Perkara paling “ditakuti” kita ialah kehilangan orang yang kita sayang, diuji sakit, kemiskinan dan lain-lain lagi. Namun semua ujian yang diberi oleh Allah itu sebenarnya ada hikmah yang tidak kita ketahui
Kita lupa bahawa Allah SWT adalah sebaik-baik pelindung dan penolong. Jelas apa yang terjadi adalah kerana Allah sayang kepada kita sebagai hamba-Nya. Jika kita melalui lima perkara ini, itu tandanya Allah sayang kita.
- Diuji kesedihan
Hamba yang disayangi oleh Alla kerap diberi kesedihan. Sebab di sebalik kesedihan kita lalui itu, seorang hamba akan sering menyebut nama-Nya di bibir dan hati. Minta agar kesedihan dirinya dihilangkan dan digantikan dengan kebahagiaan.
2) Diuji sakit
Saat diuji dengan kesakitan, kita akan sentiasa memohon kesembuhan dari Allah Taala. Kita akan merayu dan menangis agar semua kesakitan kita itu diganti dengan kesembuhan. Tidaklah Allah meletakan penyakit dan tidak pula meletakkan ubatnya. Dengan ujian sakit, Allah juga menghapuskan dosa-dosa kita.
3) Diuji kehilangan
Mengambil sesuatu yang kita sayang terutama pasangan, anak-anak, ibu atau ayah adalah satu ujian yang sangat hebat buat seseorang. Namun di sebaliknya ia kembali mengingatkan kita bahawa apa yang kita ada hanyalah pinjaman semata-mata. Dengan kehilangan, kita akan sering menyebut nama-Nya agar diberikan ketabahan.
4) Diuji susah
Siapa kata susah adalah ujian dan tanda Allah berpaling dari kita? Sebaliknya dengan ujian kesusahan kita akan belajar redha dan sabar.
5) Diuji derita
Jiwa yang menderita akan selalu dekat pada-Nya. Terkadang bila diuji dengan kesenangan dunia, akan membuatkan kita lalai mengingati Allah SWT.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Inilah Khutbah Iblis Di Hari Akhirat Yang Akan Membuat Semua Orang Menangis
Beriman kepada hari akhirat merupakan salah satu rukun dari rukun iman dan salah satu ‘aqidah dari ‘aqidah Islam yang asas.
Beriman kepada terhadap segala perkara yang berlaku pada hari akhirat dan tanda-tandanya merupakan keimanan terhadap perkara ghaib yang tidak dapat dijangkau oleh akal dan tidak ada jalan untuk mengetahuinya kecuali melalui nas Ilahi atau Nabawi.
Kita diajar tentang syurga dan neraka, hari pembalasan dan sebagainya bahkan orang-orang beriman mempercayai adanya kebangkitan semula selepas dunia dihancurkan.
Di hari akhirat nanti, hanya manusia akan beratur di hadapan Allah sebelum menerima kitab amalan masing-masing. Ketika itu kita cuma ada dua pilihan, syurga atau neraka.
Apabila selesai proses hisab, manusia akan terbahagi kepada dua kelompok. Orang beriman dan beramal soleh akan masuk ke dalam syurga manakala orang kafur nikmat akan ke neraka.
Selesai hisab, Iblis la’natullahi ‘alaihi (makhluk yang dilaknat Allah) yang berjanji akan menyesatkan anak cucu Nabi Adam hingga hari akhirat akan berucap di hadapan kelompok penghuni neraka.
Ucapan iblis ini ada diabadi Allah SWT di dalam Alquran, pada surah ke 14 iatu Surah Ibrahim ayat 22.
وَقَالَ ٱلشَّيْطَٰنُ لَمَّا قُضِىَ ٱلْأَمْرُ إِنَّ ٱللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ ٱلْحَقِّ وَوَعَدتُّكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ ۖ وَمَا كَانَ لِىَ عَلَيْكُم مِّن سُلْطَٰنٍ
إِلَّآ أَن دَعَوْتُكُمْ فَٱسْتَجَبْتُمْ لِى ۖ فَلَا تَلُومُونِى وَلُومُوٓا۟ أَنفُسَكُم ۖ مَّآ أَنَا۠ بِمُصْرِخِكُمْ وَمَآ أَنتُم بِمُصْرِخِىَّ ۖ إِنِّى
كَفَرْتُ بِمَآ أَشْرَكْتُمُونِ مِن قَبْلُ ۗ إِنَّ ٱلظَّٰلِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
Arab-Latin: Wa qālasy-syaiṭānu lammā quḍiyal-amru innallāha wa’adakum wa’dal-ḥaqqi wa wa’attukum fa akhlaftukum, wa mā kāna liya ‘alaikum min sulṭānin illā an da’autukum fastajabtum lī, fa lā talụmụnī wa lụmū anfusakum, mā ana bimuṣrikhikum wa mā antum bimuṣrikhiyy, innī kafartu bimā asyraktumụni ming qabl, innaẓ-ẓālimīna lahum ‘ażābun alīm
Ertinya: Dan berkatalah syaitan tatkala perkara (hisab) telah diselesaikan: “Sesungguhnya Allah telah menjanjikan kepadamu janji yang benar, dan akupun telah menjanjikan kepadamu tetapi aku menyalahinya. Sekali-kali tidak ada kekuasaan bagiku terhadapmu, melainkan (sekedar) aku menyeru kamu lalu kamu mematuhi seruanku, oleh sebab itu janganlah kamu mencerca aku akan tetapi cercalah dirimu sendiri. Aku sekali-kali tidak dapat menolongmu dan kamupun sekali-kali tidak dapat menolongku. Sesungguhnya aku tidak membenarkan perbuatanmu mempersekutukan aku (dengan Allah) sejak dahulu”. Sesungguhnya orang-orang yang zalim itu mendapat siksaan yang pedih.
Dan kerana surah itulah mengakibatkan penghuni neraka menangis kerana tertipu dengan tipu daya dunia yang menyesatkan mereka selama hidup di dunia.
Berdasarkan, tafsir Al-Muyassar / Kementerian Agama Saudi Arabia
“Dan setan berkata, setelah Allah memutuskan perkara dan memperhitungkan amal perbuatan makhlukNya, dan penghuni syurga telah memasuki syurga dan penghuni neraka telah masuk ke dalam neraka, Sesungguhnya Allah telah menjanjikan kepada kalian janji yang benar berupa kebangkitan kembali dan pembalasan amal perbuatan, dan aku menawarkan kepada kalian janji yang batil bahawa tidak ada hari kebangkitan dan pembalasan amal perbuatan, lalu aku memungkiri kalian akan janjiku.
Dan tidaklah ada padaku kekuatan atas kalian untuk memaksa pengikut-pengikutku dengannya, dan tidak ada hujjah yang aku miliki. Akan tetapi, aku seru kalian kepada kekafiran dan kesesatan, lalu kalian mengikutiku, maka janganlah kalian mencelaku, tetapi celalah diri kalian sendiri, sebab dosa yang kalian perbuat adalah dosa kalian.
Aku tidak bisa menjadi penolong kalian dan kalian pun tidak bisa menolongku dari seksaan Allah. Sesungguhnya aku telah berlepas diri dari tindakan kalian menjadikanku sekutu bagi Allah dalam ketaatan di dunia.”Sesungguhnya orang-orang yang zalim, dengan berpalingnya mereka dari kebenaran dan mengikuti kebatilan, bagi mereka siksaan yang pedih lagi menyakitkan.
Hal yang sama dinyatakan dari tafsir Al-Mukhtashar / Markaz Tafsir Riyadh, di bawah pengawasan Syaikh Dr. Shalih bin Abdullah bin Humaid (Imam Masjidil Haram)
“ Iblis berkata manakala penghuni surga masuk syurga dan penduduk neraka masuk neraka, “Sesungguhnya Allah telah menjanjikan kalian janji yang benar, Allah menunaikan janji-Nya kepada kalian, aku juga menjanjikan janji batil kepada kalian, maka aku tidak memenuhi apa yang aku janjikan kepada kalian.
Aku sendiri tidak mempunyai kekuatan untuk memaksa kalian di dunia supaya kafir dan sesat, akan tetapi aku hanya mengajak kalian kepada kekufuran, aku menghiasi kemaksiatan untuk kalian, lalu kalian mengikutinya dengan bergegas, maka jangan menyalahkanku atas kesesatan yang terjadi pada kalian, salahkanlah diri kalian sendiri, karena diri kalian lebih layak untuk disalahkan.
Aku sendiri tak kuasa menolong kalian dari azab dan kalian juga tidak kuasa menolongku darinya, sesungguhnya aku mengingkari tindakan kalian yang menjadikanku sebagai sekutu bagi Allah dalam ibadah.” Sesungguhnya orang-orang zalim dengan melakukan syirik kepada Allah di dunia dan kafir kepada Allah, bagi mereka azab yang telah siap menunggu pada Hari Kiamat.
Maka menangislah penghuni nereka kerana mereka akan kekal selama-lamanya di dalam neraka jahanam.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Supaya Tak Terjebak, Kenali Ciri- Ciri Ajaran Sesat
Menular secara senyap dalam masyarakat, isu penyelewengan akidah melalui ajaran sesat sentiasa perlu dibendung.
Dalam hal ini orang ramai juga perlu didedahkan dengan ciri-ciri ajaran sesat supaya umat Islam tidak terjebak dalam kesesatan yang membawa kepada syirik.
Dikongsi oleh Majlis Agama Islam Selangor berikut adalah ciri-ciri ajaran sesat yang perlu diketahui orang ramai.
Antara ciri-ciri ajaran sesat tersebut ialah;
- Mempersenda, Menghina dan Ingkar Kandungan Al-Quran iaitu sama ada sebahagian dari mana-mana ayat Al-Quran atau keseluruhannya atau mengubah, menambah dan meminda serta menafikan keaslian Al-Quran yang sedia ada sebagaimana iktiqad ajaran Syiah dan Qadiani.
- Mempersenda, Menghina dan Ingkar Syariat baginda Nabi Muhammad SAW iaitu ajaran yang mempersenda atau menghina atau ingkar dan menidakkan syariat yang baginda Nabi SAW bawa, baik secara keseluruhan atau sebahagiannya. Contohnya ajaran agama Bahai, Qadiani, ajaran ayah Pin dan Tuhan Harun.
- Menyamakan Agama Islam Dengan Agama Lain iaitu tiada bezanya agama Islam dengan agama selain Islam sebagaimana kefahaman liberalisma dan pluralisma yang cuba dipupuk oleh mereka yang berpentingan sama ada melalui medsos mahupun penulisan-penulisan.
- Mencela Dan Mengkafirkan Isteri-Isteri Serta Para Sahabat Baginda Rasulullah SAW iaitu sebagaimana yang diiktiqad, dilakukan dan disebarluaskan oleh puak-puak Syiah di seluruh dunia.
- Menyerahkan Diri, Harta, Keluarga dan Membayar Zakat Kepada Ketua Kumpulan Sahaja iaitu memperdaya, memperkuda serta mempergunakan pengikut agar mengumpul dana, menyerahkan semua harta sama ada kereta, rumah, wang ringgit dan sebagainya yang kononnya atas dasar perjuangan, Jihad serta pergorbanan yang suci.
- Menjadikan Silat Sebagai Wasilah Bagi Mendapat Pengikut iaitu sebagaimana yang pernah diamal oleh pengamal silat Nasrul Haq yang telah diharamkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) pada tahu 1987 yang mana ajaran Nasrul Haq telah berselindung dibelakang ayat-ayat suci Al-Quran dan hadis sehingga boleh mengelirukan orang lain tentang perkara-perkara yang ghaib.
- Mengaku Sebagai Imam Mahdi iaitu merekrut pengikut-pengikut yang ta’sub kepada pemimpin kemudian mengaku sebagai Imam Mahdi atau diangkat oleh pengikut sebagai Imam Mahdi bagi menarik perhatian serta dukungan dalam dan luar negara.
- Menjadikan Tarekat Tertentu Sebagai Tapak Mencari Pengikut Dan Pengaruh Bagi Mengaburi Mata Masyarakat iaitu sebahagian daripada mereka yang berkepentingan telah mengambil kesempatan menjadikan tarekat sebagai jalan pintas untuk mendapat sokongan pengikut-pengikut yang cetek ilmu agamanya.
- Mengamalkan Wirid-Wirid Tertentu Untuk Mencapai Maqam Tertentu iaitu sebagaimana yang diamalkan oleh sesetengah tarekat yang sesat seperti tarekat Mufarridiyah yang difatwakan sesat pada tahun 1987. Sepatutnya wirid-wirid yang diamalkan adalah untuk mensucikan jiwa seseorang dari sifat mazmumah kepada seorang yang berjiwa mahmudah dan bukannya untuk menjadi insan suci setelah berwirid sehingga akhirnya meninggalkan syariat.
Sekiranya ada kumpulan yang cuba mendekati dengan fahaman dan ciri di atas segera elakkan.
Sumber: Majlis Agama Islam Selangor
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Berkahwin Di Bulan Syawal Benarkah Ia Sunnah Yang Digalakkan. Ini Penjelasannya!
Syukur kepada Allah kerana umur kita disampaikan kepada bulan Syawal. Setelah satu bulan penuh mendekatkan diri kepada Allah SWT, semoga semangat ibadah kita di bulan Syawal ini tidak menurun. Yang fardu dan yang sunah tetap dikerjakan.
Umum mengetahui sunnahnya puasa enam hari di bulan syawal. Walau bagaimanapun ada yang berpendapat bahawa berkahwin di bulan Syawal juga merupakan amalan sunnah.
Pada dasarnya perkahwinan tidak terikat dengan waktu tertentu. Bila-bila sahaja boleh berkahwin, hari apapun dan bulan apapun seseorang boleh berkahwin.
Ini kerana dalam aqidah Islam tidak ada yang namanya hari dan bulan buruk, hari dan bulan sial untuk sebuah perkahwinan. Semua waktu adalah baik.
Berikut perkongsian daripada Dr. Kamilin Jamilin
Adakah Berkahwin Pada Bulan Itu Sunnah Yang Dianjurkan?
1. Ramai yang beranggapan bahawa bernikah pada bulan Syawal merupakan tuntutan sunnah dan ajuran syarak berdasarkan hadis berikut:
قالت عائشة: «تزوَّجني رسول الله صلى الله عليه وسلم في شوال، وبنى بي في شوال، فأيُّ نساءِ رسولِ الله صلى الله عليه وسلم كان أحظى عندهُ منِّي؟»، قال: «وكانت عائشةُ رضي الله عنها تستحبُّ أن تُدخلَ نساءَها في شوالٍ».
Kata ‘Aisyah RA: “Rasulullah SAW menikahiku di bulan Syawal, dan mengadakan malam pertama denganku di bulan Syawal. Isteri manakah yang lebih mendapat perhatian baginda selain dariku?”.
Salah seorang perawi mengatakan: “Aisyah menyukai jika suami melakukan malam pertama di bulan Syawal” [riwayat Muslim].
2. Hakikatnya jika kita melihat teks hadis, tiada tuntutan khas dari Rasulullah SAW sendiri untuk membina rumah tangga pada bulan Syawal mahupun mana-mana bulan lain. Dalam hadis tersebut, ‘Aisyah RA hanya menceritakan tentang waktu pernikahannya dengan baginda sahaja dan menyukai wanita lain berkahwin pada bulan yang sama beliau dikahwini baginda kerana karakternya yang begitu berbangga akan hubungan eratnya dengan suami tercinta.
3. Sekiranya hanya kerana kelangsungan perkahwinan baginda dengan ‘Aisyah RA pada bulan Syawal boleh dihukum sunnah, nescaya kita perlu mensunnahkan juga perkahwinan pada bulan-bulan lain, kerana perkahwinan baginda dengan para isterinya yang lain tidak terhad pada bulan Syawal semata, bahkan pelbagai bulan lain mengikut persefahaman dan keadaan.
Ada isteri baginda yang dikahwini pada bulan Muharram, Sya’ban dan Dzul Qe’dah.
4. Jika kita melihat konteks hadis pula, masyarakat arab pasca Jahiliyyah dahulu sememangnya dipenuhi unsur khurafat dalam kepercayaan mereka, sehingga mereka tidak menggemari perkahwinan pada bulan Syawal kerana dianggap membawa sial. Justeru Rasulullah SAW mahu memecahkan tradisi karut ini dengan berkahwin pada bulan Syawal.
5. Maka yang sunnah itu ialah berkahwin di kala sudah memiliki kemampuan, sedangkan berkahwin pada bulan Syawal itu menjadi sunnah jika masih ada di kalangan masyarakat setempat yang memiliki kepercayaan seperti masyarakat Jahiliyyah dahulu. Dalam erti kata lain, berkahwin pada mana-mana bulan yang dianggap memiliki kepercayaan mengarut oleh masyarakat setempat merupakan anjuran sunnah demi meluruskan tauhid masyarakat.
Jika tiada, maka tiadalah signifikannya.
Sumber Kredit: Dr. Kamilin Jamilin
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI