Kita perlu menitikberatkan beberapa kriteria apabila memilih jodoh. Antara ciri paling utama ialah tahap agama dan tanggungjawabnya. Ini kerana dengan adanya iman di dada dan tanggungjawab yang bagus, maka dia akan jadi pasangan terbaik buat anda.
Dalam memilih jodoh, ada kala kita disulitkan apabila mempunyai lebih daripada satu pilihan. Justeru bagaimanakah cara untuk kita memilih calon jodoh yang sesuai dengan diri kita?
TELITI KEBAIKAN IKUT KRITERIA YANG ANDA MAHU
Buka hati anda untuk melihat kebaikan antara calon. Lain orang pasti lain sikap dan perangainya. Pasti ada kebaikan antara mereka yang mencuri hati anda. Namun hati-hati. Jangan tertipu dengan kebaikan yang palsu. Selidiki tahap agamanya, solatnya, puasanya dan amal jariahnya. Bukanlah bermaksud perlu mencari ustaz atau ustazah. Namun carilah pasangan yang ada pegangan agama yang kukuh demi masa depan yang lebih baik.
DAPATKAN NASIHAT SUPAYA LEBIH JELAS
Dapatkan nasihat daripada individu lebih berpengalaman. Paling dekat ialah daripada ibu bapa. Tiada salahnya jika anda mahu mendapatkan pandangan daripada sahabat baik. Rangkumkan semua pendapat dan buatlah pilihan yang dekat dengan hati anda. Hal ini supaya anda lebih jelas dan boleh membuat pilihan yang lebih tepat.
SOLAT HAJAT DAN ISTIKHARAH
Jangan lupa dirikan solat istikharah supaya ALLAH membantu anda dalam proses membuat pilihan. Petunjuk daripada-Nya pasti membantu anda membuat pilihan yang betul. Petunjuk selalunya diberikan melalui mimpi dan gerak hati. Mudah-mudahan anda dapat petunjuk yang mudah dikenal pasti.
Dalam soal memilih jodoh, usah terburu-buru. Jangan terdesak untuk berkahwin semata-mata bila melihat rakan-rakan lain berumah tangga. Berdoalah kepada Allah moga-moga diberikan jodoh yang baik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Cinta Sahaja Tak Cukup Kalau Nak Kahwin, Ada Banyak Perkara Yang Perlu ‘Disediakan’
Realiti kehidupan pada hari ini ialah anda kena kukuh dalam kewangan. Bukan hendak mengajar anda jadi mata duitan, tetapi inilah hakikat sebenar. Tanpa kewangan yang mencukupi, kehidupan berumah tangga boleh jadi porak-peranda.
Ya, memang wang bukan segala-galanya. Namun segala-galanya memerlukan wang. Nak kahwin kena ada wang, nak makan kena ada wang, nak minum kena ada wang. Nak bersalin pun kena ada wang.
Jadi, kalau anda hanya ada cinta sahaja, itu tidak memadai. Anda kena lengkapkan cinta dengan usaha untuk mendapatkan wang. Persiapkan diri anda dengan wang untuk berkahwin. Barulah nampak ada usaha hendak menjadikan anak dara orang sebagai pasangan.
Selain cinta yang mekar di dada, apa lagi keperluan untuk melengkapkan cinta anda itu?
MATANG BERFIKIR
Dalam sebuah perkahwinan, perkara yang lebih penting berbanding cinta adalah kematangan akal untuk berfikir. Anda perlu matang untuk membuatkan cinta itu seimbang dengan akal. Hal ini akan membantu anda membuat keputusan.
Jangan terlalu ikut perasaan. Emosi kita cuma sementara. Jika suatu hari nanti perasaan cinta anda semakin pudar, kematangan akal andalah yang akan jadi penyelamat kerana perkahwinan yang bahagia perlukan pasangan yang sama-sama matang apabila terpaksa hadapi cabaran.
TANDA FIKIRAN SUDAH MATANG
Anda dikatakan matang apabila anda mampu ketepikan emosi di saat genting. Anda matang apabila anda mampu lihat hikmah di sebalik setiap ujian. Anda matang apabila anda mampu sabar ketika syaitan berbisik. Anda matang apabila anda belajar dan terus belajar, walaupun sudah banyak yang anda lihat di sekeliling anda setiap hari.
Sebelum memikul tanggungjawab sebuah perkahwinan, silalah matangkan diri terlebih dahulu.
PENTINGNYA KEWANGAN
Ada sesetengah individu beranggapan wang tidak penting sebaliknya cinta yang penuh di dada itu lebih penting. Katanya rezeki orang yang berkahwin itu lebih murah. Hakikatnya, rezeki itu perlu diusahakan. Rezeki takkan datang bergolek.
Selepas kahwin, banyak lagi cabaran yang bakal datang. Konflik rumahtangga, ipar duai, perihal tempat tinggal, anak-anak, kawan-kawan atau majikan yang tak memahami. Sebuah perkahwinan perlu dipertahankan dengan adanya sikap saling setia, jujur dan tanggungjawab.
Justeru sila penuhkan dada dengan ilmu rumahtangga. Cinta kena kukuh dan dalam masa yang sama gigihlah berusaha untuk mencari wang demi menjaga keharmonian rumahtangga anda. Cinta sahaja tak cukup kalau mahu rumah tangga bahagia.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Suami Adalah Anugerah Tercinta & Moga Matiku Dalam Redhamu” – ‘Surat Cinta’ Ustazah Asma Harun Buat Imamnya
Alangkah indah dan sempurnanya hidup seseorang itu jika dipertemukan jodoh dengan seorang suami yang mampu jadi pembimbing kita hingga ke jannah.
Dia bukan sahaja kita anggap suami, tetapi teman baik dan jadi dahan tempat bergantung dan satu anugerah terindah dalam hidup. Tiada kata dapat meluahkan rasa syukur ini dipertemukan dengan insan yang mampu bimbing kita hingga ke jannah.
Perkongsian Ustazah Asma Harun di laman Instagramnya menyatakan rasa kasih, cinta dan syukur tidak terhingga dikurniakan suami yang baik.
Dia juga menjadi tempat untuk dipinjam bahunya, telinga untuk meluah dan melakukan segala-galanya untuk dirinya.
Artikel Berkaitan: Mula-Mula Kenal Tanya Bab Agama, Lama-Lama Hati Terpaut. Kisah Cinta Ustazah Asma Harun Ini Memang ‘Bersemut’!
Ternyata catatan cinta buat suaminya itu adalah sempena haru ulang tahun kelahiran insan yang sudi untuk susah senang bersama dalam membina keluarga bahagia.
Malah suaminya inilah yang memberi kekuatan padanya saat diri rebah dan mahu mengalah.
“SubhanAllah, saya pasti ada sesuatu dlm hidup kita yg akan menguatkan rasa syukur mengatasi rasa tersungkur, sehingga walau ujian sedih & pedih datang, kita boleh hadapi dgn tenang.
“Alhamdulillah, dalam hidup saya, Suami tercinta adalah satu anugerah terindah, tiada perkataan yg boleh disusun untuk menyatakan rasa syukur kepada ALLAH. Kerana itu saya malu, bila ingin mengeluhkan ujian, sy teringat pemberian.
“Jika manusia melihat saya kuat, Allah ya Qawiyy berikan kekuatan itu melalui dia. Saat sy rebah dan mahu mengalah, dialah yg mengangkat sekuat hatinya supaya sy terus gagah, meminjam bahu dan telinganya untuk meluah, dia buat tanpa lelah.
“Dialah, Setiap Subuh hari minyak kereta diisi, Makanan dan air mesti diberi, Diletakkan ditengah antara kerusi, Kerana dia tahu perangai si isteri, Culas sarapan pagi.
“Dialah bapa, kadang dia jualah ibu, ketika berhari² saya keluar 7 orang anak dialah yang menjaga. Katanya pernikahan adalah satu perkongsian tanggungjawab & amanah, dia bukan lakukan tugas sy & sy bukan buat tugas dia, tapi itu memang tugas bersama.
“Menitis air mata, saat dia menyatakan bahawa saya adalah pinjaman Allah yg sementara di Dunia, untuk kekal bersama di Akhirat sana, maka dia kembalikan saya kpd Allah, pergilah kepada ummah & dakwah, dia benar² membenarkan kata²nya, kerana itu dia selalu mengalah, tak apa.
“Allahu Akbar, hari ini hari lahirnya, tiada apa yang dimahunya, dan saya tahu tiada hadiah yg boleh menggambarkan rasa syukur ini, seorang ibu melahirkan seorang anak lelaki, dibesar dididik dengan penuh kasih cinta, lalu akhirnya dilepaskan utk menjadi suamiku, dialah ibu mulia, moga saat ini arwah dlm salah satu taman SyurgaNya.
“Ya Allah, bantu aku utk menjadikan diriku hadiah terindah buatnya, sebagai isteri solehah penyejuk hatinya, semoga hidup & matiku dalam redhaMu dan redha suamiku.
“Selamat hari kelahiran buat suami yg saya muliakan, Tengku Fazli Tengku Yahya, hanya semata² Allah yang berhak dan mampu membalas segalanya, semoga sepnjg hidupmu dlm rahmat & pengampunanNya, dilimpahkn rezeki yang barakah, kekuatan menjadi qudwah hasanah, diberikan Husnul Khatimah dan berakhir di Jannah.
Aameen ya Mujib
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ibadah Haji Atau Perkahwinan, Mana Yang Patut Didahulukan
Bagaimana jika seseorang mempunyai wang yang mencukupi untuk perbelanjaan Haji tetapi dia juga ingin berkahwin?
Perkahwinan atau pernikahan adalah sangat dituntut di dalam Islam. Sudah menjadi fitrah manusia untuk saling berkasih sayang.
Ini diperjelaskan di dalam Al-Quran melalui firman Allah SWT:
وَمِن كُلِّ شَىْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ
Maksudnya: “Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingati (kekuasaan Kami dan mentauhidkan Kami) akan kebesaran Allah.” (Surah al-Zariyaat: 49)
Dari istilah syarak, nikah ialah suatu akad yang menghalalkan istimta’ (bersetubuh atau berseronok-seronok) di antara suami isteri dengan cara yang dibenarkan oleh syarak. Masyarakat arab menggunakan perkataan nikah dengan makna akad yang juga mambawa maksud persetubuhan serta berseronok-seronok.
Setiap manusia yang sudah dewasa dan sihat dari sudut fizikal dan rohaninya sudah semestinya merasakan keinginan untuk berkahwin yang sangat tinggi disebabkan fitrah untuk saling memerlukan. Perkataan “zawaj” yang digunakan di dalam Al-Quran bermaksud berpasangan dan mengikut konteks penggunaanya ia mambawa maksud perkahwinan. Allah SWT menjadikan perkahwinan untuk menghalalkan perhubungan dan mengelakkan penzinaan kerana manusia itu fitrahnya ingin berpasangan.
Oleh sebab itu, adalah dituntut kepada manusia yang sudah berkemampuan untuk segera melaksanakan sunnah yang dituntut ini, ini juga berdasarkan hadis nabi :
Rasulullah SAW bersabda :
يَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْكُمُ الْبَاءَةَ فَلْيَتَزَوَّجْ فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ وَأَحْصَنُ لِلْفَرْجِ وَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَعَلَيْهِ بِالصَّوْمِ فَإِنَّهُ لَهُ وِجَاءٌ
Maksudnya: “Wahai para pemuda! Sesiapa di antara kamu telah mampu berkahwin, maka bernikahlah. kerana nikah itu dapat menundukkan mata dan memelihara faraj (kelamin) dan sesiapa tidak sanggup, maka hendaklah berpuasa kerana puasa itu dapat membendung syahwat.” Riwayat Muslim (3386)
HUKUM PERKAHWINAN
Jumhur ulamaK telah bersepakat bahawa hukum asal pernikahan adalah sunnah bukannya wajib. Walau bagaimanapun, sebahagian ulamaK telah mambahagikan hukum nikah kepada 5 hukum mengikut kedudukan pelakunya:
Harus: Kepada orang yang tidak ada kepadanya galakan dan bantahan untuk berkahwin dan ini merupakan hukum asal perkahwinan.
Wajib: Sekiranya orang tersebut mempunyai nafsu yang kuat sehingga boleh menjerumuskannya kepada kemaksiatan sedangkan dia merupakan seorang yang berkemampuan.
Sunat: Bagi orang yang mampu namun masih mampu untuk mengawal nafusnya.
Makruh: Kepada orang yang tidak berkemampuan dari sudut nafkah batin dan juga zahir tetapi tidak mendatangkan kemudharatan kepada pasagannya tesebut.
Haram: Orang yang juga tidak berkemampuan memberi nafkah zahir dan batin serta tidak mempunyai keinginan untuk berkahwin atau dia mempunyai niat yang buruk sehingga mampu membawa kemudharatan kepada pasangannya.
Oleh hal yang demikian, jika dilihat hukumnya bergantung kepada individu terbabit, sekiranya dia mampu untuk menahan dirinya dan dia tidak terburu-terburu untuk berkahwin maka hendaklah dia mengerjakan haji terlebih dahulu.
Firman Allah SWT:
وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ
Maksudnya: “Mengerjakan haji adalah kewajipan manusia terhadap Allah, iaitu (bagi) orang yang sanggup mengadakan perjalanan ke Baitullah. Barangsiapa mengingkari (kewajipan haji), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari semesta alam.” (Surah Ali Imran: 97)
Dan ini diperkukuhkan lagi dengan hadis Nabi SAW:
بُنِىَ الإِسْلاَمُ عَلَى خَمْسٍ شَهَادَةِ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ ، وَإِقَامِ الصَّلاَةِ ، وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ ، وَالْحَجِّ ، وَصَوْمِ رَمَضَانَ
Maksudnya: “Islam dibangun di atas lima perkara: bersaksi tidak ada sembahan yang berhak disembah selain Allah dan mengaku Muhammad adalah utusan-Nya, mendirikan shalat, menunaikan zakat, berhaji dan berpuasa di bulan Ramadhan.”
Walaubagaimanapun, sekiranya dia khuatir tidak mampu untuk menahan dirinya daripada melakukan kemaksiatan maka hendaklah dia mendahulukan perkahwinan bagi mengelakkan kemudharatan yang lebih besar.
PENDAPAT ULAMAK
Syeikh Ibn Qudamah Rahimulllah telah berkata: “Jika dia perlu kepada pernikahan dan dikhuatiri dirinya menghadapi kesulitan (kerana belum bernikah), maka hendaklah dia mendahulukan perkahwinan terlebih dahulu. Hal ini kerana ia (pernikahan itu) wajib kepadanya sekiranya dia mampu untuk memberi nafkah dan sekiranya dia tidak khuatir tentang perkara tersebut maka hendaklah dia mendahulukan menunaikan haji. Hal ini disebabkan (ketika itu) pernikahan adalah sunnah, maka tidak perlu didahulukan daripada haji yang hukum asalnya adalah wajib”. (Rujuk al-Mughni, 5/12)
Syeikh Ibn Uthaiman Rahimullah berkata: “Tidak dapat diragukan lagi bahawa pernikahan adalah diutamakan daipada haji sekiranya seseorang itu telah memiliki dorongan syahwat yang sangat kuat, maka perkahwinan ketika itu padanya adalah merupakan keharusan kepada kehidupannya, dan sekiranya dia mempunyai keinginan untuk berkahwin yang tinggi maka hendaklah dia mendahulukan pernikahan daripada haji. Hal ini disebabkan Allah SWT telah mensyariatkan kewajipan menunaikan haji bagi orang yang “berkemampuan’.
Ini berdasarkan firman Allah SWT:
وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا
Maksudnya: “Mengerjakan haji adalah kewajipan manusia terhadap Allah, iaitu (bagi) orang yang sanggup berjalan menuju ke Baitullah.” (Surah Ali Imran: 97)
Walaupun orang yang masih remaja, dan masih belum mempunyai keinginan untuk bernikah pada tahun ini atau selepasnya, maka hendaklah dia mendahulukan haji. Hal ini kerana dia tidak berada di dalam keadaan terdesak untuk mendahulukan haji daripada pernikahan.
KESIMPULAN
Haji dan perkahwinan merupakan suatu perkara yang sangat dituntut di dalam agama. Walau bagaimanapun haji merupakan suatu kewajipan yang mesti dilaksanakan bagi golongan yang berkemampuan. Dan sekiranya dia tidak berada di dalam keadaan yang terdesak untuk berkahwin dan tidak mempunyai masalah untuk berkahwin sesudah itu, maka hendaklah dia melaksanakan kewajipan haji terlebih dahulu.
Sesungguhnya Allah akan memberikan ganjaran kebaikan sebagai gantinya kerana haji merupakan suatu seruan dan suruhan Allah yang agung kepada manusia.
Sumber Kredit: Mufti Wilayah
VIDEO KASHOORGA:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI