Kematian itu menjemput kita tidak kira masa sama ada cepat atau lambat. Kalau memang Dia sudah mengkehendakinya, siapalah kita hambaNya yang mahu menolak ketentuan Illahi.
Seperti perkongsian di laman twitter apabila seorang remaja lelaki, Ilyas Munzir Isahak yang meninggal dunia akibat kemalangan sebaik setelah menunaikan solat Subuh di Masjid Pangkalan Balak, Masjid Tanah Melaka Ahad lalu.
Ternyata pemergian remaja yang baru berusia 17 tahun ini amat dirasai oleh seluruh ahli keluarga serta rakan-rakannya. Mereka turut muat naik ucapan takziah di laman sosial kepada arwah.
Masing-masing meluahkan rasa rindu terhadap kehadiran Allah dan rata-rata teman-temannya mengakui arwah seorang insan yang baik budi pekertinya.
Kematian yang menghidupkan haji yang lama mati.
Kemalangan sebab langgar tiang lampu. Moga ditempatkan dalam kalangan orang beriman.
Pemergian teramat mulia.
Serah rindu pada Allah.
Rehatlah dengan segala permainan dunia.
Moga tenang di sana & tunggu di syurga.
Terima kasih atas segala tunjuk ajar.
Ketika hayatnya, arwah juga merupakan ahli kelab remaja Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) cawangan Alor Gajah.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Pernah ‘Down’ Alami Masalah Jerawat, Pemilik Tudung Ruffle Kongsi Sembuhkan Kulit Wajah Hingga ‘Flawless’
Selain masalah berat badan, jerawat juga antara penyebab seseorang mengalami rasa down yang teruk.
Malah seseorang itu juga akan rasa malu untuk berhadapan dengan orang lain jika berdepan masalah berkenaan.
Salah seorang yang mengalami masalah jerawat ini adalah Anis, pemilik Tudung Ruffle suatu ketika dulu. Kini wajah Anis sudah sembuh sepenuhnya.
Dalam perkongsian di laman Intsagram Anis berkongsi tip untuk menjaga kulit wajah sehingga mampu memiliki kulit yang mulus dan menawan.
Nak tahu apa rahsianya? Jom ikuti perkongsian Anis di laman Instagramnya.
Siapa yang insta story anis mesti tahu macam mana rupa anis masa zaman kegemilangan dulu. Di sini Anis share sikit tips macam mana nak jaga kulit yang tengah jerawat teruk. Tapi Anis taknak upload gambar tengah jerawat tu kat sini takut jd mangsa viral lagi. Siapa nak tengok blh tengok insta story Anis ye. This few things Anis buat untuk jaga kulit muka.
1. Jangan usik jerawat tu. Setiap kali rasa gatal. Jentik tangan tu. Whitehead mmg hilang time tu, tapi parut akan kekal selamanya. Laser pun takleh hilangkan fully parut lekuk in future.
2. Rajin cuci muka. At least 2 kali sehari. Lagi lagi lepas buat aktiviti berpeluh atau pakai heavy mekap. Cuci sampai bersih, tamo cincai cincai je. Spent sikit duit untuk beli brush atau span untuk cuci muka.
3. Pantang makan benda yang korang rasa boleh buat jerawat naik. Macam Anis, Anis takleh makan sambal belacan and kuah rojak petis. Makan je konpem akan naik.
4. Rajin pergi facial as request by beautician. Anis usually akan pergi every 2 weeks. Let your beautician take care of your pimple. Slalunya beautician picit jerawat dia takkan tinggalkan parut dekat muka.
5. If jerawat tengah teruk, Anis makan ubat doxymicin. But this one, cuma boleh approve by pharmacist. Tak semua orang boleh dapat, unless jerawat bebetul teruk.
6. Tips paling jimat Anis buat untuk hilang parut, dengan guna serbuk kayu manis campur dgn serbuk kunyit. Gaul dengan air. Sapu pada parut dan amal setiap malam. Dalam one week dah nampak improvement.
7. Guna cleanser and supplement yang sesuai dengan kita. Depends pada individu. Product akan berbeza beza ikut orang.
8. Pakai mekap yang bersesuaian dengan kulit dan berkualiti tinggi. Always make sure brush dan span sentiasa bersih.
Hopefully membantu. It tooks few months maybe years untuk fully recover. Jadi kena bersabar dan jangan hilang semangat.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Bolehkah Gadis Melamar Lelaki Disukainya? Kisah Wanita Di Zaman Rasulullah Berikan Jawaban Pada Persoalan Ini
Ramai malu untuk melontarkan perasaan ini apabila bertemu lelaki disukainya. Alasannya malu selain perigi mencari timba. Namun di saat kita terikut dengan adat orang lama, ketahuilah ketika Rasulullah masih hidup, ada wanita menawarkan dirinya untuk menjadi isteri kepada Rasulullah. Jadi tiada apa yang salahnya mengenai hal ini bukan!
Dari Tsabit al-Bunani bahawa Anas bin Malik pernah bercerita, Ada seorang wanita mengadap Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam lalu menawarkan dirinya untuk Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam. Dia mengatakan, “Ya Rasulullah, apakah kamu ingin menikahiku?”
Mendengar hal itu, puteri Anas bin Malik langsung bersuara, “Betapa gadis ini tidak tahu malu. Sungguh memalukan, sungguh memalukan.”
Anas membalas percakapan puterinya dengan memaklumkan, “Dia (wanita tersebut) lebih baik daripada kamu, dia ingin dinikahi Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam dan menawarkan dirinya untuk Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam.” (HR. Bukhari 5120).
Dalam hal ini, ternyata tidak salah untuk gadis melamar lelaki disukainya. Namun harus di perhalusi segalanya.
Pertamanya, tawarkan diri pada hal yang berkaitan sahaja
Seperti yang diceritakan Anas bin Malik radhiyallahu ‘anhu pada hadis di atas. Demikian pula disebutkan dalam riwayat lain dari Sahl bin Sa’d radhiyallahu ‘anhu, ada seorang wanita mengadap Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam dan menawarkan dirinya,“Ya Rasulullah, saya datang untuk menawarkan diri saya agar tuan nikahi saya.”
Setelah Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam memperhatikannya, Baginda tidak ada keinginan untuk menikahinya. Hingga wanita ini duduk menunggu. Kemudian datang seorang sahabat,‘Ya Rasulullah, jika tuan tidak berkehendak untuk menikahinya, maka nikahkan aku dengannya.’ (HR. Bukhari 5030)
Dan dari lanjutan hadis itu, sahabat tadi diminta untuk mencari mahar di mana ia haya sebentuk cincin besi.
Hadis di atas menunjukkan bahwa boleh saja seorang wanita menawarkan diri untuk dinikahi lelaki yang dirinya harapkan untuk menjadi pendamping hari-hari depannya.
Dalam kitab Fathul Bari, wanita yang minta dinikahi Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam tidak haya satu. Al-Hafidz Ibnu Hajar al-Asqolani menyebutkan beberapa riwayat yang menceritakan para wanita lainnya, yang menawarkan dirinya untuk Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, diantaranya Khaulah binti Hakim, Ummu Syuraik, Fatimah bin Syuraih, Laila binti Hatim, Zaenab binti Khuzaemah, dan Maemunah binti Al-Harits. (Fathul Majid, 8/525).
Kedua, melalui perantara orang lain yang amanah
Kalau malu untuk bercakap secara terus terang dengan lelaki disukai, carilah ahli keluarga seperti ayah, ibu atau teman-teman yang amanah. Ia seperti dilakukan oleh Umar bin Khatab radhiyallahu ‘anhu, ketika puterinya Hafshah selesai masa iddah selepas kematian suaminya di mana Umar menawarkan Hafshah ke Saidina Uthman dan kemudian ke Saidina Abu Bakar radhiyallahu ‘anhum.
Umar mengatakan, “Kemudian aku menemui Abu Bakar al-Shiddiq dan berkata, ‘Jika engkau mahu, aku akan nikahkan Hafshah binti ‘Umar denganmu.’ Akan tetapi Abu Bakar diam dan tidak berkomentar apa pun. Saat itu aku lebih kecewa terhadap Abu Bakar daripada kepada ‘Uthman….” (HR. Bukhari 5122 & Nasai 3272)
Hal yang sama, pernah berlaku kepada Khadijah radhiyallahu ‘anha di mana dirinya melamar Muhammad sebelum menjadi nabi melalui perantara temannya, Nafisah binti Maniyah. Kemudian disetujui semua pakcik-pakciknya. Ketika di majlis akad yang dihadiri Bani Hasyim dan pembesar Bani Mudhar, dan ia berlaku selepas dua bulan Baginda Nabi Muhammad pulang dari berdagang di Syam barangan milik Siti Khadijah (ar-Rahiq al-Makhtum, hlm. 51)
Dalam salah satu fatwanya, Lajnah Daimah ditanya mengenai hukum wanita yang menawarkan diri agar dinikahi lelaki yang soleh. Jawab Lajnah, jika dia seorang laki-laki yang soleh sebagaimana disebutkan maka disyari’atkan bagi wanita itu untuk menawarkan diri kepadanya atau yang semisalnya untuk dinikahi. Ini dibolehkan, sebagaimana yang telah dilakukan Khadijah radhiyallahu’anha.
Juga dilakukan oleh seorang wanita yang menawarkan dirinya (kepada Nabi shallallahu’alaihi wa sallam untuk dinikahi baginda), sebagaimana yang tersebut di surat Al-Ahzab.
Juga pernah dilakukan Umar bin Khattab radhiyallahu’anhu yang menawarkan puterinya Hafshah kepada Abu Bakar kemudian kepada Uthman bin ‘Affan radhiyallahu’anhum. (Fatawa al-Lajnah ad-Daimah, 18/48 no. 6400). Allahu a’lam. Sumber : Konsultasisyariah.com
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ramadan Kali Ini Sangat Berbeza. Perlu Persiapan Rohani Yang Mantap Untuk Sambutnya Ketika Musibah
Kita berada di ambang Ramadan. Beberapa hari lagi, kita menguak pintunya untuk masuk ke madrasahnya. Tahun ini, akan sedikit berbeza, tetapi objektif Ramadan akan tetap sama.
Ia berbeza kerana kita diduga dengan musibah COVID-19 hingga pergerakan kita terbatas, hatta dalam persoalan mengerjakan ibadah di masjid.
Malah, manusia tidak akan berpusu-pusu ke masjid pada malam pertama Ramadan untuk mengerjakan tarawih. Begitu juga tiada lagi kemeriahan mencari juadah untuk berbuka puasa di bazar Ramadan sebelah petang.
Demikianlah hari mendatang. Ia pasti berbeza dengan solat Tarawih hanya sesama ahli keluarga di rumah masing-masing. Semua berwaspada agar penularan COVID-19 berjaya diputuskan rantaiannya.
Pastinya juga ada hikmah. Bapa sebagai ketua keluarga sudah bolehlah bersiap dari sekarang untuk menjadi imam solat tarawih. Anak lelaki pula diajar menjadi bilal, manakala isteri dan anak lain menjadi makmum.
Perbezaan cara kita menyambut Ramadan kali ini usahlah kita risau dan bimbangkan. Apa yang penting adalah untuk kita tidak sesekali melupakan dasar dan asas kepada matlamat Allah SWT memfardukan puasa kepada umat manusia.
Firman Allah SWT: “Wahai orang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang sebelum kamu, mudah-mudahan kamu beroleh ketakwaan.” (Al-Baqarah: 183)
Kita bersyukur masih hidup dan dipilih Allah SWT untuk menggapai Ramadan kali ini dan marilah kita sama-sama mencari peluang supaya ia lebih baik daripada tahun lalu.
Darjat ketakwaan yang disebutkan dalam ayat di atas adalah anugerah Allah SWT kepada hamba-Nya yang berusaha bersungguh-sungguh dalam ibadat puasa.
Dalam ayat itu, Allah SWT menggunakan perkataan ‘asa (mudah-mudahan) yang bererti tidaklah semua yang memperolehnya jika tidak kena gaya dan aturannya dalam berpuasa.
Oleh itu, baki beberapa hari lagi untuk kita masuk pintu Ramadan, wajar untuk kita mempersiapkan minda dan rohani. Minda harus bersedia menerima kehadirannya dengan berfikiran terbuka menghadapi cabaran.
Rohani kita pula perlu disiapkan dengan rasa gembira dan keazaman jiwa untuk menjalaninya dengan penuh keimanan serta ketakwaan.
Sedarlah jiwa yang berpuasa dengan penuh kesedaran akan pelaksanaan ibadah ini kerana Allah SWT semata-mata akan memperoleh ganjaran besar berupa keampunan-Nya terhadap dosanya yang lalu.
Hadis Nabi SAW yang bermaksud: “Sesiapa berpuasa dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala daripada Allah, maka dosanya yang lalu akan diampuni.” (HR Bukhari dan Muslim)
Imam al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani menyebut: Apa yang dimaksudkan dengan berpuasa atas dasar iman ialah berpuasa dengan beriktikad akan kefarduan puasa, manakala dimaksudkan dengan ihtisaban ialah mengharapkan ganjaran daripada Allah SWT.
Dalam beroleh darjat ketakwaan ini juga hendaklah kita memastikan kita berpuasa dengan cara disebut Nabi SAW, iaitu berpuasa bukan sekadar menahan lapar dan dahaga, tetapi turut menahan diri daripada melakukan kemaksiatan zahir serta batin.
Nabi SAW bersabda: “Boleh jadi orang berpuasa itu tidak mendapat apa-apa daripada puasanya melainkan lapar dan boleh jadi orang yang berqiam itu tidak mendapat apa-apa daripada qiamnya melainkan hanya berjaga malam.” (HR Ibnu Majah)
Antara perbuatan yang akan merosakkan ibadah puasa adalah apabila kita tidak meninggalkan perkataan dan perbuatan keji serta dusta.
Nabi SAW bersabda: “Barang siapa yang tidak meninggalkan perkataan keji serta mengamalkannya pula, maka Allah tidak berhajat untuk orang itu meninggalkan makan dan minumnya.” (HR Bukhari)
Oleh itu, Imam al-Ghazali dalam kitab Ihya Ulumiddin mengklasifikasikan tiga kelompok manusia dalam hal berpuasa.
Kelompok pertama ialah orang awam berpuasa tidak lebih daripada sekadar meninggalkan makan dan minum serta hubungan seksual pada siang hari.
Kelompok kedua pula diberi nama al-khusus, iaitu mereka yang meninggalkan perbuatan di atas di samping turun menjaga anggota pancaindera daripada melakukan segala perbuatan maksiat dan sia-sia.
Kelompok ketiga pula disebut kelompok khusus al-khusus atau al-khawwas, iaitu mereka menjaga seperti kelompok kedua, pada masa sama, mereka turut menjaga hati dengan sentiasa mengingati Allah SWT.
Oleh itu, marilah kita meningkatkan keazaman kita untuk melakukan ibadah puasa tahun ini dengan kaedah dan cara kelompok yang ketiga supaya kita sebenar-benarnya beroleh darjat ketakwaan di sisi Allah SWT.
Ingatlah ganjaran orang bertakwa atau al-muttaqin akan beroleh syurga-Nya.
Firman Allah SWT: “Sesungguhnya orang yang bertakwa ialah orang yang berjaya. Mereka beroleh tempat di taman syurga dan beroleh nikmat buah-buahan di dalamnya.” (Al-Naba’: 31-32)
Penulis ialah Pensyarah Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, Universiti Sains Malaysia (USM)
SUMBER: BERITA HARIAN
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI