Dalam kita membuat persediaan menyambut hari raya Aidiladha Isnin nanti harapnya kita tidak terlupa akan hari Arafah yang jatuh pada 9 Zulhijjah 1445 H di Malaysia bersamaan 16 Jun 2024 hari Ahad.
Pada hari Wukuf atau Hari Arafah ini semua jemaah haji yang berada di Makkah akan berkumpul di Arafah yang menjadi kemuncak ibadah haji. Di dalam al-Quran termaktub banyak ganjaran berkenaan hari Arafah ini.
Fadhilat dan ganjaran hari Arafah
1. Diluputkan dosa setahun dan dosa pada tahun akan datang
Pada hari ini umat Islam digalakkan berpuasa sunat kerana ganjaran yang cukup besar. Diriwayatkan dalam sebuah hadith:
Daripada Abi Qatadah RA, bahawa Rasulullah SAW bersabda apabila ditanya tentang puasa pada hari Arafah:
“Berpuasa pada hari Arafah dihitung oleh Allah dengan meluputkan dosa setahun yang telah lalu dan dosa pada tahun akan datang.” (Hadis diriwayatkan oleh Al-Tirmizi)
2. Doa paling mustajab
Pada hari ini juga ambil kesempatan menadah tangan memohon doa kerana hari wukuf adalah waktu berdoa yang paling mustajab dan yang paling dekat untuk dimakbulkan.
Ini diriwayatkan dalam beberapa hadis sahih, antaranya ialah:
Daripada Abdullah bin ‘Amr, bahawa Nabi SAW bersabda:
Ads
“Sebaik-baik doa adalah doa pada hari Arafah” [Riwayat al-Tirmizi (3509)]
“Sebaik-baik doa adalah doa di hari Arafah, dan sebaik-baik zikir yang aku ucapkan dan juga diucapkan para nabi sebelumku adalah ‘Tidak ada yang berhak disembah selain Allah yang satu, tidak ada sekutu bagi-Nya, milik-Nya kekuasaan dan milik-Nya segala pujian, dan Dia Maha Berkuasa atas segala sesuatu.” (Hadis diriwayatkan oleh Al-Tirmizi)
Kelebihan lain
Dalam pada itu adalah lagi 5 kelebihan pada hari Arafah yang perlu kita rebut dan juga pada masa yang sama hayati peristiwa di sebaliknya.
3. Hari Arafah adalah rukun daripada haji
Daripada Abdulrahman bin Ya’mur, bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Haji adalah Arafah”. [Riwayat al-Tirmizi (814)]
Ads
4. Hari Arafah adalah hari di mana agama ini telah sempurna
Daripada Umar bin al-Khattab RA bahawa seorang lelaki telah bertanya kepadanya:
Maksudnya: “Wahai Amir al-Mukminin, satu ayat di dalam kitab kamu (al-Quran) yang kamu membacanya. Jika ia ke atas kami sekalian bangsa Yahudi maka kami akan mengambil hari tersebut sebagai perayaan. Umar bertanya: Apakah ayat itu? Dia berkata: “Aku telah sempurnakan bagi kamu ugama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redakan Islam itu menjadi ugama untuk kamu”. Umar berkata: Kami telah ketahui hari tersebut dan tempat turun ayat tersebut ke atas Nabi SAW ketika baginda SAW berdiri di Arafah pada hari Jumaat”. [Riwayat al-Bukhari (43) dan Muslim (5334)]
5. Hari Arafah adalah hari raya buat umat Islam
Daripada Uqbah bin Amir RA, bahawa Rasulullah SAW bersabda:
Ads
Maksudnya: “Hari Arafah, hari Korban serta hari-hari Tasyriq (11, 12 dan 13 Zulhijjah) adalah hari raya kita orang Islam dan ia adalah hari makan dan minum”. [Riwayat Abu Daud (20660), Tirmizi (704) dan al-Nasa’ie (2954)]
6. Hari Arafah adalah Hari Penyaksian
Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Hari yang dijanjikan adalah hari Kiamat, hari Mayshud adalah hari Arafah serta al-Syahid adalah hari Jumaat”. [Riwayat al-Tirmizi (3262)]
7. Hari keampunan dan pelepasan dari api neraka
Daripada Aisyah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Tidak ada satu hari yang lebih banyak dibebaskan hamba-Nya daripada api neraka melainkan pada hari Arafah”. [Riwayat Muslim (2402)]
Filem Ipar Adalah Maut kembali diperkatakan selepas ia ditayangkan di Netflix. Berkisar tentang hubungan terlarang abang dan adik ipar yang duduk serumah. Meski ia perbuatan zina yang keji namun hakikatnya ia berlaku dalam masyarakat kita.
Malah ‘ipar adalah maut ini juga ternyata disebut dalam satu hadis Rasulullah SAW. Apa yang dimaksudkan tentang ‘ipar dalam maut’ dalam hadis ini. Mufti Wilayah Persekutuan memberikan penjelasan tentang hal tersebut.
Status antara ipar-duai adalah haram muaqqat iaitu haram untuk dinikahi dalam tempoh waktu tertentu. Implikasinya, mereka perlulah memelihara batasan aurat dan adab pergaulan ketika berinteraksi antara satu sama lain bukan seperti mahram yang lain. Mereka turut tidak dibenarkan berkhalwat (berdua-duaan) apatah tidak lagi bersentuhan kulit. Ini berdasarkan sabda Nabi SAW :
Maksudnya : Berhati-hatilah kamu ketika masuk menemui wanita, lalu seorang lelaki Ansar berkata : Wahai Rasulullah, bagaimana pendapat engkau tentang ipar? Baginda bersabda : Ipar adalah maut. Riwayat al-Bukhari (5232) Riwayat al-Muslim ( 2172)
Rasulullah SAW menyatakan makna ipar adalah maut (al-hamwu al-maut) dalam hadis tersebut ialah tentang kebimbangan fitnah yang bakal muncul dari ipar duai lebih besar bahayanya daripada orang lain.
Kebarangkalian berlaku khalwat dengan ipar duai
Tidak dinafikan kebarangkalian berlaku khalwat dengan ipar duai walaupun hukum ipar berbeza dengan ajnabi, iaitu ipar merupakan mahram sementara yang haram dinikahi manakala wanita ajnabi tidak haram untuk dinikahi.
Maksud ipar ialah kerabat suami selain bapa, datuk dan anak-anaknya. Adapun bapa dan anak – anak suami hukumnya sudah menjadi mahram untuk isterinya. Bahkan mereka dibenarkan untuk berdua-duaan di tempat yang sunyi.
Sementara adik-beradik lelaki suami, anak sedara, pakcik sedara sebelah suami dan seumpamanya tidak dikira sebagai mahram, Maksud al-Maut di dalam hadis ialah kebinasaan dan kemusnahan dalam kehidupan yang mana ipar duai lebih utama dilarang dan dijauhi berkhalwat. Ini kerana berdua-duaan dengan ipar duai membawa kepada fitnah dan kebinasaan di dalam agama. (Rujuk Sahih Muslim 4/1711, Syarh al-Nawawi ‘ala Muslim 14/154)
Dalam hal ini, adalah haram hukumnya sekiranya suami dan ipar perempuan duduk berdua-duaan di rumah tanpa isteri. Perkara yang sama juga sekiranya isteri duduk berdua-duaan dalam rumah ipar lelaki tanpa suami. Situasi ini perlu dijauhi bagi menutup pintu fitnah.
Namun, ipar-duai menziarahi dan menumpang rumah bermalam yang berasingan bilik dibolehkan selagi adanya mahram disisi ipar duai dan aman daripada fitnah.
Wajah yang kelihatan awet muda sememangnya menjadi impian ramai orang. Kecantikan bukan hanya boleh dipelihara melalui teknologi kecantikan sahaja. Melalui amalan harian yang dianjurkan oleh Islam juga, kita mampu menjadikan wajah kelihatan awet muda.
Gabungan penjagaan wajah serta amalan yang dianjurkan dalam agama Islam menjadikan rutin penjagaan kecantikan jadi sempurna. Berikut amalan-amalan yang membantu wajah kelihatan awet muda.
Petua 1 : Sebelum mandi dan memberus gigi, amalkan petua ini. Urut wajah dengan air dari bawah dagu hingga ke atas dahi diiringi selawat Nabi tiga kali. Amalkan setiap hari urutan ini.
Petua 2 : Amalkan memotong kuku atau rambut pada hari-hari yang baik iaitu Isnin, Khamis dan Jumaat. Selain itu amalkan menanam kuku/rambut yang dipotong atau gugur.
Petua 3 : Semasa berdandan di waktu pagi, baca selawat Nabi di kedua tapak tangan dan raupkan ke bahagian wajah berserta niat dalam hati supaya di indahkan wajah seperti Nabi Yusuf. Amalkan setiap pagi.
Petua 4 : Agar wajah tampak mjda daripada usia yang sebenar, amalkanlah petua ini dengan jujur dan ikhlas. Setiap kali selepas solat subuh, bacalah surah Yusuff, kemudian minum air suam sebanyak tiga teguk sahaja.
Petua 5 : Hafal ayat 35-38 surah Al-Waqiah. Bacalah dalam hati setiap kali mandi untuk curahan pertama, mulakan dari kepala.
Melalui amalan-amalan ini In Shaa Allah, aura wajah akan terserlah. Perlu diingatkan juga bahawa kecantikan bukan sahaja tertumpu pada segi luaran sahaja tetapi juga dalaman. Hati yang bersih dan ikhlas akan memancarkan seri wajah seseorang secara semula jadi.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Maksudnya: Maka hadapkanlah mukamu ke arah Masjid al-Haram (Kaabah), dan di mana sahaja kamu berada maka hadapkanlah muka kamu ke arahnya. (Surah al-Baqarah: 150)
Begitu juga hadith, Rasulullah SAW bersabda kepada orang yang diajarnya cara-cara bersolat:
Maksudnya: “Apabila engkau hendak bersolat berwudhu’lah dengan sempurna, kemudian menghadaplah ke kiblat dan bertakbir.” Riwayat al-Bukhari (5897) dan Muslim (397)
Akan tetapi boleh saja terjadi kita tersalah arah kiblat sewaktu bersolat.
Situasi sebegini boleh berlaku apabila kita solat di tempat yang baru. Mungkin saja selepas beberapa hari barulah kita menyedari bahawa selama solat sebelum ini kiblat kita tidak betul atau lari jauh dari arah Kaabah.
Dalam hal ini adalah perlukah mengqada solat tersebut? Berikut adalah jawapan kepada persoalan ini mengikut beberapa situasi seperti yang dirungkai oleh Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri dalam portal Maktabah Al Bakri.
Jika solat tersalah kiblat
Sekiranya seseorang tersalah arah kiblat ketika sedang solat, maka hendaklah dia memalingkan dirinya ke arah yang baharu.
Sekiranya seseorang telah tersalah arah kiblat dan masih ada waktu untuk menggantikannya, maka sebaiknya ia mengulangi solat tersebut.
Sekiranya seseorang telah tersalah arah kiblat, tetapi dia menyedarinya setelah seminggu atau bertahun, maka tidak perlu baginya menggantikannya.
Namun, sekiranya solat yang perlu digantikan itu hanya satu atau dua waktu sahaja, maka sebaiknya ia diqadhakan bagi mengelakkan keresahan hati dan was-was.
Manakala dari sudut menggantikan solat jamak secara sempurna (4 rakaat) atau qasar (2 rakaat), dia perlu menggantikannya secara sempurna.
Menjadi kebiasaan bila tiba perayaan tahun baru Cina, kaum Melayu turut meraikannya. Terutama bila ada ramai kalangan sahabat berbangsa Cina.Bukan sekadar ada makan-makan tapi...