Maksudnya: “Ya Tuhanku, janganlah Engkau biarkan aku hidup seorang diri (tanpa keturunan) dan Engkaulah ahli waris yang terbaik.”
Ads
Kisah doa ini bermula dari cerita Nabi Zakaria yang tak kunjung diberikan keturunan setelah hidup puluhan tahun lamanya. Kemudian, doa ini sering digunakan untuk memohon agar didekatkan dengan jodoh. Buat mereka yang masih sendiri, boleh amalkan doa ini ya!
2.Surah Al-Furqan ayat 74
رَبَّنَا هَبْلَنَا مِنْ أَزْوَاجِنِا وَ ذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ (Rabbanaa hablanaa min azwaajinaa wa dzuriyyatinaa qurrota a’yun)
Maksudnya: “Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami pasangan dan keturunan dari kalangan kami sebagai penenang hati.”
Ads
Bagi sebahagian orang mungkin sudah biasa dengan doa ini kerana sering digunakan dalam bacaan setelah solat (bacaan: wirid).
Maksudnya:“Ya Tuhanku, sesungguhnya aku sangat memerlukan suatu kebaikan yang Engkau turunkan kepadaku.”
Ada yang menafsirkan kata ‘kebaikan’ dalam ayat tersebut adalah jodoh. Kerana jodoh adalah sebahagian dari kebaikan yang mampu membawa kita pada reda Allah.
Itulah tiga doa yang mampu mendekatkanmu dengan jodoh jika diamalkan terus menerus. Namun bukan serta merta dan bukan hanya sekadar menanti dan berdoa sahaja. Jodoh adalah sebahagian daripada takdir Allah yang harus diusahakan bukan dipasrahkan tanpa disertai dengan usaha dan doa.
VIDEO KASHOORGA:
https://www.youtube.com/watch?v=FnUqOumlMTQ&t=44s
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Bapa bukan islam dapat hak penjagaan, anak meraung terpaksa berpisah dengan ibu. Sungguh menyayat hati apabila seorang anak perempuan yang tentunya rapat dengan ibu terpaksa tinggal berjauhan dengan ibu yang sangat dia sayangi.
Tular satu rakaman memaparkan seorang ibu dan anak yang berusia sembilan tahun terpaksa berpisah setelah Mahkamah Tinggi Kuantan memutuskan hak penjagaan kanak-kanak itu diserahkan kepada bapanya.
Perkongsian rakaman berdurasi 49 saat oleh pengguna di Facebook, pada Sabtu sangat menyayat hati apabila kanak-kanak tersebut merangkul erat tubuh ibunya sambil menangis teresak-esak kerana hari terakhir dia bersama ibu sebelum berada dalam jagaan ayahnya.
Difahamkan, anak perempuan berkenaan merupakan anak kepada pasangan Orang Asli yang tidak lagi hidup bersama.
Setelah membawa haluan masing-masing, wanita yang juga ibu kepada kanak-kanak berkenaan telah memeluk agama Islam.
Dapat Hak Penjagaan
Bagaimanapun, hak penjagaan anak mulai menjadi tuntutan apabila bekas suami ada memfailkan permohonan untuk menjaga kanak-kanak itu.
Perkongsian itu turut mendakwa terdapat beberapa badan bukan kerajaan (NGO) yang membantu lelaki berkenaan untuk mendapatkan hak penjagaan dengan cara menyediakan peguam dari firma guaman.
Bagaimanapun, sebaliknya berlaku kepada ibu kanak-kanak tersebut apabila tiada pihak menghulurkan bantuan untuk memperjuangkan hak penjagaan anak dan hanya berharap dengan Biro Bantuan Guaman.
Anak Meraung
Dalam pada itu, bapa kepada kanak-kanak ini dikatakan tidak memeluk Islam telah didakwa menzalimi kanak-kanak itu.
Termasuklah dengan memaksa anak ini minum arak, mengabaikan anak ini sehingga dia didera dan dibuli selain dia bersedudukan dengan wanita lain tanpa menghiraukan anaknya.
Susulan itu, Aisyah bertindak membawa lari anaknya ke Kuala Terengganu, namun bekas suaminya pula memfailkan permohonan untuk mendapatkan hak penjagaan selain meminta bantuan daripada beberapa Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) yang menyediakan peguam dari firma terkemuka.
Terpaksa Berpisah Dengan Ibu
Sementara Aisyah pula memohon bantuan pada Biro Bantuan Guaman untuk membantunya di mahkamah.
Mahkamah enggan mendengar pemohonan peguam Aisyah
Namun menurut laporan sama, nasib tidak menyebelahi Aisyah apabila mahkamah pada Khamis lalu (25 Mei) enggan mendengar permohonan dari peguamnya dan memerintahkan kanak-kanak terbabit untuk diserahkan kepada bapanya semula.
Terkini, Aisyah akan diwakili peguam dari Tetuan Messrs Amin Chambers dari YYCC Legal Team untuk membuat rayuan ke mahkamah bagi mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi, Kuantan.
Kejadian harta atau wang orang tua diambil atau dicuri anak bukan lah satu kisah pelik. Ia banyak terjadi dalam masyarakat kita. Lebih menyedihkan apabila anak itu masih sihat dan tegap tubuh badan berbanding orang tuanya. Tidak sedarkah dia apa hukumnya wang yang dicuri itu?
Ini adalah manusia yang tidak takutkan laknat Allah. Makin bertambah menyayat hati apabila wang yang dicuri itu merupakan wang bantuan zakat yang sememangnya hak mutlak orang tua yang tiada upaya dan miskin.
Perkongsian ringkas Faisal Rahim, seorang Amil Zakat di akaun twitter nya mengenai bantuan wang zakat bulanan seorang wanita tua yang lesap sungguh menyentuh hati. Berikut adalah ciapannya.
Ada seorang makcik tua datang mengadu di pejabat zakat baru-baru ini. Katanya bantuan kewangannya dikurangkan ke RM50 sebulan. Dia sedih sebab ia tak mencukupi. Bila disemak, bantuan beliau sepatutnya RM350 sebulan. Persoalannya di mana baki lagi RM300 itu?
Bila disiasat, rupa-rupanya kad ATM beliau dipegang oleh anak lelakinya. Dia yang bantu keluarkan duit zakat ibunya setiap bulan. Dia juga yang bagitahu, bantuan zakat telah dikurangkan. Walhal dia yang ambil duit tersebut. Sedangkan dia bekerja dan sihat tubuh badan.
Apalah perasaan mencuri duit ibu sendiri hingga menyusahkan hidupnya. Kasihan si ibu itu berjimat untuk makan berbulan-bulan. Duit zakat. Duit yang HARAM dimakan selain asnaf yang lapan.
Nasib baik bantuan sewa rumah terus ke tuan rumah. Kalau tidak, memang sudah kena halau. Itulah.
Sebelum orang bertanya, kenapa cuma dapat RM350 sebulan? Aku dah jelaskan banyak kali sebelum ini.
Biasanya itu cuma bantuan kewangan. Ada banyak lagi bantuan lain yang biasanya mereka dapat bergantung kepada keperluan. Kekadang asnaf ini rasa bantuan zakat itu cuma wang tunai. Tapi bantuan lain selain wang tunai dia tak perasan seperti :
Sewa rumah
Support Pendidikan anak dari tadika sampai university
Bayar bil elektrik
Makanan bulanan
Modal perniagaan
Mengulas lanjut tentang pemberian zakat ini, Faisal turut menyatakan rasa terkilan apabila pihak media massa tidak memberikan maklumat penuh tentang bantuan yang diterima. Perlu ditanya kepada asnaf yang ditemui apakah bantuan lain yang diterima selain daripada wang tunai. Apabila maklumat lengkap dinyatakan, maka tiadalah laporan itu kelihatan berat sebelah.
Apa hukumnya anak yang mencuri harta atau wang orang tuanya?
Secara umum, masalah ini sama dengan pencurian. Namun dalam Islam, terdapat hukum yang berbeza sesuai dengan situasi dan keadaan yang berlaku. Dalam Fatwa Syabakah Islamiyah dinyatakan,
فلايجوزأنتأخذيشيئاًمنمالأبيكإلابإذنهوبطيبمننفسه،لقولالنبيصلىاللهعليهوسلم : لايحلمالرجلمسلملأخيهإلاماأعطاهبطيبنفسه . أخرجهالبيهقيفيالسنن. Anda tidak boleh mengambil harta ayah anda sedikitpun, kecuali dengan izin dan kerelaannya.
Berdasarkan sabda Nabi SAW,
”Tidak halal bagi seorang muslim untuk mengambil harta saudaranya, kecuali harta yang dia berikan kepadanya dengan kerelaan saudaranya.” riwayat Baihaqi dalam as-Sunan. (Fatwa Syabakah Islamiyah, no. 27073)
Sedangkan pendapat kedua mengatakan apabila orang tua sangat bakhil sehingga tidak memberikan nafkah yang cukup bagi anaknya, maka boleh mengambil harta orang tuanya, meskipun tanpa diketahui orang tuanya.
Dalam Fatawa Nur ‘ala ad-Darbi dinyatakan, اذاكانالأبقصّرفيالنفقة،والولدضعيفلايستطيعالعمل،عاجز،فإنّهيأخذمنمالأبيه،ويسدّحاجته،ولوبغيرعلمه، “Apabila ayah bakhil dalam memberikan nafkah, sementara anak masih lemah tidak boleh bekerja sendiri, maka dia boleh mengambil harta orang bapaknya untuk memenuhi keperluannya. Meskipun tanpa diketahui orang tua.”
Kemudian Syaikh menyebutkan dalil hadis dari Hindun bintu Uthbah radhiyallahu ‘anha, istri Abu Sufyan yang melaporkan kepada Nabi SAW,
يارسولاللهإنأباسفيانرجلشحيح [يعنيبخيل] لايعطينيمايكفينيويكفيبنيّ،إلاّماأخذتهمنمالهبغيرعلمه،فهلعليفيذلكمنجناح؟ “Wahai Rasulullah, sesungguhnya Abu Sufyan orang yang bakhil, tidak memberikan nafkah yang cukup untukku dan untuk anakku. Kecuali jika aku mengambil hartanya, tanpa pengetahuannya. Apakah saya berdosa melakukan hal itu?”
Lalu Nabi SAW menjawab, خذيمنمالهبالمعروفمايكفيكويكفيبنيكِ ”Ambillah hartanya secara wajar, yang mencukupi keperluanmu dan mencukupi keperluan anakmu.” (Muttafaq)
Kashoorga: Dalam kes wang zakat dicuri makcik asnaf ini, adalah tidak wajar anak yang sihat dan masih bekerja mengambil wang bantuan zakat ibunya. Segeralah bertaubat, jangan diulangi dan serahkan kembali wang yang telah diambil.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kalau dahan pokok jiran kita masuk ke sempadan rumah kita adakah boleh kita kerat sebab daun yang jatuh banyak jadi kena sapu hari-hari?
Gambar sekadar hiasan.
JAWAPAN :
Hukum berkenaan dahan atau ranting pokok kepunyaan jiran yang masuk ke dalam kawasan rumah kita ada disebut seperti berikut :
Tersebut pada kitab Bughyah Mustarsyidin :
ولوانتشر اغصان شجرة او غروقها الي هواء ملك الجار اخبر صاحبها علي تحويلها فان لم يفعل فللجار تحويلها ثم قطعها ولو بلا اذن حاكم
Ertinya : “Dan jika tumbuh dahan-dahan pokok atau tumbuh cabang-cabangnya ke udara milik jirannya hendaklah dia beritahu kepada pemilik pokok itu supaya dialihkannya.
Maka jika pemiliknya tidak mengalihnya maka harus bagi jiran itu mengalihnya kemudian harus ia memotongnya sekalipun tanpa kebenaran hakim.”
Berkata Imam Nawawi :
اذا خرجت اغصان الشجر الي هواء مالك الجار فللجار ان يطالبها بازالتها فان لم يفعل فله تحويلها عن ملكه فان لم يستطع تحويلها فله قطعها
Ertinya : “Apabila keluar oleh ranting pokok kepada ruang udara milik jiran maka harus bagi jiran itu menuntut pemilik pokok itu menghilangkannya. Maka jika pemiliknya tidak melakukannya maka harus bagi jiran itu mengalihnya dari sempadannya. Maka jika tidak mampu mengalihnya maka harus baginya memotong ranting itu.” (Al-Majmu’)
Jika dahan atau ranting pokok jiran tumbuh masuk ke ruang tanahnya samada di atas tanah atau di ruang udara maka jika mahu dia boleh menyuruh tuan pokok mengalih dahan dan ranting itu keluar dari kawasannya. Jika tuan pokok tidak mengalihnya maka harus bagi tuan tanah mengalihnya seperti ditarik ranting tersebut masuk ke dalam kawasan tuan pokok itu semula.
Jika tidak mampu mengalihnya kerana besarnya maka harus tuan tanah memotong dahan dan ranting tersebut sekalipun tidak dipersetujui oleh tuan pokok.
wallahua’lam
Ustaz Azhar Idrus
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...