‘Kena cepat-cepat, takut berdosa.’ Kalau tiada halangan, elok qada puasa segera. Bimbang jika ditangguh-tangguh, kita tak sempat ganti puasa sebelum Ramadan datang lagi.
Ramai di antara kita yang terus menganti puasa dalam bulan syawal lagi. Namun, tak kurang juga suka menangguh-nangguh hingga kelam kabut mengganti puasa menjelang ramadan sekali lagi.
Ikuti kemusykilan berkaitan isu ini dan ketahui bilakah waktu terbaik untuk mengganti puasa:
Soalan:
Assalamualaikum, ustaz dan ustazah. Saya ada soalan pasal qada puasa. Saya biasa mula qada puasa Ramadan apabila dekat bulan Rejab dan Syaaban untuk dapat sekali pahala puasa di bulan Rejab sebelum sampai Ramadan tahun depan.
Tapi ada orang tegur saya, berdosa lambat qada puasa dan kena cepat-cepat qada. Mohon pandangan ustaz dan ustazah.
Dibolehkan untuk menggantikan puasa pada bila-bila masa sepanjang tahun kecuali pada hari yang diharamkan berpuasa.
Ads
Takut Berdosa
Namun begitu, sangat digalakkan untuk segera menyelesaikan qada puasa sekiranya tiada sebarang halangan.
Ini kerana dikhuatiri tidak sempat menggantinya sehingga tiba Ramadan akan datang. Jika itu berlaku dengan sengaja, ia dikira berdosa dan wajib membayar fidyah bagi setiap hari secupak makanan asasi.
Wajib bagi seorang muslim menggantikan puasa Ramadan yang ditinggalkan disebabkan keuzuran yang dibenarkan oleh syarak atau ditinggalkan dengan sengaja sebagaimana yang jelas dinyatakan dalam firman Allah SWT:
Maksudnya: (Puasa yang diwajibkan itu ialah beberapa hari yang tertentu; maka sesiapa di antara kamu yang sakit, atau dalam musafir, (bolehlah ia berbuka), kemudian wajiblah ia berpuasa sebanyak (hari yang dibuka) itu pada hari-hari yang lain; dan wajib atas orang-orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin.
Surah al-Baqarah (184)
Ads
Kalau Tiada Halangan
Dibolehkan untuk menggantikan puasa pada bila-bila masa sepanjang tahun kecuali pada hari yang diharamkan berpuasa selagi tidak memasuki bulan Ramadan, ini berdasarkan hadis tentang perbuatan Aisyah R.A menggantikan puasa Ramadan, beliau berkata:
كَانَ يَكُونُ عَلَيَّ الصَّوْمُ مِنْ رَمَضَانَ. فَمَا أَسْتَطِيعُ أَنْ أَقْضِيَهُ إِلَّا فِي شَعْبَانَ. الشُّغْلُ من رسول الله صلى الله عليه وسلم. أَوْ بِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
Maksudnya: Aku ada puasa daripada bulan Ramadhan yang wajib diganti, tetapi aku tidak mampu untuk menggantikannya kecuali pada bulan Syaaban kerana kesibukan melayani dan berkhidmat untuk Rasulullah SAW.
Riwayat Muslim
Elok Qada Puasa Segera
Namun begitu, disunatkan menggantikan puasa sesegera mungkin kerana dikhuatiri tidak sempat menggantinya sehingga tiba Ramadan akan datang. Lebih-lebih lagi jika tiada halangan untuk menggantikan puasa tersebut.
Ads
Imam al-Ramli menjelaskan jika seorang itu dengan melewatkan ganti puasa tanpa sebarang keuzuran dan tidak menggantikannya sehingga tiba bulan Ramadan seterusnya, itu adalah satu perbuatan yang berdosa dan dia wajib menggantikannya serta membayar fidyah secupak makanan asasi bagi setiap hari yang ditinggalkan.
Menjelang hari raya korban bulan hadapan, sudah tentunya ramai yang ingin berhasrat melaksanakan ibadah korban.
Ibadah korban ini adalah usaha memenuhi anjuran syarak di samping menuruti sunnah Nabi Muhammad SAW.
Perintah untuk mengerjakan ibadah korban ini merupakan sunat muakkad dan ia amat digalakkan ke atas mereka yang berkemampuan agar melaksanakannya.
Maksud berkemampuan di sini ialah seseorang yang mempunyai harta atau wang melebihi perbelanjaan untuk dirinya sendiri dan mereka di bawah tanggungannya, sama ada makan, pakaian dan tempat tinggal pada sepanjang hari raya dan hari tasyrik.
Namun timbul persoalan bagi mereka yang tidak mampu melaksanakannya, adakah dibolehkan bagi mereka untuk berhutang bagi tujuan mengerjakan ibadah korban tersebut? Sama ada dengan cara meminjam wang dari orang lain atau pun dengan cara menggunakan kad kredit.
Ibadah bukan untuk menyusahkan
Memetik penjelasaan dalam laman web Mufti Wilayah Persekutuan, pada dasarnya tuntutan beribadat di dalam agama Islam bukanlah bertujuan untuk menyusahkan manusia. Allah SWT berfirman:
Maksudnya: “Allah tidak mahu menjadikan kamu menanggung sesuatu kesusahan (kepayahan), tetapi Ia berkehendak membersihkan (mensucikan) kamu dan hendak menyempurnakan nikmat-Nya kepada kamu, supaya kamu bersyukur.”
Selain daripada itu, berhutang akan membebankan diri seseorang. Terdapat ancaman yang menunjukkan bahawa roh orang yang tidak melangsaikan hutang akan tergantung daripada tempat yang sepatutnya seperti mana yang dinyatakan dalam hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah R.A, bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Roh seorang mukmin itu tergantung-gantung dengan sebab hutangnya sehinggalah hutangnya itu dilunaskan.”
Hukum berhutang untuk melaksanakan korban
Walau bagaimanapun, melaksanakan korban dengan cara berhutang tetaplah sah disisi syarak. Hal ini kerana, berkemampuan bukanlah syarat sah ibadah korban sebaliknya ia merupakan syarat taklif.
Cuma tidak digalakkan untuk berhutang bagi tujuan melakukan ibadah korban kerana tuntutan untuk melakukannya adalah pada orang yang mampu melakukannya menggunakan wang sendiri.
Ia juga kerana Islam tidak pernah membebankan umatnya untuk melakukan sesuatu di luar kemampuan dirinya. Namun begitu, sekiranya seseorang yakin bahawa dia mampu membayar hutang tersebut dan tidak akan terbeban dengannya, maka dibolehkan untuk dia menggunakan pakej akikah secara ansuran yang ditawarkan.
Menggunakan nama MuaBellaz di laman Instagramnya, hasil kreativiti dengan mencari rezeki mencantikkan orang lain terutama bakap pengantin sangat dikagumi.
Namun kejayaan tidak datang bergolek seperti apa yang dikecapi sekarang. Menurut Bella, siapa sangka dirinya dulu dihina hingga pernah diejek dengan panggilan yang tidak menyenangkan. Namun dia percaya rezeki Allah itu luas.
Berkat tidak pernah berputus asa dan rajin melakukan sesuatu yang disukainya iaitu mekap, akhirnya dia berjaya menempatkan namanya sebarai jurusolek popular. Biarpun ketika menceburi bidang ini dia tidak ada ilmu yang sepatutnya.
“Rezeki Allah tu luas.. Percayalah Siapa sngka.. Dlu sy dihina.. Oii pompuan hg makeup mcm TAIK… muka xelok pon Pulun make-up sdgkan xdk ilmu makeup
“Mcm² viral sy sini.. Sy diam sedikit pon xdk maki3 atau apa.. Sbb sy percaya rezeki kita Allah yg punya dia lah nk bg dialah nk tarik.. Redha doa sabar banyak2..skrg sy cua buktikan..
“Sy pon nk berjya mcm org lain.. ..haih nk tuliss tkut pjnga sgt hehe. Smpai lani pom masih ada yg xsnng tgk kita.. Alahaii… Weyy tak sabaq laaa nak masuk ke rumah titik peluh sendiri ni…
“Ya Allah.. Insyallah tgh dipercptkan siap sebelum bersalin nk siap hehhe…rumah ni lain maciam sikit sbb kami buat sikit2 start beli tanah smpai sedebukk (sebijik) ni nk buat.. Yg lain byk beli kami buat homestay…
“Yg ni kami rasa paling xsbaq nk duduk.. Sbb ada 8bilik 4bilik air. 2 ruang tamu Dapur kering, dapur basah besar bg kami….
“Insyallah nk buat kolam dkt budak3 tu hehhe.. Tpi size sedrhana jaa.. Skrg tgh naik pagar umah.. Ishh xsbaq aihh.. Kami doakan hampaa dimurahkan rezeki berjya dunia akhirat.. Menjdi org yg baik untuk smua org.. Aminn
Ketika ini banyak sekali badan bukan kerajaan atau NGO mengutip derma atau dana atas nama untuk membantu pembangunan sekolah pondok, madrasah, masjid, orang sakit, bantuan bencana dan sebagainya.
Tapi pada masa yang sama daripada kutipan derma yang diperoleh, NGO ini mengambil beberapa peratus sebagai komisen atau untuk tujuan pengurusan dan ada juga dilihat hidup mewah. Dalam hal ini apakah hukumnya?
Menurut pendakwah terkenal Ustaz Azhar Idrus, haram hukumnya mengutip derma untuk sekolah pondok kemudian mengambil komisen dan hidup mewah.
Perkara ini dijelaskan oleh beliau apabila ditanya tentang hal tersebut dalam satu siri ceramahnya.
“Hukumnya haram! Memang ramai yang nak membantu sekolah pondok tapi sebenarnya dengan niat lain untuk dapatkan wang.
“Dr Wahbah al-Zuhaili dalam buku Al fiq Al Islami mengatakan upah pengurusan itu sebenarnya kecil antara 2-3 peratus saja, atau 4 peratus dibenarkan syarak.
“Ini tidak, dapat kutipan RM100k untuk sekolah pondok tapi NGO ambil RM30k atau 30 peratus untuk pengurusan. Itu bukan pengurusan.
“Dalam perbuatan kita biarlah ada keikhlasan. Guna duit kita sekali selain duit sumbangan orang ramai untuk beri bantuan supaya kita tidak rasa ‘sedap’ hingga kita lupa tujuan asal perbuatan kita.
“Ada yang buat NGO dan sebagainya kerana ‘sedap’ dapat sumbangan besar. Contoh dapat RM4 juta sebulan tapi ambil RM1 juta untuk pengurusan bagi urusan gaji dan sebagainya. Lama lama jadi kaya dengan cara itu,” jelas beliau.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?