Pasangan kita pasti ada kekurangan dan kelebihan. Dia tidak dilahirkan sempurna untuk kita begitu juga sebaliknya. Disebabkan ini lah, kita lihat Allah jadikan kita berpasang-pasangan supaya saling lengkap-melengkapi.
Perbezaan ini perlu dirai kerana ia mengajar kita give and take serta bersyukur dengan jodoh kita itu.
Cabaran bagi setiap pasangan ialah bagaimana cara agar perbezaan yang kadangkala dilihat sebagai kelemahan ini tidak menggugat ikatan kasih sayang yang disemai sebelum ini. Jika sewaktu bercinta boleh menerima seadanya, mengapa selepas berkahwin lain pula kisahnya?
Mengupas hal ini, kita selami entri Fidaus Syakirin di facebooknya yang mungkin boleh membuka mata kita perihal menangani kekurangan pasangan.
Kalau ada kelemahan, berterus teranglah
Kalau ada kekurangan dan kelemahan pada pasangan, beritahulah pada dia. Jangan sesekali kita bemberitahu orang lain pula. Kadang-kadang kita suka ambil jalan mudah, jalan pintas iaitu memberitahu kekurangan dan kelemahan pasangan kita pada org lain.
Ads
Tapi yang sedihnya, pasangan kita sendiri tidak tahu apa-apa sebab kita tidak pernah pun utarakan (heads up, highlight) pada dia akan apa yg dia perlu perbaiki, perbetulkan.
Kenapa kita nak salahkan dia?
Ini memang sering terjadi. Kita selalu menyalahkan pasangan berbanding kita lihat kelemahan pada diri kita. Kita salahkan dia sedangkan dia sendiri tak tahu apa kesalahan dia.
Kita pun kena dengar apa yang dia nak beritahu pasal kita
Benda basic, kalau kita tak puas hati cara dia, beritahu pada dia. Kalau kita nak dia perbaiki kekurangan dia, kita kena beritahu dia apa yang kurang itu.
Ads
Setelah kita beritahu kekurangan dia, kita pun jangan lari pula kalau dia pun nak beritahu kelemahan kita. Kena duduk dan dengar apa pula yang dia nak beritahu. Baru adil.
Tak nampak kesalahan sendiri
Kadang-kadang kita nampak kesalahan org lain sehingga tak nampak kesalahan sendiri. Dalam senarai kita; dia lemah, dia kurang, dia buruk.
Kita sahajalah yang tetap sempurna sebab dia tak kata apa-apa pun tentang kita. Tapi, yakin kah kita yang dia tak kata apa-apa? Sedangkan kita pun canang merata tentang dia.
Sama-sama perbaiki kelemahan diri.
Ads
Dalam kehidupan berumahtangga, perkara ini yang sepatutnya kita bincang suami isteri. Kita tak boleh terus menyalahkan dia jika kita tak tahu apa kesalahan kita. Boleh jadi puncanya dari kita juga. Masing-masing kena berterus terang dan bermuhasabah.
Sama-sama improve. Sama-sama perbaiki diri, sama-sama perbetulkan. Hidup berpasangan ini adalah untuk melengkapi, menyempurnakan hidup yang esorang lagi.
Mustahil boleh bahagia kalau hanya seorang sahaja yang cuba melengkapi dan menyempurnakan, manakala yang seorang lagi hanya nampak kekurangan dan kelemahan.
Dia manusia, kita juga manusia, Kalau dia ada kurang, kalau dia ada lemah, maka kita pun ada benda yang sama. Kita sama sahaja.
Kashoorga: Susah senang bersama-sama. Tak kan dek kerana ada sedikit kelemahan, kita dah mula tak puashati. Sempurna sangat kah kita?
Jika anda ada perkongsian yang ingin dikongsikan bersama Kashoorga, sila emailkan ke: emma_masri@ideaktiv.com
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kalau kita perasan ramai juga wanita meletakkan nama suami di belakang namanya sebagai nama profil di akaun sosial media atas alasan mengikut trend semasa. Jika di negara Barat meletakkan nama suami di belakang nama isteri dilakukan sebaik mereka berkahwin. Tiada lagi nama ayah kandung mengiringi namanya.
Sebagai contoh, Aminah bt Ahmad akan kekal sebagai Aminah bt Ahmad bukannya Aminah Jeffri (dengan meletakkan nama suaminya Jeffri di belakang namanya) Jika di Barat, nama Ahmad akan dibuang dan diganti dengan nama Jeffri.
Dan akan menjadi lucu apabila nama ini akan bertukar-tukar sekiranya berlaku perceraian atau kematian apabila wanita itu berkahwin baharu. Maha Besar Allah, hal ini tidak terjadi dalam Islam apabila nasab diwajibkan kekal.
Samada disengajakan atau tidak sebaiknya kita melihat terlebih dahulu jika ada sebarang perlanggaran hukum agama.
Sebagaimana yang dinasihatkan oleh pendakwah terkenal Indonesia Buya Yahya yang menegaskan, diharamkan dengan sengaja mengubah nasab (pertalian darah anak kepada bapa)
“Menyemat nama suami dalam nama isteri bukanlah ajaran Islam. Kita bukan di Barat. Kenapa perlu terikut-ikut dengan amalan mereka.
Kita kena peka. Letakkan terus nama bapa. Tegasan ini adalah bagi mengelakkan timbulnya fitnah jika tidak letak nama bapa,” jelasnya yang bimbang dengan trend ikut-ikutan ini.
Menerangkan lebih lanjut, Abuya Yaya berkata, di Barat hak nasab hilang sebaik berkahwin. Islam sangat menjaga nasab wanita sebagai satu tanda penghargaan. “Panggillah dengan nama ayahnya. Jangan pakai nama ayah angkat atau suami. Malah walaupun ayahnya seorang kafir sekali pun, namanya mesti dikekalkan”
Walaupun tiada niat untuk menggantikan nasab kepada nama suami, namun, perkara yang mendatangkan kekeliruan ramai wajiblah dielakkan.
Sebagaimana yang didalilkan akan hal nasab ini, bersumber dari Arab Saudi, iaitu Fatwa Lajnah Daimah, dari fatwa no 18147. Beberapa dalil yang dipakai adalah berikut:
ادْعُوهُمْلِآبَائِهِمْهُوَأَقْسَطُعِنْدَاللَّه
“Panggillah mereka (anak-anak angkat itu) dengan memakai nama bapak-bapak mereka, itulah yang lebih adil di sisi Allah.” [QS al-Ahzab: 5]
“Dari Abu Dzar, ia mendengar Nabi Muhammad SAW bersabda, ‘Tiada seorangpun yang MENASABkannya diri kepada orang selain bapanya dengan sengaja melainkan ia telah kufur,’” (HR Bukhari).
مَنِادَّعَىإِلَىغَيْرِأَبِيهِوَهُوَيَعْلَمُأَنَّهُغَيْرُأَبِيهِ،فَالجَنَّةُعَلَيْهِحَرَامٌ“Barang siapa (mengaku) BERNASAB kepada selain ayahnya dan ia mengetahui bahawa ia bukan ayahnya, maka syurga haram baginya.” (HR Bukhari-Muslim).
Berbekal dalil
dalil inilah kemudian disimpulkan bahawa seorang isteri haram menambahkan nama suami di belakang namanya.
Kashoorga: Untuk mengelakkan diri terjerumus ke dalam hal yang meragukan, sebaiknya janganlah letakkan nama suami di belakang nama isteri walaupun tiada niat untuk merubah nasab.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Siapa tidak mengenali pelakon Ashraf Muslim yang begitu bahagia menjalani kehidupan bersama dua orang isteri dan anak-anaknya.
Terserlah kebahagiaan dan keharmonian rumahtangga yang dibina sejak sekian lama. Malah sambutan Syawal tahun ini jadi lebih bermakna apabila dapat meraikan bersama-sama seisi keluarga.
Ashraf Muslim juga turut memberikan dedikasi istimewa buat dua orang isteri kesayangan, Noor Dayana Lokman dan Wan Sakinah Ahmad Saburi.
Beliau berkongsi ucapan itu di laman Instagramnya dan katanya lagi setiap kali tiba raya pasti akan membawa cerita yang berbeza.
“Setiap kali raya memang ditunggu-tunggu sbb setiap tahun akan membawa cerita yg berbeza-beza. Alhamdulillah dalam keadaan pkp AM sangat bangga dan sangat berterima kasih kepada mama ibu kerana bertungkus lumus bersama-sama meraikan Hari Raya kali ini dgn bahagianya.
“Malam raya dah sibuk masak, Pagi-pagi raya makan rendang ayam dan kuah kacang yg sedap sgt sampai kami anak beranak dah malas nak keluar.. heheh boleh buat berniagalah lepas ni heheh.. sampai solat raya pun kul10.30pagi.
“Anak-anak pulak happy sgt sampaikan terpaksa berperang ngn anak-nak dulu utk siapkan dierg.. tapi itulah moment yg indah semasa mereka kecil nih…Ya Allah terima kasih kerana memberi pinjaman kekasih-kekasih hati AM yang sentiasa bersama-sama dgn AM selama ini.
“Ya Allah tenangkanlah hati mereka dan bahagiakanlah mereka bersamaku dan tingkatkan darjat isteri-isteriku ini dimatamu ya Allah… amin.
Bolehkah mengambil wuduk dengan memakai cincin? Jika boleh, bagaimana caranya?
Allah SWT memerintahkan seseorang mengambil wuduk sebelum mengerjakan ibadat tertentu seperti solat, tawaf dan memegang mushaf al-Quran.
Allah berfirman yang bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan sembahyang (padahal kamu berhadas kecil), maka (berwuduklah) iaitu basuhlah muka kamu dan kedua-dua tangan kamu meliputi siku dan sapulah sebahagian dari kepala kamu dan basuhlah kedua-dua kaki kamu meliputi buku lali dan jika kamu junub (berhadas besar) maka bersucilah dengan mandi wajib.” (Surah al-Maidah, ayat 6)
Wujud kelebihan bagi orang yang melaksanakan wuduk dengan sempurna dan sebaik-baiknya.
Antaranya, hadis yang diriwayatkan Uthman Ibn ‘Affan RA, bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Barangsiapa yang mengambil wuduk dan menyempurnakan wuduknya dengan sebaik-baiknya, maka keluarkan dosa-dosa daripada jasadnya sehingga keluar juga daripada celahan kuku-kukunya.” (Hadis Riwayat Muslim)
Pada asalnya, hukum memakai cincin bagi lelaki adalah harus kecuali cincin itu diperbuat daripada emas.
Cincin yang diperbuat daripada emas diharamkan ke atas lelaki berdasarkan hadis yang diriwayatkan Abu Hurairah RA yang bermaksud: “Sesungguhnya Nabi SAW melarang (lelaki) dari memakai cincin emas.” (Hadis Riwayat Muslim)
Manakala, bagi perempuan pula, ijmak ulama menyatakan keharusan perempuan untuk memakai emas sebagai perhiasan buat dirinya dan ijmak ulama mengatakan haram bagi lelaki. (Rujuk al-Minhaj Syarh Sahih al-Muslim lin Nawawi, 14:65)
Berkenaan hukum dan cara mengambil wuduk dengan memakai cincin, ulama berbeza pandangan kepada dua pendapat iaitu:
• Jumhur fuqaha’ berpendapat wajib untuk menggerak-gerakkan cincin ketika membasuh tangan untuk mengambil wuduk jika cincin itu ketat dan sempit ruangnya yang tidak dapat dipastikan air sampai ke dalamnya.
Namun, sekiranya cincin itu longgar atau dapat dipastikan air sampai kepada kulit, maka tidak wajib menggerak-gerakkan cincin itu, bahkan sunat sahaja untuk melakukannya.
• Ulama Malikiyyah pula berpandangan, tidak wajib mengubah kedudukan cincin pada jari seseorang yang berwuduk walaupun ia ketat, jika sekiranya cincin itu daripada apa yang dibenarkan oleh syarak. (Rujuk al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, 11:30)
Bagaimanapun, berbeza keadaannya jika seseorang mengangkat hadas dengan bertayammum.
Jumhur ulama daripada Malikiyyah, Syafi’iyyah dan Hanabilah bersepakat, perlu menanggalkan cincin ketika bertayammum bagi memastikan debu-debu tanah itu sampai kepada kulit orang yang bertayammum itu. (Rujuk al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, 11:31)
Berdasarkan perbahasan dan perbincangan itu, kami berpendapat sah wuduk bagi seseorang yang memakai cincin.
Namun, sekiranya cincin yang dipakai itu agak ketat dan tidak dapat dipastikan air mengenai kulit di bawahnya, maka wajib untuk dia mengerak-gerakkan cincinnya bagi memastikan air mengenai kulit.
Sumber: Al-Kafi Li al-Fatawi, Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan VIA Harian Metro
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Selain melakukan perubatan moden untuk menyembuhkan sesuatu penyakit, terdapat juga pelbagai kaedah yang diamalkan sebagai alternatif dan ikhtiar untuk merawat penyakit.Antaranya adalah dengan perawatan...