Wabak COVID-19 masih belum menunjukkan bakal reda. Di Selangor sendiri, 19 buah sekolah diumumkan tutup selepas menunjukkan ramai murid dijangkiti. Namun Kelantan terus menunjukkan rekod tinggi kadar kebolehjangkitan COVID-19 atau R naught (Rt) tertinggi di negara ini iaitu pada kadar 1.32 berbanding kadar kebangsaan 1.19. Ini memaksa tujuh jajahan Kelantan dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sehingga 29 April ini.
Dalam pada itu, dalam satu kenyataan rasmi semalam, Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) mengumumkan se seluruh masjid mukim, surau dan musolla di Kelantan diarah tutup untuk semua aktiviti termasuk solat Jumaat, fardu, solat sunat tarawih dan aktiviti-aktiviti lain mulai hari ini sehingga ke suatu tarikh yang akan dimaklumkan kelak.
Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) Tengku Tan Sri Mohamad Rizam Tengku Abdul Aziz berkata bagaimanapun pelaksanaan solat Jumaat, fardu dan solat sunat tarawih di masjid negeri, bandar dan jajahan adalah dibenarkan.
Ads
“Pelaksanaan itu dibenarkan dengan 50 peratus kehadiran jemaah daripada kapasiti masjid selepas penjarakan fizikal di dalam saf sebanyak dua meter.
“Manakala aktiviti-aktiviti lain termasuk tazkirah, tadarus Al-Quran, iktikaf dan lain-lain adalah tidak dibenarkan,” katanya dalam kenyataan, di sini hari ini.
Ads
Tengku Mohamad Rizam yang juga Tengku Temenggong Kelantan berkata, masjid yang dibenarkan adalah Masjid Muhammadi, Kota Bharu, Masjid Al Sultan Ismail Petra, Kubang Kerian, Masjid Al-Ismaili Bandar Baru Pasir Pekan, Masjid Sultan Muhammad II,Telipot, Masjid Sultan Mansor, Kampung Sireh dan Masjid D’Raja Long Yunus, Langgar.
Selain itu, Masjid Bandar As-Salam, Pengkalan Chepa, Masjid Ismaili Jajahan Tumpat, Masjid Mahmoodi (Jajahan Bachok), Masjid Ibrahimi (Jajahan Pasir Puteh), Masjid Sultan Yahya Petra (Jajahan Machang) dan Masjid Tengku Muhammad Faris Petra, (Jajahan Kuala Krai).
Ads
Turut dibenarkan dibuka ialah Masjid Tengku Muhammad Faiz Petra (Jajahan Gua Musang), Masjid Sultan Muhammad I (Jajahan Jeli), Masjid Sultan Muhammad III (Jajahan Pasir Mas), Masjid Ismail Petra (Jajahan Tanah Merah) dan Masjid Bandar An-Nur Guchil, Kuala Krai.
Tengku Mohamad Rizam berkata MAIK amat mengharapkan kerjasama daripada semua pihak terutama umat Islam secara amnya dalam melaksanakan ketetapan ini dan tindakan sewajarnya akan diambil terhadap pihak yang gagal patuhi prosedur operasi standard ditetapkan. Sumber : BERNAMA
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Maksudnya: “Dalam bulan Rejab terdapat hari dan malam yang mana berpuasa pada hari tersebut dan mendirikan malamnya (Qiyamullail) adalah seperti seseorang yang berpuasa setahun selama 100 tahun dan berqiyamullail selama 100 tahun. Hari tersebut adalah 3 hari terakhir daripada bulan Rejab dan padanya juga dibangkitkan Muhammad SAW.”
JAWAPAN:
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Bulan Rejab merupakan salah satu daripada bulan yang istimewa buat umat Islam. Ini kerana, ia termasuk di dalam bulan-bulan Haram sebagaimana yang dinyatakan di dalam hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari, bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Waktu berputar sebagaimana keadaannya ketika Allah SWT menciptakan langit dan bumi. Satu tahun terdiri daripada dua belas bulan, daripadanya terdapat empat bulan yang haram (suci) iaitu tiga daripadanya mengikut turutan (Zulkaedah, Zulhijjah dan Muharram) dan yang keempat adalah Rejab Mudhor terletak antara Jamadi al-Akhir dan Sya’ban.” [al-Bukhari (4054)]
Syeikh Mustafa al-Bugho mengatakan perkataan Mudhor ini dinisbahkan kepada satu kabilah yang dinamakan Bani Mudhor kerana kabilah ini amat menjaga akan pengharaman bulan tersebut berbanding bulan-bulan lain ketika menta’liqkan hadis ini di dalam Sahih al-Bukhari.
Selain itu, Imam al-Hafiz Ibn Kathir di dalam tafsirnya telah menukilkan pendapat Ibn Abbas RA yang menyatakan bahawa setiap kezaliman yang dilakukan di dalam bulan-bulan Haram ini, dosanya adalah lebih besar berbanding bulan-bulan lain. Begitu juga, amal soleh yang dilakukan juga adalah lebih besar (pahala) berbanding bulan-bulan yang lain. [Lihat: Tafsir Ibn Kathir, 130/4]
Berdasarkan soalan di atas, riwayat Salman al-Farisi RA tersebut ada diriwayatkan oleh Imam al-Baihaqi di dalam Syu’ab al-Iman dan Fadhail al-Awqat. Akan tetapi, Imam al-Baihaqi menyatakan bahawa sanad hadis tersebut adalah dhaif.
Adapun berkaitan status hadis ini adalah munkar sebagaimana yang dinyatakan oleh Imam al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalni bahawa hadis ini teramat munkar. [Lihat: Tabyin al-‘Ajab, 31] Tambahan pula, Syeikh Ibn Arraq al-Kinani menyatakan di dalam sanad terdapat perawi yang didhaifkan oleh Ibn Ma’in dan . [Lihat: Tanzih al-Syariah, 161/2]
Untuk itu, kami katakan bahawa riwayat atau hadis ini adalah tidak sahih dan kita tidak boleh sama sekali untuk menyandarkannya kepada Nabi SAW.
Di sini kami nyatakan beberapa pendapat para ulamak berkaitan kelebihan bulan Rejab, antaranya ialah:
Al-Hafiz Ibn Hajar berkata: “Tidak ada disebut di dalam hadis yang sahih (yang boleh dibuat hujjah) akan kelebihan bulan Rejab, berpuasa padanya, berpuasa daripadanya disebabkan sesuatu perkara yang tertentu dan solat yang khusus”. [Tabyin al-‘Ajab, 9]
Imam al-Syaukani pula berkata: “Tidak ada disebut berkaitan amalan pada bulan Rejab secara khusus di dalam sunnah yang sahih, juga yang hasan dan juga yang dhaif (dhaif ringan). Bahkan, kesemua yang diriwayatkan berkaitannya secara khusus adalah palsu lagi dusta dan teramat dhaif”. [al-Sail al-Jarrar, 297]
Imam Ibn Rejab berkata: “Tidak ada yang sahih pada kelebihan berpuasa di bulan Rejab yang khusus daripada Nabi SAW dan juga tidak ada yang khusus daripada sahabat Baginda SAW”. [Faidh al-Qadhir, 210/4]
Untuk itu, bulan Rejab tidak mempunyai apa-apa kelebihan yang khusus daripada hadis-hadis yang sahih seperti amal ibadat tertentu. Walaupun begitu, ini tidak menghalang seseorang itu untuk melaksanakan amalan seperti berpuasa, solat sunat, bersedekah dan lain-lain lagi dengan syarat tidak beri’tiqad (mempercayai) bahawa amalan ini mempunyai kelebihan-kelebihan yang khusus atau tertentu. Ini kerana, ia termasuk atau bulan Rejab termasuk di dalam bulan-bulan haram yang mana diketahui akan kelebihan bulan-bulan haram berbanding bulan-bulan yang lain.
Kata Abu Bakar al-Warraq:
“Bulan Rejab adalah bulan untuk bercucuk tanam, bulan Sya’ban pula adalah bulan untuk menyiram tanaman dan bulan Ramadan pula adalah bulan untuk memungut hasil.” [Lihat: Lathaif al-Ma’arif, 121/1]
PENUTUP
Sempena kemasukan bulan Rejab ini, marilah sama-sama kita mempertingkatkan amalan baik kita dan semoga Allah SWT sentiasa memberi kita taufiq dan hidayahNya dalam setiap amalan yang kita lakukan agar ia tidak bercanggah dengan al-Quran dan juga sunnah Rasulullah SAW. Amin.
Wallahua’lam
Sumber Kredit: Mufti Wilayah Persekutuan. Sahibus Samahah Dato’ Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
VIDEO:
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Perkahwinan menjadikan seseorang itu lebih matang dalam menjalani kehidupan. Berbeza dengan orang zaman dulu yang lebih memilih untuk berkahwin pada usia muda.
Masyarakat moden saat ini sudah lebih mementingkan karier untuk meningkatkan kekayaan dari segi material dibandingkan dengan kekayaan berumah tangga.
Namun sebenarnya ada beberapa alasan mengapa berkahwin dalam usia muda digalakkan menurut Islam yang sangat baik dilakukan dan perlu anda ketahui.
MEMELIHARA PANDANGAN
Perkahwinan dalam usia yang muda mampu mengawal pandangan dan seterusnya mengawal nafsu. Secara tidak langsung ia mampu mengelakkan berlakunya perkara-perkara negatif dan di luar kawalan.
LEBIH MENIKMATI ALAM PERKAHWINAN
Berkahwin dalam usia yang muda menjadikan pasangan suami isteri lebih menikmati hubungan suami isteri. Selain itu, rahim seorang wanita muda masih sangat kuat dan subur sehingga mampu menghasilkan keturunan yang berkualiti.
MENYUBURKAN HUBUNGAN ROMANTIS
Perkahwinan merupakan bukti cinta sejati dan menjadi lambang dari keromantisan.
Rasulullah SAW bersabda, “Tidak ada romantisme yang lebih indah bagi dua orang yang saling mencintai selain menikah.” [Ibnu Majah, Ibnu Abi Syaibah, Baihaqi dan dishahihkah oleh Albani].
LEBIH BAHAGIA
Berkahwin dalam usia muda juga adalah untuk mencari puncak kehidupan yang lebih bahagia menurut Islam.
Allah SWT berfirman, “Di antara tanda-tanda kekuasaanNya adalah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan Ia menjadikan rasa kasih dan sayang di antara kalian. Sungguh pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.” [ar-Rum : 21].
BERJAYA DALAM USIA MUDA
Allah SWT juga akan memberikan limpahan rezeki pada pasangan yang telah berkahwin.
“Dan kahwinkanlah orang-orang yang sendirian di antara kamu, dan orang-orang yang layak (berkawin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya. Dan Allah Maha Luas (pemberian-Nya) lagi Maha mengetahui.” [Q.S : An-nur : 23].
BANYAK WAKTU UNTUK MENGURUSKAN ANAK-ANAK
Keuntungan yang boleh didapati jika berkahwin dalam usia yang muda ialah kesempatan mendidik anak-anak dengan baik. Ketika usia masih muda, fikiran masih fresh dan tubuh pun masih bertenaga.
MENIKIMATI MASA TUA DENGAN ANAK-ANAK
Berpeluang menikmati hari tua dengan anak-anak yang sudah berganjak dewasa. Ini tentunya berbeza jika anda berkahwin antara umur 40 tahun dan ke atas sebab masih harus bekerja dengan giat untuk membiayai segala keperluan anak-anak yang masih kecil.
MATANG DARI SEGI EMOSI
Lebih mendewasakan pasangan dan menjadi cara untuk mengendalikan emosi menurut Islam. Ia mengajar anda untuk mengawal emosi yang dipengaruhi juga dengan keperluan batin yang dipenuhi daripada pasangan masing-masing.
STAMINA TUBUH
Ketika usia masih muda, masing-masing punya stamina tubuh yang tinggi. Faktor ini menjadi perkara penting untuk memperoleh hubungan suami isteri yang terbaik sekali gus memperoleh keturunan sebanyak banyaknya dalam Islam.
MENJAUHKAN DIRI DARI ZINA
Perkara utama daripada sebuah perkahwinan ialah menyalurkan hawa nafsu mengikut saluran yang betul. Fitrah seorang lelaki dan wanita untuk hidup berpasangan. Untuk menghindari perbuatan zina maka digalakkan untuk berkahwin dalam usia yang muda.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Percayalah, semua isteri mengimpikan suami yang romantik. Kalau tak banyak, sikit pun jadi.
Fitrah wanita, memang suka layanan dan perhatian lebih daripada suami.
Buat sang suami atau bakal nak jadi suami, ada baiknya tahu serba sedikit bagaimana caranya nak layan isteri sehebat Rasulullah SAW.
Tak sangka, rupanya nabi junjungan kita ini sangat romantik terhadap isteri. Kalau dapat diamalkan secara berterusan, InsyaAllah, isteri akan jatuh cinta berkali-kali bagai semasa zaman bercinta dahulu.
Meletakkan mulut pada bekas makanan dan minuman isteri
Perkara ini diriwayatkan oleh Saidatina Aisyah r.a. Ia berkata:
“Kadangkala Rasulullah SAW diberikan sebuah bekas (cawan) minuman kepadanya, kemudian aku minum dari bekas lain sedangkan aku dalam keadaan hadi.
Lantas Rasulullah SAW mengambil bekas minuman ku dan meletakkan mulutnya di bekas tempat minumku.
Kadangkala aku mengambil tulang (yang ada sedikit dagingnya) kemudian memakan bahagian darinya, lantas Rasulullah SAW mengambilnya dan meletakkan mulutnya di bekas mulutku,” (HR Ahmad)
Mengusap air mata isteri
Diriwayatkan dari Anas bin Malik r.a, ia berkata sebagai berikut:
“Suatu ketika Shafiyah bersama Rasulullah SAW dalam perjalanan. Sedangkan hari itu adalah bahagiannya. Tetapi Shafiyah sangat lambat sekali jalannya, lantas Rasulullah SAW menghadap kepadanya sedangkan ia menangis dan berkata, “Engkau membawaku di atas unta yang lembab,” Kemudian Rasulullah SAW menghapus air mata Shafiyah dengan kedua tangannya.” (HR Nasa’i dalam As –Sunanul Kubra)
Kucupan Mesra
Diriwayatkan Saidatina Aisyah r.a bahawa dia berkata,
“Sesungguhnya nabi Muhammad SAW ketika mencium salah satu isterinya, beliau mengucup lidahnya.” (HR Maqdisi dalam Dzakhiratul Huffazh)
Mandi bersama isteri
Diriwayatkan Saidatina Aisyah r.a bahawa dia berkata,
“Dahulu aku mandi junub bersama Rasulullah SAW dari satu bekas air di mana tangan kami bergantian mengambil air di dalamnya.” (HR Bukhari dan Muslim)
“Dahulu Rasulullah SAW meletakkan kepalanya di pangkuanku kemudian membaca (Al-Quran) sedangkan aku dalam keadaan haid.”(HR Abu Dawud)
Membelai isteri
Diriwayatkan dari Urwah bin Zubair r.a, ia meriwayatkan dari Saidatina Aisyah r.a, ia berkata:
“Hampir setiap hari Rasulullah SAW mengunjungi semua isterinya, lantas mendekatkan setiap seorang di tempatnya (rumah). Kemudian Rasulullah SAW mencium dan membelainya tanpa bersetubuh atau berpelukan.”
Aisyah berkata, “Lantas beliau menginap di rumah isteri yang mendapat gilirannya.” (HR Daruquthni)
Menyikat rambut suami
Saidatina Aisyah r.a berkata,
“Dahulu aku menyikat rambut Rasulullah SAW sedangkan aku dalam keadaan haid.” (HR Bukhari Muslim)
Mendahulukan isteri
Ladies first adalah istilah layanan optimum untuk seorang wanita, di mana suami membukakan pintu, mendahulukan, mempersilakan dan sewaktu dengannya. Hal ini turut dilakukan oleh Rasulullah SAW kepada para isterinya.
Diriwayatkan dari Anas bin Malik r.a, dalam sebuah hadis perjalanan pulang dari penaklukan Khaibar:
“Kami keluar menuju Madinah. Anas berkata, “Aku melihat Rasulullah SAW menyiapkan tempat duduk Shafiyah di belakangnya dengan kain, kemudian ia duduk di dekat untanya dan meletakkan lututnya, lantas Shafiyah meletakkan kakinya di atas lutut beliau hingga naik (ke unta).” (HR Bukhari)
Panggilan khusus buat isteri
Rasulullah SAW suka memanggil Saidatina Aisyah dengna panggilan singkat iaitu ‘Ya Aisy’ atau ‘Ya Uwaisy’. Rasulullah SAW juga memanggil saidatina Aisyah dengan panggilan Humaira yang bermaksud putih kemerah-merahan.
Ibnul Atsir menyebut dalam An-Nihayah:
“Beliau (Rasulullah SAW) sering memanggilnya (Aisya) ‘Ya Humaira’ yang merupakan bentuk tasghir (panggilan singkat) dari ‘Hamra’ (merah) sedangkan yang dimaksudkan adalah putih”
Cara unik redakan kemarahan isteri
Ibnus Sunni dalam Amalul Yaum wal Lailah meriwayatkan dari saidatina Aisyah r.a:
“Ketika Aisyah marah, maka nabi SAW mencubit hidungnya dan berkata,”Wahai ‘Uwaisy (panggilan nama singkatan Aisyah), katakanlah, ‘Ya Allah, Ya Tuhan Muhammad, ampunilah dosaku, hilangkanlah kemarahan di hatiku dan selamatkanlah aku dari fitnah yang menyesatkan.”
Kashoorga: Romantik sungguh. Pesanan ringkas buat para suami atau bakal suami, jadilah suami seromantis Rasul junjungan kita Muhammad SAW.
Kuku hiasan dengan pelbagai warna dan corak, biasa dipakai oleh wanita bila mahu ke satu-satu acara atau majlis agar tampil lebih menarik.Malah Muslimah sendiri...