Kala ini netizen mungkin sedang berbalah mengenai isu instafamous yang juga usahawan Hafiz Mahamad yang berkongsi kenangan menguruskan sahabat baiknya, Loh atau nama sebenar arwah Wan Mohd Abdullah Wan Mohd Noor. Walau Hafiz sudah memberi penjelasan bahawa dia tiada niat membuka aib sesiapa tapi isu ini terus mendapat perhatian ramai.
Dalam ramai mungkin mengecam tindakan Hafiz, sedar atau tidak kita mungkin pernah membuat naik gambar mangsa kemalangan jalan raya, ,mangsa bunuh dan sebagainya tanda sedar, ia adalah haram.
Dalam satu perkongsian dari pejabat Mufti Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, adalah jelas kenapa kita dilarang menyebarkan gambar jenazah sama sekali.
Assalamualaikum W.B.T. Sesetengah masyarakat kita yang gemar mengambil dan menyebarkan gambar mangsa kemalangan atau kes tertentu di media sosial, apakah hukum perbuatan ini dari perspektif agama?
Ringkasan Jawapan:
Perbuatan menyebarkan gambar mayat orang yang meninggal dunia adalah haram kerana ia boleh mendedahkan aib si mati dan menyakiti hati keluarga waris. Apatah lagi sekiranya keadaan mayat tersebut yang agak tidak sempurna seperti terdedah aurat, tertanggal anggota tubuh dari badan kerana Islam melarang umatnya mendedahkan aurat dan ia boleh menjatuhkan kehormatan si mati.
Selain itu ia boleh mendatangkan trauma kepada keluarga si mati dan boleh mengundang pelbagai perkara yang tidak diingini. Justeru, perbuatan menyebarkan gambar mayat yang meninggal dunia perlu dihentikan kerana ia bercanggah dengan etika, moral dan akhlak Islam. Di samping itu, individu yang melakukan perbuatan ini juga harus diambil tindakan tegas agar fenomena ini tidak berleluasa dalam masyarakat.
Huraian Jawapan:
Waalaikumussalam W.B.T. Alhamdulillah bersyukur kehadrat Allah S.W.T dengan kurniaan nikmat Iman dan Islam. Selawat dan Salam ke atas junjungan Nabi Muhammad S.A.W serta keluarga, sahabat-sahabat baginda, serta seluruh kaum Muslimin dan Muslimat yang dirahmati Allah S.W.T sekalian. Sabda Nabi Muhammad S.A.W:
لا يؤمن أحدكم حتى يحب لأخيه ما يحب لنفسه
Maksudnya:“Tidak beriman seseorang daripada kamu sehingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri”. Riwayat al-Bukhari (13) dan Muslim (45)
Berdasarkan hadis di atas, jelaslah bahawa seorang muslim hendaklah menyukai segala kebaikan yang diperoleh oleh saudara muslim yang lain sebagaimana dia menyukai kebaikan itu untuk dirinya, dan membenci segala keburukan yang menimpa saudara muslim yang lain sebagaimana dia membenci keburukan itu menimpa dirinya. Oleh itu hendaklah seseorang muslim berlaku ihsan dan berbuat baik kepada saudara semuslim-nya yang lain, menutup segala keaibannya serta menjaga hak-hak ke atas mereka (sesama muslim). (Rujuk: ‘Umdah al-Qori Syarh Sahih al-Bukhari, 1/141).
Ads
Justeru, pada asasnya perbuatan menyebarkan gambar mayat si mati adalah haram dan bercanggah dengan moral dan akhlak Islam kerana hal tersebut boleh membuka aib si mati dan menyakiti hati keluarga waris.
Islam sangat menitikberatkan kewajipan seseorang Islam terhadap saudaranya yang lain iaitu antaranya menjaga nyawa, harta dan kehormatan diri sebagaimana sabda Nabi S.A.W:
Maksudnya: “Hak setiap muslim ke atas muslim yang lain adalah haram (baginya mencerobohi) maruahnya, hartanya dan darahnya”. Riwayat Muslim (2564)
Berdasarkan hadis di atas, ia menunjukkan kewajipan seseorang muslim terhadap saudaranya yang lain maka haram ke atasnya untuk menumpahkan darah saudara muslim yang lain dan mencerobohi hartanya seperti mencuri atau merompak atau menipu dalam urusan jual beli, dan hendaklah menjaga kehormatan dirinya iaitu tidak boleh menghina sifatnya atau rupa paras atau keturunannya kerana hal itu boleh menjatuhkan kehormatannya dan hendaklah memelihara kemuliaan dirinya. (Rujuk: Al-Adab al-Nabawi, 1/137).
Firman Allah S.W.T:
….ولقد كرمنا بني آدم
Ads
Maksudnya:“Dan sesungguhnya kami telah memuliakan anak Adam…..”.
( Surah al-Isra’ : 70)
Ayat dia atas menunjukkan Allah S.W.T. memuliakan manusia samada semasa hidup atau matinya. Dan tidak syak lagi apa yang diharamkan oleh seseorang muslim ke atas saudaranya ketika hidup sama seperti pengharamannya setelah meninggal dunia. Hal ini berdasarkan hadis Nabi S.A.W:
إن كسر عظم المؤمن ميتا مثل كسره حيا
Berkata Imam Ibnu Hajar al-Asqalani “dapat diambil iktibar daripada hadis ini bahawasanya pengharaman seseorang muslim ke atas saudaranya ketika meninggal dunia sama seperti halnya ketika hidup”. (Rujuk: Fath al-Bari, 9/142).
Oleh itu, berdasarkan dalil-dalil di atas wajib ke atas kita untuk beradab dan memuliakan saudara muslim yang lain samada ketika hidup ataupun setelah meninggal dunia. Segala perkara yang boleh membawa kepada pencerobohan nyawa, harta dan kehormatan diri seseorang muslim adalah haram dan dilarang di sisi agama kita yang mulia.
Selain itu, perbuatan menyebarkan gambar mayat yang kurang elok atau tidak menutup aurat adalah suatu bentuk pendedahan aib dan ia merupakan suatu perkara yang ditegah dalam agama. Malah tiada khilaf dalam kalangan para ulama’ bahawa wajib menutup aurat jenazah. (Rujuk: Hasyiyah al-Dasuqi, 1/408). Sehinggakan para ulama menitikberatkan hendaklah dijaga aurat dan aib si mati sekalipun ketika urusan memandikan jenazah.
Ads
Berkata Imam al-Nawawi: “Dan disunatkan agar ditutup mayat (ketika memandikan jenazah) daripada orang lain, kerana berkemungkinan terdapat pada badannya itu suatu aib yang beliau menutupinya dahulu (ketika dia hidup), dan boleh jadi terdapat badannya itu suatu tompokan darah, lalu disangka oleh orang yang melihatnya itu sebagai suatu hukuman baginya (mayat itu).” (Rujuk: Al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, 5/154).
Sabda Nabi S.A.W yang mengisyaratkan hal ini:
لا تبرز فخذك ولا تنظر إلى فخذ حي ولا ميت
Maksudnya: “Jangan membuka paha kamu dan janganlah melihat kepada paha orang yang hidup atau meninggal dunia”.
Riwayat Abu Daud (3140), Ibnu Majah (1460)
Apatah lagi sekiranya keadaan mayat tersebut mengaibkan seperti tertanggal anggota dari badan, terburai jasad dan sebagainya maka itu boleh membuka aib si mayat tersebut. Jelaslah bahawa perbuatan seperti ini adalah sangat tidak bertanggungjawab dan dilarang tegas oleh agama.
Oleh itu, berdasarkan dalil-dalil di atas jelaslah bahawa wajib ke atas kita menutup aurat dan aib seseorang sekalipun orang tersebut telah meninggal dunia. Malah wajib hukumnya bagi seorang muslim menutup apa jua yang tidak disukai oleh seseorang ketika hidupnya. Barangsiapa yang melakukan sebarang perbuatan yang mendedahkan aurat dan aib si mati maka dia telah tergolong dalam golongan yang mencerobohi maruah saudara muslimnya yang lain dan ianya termasuk dalam perkara yang dibenci oleh Allah dan rasulnya.
Kesimpulan
Tunstasnya, perbuatan menyebarkan mayat orang yang meninggal dunia adalah haram kerana ia boleh mendedahkan aib si mati dan menyakiti hati keluarga waris. Tambahan pula, sekiranya keadaan mayat yang agak tidak sempurna seperti terdedah aurat, tertanggal anggota tubuh dari badan maka haram menyebarkan gambar tersebut kerana Islam melarang umatnya mendedahkan aurat dan hal tersebut boleh menjatuhkan kehormatan si mati. Selain itu ia boleh mendatangkan trauma kepada keluarga si mati dan boleh mengundang pelbagai perkara yang tidak diingini. Justeru, perbuatan menyebarkan gambar mayat yang meninggal dunia perlu dihentikan kerana ia bercanggah dengan etika, moral dan akhlak Islam. Di samping itu, individu yang melakukan perbuatan ini juga harus diambil tindakan tegas agar fenomena ini tidak berleluasa dalam masyarakat. Wallahu a’lam.
Semoga Allah memberikan kita semua kefahaman yang benar dalam beragama. Ameen.
Sumber gambar kemalangan : Kosmo
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Penantian selama 10 tahun menantikan kehadiran cahaya mata berakhir buat pasangan selebriti terkenal Indonesia, Irwansyah dan isteri, Zaskia Sungkar apabila semalam, 30 Mac 2021 mereka dikurniakan cahaya mata lelaki yang diberi nama Ukkasya Muhammad Syahki yang dilahirkan dengan berat 3.4 kg.
Dalam satu berita gembira dikongsikan di akaun Youtube Keluarga Sungkar’s dan instagramnya, Irwansyah memberikan salam pertama buat anak kesayangannya.
Assalamualaikum anak shalehku , Ukkasya Muhammad Syahki ️ anak baik , Qurrata a’yun nya mami papa ️️ yg nyusu nya nonstop مَا شَاءَ اللَّهُ.
Malah dirinya turut mengucapkan terima kasih kepada barisan doktor yang menyambut kelahiran bayi sulungnya itu serta ahli keluarga dan rakan-rakan yang tidak putus saling mendoakan kelahiran anak sulungnya itu.
“Terima kasi banyak Dr @reinorambey , @drtiwi , @rsiabundajakarta , @morulaivf_Jakarta, dan teman-teman semua yang belum pernah ketemu tapi doanya luarrr biasa ️️ Terimakasih atas support dan cintanya untuk keluarga kecil kami selama ini. Semoga Allah membalas setiap doa, ucapan manis dan support kalian semua dengan pahala kebaikan dan keberkahan.
Malah Irwansyah turut berkongsi anak kecilnya itu dalam keadaan sihat.Malah meminta orang ramai terus mendoakan anak kecilnya itu yang dipanggil Ukkasya.
Kisah pasangan ini menjadi tumpuan peminat-peminatnya kerana Irwansyah dilihat begitu menjaga isterinya semasa dalam kehamilan bagi memastikan kandungan isterinya berjalan lancar. Semoga pasangan ini kekal bahagia hingga Jannah.
Doa dipermudahkan hamil
Dalam pada itu jika ada pasangan yang masih diuji belum punya zuriat, ada beberapa doa dibaca memohon kepada Allah agar diberikan rezeki zuriat.
Antara doa yang disebut ini di dalam surah Al-Furqan ayat 74 :-
“Robbana hablana min azqajinaa wa zurriyatina qurrota’ayunin, waj’alna lil muttaqiina imama.”
Artinya: “Ya Tuhan kami, anugerakanlah kepada istri-istri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa.” (QS. Al-Furqan: 74)
Ada juga doa Nabi Zakaria a.s di dalam surah Ali ‘Imran
Pelbagai kisah dikongsi petugas di hospital terhadap pesakit jemaah tabligh yang menerima rawatan di sana.
Walaupun pelbagai tuduhan dilemparkan terhadap golongan ini, tetapi mereka sebenarnya tidaklah seteruk seperti kita bayangkan.
Dalam satu perkongsian daripada seorang jururawat Zulaikha Zaki yang mendedahkan sekeping surat bertulisan tangan dipercayai dari seorang pesakit tabligh yang telahpun discaj dari menjalani rawatan.
Pengisian surat berkenaan sangat menyentuh perasaan sesiapa yang membacanya. Dalam surat itu, memberitahu mereka sangat menghargai jasa pejuang serta pengorbanan jihad kerana memantau kesihatan mereka sepanjang berada di dalam wad.
Dalam surat itu juga penulis mewakili rakan-rakan lain turut menyatakan rasa kasıhan dan sedih melihat pengorbanan barisan hadapan ini.
Walaupun penat dan letih tetapi tetap melemparkan senyuman sepanjang menjalankan tugas berkenaan.
Penulis turut mendoakan agar semua barisan pejuang ini diberikan kekuatan dan semangat serta dipermudahkan dalam segala urusan.
Mereka juga turut berkongsi amalan baik dari ulamak untuk diamalkan oleh petugas semua dalam berhadapa dengan pandemik wabak penyakit ini.
Pesakit ni discharge petang tadi. Seorang tabligh. Then before dia balik, die selit surat ni celah2 kertas kt kaunter wad dalam n xde bgthu sape2 pon. Maybe dia thu dia x leh sentuh or bg kami ape2 brg even kertas.
Terharu…. Jangan kecam dorang. Dalam wad, dorang smua behave. Sangat dengar kata. Kita kecam org alim dalam kita tak sedar bila akhir zaman ni Allah tarik manusia yg golongan baik n arif dengan ilmu agama dulu.
Assalamua’laikum, semua pejuang-pejuang yang kami kasihi dan sayangi sentiasa. Kami akan ingat pengorbanan jihad anda sebab pantau kesihatan kami selama berada di wad 26/tingkat 5.
Selamanya anda semua (pejuang-pejuang) layan kami dengan penuh kasih sayang.
Tujuan saya tulis ini ialah nak kongsi beberapa amalan untuk pejuang-pejuang semua. Sebab kami kasihan dan sedih lihat pengorbanan anda semua. Kami tahu anda letih dan bertarung nyawa untuk rawat kami. Anda pun ada keluarga yang nak diuruskan tapi anda tetap bagi senyuman kat kami. Anda sembunyikan letih dan risau anda daripada kami.
Kami tahu anda sembunyikan letih dan risau anda.
Kami doakan anda semua kuatkan semangat, untuk Allah dan rasul, sentiasa dalam rahmat Allah, diberi sihat afiah, dimudahkan segala urusan begitu juga buat keluarga anda semua. Allahumma Aamiin.
Amalan yang ulama kongsi kat kita
Baca surah Taghabun (Surah 64, juzuk 28) sampai habis (ayat 1 hingga 18 serta makna) setiap pagi. Kalau sibuk, cari masa lapang. Sebaiknya pagi. Mula dengan Baca selawat 3 kali Al-Fatihah 3 kali Al-Ikhlas 3 kali Hasbi Allah wani’malwakil 313 kali Tutup dengan selawat 3 kali. Tiup ke dalam air dan minum. InsyaAllah, Allah beri sembuh dan jaga kita semua. Wallahua’lam.
Perkongsian ini telah mendapat 16K butaan like dan 13K pula telah menekan butaan share. Rata-rata warganet turut memuji sikap jemaah tabligh ini yang sangat baik dan terpuji akhlaknya.
Nur Hazwani RusliBetol.kak..dorg mmg sgt behave..x byk songeh n siyez x penah menyusahkan..ada sorg adik tu,siap wasap staff yg bertugas..wish selamat mlm n doakan yg baik2 utk semua staff..terharu sgt..wad kite ada sediakan 1 hp utk wasap dgn patient..senang nak berurusan kalau dorg nk mintak bantuan ape2.
Linda LieynnSebaknye baca..nk akhir zmn ni ALLAH tarik manusia yg golongan arif dlm ilmu agama..dowg pn x minta nk kne virus ni
Nurul Aida Zolkifliya allah terharunya baca..sebak n sedih…dorg xmtk pun nk jd cmni..ni sume asbab dr Allah nk uji kite sume…
Pincang lah akan rumahtangga itu jika adanya suami dayus dan isteri yang nusyuz. Suami sebagai ketua keluarga untuk mengemudi bahtera rumahtangga perlu tahu hukum dan akibat menjadi dayus.
Bagaimana hendak membentuk sebuah keluarga sakinah, mawaddah dan rahmah andai hal ini pun sukar di atasi. Berubah lah segera sementara keadaan boleh diselamatkan. Takut amalan baik kita sulit nak bantu masuk ke syurga gara-gara menjadi lelaki dayus.
Sabda Nabi S.A.W yang bermaksud: Dari Ammar bin Yasir berkata, ia mendengar dari Rasulullah S.A.W berkata: “Tiga yang tidak memasuki syurga sampai bila-bila iaitu orang dayus, wanita yang menyerupai lelaki dan orang yang ketagih arak” lalu sahabat berkata: Wahai Rasulullah, kami telah faham erti orang yang ketagih arak, tetapi apakah itu dayus?, berkata Nabi: “Iaitu orang yang tidak memperdulikan siapa yang masuk bertemu dengan ahlinya (isteri dan anak-anaknya) (HR Riwayat At-Tabrani)
Dari hadis di atas, kita dapat memahami bahawa maksud lelaki dayus adalah si suami atau bapa yang langsung tiada perasaan risau dan tidak peduli dengan siapa isteri dan anaknya bersama, bertemu, malah sebahagiannya membiarkan sahaja isterinya dan anak perempuannya dipegang dan dipeluk oleh lelaki lain.
Penjelasan Ulama Tentang Lelaki Dayus
Berikut adalah beberapa tafsiran oleh para ulama berkenaan istilah dayus:
Seseorang yang tidak ada perasaan cemburu (kerana iman) terhadap ahlinya (isteri dan anak-anaknya).
Imam Al-‘Aini pula berkata : “Cemburu lawannya dayus.”
Berkata pula An-Nuhas: “Cemburu (iaitu lawan kepada dayus) adalah seorang lelaki itu melindungi isterinya dan kaum kerabatnya dari ditemui dan dilihat (auratnya) oleh lelaki bukan mahram.”
Menurut Imam Az-Zahabi: “Dayus adalah sesiapa yang menyangka (atau mendapat tanda) bahawa isterinya melakukan perkara keji (seperti zina) maka ia mengabaikannya kerana cintanya kepada isterinya, maka tiada kebaikan untuknya dan tanda tiada kecemburuan (yang diperlukan oleh Islam) dalam dirinya.
“Imam Ibn Qayyim pula menyatakan: “Sesungguhnya asal dalam agama adalah perlunya rasa ambil berat (protective) atau kecemburuan (terhadap ahli keluarga) , dan barangsiapa yang tiada perasaan ini maka itulah tanda tiada agama dalam dirinya, kerana perasaan cemburu ini menjaga hati dan menjaga anggota sehingga terjauh dari kejahatan dan perkara keji, tanpanya hati akan mati maka matilah juga sensitiviti anggota ( terhadap perkara haram), sehingga menyebabkan tiadanya kekuatan untuk menolak kejahatan dan menghindarkannya sama sekali.”
Membiarkan isteri tidak menutup aurat juga tanda-tanda suami dayus
Allah Laknat Lelaki Dayus
Ulama Islam juga bersetuju untuk kategorikan dayus ini dalam bab dosa besar, sehingga disebutkan dalam satu athar: Maksudnya: Allah telah melaknat lelaki dayus (laknat bermakna ia adalah dosa besar dan kerana itu wajiblah dipisahkan suami itu dari isterinya dan diharamkan bergaul dengannya) Walaupun ia bukanlah satu fatwa yang terpakai secara meluas, tetapi ia cukup untuk menunjukkan betapa tegasnya sebahagian ulama dalam hal kedayusan lelaki ini.
Bila Masanya Suami Jadi Dayus?
Rela aurat isteri dan anak perempuan dilihat lelaki lain:
Membiarkan kecantikan aurat, bentuk tubuh isterinya dinikmati oleh lelaki lain sepanjang waktu pejabat (jika bekerja) atau di luar rumah. Sebagai contoh; tidak menegur atau ambil peduli saat mengetahui aurat isteri dan anak perempuan dewasanya terlihat (terselak kain) semasa menaiki motor atau apa juga kenderaan sepanjang yang menyebabkan auratnya terlihat.
Tak kisah isteri balik lambat dari tempat kerja:
Membiarkan isterinya balik lewat dari kerja yang tidak diketahui bersama dengan lelaki apa dan siapa, serta apa yang dibuatnya di pejabat dan siapa yang menghantarnya pulang ke rumah. Rasa okay apabila membiarkan isteri kerap berdua-duan dengan pemandu kereta lelaki tanpa sebarang pemerhatian.
Tidak peduli aktiviti anak perempuan:
Tidak melarang saat anak perempuannya ber’dating’ dengan tunangnya atau teman lelaki bukan mahramnya, selain membiarkan anak perempuannya berdua-duaan dengan pasangannya di rumah kononnya ibu bapa ‘spoting’ dan memahami.
Bangga dengan isteri bergaya seksi:
Menyuruh, mengarahkan dan berbangga dengan anak perempuan dan isteri memakai pakaian yang seksi di luar rumah.
Membutakan mata:
Membiarkan isteri disentuh anggota tubuhnya oleh lelaki lain tanpa sebab yang diiktiraf oleh Islam seperti menyelamatkannya dari lemas dan yang sepertinya.
Tiada rasa cemburu:
Membiarkan isteri pergi kerja menumpang dengan teman lelaki sepejabat tanpa sebarang cemburu.
Banyak lagi situasi yang boleh digambarkan tentang permasalahan dayus ini. Yang penting, dayus ini hanya akan sabit kepada lelaki jika semua maksiat yang dilakukan oleh isteri atau anaknya secara terbuka dan diketahui olehnya. Namun jika ia berlaku secara sulit, suami tidaklah bertanggungjawab dan tidak sabit dayus ke atas dirinya.
Audit dirimu wahai lelaki beriman, jangan kita termasuk dalam golongan yang berdosa besar ini. Kepada para isteri dan anak-anak perempuan, jika anda sayangkan suami dan bapa anda, janganlah anda memasukkan mereka dalam kategori DAYUS yang tiada ruang untuk ke syurga Allah S.W.T. Sayangi dan jagalah diri dan keluargamu dari api neraka.
Ingat lah para lelaki, suami dan ayah, pertahankanlah agama isteri dan keluargamu walau terpaksa bermatian kerananya. Sabda Nabi S.A.W yang bermaksud: “Barangsiapa yang mati dibunuh kerana mempertahankan ahli keluarganya, maka ia adalah mati syahid” (Riwayat Ahmad)
Ramai dalam kalangan lelaki yang memilih untuk berambut panjang. Tiada masalah tentang hal ini namun perlu diingat ketika solat rambut tersebut sebaiknya dilepaskan dan...