Dalam keadaan ekonomi sekarang, isteri ‘terpaksa’ keluar bekerja bagi membantu meringankan tugas suami. Apabila isteri keluar bekerja maka beban tugas isteri semakin bertambah.
Maka sebab itulah para suami perlu bijak memainkan peranan bagi meringankan beban isteri yang turut keluar bekerja mencari nafkah.
Para suami perlulah bertimbang rasa. Bantu isteri melakukan kerja-kerja rumah, barulah rumah tangga akan kekal harmoni.
Berikut perkongsian Firdaus Shakirin tentang tanggungjawab suami dalam rumah tangga.
“Tapi kenapa awk perlu jadi RAJA dalam rumahtangga? Balik je keje, terus minta itu ini, nak itu ini…saya pun baru balik keje, baru ambik anak…xsempat tukar baju lagi…xsempat mandi lagi…rehat pun tak…tapi awak balik je, terus tanya kenapa tak masak lagi, kenapa rumah tak kemas lagi, kenapa anak2 xmandi lagi…”
Tuan-tuan yg dihormati, kalau tangan tu tak membantu, mulut jgn jd mcm hantu…
Hidup sebagai suami isteri ini indah bila ada toleransi…tolak ansur…apabila isteri bekerja, beliau tetap berusaha menjadi seorang ibu utk anak-anak kita dan dalam masa yg sama, berusaha menjadi seorang isteri yg baik utk kita. Janganlah membebani mereka dgn sesuatu perkara yg kita juga boleh lakukan dgn sendirinya…
Ads
Sebagai contoh :
– kita balik awal, sampai awl di rumah, kita kemaskan apa yg patut, buat kje umah, basuh baju, sidai baju… – kita bungkuskan siap-siap makanan dlm perjalanan blk ke rumah tu, nanti isteri cuma perlu panaskan… – kita nak minum air panas, tapi isteri sibuk dgn anak2, maka kita bancuh sendiri…. – Isteri nak mandi, nk solat, maka kita jaga anak2, bg isteri masa utk bersiap dan berehat…
Walaupun sebaik-baik tempat utk isteri itu adalah di rumah, tapi apabila dia memilih utk bekerja dgn niat membantu kita, maka kita cubalah membantu memudahkan urusan dirinya…
Ads
Jangan lupa bertanya, “Macam mana hari ini, ok ke di tempat keje?”…ianya antara soalan yg dinanti oleh isteri dan kemudiannya, jadilah pendengar yg setia, dengar luahan dan cerita nya. Walaupun nampak mudah, tapi tak ramai suami yg tahu apa yg terbuku dihati seorang isteri..
Hargai pengorbanan isteri supaya dia rasa usaha dia tidak sia-sia…jgn smpai hilang keikhlasannya utk berbakti kpd suaminya…
Kesimpulannya dalam sesebuah rumah tangga, mesti ada sikap toleransi. Ia amat penting bagi memastikan perjalanan rumah tangga kekal rukun dan damai.
Sumber kredit: FB: Firdaus Shakirin
https://www.youtube.com/watch?v=TFZJjflDq8o&t=1s
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Dalam keadaan ekonomi sekarang, isteri ‘terpaksa’ keluar bekerja bagi membantu meringankan tugas suami. Apabila isteri keluar bekerja maka beban tugas isteri semakin bertambah. Maka sebab itulah para suami perlu bijak memainkan peranan bagi meringankan beban isteri yang turut keluar bekerja mencari nafkah.
Para suami perlulah bertimbang rasa. Bantu isteri melakukan kerja-kerja rumah, barulah rumah tangga akan kekal harmoni.
Berikut perkongsian Firdaus Shakirin tentang tanggungjawab suami dalam rumah tangga.
“Tapi kenapa awk perlu jadi RAJA dalam rumahtangga? Balik je keje, terus minta itu ini, nak itu ini…saya pun baru balik keje, baru ambik anak…xsempat tukar baju lagi…xsempat mandi lagi…rehat pun tak…tapi awak balik je, terus tanya kenapa tak masak lagi, kenapa rumah tak kemas lagi, kenapa anak2 xmandi lagi…”
Tuan-tuan yg dihormati, kalau tangan tu tak membantu, mulut jgn jd mcm hantu…
Hidup sebagai suami isteri ini indah bila ada toleransi…tolak ansur…apabila isteri bekerja, beliau tetap berusaha menjadi seorang ibu utk anak-anak kita dan dalam masa yg sama, berusaha menjadi seorang isteri yg baik utk kita. Janganlah membebani mereka dgn sesuatu perkara yg kita juga boleh lakukan dgn sendirinya…
Sebagai contoh :
– kita balik awal, sampai awl di rumah, kita kemaskan apa yg patut, buat kje umah, basuh baju, sidai baju… – kita bungkuskan siap-siap makanan dlm perjalanan blk ke rumah tu, nanti isteri cuma perlu panaskan… – kita nak minum air panas, tapi isteri sibuk dgn anak2, maka kita bancuh sendiri…. – Isteri nak mandi, nk solat, maka kita jaga anak2, bg isteri masa utk bersiap dan berehat…
Walaupun sebaik-baik tempat utk isteri itu adalah di rumah, tapi apabila dia memilih utk bekerja dgn niat membantu kita, maka kita cubalah membantu memudahkan urusan dirinya…
Jangan lupa bertanya, “Macam mana hari ini, ok ke di tempat keje?”…ianya antara soalan yg dinanti oleh isteri dan kemudiannya, jadilah pendengar yg setia, dengar luahan dan cerita nya. Walaupun nampak mudah, tapi tak ramai suami yg tahu apa yg terbuku dihati seorang isteri..
Hargai pengorbanan isteri supaya dia rasa usaha dia tidak sia-sia…jgn smpai hilang keikhlasannya utk berbakti kpd suaminya…
Kesimpulannya dalam sesebuah rumah tangga, mesti ada sikap toleransi. Ia amat penting bagi memastikan perjalanan rumah tangga kekal rukun dan damai.
Sumber kredit: FB: Firdaus Shakirin
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Isteri itu amanah Allah kepada seorang suami. Ini menunjukkan bahawa suami wajib menjaga amanah yang telah diberikan oleh Allah kepadanya. Si suami juga hendaklah memberi nafkah zahir dan batin kepada isterinya mengikut kemampuannya. Namun apabila seorang suami culas menjalankan tanggungjawabnya kepada isterinya maka akan goyahlah sesebuah rumah tangga.
SOALAN:
Seorang wanita berkahwin dengan seorang lelaki. Kemudian rumahtangga menjadi kacau bilau sehingga si isteri yang terpaksa menjaga suami tersebut dengan menanggung nafkah keluarga. Tidak berapa lama kemudian, suami tersebut mula menjalankan perniagaan. Akhirnya dia berjaya dalam perniagaan tersebut dan menjadi kaya. Namun isteri masih tetap menanggung nafkah keluarga tanpa suami berusaha mengubah sistem tersebut.
JAWAPAN:
Jawapan
Firman Allah SWT:
وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ
Maksudnya: Dan bergaullah dengan mereka (golongan wanita) dengan cara yang makruf. Surah al-Nisa’ (19)
Imam al-Qurtubi ketika menafsirkan ayat ini berkata: (Iaitu) dengan cara yang Allah perintahkan daripada pergaulan yang baik. Dan seruan ini adalah kepada semua, kerana setiap seorang itu mempunyai pergaulan sama ada seorang suami atau seorang wali. Akan tetapi yang dimaksudkan dengan perintah ini secara kebiasaannya adalah para suami. (Lihat al-Jami’ li Ahkam al-Quran, 5/84)
Syeikh al-Maraghi berkata: “Para suami diwajibkan bergaul dengan isteri-isterinya secara baik. Oleh itu, bergaullah dengan mereka secara yang dapat menyenangkan tabiat mereka. Tetapi tidak pula bertentangan dengan syariat dan adat. Janganlah kamu bersikap bakhil dalam menafkahi mereka dan jangan pula kamu sakiti mereka dengan ucapan dan perbuatan atau kamu menghadapi mereka dengan wajah muram dan kening berkerut.
Kalimah mu’asyarah (bergaul) di sini menunjukkan pengertian kebersamaan dan perkongsian iaitu layanilah mereka dengan cara yang baik dan para isteri perlu melayani kamu seperti itu juga. Jadi, suami dan isteri diseru agar saling memberikan kebahagiaan serta menjadi sumber ketenangan dan kebahagiaan dalam melayari rumahtangga. (Lihat Tafsir al-Maraghi, 2/1128)
NAFKAH BAPA KEPADA KELUARGA
Pengarang kitab al-Fiqh al-Manhaji (4/170-179) menyebut: Bapa dan datuk ke atas, wajib memberi nafkah anaknya, cucu dan ke bawah. Oleh itu, bapa bertanggungjawab memberi semua jenis nafkah kepada anak-anaknya sama ada lelaki atau perempuan. Jika mereka tidak mempunyai bapa, maka datuk wajib mengambil alih tanggungjawab tersebut dan begitulah seterusnya. Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:
فَإِنْ أَرْضَعْنَ لَكُمْ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ
Maksudnya: …jika mereka menyusukan anak untuk kamu, maka berikanlah kepada mereka upahnya; Surah al-Talaq (6)
Ayat ini menjelaskan bahawa perempuan yang menyusukan anak orang lain wajib diberi upah oleh bapa kepada anak tersebut. Ini bermakna kewajipan memberi nafkah kepada anak lebih utama dilaksanakan oleh bapa.
Maksudnya: “Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu; dan kewajipan bapa pula ialah memberi makan dan pakaian kepada ibu itu menurut cara yang sepatutnya.” Surah al-Baqarah (233)
Dalam ayat ini, menisbahkan anak kepada bapanya yang menggunakan huruf lam ikhtisas membawa makna bapa dikhususkan bertanggungjawab memberi nafkah kepada anak-anaknya. Oleh itu, kewajipan bapa memberi nafkah kepada ibu yang menyusukan anaknya menunjukkan bahawa kewajipannya memberi nafkah kepada anak-anak adalah lebih utama. (Lihat al-Fiqh al-Manhaji, 4/170-179)
Imam Ibn Kathir berkata ketika menafsirkan ayat di atas bahawa wajib ke atas ayah untuk memberi nafkah dari sudut pakaiannya dengan cara yang sepatutnya iaitu apa-apa pakaian yang diterima oleh adat atau seumpama dengannya di negara tersebut tanpa berlaku pembaziran dan tidak menyusahkan. Ia sekadar apa yang termampu ketika dia (ayah atau suami) dalam keadaan senang dan bersederhana serta apa yang melaziminya. (Lihat Tafsir al-Quran al-‘Azim, 1/479)
Para ulama menetapkan bahawa nafkah yang wajib diberikan kepada sesiapa yang berada di bawah tanggungannya itu ialah seperti:
Makanan Barang-barang dapur Pakaian Tempat tinggal Alat-alat untuk membersihkan diri Pembantu bagi isteri jika sekiranya kebiasaan isteri mempunyai pembantu (bagi suami yang mampu sahaja).
Imam al-Syaukani menyebut: Rasulullah SAW memberi nafkah dan keperluan secukupnya kepada ahli keluarganya mengikut kemampuan Baginda SAW. Rasulullah SAW menyediakan untuk isteri-isteri Baginda SAW tempat tinggal, makanan, pakaian dan semua keperluan dengan mencukupi dengan tidak berlebihan. Ini bersesuaian dengan kehidupan Rasulullah SAW yang memilih zuhud dan tidak bermewah-mewah. Dalam pemberian nafkah, Rasulullah SAW memberikan 20 wasaq gandum dan 80 wasaq kurma kepada isteri-isterinya pada setiap tahun. (Lihat Nail al-Autar, 5/221)
UNDANG-UNDANG KELUARGA ISLAM
Undang-undang keluarga adalah termaktub di bawah undang-undang negeri. Jika di Wilayah Persekutuan, Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984 pada Seksyen 72 memperuntukkan:
“…adalah menjadi kewajipan seseorang lelaki menanggung nafkah anaknya, sama ada anak itu berada dalam jagaannya atau dalam jagaan seseorang lain, sama ada dengan mengadakan bagi mereka tempat tinggal, pakaian, makanan, perubatan, dan pelajaran sebagaimana yang munasabah memandang kepada kemampuan dan taraf kehidupannya atau dengan membayar kosnya.”[1]
Begitu juga pada Seksyen 73 antara lain menyebut:
Mahkamah boleh pada bila-bila masa memerintahkan seorang lelaki membayar nafkah untuk faedah mana-mana anaknya—
(a) jika dia telah enggan atau cuai mengadakan peruntukan dengan munasabah bagi anaknya itu;
(b) jika dia telah meninggalkan langsung isterinya dan anaknya itu adalah dalam jagaan isterinya;[2]
KESIMPULAN:
Sebagai kesimpulan, kami nyatakan seperti berikut:
*Menurut kitab-kitab fiqh, semua tanggungan nafkah adalah di bawah tanggungjawab suami. Walaupun berlaku keredhaan dari pihak isteri, tetapi untuk menenangkan hati, berilah ganjaran yang setimpal kepada isteri yang telah memulakan rumahtangga dengan berjaya.
*Alangkah baik sekiranya suami tersebut memberikan kredit dan penghargaan di atas pengorbanan isteri yang besar selama ini. Sifat isteri yang sentiasa membantu suami adalah sangat terpuji. Berilah hadiah kepada isteri tersebut.
*Suami janganlah mengambil kesempatan sehingga tugas hakiki beralih kepada si isteri sedangkan ia pada hakikatnya adalah berada pada tangan suami.
*Tanggungjawab yang sebenarnya tidak berpindah kepada isteri. Isteri hanya bersifat menolong dan membantu. Jika isteri tidak mahu membantu pun tidak mengapa.
*Suami wajib mengambil alih tanggungjawab tersebut daripada isteri dan inilah yang sebenarnya.
Semoga rumahtangga kita menjadi seperti apa yang disebut Baiti Jannati dan marilah sama-sama kita berdoa kepada Allah SWT agar kehidupan kita diberkati dan dikurniakan kebahagiaan.
Maksudnya: “Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.” Surah al-Furqan (74)
Mungkin ada yang beranggapan bahawa tidak ada yang salah jika menumpang kereta untuk berulang-alik ke tempat kerja jika bekerja di tempat yang sama. Namun yang menjadi masalahnya apabila suami orang menumpang kereta isteri orang atau isteri orang menumpang kereta suami orang. Ini memang masalah besar.
Sebenarnya banyak masalah yang akan timbul bila dua orang yang berlainan jantina berduaan dalam satu kereta. Lebih buruk lagi apabila melibatkan lelaki dan wanita yang berstatus suami atau isteri orang. Wanita bujang dengan suami orang pun bahaya, isteri orang dengan lelaki bujang pun tetap bahaya. Mana-mana pun tetap bahaya!
Bayangkan bila tersangkut lama dalam kesesakan lalu lintas maka masa yang ada diisi dengan sembang-sembang dan akhirnya menjurus kepada ‘curahan hati’. Lama-lama masing-masing pun rasa saling memerlukan. Ini yang kita tak nak berlaku.
Berikut perkongsian daripada Marlia Ramli yang wajar dijadikan peringatan bersama sama ada suami atau pun isteri.
Jangan tumpang kereta suami orang. Berduaan? BIG NO!
Grab dan teksi ada. Wanita hari ini perlu lebih berdikari dan punya standard sendiri.
Jika terpaksa tumpang, call isteri arjuna ini dan minta izin. Jaga diri sungguh-sungguh. Rendahkan diri bila terpaksa menumpang. Jangan melebih-lebih pula.
Ini kan Malaysia…
KAUM WANITA SERING DIPERSALAHKAN
Tak kira siapa yang mula dulu akhirnya wanita yang akan dicop miang, merenyam, gedik dan gatal.
Tak kira suami orang level have-have atau bohjan di tepi jalan, jarang pihak arjuna yang akan dipersalahkan.
Pusing camne pun, wanitalah yang akan dipersalahkan. Digelar penyondol dan khinzir yang menyerang tanaman orang.
Tak kira lah siapa yang merayu itu ini.. Wanitalah akhirnya akan ditunding dilihat tidak ada style, low class dan kasta terendah.
Oleh itu sebaiknya, elak sama sekali menumpang kereta suami atau isteri orang. Jika nak tumpang pun, carilah sama-sama jantina. Senang sebab tak ada masalah curang selain mengelakkan fitnah daripada orang sekeliling.
Bila melihat seseorang dengan tanda hitam pada dahi ada kalangan kita menganggap individu tersebut rajin beribadah, selalu bersujud. Anggapan itu boleh jadi betul atau...