Isu nafkah pasangan suami isteri kalau tak ditangani secara baik dan adil kesannya boleh memudaratkan keharmonian rumahtangga. Nafkah zahir dan batin perlu ada kesefahaman bersama. Jangan ada pihak yang terasa teraniaya dengan perkahwinan.
Sebab itu lah, sebelum berkahwin, pasangan perlu hadam ilmu nafkah dalam kehidupan berkeluarga. Setakat ‘I love you and I love you too’ sahaja tak cukup. Ia sekadar untuk beri bahagia seketika.
Bercerita tentang nafkah ini, rupanya ada beberapa cara pasangan suami isteri di Kuching Sarawak ber’kawtim’ sesama mereka.
Cara ini merupakan dapatan dari kes-kes perkahwinan bermasalah yang dikendalikan oleh puan Safura Hj Ahmad Sharkawi, Ketua Penolong Pengarah, Unit Kaunseling, jabatan Agama Islam, Sarawak. Melalui entri di facebooknya dinyatakan tiga bentuk beri nafkah yang popular di sana.
Menurutnya, selama dia berurusan dengan pasangan suami isteri di Kuching Sarawak, ada 3 jenis cara yang dipraktikkan oleh para suami iaitu;
Beri nafkah #1:
Termasuk belanja dapur, bil-bil, sewa rumah, ubat-ubatan, barangan anak dan lain-lain. “Beri” maknanya ialah specific amount handed over to the wife sebagai pengurus rumahtangga. Dalam tu ada sekali dah nafkah isteri. Pandai-pandailah isteri guna duit itu untuk belanja sendiri kalau ada
Ads
Beri nafkah #2 :
Tak termasuk barangan dapur, sewa rumah, bil utiliti, barangan anak dan lain-lain. Hanya untuk isteri belanja.
”Tanggung nafkah”:
Semua perbelanjaan wajib; makanan, pakaian, kediaman, bil utiliti, perubatan semuanya atas suami.
Kalau tak cukup isteri bantu. Kalau isteri tak mahu bantu atau tak dapat bantu, kena kurangkan belanja. Potonglah mana yang unnecessary, contoh: Netflix, internet, belanja makan di luar, pesanan makanan secara online, tukar rim tayar dan macam macam lagi yang jatuh dalam kategori “ kalau tak ada tak mati pun”
Ketiga-tiga cara ini ada pro dan cons nya dan cara pelaksanaan ini banyak dipengaruhi oleh iklim rumahtangga pasangan dan juga pendekatan macam mana pasangan ambil dalam menguruskan hal ehwal rumahtangganya.
Ads
Mengulas lanjut, dia mengatakan bahawa ada pasangan yang tak berapa nak bekerjasama antara satu sama lain. Mereka tak bincang pun duit gaji masing-masing nak diperuntukkan macam mana.
Bila gaduh baru ‘bincang’ dalam bentuk tuduh-menuduh dan salah menyalah.
“Ini bukan bincang bang, akak. Ini bikin pening kepala kaunselor,” katanya dalam nada seloroh.
“Ada pasangan yang berbincang tapi konsep belanjanya macam ini “Dua sumber masuk, dua sumber keluar”. Haha.. aih.. bulan baru je bermula duit dah habis,” sambungnya.
Ads
Ada pasangan berbincang tentang pembahagian tanggungjawab tetapi ternyata pembahagian itu tidak adil. Bayar yang utama dan penting seperti kereta, rumah, bil eletrik, lampin pakai buang anak, susu anak diberi kepada isteri, manakala bil air, bil internet suami yang bayor. Ini perjanjian berat sebelah!
Ada pasangan yang gaji dikumpul sama-sama. Kemudian apa komitment bulanan, apa perancangan bulanan semua bincang bersama. Yang ini bagus, itupun kadang-kala ada juga pergaduhan kecil; gaduh miscommunication sikit sikit sahaja. Tidak membawa bahaya.
“Isunya sekarang ramai pasangan di Kuching ini gaduh sampai ke Unit Kaunseling berkaitan dengan isu nafkah ini lah. Agak payah sebenarnya nak cari kajian lepas tentang nafkah sebab orang barat takde konsep nafkah,” katanya.
Islam sahaja ada tentang nafkah dan ditekan dalam al- Quran. Bila ada sebut bermakna ianya sangat penting. Tapi kita tidak tahu nak laksana bagaimana, itu yang menjadi kalut.
“Pasangan suami isteri di sini masih banyak perlu bimbingan rupanya terutamanya yang muda-muda. Saya bagi contoh di Kuching sebab saya buat observation di Kuching, tak tahulah pulak di Kulim Kedah, Putatan Sabah, Sungai Udang Melaka, Putrajaya mungkin lain sikit kaedah nya,” ungkapnya mengakhiri catatan.
Kashoorga: Hal nafkah ini memang satu isu yang sensitif. Ia perlu dibincangkan secara matang antara suami isteri sebelum akad nikah lagi.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Adik-beradik tidak boleh kongsi bilik tidur lain jantina, wajib pisahkan tempat tidur sebelum baligh.
Sebenarnya sedari awal mak, ayah harus berusaha untuk pisahkan tempat tidur anak-anak. Malah dalam Islam sendiri menitikeratkan soal menjaga batas pergaulan dan aurat, walaupun antara adik beradik kandung sendiri.
Hal ini kerana bagi mengelakkan kejadian buruk terutamanya terjadinya sumbang mahram. Justeru itu, kita perlu tahu bilakah umur sesuai untuk pisahkan tempat tidur anak-anak.
Ikuti perkongsian ini dan ketahui apakah langkah terbaik dalam memisahkan tenpat tidur anak.
Adik Beradik Tidak Boleh
SOALAN:
Assalamualaikum, saya memerlukan pandangan daripada pihak Ustaz. Saya sudah berkeluarga dan mempunyai dua anak perempuan dan seorang anak lelaki yang masih kecil.
Keadaan rumah kami yang kecil, jadi saya tidak mampu sediakan bilik berasingan antara anak lelaki dan perempuan. Soalan saya adakah boleh anak lelaki dan perempuan saya tidur sebilik dengan mengsingkan tempat tidur?
Kongsi Bilik Tidur Lain Jantina
JAWAPAN:
Memisahkan tempat tidur antara anak-anak adalah satu didikan ibu bapa kepada anak dalam menjaga batas auratnya walaupun sesama ahli keluarga.
Hal ini juga bertujuan sebagai langkah berjaga-jaga daripada fitnah atau terbangkitnya nafsu syahwat walaupun sesama adik-beradik.
“Perintahkan anak-anak kamu untuk menunaikan solat ketika mereka berusia tujuh tahun, dan pukullah mereka ketika mereka berusia sepuluh tahun, dan pisahkan tempat tidur di antara mereka.”
Riwayat Ahmad (6689) Abu Daud (495) dan al-Albani menilainya Sahih
Majoriti fuqaha berpendapat bahawa wajib kepada bapa atau wali memisahkan tempat tidur anak-anak ketika berumur 10 tahun sama ada anak-anak tersebut sama jantina atau lelaki dan perempuan mahupun antara anak dan ibu atau bapanya.
Berkata Imam al-Subki bahawa memisahkan tempat tidur dilakukan dengan dua cara sama ada untuk setiap anak satu tilam atau kedua-duanya setilam tetapi berpisah dan tidak bersentuhan.
Wajib Pisahkan
Hal ini menunjukkan bahawa pemisahan tempat tidur berlaku apabila berpisah dan tidak bersentuhan. Oleh itu, mengasingkan terus bilik tidur adalah lebih baik dan dapat mengelakkan perkara-perkara yang tidak diingini berlaku.
Perkara ini bukan sahaja perlu dititikberatkan oleh ibu bapa kepada anak-anak mereka yang belum baligh, malah lebih wajar diwajibkan sekiranya anak telah baligh dan berupaya menguruskan dirinya.
Didikan adab ini sebaiknya dilakukan ketika anak-anak masih kecil supaya mereka tidak mengalami kesan-kesan negatif dari sudut emosi anak-anak apabila dilaksanakan tanpa latihan yang berperingkat.
Sekiranya anak berkongsi bilik dengan adik-beradiknya yang sama jantina, maka perlu diperingatkan untuk sentiasa meminta izin sebelum masuk ke bilik tidur dan menjaga batas aurat di antara mereka.
Tempat Tidur
Majoriti fuqaha berpendapat bahawa disunatkan bagi kanak-kanak meminta izin sebelum masuk ke ruang peribadi atau bilik tidur pada tiga waktu aurat iaitu sebelum subuh, ketika waktu tengahari dan selepas solat isyak.
Sebab dinamakan waktu aurat kerana pada tiga waktu tersebut merupakan waktu berseorangan untuk tidur dan rehat dan kebiasaannya dalam keadaan tidak menutup aurat, maka ditakuti akan terlihat aurat seseorang sekiranya tidak meminta keizinan sebelum masuk ke ruang tersebut.
Manakala bagi seseorang yang baligh, wajib meminta keizinan sebelum masuk pada setiap keadaan sama ada pada tiga waktu tersebut atau waktu-waktu yang lain.
Memisahkan tempat tidur antara anak-anak atau antara anak dan ibu bapanya merupakan satu didikan yang wajib ketika anak mencapai umur sepuluh tahun.
Maka ia lebih aula’ (utama) dalam kewajipan memisahkan tempat tidur sekiranya anak-anak sudah baligh terutamanya antara adik-beradik lelaki dan perempuan.
Oleh itu, berdasarkan soalan, kami menasihatkan agar memisahkan tempat tidur anak-anak ketika berumur sepuluh tahun dilakukan dengan cara berikut:
Mengasingkan bilik anak-anak lelaki dan bilik anak-anak perempuan.
Sekiranya hanya terdapat dua bilik dan salah satunya bilik ibu bapa, maka perlu diutamakan untuk menyediakan bilik anak perempuan. Manakala anak lelaki diasingkan di ruang lain seperti ruang tamu. Hal ini bertujuan sebagai langkah berjaga-jaga (saddul zari’ah) daripada timbulnya sebarang mafsadah pada masa akan datang.
Tidak dinafikan penyediaan rumah yang selesa bergantung kepada kemampuan individu masing-masing.
Namun begitu, kami menasihatkan supaya ibu bapa sentiasa berusaha mematuhi garis panduan yang telah ditetapkan oleh syarak dalam urusan keluarga. Firman Allah SWT: فَاتَّقُوااللَّهَمَااسْتَطَعْتُمْ Maksudnya: “Oleh itu bertaqwalah kamu kepada Allah sedaya upaya kamu” (Surah al-Taghaabun: 16)
Kashoorga: Sebaiknya asing tempat tidur anak sejak awal.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Perancangan untuk membuat majlis perkahwinan sudah diatur sekian lama, sebelum datangnya wabak pandemik COVID-19 ini. Namun “manusia hanya merancang dan Tuhan juga yang menentukan segalanya”
Seperti kisah pasangan ini yang bersepakat untuk menangguhkan majlis persandingan yang sepatutnya dilangsungkan 4 April depan demi untuk kebaikan semua pihak.
Menurut Dr Adham Dan Adnan dia bersama pasangannya Dr Nur Syazwani Mohd Nazir mengambil keputusan ini kerana mengetahui risiko yang bakal dialami sekiranya tetap meneruskan majlis yang telah dirancang lebih awal.
“Majlis ini adalah majlis sambut menantu di sebelah saya. Sebetulnya rancangan untuk menangguhkan dibuat awal Mac lagi iaitu sebelum kerajaam umum Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).
“Dalam keluarga saya, adik-beradik semua doktor jadi kami tahu macam mana bahayanya wabak COVID-19 ini. Apabila lihat kes makin meningkat dan makin teruk, kami putuskan untuk tidak teruskan kerana tidak mahu jadi penyebar,” katanya kepada Mstar.
Walaupun begitu, dia bersyukur kerana sudah selamat diijabkabulkan bersama pasangannya awal Januari lalu.
Menurutnya mereka bernikah pada 3 Januari lalu dan majlis sebelah perempuan diadakan keesokan harinya juga.
Walaupun telah mengedarkan kad, mereka sekeluarga terpaksa membuat pengumuman penangguhan majlis resepsi di sebelahnya.
Dia yang bertugas di hospital di Kelantan reda dengan situasi ini walaupun terpaksa menanggung kerugian atas keputusan menangguhkan majlis berkenaan.
“Semua dah diraancang tapi terpaksa ‘burn’. Dewan, jurumekap, jurufoto kalau ikutkan semua dah bayar deposit.
“Disebabkan keputusan ini dilakukan sebelum PKP, ada sesetengah daripada mereka seperti keberatan…ada yang kata tak boleh nak batalkan, jadi kami terangkan elok-elok. Mungkin masa itu mereka tak nampak gambaran bahayanya wabak ini lagi,” katanya yang reda walaupun kena burn kerana bagi mereka nyawa lebih penting dari segalanya.
Menurut anak bongsu dari tujuh beradik ini, keputusan turut disokong ahli keluarga dan merasakan keputusan dibuat adalah betul dan tepat.
“Ayah ada tanya sama ada nak buat kecil-kecilan atau tangguh ke hujung tahun. Masa itu macam-macam cadangan keluar, ada yang cadangkan majlis diteruskan tapi buat pack food sahaja untuk tetamu, tapi nampak pelik. Akhirnya semua sepakat tangguh,” tambahnya yang ingin menyampaikan apa yang boleh buat masa ini semua pihak bertanggungjawab bersama untuk cegah COVID-19 ini.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sebelum ini dirinya dipilih oleh Allah untuk menerima hidayahNya. Selama hampir 14 tahun menyebarkan ilmu melalui pelbagai cara ternasuk medium media sosial, akhirnya mualaf ini atau lebih dikenali dengan nama Firdaus Wong mendapat perkhabaran sangat menggembrakan.
Siapa sangka Tuhan telah bukakan pintu hati insan yang mlahirkan dIrinya, ibu kandung untuk memeluk Islam. Apa yang lebih membahagiakan Firaus Wong yang juga seorang pedakwah bebas ini, beliau sendiri mengislamkan ibunya.
Berkongsi kegembiraan ini di laman sosial Instagram miliknya semalam. Menurut Firdaus, ini bukanlah syahadah pertama dikendalikan, tetapi syahadah paling nervous dan sebak kerana yang mengucap adalah ibu tercinta sendiri.
Tambahnya lagi, beliau tidak dapat menahan air mata kegembiraan sebaik ibunya mengucapkan dua kalimah syahadah dan terus memeluk insan yang telah melahirkan dan membesarkan dirinya.
Malah beliau turut berharap sahabat terus menyokong dan mendoakan mereka berdua. Juga Firdaus berharap agar ayah, kakak serta adik beradik lain turut memilih Islam sebagai agama baru mereka.
Alhamdulilah Allahuakbar.
Setelah 14 tahun saya memeluk Islam, hari ini ibu tercinta saya pula dengan mengucapkan syahadah. Allahuakbar.
Ini bukan syahadah pertama yang saya kendalikan tetapi ini adalah syahadah yang saya paling nervous dan sebak kerana yang mengucap syahadah adalah ini saya sendiri. Alhamdulilah. Saya tidak dapat menahan airmata saya seusai ibu saya mengucapkan dua kalimah syahadah dan memeluknya. .
Jazakumullahu Khairan kepada sahabat yang sering menyokong dan mendoakan kami. Teruskan sokongan dan doa anda. Berharap selepas ini ayah, kakak, abang, anak saudara, keluarga mertua saya juga dikurniakan hidayah oleh Allah Subhana Wa Ta’ala. Allahuma Ameen.
Alhamdulilah Alhamdulilah Alhamdulilah. Allahuakbar Allahuakbar Allahuakbar. Doakan kita semua istiqomah di dalam Islam dan mati sebagai Muslim. Allahuma Ameen.
Melalui ruangan komen ramai wargenet yang mengucapkan tahniah ke atas penghijrahan ibu Firdaus Wong ini dan mendoakan akan kekal istiqamah serta bersama hingga ke syurga.
fir.daud_ subhanallah Alhamdulillah Allahu Akbar, saya tumpang gembira.. semoga Allah makbulkan doa bro firdaus, dan doa2 kami juga..
yuribaginda Alhamdulillah. Kasih ibu hingga ke syurga.
abieahmad09 Mudah2an bro firdaus dan keluarga sentiasa diberi hidayah Allah swt..aaminn..
saleh.samid Subhanallah..maha suci allah..maha perancang dan maha mengetahui..
dya_dyn Allahuakbar.. Alhamdulillah.. semoga bersama hingga ke jannatulfirdaus
Selain melakukan perubatan moden untuk menyembuhkan sesuatu penyakit, terdapat juga pelbagai kaedah yang diamalkan sebagai alternatif dan ikhtiar untuk merawat penyakit.Antaranya adalah dengan perawatan...