Kematian itu pasti sebagaimana janji Allah di luh mahfuz lagi bagi setiap hambaNya, ia tidak cepat sesaat malah tidak lewat seminit. Namun saat diuji dengan kematian, ahli keluarga perlu mempunyai “ilmu” agar tidak mudah termakan kata-kata pihak yang cuba mengambil kesempatan di atas kesedihan orang lain.
Dari satu perkongsian dari fb Mr Wan Cai Official yang mengendalikan skuad Unit Khas Van Jenazah (UKVJ) secara percuma bagi golongan tidak berkemampuan, ada berkongsi ilmu yang perlu diketahui oleh ramai pihak di mana ada “cubaan memperdaya” atau membuat duit tepi kakitangan hospital sedangkan memandikan dan mengkafankan jenazah bukan syarat wajib bila berlaku kematian di hospital.
Bacalah perkongsian ini, sekurangnya kita ada ilmu.
Saya terpanggil untuk kongsikan tentang kisah jenazah yang kami bantu hantar ke Kelantan semalam. Jujurnya saya sedikit terkilan dengan apa yang dilakukan oleh seorang staff forensik di sebuah hospital. Rasa marah juga membuak buak.
Ceritanya begini.
Kami dihubungi oleh waris si mati yang meminta bantuan menghantar jenazah ke Ketereh Kelantan. Lalu seperti biasa kami meminta pihak waris simati menghantar gambar permit kematian. Mengikut sop yang ditetapkan kami hanya boleh keluar bertugas apabila gambar permit kematian dihantar oleh waris.
Gambar permit kematian tersebut perlu dihantar menggunakan aplikasi whats app ke nombor talian hotline UKVJ. Apabila gambar permit diterima barulah sukarelawan yang bertugas akan bergerak ke lokasi yang diberitahu untuk mengambil jenazah.
Ok kita kembali semula kepada cerita jenazah yang hendak dihantar ke Kelantan. Setibanya rakan sukarelawan dibilik mayat waris memaklumkan jenazah tersebut tidak boleh dituntut.
Jadi rakan sukarelawan agak pelik kenapa jenazah ahli keluarga sendiri tidak boleh dituntut.. Sedangkan permit kematian sudah diterima oleh waris simati. Jadi seorang rakan yang bertugas bertanya kepada waris simati untuk mendapatkan kepastian.
Waris simati memberitahu jenazah hanya boleh dituntut selepas proses mandi dan kafan dilakukan oleh pihak hospital. Kata staff tersebut itu adalah prosedur yang ditetapkan oleh pihak hospital sebelum jenazah boleh dituntut.
Persoalannya sejak bila pihak hospital ada menyediakan perkhidmatan mandi dan kafankan jenazah?
Dan sejak bila pula jenazah hanya boleh dituntut oleh waris simati selepas dimandi dan dikafankan?
Bagi saya staff forensik yang bertugas dikaunter pada hari kejadian agak melampau. Jelas staff tersebut cuba memperdayakan dan memperbodohkan waris simati. Mengapa pula pengurusan mandi dan kafan jenazah ditetapkan oleh seseorang yang berkerja sebagai staff forensik?
Ads
Bab pengurusan mandi dan kafan jenazah bukan dibawah bidang kuasa pihak hospital. Cumanya pihak hospital ada melantik jurumandi jenazah lelaki dan perempuan. Individu individu yang dilantik boleh menguruskan mayat orang islam@bukan islam dibilik pengurusan jenazah milik hospital.
Erti kata mereka adalah jurumandi lantikan dari hospital. Atau lebih tepat mereka adalah badan pengurusan jenazah swasta@berbayar.
Waris simati boleh mendapatkan khidmat jurumandi lantikan hospital sekiranya tidak mempunyai jurumandi untuk menguruskan jenazah ahli keluarga. Tetapi khidmat untuk menggunakan jurumandi jenazah MESTILAH ATAS PERSETUJUAN WARIS SIMATI.
Bermaksud tiada paksaan sekiranya waris simati mahu menggunakan khidmat jurumandi luar@khairat kematian@ngo.
Dalam perkongsian saya ini. Waris kepada jenazah yang hendak kami bantu urus itu dimomokkan dengan prosuder yang ditetapkan sendiri oleh staff forensik tersebut. Sedangkan proses mandi kafan tiada kaitan dengan tugas beliau sebagai seorang staff forensik.
Anda tahu mengapa staff forensik tersebut menetapkan syarat sebegitu?
Jawapannya mudah.
Staff forensik itu mahu mengejar duit tips dari jurumandi lantikan hospital. Nak cari duit poket tepi
Ads
Apa yang saya katakan berfakta.
Jika tidak mengapa staff tersebut menetap syarat yang bukannya dikeluarkan oleh pihak hospital kepada waris simati? Staff forensik tersebut tidak layak mencampuri urusan mandi dan kafankan jenazah. Tetapi setiap staff forensik yang bertugas boleh membantu waris simati. Dengan cara menyalurkan maklumat perkhidmatan mandi dan kafan jenazah yang dilantik oleh pihak hospital. Itu sekiranya waris simati tidak mempunyai jurumandi jenazah sendiri.
Di dalam isu yang saya bangkitkan pada malam ini jelas staff forensik yang bertugas cuba mengugut waris simati.
Alasan yang diberi sememangnya langsung tidak masuk akal. Mujur Allah bantu permudahkan urusan waris dan jenazah. Selang beberapa minit staff forensik yang bertugas telah membenarkan jenazah dituntut.
Itupun setelah beliau mengetahui pihak UKVJ yang mahu menuntut jenazah tersebut. Mungkin juga selepas beliau terlihat van jenazah milik UKVJ tiba dibilik forensik. Tanpa berlengah jenazah terus kami angkat untuk dibawa masuk kedalam van.
Kemudian jenazah telah kami bawa ke bilik wakaf jannatul firdaus dan disempurnakan oleh rakan dari unit bilal muslimin. Apapun terima kasihlah kepada staff forensik tersebut kerana akhirnya membenarkan kami menuntut jenazah.
Jika berkeras juga saya tak tahu apa yang akan berlaku. Mungkin itu adalah hari paling malang untuk beliau sepanjang dalam hidupnya. Memang saya akan ajar cukup cukup.
Biar manusia bertopengkan syaitan itu sedar. Jangan jadikan kematian sebagai tiket untuk membuat duit. Gaji yang diterima sebagai staff forensik itu walaupun sedikit sekurang kurangnya berkat.
Ads
Nilai rm20 rm30 dan rm50 untuk komisen 1 jenazah itu tak kemana pun. Bukan boleh kaya cari makan dengan cara sebegitu. Tidak akan jatuh miskin kalau tak ambil duit dari kematian orang lain.
Bertaubatlah. Hari ini kita penaya jenazah orang lain. Esok lusa bila mati orang penaya pula pada jenazah kita. Belum terlambat untuk bertaubat.
Sekadar peringatan.
Apa yang saya tulis ini adalah benar. Saya sanggup dilaknat sekiranya mengadakan cerita. Saya juga tidak menyatakan semua yang berkerja dibahagian unit forensik terlibat. Hanya segelintir mempunyai sifat tidak berperikemanusiaan.
Isu diatas kerap berlaku kepada kami. Sudah beberapa kali juga kami bertekak dengan segilintir staff forensik yang tidak beramanah sewaktu bertugas.
Saya sendiri telah melaluinya 2 tahun yang lalu. Ketika itu melibatkan pengurusan jenazah ibu muda yang telah mewasiatkan kematiannya kepada saya dan UKVJ.
Ibu muda tersebut meninggal dunia sehari selepas melahirkan anaknya. Anaknya itu turut sama meninggal dunia. Si suami ditakutkan dengan cerita darah selepas jasad isterinya dibedah siasat.
Mungkin ada yang ingat lagi dengan kisah kematian melibatkan isteri dan anak kepada individu bernama"WAN JENGKA". Beliau menjadi saksi dengan apa yang telah berlaku terhadap kematian isterinya.
Dimomok dan diperbodohkan oleh seorang staff forensik. Hanya kerana mahukan komisen dari jurumandi yang hendak menguruskan jenazah isterinya. Staff tersebut sanggup memperdayakan seorang suami yang sedang kesedihan.
Perkara ini sudah berkali kali terjadi. Semalam perkara sama berlaku sekali lagi. Laknatlah kepada mereka yang terlibat.
Mohon share posting ini sebanyak yang mungkin. Biar mereka yang terlibat hadam
PERINGATAN-JIKA ADA PIHAK YANG MENAWARKAN KHIDMAT MANDI KAFAN YANG DILAKUKAN OLEH HOSPITAL ITU ADALAH TEKTIK UNTUK MENIPU WARIS SIMATI.BEGITU JUGA DENGAN VAN JENAZAH.VAN JENAZAH MILIK HOSPITAL MEMPUNYAI LOGO BULAN SABIT DIBAHAGIAN KENDERAAN.JIKA TIADA LOGO TERSEBUT BERMAKNA ITU ADALAH VAN JENAZAH SWASTA ATAU MILIK ULAT VAN JENAZAH.
Gambar hiasan sumber : FB Mr Wan Cai Official
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Pemilik kenderaan kereta atau motosikal mempunyai pilihan sama ada memilih insurans konvensional atau takaful.
Sebagai orang Islam, kita disarankan menggunakan sistem patuh shariah bagi mengelakkan sebarang unsur diragui. Namun begitu ada yang memberi alasan terpaksa. Jika begitu bagaimana hukumnya?
Soalan
Assalamualaikum. Saya sudah ikhtiar untuk ambil insurans kenderaan dengan beberapa syarikat Takaful seperti Etiqa takaful dan Takaful Malaysia.
Tetapi mereka memaklumkan insurans kenderaan tidak boleh buat dengan syarikat Takaful disebabkan motosikal lama. Jadi, saya terpaksa mengambil insurans dengan syarikat konvensional. Apakah hukumnya?
Jawapan Ringkas
Waalaikumussalam. Secara asalnya, wajib seseorang Muslim berusaha sedaya upaya untuk mencari syarikat insurans yang menjalankan operasi secara Islamik yang boleh memberi perlindungan kepada kenderaannya.
Namun begitu, sekiranya usahanya tidak berhasil dan ternyata tiada syarikat takaful yang menawarkan insurans bagi kenderaan lama, maka diharuskan baginya untuk mengambil insurans konvensional.
Keharusan ini melihat kepada arahan pemerintah yang mewajibkan setiap kenderaan perlu memiliki insurans kenderaan. Maka, situasi ini boleh dianggap sebagai keperluan mendesak kerana mengingkarinya boleh menyebabkan pemilik kenderaan didenda dan dikompaun.
Dalam masa yang sama, diingatkan bahawa keharusan ini bersifat sementara sehinggalah satu tempoh wujud syarikat takaful yang menyediakan tawaran sebegitu. Jika berlaku sedemikian, maka wajib beralih kepada syarikat takaful.
Huraian Jawapan
Mencari sesuatu yang halal untuk dimakan atau digunakan dalam kehidupan seharian merupakan suatu tuntutan yang diwajibkan oleh Allah SWT ke atas setiap Muslim, kerana mencari yang halal dapat meningkatkan keimanan dan membuat termakbulnya doa dan diterima segala amal ibadah.
Sedangkan memakan makanan yang haram boleh menghalang doa dan ibadat daripada diterima oleh Allah SWT. Daripada Anas bin Malik RA meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda, طَلبُالحَلالِوَاجِبٌعلىكلِمُسلِم Maksudnya: “Mencari yang halal adalah suatu kewajipan ke atas setiap Muslim.” Riwayat al-Thabarani (8610)
Hukum mengambil insurans konvensional sudah dibincangkan dalam Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-80 yang bersidang pada 1 – 3 Februari 2008. Muzakarah telah memutuskan bahawa hukum mengambil dan melanggan Insurans Am termasuklah insurans kereta adalah tidak diharuskan oleh Islam.
Takaful bermaksud permuafakatan sekumpulan individu untuk saling menjamin dan membantu antara satu sama lain bagi memenuhi keperluan tertentu yang dipersetujui dalam kalangan mereka seperti memberi pampasan bagi sesuatu musibah yang menimpa serta keperluan kewangan yang lain.
Majlis Penasihat Syariah pada mesyuarat ke-24 bertarikh 24 April 2002 telah memutuskan bahawa model perniagaan takaful yang berasaskan tabarru’ dan wakalah adalah dibenarkan. Kontrak wakalah berlaku antara peserta dengan syarikat takaful, manakala kontrak tabarru’ berlaku antara peserta sahaja. Rujuk Resolusi Syariah Dalam Kewangan Islam Edisi Kedua (halaman 63) oleh Bank Negara,
Dalilnya adalah firman Allah Taala: وَتَعَاوَنُواعَلَىالْبِرِّوَالتَّقْوَىٰۖوَلَاتَعَاوَنُواعَلَىالْإِثْمِوَالْعُدْوَانِ Maksudnya: “Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan.” (Surah al-Ma’idah:2)
Penelitian Masalah
Berdasarkan situasi di atas, pertamanya kami melihat pengambilan insurans bagi kereta sudah menjadi suatu kewajipan yang sudah ditetapkan oleh kerajaan bagi menjaga kebajikan pemilik kereta sekiranya berlaku apa-apa kemalangan.
Bahkan, tidak mengambil insurans atau takaful boleh menyebabkan didenda dan dikompaun. Walaupun keadaan sebegini tidak mengancam diri, namun ia menjadi keperluan mendesak bagi setiap pemilik kereta sehingga boleh juga diiktibar sebagai darurat.
Ini dikuatkan lagi dengan kaedah Fiqh yang disebutkan Imam al-Suyuthi Rhm. dalam kitab Asybah wa al-Nazhair (halaman 88)
الحاجةتنزلمنزلةالضرورةعامةكانتأوخاصة Maksudnya: “Suatu hajat (keperluan) boleh jatuh dalam kategori terdesak sama ada ia berbentuk umum mahupun khusus.” Seterusnya, berbeza dengan negara-negara Barat, Malaysia mempunyai banyak syarikat takaful sebagai alternatif kepada syarikat insurans konvensional yang sedia ada.
Secara asalnya, wajib seseorang Muslim untuk berusaha meneliti dan mencari sedaya syarikat takaful yang boleh memberi perlindungan kereta kepadanya.
Namun begitu, sekiranya selepas segala usaha sudah dibuat dan ternyata tiada syarikat takaful yang boleh mengambil tanggungjawab tersebut, maka dalam situasi sebegini dibenarkan untuk mengambil insurans konvensional sehinggalah sampai satu tempoh wujud syarikat takaful atau seumpamanya yang memberikan tawaran sebegitu.
Kesimpulannya, perbahasan di atas menunjukkan bahawa syariat Islam memberikan kemudahan (al-taysir) kepada umatnya dalam melaksanakan ibadah serta menjalani kehidupan harian. Kemudahan tersebut berperanan sebagai jalan keluar daripada sebarang kesukaran yang menimpa diri seseorang dalam keadaaan yang tidak diduga.
Amalan menabung ini sangat bagus untuk kita amalkan. Bukan sahaja boleh mengamalkan sikap berjimat cermat, tetapi hasil kutipan tabung berkenaan boleh membuatkan impian kita membeli barangan yang dihajati akan tercapai.
Terutama bagi yang mahu berumah tangga, sangat sesuai diamalkan konsep menabung. Kata orang biar lambat dan sedikit jumlah tabungan tetapi jika dikumpul bertahun, hasilnya sangat menakjubkan.
Seperti perkongsian lelaki ini yang berjaya mengumpulkan RM12K hanya dalam masa 3 bulan.
Menulis thread di twitter menggunakan akaun nama @Syafiq Mustafa pada tahun lalu tetapi boleh dijadikan panduan untuk kita mula menabung.
Dia menunjukkan caranya menabung dalam tepoh tiga bulan dan hasilnya memang sangat Wow.
Jom kita lihat caranya yang sangat efektif, namun begitu apa yang penting kena disiplin dan komited dengan apa dilakukan.
Berjaya kumpul RM12K hanya dalam masa 3 bulan.
Pertama kena set target & matlamat biar betul.
Jangan kedekut untuk menabung.
Seterusnya, letak tabung di tempat tersembunyi.
Tip seterusnya jangan terlalu sayangkan duit.
Ini sebabnya kenapa guna tabung kecil.
Sanggup korban waktu cuti untuk bekerja cari duit lebih.
Kalau tak capai dalam masa tiga bulan, mungkin boleh sambung ke 5 bulan atau 12 bulan. Bergantung pada kemampuan masing-masing.
Lagi satu kalau nak murah rezeki, berkahwin. Rezeki akan datang dengan cara yang kita tak pernah bayangkan. Semua kuasa Allah.
Rahsia kalau nak dapat RM12K, sebenarnya kena buat dalam tiga tabung untuk setiap note RM yang kita sumbangkan.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Terpaut dengan kemerduan alunan al-quran, dua pelancong dari Jepun peluk Islam. Perkara ini dikongsikan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) menerusi laman Facebook rasmi mereka.
Benarlah hidayah itu milik Allah, bayangkan dengan hanya mendengar alunan ayat suci Al-Quran, dua insan ini terus jatuh cinta dengan Islam.
Pelancong dari Jepun mengunjungi Masjid Negara dan kebetulan mendengar alunan ayat suci al-Quran dalam Majlis Saringan Tilawah Al-Quran pada hari tersebut.
Dalam masa yang sama, salah seorang peserta acara tilawah berkesempatan menyampaikan tentang keindahan ajaran Islam kepada mereka berdua.
Dua Pelancong Dari Jepun Peluk Islam
Alhamdulillah mereka melafazkan syahadah hari ini sebelum kembali ke Tokyo.
Ketika sebahagian orang terpaut hatinya kepada keindahan Islam, mengapa sebahagian kita masih tercari-cari dan meragui kebenarannya.
Komen Warganet:
Perkongsian ini mendapat reaksi positif daripada warganet dan mendoakan mereka agar terus kekal istiqamah dan terus belajar mendalami agama Islam sepulangnya ke Jepun.
Norziah Mat Said
Alhamdulillah syukur kehadrat Allah SWT. Semoga mereka diberi bimbingan untuk mempelajari Agama Islam agar tidak kembali ke agama asalnya. Semoga mereka terus istiqomah berterusan sehingga ke akhir hayatnya. Amin. Ya Rabbal Alamiin
Sleeq Persona
Alhamdulillah, semoga mereka diberi bimbingan terus sehinggalah mereka betul-betul faham tentang islam. Jangan dibiarkan lepas begitu saja.
Mohd Zubir Zakaria
Tapi tak boleh membiarkan mereka begitu saja. Kena bagi sokongan maklumat tempat mereka boleh hubungi untuk mereka mempelajari agama Islam lebih lanjut di Jepun.
Abdul Rashid Zakaria
Rujuk mualaf dengan pusat dakwah Islam Jepun untuk membimbing di sana. Semoga Allah merahmati mereka peserta tilawah dan JAWI.