Esok 10 Muharram merupakan hari Asyura yang mana kita sangat digalakkan berpuasa. Terdapat banyak kelebihan dan fadhilat pada 10 Muharram berdasarkan nas dan hadis yang sahih.
Berikut adalah kelebihan dan fadhilat 10 Muharram seperti yang dirungkai melalui portal Mufti Wilayah Persekutuan untuk pengetahuan kita semua.
1. Hari Yang Dicari Fadhilatnya
Kata Ibn Abbas R.Anhuma apabila ditanyakan mengenai puasa ‘Asyura, beliau berkata :
مَا رَأَيْتُ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم يَتَحَرَّى صِيَامَ يَوْمٍ فَضَّلَهُ عَلَى غَيْرِهِ، إِلاَّ هَذَا الْيَوْمَ يَوْمَ عَاشُورَاءَ
Maksudnya : Aku tidak pernah melihat Rasulullah SAW mengejar satu hari yang fadhilatnya lebih berbanding hari hari yang lain melainkan hari ini – iaitu hari ‘Asyura –Riwayat al-Bukhari (2006)
Kata al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani Rahimahullah: Ini menunjukkan bahawa puasa ‘Asyura lebih afdhal berbanding hari hari lain untuk berpuasa selepas Ramadhan. Zahir hadis Muslim pula menunjukkan bahawa puasa pada hari ‘Arafah lebih afdhal berbanding puasa pada hari ‘Asyura. Dikatakan hikmahnya adalah kerana puasa ‘Asyura dinisbahkan kepada Musa AS manakala puasa ‘Arafah pula dinisbahkan kepada Nabi Muhammad SAW. Oleh yang demikian, puasa ‘Arafah lebih afdhal. [Fath Al-Bari. Dar Al-Salam, 4/315]
2. Hari Nabi Musa AS Diselamatkan Manakala Firaun dan Pengikutnya Ditenggelamkan
Di dalam al-Sahihain dari Ibn Abbas R.Anhuma beliau berkata:
Maksudnya : Rasulullah SAW tiba ke Madinah dan baginda dapati golongan Yahudi berpuasa pada hari Asyura. Kata mereka : Ini adalah hari yang mulia yang mana Allah selamatkan Musa dan kaumnya pada hari ini. Hari ini juga Allah menenggelamkan firaun dan kaumnya. Lalu Musa berpuasa pada hari ini sebagai tanda kesyukuran. Kata Rasulullah SAW : Aku lebih utama ke atas Musa berbanding mereka. Maka baginda pun berpuasa dan memerintahkan untuk berpuasa pada hari tersebut. Riwayat Al-Bukhari (3397), Muslim (3/149-150)
Kata al-Imam al-Maziri: Perkhabaran golongan Yahudi tidak diterima. Ada kemungkinan bahawa Nabi SAW diwahyukan kepadanya akan kebenaran mereka terhadap apa yang mereka ucapkan atau telah mutawatir perkhabaran tersebut sehingga baginda mengetahuinya. Inilah pendapat yang terpilih di sisi Al-Imam Al-Nawawi Rahimahullah. [Al-Nawawi. Syarah Sahih Muslim, 7/204]
3. Diampunkan Dosa Setahun Yang Lalu
Dari Abu Qatadah : Seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah SAW tentang puasa ‘Asyura, maka kata Baginda SAW :
أَحْتَسِبُ عَلَى اللَّهِ أَنْ يُكَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِي قَبْلَهُ
Maksudnya : Aku berharap ke atas Allah agar ia dapat mengampunkan dosa setahun yang berlalu. Riwayat Muslim (1162)
Kata Abdul Wahhab bin al-Khaffaf di dalam Kitab Al-Siyam: Telah berkata Qatadah: Dikatakan bahawa puasa ‘Asyura adalah kaffarah (pengampun dosa) bagi lelaki yang mengabaikan zakat hartanya. [Lathaif al Ma’arif. Al-Maktab Al Islami, hlm.101]
Ads
4. Hari Diterimanya Taubat Adam AS
Disebut di dalam kitab Al-Durr Al-Manthur karya Al-Imam Al-Suyuthi sebuah riwayat dari Abdul Wahhab Al-Khaffaf, dari Sa’id, dari Qatadah beliau berkata :
Kami berbincang bahawa hari yang Allah menerima taubat Adam padanya adalah pada hari ‘Asyura. Dan Adam diturunkan ke dunia juga adalah pada hari ‘Asyura. [Al-Durr Al-Manthur. Dar al-Fikr, 1/146]
Dalam pada itu terdapat beberapa fakta yang perlu kita ketahui mengenai peristiwa-peristiwa yang berlaku pada 10 Muharram. Antaranya:
Pertama: Pembunuhan Al-Husayn RA
Ads
Tragedi menyayat hati ini benar-benar berlaku dalam kalendar Islam sepertimana yang telah dikhabarkan oleh para ulama’. Al-Imam al-Zahabi (wafat 748H) Rahimahullah di dalam kitabnya al-Siyar: “Terbunuh pada hari ‘Asyura tahun 61 hijrah”. [Siyar A’lam al-Nubala’. 1985. Muassasah al-Risalah, 3/318]
Begitu juga telah berkata Ibn Taimiyah (wafat 728H): “ dan al-Husayn semoga Allah meredhainya dan melaknat siapa yang membunuhnya terbunuh pada hari ‘Asyura, tahun 61 hijrah.” [Majmu’ al-Fatawa. 1995. Majma’ al-Malik Fahd li Tiba’ah al-Mashaf al-Syarif, 4/505]
Kita sebagai Ahli Sunnah wa al-Jama’ah pasti merasa sedih dengan musibah yang melanda umat Islam ini yang mana dengannya juga telah terbuka pintu-pintu fitnah yang lebih besar buat umat Islam. Namun, kesedihan kita ini perlulah didasari dengan aqidah yang benar agar kesedihan ini tidak meletakkan kita ke dalam kancah kesesatan.
Kedua: Kisah Nabi Nuh AS & Bubur ‘Asyura
10 Muharram juga tidak terlepas dalam memperkatakan tentang bubur ‘Asyura yang mana kisahnya itu diambil daripada peristiwa Nabi Nuh AS selepas diselamatkan dari banjir besar.
Salam bersalaman memohon kemaafan memang sudah jadi budaya kita ketika menyambut raya. Namun begitu batasan untuk bersalaman meskipun bersama ahli keluarga perlu juga dijaga.
Ini kerana ada kalangan ahli keluarga adalah bukan mahram yang mana ada aurat yang perlu kita jaga. Berikut adalah senarai ahli keluarga bukan mahram yang bukan saja perlu kita elakkan dari bersalam tapi turut menjaga batasan aurat serta pergaulan.
Tidak boleh bersalam & kena jaga aurat serta pergaulan
Individu yang bukan mahram bagi seorang lelaki dalam keluarga
-Isteri kepada bapa saudara.
-Sepupu perempuan.
-Kakak ipar (isteri kepada abang kandung).
-Adik ipar (perempuan).
-Anak angkat perempuan yang bukan anak susuan.
-Manakala bagi seorang perempuan pula, yang bukan mahram mereka adalah seperti berikut:
Individu bukan mahram bagi seorang perempuan pula dalam ahli keluarga
-Suami kepada ibu saudara.
-Sepupu lelaki.
-Abang ipar (suami kepada kakak kandung).
-Adik ipar (lelaki).
-Anak angkat lelaki yang bukan anak susuan.
Boleh bersalam ahli keluarga ini
Mahram bagi seorang lelaki
Mahram bagi seorang lelaki yang dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu mahram dari sudut kerabat, musaharah, dan juga susuan.
Pertama: Mahram Dari Sudut Kerabat
-Ibu kandung.
-Nenek (ibu kepada ibu).
-Nenek (ibu kepada bapa).
-Anak perempuan.
-Cucu perempuan (dari anak lelaki).
-Cucu perempuan (dari anak perempuan).
-Adik beradik perempuan seibu sebapa.
-Adik beradik perempuan seibu.
-Adik beradik perempuan sebapa.
-Anak perempuan kepada adik beradik lelaki kandung (seibu sebapa).
-Anak perempuan kepada adik beradik lelaki dari sebelah ayah atau ibu.
Iaitu anak-anak saudara perempuan @ anak perempuan kepada adik beradik lelaki atau perempuan kita.
Kedua: Mahram Dari Sudut Musaharah
-Isteri kepada bapa (ibu tiri). Begitu juga isteri kepada datuk dari sebelah bapa atau ibu.
-Isteri kepada anak lelaki (menantu perempuan). Begitu juga isteri kepada cucu lelaki dan ke bawah.
-Ibu kepada isteri (ibu mertua).
Ini berdasarkan firman Allah S.W.T:
وَأُمَّهَاتُ نِسَائِكُمْ
Maksudnya: Dan ibu kepada isteri-isteri kamu.
-Anak perempuan kepada isteri (anak tiri bagi isteri yang telah disetubuhi).
Ketiga: Mahram Disebabkan Susuan
Ibu susuan.
Adik beradik perempuan susuan.
Anak perempuan kepada adik beradik lelaki sesusuan.
Anak perempuan kepada adik beradik perempuan sesusuan.
Anak susuan perempuan.
Adik beradik susuan perempuan kepada ibu atau ayah. Iaitu ibu-ibu saudara susuan.
Kesemuanya ini adalah berdasarkan firman Allah S.W.T:
وَأُمَّهَاتُكُمُ اللَّاتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَأَخَوَاتُكُم مِّنَ الرَّضَاعَةِ
Maksudnya: Dan ibu-ibu susuan kamu serta adik-beradik perempuan susuan kamu.
Surah Al-Nisa’ (23)
Juga berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Aisyah R.Anha bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
يَحْرُمُ مِنَ الرَّضَاعِ مَا يَحْرُمُ مِنَ النَّسَبِ
Maksudnya: Diharamkan dari susuan apa yang diharamkan dari nasab.
Riwayat Ibn Majah (1937)
Mahram bagi seorang perempuan
-Bapa kandung dan ke atas seperti datuk dan moyang.
-Anak lelaki dan ke bawah seperti cucu dan cicit.
-Adik beradik lelaki.
-Bapa saudara dari sebelah ibu dan ke atas seperti datuk saudara.
-Bapa saudara dari sebelah bapa dan ke atas seperti datuk saudara
-Anak-anak saudara lelaki iaitu anak lelaki kepada adik beradik lelaki atau adik beradik perempuan dan ke bawah seperti cucu-cucu saudara lelaki.
-Bapa susuan.
-Adik beradik susuan yang lelaki.
-Bapa mertua.
-Menantu lelaki (suami kepada anak perempuan).
Bila keliru dalam membuat sesuatu keputusan ramai yang mengamalkan solat istikharah. Dan sememangnya kita disarankan berbuat demikian.
Namun selepas melakukan solat ini ramai yang tertanya-tanya mengapa tidak mendapat ‘mimpi’ atau isyarat sebagai hasil melakukan solat istikharah.
Menurut Dr Kamilin Jamilin yang juga Ahli Majlis Fatwa Wilayah Persekutuan dan Perlis, ini sebenarnya antara salah faham tentang istikharah yang banyak berlaku dalam kalangan kita. Malah katanya ada beberapa lagi yang perlu dibetulkan.
Berikut adalah lima salah faham tentang solat istikharah yang dikongsi oleh beliau bersama penjelasannya untuk kita fahami dan perbetulkan.
Tidak memahami makna istikharah
Istikharah itu maknanya meminta khiarah, yakni meminta apa yang baik bagi kita dan menghindarkan yang tak baik.
Jadi jangan pula kita berdoa dengan doa yang bercanggah dengan maksud istikharah. Misalnya kita sudah menetapkan awal-awal lagi dengan pilihan kita.
Kita anggap itulah pilihan yang baik bagi kita tanpa menyerahkan urusan itu kepada Allah. Ini bermakna kita tidak meminta Allah pilihkan untuk kita kerana kita sudah tetapkan pilihan dan hanya minta Allah mudahkan pilihan kita. Itu bukan maksud istikharah.
Terus berdoa, tanpa solat sunat dua rakaat
Bila melakukan solat istikharah ramai yang terus berdoa. Sedangkan Nabi Muhammad saw mengajar kita solat sunat dua rakaat terlebih dahulu. Ia untuk membina hubungan kita dengan Allah melalui ibadah yang Allah paling suka, kemudian barulah diikuti dengan istikharah.
Hanya lakukan istikharah untuk buat keputusan besar
Ramai yang ingat solat istikharah hanya dilakukan bila perlu membuat keputusan besar dalam kehidupan seperti perkahwinan, pilihan kerja dan sebagainya.
Sedangkan Nabi Muhammad mengajar tentang solat ini dalam setiap urusan kehidupan, urusan yang merunsingkan dan dalam kita membuat pilihan yang tak pasti.
Tunggu mimpi sebagai petunjuk
Ini salah faham paling biasa. Tak semestinya petunjuk itu datang melalui mimpi. Ini kerana istikharah itu kita minta pertolongan Allah dalam membuat pilihan.
Supaya Allah berikan yang terbaik buat kita dan hindarkan yang tidak baik. Selepas buat istikharah kita boleh saja bertanya kepada orang sekeliling, membuat kajian sendiri dan kita fikirkan.
Apabila kita ambil keputusan selepas istikharah itu, kita buat keputusan selepas berserah diri kepada Allah, selepas kita mengiktiraf kelemahan kita kepada Allah.
Petunjuk tak semestinya melalui mimpi atau isyarat. Kita mohon Allah bantu kita dalam pilihan kita, beri kemudahan dan ketenangan dalam pilihan yang kita buat.
Tidak membaca doa istikharah
Sedangkan doa ini diajarkan oleh Nabi Muhammad dalam al Quran. Ini kerana doa istikharah ini sangat ‘powerfull’ maknanya. Dalam doa itu kita mula dengan memuji Allah, mengakui kelemahan kita. Dalam doa itu kita utamakan agama dulu barulah dunia. Bila baik untuk agama kita maka baiklah untuk dunia.
Rasulullah SAW kerap mengajar doa ini sebagaimana Baginda mengajar ayat-ayat al-Quran (Rekod Imam Al-Bukhari).
Doa Istikharah
Maksudnya
Ya Allah, aku memohon agar memilih mana yang baik menurut Engkau ya Allah.
Aku juga memohon diberikan kepastian dengan ketentuanMu dan aku memohon dengan kemurahanMu Tuhan yang Maha Agung.
Sesungguhnya Engkau Tuhan yang Berkuasa, sedangkan aku tidak tahu. Engkau Tuhan yang amat mengetahui segala sesuatu yang masih tersembunyi.
Ya Allah! Jika menurut pendapatMu urusan ini (sebutkan perkara tersebut) memberi kebaikan bagiku untuk agamaku, kehidupanku, dan pekerjaanku, maka takdirkanlah ia bagiku dan berkatilah ia padaku.
Jika menurut pengetahuanMu bahawa urusan ini (sebutkan perkara tersebut) memberi keburukan bagiku untuk agamaku, kehidupanku dan pekerjaanku, maka ku mohon agar Engkau jauhkan ia daripadaku dan kurniakanlah bagiku hanya kebaikan di mana sahaja aku berada.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ketika bersujud, umat Islam meletakkan kepala mereka ke bumi dan dalam keadaan begini, jantung berada di kedudukan lebih tinggi daripada kepala. Ia memudahkan darah turun ke otak dibantu oleh tekanan graviti.
Peter Russell dalam bukunya, ‘The Brain Book’ berpendapat, “Otak manusia beroperasi tujuh peratus lebih cepat dan empat belas peratus lebih tepat dalam keadaan kepala mereka ke bawah atau inverted.
Merujuk artikel ‘Chronic Pain: Exercise can bring relief’ di laman web mayoclinic.com, pakar-pakar berhujah bahawa senaman secara berterusan adalah penting untuk kesihatan sendi.
Senaman juga mampu mengurangkan sakit dan merangsang pengeluaran hormon endorfin yang berfungsi mengurangkan rasa sakit.
Solat sememangnya bermanfaat kerana ia menggerakkan sendi-sendi badan termasuk tangan dan kaki secara sederhana.
Pada tahun 1967, Professor Dr. Herbert Benson daripada Fakulti Perubatan Harvard membuat kajian ke atas tiga puluh enam orang yang bermeditasi.
Dapatan kajian menunjukkan mereka menggunakan oksigen tujuh belas peratus lebih rendah daripada biasa, jantung mereka berdenyut dengan kadar yang lebih perlahan daripada kelaziman dan gelombang theta dalam otak meningkat dengan jelas.
Gelombang theta adalah gelombang otak yang wujud apabila seseorang berada di saat yang amat menenangkan terutamanya ketika hampir terlena.
Kajian yang melibatkan sembilan puluh orang pesakit kanser yang telah melakukan meditasi selama tujuh minggu ini, menemukan para pesakit didapati kurang masalah kesugulan, keresahan dan kemarahan.
Mereka lebih bertenaga, sakit jantung menurun serta masalah pada sistem penghadaman berkurangan. Kajian ini telah diterbitkan dalam majalah Psychosomatic Medicine pada tahun 2000.
Solat serta zikir yang kusyuk boleh diibaratkan seperti bermeditasi yang melebihi meditasi biasa. Maksudnya di sini tampak unsur-unsur meditasi cuma di dalam Islam ia dilakukan sebagai satu ibadah.
Bagaimana pula halnya kaitan manfaat solat pada ibu hamil?
Pakar ‘Fetal Positioning’ & Bidan Profesional mengiktiraf kedudukan Forward Leaning Inversion (FLI) iaitu bersujud adalah bagus diamalkan ibu mengandung. Antara sebabnya:
Objektif kekerapan FLI setiap hari untuk membebaskan urat tersimpul, ketat dan memaksimumkan kapasiti janin di dalam rahim. Ia turut memberi ruang untuk bayi memasukkan kepalanya dalam rongga saluran pelahiran bila sudah tiba masanya bayi dilahirkan.
Teknik solusi untuk bayi songsang, lebih efektif dilakukan awal sebelum bayi melebihi tiga puluh enam minggu ke atas. Namun, jangan putus asa, masih ada ruang dan peluang kedudukan janin songsang berubah.
Kedudukan ini juga telah memperlihatkan kesan dramatik untuk janin berkedudukan melintang dalam rahim berubah.
Jadi, kenapa tidak memperbanyakkan sahaja solat dan sujud lebih lama dengan bacaan sunat dan doa meminta pada Yang Maha Mengetahui?
Posisi rukuk pada sudut sembilan puluh darjah dapat mengurangkan sakit belakang dan boleh digunakan sebagai terapi untuk menurunkan dan memulihkan sakit pinggang. Bukankah ibu-ibu hamil mudah dapat sakit pinggang? Jadi ini antara cara merawat sakit pinggang tersebut.
Pelupa sinonim dengan ibu hamil gara-gara peningkatan hormon progesteron. Menurut beberapa kajian, otak didapati mengeluarkan gelombang alpha yang agak jelas ketika sujud dan jalur frekuensi gelombang gamma selepas solat adalah lebih tinggi berbanding sebelum solat.
Fenomena ini bermaksud penumpuan dan daya ingatan meningkat ke atas mereka yang bersolat dengan penuh kusyuk.
Gementar untuk mengharungi proses bersalin adalah isu lazim bagi mana-mana ibu yang bakal melahirkan. Antara saranan ialah mengaktifkan hormon gembira endorfin bagi menurunkan aras cemas dan gelisah ini.
Telah dinyatakan senaman ringan yang terbit daripada pergerakan kaki dan tangan semasa ibadah solat mampu merembeskan hormon yang membantu ibu menjelang proses melahirkan.
Kekhusyukan dalam solat yang sinonim dengan unsur meditasi telah terbukti mampu memperbaiki emosi yang kurang stabil. Ibu-ibu yang hamil akan melalui fasa emosi tidak menentu dek penangan hormon-hormon yang bekerja keras. Bersolatlah bagi meredakan perasaan yang membelenggu.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?