‘Kasihnya suami hingga syurga.’ Selepas 10 tahun jaga isteri koma, kini kesihatan sendiri diuji. Beruntungnya sang isteri apabila sang suami setia hingga ke hujung nyawa.
Menjaga isteri yang koma selama 10 tahun bukanlah satu masa yang singkat. Allahuakbar, cemburunya dengan kesetiaan suami.
Ikuti perkongsian pendakwah, Ustazah Norhafizah Musa yang mohon orang ramai mendoakan suami kepada sahabatnya untuk kembali sembuh seperti sediakala.
Ustazah hendak minta tolong semua doakan ustaz Tholhah ( seperti dalam gambar ) agar diberikan kesembuhan oleh Allah SWT. Kisah mereka suami, isteri ini sangat menyayat hati kami.
Ustazah Zharif iaitu isteri kepada Ustaz Tholhah telah Allah uji dengan koma selama 10 tahun 2 bulan. Masyaallah. ( ada yang maklumkan kerana menigitis , wallahua’lam).
Ads
Selepas 10 Tahun Jaga Isteri Koma
Ustazah Zharif baru sahaja meninggal dunia beberapa hari lepas. Beliau junior ustazah semasa di Yarmouk University Jordan.
Dalam tempoh 10 tahun 2 bulan itu, suami, anak-anak dan keluarga menjaga dan menguruskan ustazah Zharif dengan penuh kasih sayang, sentiasa dijaga kerapian dan kebersihan. Qaddarallah.
Pada hujung-hujung kehidupan Ustazah Zharif, ustaz pula kesihatan semakin merosot. Sahabat-sahabat yang ziarah ada yang berkata, hampir tak kenal dengan ustaz yang sudah amat kurus, lemah longlai, berjalan pun terpaksa dipapah.
Kini Kesihatan Sendiri Diuji
Ustazah Zharif telah selamat dikebumikan, adapun ustaz Tholhah telah dibawa ke hospital untuk meneruskan rawatan lanjut. Semoga Allah berikan kekuatan kepada tiga orang anak di rumah.
Ads
Sahabat-sahabat tolong sama-sama doakan Ustazah Zharif dikurniakan tempat terbaik di sisi-Nya dan doakan Ustaz Tholhah sembuh dan dapat kembali kepada anak-anak.
Ustazah amat mengagumi ketabahan mereka, kesetiaan dan kasih sayang suami kepada isteri dan segala nilai baik yamg ditonjolkan oleh keluarga ini. Masyallah. La quwwata illa billah.
Ustazah tak mampu hendak tolong bagaimana dah, kecuali memohon seramai mungkin mendoakan ustaz Tholhah kembali sembuh.
Amin.
Dalam hidup manusia, ada lapan jenis rezeki dari Allah dan Al-Quran menyebutnya di dalam beberapa surah.
Antara lapan jenis rezeki dari Allah ialah rezeki yang telah dijamin iaitu “Tidak ada satu makhluk melata pun yang bergerak di atas bumi ini yang tidak dijamin ALLAH rezekinya.” (Surah Hud : 6).
Begitu juga Rezeki Kerana Usaha (surah An-Najm:39), ketiganya Rezeki Kerana Bersyukur (surah Ibrahim:7), keempat, Rezeki Tak Terduga (surah Al-Thalaq : 2:3), Rezeki Kerana Istigfar ( surah Nuh:10:11), Rezeki Kerana Bernikah (Surah An-Nur:32), Rezeki Kerana Anak (Surah Al-Israa’ :31 dan terakhir Rezeki Kerana Suka Bersedekah iaitu “Siapakah yang mahu memberi pinjaman kepada ALLAH, pinjaman yang baik (infak & sedekah), maka ALLAH akan melipat gandakan pembayaran kepadanya dengan lipatan yang banyak.” (Surah Al-Baqarah : 245).
Jika dilihat banjir yang melanda negara penghujung tahun lalu, banyak kemusnahan harta benda selain kerugian yang bukan sedikit ditanggung oleh a mereka yang diuji bencana alam ini.
Namun di sebalik musibah, ada rezeki orang lain kerana menerima bantuan-bantuan tidak terduga dan semuanya itu sudah ditentukan oleh Allah taala. Umpamanya Abang Viva atau Azuan Omar yang rezekinya melimpah ruah hanya kerana keikhlasan membantu mangsa banjir dengan berbekalkan RM50 sahaja.
Baru saja menerima sebiji motosikal berkuasa tinggi berharga RM30,000 dan masih menunggu kereta pacuan empat rodanya yang belum diterima, inilah rezeki tidak terduga berlaku dalam kehidupan manusia.
Allah itu bersifat pengasih dan penyayang dan akan menggerakkan hati manusia lain untuk membantu mereka dilanda kesusahan.
Sama seperti Abang Viva, rezeki juga sudah tertulis kepada Nuarjan Sulaiman apabila menerima sebiji kereta dihadiahkan oleh Carsome.
Kisahnya pernah menjadi viral kerana kereta perodua Bezza yang baru dibelinya tiga bulan hasil simpanan selama 8 tahun termasuklah menggunakan wang KWSP telah dihanyutkan air banjir dalam kejadian 22 Disember lalu di Kampung Sungai Lui Batu 19, Hulu Langat dan keretanya diisytiharkan sebagai total lost. Namun apa yang membuatkan ramai kagum dengan kecekalan dirinya, walau dilanda musibah, dirinya masih mampu mengukirkan senyuman dan tidak berkeluh kesah.
Dan dua hari lalu rezeki sudah tertulis buatnya apabila menerima sebuah kereta terpakai jenis Saga dari Carsome seperti dikongsikan oleh Tik Tok @Selangortv.
Mengakui gembira dengan hadiah tak terduga ini, Nuarjan megucapkan terima kasih kepada Carsome sebab sudi memberinya sebuah kereta untuk kegunaan seisi keluarga.
“Ini rezeki anak-anak untuk kegunaan kami sekeluarga,” katanya sambil menyambung anak-anak belum tahu tentang hadiah diterimanya itu (ketika temuramah).
Katanya lagi, anak-anak asyik tanya mana kereta abah (sudah total lost).Mengakui seakan tidak percaya dengan hadiah diterimanya ini, Nuarjan mengucapkan ribuan terima kasih.
“Rasa terharu bercampur sedih asbab doa dari rakyat Malaysia, akhirnya dirinya menerima rezeki ini dan boleh digunakan untuk kegunaan keluarga,” katanya mengakhiri temuramah.
Pemilik kenderaan kereta atau motosikal mempunyai pilihan sama ada memilih insurans konvensional atau takaful.
Sebagai orang Islam, kita disarankan menggunakan sistem patuh shariah bagi mengelakkan sebarang unsur diragui. Namun begitu ada yang memberi alasan terpaksa. Jika begitu bagaimana hukumnya?
Soalan
Assalamualaikum. Saya sudah ikhtiar untuk ambil insurans kenderaan dengan beberapa syarikat Takaful seperti Etiqa takaful dan Takaful Malaysia.
Tetapi mereka memaklumkan insurans kenderaan tidak boleh buat dengan syarikat Takaful disebabkan motosikal lama. Jadi, saya terpaksa mengambil insurans dengan syarikat konvensional. Apakah hukumnya?
Jawapan Ringkas
Waalaikumussalam. Secara asalnya, wajib seseorang Muslim berusaha sedaya upaya untuk mencari syarikat insurans yang menjalankan operasi secara Islamik yang boleh memberi perlindungan kepada kenderaannya.
Namun begitu, sekiranya usahanya tidak berhasil dan ternyata tiada syarikat takaful yang menawarkan insurans bagi kenderaan lama, maka diharuskan baginya untuk mengambil insurans konvensional.
Keharusan ini melihat kepada arahan pemerintah yang mewajibkan setiap kenderaan perlu memiliki insurans kenderaan. Maka, situasi ini boleh dianggap sebagai keperluan mendesak kerana mengingkarinya boleh menyebabkan pemilik kenderaan didenda dan dikompaun.
Dalam masa yang sama, diingatkan bahawa keharusan ini bersifat sementara sehinggalah satu tempoh wujud syarikat takaful yang menyediakan tawaran sebegitu. Jika berlaku sedemikian, maka wajib beralih kepada syarikat takaful.
Huraian Jawapan
Mencari sesuatu yang halal untuk dimakan atau digunakan dalam kehidupan seharian merupakan suatu tuntutan yang diwajibkan oleh Allah SWT ke atas setiap Muslim, kerana mencari yang halal dapat meningkatkan keimanan dan membuat termakbulnya doa dan diterima segala amal ibadah.
Sedangkan memakan makanan yang haram boleh menghalang doa dan ibadat daripada diterima oleh Allah SWT. Daripada Anas bin Malik RA meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda, طَلبُالحَلالِوَاجِبٌعلىكلِمُسلِم Maksudnya: “Mencari yang halal adalah suatu kewajipan ke atas setiap Muslim.” Riwayat al-Thabarani (8610)
Hukum mengambil insurans konvensional sudah dibincangkan dalam Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-80 yang bersidang pada 1 – 3 Februari 2008. Muzakarah telah memutuskan bahawa hukum mengambil dan melanggan Insurans Am termasuklah insurans kereta adalah tidak diharuskan oleh Islam.
Takaful bermaksud permuafakatan sekumpulan individu untuk saling menjamin dan membantu antara satu sama lain bagi memenuhi keperluan tertentu yang dipersetujui dalam kalangan mereka seperti memberi pampasan bagi sesuatu musibah yang menimpa serta keperluan kewangan yang lain.
Majlis Penasihat Syariah pada mesyuarat ke-24 bertarikh 24 April 2002 telah memutuskan bahawa model perniagaan takaful yang berasaskan tabarru’ dan wakalah adalah dibenarkan. Kontrak wakalah berlaku antara peserta dengan syarikat takaful, manakala kontrak tabarru’ berlaku antara peserta sahaja. Rujuk Resolusi Syariah Dalam Kewangan Islam Edisi Kedua (halaman 63) oleh Bank Negara,
Dalilnya adalah firman Allah Taala: وَتَعَاوَنُواعَلَىالْبِرِّوَالتَّقْوَىٰۖوَلَاتَعَاوَنُواعَلَىالْإِثْمِوَالْعُدْوَانِ Maksudnya: “Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan.” (Surah al-Ma’idah:2)
Penelitian Masalah
Berdasarkan situasi di atas, pertamanya kami melihat pengambilan insurans bagi kereta sudah menjadi suatu kewajipan yang sudah ditetapkan oleh kerajaan bagi menjaga kebajikan pemilik kereta sekiranya berlaku apa-apa kemalangan.
Bahkan, tidak mengambil insurans atau takaful boleh menyebabkan didenda dan dikompaun. Walaupun keadaan sebegini tidak mengancam diri, namun ia menjadi keperluan mendesak bagi setiap pemilik kereta sehingga boleh juga diiktibar sebagai darurat.
Ini dikuatkan lagi dengan kaedah Fiqh yang disebutkan Imam al-Suyuthi Rhm. dalam kitab Asybah wa al-Nazhair (halaman 88)
الحاجةتنزلمنزلةالضرورةعامةكانتأوخاصة Maksudnya: “Suatu hajat (keperluan) boleh jatuh dalam kategori terdesak sama ada ia berbentuk umum mahupun khusus.” Seterusnya, berbeza dengan negara-negara Barat, Malaysia mempunyai banyak syarikat takaful sebagai alternatif kepada syarikat insurans konvensional yang sedia ada.
Secara asalnya, wajib seseorang Muslim untuk berusaha meneliti dan mencari sedaya syarikat takaful yang boleh memberi perlindungan kereta kepadanya.
Namun begitu, sekiranya selepas segala usaha sudah dibuat dan ternyata tiada syarikat takaful yang boleh mengambil tanggungjawab tersebut, maka dalam situasi sebegini dibenarkan untuk mengambil insurans konvensional sehinggalah sampai satu tempoh wujud syarikat takaful atau seumpamanya yang memberikan tawaran sebegitu.
Kesimpulannya, perbahasan di atas menunjukkan bahawa syariat Islam memberikan kemudahan (al-taysir) kepada umatnya dalam melaksanakan ibadah serta menjalani kehidupan harian. Kemudahan tersebut berperanan sebagai jalan keluar daripada sebarang kesukaran yang menimpa diri seseorang dalam keadaaan yang tidak diduga.
Siapa yang pernah dan selalu mandi dengan air limau purut atau nipis pasti tahu betapa segarnya aroma sitrus yang melekat pada tubuh sebaik selesai mandi. Yang pasti ia memang menyegarkan. Mengapa agaknya limau yang diguna pakai dan bukan buah nenas atau belimbing buluh?
Mandi limau purut sering dikaitkan dengan mandi bunga dalam adat budaya nusantara. Pengamal perubatan alternatif ramai menggunakan kaedah ini. Limau mengandungi asid-asid tertentu yang diakui memberi bekas dan kesan yang memudaratkan terhadap fizikal jin dalam tubuh pesakit.
Walaupun tiada nas qat’ie daripada Al-Quran dan hadis akan tetapi ianya boleh dikiaskan dengan sebuah hadis yang mana baginda Rasulullah SAW melarang kita menjirus air panas dan kencing dalam lubang kerana kemungkinan ada jin yang mendiami lubang tersebut.
Kita bukan melihat daripada sudut larangan menjirus air panas atau kencing, tetapi kita melihat sifat kepada air kencing tersebut adalah panas dan tajam.
Maka dikiaskan dengan limau tersebut dengan air panas. Sifat limau adalah tajam dan mengandungi asid yang tertentu dan bau limau tersebut yang mengharumkan, kerana jin jahat amat benci kepada wangi-wangian.
Apatah lagi jika limau tersebut telah diruqyah dengan doa ayat-ayat Al-Quran. Maka ianya sangat-sangat memberi bekas dan kesan yang memudaratkan jin dalam tubuh pesakit atau persekitaran.
Limau purut dikatakan mempunyai anti oksidan yang tinggi, kaya dengan flavonoid dan polifenol yang dikatakan sangat berkesan untuk membantu penyakit jantung dan kanser.
Limau purut mengandungi pelbagai vitamin dan bahan mineral termasuk vitamin C, B1, B2, Sodium, Kalium dan zat besi. Limau juga mengandungi Tannin, Triterpenouid dan Saponin.
Khasiat limau purut juga berfungsi untuk merawat masalah kulit seperti ekzema dan Proriosis. Kulit limau purut tersebut sangat baik untuk darah dan merawat masalah sistem pencernaan.
Sekarang kita dah faham mengapa limau purut sering dijadikan pilihan dalam rawatan alternatif atau rawatan Islam. Sekarang kita cuba sediakan sendiri bahan-bahan mandian yang boleh digunakan untuk mandian di rumah bagi menghilangakn keletihan badan dan menyegarkannya semula.
1. Ambil 10 helai daun limau purut dan hiriskan halus-halus
2. Ambil 5 biji buah limau purut, potong kepada empat bahagian
3. Masukkan kedua-dua bahan tadi ke dalam satu baldi air suam
4. Ramaskan daun limau purut dan perah buah limau purut untuk mengeluarkan airnya
5. Gunakan air tadi sebagai bilasan terakhir semasa mandi
6. Ratakan ke seluruh badan, terutamanya kepala dan rambut
7. Air mandian ini akan membuang toksin yang terkumpul dalam badan anda
Daun limau purut berbau harum dan bau ini membantu melegakan keletihan. Daun dan buah limau purut ini juga membantu pembuangan toksin dari badan dengan baik. Limau purut juga bertindak sebagai antibakteria penghalang bau badan.