Perasaan gembira bergelar isteri pada lelaki dicintai pastinya pengalaman sukar dilupakan dalam hidup seorang wanita. Termetrai satu ikatan janji untuk bersama-sama mengharungi alam rumahtangga adalah impian kebanyakan wanita.
Namun manusia itu hanya mampu merancang, Tuhan menentukan. Impian untuk sama-sama mengharungi suka duka alam rumahtangga ternyata tidak kesampaian bagi pasangan suami isteri, Akmal Aziz dan isteri, Siti Saraf Ismail apabila baru sehari bahagia di majlis akad nikah mereka, keesokkan harinya bertukar berita sedih apabila dijemput Allah.
Dalam satu perkongsian di fb, Amaleng Husni, lelaki ini berkongsi kisah sedih mengenai dua pupunya, allahyarham Siti Saraf yang juga kakitangan Jabatan Pengangkutan Jalan di Putrajaya yang dijemput illahi sehari selepas majlis akad nikahnya.
Tulisnya:- “Innalillahi wainna ilaihi rajiun Al-Fatihah buat dua pupu Siti Saraf. Semalam baru akad nikah hari ini Allah dah jemput arwah ” tulisnya ringkas.
Dalam pada itu, menerusi laporan Sinar Harian, Mohd Amirul Akmal menjelaskan dia telah dikejutkan isterinya pada jam 3 pagi memaklumkan dirinya mengalami sakit kepala. Namun tidak lama kemudiannya dia tidur semula sambil ditemani Akmal di sisinya.
Namun pada waktu pagi dia dan keluarga dikejutkan apabila melihat arwah mengalami sesak nafas.
Ads
“Saya segera hubungi ambulans kerana pada ketika itu isteri sangat memerlukan bantuan oksigen dan ambulans tiba jam 12 tengah hari.
“Bagaimanapun, isteri disahkan meninggal dunia pada jam 12.30 tengah hari oleh doktor yang bertugas di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM),” katanya.
Lebih menyedihkan, ayat terakhir yang terpacul dimulut isterinya ialah : “Abang…kita dah kahwin”
Ads
Tambahnya lagi hasil bedah siasat yang dilakukan di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) mendapati isterinya itu meninggal dunia akibat pendarahan di dalam otak sebelah kanan.
Difahamkan arwah selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Karang pada Ahad.
Mengabadikan kenangan berdua bersama isteri berlatar belakangkan bangunan di Putrajaya
Ads
Akmal ada memuat naik hebahan perkahwinan bersama arwah isterinya.
.Akmal menerusi satu hantaran di Faceboknya sebelum itu, telah berkongsi kepada orang ramai memaklumkan yang beliau baru sahaja melangsungkan perkahwinan secara tertutup dengan Siti Saraf yang juga seorang pegawai JPJ di Putrajaya iaitu pada 23 Oktober lalu di Masjid Mukim Binjai Baru, Kota Bharu Kelantan.
Bahkan di fb arwah, beberapa bulan sebelum majlis pernikahan mereka, dirinya sempat memuat naik status mengenai pertunangan mereka.
Kita up kat sini satu untuk long lasting memory..
Semoga dipermudahkan urusan perkahwinan suatu hari nanti Melalui badai kehidupan, semoga cinta ini sentiasa teguh, selalu bahagia dan kekal hingga syurga Ada kisah lucu jugak, tak sangka kek pun boleh tersama jugak. Kek buah, tulisnya.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Bercakap kepada media, Puteri Sarah tidak melihat adanya lagi harapan dalam perkahwinan mereka.
“Dia (Syamsul) kata masih ada sinar. Sedangkan saya masuk hospital baru-baru ini pun dia tak datang jengok, sinar apa?
“Saya tak tahu kenapa dia bertindak begitu. Saya terkejut sebab dia pun sudah setahun block nombor saya, dan saya pun sudah setahun tak berjumpa dia. Baru hari ini kami berjumpa semula di sini.
“Just let me go. Dia pun sudah kahwin lain, saya tidak marah malah saya mendoakan kebahagiaan mereka,” katanya.
Kemelut rumah tangga pasangan itu masih belum menemui titik noktah apabila Mahkamah Rendah Syariah hari ini mengarahkan kes mereka dirujuk kepada Jawatan Kuasa Pendamai (JKP).
Hakim Syarie, Akmalludin Ilyas, memutuskan supaya Syamsul atau nama penuhnya Mohd Syamsul Mohd Yusof, 39, dan Puteri Sarah atau nama penuhnya Puteri Sarah Liyana Megat Kamaruddin, 38, melantik wakil masing-masing-masing dalam JKP.
Puteri Sarah memfailkan permohonan penceraian pada 16 Januari lalu di kaunter pendaftaran Mahkamah Syariah Kuala Lumpur mengikut Seksyen 47 Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984.
Tapi Lepaskan Saya
Rentetan daripada apa yang berlaku kepada pasangan ini, sebenarnya di mahkamah syariah, banyak lagi pilihan perceraian yang jauh lebih efektif, efisien dan menjimatkan masa serta kos guaman selain daripada menuntut fasakh.
Perceraian sebagaimana yang dianjurkan oleh syarak, mestilah berlaku dalam sebaik-baik keadaan dan tidak mendatangkan dharar kepada mana-mana pihak.
Maka, perceraian di bawah Seksyen 47 Akta Undang-undang Keluarga Islam (Wilayah-wilayah Persekutuan) adalah kaedah perceraian yang paling efektif dan dapat memelihara aib kedua belah pihak (suami dan isteri).
Dari segi prosedur, permohonan perceraian di bawah seksyen ini tidak melibatkan surat cara yang banyak mahupun saksi.
Suami ENGGAN Cerai
Sebaik sahaja saman berjaya disampaikan kepada suami dan suami bersetuju untuk bercerai, maka mahkamah syariah akan mengarahkan suami melafazkan cerai di dalam mahkamah setelah mendapati perkahwinan tersebut pecah-belah.
Mudah, cepat dan efisien jika kedua-dua pihak bersetuju bercerai secara baik.
Suami Tidak Bersetuju
Sekiranya suami tidak bersetuju dengan perceraian tersebut dan suami hadir ke mahkamah syariah, maka mahkamah boleh mengarahkan suatu jawatankuasa pendamai dilantik untuk mewakili pihak-pihak.
Jawatankuasa pendamai ini terdiri daripada seorang pegawai agama di pejabat agama Islam daerah sebagai pengerusi, seorang wakil suami dan seorang wakil isteri.
Di peringkat jawatankuasa pendamai ini, mahkamah akan memberikan keutamaan kepada saudara dan ahli keluarga terdekat.
Wakil-wakil mereka hendaklah berusaha berbincang dan berusaha mencapai perdamaian dalam tempoh enam bulan dari tarikh jawatankuasa ini dibentuk atau dalam tempoh yang lebih lama mengikut arahan mahkamah.
Jawatankuasa pendamai ini hendaklah memanggil dan memberi peluang kepada suami dan isteri menyatakan pendapat dan memanggil wakil untuk siasatan dan pandangan.
Di peringkat ini tiada kelibat peguam syarie dibenarkan bertindak atau menghadiri sesi tersebut dan perbincangan adalah eksklusif di antara pihak-pihak, wakil pihak-pihak dan pengerusi sahaja.
Sekiranya pihak-pihak berjaya didamaikan, maka permohonan perceraian ini boleh ditarik balik pada bila-bila masa dengan kebebasan pihak-pihak untuk memfailkan semula permohonan yang sama.
Bagaimanapun sekiranya pasangan gagal didamaikan atau suami enggan melafazkan cerai, maka mahkamah hendaklah merujuk kes tersebut kepada hakam.
Mahkamah juga boleh melantik jawatankuasa pendamai yang baru jika mahkamah tidak berpuas hati dengan pengendalian jawatankuasa yang sedia ada.
Fungsi hakam, jawatankuasa pendamai?
Hakam diperuntukkan dengan jelas di bawah Seksyen 47 (14) dan Seksyen 48 di bawah akta yang sama. Hakam juga terdiri daripada kalangan saudara-mara terdekat iaitu dua penimbang tara (hakam) yang mempunyai makluman berkaitan isu rumah tangga pihak-pihak untuk bertindak bagi pihak suami dan isteri tersebut.
Pelantikan hakam dibuat setelah mahkamah berpuas hati perkelahian (syiqaq) sentiasa berlaku antara pihak-pihak dalam tempoh perkahwinan tersebut selepas selesai urusan perdamaian di peringkat jawatankuasa pendamai gagal atau menemui jalan buntu.
Hakam hendaklah berusaha mendapatkan kuasa penuh daripada prinsipalnya (hakam suami daripada suami dan hakam isteri daripada isteri). Malah hakam suami boleh diberi kuasa melafazkan talak bagi pihak suami.
Apa Pilihan ISTERI?
Sesi perbincangan menerusi hakam ini juga tertakluk kepada arahan mahkamah dan hendaklah mengikut hukum syarak.
Jika Hakam berpendapat pihak-pihak itu patut bercerai tetapi tidak dapat memerintahkan perceraian kerana sebab lain, Mahkamah boleh melantik hakam yang lain untuk proses yang sama.
Jika hakam di pihak suami enggan melafazkan cerai tetapi meminta perceraian dibuat secara tebus talak dan hakam isteri bersetuju, mahkamah juga boleh mengarahkan perceraian tersebut dilakukan secara tebus talak.
Kesemua prosiding ini termasuk hakam akan mengambil masa lebih kurang enam bulan hingga setahun untuk selesai sekiranya pihak-pihak memberikan kerjasama yang baik dan suami hadir ke mahkamah.
Namun demikian, sekiranya pihak suami gagal menghadirkan diri dan tidak melantik sebarang hakam, maka prosiding ini tidak boleh diteruskan. Ketika itulah pilihan atau talian hayat yang lain boleh diteruskan sama ada melalui proses fasakh atau taklik.
Uniknya, prosiding di bawah Seksyen 47 ini juga tidak memerlukan pihak-pihak untuk membuat pelantikan Peguam Syarie atau diwakili oleh peguam syarie melainkan pihak-pihak merasakan ia suatu keperluan.
Malah tiada saksi yang akan dikemukakan di peringkat prosiding ini berbanding dengan tuntutan fasakh dan taklik yang bergantung kepada keterangan saksi untuk menguatkan kes.
Celik undang-undang
Apa yang penting adalah pelantikan serta pemilihan wakil baik di pihak jawatankuasa pendamai mahupun hakam mestilah mereka yang bukan sahaja terdiri daripada kalangan keluarga atau kerabat terdekat tetapi juga mereka yang memahami hukum syarak dan bersedia menerima arahan Mahkamah.
Urusan ke mahkamah syariah adalah sebahagian daripada urusan memperbaiki agama, maka eloklah dipersiapkan diri dengan ilmu dan pengetahuan yang secukupnya.
Kashoorga : Semoga Allah permudahkan segala urusan Puteri Sarah dan anak-anaknya.
Kita seringkali mendengar cakap-cakap berkenaan harta yang banyak dikumpul tidak boleh bawa ke mati. Tetapi ada beberapa harta yang disebut di dalam Al-Quran, boleh menjadi bekalan kita di akhirat nanti seperti dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim:
عن أبي هريرة رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: إذا مات ابن آدم انقطع عمله إلا من ثلاث: صدقة جارية أو علم ينتفع به أو ولد صالح يدعو له
Yang bermaksud: “Daripada Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: Apabila seseorang itu meninggal dunia, maka terputuslah amalannya kecuali dari tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan dan anak yang soleh mendoakan untuknya.” (Riwayat Muslim). 3 perkara yang boleh membantu kita di akhirat nanti ialah:
Sedekah jariah
Ilmu yang dimanfaatkan
Anak soleh yang mendoakan
Anak soleh yang mendoakan
Doa anak yang soleh membawa ke syurga. Betapa beruntungnya bagi ibu bapa yang dapat mendidik anak-anak sehingga menjadi anak yang soleh.
Bagi ibu bapa menjadi tanggungjawab mereka untuk membesarkan anak-anak dan mendidik mereka untuk menjadi insan yang berguna. Dan sebagai anak-anak, menjadi tanggungjawab kita juga untuk menjaga ibu bapa di hari tua dan mendoakan kesejahteraan mereka di dunia dan akhirat.
Ilmu yang dimanfaatkan
Ilmu itu luas dan pelbagai, termasuklah ilmu agama seperti Al-Quran dan Al-sunnah dan ilmu dunia yang merangkumi ilmu sains, alam, teknologi, pentadbiran dan banyak lagi bidang-bidang ilmu yang ada. Ilmu yang diajarkan ketika hidup dan kemudiannya disampaikan kepada generasi seterusnya untuk dimanfaatkan akan memberikan pahala selagi ada yang memanfaatkan ilmu tersebut.
Sedekah jariah
Ahli fiqh dan ulama berpendapat bahawa sedekah jariah yang dimaksudkan termasuklah amalan wakaf, di mana pahala dan ganjaran akan terus mengalir dan berkekalan walaupun selepas pemberinya meninggal dunia, selagi mana harta wakaf itu terus digunakan untuk manfaat masyarakat. Turut disebut di dalam Al – Quran, Surah Al Baqarah ayat 261:
Yang bermaksud: “Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya, dan Allah Maha Luas (rahmat) kurniaNya, lagi Meliputi ilmu pengetahuanNya.”
Ganjaran yang amat besar dijanjikan kepada mereka yang berinfaq dan mewakafkan harta kekayaan di jalan Allah dengan tujuan semata-mata untuk mencari keredhaanNya. Manfaat wakaf yang berpanjangan akan terus berkembang dan bercambah buat pemberi mahupun penerima wakaf selagi mana hartawakaf itu diuruskan dan digunakan dengan baik.
Sesuai dengan amalan berwakaf yang dituntut oleh agama demi kebahagiaan di dunia dan akhirat kita semua, Amanah Saham Nasional Berhad (ASNB) telah melancarkan Wakaf ASNB pada Oktober 2021.
Wakaf ASNB membolehkan para pemegang unit ASNB untuk berwakaf dengan unit amanah ASNB bagi tujuan kebajikan, pembangunan masyarakat dan ummah, dan juga ekonomi.
Cara untuk menyertai Wakaf ASNB ini cukup mudah, pewakaf tidak perlu mengeluarkan tunai dan boleh terus berwakaf menggunakan unit amanah ASNB mereka yang sedia ada melalui cawangan ASNB atau secara dalam talian di portal dan aplikasi myASNB.
Uniknya berwakaf dengan ASNB
Amaun prinsipal unit amanah yang diwakafkan akan terus dikekalkan untuk menjana pulangan. Hanya pulangan daripada pelaburan unit amanah ini yang akan disalurkan kepada dana manfaat wakaf untuk diagihkan.
Wakaf ASNB diuruskan oleh profesional dengan tadbir urus yang telus dan informatif. Projek-projek yang dikenalpasti akan disaring dan diluluskan oleh Jawatankuasa Pengagihan Bersama ASNB – MAIWP yang terdiri dari pakar dan ahli agama yang bertauliah.
Platform berwakaf yang mudah disediakan melalui portal dan aplikasi myASNB dan di cawangan-cawangan ASNB di seluruh negara.
ASNB juga telah melancarkan Kempen Wakaf ASNB yang bermula dari 15 Mei 2022 hingga 31 Disember 2022, di mana pewakaf layak untuk mendapat yuran pendaftaran Pewarisan ASNB iaitu Hibah Amanah, secara percuma. Hanya perlu mendaftar untuk Wakaf ASNB dan melabur minimum RM10,000 dalam mana-mana unit Amanah ASNB untuk layak mendapat yuran pendaftaran Hibah Amanah secara percuma.
Rebutlah peluang berwakaf bersama Wakaf ASNB ini kerana “inilah harta” yang akan kekal bersama kita sampai bila-bila, dunia dan akhirat.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Malam tadi Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah membuat pengumuman merayu orang ramai supaya duduk sahaja di rumah dan jang balik ke kampung.
Ini adalah untuk mengelakkan penularan wabak COVID-19 yang semakin serius kerana setakat ini telah mengorbankan dua nyawa.
Jadi sebagai rakyat Malaysia yang prihatin, marilah kita sama-sama menurut perintah PM ini untuk tempoh dua minggu sehingga akhir Mac ini.
Walau bagaimanapun jika terpaksa juga keluar untuk membeli barangan keperluan harian, dibolehkan tetapi perlu berjaga-jaga dengan menjaga kebersihan diri.
Sekiranya perlu berbuat demikian (untuk bekerja atau membeli barangan keperluan), anda masih boleh keluar dengan mengamalkan zikir yang diajar oleh Rasulullah.
Perkongsian menarik ini dari pengguna laman sosial Facebook, Ustaz Khairul Anuar Basri boleh kita jadikan panduan.
Ini zikir WAJIB yang sangat powerful. Ringkas, padat dan menyeluruh.
Tambah-tambah dalam fasa kawalan pergerakan asbab Covid-19 sekarang ni.
Zikir ni saya dapat dari hadith Rasulullah SAW riwayat Tirmizi. Zikir ini juga ada disebut dalam kumpulan doa-doa Al-Ma’tsurat.
بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم
“Bismillāhilazī lā yadhurru ma’asmihī syai un fil ardhi walā fissamā’ wa huwassamī’ul ‘alīm”.
“Dengan nama Allah yang tidak memberi mudharat sesuatu apa pun yang di langit dan di bumi, dan Dialah yang maha mendengar lagi maha mengetahui”.
Amalkan zikir ini 3 kali di waktu pagi dan 3 kali di waktu petang. InsyaAllah, kita akan terhindar daripada :
– Bahaya dan malapetaka.
– Keracunan makanan.
– Sihir dan santau.
– Gangguan makhluk halus.
– Wabak dan virus.
Orang-orang yang selalu berurusan dengan orang lain, elok sangat la amalkan. Especially orang yang berniaga dan sebagainya.
Atau kalau kita kena keluar rumah dalam masa 2 minggu ni. Amalkan baca setiap kali nak melangkah keluar dari rumah.
Sumber Google.
So, itu saja yang saya nak kongsi pagi ini. Semoga bermanfaat.
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...