Siapa yang tidak mengenali vokalis kumpulan Caliph Busker, Azmi Saat, 33 tahun yang memegang status Orang Kelainan Upaya.
Biarpun OKU, namun Azmi diberi anugerah luar biasa apabila dikurniakan suara yang sangat sedap di halwa telinga.
Malah status OKU ini tidak pernah menghalang dia untuk maju kehadapan, sebaliknya terus berusaha untuk berjaya seperti insan normal lain.
Menurut Azmi dalam artikel di Sinar Harian, sejak bergelar artis dia nyata dapat mengembangkan bakat nyanyian dan muzik pada ruang lebih besar.
“Kalau dulu, saya hanya menyanyi di jalanan dengan kelompok peminat yang kecil. Malah saya hanya melakukan rutin yang sama kerana keterbatasan diri.
“Bila masuk industri, kehidupan berubah 360 darjah. Banyak peluang orang bagi untuk saya bawa bakat sejauh mana yang mampu tanpa sebarang prejudis,” ujarnya.
Berjaya beli rumah sendiri
Malah dengan usaha dan kesungguhan tanpa jemu ini, Azmi mampu tersenyum dan bersaing secara terbuka dengan rakan lain.
Banyak perubahan telah berlaku dan katanya jika dulu pendapatan hanya cukup makan tetapi kini dia mampu membeli rumah sendiri yang bakal siap tidak lama lagi.
“Sekarang, alhamdulillah saya berjaya membeli rumah sendiri dan bakal siap untuk diduduki tidak lama lagi. Dalam masa yang sama, saya juga dalam proses mengumpul barang-barang muzik untuk keperluan studio milik saya sendiri nanti.
“Kalau tak berada di sini hari ini, mungkin impian untuk buka studio tidak akan terlaksana,” luah Azmi yang pernah mencari rezeki menerusi kerja mengurut.
KREDIT FOTO: INSTAGRAM AZMI
Artikel Berkaitan: Berkat Sayang Isteri , Rezeki Azmi Caliph Buskers Terus Murah
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ini Hukumnya Pegang Anjing Dalam Lakonan & Untuk Tujuan Peliharaan
SOALAN:
Assalamualaikum, saya ada sedikit kemusykilan mengenai hukum pegang anjing. Boleh kah kita pegang anjing atau usap-usap kepalanya hanya untuk lakonan dalam filem, kemudian samak selepas habis pengambaran?.
JAWAPAN:
Alhamdulillah, segala puji dan syukur diucapkan kepada Allah SWT, selawat dan salam kami panjatkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, kepada ahli keluarga Baginda, para sahabat, serta golongan yang mengikuti jejak langkah Baginda Rasulullah SAW sehingga hari kiamat.
Kami menerima banyak persoalan berkenaan polemik isu menyentuh anjing yang berlaku di Malaysia. Bahkan sebelum ini, kami telah mengeluarkan banyak artikel berkenaan isu yang melibatkan anjing seperti program “I want to touch a dog”, Penyakit Anjing Gila: Bahaya dan Hukumannya, Kisah Pemuda bersama Anjing dan sebagainya.
Melalui isu ini dapat ditekuni bahawasanya terdapat perbezaan hukum di antara ulama’ empat mazhab mu’tabar. Namun di Malaysia konsep pemahaman agama Islam yang berorentasikan Mazhab Syafie telah zaman-berzaman dipraktikkan dan merupakan budaya masyarakat setempat yang perlu diraikan. Maka kami akan kemukakan jawapan menerusi Mazhab Syafie.
Anjing adalah termasuk sebagai najis mughallazah iaitu najis berat. Sama ada yang digunakan untuk berburu atau tidak, yang kecil atau yang besar. Ini berdasarkan hadis daripada Abu Hurairah R.A. Kata beliau :
كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَأْتِي دَارَ قَوْمٍ مِنَ الأَنْصَارِ وَدُونَهُمْ دَارٌ ، قَالَ : فَشَقَّ ذَلِكَ عَلَيْهِمْ ، فَقَالُوا : يَا رَسُولَ اللهِ ، سُبْحَانَ اللهِ تَأْتِي دَارَ فُلاَنٍ ، وَلاَ تَأْتِي دَارَنَا ، فقَالَ : فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : لأَنَّ فِي دَارِكُمْ كَلْبًا ، قَالُوا : فَإِنَّ فِي دَارِهِمْ سِنُّوْرًا ، فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : إِنَّ السِّنُّوْرَ سَبُعٌ
Maksudnya :” Nabi SAW pernah masuk ke rumah seorang Ansar dan Nabi juga pernah tidak masuk ke rumah seorang Ansar yang lain. Abu Hurairah berkata : Perbuatan tersebut menyebabkan mereka terasa. Mereka berkata : Wahai Rasulullah, Maha Suci Allah, engkau masuk ke rumah fulan dan tidak masuk ke rumah kami. Nabi SAW bersabda : Ini kerana di dalam rumah kamu ada anjing. Mereka berkata : Di dalam rumah mereka terdapat sinnur (sejenis kucing yang disebut juga felidae). Maka Nabi SAW menjawab : Sesungguhnya sinnur itu adalah haiwan liar.”
(Hadis riwayat Imam Ahmad, No. 8324 di dalam Musnad)
Merujuk kepada Mazhab Syafie, setiap inci bagi seekor anjing itu adalah dikira sebagai najis. Sepertimana yang dikatakan oleh Imam al-Nawawi;
واعلم أنه لا فرق عندنا بين ولوغ الكلب وغيره من أجزائه فإذا أصاب بوله أو روثه أو دمه أو عرقه أو شعره أو لعابه أو عضو من أعضائه شيئا طاهرا في حال رطوبة أحدهما وجب غسله سبع مرات إحداهن بالتراب
Maksudnya; “Ketahuilah, tidak ada perbezaan di kalangan kami antara jilatan anjing dengan selainnya; daripada anggota-anggota anjing. Apabila terkena kencingnya, najisnya, darahnya, peluhnya, bulunya, air liurnya atau mana-mana anggota dari anggota badannya yang bersih ketika ia sedang berada pada keadaan apa sekalipun, maka wajib membasuhnya dengan tujuh kali basuhan dan salah satu daripadanya adalah tanah.
(Rujuk Al Minhaj bi Sharh Sahih Muslim, m/s 185)
Menyentuh anjing secara sengaja kerana menajiskan diri tanpa tujuan atau hajat adalah haram di sisi Islam. Sepertimana yang dinyatakan oleh Imam al-Bujairimi dan Sheikh Ibnu Hajar al-Haithami:
التضمخ بالنجاسة إنما يحرم
Maksudnya: Menyentuh najis secara sengaja ia adalah Haram.
(Rujuk Hasyiah Bujairami ala Syarah Manhaj al-Tullab, m/s 105 dan Hawasyi Tuhfah al-Manhaj bi Syarah al-Manhaj, m/s 174).
Kesimpulan di dalam isu ini, kami berpendapat menyentuh anjing atau mengusap kepalanya dengan tujuan lakonan dalam filem adalah tidak dibenarkan kerana dilakukan dengan sengaja tanpa sebab yang diizinkan oleh syara’. Jika menyentuhnya membawa kepada dosa dan sewajibnya menyamak tangan selepas sesi pengambaran dengan 7 kali basuhan air mutlak dan salah satu daripadanya air yang bercampur tanah.
Namun begitu, terdapat rukhsah bagi mereka yang membela atau memegang anjing yang didahulukan hajat dan keperluan selari dengan kehendak syara’. Ini berdasarkan dalil daripada hadis Nabi SAW:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَنْ أَمْسَكَ كَلْبًا، فَإِنَّهُ يَنْقُصُ كُلَّ يَوْمٍ مِنْ عَمَلِهِ قِيرَاطٌ، إِلَّا كَلْبَ حَرْثٍ أَوْ مَاشِيَةٍ
Maksudnya; “barangsiapa yang membela anjing, maka sesungguhnya mengurangi pada setiap hari dari amalannya satu qirat, kecuali anjing untuk pengawasan atau anjing menjaga binatang ternakan”.
(Hadis riwayat Bukhari, No. 2322)
Dari hadis tersebut, ia merupakan keizinan bagi mereka yang mahu membela anjing dengan disertakan hajat dan tujuan iaitu sebagai haiwan pemburu; atau pemandu jalan untuk orang buta sekiranya amat memerlukan dan tiada orang lain yang dapat membantu; atau tujuan keselamatan pihak berkuasa seperti Polis dan Kastam dan juga untuk mengawal keselamatan di sekitar rumah; atau sebagai haiwan penjaga untuk menjaga haiwan ternakan.
WallahuA’lam.
Artikel Berkaitan: Rambut Terkeluar Ketika Solat, Hukumnya Kena Ulang Semula Atau Tak? Ini Penjelasan Ustaz Azhar Idrus!
SUMBER: PEJABAT MUFTI WILAYAH
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Indonesia Berduka, Masjid Seluruh Negara Diminta Lakukan Solat Jenazah Ghaib Untuk 53 Krew Yang Mati Syahid
Tiada apa yang lebih menduka citakan apabila berita gembira yang ditunggu berakhir dengan kematian. Lebih memilukan jika jenazah ada di depan mata, kita masih boleh menatapnya walau kaku tetapi tragedi menimpa 53 anak kapal selam KRI Nanggala -402 sememangnya amat menyedihkan kerana jasad masih terkubur di dasar laut pada kedalaman 838 meter.
Kesemua mereka disahkan meninggal dunia dan dikategorikan sebagai mati syahid selepas kapal selam ini terpecah kepada tiga bahagian akibat tekanan air di dasar laut.
Dalam kes mati syahid ini, untuk pengetahuan semua, syahid terbahagi kepada tiga kategori iaitu syahid dunia yang perlu dilayani sebagai seorang syahid dan dikebumikan tanpa dimandi serta dikapan terlebih dahulu, namun ia tidak syahid di sisi ALLAH kerana tiada keikhlasan disebabkan berjuang dan mati kerana riak atau kepentingan peribadi tertentu.
Manakala syahid kedua pula adalah syahid akhirat dan jenazah perlu dikapan, dimandi dan disolatkan seperti jenazah orang Islam lain serta tergolong dalam kalangan orang meninggal dunia kerana mempertahankan keluarga, harta benda dan kampung halamannya dan jenazah akan diberi pahala syahid oleh ALLAH SWT.
Biasanya kes syahid akhirat ini melibatkan wanita yang mati ketika melahirkan anak, orang yang mati kerana sakit perut, terkena wabak taun, mati lemas dan sebagainya.
Manakala syahid dunia akhirat pula iaitu seseorang terbunuh dalam peperangan menentang musuh demi menegakkan kedaulatan agama ALLAH dengan ikhlas semata-mata bagi mencari reda-Nya.
Masjid di seluruh Indonesia diminta adakan solat jenazah ghaib
Pimpinan Pusat Dewan Masjid Indonesia (PP DMI) merakamkan takziah di atas kejadian yang menimpa kesemua anak kapal kapal selam KRI Nanggala- 402 ini.
Ditandatangan oleh Ketua Umum DMI Hm Jusuf Kalla dan Setiausaha Agung DMI H Imam Adarugutni di Jakarta hari. Dalam satu kenyataan dikeluarkan, PP DMI menyeru, mengajak dan mengharapkan keseluruhan Pimpinan DMI Wilayah, Daerah, Cawangan dan Ali DMI serta masjid di seluruh Indonesia mengadakan solat jenazah ghaib bagi kesejahteraan anak kapal yang masih terkubur di dasar laut pada kedalaman 838 meter ini.
Antara doa yang diminta termasuklah:-
- Melakukan solat jenazah ghaib secara berjemaah atau bersendirian iaitu pada waktu Isyak selepas solat Isyak dan sebelum solat tarawih.
- Mendoakan agar 53 anak kapal KRI Nanggala 402 yang gugur sebagai syuhada mendapat tempat terbaik di sisi Allah taala, Tuhan Yang Maha Esa.
- Mendoakan agar seluruh ahli keluarga terlibat diberi kekuatan dan ketabahan zahir dan batin serta sentiasa memperoleh rahmat dan berkah dari Allah SWT.
- Memohon agar pihak pemerintah memberikan perhatian kepada ahli keluarga para syuhada ini.
Sumber : TribunNews
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Tak Perlu Nak Dipaksa Puasa, Kalau Budak Tu Tak Larat. Patut Lebih Risaukan Solatnya” – Dr Khairul Faizie
Tahun ini Ramadan yang cukup bermakna kerana dapat berkumpul bersama semua ahli keluarga di rumah.
Malah kita juga sentiasa ada bersama keluarga memandangkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sehingga 12 Mei depan.
Inilah masanya kita sebagai ketua keluarga menjadi contoh yang baik kepada ahli keluarga.
Boleh untuk mengajar anak-anak untuk mula belajar berpuasa kerana mereka tidak terlalu kepenatan seperti tahun sebelumnya kerana perlu pergi ke sekolah.
Namun begitu, janganlah hanya mengajar mereka berpuasa tanpa solat. Tiada gunanya berpuasa tetapi tidak solat.
Malah sebenarnya jangan paksa anak berpuasa jika mereka tidak mampu lakukannya terutama yang belum baligh. Lebih elok mengajar mereka bersolat sejak kecil lagi.
Perkongsian lelaki ini Dr Khairul Faizie yang berkongsi kisahnya tahun lalu di laman sosial Facebook yang boleh kita jadikan pengajaran dalam mendidik anak menjadi khalifah mulia.
Aku teringat kisah patient aku, Ramadan 2- 3 tahun lepas. Kisahnya si emak datang bawa si anak yang sekolah darjah 4 atau 5 ( aku lupa ). Anaknya sakit perut. Anaknya sakit perut sebab berpuasa. Anaknya tak larat nak puasa, penat ke sekolah ( itu alasan anak), tapi si emak tetap paksa anak puasa, sampai budak tu sakit perut ala gastrik, dan datang ke klinik untuk dapat rawatan.
Beginilah..
Aku teringat pesan Almarhum Dato Seri Abu Hassan Din Al Hafiz tentang puasa bagi kanak kanak. Almarhum bagi nasihat yang lebih kurang begini :
“Ramai antara kita yang beria ia menekankan latihan puasa kepada anak anak kecil, which is good as an early exposure.Cuma tak ramai yang menekankan latihan SOLAT.
Ramai yang bangga dan siap beritahu orang anaknya umur 6- 7 tahun berjaya puasa Ramadan penuh sebulan, tapi adakah anak itu disuruh solat? Anak tu penuh tak solat 5 waktu sehari semalam?
Di mana kita nak letak pahala puasa itu, kalau tidak solat?
Tak salah latih anak puasa, tapi amat salah kalau tak latih anak solat. Umur 7 tahun dah perlu disuruh solat. Mungkin masa tu buat satu waktu sehari. Umur 8, dah boleh buat 2 waktu sehari, by the time umur 10 tahun, boleh dipukul ( DENGAN HIKMAH) andai anak tidak mahu solat. “
Puasa ni antara syarat WAJIB nya ialah BALIGH.
Budak sekolah darjah 4, darjah 5 dah baligh ke?
Tak perlu lah nak dipaksa puasa kalau budak tu tak larat.
Yang dewasa pun boleh berbuka kalau tak larat / tak sihat, ini kan pulak budak umur 10 tahun.
Jangan risau sangat tentang puasa, risaukan tentang solat.
Datuk Seri Hassan Din berkata juga:
” Kalau anak kita dah biasa dengan solat ( jaga solatnya), maka Insya Allah dia akan jaga puasa nya”
Orang yang solat, amat amat jarang dia tak puasa.
Tapi orang yang puasa, belum tentu dia solat.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI