Imam Ghazali pernah memberi nasihat kepada kaum lelaki agar tidak menikahi 6 jenis perempuan. Siapakah mereka ini sehingga lelaki perlu menjauhi diri dari wanita bersifat sedemian?
Berikut adalah penjelasannya, semoga sifat ini tiada dalam diri kita atau ahli keluarga perempuan kita.
Al Annanah (suka mengeluh)
Al Annanah adalah sifat seorang wanita yang terlalu suka mengeluh dan mengadu masalah yang dihadapi kepada sesiapa sahaja atau secara berlebihan.Contoh yang dapat kita lihat buat masa ini adalah meluahkan masalah rumah tangga di media sosial.
Bagi lelaki yang mengahwini wanita yang bersifat suka mengeluh adalah sukar untuk mencapai kebahagian kerana wanita tersebut hanya akan mengeluh tanpa membincangkan cara menyelesaikan masalah yang dihadapi Di samping itu si lelaki juga akan mengalami tekanan perasaan. Selain itu ia juga boleh merosakkan hubungan bersama keluarga mertua atau sahabat.
Ads
2. Al Mananah (mengungkit)
Al Mananah adalah wanita yang suka mengungkit-ungkit kebaikan atau jasa yang telah mereka lakukan. Wanita yang mempunyai sifat seperti ini biasanya akan mendatangkan masalah kepada si lelaki kerana biasanya jika mereka berbeza pendapat wanita tersebut akan mula mengungkit kebaikan dan jasa yang pernah dibuat dan ini akan lebih memberi impak yang negatif lebih-lebih lagi jika si suami mempunyai pendapatan yang lebih rendah daripada si isteri
3. Al Hananah (suka cerita kelebihan orang lain)
Al Hananah adalah wanita yang suka menceritakan kelebihan orang lain di hadapan suami. Sebagai contoh jika wanita itu seorang janda maka dia akan menceritakan kelebihan bekas suaminya.
Dan jika si wanita masih belum pernah berkahwin mungkin dia akan membandingkan atau menceritakan kelebihan ayahnya atau saudaranya. Namun yang paling teruk adalah jika si wanita pernah mempunyai teman lelaki dan si wanita membandingkan bekas teman lelaki dengan suaminya yang mana akan dapat merosakkan hubungan perkahwinan
Ads
4. Al Haddaqah (boros)
Al Haddaqah adalah wanita yang boros dan mempunyai keinginan untuk berbelanja besar tanpa memikirkan kehendak atau keperluan. Biasanya wanita jenis ini mudah tertarik kepada sesuatu barang atau produk dan suka meminta ataupun memaksa si lelaki/suami untuk membelikannya.
Jika jenis wanita sebelum ini mereka lebih kepada merosakkan emosi namun wanita jenis ini lebih kepada merosakkan kewangan si lelaki. Walaupun si wanita mempunyai suami yang kaya raya namun seharusnya sifat boros dielakkan kerana bertentangan dengan agama dan perkara ini akan menjadi lebih teruk jika si lelaki/suami seorang yang miskin atau hanya cukup-cukup makan. Disebabkan itulah ramai lelaki atau suami terjerumus kepada jalan haram kerana ingin memenuhi kehendak si isteri yang berlebih – lebihan.
Ads
5. Al Barraqah (berhias berlebihan)
Jenis wanita ini adalah yang suka berhias berlebih-lebihan sepanjang hari. Mereka ini biasanya akan berhias berlebih-lebihan sehinga menelan belanja yang tinggi .Perkara ini adalah lebih teruk jika si wanita berhias bukan untuk suaminya tetapi hanya untuk menunjukkan kecantikan di khalayak ramai
6. Asy Syaddaqah (banyak bicara)
Asy Syaddaqah adalah seorang wanita yang terlalu banyak berbicara. Hampir setiap perkara mahu dikomen atau ditegur dan teguran bukanlah untuk memperbaiki atau pun bermanfaat tetapi hanya sekadar menegur tanpa sebab.
Terdapat perkara yang boleh ditegur apatah lagi jika perkara itu salah namun bukan sepanjang masa menegur tanpa unsur periksa. Menikahi wanita jenis ini akan menyebabkan susah bagi pasangan tersebut untuk mendapat kebahagiaan kerana semestinya si suami akan sentiasa menjadi sasaran dan ditegur tentang pelbagai perkara hatta perkara yang remeh temeh sekalipun.
Anak kecil ini dijaga dengan sebaiknya dan dilimpahi kasih sayang yang tiada berkesudahan.
Walaupun sibuk melayan kerenah anak kesayangannya, tetapi Siti tetap aktif menghiburkan peminatnya di mana juga walaupun sudah bergelar ibu. Dan juga turut mengusahakan perniagaan kosmetiknya, Simplysiti.
Biarpun begitu beliau tetap mahu melihat anaknya membesar depan matanya sendiri. Bagi memastikan segalanya berjalan lancar, Siti telah memilih seorang pembantu yang baik, bertanggungjawab dan cantik untuk anak kesayangannya.
Jika diperhatikan kemana saja kelibat Siti dan Siti Aafiyah, pasti akan ada seorang gadis manis yang setia melayan kerenah si cilik ini.
Menurut sumber, gadis yang menjaga Siti Aafiyah ini bukan calang-calang orangnya. Gadis manis ini bernama Nur Hidayah Zubit sebenarnya seorang jururawat bertauliah lulusan dari Kolej Pembantu Perubatan.
Jika dilihat pada perkongsian Instagram Siti juga menyaksikan gadis manis yang ada iras wajah penyanyi kesayangan ramai ini, sering diajak bercuti bersama keluarga besar Siti dan Datuk K.
Tugasnya menjaga Siti Aafiyah tidak kira di mana Siti berada walaupun berada di luar negara kerana tugas.
Ternyata hubungan silaturrahim gadis ini bersama Siti dan keluarga sangat akrab. Semoga akan terus berkekalan hingga Aafiyah membesar menjadi wanita solehah satu hati nanti.
Maksudnya: “Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingati (kekuasaan Kami dan mentauhidkan Kami) akan kebesaran Allah.” (Surah al-Zariyaat: 49)
Dari istilah syarak, nikah ialah suatu akad yang menghalalkan istimta’ (bersetubuh atau berseronok-seronok) di antara suami isteri dengan cara yang dibenarkan oleh syarak. Masyarakat arab menggunakan perkataan nikah dengan makna akad yang juga mambawa maksud persetubuhan serta berseronok-seronok.
Setiap manusia yang sudah dewasa dan sihat dari sudut fizikal dan rohaninya sudah semestinya merasakan keinginan untuk berkahwin yang sangat tinggi disebabkan fitrah untuk saling memerlukan. Perkataan “zawaj” yang digunakan di dalam Al-Quran bermaksud berpasangan dan mengikut konteks penggunaanya ia mambawa maksud perkahwinan. Allah SWT menjadikan perkahwinan untuk menghalalkan perhubungan dan mengelakkan penzinaan kerana manusia itu fitrahnya ingin berpasangan.
Oleh sebab itu, adalah dituntut kepada manusia yang sudah berkemampuan untuk segera melaksanakan sunnah yang dituntut ini, ini juga berdasarkan hadis nabi :
Maksudnya: “Wahai para pemuda! Sesiapa di antara kamu telah mampu berkahwin, maka bernikahlah. kerana nikah itu dapat menundukkan mata dan memelihara faraj (kelamin) dan sesiapa tidak sanggup, maka hendaklah berpuasa kerana puasa itu dapat membendung syahwat.” Riwayat Muslim (3386)
HUKUM PERKAHWINAN
Jumhur ulamaK telah bersepakat bahawa hukum asal pernikahan adalah sunnah bukannya wajib. Walau bagaimanapun, sebahagian ulamaK telah mambahagikan hukum nikah kepada 5 hukum mengikut kedudukan pelakunya:
Harus: Kepada orang yang tidak ada kepadanya galakan dan bantahan untuk berkahwin dan ini merupakan hukum asal perkahwinan.
Wajib: Sekiranya orang tersebut mempunyai nafsu yang kuat sehingga boleh menjerumuskannya kepada kemaksiatan sedangkan dia merupakan seorang yang berkemampuan.
Sunat: Bagi orang yang mampu namun masih mampu untuk mengawal nafusnya.
Makruh: Kepada orang yang tidak berkemampuan dari sudut nafkah batin dan juga zahir tetapi tidak mendatangkan kemudharatan kepada pasagannya tesebut.
Haram: Orang yang juga tidak berkemampuan memberi nafkah zahir dan batin serta tidak mempunyai keinginan untuk berkahwin atau dia mempunyai niat yang buruk sehingga mampu membawa kemudharatan kepada pasangannya.
Oleh hal yang demikian, jika dilihat hukumnya bergantung kepada individu terbabit, sekiranya dia mampu untuk menahan dirinya dan dia tidak terburu-terburu untuk berkahwin maka hendaklah dia mengerjakan haji terlebih dahulu.
Maksudnya: “Mengerjakan haji adalah kewajipan manusia terhadap Allah, iaitu (bagi) orang yang sanggup mengadakan perjalanan ke Baitullah. Barangsiapa mengingkari (kewajipan haji), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari semesta alam.” (Surah Ali Imran: 97)
Maksudnya: “Islam dibangun di atas lima perkara: bersaksi tidak ada sembahan yang berhak disembah selain Allah dan mengaku Muhammad adalah utusan-Nya, mendirikan shalat, menunaikan zakat, berhaji dan berpuasa di bulan Ramadhan.”
Walaubagaimanapun, sekiranya dia khuatir tidak mampu untuk menahan dirinya daripada melakukan kemaksiatan maka hendaklah dia mendahulukan perkahwinan bagi mengelakkan kemudharatan yang lebih besar.
PENDAPAT ULAMAK
Syeikh Ibn Qudamah Rahimulllah telah berkata: “Jika dia perlu kepada pernikahan dan dikhuatiri dirinya menghadapi kesulitan (kerana belum bernikah), maka hendaklah dia mendahulukan perkahwinan terlebih dahulu. Hal ini kerana ia (pernikahan itu) wajib kepadanya sekiranya dia mampu untuk memberi nafkah dan sekiranya dia tidak khuatir tentang perkara tersebut maka hendaklah dia mendahulukan menunaikan haji. Hal ini disebabkan (ketika itu) pernikahan adalah sunnah, maka tidak perlu didahulukan daripada haji yang hukum asalnya adalah wajib”. (Rujuk al-Mughni, 5/12)
Syeikh Ibn Uthaiman Rahimullah berkata: “Tidak dapat diragukan lagi bahawa pernikahan adalah diutamakan daipada haji sekiranya seseorang itu telah memiliki dorongan syahwat yang sangat kuat, maka perkahwinan ketika itu padanya adalah merupakan keharusan kepada kehidupannya, dan sekiranya dia mempunyai keinginan untuk berkahwin yang tinggi maka hendaklah dia mendahulukan pernikahan daripada haji. Hal ini disebabkan Allah SWT telah mensyariatkan kewajipan menunaikan haji bagi orang yang “berkemampuan’.
Maksudnya: “Mengerjakan haji adalah kewajipan manusia terhadap Allah, iaitu (bagi) orang yang sanggup berjalan menuju ke Baitullah.” (Surah Ali Imran: 97)
Walaupun orang yang masih remaja, dan masih belum mempunyai keinginan untuk bernikah pada tahun ini atau selepasnya, maka hendaklah dia mendahulukan haji. Hal ini kerana dia tidak berada di dalam keadaan terdesak untuk mendahulukan haji daripada pernikahan.
KESIMPULAN
Haji dan perkahwinan merupakan suatu perkara yang sangat dituntut di dalam agama. Walau bagaimanapun haji merupakan suatu kewajipan yang mesti dilaksanakan bagi golongan yang berkemampuan. Dan sekiranya dia tidak berada di dalam keadaan yang terdesak untuk berkahwin dan tidak mempunyai masalah untuk berkahwin sesudah itu, maka hendaklah dia melaksanakan kewajipan haji terlebih dahulu.
Sesungguhnya Allah akan memberikan ganjaran kebaikan sebagai gantinya kerana haji merupakan suatu seruan dan suruhan Allah yang agung kepada manusia.
Sumber Kredit: Mufti Wilayah
VIDEO KASHOORGA:
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Layanan terbaik untuk isteri kesayangan. Junjungan besar kita, nabi Muhammad SAW adalah contoh insan paling sempurna dalam apa sahaja aspek kehidupan. Terbaik sebagai seorang anak, lelaki, suami, sahabat, pemimpin dan hamba kepada Allah SWT.
Baginda bertindak sesuai dengan situasi dan dengan siapa dia berurusan. Semua dihadapi dengan ketelitian, kerana apa yang dilakukannya adalah gambaran keindahan Islam. Subhanallah.
Ada sisi menarik yang para suami perlu take note tentang betapa sayangnya Rasulullah dengan para isterinya. Baginda tampilkan sisi seorang lelaki yang gagah di medan perang kepada seorang suami yang super penyayang.
Tiada lelaki di dunia ini boleh menandingi keupayaan Rasulullah SAW memikat dan menjaga hati sang isteri.
Artikel ini sangat bermanfaat buat suami yang begitu prihatin dalam menjaga hak isteri dalam rumahtangga berdasarkan amalan Rasulullah.
1. Layanan romantis first class
Semua isteri mahukan layanan romantis dan penuh kasih sayang first class sebagaimana Rasulullah.
“Rasulullah sering mencium Aisyah dan itu tidak membatalkan puasa”. (HR Nasai).
Penjelasan dari hadis tersebut ialah Rasulullah SAW mencium isterinya kerana ingin memberikan kesenangan dan kebahagiaan, bukan semata kerana hawa nafsu.
2. Tutur kata lembut
RasulullahSAW sangat menjaga adab tutur kata dengan sesiapa pun. Dalam meluahkan rasa kasih, baginda menzahirkannya secara sederhana dan bersahaja.
Baginda pernah bersabda “Aku diberi rezeki berupa rasa cinta kepada engkau wahai isteriku”. (HR Muslim).
Kalimat tersebut sederhana sahaja tanpa pujian berlebihan, tetapi sangat mendalam? Seorang isteri tentu akan bahagia jika mendengar kalimat tersebut daripada suaminya. Jika bahasa millennial sekarang ia dikenali sebagai pick-up line.
3. Menggunakan panggilan indah
Rasulullah SAW selalu memanggil isterinya dengan panggilan indah yang disukai. Aisyah dipanggil dengan panggilan “Ya Humaira” (Wahai wanita yang pipinya kemerah merahan) isteri mana yang tak seronok kan?
4. Memanjakan
Dari Anas berkata :
“Kemudian kami pergi menuju Madinah. Aku lihat Rasulullah menyediakan tempat duduk yang empuk dari kain di belakang beliau untuk Shafiyyah (salah satu isteri Rasulullah) kemudian beliau duduk di samping untanya sambil menegakkan lutut beliau dan Shafiyyah meletakkan kakinya di atas lutut beliau sehingga dia berjaya menaiki unta tersebut”. (HR Bukhari).
Hadis tersebut menceritakan bahwa Rasulullah SAW memanjakan isteri dengan memberi layanan dan keselesaan untuk isterinya.
5. Memberi hadiah
Rasulullah SAW ingin semua isterinya bahagia dan salah satu cara untuk tackle mereka ialah dengan memberikan hadiah.
“Rasulullah memberi kepada masing masing isterinya sebotol minyak kasturi”. (HR Ahmad).
Hadiah tersebut bukan sesuatu yang bertujuan untuk berlebihan atau bermewah-mewahan, tetapi sebagai tanda ingatan selain bermanfaat untuk mereka.
6. Waktu makan sebagai ‘dating’ berdua
Saat menikmati makanan bersama, Rasulullah SAW sentiasa bersikap menyenangkan sehingga gelas dan bekas makanan dikongsi bersama. Dari Aisyah r.a “Aku biasa makan bubur bersama Rasulullah dalam bekas yang sama, aku minum air dengan gelas dan beliau meletakkan mulut beliau di gelas tersebut lalu beliau minum”. (HR Abdurrozaq dan Said bin Manshur)
7. Memujuk lembut ketika marah
Selisih faham dalam kehidupan berumahtangga adalah perkara biasa. Tetapi jangan dibiarkan lama.
Ketika isteri Rasulullah marah atau merasa dukadi hati, Rasulullah tidak pernah membalas dengan kata-kata kasar atau membatu kan diri. Baginda akan menyejukkan hati isteri dengan cara yang manis dan lembut.
“Rasulullah memicit hidung Aisyah jika dia marah dan berkata : Ya Humaira, bacalah doa : Wahai Tuhanku, ampunlah dosa-dosa ku, hilangkanlah kekerasan hatiku, dan lindunglah aku dari fitnah yang menyesatkan”. (HR Ibnu Sunni) Rasulullah tidak pernah melepaskan kemarahan pada isterinya jauh sekali memukulnya.
Diriwayatkan oleh Aisyah, “Rasulullah tidak pernah memukul isterinya walau sekalipun”. (HR Muslim).
8. Beri kucupan sebelum keluar rumah
Dari Aisyah r.a “Rasulullah selalu mencium isterinya sebelum keluar untuk solat, kemudian keluar menunaikan solat tanpa berwuduk dahulu”. (HR Ahmad).
Cara ini memang boleh buat hati isteri berbunga-bunga. Nyata Rasulullah berusaha memberikan ketenangan pada isterinya selama beliau berpergian dengan cara menciumnya terlebih dahulu agar tidak timbul prasangka buruk pada hati isteri sebab suami telah meminta izin dengan baik.
9. Layanan penuh kelembutan
Ini menunjukkan Rasulullah SAW amat menyayangi dan memerlukan isteri. Rasulullah, pernah berbaring di pangkuan isterinya dengan tujuan saling berkasih sayang.
“Beliau (Rasulullah mendekati isterinya (Aisyah) dan dia ada di biliknya, lalu menyisir rambut beliau, padahal iserinya sedang haid”. (HR Muslim)
10. Bersama-sama menguruskan rumahtangga
Dalam sebuah riwayat Rasulullah SAW mandi bersama Aisyah dalam satu bilik mandi dengan kolah yang sama “Aku (Aisyah) pernah mandi dari jinabat bersama Rasulullah dengan satu tempat air, tangan kami selalu bergantian mengambil air, dan tangan kami bersentuhan”. (HRMutafaqun ‘Alaih)
Mandi bersama isteri bukanlah tindakan tercela atau sesuatu yang dilarang dalam Islam, sepasang suami isteri memiliki hak sepenuhnya dalam kasih sayang dan melayani satu sama lain.
Rasulullah melakukan hal tersebut untuk melayani dan memberikan kegembiraan bagi isterinya.
11. Pendengar setia
Ketika mendengar keluhan hati isterinya, Rasulullah mendengarnya dengan sabar dan memberi tanggapan dengan baik.
Baginda melakukan begitu untuk memberikan hak kepada isterinya bahawa salah satu tugas seorang suami ialah menjadi pemimpin dan pemberi keputusan ketika isterinya dilanda kebingungan.
Dari Aisyah r.a “Rasulullah adalah orang paling lembut dan banyak menemani isterinya yang sedang mengadu atau sakit”. (HR Bukhari)
12. Diajak berpergian
Aisyah r.a berkata : “Rasulullah jika hendak melakukan perjalanan, beliau melakukan undian di antara para isteri, barang siapa yang keluar namanya, maka dialah yang ikut pergi bersama beliau”.(HR Bukhari)
13. Dibantu dalam pekerjaan rumah tangga
Hal ini pernah diutarakan oleh Aisyah ketika ada yang bertanya padanya mengenai apakah urusan rumahtangga yang biasa dilakukan oleh Rasulullah ketika baginda di rumah.
Aisyah menjawab: “Rasulullah membantu melaksanakan pekerjaan keluarga”. (HR Bukhari)
Ketika ditanya oleh Aisyah, “Ya Rasulullah bukankah engkau telah dijamin syurga? Mengapa engkau masih bersusah payah begini?
Baginda menjawab “Ya Humaira, apakah aku tak boleh menjadi hamba Nya yang bersyukur?”. (HR Bukhari)
Hadis menjelaskan bahawa Rasulullah SAW bersedia membantu urusan rumah tangga walaupun penat atau berat untuk dilakukan sebagai rasa bersyukur kepada Allah telah diberikan seorang isteri. Baginda menzahirkan rasa syukur itu dengan melayan isterinya dengan baik sekali.
14. Dibelai
Rasulullah memberi kasih sayang pada isterinya dengan rutin membelai dan memenuhi nafkah batin yang merupakan hak isterinya.
“Setiap hari Rasulullah membelai semua isterinya seorang demi seorang. Beliau menghampiri dan membelai tanpa menggauli isteri kecuali Baginda singgah ke rumah isteri yang beliau gilirkan waktunya lalu beliau bermalam di tempatnya”. (HR Ahmad)
15. Tidak Dibebani
Dalam sebuah kisah diriwayatkan bahawa Aisyah menunggu Rasulullah sehingga tengah malam hingga tertidur berhampiran pintu rumah. Ketika Rasulullah sampai rumah dan menyedari hari sudah larut malam, baginda tidak jadi mengetuk pinu rumah kerana bimbang ketukan itu akan mengejutkan isterinya dari lena.
Baginda lalu meletakkan serban di depan pintu dan tidur di atasnya. Walaupun dalam keadaan letih, baginda tidak mahu membebani isterinya dan malam tertidurlah mereka tanpa saling mengetahui mereka tertidur di depan pintu.
Pagi hari ketika Aisyah membuka pintu dia terkejut melihat Rasulullah tidur di luar dan Rasulullah berkata “Aku pulang larut malam. Bimbang r mengganggu tidurmu, aku tak sanggup mengetuk pintu. Itulah sebabnya aku tidur di depan pintu”. (HR Muslim)
Betapa tingginya rasa kasih sayang Rasulullah SAW terhadap isterinya.
Kashoorga: Apa yang dilakukan oleh baginda ini adalah satu ibadah kerana Allah SWT. Sebagai umatnya, kita cuba lah sedaya upaya meniru sehabis baik agar timbul kasih sayang menebal dan menjadikan kehidupan berumahtangga itu teramat indah.
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...