Hidup manusia tidak pernah lari dari berbuat kesilapan. Hidayah Allah itu adalah untuk hamba-hambanya yang terpilih.
Siapa pun kita dahulu, jangan pernah menoleh ke belakang kerana kehidupan manusia itu ibarat fenomena peralihan malam.
Allah SWT menyebut di dalam surah al-Insyiqaq ayat 16 – 19 yang bermaksud : Maka Aku bersumpah, demi mega; Dan malam serta segala yang dihimpunkannya; Dan bulan apabila (penuh cahayanya) menjadi purnama: Sesungguhnya kamu tetap melalui beberapa keadaan yang bertingkat-tingkat baik buruknya, (sebelum kamu menemui Tuhan – menerima kesenangan dan kebahagiaan atau sebaliknya).
Orang yang berhijrah ialah orang yang sentiasa menginsafi dirinya kerana itulah hakikat kita manusia, sering melakukan kesilapan. Namun, sebaik-baik manusia ialah setelah mereka melakukan kesilapan maka mereka bersegera menginsafi kesilapan dan bertaubat.
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : Hijrah tidak pernah terputus sampai pintu taubat tertutup dan pintu taubat tidak tertutup hingga matahari terbit dari arah barat. (HR. Abu Dawud).
Ternyata penghijrahan Aliff Aziz ke arah lebih baik memberikan rezeki buatnya kerana terpilih sebagai Juara Gegar Vaganza musim ke -8 malam semalam.
Walau ada yang mempertikaikan kemenangannya termasuk mengatakan ada lebih layak, namun kata Aliff, Allah sudah menulis rezeki buatnya sepanjang 10 minggu memasuki GV.
“Semua orang sudah buat terbaik, saya sangat gembira. Bersyukur kepada Allah SWT kerana telah susun jalan ini untuk Aliff,” katanya.
Dalam pada itu, apa yang buat ramai kagum, dari satu perkongsian video oleh @YesNo di Tik Tok dapat dilihat Aliff menjadi imam solat sebelum pertandingan ini bermula.
Tulisnya, inilah rutin sang juara.
Jujurnya, situasi sebegini jarang dilihat kerana ramai yang sibuk menjaga penampilan diri khususnya selepas siap di dandan namun ternyata Aliff berbeza sama sekali kerana tidak lupa kepada Sang Pencipta.
Dan ramai mendoakan dirinya terus istiqomah memilih jalan kebaikan dalam hidupnya walau pernah melalui kehidupan kelam sebelum ini. Bahkan ramai memuji Bella yang terus sedia, memberi suaminya peluang kedua, melupakan kenangan lama dan akhirnya Allah menghadirkan rezeki buat mereka malam tadi.
https://www.tiktok.com/@yesnoooooooo/video/7056596945921395995?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id6973624686812366338
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Suami Bergaji Kecil, Apakah Hukum Jika Kami Merancang Keluarga?
Merancang keluarga semakin jadi pilihan pasangan berpendapatan rendah?Kehadiran cahayamata adalah rezeki daripada Allah. Dan anak itu pembawa rezeki. Namun terdapat kebimbangan di kalangan suami isteri apabila memikirkan kebajikan anak-anak akan terabai berikutan pendapatan keluarga yang kecil.
Hari ini, kos hidup semakin meningkat. Ia mendatangkan dilemma kepada ramai pasangan berpendapatan rendah, takut keperluan anak tak terpenuhi.
Kita ikuti penjelasan, mantan Mufti Wilayah Persekutuan, SS Datuk Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri tentang apakah hukumnya pasangan berpendapatan rendah mahu merancang keluarga. Mereka bimbang dengan keadaan ekonomi keluarga belum stabil.
Artikel berkaitan:Tabiat Buruk Sekeluarga Di Rumah Penyebab Rezeki Sempit
Artikel berkaitan: Gaji RM700 Sara 9 Sekeluarga, Tapi Sebab Bersyukur Rezeki Tak Pernah Putus Siti Nurhaliza Kenang Zaman Susah Bersama Arwah Ayah
SOALAN:
Salam. Boleh saya tanya? Seseorang suami yang berpendapatan rendah, adakah perlu merancang keluarga?
JAWAPAN:
Waalaikumussalam wbt,
Para ulama berbeza pandangan tentang hukum tanzim al-usrah atau perancangan keluarga atas alasan kemiskinan.
Pendapat pertama:
Bagi mereka yang tidak membenarkannya, mereka berhujah:
- Rezeki itu berada dalam ketentuan Allah, dan Allahlah yang menetapkan pembahagian rezeki bagi setiap anak. Allah berfirman dalam al-Quran:
وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلاَدَكُم مِّنْ إمْلاَقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِيَّاهُمْ
Maksudnya: Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana kepapaan, (sebenarnya) Kamilah yang memberi rezeki kepada kamu dan kepada mereka.
Surah al-An’am, (6:151)
- Penyerupaan amalan Jahiliyyah yang membunuh anak-anak mereka kerana takut miskin, sekalipun kaedah ini hanyalah menghalang lahirnya anak-anak. Namun tujuannya adalah sama, yakni takut miskin, maka hukum tujuan ialah hukum wasilah (sarana).
- Rezeki itu adalah milik Allah, dan perancangan keluarga kerana takutkan kemiskinan ialah suatu bentuk sangka buruk kepada Allah. Maka sepatutnya seseorang itu bertawakal kepada Allah kerana Allah akan memberikan rezeki kepada siapa yang Dia ingini tanpa hisab. Wajib baginya berbaik sangka kepada Allah kerana seseorang itu tidak mengetahui hakikat kebaikan dan keperluan yang sebenar seperti yang ditentukan oleh Allah.
Firman Allah Taala:
وَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئاً وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَيْئاً وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ
Maksudnya: Dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu, dan (ingatlah) Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu) sedang kamu tidak mengetahuinya. (Surah al-Baqarah, 2:216)
Pendapat kedua:
Bagi mereka yang membenarkannya, mereka memperincikan perancangan keluarga atau tanzim al-usrah kepada tanzim al-nasal (perancangan anak) dan tahdid al-nasal (membataskan anak).
Tanzim al-Nasal merujuk kepada usaha untuk menjarakkan anak dengan menggunakan kaedah-kaedah seperti memakan ubatan pil perancang, melakukan persetubuhan pada waktu tidak subur, memakai kondom, melakukan azal (ejakulasi luar rahim), dan mengeluarkan air mani daripada kemaluan wanita selepas selesai persetubuhan dan memasang peranti intrauterine (IUD) bagi tujuan pemandulan sementara.
Kaedah ini diharuskan dengan syarat-syarat:
- Iktikad bahawa jika Allah ingin mengurniakan anak juga, tiada siapa yang boleh menghalang dan wajiblah pasangan memelihara kandungan dan menjaga maslahatnya.
- Tidak mendatangkan kemudaratan kepada pasangan khususnya isteri.
- Dilakukan dengan kebenaran dan persetujuan kedua-dua suami isteri.
Ini berdalilkan athar daripada Jabir RA:
كُنَّا نَعْزِلُ عَلَى عَهْدِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَالقُرْآنُ يَنْزِلُ
Maksudnya: Kami dahulu melakukan `azal pada zaman Rasulullah SAW sedangkan al-Quran sedang turun. Hadis riwayat Imam al-Bukhari (no. 5209) dalam al-Sahih
Ertinya, tiada larangan daripada al-Quran tentang perkara itu kerana jika ia dilarang nescaya al-Quran akan menyatakan larangan.
Dalam riwayat Abu Said al-Khudri bahawa Rasulullah SAW pernah ditanya tentang `azal, maka baginda menjawab:
مَا عَلَيْكُمْ أَنْ لاَ تَفْعَلُوا، فَإِنَّ اللَّهَ قَدْ كَتَبَ مَنْ هُوَ خَالِقٌ إِلَى يَوْمِ القِيَامَةِ
Maksudnya: Apa yang baik atas kamu agar kamu tidak melakukannya, kerana Allah telah menulis siapakah yang menjadi Pencipta (bagi setiap sesuatu) sehingga Hari Kiamat.
Dalam riwayat Abu Said RA menyebut:
لَيْسَتْ نَفْسٌ مَخْلُوقَةٌ إِلَّا اللَّهُ خَالِقُهَا
Maksudnya: Tiada suatu nyawa pun yang diciptakan melainkan Allahlah Penciptanya. (Hadis riwayat Imam al-Bukhari . No. 7409)
Ertinya, jika Allah mengkehendaki seorang anak itu dikandungkan dan dilahirkan juga, tiada siapa yang boleh menghalang. Maka, pasangan yang merancang itu hendaklah reda, beramanah dan berasa tanggungjawab.
Manakala Tahdid al-Nasal menggunakan kaedah yang lebih melibatkan campur tangan perubatan yang kekal seperti pemandulan kekal dan melakukan pengguguran.
Kaedah ini dianggap haram kerana melibatkan pengubahan ciptaan Allah, merosakkan asas kehidupan dan melakukan pembunuhan.
Ini juga tindakan yang menafikan Allah sebagai Pemberi Rezeki bagi ibu bapa dan anak-anak.
Apatah lagi jika ia dilakukan oleh wanita atau lelaki yang belum berkahwin.
Pengecualian ialah bagi kes yang melibatkan masalah kesihatan yang mengancam nyawa seseorang wanita seperti risiko besar kematian atau menyebabkan masalah kesihatan yang kritikal bagi ibu akibat mengandung dan bersalin.
Maka ketika itu, boleh dilakukan pengguguran sebelum kandungan mencapai umur 120 hari daripada tarikh persenyawaan berlaku, atau 106 hari daripada hari terakhir haid.
Fatwa-fatwa ulama
Imam al-Ghazzali berpendapat pengguguran kandungan ialah haram mutlak sekalipun pada peringkat awal seperti nutfah kerana ianya asas kehidupan manusia.
Namun, beliau berpendapat bahawa azal ialah harus dan menyatakan beberapa niat syarie untuk melakukan azal antaranya ialah faktor ekonomi, kesihatan isteri, dan kecantikan isteri bagi tujuan kasih sayang berpanjangan antara pasangan bagi mengelakkan talaq.
Beliau juga menyatakan faktor yang fasid (rosak) yang tidak boleh diterima dan berdosa seperti takut untuk mendapat anak perempuan. Rujuk Ihya’ Ulum al-Din (2/52)
Persidangan Majma’ al-Fiqh al-Islami di bawah Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) di Kuwait pada 1-6 Jamadilakhir 1409 H bersamaan 15 Disember 1988 M telah memutuskan, antara lain:
- Haramnya menghilangkan kemampuan reproduksi daripada lelaki atau pun wanita, seperti apa yang dikenali dengan pemandulan. Pengecualian diberikan dalam kes-kes darurat yang perlu ditimbang dengan kayu ukur yang Syarie.
- Dibolehkan untuk mengawal secara sementara kemampuan reproduksi dengan tujuan menjarakkan antara tempoh-tempoh kehamilan, atau menghentikan bagi tempoh tertentu, jika terdapat keperluan yang diambil kira oleh Syarak.
Ini dilakukan berdasarkan persetujuan dan keredaan daripada perbincangan antara kedua pasangan yang sah, dengan syarat kaedah kawalan untuk tidak mendatangkan mudarat, berdasarkan kaedah yang tepat dengan syariat, dan tidak menzalimi kandungan yang sedia ada. Rujuk Majallah al-Majma’ Siri 4 (1/73)
Syeikh Atiyyah pada Mei, 1997 melalui Dar al-Ifta’ al-Misriyyah mengeluarkan fatwa atas soalan hukum melakukan pemandulan bagi tujuan perancangan keluarga bahawa dibolehkan pemandulan atas alasan kesihatan atau selainnya bagi tempoh tertentu, dengan syarat kemampuan untuk reproduksi itu kekal dan boleh digunakan kembali apabila masa berlalu.
Justeru, tidak boleh pemandulan itu dilakukan jika kesannya bersifat sempurna dan kekal sehingga hilang kemampuan dan fungsinya, melainkan wujudnya kemudaratan yang serius. Rujuk Fatawa Dar al-Ifta’ al-Misriyyah (47/10)
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-28 yang bersidang pada 29 Februari 1991 telah membincangkan Sistem Susuk Norplant Dalam Program Perancang Keluarga Kebangsaan.
Muzakarah telah memutuskan bahawa Sistem Susuk Norplant ini adalah harus digunakan. Penggunaan sistem ini hendaklah tertakluk kepada keputusan Muzakarah Kali Ke-12 pada 20 Januari 1977 yang memutuskan hukum mengenai Perancang Keluarga adalah seperti berikut:
- Memandul lelaki dan perempuan hukumnya adalah haram.
- Mencegah beranak atau menghadkan bilangan anak hukumnya adalah haram melainkan dengan sebab yang diharuskan oleh syarak bagi orang perseorangan.
- Menyusun keluarga dari kesihatan, pelajaran dan kebahagiaan keluarga dengan cara yang selain daripada (1) dan (2) di atas adalah harus.
Kesimpulan
Berdasarkan soalan yang dikemukakan, merancang keluarga dibolehkan bagi kedua pasangan untuk menggunakan kaedah tanzim al-nasal yang diharuskan oleh Syarak bagi tujuan merancang keluarga dengan cara menjarakkan anak, bagi tujuan pengurusan ekonomi kerana berpendapatan rendah.
Ini perlu disertakan dengan niat bahawa jika Allah mengurniakan pasangan itu anak, maka tiada siapa yang boleh menghalang dan hendaklah pasangan itu redha kepada takdir Allah dan bersikap bertanggungjawab.
Wallahua’lam.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Taubat Diterima Allah, Ini Tanda-Tandanya
Kita semua insan yang tidak pernah terlepas dari melakukan dosa sama ada kecil atau pun besar. Bahkan untuk menghapuskan dosa-dosa kecil, kita disuruh segera melafazkan istigfar, memohon keampunan Allah di atas setiap dosa tanpa sedar kita lakukan. Dan kita juga bukan makhluk suci yang bersih dari dosa.
Bertaubat antara solusi paling indah untuk menyucikan jiwa yang tidak tenang. Ia hubungan antara hamba dan Ya Rabb. Di saat melakukan taubat, ada ketika iman manusia turun naik dan pastinya kita mengeluh adakah taubat kita diterima Allah. Bagaimana nak tahu kalau-kalau taubat kita diterima Allah. Inilah jawapannya.
Sebelum lakukan taubat, ada lima syarat taubat. Ia mencakupi lima perkara ini iaitu:-
1. Ikhlas. Ertinya kita bertaubat kerana dorongan untuk beribadah kepada Allah.
2. Al-Iqla’ (melepaskan), maksudnya adalah melepaskan dosa yang telah kita lakukan dan bertaubat dengannya.
3. An-Nadam (menyesal), orang yang bertaubat harus benar-benar menyesali dosa yang dia lakukan.
4. Al-Azm (tekad). Orang yang bertaubat harus memiliki tekad untuk tidak mengulangi kembali dosanya.
5. Taubatnya dilakukan sebelum tertutupnya pintu taubat iaitu di saat ruh sudah ada di kerongkong atau matahari telah terbit dari Barat.
Dan jika dosa itu melibatkan kezaliman kita sesama manusia, ia kita harus bertemu ornag tersebut, bertemunya dan nyatakan dosa kita di mana ia harus diselesaikan secara berdepan. Dan jika orang tersebut sudah meninggal dunia, sentiasalah terus memohon keampunan Allah yang Maha Pengasih lagi Penyayang.
Ketika enam unsur di atas sudah dilakukan dan dirinya bertaubat, maka taubatnya sah. Diterima atau tidak, ia hak Allah taala. Walallahualam. Dan sentiasalah berdoa agar taubat kita itu diterima Allah dan sentiasalah memperbanyakkan amal soleh.
Allah itu bersifat Maha Pengasih di mana Allah ajarkan agar mereka yang bertaubat mengiringi perbuatan taubat itu dengan berbuat ishlah (memperbanyakkan amal kebaikan). Di antaranya, firman Allah, “Kecuali orang-orang yang taubat, sesudah (kafir) itu dan melakukan kebaikan. Kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang,” (QS. Ali Imran: 89).
“Mengadakan perbaikan atau melakukan kebaikan” bererti berbuat baik untuk menghilangkan sifat buruk kesalahan yang pernah kita lakukan sebelum ini.
Allah juga berfirman, “Kecuali orang-orang yang bertaubat sesudah itu dan memperbaiki (dirinya), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang,” (QS. An-Nur: 5).
Bagaimana nak tahu taubat kita diterima Allah?
Dan di antara tanda taubat seseorang itu diterima ialah adanya amal soleh yang dilakukannya selepas itu. Hasan al-Bashri mengatakan, “Bahagian dari balasan kebaikan adalah kebaikan setelahnya.”
Ketika orang yang telah bertaubat, dia semakin dekat dengan syariat, semoga ini tanda taubatnya diterima oleh Allah.
Dan apa yang penting untuk terus memperkukuhkan iman, bagi anda yang telah bertaubat, duduklah dalam kelompok orang-orang alim dan baik. Ini kerana biasanya, insan-insan baik ini akan saling ingat mengingati kita untuk tidak kembali melakukan dosa yang pernah kita taubat itu. Sumber : konsultasisyariah.com
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Jutawan Dubai Tampal Sticker Masyallah Dekat Kereta Mewah, Elak Ain.’ Di Malaysia Sanggup Buat Video, Jatuhkan Maruah
‘Jutawan Dubai tampal sticker masyallah dekat kereta mewah, elak ain.’ Di Malaysia sanggup buat video, jatuhkan maruah sendiri atas alasan strategi marketing.
Bukan sekali dua menggunakan kaedah yang sama, malah berkali-kali menjatuhkan maruah diri dan agama tetapi tetap ulang benda yang sama.
Artikel Berkaitan: Tolak Gaji RM20,000 Kerana Nak Ajar Al-Quran, Ustazah Sharifah Khasif Kongsi Rezeki Sentiasa Murah Walau Tak Kerja
Jutawan Dubai Tampal Sticker Masyallah
Kongsi Muhammad Hassan, saya perasan sangat. Dekat mana-mana kereta mewah orang Dubai mesti mereka tampal sticker MASYA-ALLAH. Antara usaha untuk elak ain. Betapa mereka takut jika mata-mata manusia kagum dengan kekayaan yang mereka ada.
Di Malaysia saya perasan ramai yang letak kalimah syahadah di cermin belakang kereta. Ini juga satu usaha yang baik.
Dekat Kereta Mewah, Elak Ain
Sebenarnya ramai jutawan-jutawan di Malaysia atau di sini yang tidak mempamerkan kekayaan mereka di media sosial walaupun ada 3 biji kereta Ferrari di rumah dan mempunyi banyak perniagaan yang berjaya.
Sehinggakan saya dapat tahu Founder kilang perfume di Dubai ini mempunyai private jet dan sentiasa berulang aling ke US dan seluruh dunia untuk lebarkan perniagaan mereka.
Di Malaysia Sanggup Buat Video
Setakat dalam carian saya, tidak jumpa lagi gambar beliau bersama jet di instagram mahu pun facebook buat video murahan joget sana sini untuk jadi femes atau dengan caption
“Nak berjaya nak jadi jutawan jangan tinggal solat dhuha, taat ibu bapa, jangan tinggal sedekah pagi”.
Di Malaysia masih ramai mulakan perniagaan dengan sanggup menjatuhkan maruah sendiri. Sanggup dedah aurat, sanggup joget di depan camera untuk dapatkan followers. Sanggup jadikan Agama sebagai contents.
Baca Juga Di Sini:
Tak Kira Bermusafir Dekat Atau Jauh, Bab Solat Jangan Sesekali Tinggal
Tenatnya Anak Muda! Social Experiment Buktikan Lebih Kenal Artis Dari Lafaz Niat Solat Asar
Jatuhkan Maruah
Kena kecam tak kisah sebab cara ini mereka akan dapat pelanggan lebih ramai. Selepas itu buat video permohonan maaf menangis depan camera dan akhirnya lancarkan produk baru.
Cukup-cukuplah kita follow dan jadikan orang begini sebagai inspirasi dalam dunia perniagaan dan buanglah budaya nak kembangkan perniagaan kena pamer segala kekayaan yang kita ada sehinggakan tempat tidur pun nak kena tunjuk kepada dunia luar yang kita ada tempat tidur yang mewah.
Ingatan bersama supaya kita tak lalai.
-EncikMatt-
#LelakiBurQa
Kashoorga : Semoga Allah mengampunkan segala dosa-dosa hamba-Nya.
Sumber : Muhammad Hassan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI