Ustazah Noraslina menjelaskan secara terperinci perkara yang perlu dilakukan pasangan sebelum mereka memutuskan untuk bercerai, kata beliau perkahwinan bukanlah untuk nantinya berpisah sebaliknya dibina untuk kekal harmoni bernaungkan sakinah, mawaddah wa rahmah. Justeru itu, talak menjadi pilihan terakhir setelah langkah membaik pulih perhubungan yang terbina atas nama ALLAH SWT diikhtiarkan.
“Antara usaha yang boleh dilaksanakan ialah muhasabah bersama suasana rumah tangga kerana ikatan yang bermula dengan baik dan menepati syariat sekalipun (tidak couple dan jauh daripada pergaulan tanpa batas antara kedua-duanya sebelum akad) tetap akan berhadapan cabaran dan dugaan. Ini kerana dalam memahami erti takwa yang menjadi tunjang kepada kebahagiaan orang beriman, ada dua peraturan ALLAH di muka bumi ini yang mesti dipatuhi sebaiknya, iaitu syariatullah dan sunnatullah.
“Apabila syariatullah telah lunas, sunnatullah pula jangan dipinggirkan iaitu berkait komunikasi, memahami perbezaan lelaki dan perempuan, menyedari asal usul keluarga yang membesarkan pasangan dan lain-lain agar ikatan yang telah bermula dengan kemuliaan itu terus menyuburkan cinta yang menambah kukuh binaannya,” terangnya.
Menurutnya cinta tanpa pernikahan adalah sesat, tetapi pernikahan tanpa cinta adalah mudarat. Akhirnya, jika bertahan hanya kerana tanggungjawab, ia tidak akan mampu membawa bahagia. Rumah tangga akan kosong daripada kemesraan dan belaian. Ini kerana dosa takkan pernah mampu menghadirkan bahagia.
Kemudi dengan ilmu
Beliau berpandangan bagi isteri yang nusyuz, Islam menunjukkan cara terbaik menangani situasi ini. Pihak suami hendaklah memberi nasihat kepada isteri terlebih dahulu. Jika keburukannya masih berlaku, suami boleh meninggalkan tempat tidur. Andai masih juga tidak berubah, suami boleh memukul untuk tujuan mendidik yang tidak memudaratkan tubuh si isteri. Kemudian, jika tetap juga isteri berdegil, hakim boleh menjalankan proses sulh.
“Langkah-langkah ini perlu diikhtiarkan sebaiknya sebelum pilihan cerai itu diambil. Ini kerana, perceraian walau mungkin ada kebaikan padanya, namun ia tetap memberi kesan negatif kepada pihak lain yang terlibat seperti anak-anak dan keluarga kedua-dua pihak jika tiada tindakan susulan dibuat untuk memastikan ukhuwah yang terjalin sebelum ini tetap baik dan tiada unsur kezaliman.
“Hidup ini sejajar dengan masalah, justeru sesiapa yang tidak menginginkan masalah bererti tidak mahu hidup dan Dia hadirkan masalah dalam rumah tangga bukan untuk menjadikan rumah tangga itu berpecah belah, sebaliknya masalah terjadi untuk membangun kualiti yang baik antara suami dan isteri.
“Lantaran itu, tadabburlah Surah As-Syams ayat 7 hingga 10. Ada rumus atau kaedah yang boleh diguna pakai demi keharmonian rumah tangga; Iaitu dengan memahami dalam jiwa setiap manusia ada potensi baik (takwa) dan ada juga potensi buruk (fujur). Setiap sifat dan sikap yang positif akan ada lawannya yang negatif,” jelasnya lagi.
Ads
Menurutnya, suami atau isteri yang memahami ini, akan mengambil sikap yang berlawanan dengan sikap pasangannya. Andai pasangan marah, dia akan sabar dan tidak mencelah. Andai pasangannya bermasam muka, dia akan berusaha menghadirkan jenaka dan gelak tawa.
Cerai dalam Islam
Islam menyarankan perceraian sebagai jalan keluar daripada kemelut perkahwinan yang tiada kesudahan. Ia halal tetapi bukan digalakkan tanpa ada penelitian yang sebaiknya sebelum pilihan itu diambil. Kerana pernikahan adalah antara ikatan yang disebut dalam al-Quran sebagai ‘mithaqan ghaliza’ (ikatan yang teguh). Justeru itu, dari sekian banyak pilihan dan ikhtiar, cerai adalah senarai terakhir, bukan paling awal.
Ahli keluarga sebagai insan terdekat perlu bertindak sebagai perawat, bukan penyebab terjadinya perpisahan. Jika tidak mampu memberikan nasihat yang baik, maka cukup dengan berdiam diri, tanpa mengeluarkan pendapat yang boleh memburukkan lagi keadaan.
Kisah teladan
Ads
Beliau berkata, sakinah antara suami isteri itu terpamer daripada rasa tenteram bukan sekadar ketika bersama, tetapi juga kala berjauhan demi menjalankan amanah dan tanggungjawab. Kerana itu, cinta yang tidak sihat adalah cinta yang membelenggu hati pemiliknya hingga berasa terlalu berat untuk berpisah lalu berlaku kecuaian dan kelalaian dalam penunaian hak yang wajib dilaksanakan.
“Andai cinta telah mulai berubah daripada fitrah kepada fitnah dan terlihat angkuh sehingga memaksa untuk hanya dirinya yang diperhatikan dan dipedulikan, juga memaksa pasangan melupakan pelbagai kewajipan hidup yang lain, maka saat itu, ia harus ditegur, mesti diperbetul.
“Saya bawakan kisah percintaan Abdullah bin Abu Bakar dan Atikah binti Zaid, semoga dapat memberi iktibar berterusan buat yang benar-benar ingin memaknakan: “Aku mencintaimu kerana ALLAH” agar hati sentiasa berbenah, diri sering bermuhasabah bahawa ALLAH hendaklah dimahkotakan paling teratas sebelum menjayakan cinta sesama manusia,” kongsinya.
Sambung beliau lagi, Abdullah, adalah lelaki pertama menikahi Atikah. Seperti ayahnya, Abdullah termasuk orang yang membela Rasulullah SAW dan taat beribadah. Abdullah menghormati dan memuliakan Atikah, namun beliau terlena dengan kecantikan Atikah hingga sering kali melewatkan solat berjemaah di masjid dan bahkan tidak ikut serta dalam beberapa perang.
“Hinggalah pada suatu hari, Abu Bakar mengunjungi rumahnya untuk mengajak Abdullah berjamaah di masjid. Namun, Abu Bakar mendapati anaknya sedang bermesra dengan Atikah, dengan kesal beliau pun membatalkan niatnya untuk mengajak Abdullah solat berjemaah di masjid.
Ads
“Usai solat, Abu Bakar pun kembali ke rumah Abdullah dan mengungkapkan kekesalannya pada Abdullah yang masih bermesraan dengan isterinya ketika seharusnya sudah bersiap untuk berangkat ke masjid. Abu Bakar meminta Abdullah menceraikan Atikah kerana Abdullah lalai daripada tanggung jawabnya,” katanya.
Menurutnya lagi, Abdullah mengikuti perintah ayahnya dan menceraikan Atikah yang sangat dicintainya. Perceraian tersebut mengakibatkan Abdullah jatuh sakit, sehingga kemudian Abu Bakar mengizinkannya untuk kembali rujuk dengan Atikah, namun dengan syarat pernikahan tersebut tidak membuat Abdullah lalai, yang ditepati oleh Abdullah dan pada akhir hidupnya, Abdullah mati syahid ketika gugur di Perang Thaif.
Info
CERAI dalam bahasa Arab disebut sebagai talak, daripada sudut bahasa bermaksud meleraikan atau melepaskan ikatan.
Istilah syarak pula bermaksud meleraikan ikatan perkahwinan atau memutuskan akad perkahwinan dengan lafaz talak iaitu menggunakan perkataan yang khusus iaitu lafaz yang terang dan jelas membawa maksud talak ataupun menggunakan lafaz kinayah iaitu lafaz sindiran atau kiasan.
VIDEO KASHOORGA:
https://www.youtube.com/watch?v=c4vYVmyEWQo&t=17s
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
AYAT ke-19 Surah An-Nisaa ini selalu dibaca, tidak kira ketika bertadarus di bulan Ramadan atau didengari ketika penceramah menyampaikan kuliah di masjid. Bahkan juga menjadi hafalan huffaz sebagai pelengkap ingatan pada Surah An-Nisaa. Namun begitu ia masih lagi belum difahami oleh kebanyakan daripada kita akan isi kandungan serta maksud tersirat yang ingin disampaikan ALLAH SWT di sebalik ayat ini.
TIDAK BOLEH PAKSA
Pada permulaan ayat, ALLAH menukilkan: “Wahai orang beriman, tidak halal bagi kamu mewarisi perempuan-perempuan dengan jalan paksaan.” Ayat ini membawa maksud tidak boleh mengahwini atau mengahwinkan wanita dengan cara paksa. Ini kerana menurut sebahagian adat masyarakat Arab jahiliah, apabila seorang suami meninggal dunia, abang kepada suami atau adik-beradik yang paling tua akan mewarisi janda tersebut.
Mewarisi yang dimaksudkan ialah berhak ke atas diri serta harta yang ada padanya. Janda yang kematian suami itu boleh dinikahi sendiri atau dinikahkan dengan orang lain. Akan tetapi mahar perkahwinan akan diambil oleh ahli waris. Pada masa yang sama, keluarga suami ini juga berhak untuk tidak membenarkan janda tersebut berkahwin lagi. Hal ini diharamkan ALLAH. ALLAH sebenarnya telah memberi jaminan kepada mereka yang mendirikan rumah tangga, perkahwinan adalah satu ikatan yang mulia. Dalamnya terkandung banyak kelebihan.
Sehinggakan ALLAH menjadikan pada setiap pasangan yang berkahwin itu perasaan kasih sayang dan belas kasihan antara satu sama lain. Daripada sinilah lahirnya kecintaan dan kerahmatan sebagaimana yang diinginkan ALLAH.
Namun pada masa yang sama ALLAH sama sekali tidak suka sesuatu perkara yang tidak baik berlaku dalam rumah tangga yang dibina. Lebih malang, apabila sesuatu ikatan hati itu sentiasa dicemari dengan kekerasan dan kesulitan yang berpanjangan. Oleh kerana itu, salah satu suruhan ALLAH ke atas suami dalam ayat ini ialah perintah untuk bergaul dengan mereka (isteri-isteri kamu itu) dengan cara yang baik.
WILAYAH PENTING
Rumah tangga adalah wilayah dan jajahan takluk yang diketuai oleh insan bernama suami. Sekiranya suami tidak ada (disebabkan bercerai, hilang, kematian atau lain-lain), maka rakyat (isteri dan anak) yang bernaung di bawahnya pasti merasai kesannya. Oleh sebab itulah peranan suami amat penting dalam menentukan keselamatan dan menjamin keharmonian dalam rumah tangga yang dibina. Tetapi apa yang menyedihkan ialah ramai dalam kalangan suami mengabaikan tanggung jawab besar ini. Mereka seolah-olah mengambil kesempatan terhadap kuasa yang ada dalam rumah tangga untuk melakukan perbuatan dengan sesuka hati.
KEKERASAN RUMAH TANGGA
Dalam Enakmen Undang-undang Keluarga Islam ada disebutkan, kebiasaannya kekerasan terhadap isteri yang berlaku dalam rumah tangga dikategorikan dengan empat bentuk, iaitu:
1. Kekerasan fizikal
Ia adalah perbuatan mendera isteri sehingga menyebabkan kesakitan pada tubuh badan. Perbuatan yang dilakukan itu termasuklah seperti memukul, menampar, menumbuk, melukai, meludah, menarik rambut, mencucuh dengan rokok, menggunakan senjata dan sebagainya. Semua perbuatan ini biasanya akan meninggalkan kesan seperti lebam pada badan, parut yang kekal, cacat anggota tubuh serta kesakitan yang berpanjangan.
2. Kekerasan emosi
Ia adalah perbuatan yang mengakibatkan ketakutan, hilang kepercayaan pada diri, ketidakmampuan untuk bertindak, ketidaktenteraman jiwa serta perasaan yang berkecamuk. Hal ini berlaku apabila dihamburkan dengan penghinaan, maki hamun dengan bahasa kesat, merendahkan harga diri, memaksa serta terlalu mengongkong, memberi ancaman dan menakut-nakutkan isteri dengan ugutan.
3. Kekerasan seksual
Ia adalah perbuatan menzalimi isteri melalui hubungan kelamin. Iaitu dengan menafikan serta mengabaikan keinginan isteri untuk bersama serta menjauhkan (mengasingkan) tempat tidur. Termasuk juga dalam kekerasan ini ialah dengan memaksa isteri bersama tanpa kerelaannya atau sewaktu dia dalam tempoh bercuti, mementingkan kepuasan diri sendiri sahaja dan sebagainya.
4. Kekerasan ekonomi
Ia adalah perbuatan mencuri hak isteri. Iaitu dengan cara memaksa isteri mencari pekerjaan atau duit sedangkan suami pula menghabiskannya dengan boros dan tidak bertempat. Suami malas dan tidak suka bekerja. Apa yang dimahukan hanyalah wang perbelanjaan hasil keringat isteri semata-mata. Sedangkan suamilah yang sepatutnya keluar mencari nafkah buat isteri serta anak-anak.
Jika dilihat kepada faktor berkenaan, sudah pasti sesebuah perkahwinan yang dibina tidak akan dinikmati jika suami bersikap sedemikian. Tidak dinafikan, antara faktor yang menyumbang kepada berlakunya kekerasan dalam rumah tangga adalah disebabkan kurangnya ilmu perihal hukum-hakam dan perkara yang berkaitan dengan perkahwinan. Ramai pasangan yang berkahwin, namun tidak bersedia dan kurang memahami peranan dalam menghadapi setiap permasalahan yang timbul.
Di akhir firman ALLAH ini disebutkan: “Kemudian jika kamu (rasa) benci kepada mereka (disebabkan tingkah lakunya, janganlah kamu terburu-buru menceraikannya.” Ayat ini memberi garis panduan yang cukup hebat, iaitu akan ada waktu suami tidak menyenangi karenah isteri disebabkan tindakan yang dilakukan. Lalu ALLAH melarang ke atas suami agar jangan sesekali terburu-buru atau mudah menjatuhkan talak. Ini kerana ia boleh mencalarkan hubungan mulia yang terbina dalam ikatan perkahwinan. Sebagai saranan khususnya bagi mereka yang merancang untuk mendirikan rumah tangga, diwajibkan untuk memahami selok-belok hubungan berkeluarga dengan sebaik mungkin. Ia penting bagi menjauhkan diri daripada melakukan perbuatan yang tidak sepatutnya ke atas pasangan disebabkan ketidakpuasan hati atas sesuatu perkara.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Beruntungnya mereka yang berpeluang menjadi tetamu Allah. Agar kembara ke Tanah Suci Makkah itu tidak menjadi sia-sia, isikanlah setiap masa yang ada dengan aktiviti amal ibadah bagi tujuan menambah pahala.
Melalui perkongsian Norida Jalaludin wanita ini berkongsi tentang pengalamannya menunaikan umrah.
Ganjaran pahala sembahyang berjemaah di Masjidilharam, Mekah ialah 100,000 kali sementara di Masjid Nabawi, Madinah 1000 kali. Tetapi pernah tak kita berfikir mengapa sebanyak itu ganjaran yang Allah berikan kepada hambanya yang bertuah menjadi tetamuNya di kedua-dua buah masjid agung itu.
Alhamdulilah, saya berpeluang menjadi tetamuNya bersama adik beradik dan keluarga masing-masing baru-baru ini dan ini yang bermain-main dibenak fikiran saya setelah berada 4 hari di Madinah dan beberapa hari di Mekah.
Persoalannya, mampukah kita meraih ganjaran pahala sebanyak itu. Untuk bersembahyang di kedua-dua masjid, kita perlu berada satu atau dua jam sebelum azan bagi memastikan mendapat tempat yang selesa dan dalam saf yang sempurna. Masih ok lagi kerana bole aje niat iktiqaf dan membuat solat-solat sunat, qada solat dan mengaji al-quran sebagai pengisian waktu.
Ujian bermula bermula bila hampir masuk waktu sembahyang. Tetiba ada seorang dua atau sekumpulan jemaah yang masuk lewat cuba menyelit dalam saf atau dengan tak rasa bersalah membuat saf kecil mereka di depan barisan kita. Astaghfirullah.. hati telah mula nak marah dan bermulalah adegan petengkaran kecil dalam bahasa yang masing-masing tak faham meminta mereka beralih mencari tempat lain.
Bagi yang nak mengerti mereka bangun tapi bagi yang degil dan tak berganjak…bertambah lagi rasa tidak senang dihati. Perbuatan lalu lalang di depan orang bersembahyang, baring-baring, ditengah-tengah saf sementara menunggu masuk waktu juga meruntun hati untuk berkata-kata dan yang paling sedih melihat perbuatan melangkah al- quran oleh sesetengah jemaah seolah-olah tidak mengundang dosa bagi mereka.
DUGAAN DEMI DUGAAN
Sikap mak-mak arab di pintu masuk kedua-dua masjid dan cara mereka memarahi jemaah yang sibuk mencari ruang untuk solat juga bole buat kita hilang sabar. Kemuncak ujian kesabaran di Masjid Nabawi ialah ketika nak memasuki Raudah dan di Masjidilharam ialah ketika mengerjakan ibadah tawaf. Satu lagi dugaan hebat yang dirasai di Masjidilharam ialah bila nak masuk masjid bila hampir masuk waktu sembahyang. Masyallah semua berebut-rebut nak masuk pintu yg sama serentak dan lebih hebat lagi berlaku adegan bertolak-tolakan hinggakan ada yang tersepit.
Inilah rutin yang terpaksa dilalui selama berada di tanah haram. Cubalah renungkan sejenak mampukah kita meraih ganjaran pahala yang Allah janjikan. Mengerjakan umrah menjadi impian setiap orang yang berkemampuan tetapi disebalik itu, Allah menguji tahap kesabaran umatnya. Setinggi mana tahap kesabaran kita, sebanyak itulah agaknya ganjaran yang Allah berikan dlm bentuk pahalanya.
KENANGAN INDAH DI MASJID NABAWI
Namun terselit juga indah ketika di Masjid Nabawi. Semasa iktiqaf di masjid kami mengisi masa membaca al-quran sambil membetulkan bacaan adik-adik. Tiba2 kami dihampiri oleh sesaorang dan memperkenalkan dirinya seorang guru Al-Quran yg hafizah. Dlm keterbatasan kami utk saling faham memahami, dia menawarkan dirinya utk mendengar dan membetulkan bacaan al-quran kami. Kami bertiga beradik begitu teruja dan memilih utk membaca surah al Fatihah. Msyallah, beliau bukan shj membetulkan sebutan dan mahraj huruf tetapi tajweednya sekali.
Kami mendapat rating yg baik dan setiap kali kami membaca dgn betul, dia menghadiahkan kami dengan senyuman manis sambil menyebut aiiwa. Kami menamatkan sesi bersamanya menjelang ptg tetapi berjanji utk bertemu semula dgnnya seusai solat maghrib.
Alhamdulillah dlm ribuan umat di masjid nabawi, Allah pertemukan kami semula dgnnya. Kami memilih utk membaca ayat2 lazim dan menjelang waktu isya’ kami dpt membaca surah Ad-Dhuha hingga Al-ikhlas. Ya Allah ku panjatkan setinggi kesyukuran atas kurnia nikmatmu mempertemukan seorg guru Al-Quran dari Palestin utk memperbetulkan bacaan kami. Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yg kamu dustakan.
Berpijaklah di bumi yang nyata. Itulah sebenarnya realiti sebuah alam perkahwinan. Apabila sudah hidup bersama maka dari situlah bermulanya kehidupan suami isteri yang sebenar. Kena banyak sabar, baik suami atau isteri.
Ada banyak cabaran yang perlu dihadapi termasuklah dari segi kewangan. Maka sebab itulah amat penting perlu wujud persefahaman antara suami isteri tentang soal yang satu ini.
Aduhai adik manis.. tak ada lah terus nak hidup senang.
Mak dulu pun makan nasi dengan telur mata sapi je tau..
kecuali ko kawin tu jutawan itu pilihan ko lah kan..
bak kata orang, siapa banyak duit dia berkuasa..ha ha ha rasa-rasa best tak.. tapi terpaksa la kan sebab nak hidup senang..
setiap perkahwinan tu ada pakej dia.. kawin dengan yang kaya begini kawin dengan yang sederhana begini..
tak ada perkahwinan tu semudah yang kau tengok kat drama. tipu je drama tu, jangan ko caya!
Perkahwinan itu ikatan 2 jiwa saling cuba memahami, bukan ko je nak memang.
Pastu si isteri boleh tak jangan nak jadi ratu lah sangat. ko sendiri kena bijak urus anak-anak, kau sendiri tentukan ke manakah arah keluarga ko.
jangan nak harap kat suami lah sangat!
Walaupun dia PM, bila balik umah mesti Tun Hasmah lebih berkuasa!
#makbawang
Apabila dapat berkongsi pahit manis bersama barulah masing-masing dapat merasai erti sebenar kehidupan berumah tangga,
Sumber kredit: FB: Zamara Buang
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...