Selalunya apabila kita makan di luar, jarang sekali kita membersihkan meja selepas usai menjamu selera. Mungkin masing-masing terfikir mengapa perlu membuat itu semua sedangkan kita sudah membayar dan bukan makan percuma jadi biarlah pekerja di situ sahaja yang membersihkannya.
Ya! Memang ramai yang berfikiran demikian namun sebenarnya kita boleh ubah mentaliti ini. Berikut perkongsian dari penceramah bebas Firdaus Wong atau bro Firdaus.
Saya menjadikan satu kebiasaan untuk anak-anak saya iaitu apabila kami makan di luar, akan kami kumpulkan sisa makanan dan bersihkan meja bagi memudahkan pekerja untuk membersihkannya. Pada awalnya mereka pernah bertanya: “Kenapa kita nak bersihkan semua ni Daddy? Kan kita dah bayar dan pekerja akan bersihkan nanti?”
Well, soalan mereka ini valid cuma saya terangkan; “Ya betul kita dah bayar dan akan ada orang akan bersihkan cuma sebagai Muslim kita dididik untuk memudahkan urusan orang lain dan apa salahnya kita bantu bersihkan sedikit untuk mudahkan pekerja membersihkannya nanti?
MULA KEMAS SENDIRI
Nabi Sallalahu Alaihi Wasalam juga pernah sebut kalau kita mudahkan urusan orang di dunia, Allah mudahkan urusan kita di akhirat. Tambahan pula orang akan nampak kita sebagai Muslim ini pembersih dan suka membantu orang lain.”
Hari ini selepas mereka selesai makan, mereka pula kemas sendiri sambil berkata kepada saya; “Kan Daddy kata kita mudahkan urusan orang lain jadi kita bersihkanlah untuk mudahkan urusan orang lain. Kitakan Muslim.”
Alhamdulilah.. Mereka semakin faham. Moga usaha kita yang sedikit tetapi istiqomah ini akan membuahkan hasil dengan akhlak yang baik pada generasi akan datang. Allahuma Ameen. Mungkin sahabat semua juga boleh melakukannya bersama anak-anak nanti tetapi mulakan dengan diri kita sebagai orang dewasa ya…
Semoga amalan yang diterapkan oleh bro Firdaus ini kita cuba pula aplikasikan dalam kehidupan harian kita. Amalan yang baik itu wajar kita ‘perturunkan’ kepada anak-anak bagi membentuk generasi yang berhemah.
Sumber kredit: FB: Firdaus Wong Wai Hung
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Bersahur Pun Boleh Dapat Pahala, Ibadah Mudah Yang Diberikan Ganjaran- Dr. Maza
Perbezaan yang ketara antara puasa umat Islam dengan umat-umat yang terdahulu ialah dapat dilihat pada amalan bersahur.
Daripada Amru bin al-Ash bahawa bersabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud, Perbezaan antara puasa kita (umat Islam) dengan Ahli Kitab ialah makan sahur. (Riwayat Muslim).
Umat-umat terdahulu berpuasa tanpa bersahur. Sedangkan umat Islam disunatkan bersahur. sebagaimana yang ditunjukkan sendiri oleh Rasulullah s.a.w. bahawa mereka yang bersahur akan mendapat pahala dan dijanjikan dengan keberkatan.
SOALAN:
Saya tinggal serumah dengan beberapa orang kawan. Ada kalangan kami yang berpuasa tetapi selalu tidak bangun sahur. Katanya ‘dia tahan’ walaupun tak bersahur. Ada yang sahur terlalu awal, seawal jam 2 pagi. Ada yang sahur ‘siap-siap’ sebelum tidur kerana malas hendak bangun. Ada yang jika bangun hampir waktu subuh, dia kata dah tamat waktu sahur, sekalipun belum azan lagi, dia tetap tak mahu sahur. Saya cuba berikan nasihat kepada kawan-kawan sekadar yang saya faham. Bolehkah berikan panduan apa yang terbaik kepada kami?
JAWAPAN:
Selamat menyambut Ramadan semoga kita semua dirahmati Allah. Alhamdulillah, saudara dan sahabat-sahabat saudara berpuasa. Ini menandakan tanggungjawab sebagai Muslim masih lagi kuat dalam jiwa saudara-saudara sekelian. Puasa adalah ibadah yang melambangkan keikhlasan. Jika seseorang itu benar-benar berpuasa, tanda adanya keikhlasan yang besar dalam penghayatan Islamnya. Saudara pula merupakan sahabat yang baik, yang mempunyai kesedaran bagi diri sendiri dan juga rakan-rakan untuk mengamalkan amalan yang menepati sunnah Nabi s.a.w. Semoga Allah membanyakkan pemuda seperti saudara dan diberikan pahala yang besar.
Ada pun persoalan saudara tentang sahur itu, maka saya jawab berdasarkan beberapa perkara berikut;
1. Sahur itu adalah sunnah. Sekalipun ia tidak diwajibkan, namun amat-amat digalakkan. Bahkan ia dijadikan pembeza antara sahur Muslim dan sahur Yahudi.
Sabda Nabi s.a.w:
فَصْلُ مَا بَيْنَ صِيَامِنَا وَصِيَامِ أَهْلِ الْكِتَابِ، أَكْلَةُ السَّحَرِ
“Pembeza antara puasa kita dan puasa Ahli Kitab adalah makan sahur”. (Riwayat Muslim).
Maka kita berpuasa kerana ingin mengabdikan diri kepada Allah dan kita berlumba-lumba melakukan perkara yang disukai Allah pada bulan Ramadan ini, maka ikutilah sunnah Nabi s.a.w termasuk dalam bersahur. Besarnya rahmat Allah, sehingga seseorang yang bangun bersahur agar dia bertenaga esok harinya ketika berpuasa, dihitung sebagai ibadah yang diberi ganjaran.
2. Allah jadikan keberkatan dalam bersahur.
Sabda Nabi s.a.w :
تَسَحَّرُوا فَإِنَّ فِي السَّحُورِ بَرَكَةً
“Bersahurlah, sesungguhnya pada sahur itu ada keberkatan”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Barakah adalah sesuatu yang mustahak dalam kehidupan ini. Insan mungkin memiliki berbagai perkara, tetapi jika ianya tidak diberkati Allah, maka segala kebaikan yang diharapkan akan hilang. Mencari keberkatan adalah suatu yang teramat penting dalam hidup ini. Dalam sahur itu ada keberkatan buat puasa yang bakal dilaksanakan dan kehidupan individu yang berpuasa secara umumnya. Semoga kita memperolehinya.
3. Bersahur itu terhasil dengan memakan apa-apa makanan yang halal, atau meminum apa-apa minuman yang halal.
Sabda Nabi s.a.w:
تَسَحَّرُوا وَلَوْ بِجَرْعَةٍ من ماء
“Bersahurlah walaupun seteguk air” (Riwayat Ibn Hibban, hadis hasan)
4. Berdasarkan hadis, kita digalakkan bersahur dengan tamar.
Nabi s.a.w bersabda:
نِعْمَ سَحُورُ الْمُؤْمِنِ التَّمْرُ
“Sebaik-baik sahur orang mukmin ialah tamar”. (Riwayat Abu Daud, Ibn Hibban dan al-Baihaqi, sanadnya sahih).
Maka dengan ini, kita bukan sahaja digalakkan berbuka puasa dengan tamar, kita juga digalakkan untuk bersahur dengan tamar. Maka, ambillah sekurang-kurangnya sebiji tamar semasa bersahur semoga mendapat pahala tambahan. Pada tamar ada kelebihan yang memberikan kekuatan untuk seseorang berpuasa.
5. Kita disunnahkan untuk melewatkan sahur. Perkataan sahur itu sendiri merujuk kepada akhir malam atau sepertiga akhir malam.
Ini seperti firman Allah:
وَبِالْأَسْحَارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ
(maksudnya) “Pada waktu sahur mereka memohon keampunan” (Surah Ali ‘Imran: 17).
Bersahur terlalu awal bukanlah sesuatu yang digalakkan sebaliknya disunnahkan melewatkannya.
Kata Zaid bin Thabit:
تَسَحَّرْنَا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، ثُمَّ قَامَ إِلَى الصَّلاَةِ»، قُلْتُ: كَمْ كَانَ بَيْنَ الأَذَانِ وَالسَّحُورِ؟ ” قَالَ: «قَدْرُ خَمْسِينَ آيَةً
“Kami bersahur bersama Rasulullah, kemudian terus pergi untuk bersolat (Subuh)”. Anas bin Malik bertanya beliau: “Berapa lama antara sahur azan dan sahur tersebut?”. Jawab Zaid: “Kadar 50 ayat (al-Quran)”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Hadis ini menunjukkan bahawa betapa lewatnya sahur Nabi s.a.w. Jika 50 ayat dibaca, kadarnya lebih kurang beberapa minit. Di tempoh itulah Nabi s.a.w menghentikan sahur untuk bersiap menuju solat.
6. Waktu sahur berlanjutan sehinggalah masuknya waktu subuh. Andaian bahawa puasa itu mesti bermula sepuluh atau dua puluh minit sebelum subuh adalah tidak tepat. Hadis Zaid di atas tadi, bukan menunjukkan sahur itu wajib berhenti kadar 50 ayat sebelum azan, tetapi menunjukkan amalan Nabi s.a.w yang dilihat oleh Zaid.
Buktinya, Aisyah r.a menyebut:
أَنَّ بِلاَلًا كَانَ يُؤَذِّنُ بِلَيْلٍ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «كُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يُؤَذِّنَ ابْنُ أُمِّ مَكْتُومٍ، فَإِنَّهُ لاَ يُؤَذِّنُ حَتَّى يَطْلُعَ الفَجْرُ
“Sesungguh Bilal azan pada waktu malam (azan pertama Subuh, sebelum masuk waktu). Maka Rasulullah s.a.w pun bersabda: “Makan dan minumlah sehingga Ibn Ummi Maktum azan, kerana beliau tidak akan azan melainkan setelah masuk waktu fajar (subuh)” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Hadis ini menunjukkan pada zaman Nabi s.a.w ada dua kali azan bagi waktu subuh. Ini seperti yang diamalkan di kebanyakan dunia Islam terutamanya Mekah dan Madinah. Azan pertama sebelum masuk waktu, ia dilaungkan oleh Bilah bin Rabah. Azan kedua, oleh sahabat Nabi s.a.w yang merupakan seorang buta, beliau Abdullah ibn Ummi Maktum. Maka Nabi s.a.w mengizinkan seseorang yang hendak berpuasa itu makan sehingga azan kedua, iaitu masuk waktu subuh yang sebenar, maka barulah berhenti.
7. Al-Quran sendiri menjelaskan tentang hal ini dengan menyatakan:
وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ
(Maksudnya): “Makan dan minumlah kamu sehingga ternyata benang putih dari benang hitam dari waktu fajar, kemudian sempurnakanlah puasa sehingga waktu malam” (Surah al-Baqarah: 187).
Maka penentu bagi waktu terakhir sahur adalah masuknya waktu subuh yang sebenar, bukan beberapa minit atau belasan minit sebelum subuh.
Dalam riwayat Muslim, Nabi s.a.w bersabda:
لَا يَغُرَّنَّكُمْ مِنْ سَحُورِكُمْ أَذَانُ بِلَالٍ، وَلَا بَيَاضُ الْأُفُقِ الْمُسْتَطِيلُ هَكَذَا، حَتَّى يَسْتَطِيرَ هَكَذَا
“Jangan kamu tersilap disebabkan azan Bilal, ataupun warna putih yang memanjang sehinggalah kelihatan waktu fajar (sebenar)”.
8. Maka berdasar al-Quran dan hadis-hadis di atas, juga pelbagai riwayat yang lain, maka waktu ‘imsak’ yang sebenarnya bermula apabila masuknya waktu subuh, bukan beberapa minit atau belasan minit sebelum subuh. Maka, apabila seseorang bangun bersahur dan didapati waktu subuh belum masuk sekalipun hanya tinggal beberapa minit, dia tetap boleh memakan sahurnya sehinggalah masuknya waktu subuh.
9. Bersahur di samping membantu kita untuk lebih cergas semasa berpuasa, ia juga mendidik seseorang untuk bangun pada sepertiga yang akhir malam. Ini kerana waktu tersebut adalah waktu yang mempunyai kelebihan untuk ibadah dan dimustajabkan doa serta istighfar.
Dalam hadis, Rasulullah s.a.w bersabda:
ينْزِلُ رَبُّنَا تَبَارَكَ وَتَعَالَى كُلَّ لَيْلَةٍ إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْيَا حِينَ يَبْقَى ثُلُثُ اللَّيْلِ الآخِرُ يَقُولُ: مَنْ يَدْعُونِي، فَأَسْتَجِيبَ لَهُ مَنْ يَسْأَلُنِي فَأُعْطِيَهُ، مَنْ يَسْتَغْفِرُنِي فَأَغْفِرَ لَهُ
“Tuhan kita Yang Maha Berkat dan Agung turun setiap malam ke langit dunia, ketika hanya tinggal sepertiga malam yang akhir. Lalu berfirman: “Sesiapa yang berdoa kepadaKu, akan Aku perkenankan untuknya. Sesiapa yang meminta kepadaKu, akan aku berikanNya. Sesiapa yang memohon keampunan kepadaKu, akan Aku ampunkannya” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Hadis ini menunjukkan fadilat berdoa dan beristighfar pada waktu sepertiga malam yang akhir. Maka dengan seseorang bangun pada waktu tersebut memberikan peluang dan ruang kepadanya untuk berdoa dan memohon hajat kepada Allah pada waktu tersebut.
10. Puasa adalah proses mengabdikan diri kepada Allah S.W.T. Jika seseorang itu berpuasa serta mengikuti sunnah-sunnah bagi seseorang yang berpuasa, maka mudah-mudahan mencapai hakikat taqwa. Ia akan mendidik diri dengan berbagai kebaikan yang lain, termasuklah qiyamullail atau ‘bangun malam beribadah’. Sahur, salah satu program penting yang jika dihayati dengan baik, membentuk jika menjadi insan yang menghampirkan diri kepada Allah.
Sumber: Dr.Maza.com
VIDEO KASHOORGA:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ini Rupanya RAHSIA Sharifah Khasif Hafal Al-Quran, Ayuh Cuba Amalkan!
Mendengar lemak merdu suara empunya diri mengalunkan ayat-ayat suci al-Quran membuatkan jiwa seakan terusik. Lengkap dengan tajwid dan taranumnya, ramai terpesona dengan bacaan beliau seakan-akan terleka dibuai kemerduan suaranya.
Mesra dengan panggilan ustazah, Sharifah Khasif Fadzilah Syed Badiuzzaman bukan calang-calang wanita yang mampu menyampaikan bacaan Al-Quran dengan baik. Wanita berdarah Melayu-Yaman ini nyata memiliki aura tersendiri yang sukar diterjemahkan dengan kata-kata.
Sharifah Khasif menyifatkan zaman kanak-kanak yang dilaluinya tidak seindah insan lain kerana terpaksa menghafal Al-Quran setiap hari. Sikap bapanya yang agak garang membuatkan mereka adik-beradik takut untuk membantah dan hanya menurut perintah. Bagaimanapun, dia amat bersyukur kerana berkat didikan tersebut dia mampu menikmati kesenangan pada hari ini, selain dapat berbakti kepada masyarakat.
“Waktu malam kalau tak hafal kena tidur di luar. Memang 24 jam telinga mendengar bacaan Al-Quran dan boleh dikatakan sepenuh masa saya dengan kitab ini saja. Sekarang, saya banyak berlatih dalam kelas. Mengajar dalam kelas bukan kerana saya hendak duit atau sebagainya tapi sebab saya takut tak ada masa hendak berlatih lagi,” jelasnya yang mengadakan kelas membaca Al-Quran pada setiap hari Isnin, Rabu dan Jumaat yang mana ia terbuka untuk kelas umum dan secara tertutup untuk golongan VIP.
Dicungkil tentang rahsia beliau mudah mengingat ayat-ayat Al-Quran yang ingin dihafal, Sharifah Khasif tidak lokek berkongsi tip.
“Tinggalkan segala masalah dan kekusutan fikiran. Kosongkan fikiran dan serah pada ALLAH bulat-bulat untuk mengizinkan kita menghafal ayat-ayat Al-Quran. Jangan merasakan diri kita ini sudah cukup ilmu. Sentiasa merendah diri dan teruskan belajar.
“Al-Quran ialah mukjizat jadi kita kena minta pada ALLAH supaya mudahkan hafalan kita. Sentiasa jadi orang yang sibuk dengan membaca Al-Quran. Jika selalu santai sahaja maka kita tidak akan berjaya menghafal dan mengimarah Al-Quran. Tiada jalan singkat dalam soal menghafal ayat-ayat Al-Quran.
“Makan minum memang saya jaga. Saya amalkan makan kurma kerana tahu akan khasiatnya untuk tenaga manakala air suam untuk penjagaan suara. Walau bagaimanapun untuk menghafal, perlu sentiasa ‘berdamping’ dengan Al-Quran.
“Pendek kata, 24 jam sehari. Memang perlu lebih kurang 12 jam sehari untuk menghafal dan ulang betul-betul ayat yang dibaca. Jika mahu menghafal Al-Quran, letakkan tempoh sasaran. Paling lama tiga tahun. Selepas itu belajar pula untuk menghafal ilmu tafsir,” tegas Sharifah Khasif.
Kata pepatah, jika tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya. Untuk mencapai kejayaan, perlulah ada usaha dan pengorbanan.
Sumber: Sisipan Wanita Oh Wanita, Sinar Harian
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Saham Akhirat: Waris MH17 Wakafkan Semua Pampasan Bina Surau RM3.5 Juta
Antara cabang derma yang menjadi pilihan umat Islam ialah dengan mewakafkan harta. Wakaf juga merupakan sedekah jariah yang berkekalan dan dianggap sebagai sedekah jariah yang boleh mendekatkan diri kita kepada Allah. Selain itu, pewakaf akan memperolehi pahala yang berkekalan.
Berdasarkan hadis Rasulullah SAW, apabila matinya anak Adam itu terputuslah segala amalan kecuali tiga perkara iaitu amal ibadat yang soleh, sedekah jariah yang berkekalan dan doa daripada anak yang soleh. (Riwayat Bukhari)
Nahas kapal terbang MAS MH17 yang berlaku pada Julai 2014 merupakan antara memori pahit bagi rakyat Malaysia selain MH370. Kapal terbang yang jatuh selepas ditembak peluru berpandu di 40 kilometer dari sempadan Rusia telah mengorbankan kesemua 298 penumpang termasuklah sebuah keluarga rakyat Malaysia.
Satu keluarga yang terlibat dalam nahas penerbangan MH 17 pada 2014 yang lalu, telah menerima wang pampasan sejumlah RM 3.5 Juta. Sekeluarga yang maut itu ialah Tambi Jiee, 49, dan isterinya Ariza Ghazalee, 46, serta empat anak mereka Muhammad Afif, 19, Muhammad Afzal, 17, Marsha Azmeena, 15, dan Muhammad Afruz, 13.
Keluarga ini berasal dari Kuching dan ketika nahas, mereka dalam perjalanan pulang selepas Tambi Jiee menamatkan perkhidmatannya selama tiga tahun bersama Shell di Kazakhstan. Sejumlah wang pampasan telah dibayar kepada waris terdekat. Walau bagaimanapun, waris terdekat telah sepakat bagi mewakafkan kesemua wang pampasan tersebut untuk membina sebuah surau di Jalan Depo, Petra Jaya.
Menurut sumber, surau hampir siap dibina itu dan diberi nama Al-Ghazali berkenaan dibangunkan dengan wang pampasan diterima keluarga terbabit. Pembinaan surau yang membabitkan kos anggaran RM3.5 juta tersebut boleh menampung seramai 450 jemaah.
Sikap pihak waris keluarga ini amat dipuji kerana tidak gelap mata meskipun mendapat wang pampasan dalam jumlah yang besar. Dengan pembinaan masjid tersebut, pahala akan sentiasa mengalir buat Alllahyarham Tambi Jiee sekeluarga. Ia merupakan salah satu saham akhirat buat mereka. Moga roh Alllahyarham Tambi Jiee sekeluarga dicucuri rahmat.
Sumber kredit: Harian Metro
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI