperti ini adalah termasuk dalam kategori suami dayus iaitu langsung tidak mampu memperbaiki akhlak isteri, tidak punya rasa malu atau cemburu terhadap perbuatan isterinya. Situasi ini dikenali sebagai diyatsah.
Rasulullah SAW bersabda:
Ada tiga orang yang tidak akan dilihat Allah pada hari kiamat: orang yang derhaka kepada kedua orang tuanya, wanita yang menyerupai lelaki, dan lelaki dayus. (HR. An Nasai dan Ahmad)
Tidak ada seorang pun ulama menolak kewajiban menutup aurat. Sedangkan aurat wanita menurut jumhur ulama adalah seluruh tubuhnya kecuali wajah dan telapak tangan.
Oleh kerana itu, jika kita sebagai suami tidak ingin termasuk dalam kategori lelaki dayus, maka mulai saat ini kita nasihati isteri kita secara berhikmah, baik langsung mahupun tidak langsung.
Cara menasihati yang terbaik adalah dengan menjelaskan perintah Allah SWT tentang kewajiban menutup aurat bagi perempuan muslim, tentu menasihatinya dengan cara ma’ruf tanpa harus membentak-bentak atau memarahinya.
Hakikatnya, isteri faham kewajipan menutup aurat, namun usaha perlu ada
ke arah perubahan baik. Dengan ada usaha dan kesungguhan InsyaALlah akan dikurniakan hidayah.
Namun perkara menutup aurat ini perlu ditangani segera kerana menutup aurat bagi seorang muslimah adalah seperti menunaikan hak Allah. Tiada idtilah belum tiba masa atau belum dapat hidayah. Hidayah bukan datang bergolek. Ia perlu dicari dengan usaha dan istikamah.
Artikel berkaitan: Dulu Tak Tutup Aurat Penuh. Rasa Stress, Rimas, Panas, Tapi Lepas Kahwin Beby Tora Tora Dedah Cerita Lama
Artikel berkaitan: Perkara Jangan Buat Ketika Bertengkar Salah Satunya Mengelak Dan Melarikan Diri
Kashoorga: Kepada para suami, semoga anda diberikan kesabaran dan terus gigih menasihati isteri berubah. Manakala isteri pula, sanggupkah anda menjadikan suami sebagai lelaki dayus? Balasan untuknya di akhirat nanti juga berat semata-mata kedegilan anda.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Cukuplah Zahirkan Rasa Syukur, Hargai Apa Yang Pasangan Lakukan.’ Suami Tak Perlu Susah-Susah Faham Isteri
‘Cukuplah zahirkan rasa syukur, hargai apa yang pasangan lakukan.’ Suami tak perlu susah-susah faham isteri, memadai hargai apa yang isteri lakukan untuk rumah tangga.
Seorang isteri tidak pernah meminta lebih, tak pernah meminta dibeli hadiah yang mahal sebaliknya cukuplah suami hargai isterinya.
Artikel Berkaitan: “Saya Tak Simpan Keburukan Awak Dalam Ingatan”, Azmi Saat Hargai Isteri, Tak Ada Niat Nak Kahwin Lain
Cukuplah Zahirkan Rasa Syukur
Kongsi Dr Fadilah Kamsah,
Wahai para suami,
Pimpinlah isteri dengan nasihat dan kasih sayang. Pesan padanya selalu. Waktu yang terbaik untuk kalian beri nasihat adalah semasa berehat, minum petang, waktu beriadah dan sebelum kalian tidur.
Sebenarnya isteri ini tak minta pun kita faham dia sangat-sangat. Cukuplah kita zahirkan rasa syukur kita dan hargai apa yang dia lakukan untuk rumah tangga kalian.
Hargai Apa Yang Pasangan Lakukan
Dari bahagian kita, kita tunaikan tanggungjawab kita dengan baik. Fokus untuk laksanakan kewajiban kita dan penuhkan hak isteri sepenuhnya.
Kita yang ada kudrat lebih ini, perlu ambil masa untuk ringankan beban isteri.
Dalam sehari, bertanyalah pada isteri bagaimana keadaannya pada hari tersebut. Beri ruang kepadanya untuk meluahkan dan kita pasang telinga betul-betul apa yang dia nak ceritakan.
Suami Tak Perlu Susah-Susah Faham Isteri
Jika semua itu kita buat dengan baik, maka insyallah harmoni rumah tangga. Dan isteri tak akan minta lebih.
Ambil masa untuk memahami hati dan perasaannya. Jangan biarkan dia hadap sendirian. Dia perlukan kalian, para suami untuk selalu memimpin, membantu dan menyokong tindak-tanduknya dalam hidup.
Moga pesanan ini kita ambil ibrah dan hikmahnya ya.
Dato’ Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah,
Kunci keharmonian bermula dari seorang pemimpin (suami).
Baca Di Sini:
Belanja Dan Beri Hadiah Tanda Suami Hargai Isteri
Buat Isteri Yang Rasa Tidak Dihargai Suami Sendiri, Ulama Besar Sheikh Abdul Aziz Ada Nasihat
Kashoorga : Jadilah suami, isteri yang bertolak ansur dan memahami antara satu sama lain.
Kredit: Dato’ Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI