Train to Busan, Alive, World War dan terkini di Netflix siri All of Us Are Dead mengisahkan sekumpulan pelajar diserang zombie yang mengganas. Ia jelas mendebarkan kerana setiap dari kita berusaha untuk menyelamatkan diri dari terkena gigitan.
Terlalu banyak menonton siaran tv barangkali ada membuatkan seseorang menjangkaui imaginasi kehidupan itu sendiri.
Walau nampak seakan “pertanyaan tak masuk akal ” namun satu persoalan telah ditanya kepada bekas Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri di twitternya mengenai zombie.
“Salam @drzul_albakri saya dah lama tertanya-tanya. Kalau dekat Malaysia ni tiba-tiba ada zombiekan, lepas tu Muslim nie jadi zombie, kira mati syahid tak? Saya serius nak tahu nie, bukan main-main.
Dan jawapan dari Menteri Agama ini ialah “JAUH SAUDARI FIKIR, RISAU PULAK SAYA”.
Soalan sebegini tidak hanya ditanya kepada Datuk Dr Zulkifli tapi Ustaz Adnin Roslan juga pernah ditanya dan jawapan dari Ustaz Adnin, tiada manusia akan menjadi zombie langsung.
Ada juga komen “lawak” dari netizen tapi seperti kata individu yang bertanya, dia benar-benar ingin tahu, “jangan la marah-marah” katanya sambil membuat emoji tanda nangis.
Sejujurnya tiada pertanyaan yang salah, ia satu tindakan berani bertanya kerana kita ingin mencari jawapan. Moga kita terus sama-sama belajar di masa akan datang.
https://www.tiktok.com/@adninroslan/video/7061961033979530522?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id6973624686812366338
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Dosa Kita Akan Dipadam Dengan Makan & Menyalin Pakaian, Ini Hadis Mengenainya
Betapa Allah sayangkan umatNya. Di saat kita mungkin merasakan ada melakukan dosa-dosa dan sentiasa memohon keampunan dari Allah taala, sebenarnya amat mudah Allah menghapuskan dosa walau hanya di saat kita sedang makan mahupun melakukan perbuatan menyalin pakaian.
Dalam satu perkongsian oleh Ustaz Azhar Idrus di fbnya memaklumkan dosa akan terhapus sebab makan mahupun menyalin pakaian. Baca kemusykilan ditanya oleh seorang pembaca kepadanya.
Saya ada dua soalan pasal perkara yang memadamkan dosa yang telah dilakukan.
Bagaimana dikatakan dosa bolih terhapus sebab makan dan pakai baju? Ada saya baca dalam satu posting dalam facebook.
Adakah benar dosa diampun sebab susah hati? Jadi kalau kita susah hati sebab duit tak ada pun hapus dosa kita juga ke?
Jawapan :
Memang benar di antara sebab diampunkan dosa seorang mukmin itu ialah ketika dia makan dan memakai pakaian.
Telah diriwayatkan daripada Anas bin Malik r.a. sungguhnya Rasulullah saw telah bersabda :
مَنْ أَكَلَ طَعَامًا ثُمَّ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَطْعَمَنِي هَذَا الطَّعَامَ وَرَزَقَنِيهِ مِنْ غَيْرِ حَوْلٍ مِنِّي وَلاَ قُوَّةٍ غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَمَا تَأَخَّرَ وَمَنْ لَبِسَ ثَوْبًا فَقَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي كَسَانِي هَذَا الثَّوْبَ وَرَزَقَنِيهِ مِنْ غَيْرِ حَوْلٍ مِنِّي وَلاَ قُوَّةٍ غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَمَا تَأَخَّرَ
Artinya : “Barangsiapa makan akan satu makanan kemudian dia berkata : Segala puji bagi Allah yang telah memberi aku makan akan makanan ini dan merezekikan aku makanan ini dari ketiadaan upaya daripada aku dan ketiadaan kekuatan necsaya diampunkan baginya apa yang telah lalu dari dosanya dan apa yang terkemudian.
Dan barang siapa memakai ia akan satu pakaian lalu dia berkata : Segala puji bagi Allah yang memakaikan aku akan pakaian ini dan merezekikan aku pakaian ini dari ketiadaan upaya daripada aku dan ketiadaan kekuatan nescaya diampunkan baginya apa yang telah lalu daripada dosanya dan apa yang terkemudian.” (Hadith riwayat Abu Daud & Tirmizi).
Hadith ini menerangkan bahawa siapa yang makan dari suatu rezeki yang diberikan olih Allah kepadanya lalu dia memuji akan Allah atas nikmat tersebut maka Allah akan menghapuskan dosanya yang telah lalu dan yang terkemudian.
Dan begitu juga dengan orang yang memakai akan pakaian kemudian dia memuji akan Allah atas nikmat tersebut maka dosanya yang telah lalu dan akan datang juga diampunkan oleh Allah Taala.
Dan berkenaan soalan kedua memang benar apabila seorang mukmin ditimpa kesusahan dalam hatinya juga adalah penyebab dosanya diampunkan olih Allah Taala.
Telah diriwayatkan daripada Aisyah r.a. Rasulullah saw bersabda :
ما مِن مُصِيبَةٍ تُصِيبُ المُسْلِمَ إلَّا كَفَّرَ اللَّهُ بها عنْه، حتَّى الشَّوْكَةِ يُشاكُها
Artinya : “Tiada dari musibah yang menimpa seorang Islam melainkan Allah menghapuskan dengan sebabnya daripadanya sehingga duri yang mencucuknya.” (Hadith riwayat Bukhari)
Dan lebih jelas lagi sebuah hadith yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. Rasulullah saw bersabda :
مَا يُصِيبُ المُسْلِمَ ، مِنْ نَصَبٍ وَلاَ وَصَبٍ ، وَلاَ هَمٍّ وَلاَ حُزْنٍ وَلاَ أَذًى وَلاَ غَمٍّ ، حَتَّى الشَّوْكَةِ يُشَاكُهَا ، إِلَّا كَفَّرَ اللَّهُ بِهَا مِنْ خَطَايَاهُ
Artinya : “Tiada menimpa akan seorang Islam dari kepenatan dan penyakit dan kegusaran dan kesedihan dan suatu yang menyakiti dan susah hati sehingga duri yang mencucuknya melainkan Allah menghapuskan dengan sebabnya dari segala kesalahannya.” (Hadith riwayat Bukhari)
Hadith-hadith ini menjadi dalil bahawa memuji Allah selepas makan dan minum itu menghapuskan dosa.
Dan begitu juga kesedihan yang menimpa seorang mukmin juga menjadi sebab dihapuskan dosanya olih Allah Taala dengan syarat dia sabar dengan musibah yang menimpanya dan redha dengan ketentuan Allah berlaku musibah itu atas dirinya.
Berkata Imam Al-Qastallani :
وفيه رد على قول القائل إن الثواب والعقاب إنما هو على الكسب والمصائب ليست منه بل الأجر على الصبر عليها والرضا بها فإن الأحاديث الصحيحة صريحة في ثبوت الثواب بمجرد حصولها وأما الصبر والرضا فقدر زائد لكن الثواب عليه زيادة على ثواب المصيبة.
Artinya : “Pada hadith ini menolak perkataan orang yang mengatakan pahala dan siksa hanyalah atas usaha dan segala musibah tidak termasuk usaha bahkan pahala itu ialah sebab atas sabar atas musibah itu dan redha dengan musibah itu. Maka sungguhnya sekelian hadith ini jelas pada menyabitkan pahala dengan semata-mata berlakunya musibah. Dan ada pun sabar dan redha itu maka sungguhnya yang lebih pula ia akan tetapi pahala atasnya itu bertambah atas pahala musibah.” (Kitab Irsyad As-Saari Syarah Sahih Al-Bukhari)
Kesimpulan :
Setiap kali orang mukmin makan dan minum kemudian dia ingat kepada Allah dan memuji-Nya atas nikmat yang telah diberikan nescaya akan diampunkan dosanya yang telah lalu dan yang kemudian akan tetapi disyaratkan bahawa makanannya itu dari harta yang halal.
Ada pun memakan yang haram maka yang pasti ialah semakin banyak menambah dosa.
Dan demikian juga dengan orang mukmin yang tiap kali memakai pakaian dia akan menyebut Alah dengan memuji-Nya atas nikmat tersebut nescaya diampunkan dosanya seperti itu juga.
Segala musibah yang menimpa orang mukmin daripada penyakit dan kesusahan dan kepenatan dan kesedihan dan lainnya yang dibencinya apabila dia redha dan sabar nescaya akan dihapuskan dosa dan kesalahannya sebab musibah tersebut.
Menurut jumhur ulamak dosa yang diampunkan itu ialah dosa kecil manakala sebahagian ulamak berkata segala dosa besar dan kecil.
wallahua’lam
ustaz azhar idrus
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Elak Berdua-duaan, Apatah Lagi Bersentuhan.’ Mentua Tiri Tak Sama Dengan Mentua Kandung
‘Elak berdua-duaan, apatah lagi bersentuhan.’ Mentua tiri tak sama dengan mentua kandung kerana mentua tiri tiada ikatan dengan suami atau isteri kita.
Oleh hal yang demikian, batas aurat dengan mentua tiri adalah sama seperti dengan yang bukan mahram kita kerana mentua kandung tak sama dengan mentua tiri.
Ikuti perkongsian Husna Ghani ini dan hadam baik-baik batasan di antara menantu dan mentua tiri.
Artikel Berkaitan:
Taraf Ibu Saudara Lebih Tinggi Dari Ibu Mentua. ‘Tak Bermakna Bila Berkahwin, Abaikan Ibu Mentua.’
Elak Berdua-duaan
Boleh ke tak iya kita nak salam dengan mentua tiri, sama ke kedudukan mentua kandung dengan mentua tiri ini.
Kalau bapa mentua kandung, maksudnya bapa kandung suami kita statusnya sudah tentu sama macam ayah kita sendiri.
Tak pakai tudung pun tidak menjadi masalah, hendak bersalaman pun dibenarkan dan sentuh pun tak batal wuduk kerana sudah jadi mahram kita.
Apatah Lagi Bersentuhan
Sebaliknya, kalau mentua tiri, dia tidak sama kerana mentua tiri tidak mempunyai ikatan mahram dengan kita bahkan bapa tiri (suami) tu dikira lelaki ajnabi.
Oleh hal demikian, sebaiknya kita perlu menjaga batas aurat serta kena tutup ‘full’ macam biasa. Berdua-dua pun kita kena elakkan apatah lagi nak bersentuhan.
Mentua Tiri Tak Sama
Sebagai contoh, hendak bersalaman time raya atau hendak peluk dan sebagainya itu, tak boleh iya.
Sebaliknya kalau dengan mertua kandung, sah saja akad kita sebagai menantu, hukumnya jadi haram berkahwin dengan mentua kandung itu sampai bila-bila.
Sekalipun kita ni sudah bercerai ataupun pasangan kita meninggal sebab menantu dan mentua ini adalah haram muabad tapi kalau dengan mentua tiri.
Dengan Mentua Kandung
Dalam kitab Mughni al-Muhtaj, karangan Syeikh Khatib Asharbini ada menyebut,
‘Kalau suami itu meninggal, tidak jadi kesalahan pun untuk isteri dia berkahwin dengan bapa tiri (suami) sebab kedudukan menantu tiri ini dia tak sama dengan menantu kandung.’
Baca Di Sini:
Kashoorga : Ingat ya mentua kandung tak sama dengan mentua tiri.
Sumber: Instagram Husna Ghani
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Dosa Bulanan Wanita, Sengaja Tangguh Mandi Wajib!
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Apa Hukum Tak Mahu Kahwin, Berdosa Ke? Ini Penjelasan Ustaz Azhar Idrus
Islam amat menggalakkan umatnya berkahwin atau bernikah. Mereka yang bernikah seperti sudah menyempurnakan sebahagian daripada agama.
Dalam al-Quran juga banyak dalil yang menunjukkan betapa sesuatu pernikahan itu sangat-sangat dituntut oleh agama.
Antaranya Surah Adz-Dzariyaat ayat 49;
“Dan segala sesuatu kami jadikan berpasang-pasangan, supaya kamu mengingat kebesaran Allah.”
Surah Yasiin ayat 3
“Maha Suci Allah yang telah menciptakan (hidupan) berpasangan-pasangan semuanya, baik dari apa yang ditumbuhkan oleh bumi dan dari diri mereka sendiri, maupun dari apa yang tidak mereka ketahui.”
Hukum tak nak kahwin
Namun begitu pada hari ini banyak gambaran negatif daripada perkahwinan membuatkan ada individu yang tidak berhasrat untuk berkahwin. Boleh jadi juga ada yang tiada niat mendirikan rumah tangga kerana halangan tanggungjawab, kesihatan dan sebagainya.
Dalam hal ini apakah hukumnya. Persoalan ini dijawab oleh pendakwah terkenal Ustaz Azhar Idrus dalam satu sesi ceramahnya.
“Apa hukumnya tak nak kahwin? Hukumnya tak berdosa. Yang berdosa tak kahwin tapi sekedudukan. Ini yang nabi kata bukan umatku.
“Nabi saw. bersabda, “Nikah itu sunnahku, siapa yang tidak suka dengan sunnahku maka ia tidak mengikuti jalanku.”
“Bagaimanapun ramai yang salah tafsir akan hadis ini mengatakan siapa yang tidak kahwin bukan umat nabi. Ini salah.
“Maksud hadis ini siapa yang tidak melaksanakan nikah tapi duduk berdua-duaan dengan perempuan bukan umat aku. Itu maksudnya.
“Ramai yang faham kalau tak bernikah nabi tak mengaku umat. Bukan begitu. Lihat ramai mana ulamak yang tidak berkahwin.
“Tapi sekiranya kita berkahwin kita beruntung, kerana sekurang-kurangnya ada seorang yang mendoakan kita sekali saja iaitu anak.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI