‘Kalau berpakaian gaya islam boleh elak dari dosa, pakailah.’ Tapi jangan pula jadikan pakaian sebagai penutup salah.
Mungkin pada peringkat awal, pakaian kita yang menepati syariat mampu menghalang atau membuatkan seseorang berfikir dua kali untuk berbuat dosa.
Lama-kelamaan mungkin Allah jadikan hati kita cintakan kebaikan tanpa disedari. Ikuti perkongsian Ustaz Firdaus Mokhtar ini dan hadam baik-baik.
Artikel Berkaitan: ‘Walaupun Tutup Aurat Sempurna, Elak Post Gambar Di Media Sosial.’ Tak Salah, Tapi Banyak Datangkan Fitnah
‘Kalau Berpakaian Gaya Islam
Teringat pesan ustaz saya masa sekolah menengah dulu. Dia pesan tentang pakaian masa tu dekat saya dengan kawan-kawan.
Sekolah agama kan. Jadi pesanan agama lah.
Boleh Elak Dari Dosa, Pakailah
Ustaz pesan;
“Kalau berpakaian gaya Islam itu boleh elakkan kita daripada melakukan dosa, pakailah.
Contoh bila pakai kopiah kita terhalang daripada bersikap kasar masa bawa kereta, pakailah.
Bila pakai serban, menjadikan kita orang yang sangat menjaga bahasa bila bercakap, pakailah.
Bila berniqab menjadikan kita orang yang sangat lemah lembut dan elok gaya berjalan ala bidadari, pakailah.
Tapi Jangan Pula Jadikan Pakaian
Bila pakai tudung labuh sikit membuatkan kita pandai untuk hormat orang lain, pakailah.
Bila pakai baju Raihan (masa ni baju Raihan laku keras) menyebabkan kita tak masuk ke tempat maksiat, pakailah.
Baca Di Sini:
Asbab Doa Anak, Wanita Sebak Kongsi Pengalaman. Dulu Seksi Kini Tutup Aurat Mengikut Syariat
Wanita Bekerja Kalau Nak Rezeki Berkat, Kena Ikut Syarat Ini
Sebagai Penutup Salah
Biar awalnya kita berubah atau terhalang melakukan dosa disebabkan pakaian dulu. Moga akhirnya nanti kita sungguh-sungguh berubah asbab hidayah yang Allah bagi.”
Begitulah. Terima kasih ustaz yang pesan ke saya dulu. Ingat sungguh sampai ke hari ini.
Moga ada kebaikan buat saya dan kawan-kawan yang lain.
Kashoorga: Jangan tunggu sampai seru baru hendak berubah.
Sumber: Ustaz Firdaus Mokhtar
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Rupanya Lepas Kematian Suami, Tanggungjawab Cari Nafkah Anak-Anak Jatuh Pada Datuk Atau Pakcik, Bukan Ibu
Sering kita mendengar kisah di mana tanah kubur masih merah, tetapi harta peninggalan arwah sudah ada yang direbut.
Dan yang menjadi masalahnya apabila harta yang ada menjadi rebutan antara keluarga arwah dengan isteri/balu arwah dan anak-anak.
Bagaimana dengan nasib dan hak anak yatim jika harta yang ada menjadi rebutan. Tidakkah mereka tahu makan harta anak yatim itu adalah haram dan harta yang ada sepatutnya perlu menjalani proses hukum faraid.
Ayuh ikut perkongsian lelaki ini Hishamuddin Abd Majid di laman sosial Facebook untuk kita sebagai orang Islam tahu hukum yang sepatutnya.
PENTING!!! ORANG ISLAM WAJIB BACA!! Ramai yang tak tahu & terlepas pandang…
Rupanya setelah kematian suami tanggungjawab mencari nafkah buat anak-anak jatuh kepada walinya…iaitu datuk atau pakciknya, bukan tanggungjawab si ibu. Padanlah dari segi pemberian faraid bahagian isteri paling sedikit berbanding yang bakal diterima oleh waris yang lain. Saya tertanya-tanya, kenapa bahagian isteri paling sedikit sedangkan isterilah yang bakal menanggung keperluan anak-anak kelak. Bahkan rumah dan kereta peninggalan suami boleh dituntut wali jika tidak tersenarai sebagai harta pusaka yang dikhususkan untuk si isteri..
Ramai dari kita tidak tahu kerana belum pernah dengar lagi ada wali yang mencari nafkah buat anak yatim yang masih mempunyai ibu. Inilah amanah Allah yang dilupakan. Demikianlah besarnya tanggungjawab seorang lelaki…bertanggungjawab anda bukan hanya kepada anak isteri sahaja tetapi turut kepada pewalinya..
Apabila agama itu diambil separuh separuh,yg memihak padanya diambil yang memberi rugi padanya ditinggal.
Mari kita berfikir akan kisah benar yg berlaku pada seorang balu yg kematian suami.
1. Semasa hidup simati org susah, adikberadik tak pernah menjenguk, apatah lagi nk hulur belanja utk anak buah walaupon semuanya kerja best2.
2. Rezeki anak2 simati dpt beli sebidang tanah dan membeli sebuah rumah teres. Tak lama kemudian, si mati membeli lagi sebidang tanah utk tujuan berkebun tp tak kesampaian(meninggal dulu)
3. Simpanan simati ada dlm 10k dlm bank, sebuah rumah dan sebidang tanah.
4. Simati selalu bagitau isterinya kalu dia tiada, isteri dan anak2 tak lah susah mana, ada tempat bergantung, ade sedikit duit dan ade tempat berlindung (rumah). Betapa besarnya harapan simati utk si isteri dan anak2.
5. Ditakdirkan si mati meninggal dunia akibat sesak nafas(masalah jantung)..simati meninggalkan balu dan 2 org anak perempuan.
6. Sejurus selepas simati dikebumikan, adik beradik simati termasuk ibu simati telah mengajak si isteri berbincang pasal harta simati kononnya simati akn terseksa dlm kubur kalu tak diselesaikan secepat mungkin.
7. Simati tiada anak lelaki, so harta2 simati akan dpt juga pd adik beradiknya.
8. Tak sampai seminggu si mati meninggal, datanglah adik beradik bertandang kerumah, siap buat lakaran dlm kertas ikut hukum faraid, bahagian utk isteri, anak2, ibu simati dan adik beradik simati.
8. Hukum faraid-bahagian isteri dpt paling sedikit, lansung tak pedulikan perasan sibalu yg masih bersedih, dihamburkan pula nas2 dalil2 bab pembahagian faraid.
9. Paling memilukan,dinilaikan sekali rumah yg diduduki oleh sibalu dgn anak2 ikut nilai pasaran. Kemudian mereka2 itu bagi dua pilihan pada si balu, bayar harga rumah tersebut kepada waris2 yg berhak sekiranya mahu tetap tinggal disitu, atau keluar dr rumah tersebut kerana rumah itu akan dijual dan duit jualan tersebut akan dibahagikan ikut hukum.
10. Nak cari mana 150k? nak tak nak terpksa keluar dr rumah tersebut rumah dijual, dapatlah bahagian sibalu dan anak2 dgn jumlah yg sibalu dapat dan anak2 simati dapat mustahil dpt cari rumah baru.
Bermula lah episod merempat si anak2 yatim, berpindah randah, menyewa situ sini, jgnkan sibalu, si anak pon bekerja lepas balik sekolah nak sara diri sendiri, duit simpanan /tanah sebidang/rumah dijual siwaris. Harapan simati utk tidak menyusahkan anak dan isteri selepas ketiadaanya berkecai sama sekali. Waris2 semua lesap lepas dpt bahagian masing2.
Walaupon berhak pada harta simat tapi kene tengok pula tanggungjawab yg harus dipikul jgn ambil agama itu separuh separuh utk kepentingan sendiri..ya tak berdosa ambil harta yg sememangnya hak kita dlm hukum, tapi berdosa gagal menjalankan tanggungjawab nafkah pd anak2 simati-tempat tinggal /pakaian/makan minum.
Jika kita termasuk dlm golongan sebegitu sebelum ni berubahlah dan moga dijauhkan keturunan kita adik2 kite suami kita ank2 kita dr bersifat kejam begini.
Ambil pengajaran saudara saudari, sekali lagi saya ingatkan apa yg agama ajar, bila simati meninggalkan anak2 yg belum baligh, wajib bg walinya mengikut turutan wali sebelah simati menyediakan nafkah utk anak simati. Kalu tidak diambil peduli, menanggunglah diakhirat kelak.
Hukum faraid itu sgt adil dan indah, diberi lebih kepada lelaki sbb lelaki adalah ketua keluarga yg kene menanggung org2 dibawahnya, kenapa apabila tiada anak lelaki,harta akn diberi juga kepada adik beradik simati? Jelas Allah memberitahu bahawa adalah tanggungjwb si wali2 utk menanggung nafkah si anak yatim (lebih2 si yatim adalah perempuan) dan semoga dgn pembahagian faraid dpt meringankan beban /membantu si wali2 utk menjaga dan memberi nafkah kepada si anak yatim.
INGAT YEA..! dpt pembahagian harta simati bkn terus beli rumah baru, shopping atau melancong dulu, tapi tunaikan dulu tanggungjawab si anak yatim.
Wallahu’alam
SUMBER: FACEBOOK HISHAMUDDIN ABD MAJID
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Berdosa Peguam Membela Pihak Bersalah, Wang Kemenangan Diterima Hukumnya Haram
Ramai menganggap kerjaya peguam hebat. Membela orang yang dituduh dan jika terbukti tidak bersalah maka kehebatannya akan lebih terserlah. Bayaran kos guaman akan lebih tinggi berdasarkan kredibiliti peguam sendiri dan seberapa banyak kes dimenanginya melibatkan kes-kes berprofil tinggi.
Namun di sebalik kerjaya ini, ada hal perlu menjadi ingatan bahawa setiap sen kemenangan itu akan menjadi dosa jika pihak dibelanya asalnya memang bersalah namun atas kepintarannya berhujah, orang diwakilinya tidak bersalah.
Mufti Perlis, Dato Dr Mohd Asri bin Zainul Abidin pernah mengupas isu ini pada 2019 mengenai kerjaya peguam yang mewakil anak guaman yang sebenarnya bersalah namun akhirnya didapati tidak bersalah.
Ada beberapa peguam bertanya saya mengenai kerjaya mereka yang kadang-kala membela atau mempertahankan kes-kes yang mereka tahu sebenarnya pihak yang dibela itu berada di pihak yang salah ataupun zalim. Namun, dengan kepakaran atau kepandaian peguam di sudut teknikal, mereka membela kes-kes tersebut kerana upah guaman yang dibayar. Apakah kedudukan mereka dalam hal ini.
Berikut adalah jawapan saya;-
1. Menjadi prinsip Islam, menyuruh kita membela yang benar dan mengharamkan kita membela yang salah ataupun yang dosa. Kebenaran dan kesalahan itu diukur dengan pengetahuan seseorang mengenai hakikat sesuatu perkara yang dibela tersebut. Jika dia percaya itulah yang benar berdasarkan keilmuannya yang mencukupi pada keyakinannya maka pembelaan itu menjadi pahala untuknya. Sekalipun kemungkinan pada ijtihad orang lain pendapat itu salah.
2. Demikian juga kesalahan atau kebatilan. Jika seseorang itu tahu bahawa perkara yang dibela itu salah, atau dia percaya tidak benar namun dia tetap membela kerana kepentingan dirinya atau ketaksubannya, atau sikapnya yang tidak adil maka dia berdosa. Seseorang itu di samping ilmu yang dimiliki, dia hendaklah bertakwa kepada Allah dengan bertanya dirinya apakah tindakan membela atau menentang dalam sesuatu kes itu diredhai oleh Allah.
3.Atas asas ini, maka seseorang peguam patut menilai kes-kes yang dia ambil untuk dibela. Jika kes yang seorang peguam itu ambil pada keyakinannya berada di pihak yang benar, maka tindakannya itu diterima dan berpahala di sisi syarak. Jika dia tahu bahawa kes itu berada di pihak yang salah tetapi dia membelanya atas bayaran anak guamnya, maka itu adalah dosa dan wang guaman itu merupakan rezeki yang haram. Dosa wang yang diambil itu lebih buruk dari pelacur kerana dosa pelacur antara dia dengan Allah sahaja. Sementara dosa wang guaman yang batil merupakan kezaliman ke atas pihak yang lain.
4. Al-Quran dalam Surah al-Nisa ayat 105 mengingatkan kita agar adil dan jangan membela golongan yang khianat dalam hal ini:-
إِنَّآ أَنزَلۡنَآ إِلَيۡكَ ٱلۡكِتَٰبَ بِٱلۡحَقِّ لِتَحۡكُمَ بَيۡنَ ٱلنَّاسِ بِمَآ أَرَىٰكَ ٱللَّهُۚ وَلَا تَكُن لِّلۡخَآئِنِينَ خَصِيما
(maksudnya) Sesungguhnya Kami telah menurunkan kitab kepadamu dengan membawa kebenaran, supaya kamu menghukum antara manusia dengan apa yang telah Allah tunjukkan kepadamu, dan janganlah kamu menjadi pembela orang-orang yang khianat.
.
5. Nabi s.a.w menyebut dalam hadis tentang mereka yang memenangi kes kerana kepetahan hujah padahal berada di pihak yang salah:-
وَإِنَّكُمْ تَخْتَصِمُونَ إِلَيَّ وَلَعَلَّ بَعْضَكُمْ أَنْ يَكُونَ أَلْحَنَ بِحُجَّتِهِ مِنْ بَعْضٍ وَأَقْضِيَ لَهُ عَلَى نَحْوِ مَا أَسْمَعُ فَمَنْ قَضَيْتُ لَهُ مِنْ حَقِّ أَخِيهِ شَيْئًا فَلَا يَأْخُذْ فَإِنَّمَا أَقْطَعُ لَهُ قِطْعَةً مِنْ النَّارِ
“Kamu mengangkat perbalahan kamu kepadaku. Boleh jadi sesetengah kamu lebih petah hujahnya daripada yang lain. Lalu aku berikan untuknya berdasarkan apa yang aku dengar. Sesiapa yang aku berikan sesuatu hak saudaranya janganlah dia ambil, kerana sesungguhnya aku memotong untuknya potongan api neraka (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Bayangkan, jika kemenangan yang diberikan oleh Nabi s.a.w atas manipulasi kepandaian dan kepetahan hujah di hadapan penghakiman baginda sendiri tetap dihukum neraka, apatah lagi kes-kes yang dimenangkan oleh hakim-hakim selain Nabi s.a.w. Ini kerana mahkamah yang sebenar ialah di akhirat kelak. Segala kes akan dibicarakan semula dengan seadil-adilnya.
6. Cenderung jiwa kepada golongan yang zalim merupakan satu dosa dan membawa kepada neraka. Apatahlagi menyediakan hujah dan bertindak membela perbuatan yang zalim. Firman Allah dalam Surah Hud ayat 113:-
وَلَا تَرۡكَنُوٓاْ إِلَى ٱلَّذِينَ ظَلَمُواْ فَتَمَسَّكُمُ ٱلنَّارُ وَمَا لَكُم مِّن دُونِ ٱللَّهِ مِنۡ أَوۡلِيَآءَ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ
(maksudnya) “Jangan kamu cenderung kepada orang-orang yang zalim, nanti api neraka akan menyentuh kamu, sedangkan tiada bagi kamu pelindung-pelindung selain Allah dan kamu tidak akan ditolong”
Maka tindakan para peguam yang membela kes-kes yang mereka tahu zalim atau salah, merupakan perbuatan yang membawa kepada neraka.
7. Sabda Nabi s.a.w dalam hadis yang lain:-
مَنْ أَعَانَ عَلَى خُصُومَةٍ بِظُلْمٍ، أَوْ يُعِينُ عَلَى ظُلْمٍ، لَمْ يَزَلْ فِي سَخَطِ اللَّهِ حَتَّى يَنْزِعَ
Sesiapa yang menolong sesuatu pertelingkahan dengan cara yang zalim, atau menolong atas satu kezaliman maka dia sentiasa dalam kemurkaan Allah sehingga dia meninggalkannya (bertaubat).
(Riwayat Ahmad, Abu Daud, Ibn Majah -lafaz di atas lafaz Ibn Majah-, al-Hakim dalam al-Mustadrak. Al-Hakim menilai sahih ini sebagai sahih, disetujui oleh al-Zahabi. Al-Albani juga menilai sebagai sahih)
Hadis ini jelas menyatakan menolong pihak yang batil atau zalim dengan penghujahan yang batil atau zalim menyebabkan kemurkaan Allah. Hanya taubat yang dapat menghilangkan kemurkaan itu. Jika penghujahan itu telah menyebabkan kezaliman kepada pihak yang lain, maka hendaklah peguam itu memohon kemaafan pada pihak yang dizalimi. Ini kerana syarat taubat yang membabit kezaliman kepada pihak lain ialah dengan memohon maaf atau meminta halal.
8. Segala pendapatan yang diperolehi untuk membela kes-kes yang diketahui salah atau batil atau zalim adalah pendapatan yang haram. Janji Allah kepada mereka seperti yang disebut dalam hadis Nabi s.a.w riwayat al-Imam al-Bukhari:-
إِنَّ رِجَالًا يَتَخَوَّضُونَ فِي مَالِ اللَّهِ بِغَيْرِ حَقٍّ، فَلَهُمُ النَّارُ يَوْمَ القِيَامَةِ
“Sesungguhnya lelaki-lelaki yang terlibat dengan harta Allah tanpa cara yang benar, maka bagi mereka itu nereka pada Hari Kiamat”
9. Maka, para peguam hendaklah sentiasa ingat akan perintah Allah dalam al-Quran yang melarang tolong menolong dalam dosa dan permusuhan. Firman Allah dalam Surah al-Maidah ayat 2:
وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلا تَعَاوَنُوا عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ
(maksudnya) “Dan bertolong menolonglah atas kebaikan dan takwa. Jangan kamu tolong menolong atas dosa dan permusuhan. Bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah sangat keras balasanNYA”.
10. Para peguam perlu diingatkan, sesungguhnya pembelaan perkara yang batil itu memenangkan pihak yang diwakili tetapi menzalimi pihak yang ditentang. Kezaliman itu akan dituntut dalam kehidupan di dunia dan di akhirat. Jika ia membabitkan harta atau nyawa atau maruah atau apa sahaja, maka doa pihak yang dizalimi akan memburu orang yang zalim. Kehidupan itu bukan sahaja di mahkamah, tetapi di luar mahkamah ada kehidupan sebenar peguam itu sendiri. Demikian kehidupannya di akhirat. Allah tidak lupa kepada orang yang zalim. Maka berhati-hati bagi setiap kes yang diambil dan dibela agar tidak menzalimi pihak yang lain.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Elak Solat Laju-Laju & Buat Dengan Tenang. Ini Panduan Lakukan Solat Sunat Tahajjud Jadi Lebih Berkat!
Alangkah bertuah seseorang itu jika dikejutkan oleh Allah di tengah malam daripada tidur yang lena.
Jangan marah jika dikejutkan kerana ada hikmah tertentu yang Allah berikan. Dan salah satunya adalah supaya mengingatiNya dengan mengerjakan solat sunat Tahajud.
Namun ada antara kita yag tidak tahu cara terbaik untuk mengerjakan Solat Tahajjud ini. Dalam perkongsian di laman sosial Facebook Majlis Ilmu memberitahu cara untuk melakukan Solat Tahajjud ini.
Ada cara tertentu dan paling penting jangan buat laju-laku dan diakhiri dengan melakukan solat witir.
Boleh juga dapatkan barangan keperluan solat di sini
MACAM MANA NAK BUAT SOLAT TAHAJUD
1. Waktu ikutlah kesesuaian kita. Jika ingin menunaikannya sekitar 4.00 pagi pun boleh dan waktunya hinggalah sebelum subuh.
2. Niat di dalam hati “aku melakukan solat sunat tahajud kerana ALLAH” .
3. Caranya, buat 2 rakaat salam, 2 rakaat salam .Terpulang kepada kemampuan masing-masing sama ada nak buat 2, 4, 6 atau 8 atau semampunya. Untuk permulaan 2 rakaat sudah memadai.
4. Tidak terkhusus dengan mana-mana surah, ikut hafalan masing-masing. Kalau tak mampu baca quran dan surah yg hanya mampu dihafal itu cuma surah Al-Ikhlas , “Qulhuallah hu ahad…” maka silakan baca surah yg sama pada setiap rakaat. Solat tetap sah dan terbaik.
5.Jadi lamakan sujud dan mintak doa kepada Allah apa saja yang kita hajatkan. Kata para ulamak kita boleh berdoa dalam bahasa apa yang kita faham. Sah tahajud walaupun kita baca doa dalam bahasa melayu.
6.Jangan solat laju-laju dan yang penting buat setenang-tenangnya. Selangilah setiap 2 rakaat itu dengan istighfar dan mana-mana zikir yg kita hafal.
7.Jika dah buat tahajud maka tutupilah tahajud itu dengan 1 rakaat witir sekiranya witir belum dibuat selepas isyak. Kalau sudah solat witir selepas isyak maka tak perlu lagi buat witir selepas tahajud.
Semoga memberi manfaat. Aaminn
SENANGKAN…?
Kredit Kuliah Studios
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI