Setiap kali 17 Ramadan umat Islam di seluruh dunia pasti akan mengenangkan satu peristiwa yang amat penting dalam sirah Islam iaitu bermulanya penurunan al-Quran ke atas Rasulullah melalui perantaraan malaikat Jibril.
Ayat yang mula-mula sekali diturunkan adalah lima ayat pertama daripada surah Al-Alaq. Ketika itu Rasulullah berada di Gua Hira’. Sejak daripada peristiwa itu al-Quran diturunkan secara beransur-ansur selama 23 tahun iaitu 13 tahun di Mekah dan 10 tahun di Madinah sebelum lengkap sepenuhnya pada 10 Hijrah.
Secara umumnya al-Quran mempunyai 114 surah dan 6,666 ayat. Namun begitu pendapat yang paling masyhur tentang jumlah ayat al-Quran adalah lebih daripada 6,200 ayat cuma bilangannya secara tepat berbeza antara satu ulama dengan ulama yang lain.
Dari segi susunan pula al-Quran dimulai dengan surah al-Fatihah dan berakhir dengan surah an-Nas. Surah yang terpanjang pula adalah surah al-Baqarah (287 ayat) dan terpendek surah al-Kauthar (tiga ayat).
PETUNJUK BUAT UMAT MANUSIA
Penurunan al-Quran berlaku dalam dua bentuk iaitu secara sekali gus dan beransur-ansur. Bagaimanapun terdapat perselisihan pendapat tentang berapa kali berlakunya penurunan al-Quran secara sekali gus. Al-Suyuti dalam kitabnya ‘al-Itqan fi Ulum al-Quran’ berdasarkan tiga riwayat oleh Ibn Abbas, Hakim dan al-Nasaie hanya membahagikan kepada dua peringkat sahaja.
Pertama, al-Quran diturunkan sekali gus dari Luh Mahfuz ke Baitul Izzah. Dari Baitul Izzah, al-Quran diturunkan secara beransur-ansur kepada Rasulullah SAW melalui perantaraan Jibril selama 23 tahun dan kemudian disampaikan kepada semua sahabat dan umat baginda.
Sesungguhnya terlalu banyak keistimewaan dan kelebihan yang terdapat dalam al-Quran. Kitab suci itu adalah petunjuk bagi semua umat manusia daripada segala kesesatan. Al-Quran juga menjadi penyuluh daripada sebarang kegelapan.
Ads
Malah kitab suci itu juga adalah pelengkap kepada kitab-kitab terdahulu yang pernah diturunkan kepada para nabi dan rasul sebelum Rasulullah seperti Zabur, Taurat serta Injil.
Bagaimanapun agak malang apabila keaslian kitab-kitab tersebut seperti Injil dirosakkan serta dicemar oleh pindaan yang dilakukan oleh manusia berkepentingan hingga wujud beberapa versi.
Berbanding al-Quran, kitab suci itu tidak pernah diubah walaupun satu titik huruf kerana Allah telah memberi jaminan untuk memeliharanya. Firman Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan Al-Quran dan sesungguhnya Kami benar-benar memeliharanya.” (Al-Hijr: 9)
HEBATNYA AL-QURAN
Keaslian al-Quran tetap terpelihara dan kekal sehingga akhirat meskipun penurunannya telah berlaku sejak lebih 1,400 tahun yang lalu. Inilah hebatnya al-Quran. Al-Quran adalah kalam Allah yang tiada tandingannya.
Dalam membicarakan tentang al-Quran kurang lengkap jika kitab suci itu tidak dikaitkan dengan kedatangan Ramadan. Selain berpuasa, umat Islam juga dituntut untuk memperbanyakkan membaca al-Quran. Bahkan ada di antara kita yang berusaha khatam 30 juz al-Quran dan itulah yang menjadi kebiasaan setiap kali kedatangan Ramadan sama ada secara bersendirian atau berkumpulan.
Ads
Tidak kurang juga masjid atau surau yang melantik imam-imam hafiz jemputan untuk memimpin solat tarawih sepanjang bulan ini. Tujuannya adalah agar mereka mengalunkan bacaan al-Quran lengkap 30 juzuk dalam solat tersebut.
Semuanya ini bertujuan membudayakan al-Quran pada sepanjang bulan Ramadan. Sejajar dengan firman Allah yang bermaksud; “Bulan Ramadan yang padanya diturunkan al-Quran menjadi petunjuk bagi sekalian manusia dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan menjelaskan perbezaan antara yang benar dan yang salah.” (Al-Baqarah: 185)
Hakikatnya, inilah suasana yang berlaku sepanjang bulan Ramadan. Bagaimanapun keadaan yang serupa tidak berlaku sebaik sahaja Ramadan pergi meninggalkan kita. Sepatutnya dalam bulan-bulan yang lain juga al-Quran perlu sentiasa dibaca dan tidak boleh ditinggalkan.
Malangnya budaya itu tidak berterusan selepas Ramadan melabuhkan tirainya. Al-Quran hanya dibuka setahun sekali iaitu apabila tibanya Ramadan manakala dalam 11 bulan yang lain, kitab suci itu hanya disimpan rapi dalam almari. Justeru, marilah budaya ini diubah dengan menjadikan al-Quran sebagai teman paling rapat. Perubahan itu boleh dilakukan bermula Ramadan ini.
Ads
AL-QURAN AKAN TOLONG KITA
Mungkin ramai yang tidak sedar bahawa al-Quran mampu menolong kita sebaik sahaja meninggalkan alam yang fana ini. Pada masa itu tiada apa yang dapat membantu kita kecuali amal ibadat yang dilakukan sepanjang hidup kita di dunia ini termasuk membaca al-Quran.
Cuba kita lihat corak kehidupan Rasulullah dan para sahabat. Asas kehidupan baginda dan para sahabat adalah al-Quran. Kitab suci itu bukan setakat dibaca malah segala pengajaran dan perintah yang terdapat di dalamnya dilaksanakan dengan penuh taat.
Dalam khutbah terakhir Rasulullah dalam haji wida, baginda ada berpesan:
“Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah al-Quran dan Sunnahku.”
Semoga kita sama-sama dapat menghayati dan mengambil iktibar dari peristiwa Nuzul Quran ini dan memperoleh keberkatan dariNya.
VIDEO KASHOORGA:
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Siapa yang tidak mengenali wanita kecil molek ini. Auranya bukan sahaja kerana kecantikan rupa paras anugerah Allah yang dimiliki, tetapi juga kegigihan bergelar seorang usahawan.
Vivy Yusof yang juga dikenaki sebagai Personaliti Media Sosial, sangat popular dengan jenama fesyen online yang terkenal hingga di mata dunia, FashionValet.
Bukan itu saja, beliau juga menjadi tulang belakang kepada kumpulan Duck Group yang cukup viral mengeluarkan jenama hijab digemari ramai dUCk Scarf.
Bergelar seorang usahawan pastinya Vivy Yusof atau nama sebenarnya Vivy Sofinas Yusof tidak terkecuali menerima tempias dugaan dan rintangan dalam dunia perniagaan.
Dan pastinya untuk menjaga keselamata diri, Vivy Yusof turut mengamalkan ayat-ayat suci a-Quran sebagai pelindung diri.
Menurut Vivy, setiap malam sebelum tidur beliau akan mengamalkan bacaan Surah 3 Qul dan Ayat Kursi bagi mengelakkan diri dari sebagai gangguan atau ancaman bahaya.
“Biasanya dalam dunia perniagaan mesti ada banyak cabaran yang ups and down, jadi dari segi doa-doa yang Vivy amalkan, tiada yang luar biasa. Vivy lebih suka amalkan bacaan Surah 3 Qul dan Ayat Kursi sebelum masuk tidur.
“Ini sebab dalam dunia bisnes ini bagi Vivy, kita kerja macam mana pun Allah yang tentukan.
Memang kita akan berhadapan dengan banyak sikap dengki, cabaran dan kita kena lindungi diri kita dari segala ancaman ini.
“Vivy tak percaya sangat untuk baca untuk ekstra-ekstra ayat semua, Vivy lebih percaya kepada kitab Al-Quran terutama kelebihan Surah 3 Qul dan Ayat Kursi tadi. Insya-Allah,” ujarnya ketika ditemui ketika pelancaran hijab terbaru dUCk X Barbie di butik dUCk di One Utama baru-baru ini.
Vivy yang dilihat menangis sewaktu majlis pelancaran memberitahu beliau tidak menyangka dirinya menjadi sebegitu emosi sewaktu melihat dUCK mampu berkolaborasi dengan salah satu jenama terkemuka dunia, Barbie.
“Ini merupakan antara kejayaan terbesar bagi dUCK sebab Barbie itu sendiri sangat besar dan kukuh. Kita membesar dengan mainan Barbie jadi saya sangat bangga bukan sahaja pada dUCK, malah pada semua wanita berhijab di luar sana.
“Melihat Barbie mengiktiraf wanita beragama Islam yang bertudung, itu sudah menjadi satu faktor eksklusiviti yang buatkan saya cukup menghargai dan bangga,” katanya yang sering dilihat menjadi inspirasi buat wanita di luar sana.
Koleksi dUCK x Barbie yang terdiri daripada tudung selendang dan empat segi, beg tangan, kosmetik serta twilly. Koleksi tudung yang diberi nama Groundbreaker, Trendsetter, Creator, Explorer, Dreamer dan Believer boleh didapati pada harga RM300.
Solat dan berselawat jalannya seiringan. Sesibuk mana pun rutin harian kita, solat 5 waktu jangan ditinggalkan kerana ia adalah tiang agama. Dalam masa sama di dalam bacaan solat itu sebenarnya kita juga turut berselawat ke atas nabi junjungan besar kita Muhammad SAW.
Sebagai umatnya, kita amat disarankan berselawat sebanyak mungkin bahkan ada dinyatakan dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW menjelaskan bahawa selawat yang kita bacakan buat Baginda Nabi SAW akan disampaikan kepada Nabi sendiri. Dalam erti kata yang lain, Baginda tahu kita berselawat.
“Dan berselawatlah ke atasku. Sesungguhnya selawatmu itu akan sampai kepadaku di mana jua kamu berada,” (Sunan Abu Daud – dinilai sanad yang Sahih oleh Ibn Hajar)
Bagi menghuraikan hadis ini. al-Imam Mula Ali al-Qari menukilkan pada pandangan al-Imam al-Tiibi yang seakan menjelaskan bahawa para malaikat menyampaikan kepada Baginda tentang selawat yang dibacakan buat dirinya. (Fayd al-Qadir)
Begitulah hebatnya kedudukan selawat ke atas Nabi SAW. Dalam al-Quran sendiri menjelaskan bagaimana Allah SWT dan para malaikat-Nya berselawat ke atas Nabi SAW.
Malah jika kita memperbanyakkan selawat ke atas Nabi SAW, kita akan mendapat kedudukan yang dimuliakan di sisi Allah di akhirat kelak. Sabda Rasulullah SAW :
أولىالنَّاسبييومالقيامةأكثرُهمعليَّصلاةً “Manusia yang paling utama di sisiku di hari akhirat kelak adalah yang paling banyak berselawat ke atas ku,” (HR al-Tirmizi – dinilai Hasan)
Ada banyak jenis selawat dianjurkan dalam Islam dan kitab oleh ;afazkan mana-mana selawat yang selesa dan sesuai untuk kita lakukan. Namun, pastinya perbualan dalam mimpi antara Syekh ‘Ali Al-Bayuumi bersama Rasulullah ini mungkin dapat menarik perhatian kita.
Diriwayatkan bahawasanya Syekh ‘Ali Al-Bayuumi setiap harinya tidak kurang membaca selawat kepada Baginda Nabi SAW 100 ribu kali (seratus ribu kali) Kemudian ketika tidur beliau bermimpi dengan Nabi Muhammad lalu beliau bertanya kepada Nabi :
“Ya Rasulullah adakah orang setiap harinya membaca selawat lebih dari aku?”
Rasul menjawab “Iya, ada, iaitu Syekh Amhad Ad-Dardiir, dia membaca selawat lebih dari dirimu”
Kemudian Syekh Ali Al-Bayumi bertanya lagi “Bagaimana Ya Rasul, lafaz selawat yang dibacakan Syekh Ahmad Ad-Dardiir?”
Rasul menjawab “Beliau Syekh Ali membaca selawat setiap harinya 10 kali iaitu:
“Allhumma Sholli Wa Sallim Wa Baarik ‘Ala Sayyidina Muhammadin Wa ‘Alaa Aalihi ‘Adada Kamaalillahi Wa Kamaa Yaliiqu Bikamaalihi”
Membaca selawat yang dibacakan dengan lafaz Syekh Ahmad Ad-Dardiir setiap hari meskipun hanya 10 kali tapi ia mampu mengimbangi dengan membaca selawat dengan lafaz lain 100 ribu kali.
Kashoorga: Subhanallah. Betapa mudahnya kita untuk mengutip pahala dalam masa sama menantikan saat untuk bertemu Rasulullah dengan memperbanyakkan berselawat ke atas Rasulullah SAW.
Dalam fiqh Islam terdapat satu bab yang dinamakan ( نَظَرُ الرَّجُل إِلَى الْمَرْأَةِ عَنْ طَرِيقِ الْمَاءِ وَالْمِرْآةِ ) iaitu hukum seseorang lelaki melihat wanita melalui pantulan dalam atau cermin.
Dalam bab ini Imam Ar-Ramli ketika mensyarahkan pendapat Imam Nawawi dalam Al-Minhaj menyebut: diharamkan seorang lelaki yang baligh daripada melihat aurat wanita ajnabi yang merdeka tapi tidak haram jika aurat itu sekadar imej, gambar atau pantulan (mithal).
Maka tidak diharamkan melihat aurat melalui cermin sebagaimana yang difatwakan oleh sekumpulan ulama’ kerana ia tidak dikira melihat aurat secara langsung / terus. Namun, keharusan ini terpakai selagimana ia tidak menimbulkan fitnah. (Nihayatul Muhtaj, 6/187. Juga disebut oleh Syeikh Abu Bakr ad-Dimyathi dalam I’anatu at-Thalibin, 3/301. Rujuk juga Al-Mausu’ah Al-Fiqhiyyah Al-Kuwaitiyah, 40/353-354 )
Dalam hal ini, gambar samada yang bercetak atau dalam bentuk digital boleh diqiyaskan hukumnya kepada gambaran suatu objek yang terpantul pada cermin atau air. Maka hukum melihat kepada gambar yang tidak menutup aurat adalah harus jika ada keperluan dan tidak mendatangkan fitnah seperti menimbulkan syahwat. Maka memuat naik gambar tidak menutup aurat di media sosial atau dalam bentuk cetakan adalah harus jika ada keperluan dan tidak mendatangkan fitnah.
Ini turut disokong oleh qa’idah fiqhiyyah iaitu:
إِذا ضَاقَ الْأَمر اتَّسَع
Maksudnya: Sesuatu perkara itu apabila ia menjadi sempit, maka ia diperluaskan.
الْحَاجة تنزل منزلَة الضَّرُورَة
Maksudnya: Sesuatu hajat atau keperluan itu diraikan setakat yang diperlukan.
Dalam hal ini, mengharamkan memuat naik gambar yang tidak menutup aurat serta melihatnya secara mutlak akan menyebabkan kesusahan dan kesempitan apabila ada keperluan seperti wartawan yang ingin melaporkan lawatan pemimpin wanita non-Muslim ke Malaysia, laporan program keilmuan yang melibatkan wanita tidak bertudung dan sebagainya.
Dalam hal-hal tertentu, terdapat keperluan yang tidak dapat dielakkan seperti yang disebutkan di atas, maka keperluan tersebut perlu diraikan sekadar yang diperlukan.
Hukum asal memuat naik gambar sendiri yang mendedahkan aurat untuk tatapan umum di media sosial adalah HARAM kerana ia akan menyebabkan auratnya turut dilihat oleh bukan mahramnya. Walau bagaimanapun hukum seseorang memuat naik gambar wanita Muslimah yang memang tidak menutup aurat secara sempurna dalam kehidupan seharian atau wanita non-Muslim adalah HARUS jika atas keperluan tertentu yang bukan bertujuan ingin mendedahkan auratnya. Termasuk dalam keharusan ini bagi para wartawan akhbar yang melaporkan berita namun termasuk di dalamnya gambar-gambar yang tidak menutup aurat.
Contoh keperluan yang perlu diraikan ialah memuat naik gambar-gambar rasmi melibatkan urusan kerajaan, syarikat perniagaan atau gambar kenang-kenangan sewaktu program keilmuan. Disyaratkan juga gambar itu masih lagi bersifat sopan dan menepati neraca ketatasusilaan, tidak terlalu mendedahkan dan menghairahkan. Malah adalah lebih baik jika bahagian- bahagian tersebut dikaburkan bagi mengelakkan ia dilihat.
Selain itu sikap warak dan berhati-hati hendaklah diutamakan. Apabila dibimbangi dengan kadar ghalabah az-zhangambar yang dimuatnaik tersebut mampu menimbulkan fitnah, maka ia diharamkan berdasarkan kaedah Sadd Zari’ah, iaitu mencegah perkara-perkara harus yang boleh membawa kepada yang haram.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Solat jamak dan qasar adalah kemudahan yang dikurniakan untuk mereka yang bermusafir menunaikan solat. Namun jarak perjalanan tersebut hendaklah melebihi dua marhalah atau 81...