Kasihnya seorang abang. ‘Tak sanggup lihat adik derita dialisis seumur hidup, abang derma buah pinggang demi melihat adik kembali sihat.
Utuhnya ikatan adik-beradik ini apabila abangnya sanggup mendermakan sebelah buah pinggangnya buat adik tercinta setelah adiknya menjalani rawatan dialisis sejak enam tahun lalu.
“Terima kasih abang sebab abang dermakan buah pinggang abang pada Nana. Nana akan jaga buah pinggang ini sebaik mungkin.”
Demikian luahan hiba Maslyana Mohd Yusof, 34, yang lebih mesra disapa Nana selepas menerima buah pinggang yang didermakan abang kandung, Mohd Nazri, 37, melalui satu pembedahan di Hospital Kuala Lumpur (HKL) pada 11 April lalu.
Maslyana merupakan pesakit buah pinggang kronik tahap lima, kini seperti mendapatkan ‘kehidupan’ baharu dengan pengorbanan dan kasih sayang seorang abang yang tidak sanggup melihat adiknya menderita dan menjalani rawatan dialisis seumur hidupnya.
Tak Sanggup Lihat Adik
Lebih meruntun hati, niat murni Mohd Nazri yang mahu mendermakan buah pinggangnya kepada Nana tetap diteruskan selepas lelaki itu kembali pulih daripada menjalani pembedahan membuang tumor dalam jantungnya pada 2019.
Berkongsi kisahnya, Nana yang juga ibu tunggal kepada dua anak lelaki itu disahkan sebagai pesakit buah pinggang sejak Oktober 2017 ketika sedang hamil anak ketiganya.
Menurutnya, sebulan selepas itu, dia menjalani dialisis, namun bayinya meninggal dunia ketika kandungan berusia 21 minggu pada hari kedua dia menjalani rawatan berkenaan.
Dialisis Seumur Hidup
“Abang beritahu mahu mendermakan sebelah buah pinggangnya sejak 2018, demi masa depan saya dan anak. Jika saya menjalani pembedahan buah pinggang saya sudah tidak perlu menjalani dialisis dan dapat menjalani kehidupan normal.
Ads
“Kami kemudiannya menjalani beberapa prosedur dan pemeriksaan berkaitan dan dimaklumkan buah pinggang sepadan sepenuhnya seperti kembar seiras,” katanya yang menetap di Kampung Ladang Semabok, Melaka.
Bagaimanapun, dua beradik itu diuji apabila Mohd Nazri disahkan mempunyai tumor pada jantungnya sebelum lelaki itu menjalani pembedahan membuang tumor di Institut Jantung Negara (IJN).
Katanya, selepas kembali pulih, abangnya tetap meneruskan niat mendermakan buah pinggang sebelum mereka menjalani pemeriksaan semula.
Abang Derma
“Kami dimaklumkan pembedahan itu juga berisiko antaranya risiko kematian tiga peratus, pendarahan dan ada juga yang buat transplan buah pinggang tetapi organ itu tidak berfungsi pada penerima.
“Tetapi abang tetap teruskan niat murni dia yang membuatkan saya terharu sangat. Alhamdulillah, setakat ini keadaan kami baik dan doktor beritahu pembedahan itu amat berjaya tetapi saya masih perlu makan ubat anti penolakan untuk kekalkan penerimaan badan pada buah pinggang itu,” kata penolong guru Tabika Perpaduan itu.
Tambah anak bongsu daripada tiga beradik ini, hubungan mereka sangat rapat, malah dia turut mengakui pengorbanan abang kesayangannya itu membawa sinar baru dalam hidupnya dan anak.
“Saya menitiskan air mata ketika membuang air kecil dengan banyak selepas pembedahan itu kerana sebelum ini urin saya hanya setitik dua saja.
Ads
“Bacaan ‘creatinine’ saya menurun daripada 1,000 ke 68 dan semua makanan sudah boleh dimakan tanpa rasa takut selain saya juga boleh minum air lebih kerana sebelum ini hanya boleh minum 500 mililiter sehari.
“Terima kasih abang, kini buah pinggang kiri abang berada di pinggang kanan saya. Rezeki saya dapat abang dan keluarga yang sangat baik,” katanya.
Buah Pinggang
Sementara itu, jelas Mohd Nazri, hatinya luluh setiap kali melihat keadaan adiknya yang lemah selepas membuat rawatan dialisis, malah terpaksa mengehadkan pergerakan serta menahan keinginan untuk minum dan makan setiap hari.
“Adik melakukan dialisis tiga kali seminggu dan selepas itu dia berasa tidak sihat dan akan rehat atau tidur hingga esok pagi sehingga adik tiada masa bersama anaknya dan keluarga.
“Saya juga mula mencari dan membaca maklumat berkaitan transplan buah pinggang dan mulanya adik tak mahu mungkin dia bimbang keadaan saya.
“Malah ibu dan kakak juga berbelah bahagi dengan hasrat itu kerana ia berisiko tetapi selepas dipujuk mereka menerimanya,” katanya.
Ads
Syukur Semua Berjalan Lancar
Penolong pengurus sumber manusia itu berkata, tiada apa yang melegakannya apabila pembedahan berjalan dilakukan dan mengakui ia dilakukan atas kasih sayang seorang abang kerana Allah SWT.
“Kami tiga beradik memang rapat, ayah kami sudah meninggal dunia sejak saya berusia empat tahun dan kami memang selalu bersama jadi saya mahu buat sesuatu untuk adik supaya dia kembali sihat.
“Saya bersyukur pembedahan berjalan lancar dan awal daripada jangkaan kerana sebelum ini saya diberitahu saluran arteri (di bahagian buah pinggang) agak pendek dan mungkin mengambil lebih sedikit masa. Kami kini dalam proses pulih,” katanya.
Jumlah kumulatif kes positif Covid-19 di seluruh dunia kini melebihi 207 juta kes setakat semalam.
Data terbaharu Johns Hopkins University menunjukkan Amerika Syarikat masih kekal negara paling teruk terjejas dengan lebih 36.7 juta kes. Ini diikuti India dengan 32.2 juta kes dan Brazil dengan lebih 20.4 juta kes.
Sementara itu, angka kematian akibat Covid-19 seluruh dunia kini melepasi 4.36 juta kes, selepas lebih 20,000 kematian baharu direkodkan secara global dalam tempoh 24 jam lepas.
Berdasarkan data Johns Hopkins University, Amerika Syarikat kekal merekodkan jumlah kematian tertinggi dengan lebih 585,000 ribu kes.
Ini diikuti Brazil dengan lebih 621,000 kes, India lebih 431, 000 kes dan Brazil lebih 569,000 kes.
Ternyata dari angka tercatat di atas, kita dapat melihat bukti kekuasaan Allah SWT dengan tersebarnya koronavirus yang berpunca daripada kejahatan tangan-tangan manusia yang membuat kerosakan di atas muka bumi. Ia terjadi kerana mereka tidak mengikut panduan yang telah ditetapkan Allah SWT kepada kita.
Jumlah pesakit Covid di seluruh dunia masih tinggi.
Firman Allah SWT di dalam Surah Ar-Rum ayat 41 yang maksudnya: Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah SWT hendak mereka merasakan sebahagian daripada balasan perbuatan-perbuatan buruk yang telah mereka lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat).
Dalam pada itu, Pensyarah Kanan, Fakulti Syariah dan Undang-Undang Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Ustaz Dr. Nur Mohamad Hadi bin Zahalan, membuat perkongsian dari sudut pandangan Islam dan kitab-kitab muktabar untuk kita sebagai umat Islam bermuhasabah di atas kekuasaan Sang Pencipta atas apa yang berlaku.
Baginda Rasulullah SAW telah mengkhabarkan mengenai peristiwa akhir zaman yang mana akan berlaku penyebaran wabak. Sabda baginda Rasulullah SAW: Dari ‘Auf bin Malik RA berkata: Aku pernah menemui Nabi SAW ketika terjadi perang Tabuk dan baginda sedang berada di dalam sebuah khemah yang terbuat dari kulit. Lalu baginda bersabda: Hitunglah enam perkara yang akan terjadi menjelang hari kiamat iaitu:
1. Kematianku
2. Pembebasan Baitulmaqdis (dalam riwayat lain: pemakmuran Baitulmaqdis)
3. Kematian yang menyerang kamu sekalian bagaikan penyakit yang menyerang kambing sehingga mati tiba-tiba
4. Melimpahnya harta benda sehingga ada lelaki yang diberi seratus dinar namun masih marah (kerana merasa kurang)
5. Timbulnya fitnah sehingga tidak ada satu pun rumah orang Arab (dalam riwayat lain: rumah orang Islam) melainkan ia akan memasukinya
6. Akhir sekali perjanjian yang akan berlaku antara kamu sekalian dan bangsa kulit kuning (Bani al-Asfar iaitu Rom), lalu mereka akan mengkhianati perjanjian tersebut dan mereka akan datang menghadapi kalian di bawah lapan puluh (80) panji-panji perang, di bawah setiap panji pula terdiri daripada dua belas ribu (12,000) tentera. – [HR al-Bukhari 2940].
Jika kita merenung dan bermuhasabah dengan apa yang berlaku maka kita akan mengetahui bahawa setiap yang berlaku adalah disebabkan perbuatan kezaliman kita sendiri. Baginda Rasulullah SAW pernah menyebut di dalam sebuah hadis mengenai azab yang Allah akan turunkan kepada umat manusia jika kita melakukan kerosakan itu. Sabda Rasulullah SAW: Wahai sekalian kaum Muhajirin, ada lima hal yang jika kalian terjatuh ke dalamnya, dan aku berlindung kepada Allah supaya kalian tidak menjumpainya.
1. Tidaklah nampak zina di suatu kaum, sehingga dilakukan secara terang-terangan kecuali akan tersebar di tengah-tengah mereka taun (wabak) dan penyakit-penyakit yang tidak pernah menjangkiti generasi sebelumnya.
2. Tidaklah mereka menipu dalam timbangan kecuali akan ditimpa dengan kemarau berpanjangan serta kezaliman penguasa atas mereka.
3. Tidaklah mereka menahan zakat (tidak membayarnya) kecuali hujan dari langit akan ditahan dari turun ke atas mereka, dan sekiranya bukan kerana haiwan-haiwan (yang sentiasa berzikir kepada Allah), nescaya manusia tidak akan diberikan hujan.
4. Tidaklah mereka melanggar perjanjian mereka dengan Allah SWT dan Rasul-Nya, kecuali Allah SWT akan menjadikan musuh mereka dari kalangan orang kafir berkuasa atas mereka, lalu musuh tersebut mengambil sebahagian apa yang mereka miliki.
5. Dan selama pemimpin-pemimpin mereka (kaum muslimin) tidak berhukum dengan Kitabullah (al-Quran) dan mengambil yang terbaik dari apa-apa yang diturunkan oleh Allah (syariat Islam), melainkan Allah akan menjadikan permusuhan di antara mereka.” – [HR Ibnu Majah 4009].
Justeru, musibah menerusi penyakit ialah sesuatu wabak dan penyakit yang membahayakan tidak ada sesiapa yang mampu untuk menghapuskannya melainkan dengan izin Allah SWT.
Firman Allah SWT di dalam Surah Yunus ayat 107: Dan jika Allah mengenakan engkau dengan sesuatu yang membahayakan, maka tiada sesiapa pun yang akan dapat menghapuskannya melainkan Dia; dan jika Dia menghendaki engkau beroleh sesuatu kebaikan, maka tiada sesiapapun yang akan dapat menghalangi limpah kurnia-Nya. Allah melimpahkan kurnia-Nya itu kepada sesiapa yang dikendaki-Nya dari hamba-hamba-Nya, dan Dia lah yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ramai tahu, kouta giliran haji yang dilaksanakan dalam negara adakalanya membuatkan kita tidak berkesempatan menerima panggilan haji kerana diuji sakit atau sudah meninggal dunia.
Kebiasannya, ahli keluarga akan membayar upah kepada syarikat pengendali umrah untuk melakukan badal haji bagi arwah.
Badal haji atau ganti haji bermaksud seseorang yang telah melakukan haji untuk dirinya lalu melaksanakan haji untuk orang lain sama ada seseorang yang telah meninggal dunia atau sakit yang tiada harapan sembuh untuk melakukan ibadah haji ke tanah suci, sama ada dengan upah atau tidak.
Sejak dulu, kita diwar-warkan dengan kos serendah RM1500 untuk melakukan badal haji di mana selepas musim haji selesai, kita diberi sijil, air zam-zam dan kurma tanda arwah sudah disempurnakan hajinya.
Tapi adakah kos badal haji RM1500 yang diwar-warkan adalah betul atau ia didalangi sindiket pengurusan umrah untuk mengaut keuntungan semata-mata? KASHOORGA menemuramah pemilik bersama syarikat umrah terkenal, Andalusia Travel, Dato Ustaz Daud yang juga penasihat Tabung Haji mengenai kos RM1500 ini.
Semoga tiada lagi yang terpedaya dengan kos semurah ini di masa akan datang.
Berpengalaman lebih dari 30 tahun dalam bidang pengurusan haji dan umrah, Dato Ustaz Daud Che Ngah bukan satu nama baru. Jelasnya, kos RM1500 yang ditawarkan untuk badal haji adalah MENGARUT.
Jelasnya berdasarkan kajian bersama dibuat bersama pihak berautoriti, kos menunaikan badal haji paling logik adalah RM3000 ke atas. Ini kerana jika menggunakan rakyat yang tinggal di Arab Saudi, kos mengerjakan haji yang dikenakan juga agak tinggi. Malah rakyat tempatan sendiri perlu membayar permit agak tinggi (sekitar 350 riayal). Tahun ini kos mengerjakan haji untuk rakyat tempatan mencecah RM10,000 hingga ke RM16,000) namun ia dilaporkan berlaku penurunan harga sedikit berbanding tahun sebelumnya.
Kementerian Haji dan Umrah Arab Saudi melaporkan, ada tiga pakej ditawarkan iaitu pakej pertama (Hospitality Upgraded Camps) kini berharga 9,098 Riyal Saudi (RM10,674.09), berbanding harga awal 10,238 Riyal Saudi (RM12,011.58).
Harga baharu bagi pakej dua (Hospitality Upgraded Camps) kini akan menjadi 11,970 Riyal Saudi (RM14,043.62), berbanding 13,043 Saudi Riyal (RM15,302.50).
Selain itu, harga potongan untuk pakej ketiga (Hospitality Mina Towers) ditetapkan pada 13,943 Saudi Riyal (RM16,358.42) berbanding 14,737 Saudi Riyal (RM17,289.96) sebelum ini.
“Kajian dapati ada syarikat pengendali umrah boleh untung RM500,000 (setengah juta) begitu saja. Mereka akan menghubungi pemastautin di Arab Saudi dan jika menerima banyak permohonan, seorang akan buatkan 10 nama untuk badal haji. Kalau ada 1000 permohonan, bolehkah dapat sampai sebegitu banyak orang laksanakannya. Ia banyak dianggotai permastautin di Arab Saudi seperti Pakistan, Myammar dan ramai lagi yang buat duit tepi.
Jelas Dato Ustaz Daud Che Ngah, syarat badal haji ialah seorang mesti buatkan satu penama saja dan tidak boleh pukul rata begitu saja,”katanya memaklumkan, apa yang perlu dibuat oleh waris yang ingin melakukan badal haji untuk arwah dinasihatkan perlu meneliti dua faktor ini.
“Pertamanya kos badal haji tak boleh terlalu murah. Angka RM3000 ke atas masih logik dan kedua ialah syarikat pengendali mestilah yang diberi tauliah oleh Tabung Haji untuk membawa jemaah haji. Kalau tak ada maknanya tidak sah juga badal hajinya.
“Ada yang kaut sampai setengah juta. Bagi saya ini aniaya bagi orang lain yang mungkin percaya hal ini hak waris sudah ditunaikan,” katanya ketika ditemui di Program TETAMU HARAMAIN KASHOORGA yang akan bersiaran dalam masa terdekat.
Program Tetamu Harmain Kashoorga ini memaparkan kisah-kisah menarik berlaku di Tanah Suci yang boleh menjadi iktibar buat semua. Ia menampilkan Dato Ustaz Daud Che Ngah dan Haji Mohd Syafik Mazlan dari Umrah MKM Ticketing Travel & Tours.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Tidak khusyuk solat! Kerap kali dalam solat kita teringat akan sesuatu, tersasul membaca surah, ada juga terjadi kita tak ingat pun kita sepatutnya di rakaat ke berapa. Ini semua disebabkan kita tidak khusyuk dalam mendirikan solat.
Ada yang kata hanya orang betul-betul alim sahaja boleh sampai tahap khusyuk. Benarkah begitu? Sebenarnya kunci utama khusyuk ada pada diri kita.
Khusyuk dalam solat itu merupakan perkara mustahak untuk memberikan kesan yang baik secara efektif kepada kita yang mendirikan solat. Dalam hal ini, Allah Ta‘ala menggelar mereka yang khusyuk dalam solat sebagai orang mukmin yang berjaya.
Allah Ta‘ala berfirman:
“Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman, iaitu mereka yang khusyuk dalam solatnya.”
(Surah al-Mukminun, ayat 1-2)
Maksud perkataan ‘Khusyuk’ ialah hati sentiasa hidup; tahu dan sedar apa yang sedang dilakukan. Manakala khusyuk dalam solat bermaksud menghadirkan hati kepada Allah SWT di dalam solat sama ada dari segi penghayatan bacaan dan perbuatan. Kedua-duanya mestilah dilaksanakan dengan sempurna. Untuk mendapatkan sebahagian ilmu agar khusyuk dalam solat, kita boleh praktikkan tip berikut.
Cara Khusyuk Dalam Solat:
1) Teliti, Faham Dan Menghayati Bacaan Solat
Ketelitian dan penghayatan ini merangkumi surah yang dibaca dalam solat dan ayat-ayat al-Quran seperti takbir, tasbih dan doa. Cuba lah hafal dan fahami makna setiap ayat yang dibaca. Perkara ini amat penting untuk menghadirkan hati dalam solat.
Hati mestilah turut mengetahui segala apa yang kita baca. Membaca dengan baik (Khusnul Qori’ah), berusaha untuk memahami dan mengerti bacaan dalam solat termasuk ayat al-Quran yang dibacakan, terutama sekali al Fatihah, gerakan dan maknanya (Tafakhum). Bacaan-bacaan dalam solat mengandungi banyak makna yang halus yang patut difahami oleh kita.
2) Merendahkan Diri:
Serahkan seluruh jiwa raga dengan rasa rendah hati dan rendah diri ketika dalam rukuk dan sujud serta dipanjangkan tempoh masa rukuk dan sujud. Rasulullah SAW bersabda: “Seseorang hamba paling dekat dengan Tuhannya sewaktu ia bersujud.” (Hadis riwayat Muslim)
3) Mengagungkan Allah SWT:
Mengagumi dan mengagungkan kebesaran Allah SWT dalam seluruh jiwa dan raga. Memperakui kebesaran Allah dan kesucianNya ketika bertakbir dan ketika bertasbih pada seluruh gerak-geri dalam solat. Timbulkan rasa malu (Haya’) terhadap Allah SWT dan merasa takut (Khauf) kepada kekuasaanNya.
5) Elaklah Memikirkan Hal Keduniaan:
Sebaik niat untuk bersolat semasa berwuduk lagi, tinggalkan segala fikiran dan lintasan hati yang berkaitan dengan urusan dunia. Hati perlu menghayati solat sepenuhnya, fokus dan mengosongkannya dari segala urusan yang boleh mengganggu dan tidak berkaitan dengan solat.
6) Tumpuan Penuh Pada Solat:
Perhatian hendaklah sepenuhnya dalam solat, tertumpu hanya kepada mendirikan dan menunaikannya dengan yang terbaik sekali. Rukun-rukun solat perlu dilakukan secara tertib. Berusaha menumpukan perhatian (Khudunul Kolbih). Kita perlu sedar bahawa Allah SWT sentiasa memperhatikan solat kita.
7) Mengurangkan Pergerakan Anggota Badan:
Mengurangkan pergerakan anggota-anggota seperti tangan, kaki dan juga Mata ditumpukan kepada tempat sujud dan ketika tasahut melihat anak jari.
8) Melihat Tempat Sujud:
Mata kita mesti sentiasa melihat tempat sujud sekalipun orang itu buta atau bersolat di dalam gelap kecuali ketika membaca perkataan إلاّالله dalam tahiyyat. Pada ketika itu pandangan orang yang solat itu dialihkan ke jari telunjuknya.
Jika memejamkan mata boleh mendatangkan khusyuk dalam solat seseorang itu, maka dibolehkan dia berbuat begitu dan hukumnya tidak makruh sebagaimana yang dijelaskan oleh Imam an-Nawawi.
9) Lakukan Solat Dengan Thuma’ninah:
‘Thuma’ninah’ (ketenangan), maksudnya anggota seseorang itu tetap diam atau berhenti seketika ketika melakukan sesuatu ‘rukun i‘li’ (perbuatan) di dalam solat seperti rukuk, sujud dan sebagainya, sebelum beralih ke rukun fi‘li seterusnya.
Sekurang-kurangnya tetap diam seketika dalam tempoh pada kadar bacaan zikir: “سبحانالله” (SubhanAllah). Maknanya, setiap pergerakan di dalam solat itu tidak dilakukan dengan tergopoh-gapah, cepat-cepat atau dengan kelam-kabut tetapi dilakukan dengan tenang dan relaks.
Rasulullah ShallAllahu ‘alaihi wasallam ada mengajar kita tentang perkara ini di dalam sabda Baginda:
“Apabila kamu berdiri menunaikan solat maka bertakbirlah. Kemudian bacalah ayat al-Quran yang mudah bagi kamu. Kemudian rukuklah sehingga kamu berthuma’ninah dalam keadaan rukuk. Kemudian bangkitlah sehingga kamu berdiri betul. Kemudian sujudlah sehingga kamu berthuma’ninah dalam keadaan sujud. Kemudian bangkitlah sehingga kamu berthuma’ninah dalam keadaan duduk. Kamu buatlah yang demikian itu dalam semua solat kamu.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Kashoorga: Tidak perlu menunggu untuk menjadi alim baharu kita rasa wajar khusyuk dalam solat. Perkara utama yang perlu kita lakukan ialah hafal dan faham setiap perkataan yang kita lafazkan. Hayatinya dengan hati yang fokus. InsyaAllah kita akan temui keindahan bersolat asbab dari khusyuk dalam solat.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...