Tidak dinafikan ada kalangan kita berkahwin dengan mereka yang berwajah seiras. Sekali pandang memang macam adik-beradik dan suka untuk tentukan adakah pasangan ini adik beradik atau suami isteri.
Kajian juga mendapati, mereka yang berwajah seiras ini dikatakan sangat serasi dan pasangan yang sepadan serta mencintai satu sama lain.
Adakah ini dikatakan jodoh yang telah ditentukan oleh Allah kepada kita. Mungkin ianya terjadi secara kebetulan namun sebenarnya ada kajian saintifik terbaru yang dilakukan untuk membuktikannya.
Namun begitu ada beberapa sebab yang telah dibuktikan mengapa perkara ini (pasangan berwajah seiras) terjadi. Antaranya:
Menyerupai Ibu Bapa Anda
Mereka mengatakan bahawa seorang lelaki cenderung untuk berkahwin dengan seseorang yang memiliki karakter atau personaliti seperti ibunya. Ia adalah satu bonus sekiranya seorang wanita yang mempunyai ciri-ciri tersebut tidak kira dari segi perilaku atau rupa.
Ads
Para penyelidik mengesahkan bahawa sekiranya seseorang selalunya akan memilih pasangan yang boleh dijadikan teman, rakan kongsi dan ‘ibubapa’ yang boleh menjaganya. Selain itu, faktor yang paling signifikan adalah seperti warna rambut, warna mata dan umur ibu bapa mereka.
Di samping itu, sekiranya ibu bapa tidak terlalu muda ketika melahirkan mereka, kebiasaannya mereka akan mencari pasangan yang lebih tua dari usia mereka.
Masa Yang Dihabiskan Bersama
Seorang Ahli Psikologi Sosial Amerika Syarikat, Robert Zanjonc telah membandingkan gambar pasangan pada hari perkahwinan mereka dan gambar yang diambil pada 25 tahun kemudian.
Kajiannya memperlihatkan bahawa walaupun pada awalnya suami dan isteri tersebut tidak mempunyai persamaan (wajah) sama sekali, kira-kira 25 tahun kemudian, rupa mereka kelihatan begitu seiras. Fakta lain dari kajiannya adalah semakin bahagia sesuatu perkahwinan itu, semakin tinggi kemungkinan kemiripan wajah pasangan tersebut.
Ads
Berkongsi Pengalaman
Antara sebab lain adalah suami isteri selalu berkongsi pengalaman bersama pasangan mereka. Sepanjang hidup bersama, mereka selalunya akan mengalami momen-momen indah mahupun sedih.
Oleh itu, segala yang dialami oleh mereka akan memberi kesan kepada tubuh badan serta emosi mereka. ‘Sejarah’ mereka terukir di wajah membentuk ‘kedutan’ yang sama.
Seseorang Selalunya Akan Tertarik Dengan Individu Yang Mempunyai Wajah Hampir Sama Dengan Mereka
Menurut kajian, seseorang akan tertarik pada mereka yang memiliki wajah yang hampir sama dengan mereka. Ia dikenali sebagai assortative mating, teori ini menjelaskan tentang individu yang mempunyai pasangan fenotip yang sama. Jika pasangan itu mempunyai wajah seiras, peluang untuk memiliki anak yang persis seperti ibu bapanya adalah lebih tinggi.
Ads
Justeru, para pengkaji percaya ini adalah salah satu cara untuk individu itu memaksimumkan gen mereka kepada generasi akan datang.
Sistem Imun Yang Serupa
Sistem imun dalam tubuh kita mencerminkan gaya hidup seseorang termasuk pemakanan dan senaman fizikal. Sekumpulan saintis membuat kesimpulan bahawa pasangan yang telah lama berkahwin mempunyai sistem imun yang sangat serupa. Mungkin itulah sebabnya mereka sering berkongsi tabiat dan gaya hidup mereka secara umum.
Meniru Sesama Sendiri Tanpa Sengaja
Pasangan yang sudah lama tingal bersama sering mencerminkan perilaku masing-masing. Ia menunjukkan bahawa ada keselesaan emosi dan kepercayaan dalam hubungan mereka. Para saintis menyatakan bahawa seseorang akan cenderung untuk mengubah kebiasaan mereka sendiri setelah berkahwin.
Sebagai contoh, jika salah seorang daripada mereka cuba berhenti merokok dan mula makan makanan yang sihat, yang lain sering melakukan perkara yang sama.
Sumber: Brightside
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Perkahwinan dan zuriat merupakan urusan Allah SWT yang tidak sepatutnya dipersoalkan.
Sebagai hamba Allah kita hanya mampu membuat perancangan namun yang menentukan hanya Allah SWT.
Meskipun jodoh dan zuriat itu ditentukan oleh Allah itu bukan bermakna kita hanya berpeluk tubuh tanpa sebarang usaha. Selain usaha, doa juga penting agar usaha itu berjalan seiring.
Untuk sahabat/adik beradik atau sesiapa sahaja yang belum bertemu jodoh ATAU untuk yang sangat berhajat diberikan zuriat yang soleh solehah penawar hati. Amalkan doa ini. Sungguh-sungguh, setiap hari dan yakin.
Saya amalkan tiap kali tawaf waktu mengerjakan umrah tahun 2010 padahal ketika itu saya belum pernah kenal suami lagi. Tahun 2011 saya kahwin dan hujung tahun saya bersalin anak pertama.
Tidaklah segala sesuatu itu berlaku tanpa izin Allah. Ada doa yang serasi dengan kita. Ada doa yang tidak sesuai untuk kita. Usahalah. Dan terus membacanya seperti zikir harian di mana sahaja berada.
DOA INI 2 DALAM 1. JODOH DAN ZURIAT
Untuk yang kehilangan orang tersayang, bacalah doa musibah di bawah ini. Doa ini doa yang Nabi ajar khusus. Jadikan sebagai zikir harian. Sungguh takkan rugi orang yang membacanya.
Selalu sahaja kita lihat urusan akad nikah menjadi terlalu rumit. Adakalanya sampai berkali-kali barulah ‘lepas’ sedangkan sepatutnya lebih afdhal jika urusan akad nikah ini dipermudahkan.
Dalam keadaan pengantin yang mungkin berdebar-debar menghadapi saat-saat tangan digenggam erat oleh tok kadi adalah wajar jika perkara ini dipermudahkan.
Berikut ulasan dari Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin.
1. Saya juga amat tidak selesa melihat tok kadi yang selalu mendera pengantin agar mengulang-ulang lafaz terima (ijab) ketika akad nikah kononnya belum sah. Akad itu digambarkan begitu sulit dan susah sehingga seseorang menjadi terketar-ketar untuk menyebutnya. Diatur ayat lafaz akad itu dengan begitu skima sehingga pengantin kesejukan untuk menghafalnya.
2. Padahal akad nikah hanyalah bagi menggambar persetujuan kedua belah pihak menjadi suami isteri yang sah. Apa-apa sahaja lafaz yang membawa maksud tujuan tersebut maka ia sah. Jika bapa bakal isteri menyebut ‘saya nikahkan saudara dengan anak saya Fatimah”, lalu bakal suami menjawab: “saya terima, atau saya bersetuju” atau ditambah “saya terima nikahnya” atau “saya bersetuju bernikah dengannya” seperti yang diminta oleh sesetengah sarjana dalam Mazhab al-Syafi‘i, maka sahlah ijab dan kabul tersebut. Tidak disyaratkan mesti satu nafas atau dua nafas atau berjabat tangan atau menyusun ayat dalam bahasa sanskrit lama atau ayat tok kadi yang digunakan sebelum merdeka.
3. Sarjana fiqah semasa Dr. Abd al-Karim Zaidan dalam karya al-Mufassal fi Ahkam al-Marah wa al-Bait al-Muslim menyebut: “Jika seseorang lelaki berkata kepada lelaki yang lain: “Nikahkan saya dengan anak perempuan awak”, lalu si bapa itu menjawab: “Aku nikahkan engkau”. Atau si bapa berkata kepada bakal suami: “bernikahlah dengan anak perempuanku”. Lalu bakal suami menjawab: “aku nikahinya”. Kedua contoh di atas adalah sah nikah berdasarkan apa yang disebutkan dalam Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim: Sesungguhnya seorang Arab Badawi telah meminang wanita yang telah mempelawa dirinya untuk Nabi SAW (ingin berkahwin dengan Nabi SAW), Arab Badawi itu berkata:“Nikahilah dia denganku”. Jawab Nabi SAW: “Aku nikahkan engkau dengannya bermaharkan al-Quran yang ada bersamamu”. (al-Mufassal, 6/87, Beirut: Muassasah al-Risalah).
4. Bahkan dalam Sahih al-Bukhari ada bab yang al-Imam al-Bukhari letakkan [باب إذا قال الخاطب للولي زوجني فلانة فقال قد زوجتك بكذا وكذا جاز النكاح وإن لم يقل للزوج أرضيت أو قبلت ] maksudnya: Bab Apabila Lelaki Yang Meminang Berkata Kepada Wali Perempuan: “Kahwinilah aku dengan wanita berkenaan”, lalu dia menjawab: “Aku nikahkan engkau dengannya bermaharkan sekian dan sekian, maka sah nikahnya walaupun tidak ditanya si suami apakah engkau setuju, atau terima”.
Inilah kesimpulan yang dibuat oleh al-Imam al-Bukhari berdasarkan hadis-hadis dalam bab nikah yang diteliti olehnya. Apa yang penting proses ijab dan kabul amatlah mudah. Ia adalah lafaz yang difahami oleh kedua belah pihak serta dua saksi yang menjelaskan kehendak dan persetujuan untuk berkahwin atau menjadi suami dan isteri. Apabila proses itu berlaku maka ia sah.
5. Tidak pernah ada dalil yang menyatakan mestilah satu nafas, atau tidak terputus nafas seperti diada-adakan oleh sesetengah pihak. Paling tinggi yang boleh kita kata adalah tidak boleh ada ruang yang menyebabkan salah satu pihak mengelirukan atau dikelirukan dalam menyatakan persetujuan nikah. Justeru itu Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah r.h (meninggal 728H) menyebut: “Nikah itu terlaksana (sah) dengan apa sahaja yang dihitung oleh orang ramai sebagai nikah; dalam apa bahasa, atau lafaz atau perbuatan”. (petikan Sayyid Sabiq, Fiqh al-Sunnah, 2/355).
6. Apa yang ingin saya jelaskan betapa proses ijab kabul itu begitu mudah dan senang. Memadai jika bakal suami menjawab: “Aku terima nikahnya”. Tidak timbul terpaksa berulang kali seperti yang dibuat oleh sesetengah pihak membuli pengantin. Jika jawapan yang diperlukan begitu ringkas dan jelas, dan pengantin pun telah melakukannya, mengapa pula ada tok kadi yang sengaja bertanya hadirin: Perlu ulang ke? Lalu mereka pun dengan sukanya menyebut beramai-ramai ‘sekali lagi!, sekali lagi! Ini adalah permainan buli yang cuba dicampur aduk dengan hukum syarak.
Sumber kredit: DrMaza.com
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Elak berdua-duaan, apatah lagi bersentuhan.’ Mentua tiri tak sama dengan mentua kandung kerana mentua tiri tiada ikatan dengan suami atau isteri kita.
Oleh hal yang demikian, batas aurat dengan mentua tiri adalah sama seperti dengan yang bukan mahram kita kerana mentua kandung tak sama dengan mentua tiri.
Ikuti perkongsian Husna Ghani ini dan hadam baik-baik batasan di antara menantu dan mentua tiri.
Kalau bapa mentua kandung, maksudnya bapa kandung suami kita statusnya sudah tentu sama macam ayah kita sendiri.
Tak pakai tudung pun tidak menjadi masalah, hendak bersalaman pun dibenarkan dan sentuh pun tak batal wuduk kerana sudah jadi mahram kita.
Apatah Lagi Bersentuhan
Sebaliknya, kalau mentua tiri, dia tidak sama kerana mentua tiri tidak mempunyai ikatan mahram dengan kita bahkan bapa tiri (suami) tu dikira lelaki ajnabi.
Oleh hal demikian, sebaiknya kita perlu menjaga batas aurat serta kena tutup ‘full’ macam biasa. Berdua-dua pun kita kena elakkan apatah lagi nak bersentuhan.
Mentua Tiri Tak Sama
Sebagai contoh, hendak bersalaman time raya atau hendak peluk dan sebagainya itu, tak boleh iya.
Sebaliknya kalau dengan mertua kandung, sah saja akad kita sebagai menantu, hukumnya jadi haram berkahwin dengan mentua kandung itu sampai bila-bila.
Sekalipun kita ni sudah bercerai ataupun pasangan kita meninggal sebab menantu dan mentua ini adalah haram muabad tapi kalau dengan mentua tiri.
Dengan Mentua Kandung
Dalam kitab Mughni al-Muhtaj, karangan Syeikh Khatib Asharbini ada menyebut,
‘Kalau suami itu meninggal, tidak jadi kesalahan pun untuk isteri dia berkahwin dengan bapa tiri (suami) sebab kedudukan menantu tiri ini dia tak sama dengan menantu kandung.’
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...