Pisang, tanaman yang banyak didapati di negara kita. Ada pelbagai jenis pisang seperti pisang emas, embun, montel, nangka, rastali dan lain lagi. Harga buah ini juga tidak terlalu mahal dan mampu dibeli oleh kebanyakan rakyat.
Dari sudut kesihatan, pisang sangat baik dimakan. Bukan saja sebagai pencuci mulut malah ia baik untuk pencernaan makanan selain membantu untuk mendapatkan kecantikan secara semulajadi.
Buah pisang kaya dengan kaya dengan vitamin B, C, B6, magnesium, zat besi dan kalsium di mana pisang terbukti dapat membantu dalam proses merawat wajah secara semula jadi.
Sebiji pisang mengandungi tiga jenis gula semulajadi iaitu sukrosa, fruktosa dan glukosa. Malah didapati dengan hanya pengambilan dua biji pisang sahaja, atlet akan mendapat energi dengan segera. Bukan saja dapat memberikan tenaga tapi juga tubuh tetap fit.
Masa yang sama, buah pisang mempunyai kandungan fiber yang tinggi. Malah dengan mengamalkan makan pisang ia dapat mencegah gangguan jantung dan pembuluh darah. Bahkan pisang turut berkhasiat untuk menurunkan kadar gula dalam darah, mengurangkan rasa mual selain mampu mencegah depresi dan mengubati imsomnia.
Ads
Kenapa sebegitu banyak khasiat pisang dinyatakan?
Mungkin tanpa kita sedar, pisang sebenarnya adalah makanan penghuni syurga. Dalam surah Al-Waqiah ayat 29 dinyatakan,
وَطَلْحٍ مَنْضُودٍ
Ertinya :- Dan pohon pisang yang bersusun-susun (buahnya).
Ads
Dalam surah Al-Waqiah yang bermaksud Surah Hari Kiamat, ada di nyatakan bahawa akan terjadi hari Kiamat. Kejadian (kiamat) ini merendahkann satu golongan dan meninggikan satu golongan lain.
Golongan kanan sangat beruntung di mana mereka akan masuk syurga berbanding golongan kiri yang akan masuk neraka (ada dinyatakan di Padang Masyhar nanti kalau kita menerima kitab amalan di tangan kanan maka kita akan masuk syurga dan jika kita menerima kitab amalan di tangan kiri, maka nerakalah tempatnya).
Ads
Malah diceritakan betapa beruntungnya golongan kanan yang mana akan dilayan oleh bidadari dan percakapan mereka juga baik-baik.
Makanan mereka juga mewah tidak seperti di dunia ini.
Surah Al-Waqiah ayat 27- 33 menyatakan,
“Dan golongan kanan, alangkah bahagianya keadaan golongan kanan itu? Mereka bersenang-lenang di antara pohon-pohon bidara yang tidak berduri. Dan pokok-pokok pisang yang tersusun rapi buahnya, Dan naungan yang tetap terbentang, Dan air yang sentiasa mengalir, Serta buah-buahan yang banyak, Yang tidak putus-putus dan tidak pula terlarang mendapatnya,”(Al-Waqiah : 27-33)
Jadi kalau mahu rasa makanan syurga, makanlah buah pisang mulai hari ini dan bayangkan makanan inilah kita akan makan di syurga Allah kelak.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sepertimana yang diketahui bahawa kita dilarang sama sekali memberi salam “Assalamualaikum” kepada non muslim. Walaupun begitu, apakah hukum memberi salam kepada satu kumpulan yang bercampur di dalamnya muslim dan non muslim seperti di kedai makan dan tempat awam yang lain? Mohon penjelasan. Terima kasih
JAWAPAN
Alhamdulillah kami panjatkan kesyukuran kepada Allah SWT. Selawat dan salam kepada junjungan Nabi SAW, para isteri dan keluarga baginda SAW, seterusnya golongan yang mengikut jejak langkah baginda SAW hingga ke hari akhirat.
Malaysia adalah sebuah negara majmuk. Kehidupan masyarakat Malaysia yang berbilang etnik, bangsa dan agama menjadikan kehidupan rakyat Malaysia adalah unik. Disebabkan itu, penerapan konsep Fiqh al-Ta’ayush serta kefahaman terhadapnya perlulah diusahakan bagi mewujudkan sebuah negara dan tamadun yang dipandang tinggi di mata dunia.
Isu berkaitan memberi salam ini telah kami bahaskan dalam artikel seperti berikut:
Irsyad al-Hadith Siri ke-53: Ucapan Salam: Hadith dan Feqahnya
Bacaan lanjut ke pautan berikut: https://muftiwp.gov.my/ms/artikel/irsyad-al-hadith/1158-irsyad-al-hadith-siri-ke-53-ucapan-salam-hadith-dan-feqahnya
Berdasarkan kepada isu di atas, sememangnya telah terdapat satu hadith Nabi SAW berkaitan larangan terhadap umat Islam untuk memberi atau memulakan ucapan salam “Assalamualaikum” kepada bukan Islam. Perkara ini adalah berdasarkan kepada satu hadith yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah R.A, bahawa Nabi SAW telah bersabda:
Maksudnya: “Janganlah kalian memulakan ucapan salam kepada orang Yahudi dan juga Nasrani.”
Riwayat Muslim (1905)
Menjawab kepada isu di atas, hukum memberi salam kepada kumpulan yang terdiri padanya orang-orang Islam dan orang-orang bukan Islam adalah harus dan dibolehkan. Hal ini bertepatan dengan satu peristiwa yang ditunjukkan oleh Nabi SAW sendiri. Dalam satu hadith yang diriwayatkan oleh Usamah Bin Zaid R.A, beliau berkata:
Maksudnya: “Sesungguhnya Nabi SAW menunggang seekor keldai yang mana di bawahnya ada kain dari fadak (sejenis kain yang elok) dan Baginda memboncengkan Usamah di belakangnya untuk menziarahi Sa’ad Bin Ubadah di perkampungan Bani al-Harith Bin Khazraj. Ini berlaku sebelum peperangan Badar. (Di tengah perjalanan) Baginda melewati suatu majlis yang bercampur antara orang-orang Islam dan orang-orang musyrikin, penyembah berhala dan orang-orang Yahudi. Di kalangan mereka terdapat ‘Abdullah Bin Ubay. Majlis itu juga dihadiri oleh ‘Abdullah Bin Rawahah. Ketika melihat debu bekas dekap langkah kami, maka ‘Abdullah Bin Ubay menutup hidungnya dengan kainnya sambal berkata: “Janganlah kalian bangkitkan debu sehingga mengenai kami”. Maka Nabi SAW memberi salam kepada mereka, kemudian berhenti dan turun dari keldai. Baginda SAW mengajak mereka kepada Allah dengan membacakan ayat-ayat al-Quran kepada mereka…”
Riwayat Muslim (1798)
Imam al-Nawawi menyatakan bahawa sekiranya dalam satu kumpulan atau majlis itu terdiri daripada orang-orang Islam dan bukan Islam, maka harus memulakan untuk memberi salam kepada kumpulan tersebut dengan niat untuk memberi salam kepada orang-orang Islam. (Lihat al-Minhaj Syarh al-Nawawi ‘ala Muslim, 12/157)
Menurut Imam al-Mawardi dalam kitabnya (Lihat al-Hawi al-Kabir, 14/148), dengan mengemukan dua pandangan.
Iaitu harus dan dibolehkan memberi salam kepada bukan Islam kerana ucapan salam adalah adab dan sunnah. Justeru, sudah tentu orang Islam lebih dituntut untuk melakukannya. Namun, orang Islam hanya perlu menyebut: “Assalamu‘alaika” dengan lafaz tunggal dan jangan menyebut dengan lafaz jama’ “Assalamu ‘alaikum” sepertimana ucapan kepada orang Islam yang lain bagi membezakan orang Islam dan bukan Islam.
Dilarang memberi salam kepada bukan Islam sehingga mereka (bukan Islam) yang memulakan terlebih dahulu. Ini berdasarkan kepada hadith Nabi SAW berikut:
إِنِّي رَاكِبٌ غَدًا إِلَى يَهُودَ، فَلاَ تَبْدَأُوهُمْ بِالسَّلاَمِ، فَإِذَا سَلَّمُوا عَلَيْكُمْ فَقُولُوا: وَعَلَيْكُمْ
Maksudnya: “Sesungguhnya aku akan pergi kepada Yahudi esok, Janganlah kalian memulai memberi salam kepada orang Yahudi, namun sekiranya mereka memulai memberi salam, maka katakanlah: Wa ‘alaikum.”
Riwayat al-Bukhari (1102) dalam al-Adab al-Mufrad
Sememangnya Rasulullah SAW adalah qudwah dan uswah terbaik yang wajib dicontohi oleh setiap yang mengaku sebagai Islam. Baginda SAW telah menunjukkan cara serta kaedah yang jelas tentang kehidupan masyarakat majmuk (ta’ayush). Dengan mencontohi perbuatan serta amalan yang diajarkan oleh Baginda Nabi SAW, sudah tentu akan menghasilkan suatu suasana kehidupan yang aman dan damai di antara orang-orang Islam dan orang-orang bukan Islam. Dengan itu maka akan terhasillah bentuk negara yang difirmankan oleh Allah SWT di dalam al-Quran:
بَلْدَةٌ طَيِّبَةٌ وَرَبٌّ غَفُورٌ
Maksudnya: “(Negeri kamu ini adalah) Negeri yang baik (aman dan makmur), dan (Tuhan kamu adalah) Tuhan yang Maha Pengampun!.”
(Surah Saba: 15)
KESIMPULAN
Berdasarkan kepada perbincangan di atas, kami cenderung mengatakan bahawa dilarang untuk memberikan ucapan salam kepada bukan Islam. Namun begitu, sekiranya terdapat kelompok yang terdiri daripada orang-orang Islam dan bukan Islam, maka hukumnya adalah harus dan dibolehkan berdasarkan kepada perbuatan Nabi SAW yang dinyatakan di atas. Adapun begitu, niat asal pemberi salam tersebut mestilah ditujukan kepada orang-orang Islam yang berada dalam kolompok tersebut.
Akhir sekali kami doakan semoga penjelasan yang diberikan ini memberi kefahaman kepada kita semua dalam melayari kehidupan berlandaskan kepada kerangka syariah yang sebenar. Amin.
KASHOORGA:
Dengarkan juga perkongsian menarik daripada Dato’ Dr. Hussamuddin Haji Yaacub yang juga merupakan Pengasas Warisan Ummah Ikhlas bercerita mengenai apa yang perlu difahami tentang nikmat berkasih sayang walaupun kita hidup dalam bangsa, budaya serta agama berbeza.
Pesannya untuk terus menikmatik kemakmuran yang dirasai selama ini, semua rakyat di negara ini perlu saling menghormati bagi mengelak berlakunya sebarang persengketaan sesama kita dan seterusnya melakukan sama-sama menjayakan kempen #UninstallHatred
Cari solusi terbaik, isteri jangan perlekeh kemampuan suami. ‘Bimbang pasangan jauhkan diri dan tak mahu bersama.’
Sebenarnya dalam perkahwinan komunikasi adalah elemen terpenting dalam memastikan kebahagiaan rumah tangga berkekalan.
Tidak kiralah isunya apa, yang penting komunikasi dan bincanglah baik-baik agar masalah yang membelenggu dapat diselesaikan dengan baik dan tiada pihak berkecil hati termasuklah isu berkaitan hubungan intim.
Kongsi Imam Muda Hassan, sebaiknya seorang isteri jangan perlekehkan kemampuan suami, begitu jua dengan suami. Jelasnya:
Bolehkah seorang isteri memperlekehkan keperluan batin suami? Sebagai contoh bagi kes suami yang tidak dapat memenuhi kehendak seksual isteri. Lalu isteri pun memperlekehkan kemampuan suaminya.
Perkara ini sebenarnya perlu diperhatikan baik-baik. Dalam rumah tangga ini, bila seorang lelaki dan wanita telah berkahwin, terdapat beberapa hikmahnya.
Jangan Perlekeh Kemampuan Suami
1. Pernikahan terjadi bagi memenuhi keperluan fitrah manusia iaitu setiap lelaki dan perempuan memiliki fitrah seksual masing-masing. Jadi perkara ini adalah sesuatu yang sangat baik dan disebabkan itu digalakkan untuk berkahwin.
2. Malah, berkahwin juga secara tak langsung memberi ketenangan jiwa dan rohani. Melalui hubungan intim, apabila suami dan isteri dapat mencapai kepuasan bersama, tanpa sedar ia memberi ketenangan.
3. Manakala hikmah perkahwinan juga adalah menjadi hubungan yang sah untuk mengembangkan generasi manusia iaitu proses mendapatkan anak, melahirkan keturunan dan sebagainya.
Bimbang Pasangan
Di sini kita dapat fahami bahawa salah satu hikmah perkahwinan adalah untuk memenuhi keperluan fitrah manusia, jadi suami tak boleh ego dan hanya pentingkan dirinya saja. Sebaliknya dia perlu memenuhi keperluan isteri juga.
Tetapi seandainya suami tidak dapat memenuhi kehendak pasangan, isteri tak boleh menjatuhkan maruah suami atau memperlekehkan suami.
Ini disebabkan kerana ada kes seorang isteri memperlekehkan kemampuan suami, akhirnya suami menjauhkan diri dan kesannya bertahun-tahun pasangan ini tak bersama.
Oleh hal demikian, sebaiknya masalah ini seharusnya dibincang baik-baik, cuba cari solusi, suami buangkan ego dan bincang baik-baik apa yang sepatutnya dilakukan.
Malahan untuk menyelesaikan masalah ini perlukan komunikasi dua hala, pergi buat rawatan, berikhtiar dan jangan pentingkan diri semata-mata.
Setiap pasangan yang berkahwin berkeinginan untuk mencapai maksud kebahagiaan rumah tangga iaitu keluarga yang sakinah, mawaddah dan warahmah termasuklah salah satunya dalam menjaga hubungan intim ini.
Bagi suami jangan menganggap perkara ini tak penting. Kebanyakan lelaki merasa yang penting bagnya ialah dia puas dan dia sendiri mencapai kepuasan sudah mencukupi. Sebenarnya tak boleh dan tak adil sebegitu. Dalam Al-Quran ada menyebut,
‘Isteri adalah pakaian bagi suami dan suami juga pakaian bagi isteri.
Bermakna di sini, suami dan isteri perlu mencapai maksud kepuasan bersama.
Tak Mahu Bersama
Begitu juga disebut dalam Al-Quran, “Hendaklah kamu menggauli isteri kamu dengan cara yang baik’.
Tetapi jika isteri berhadapan dengan isu seperti ini dan telah berbincang dengan suami tetapi tiada jalan penyelesaian dan suami tak memberi kerjasama yang baik.
Maka dibenarkan seorang isteri dibenarkan berjumpa dengan kadi atau mengadu kepada pihak yang berautoriti dan dia boleh menceritakan apa yang berlaku untuk mendapatkan solusi.
Diingatkan juga, jangan bertindak tidak sepatutnya seperti meluahkan di Facebook dan sebagainya. Mudah-mudahan Allah pelihara rumah tangga kita
Kashoorga : Semoga Allah mempermudahkan urusan suami, isteri yan berdepan dengan masalah rumah tangga. Insyallah.
Menggunakan nama MuaBellaz di laman Instagramnya, hasil kreativiti dengan mencari rezeki mencantikkan orang lain terutama bakap pengantin sangat dikagumi.
Namun kejayaan tidak datang bergolek seperti apa yang dikecapi sekarang. Menurut Bella, siapa sangka dirinya dulu dihina hingga pernah diejek dengan panggilan yang tidak menyenangkan. Namun dia percaya rezeki Allah itu luas.
Berkat tidak pernah berputus asa dan rajin melakukan sesuatu yang disukainya iaitu mekap, akhirnya dia berjaya menempatkan namanya sebarai jurusolek popular. Biarpun ketika menceburi bidang ini dia tidak ada ilmu yang sepatutnya.
“Rezeki Allah tu luas.. Percayalah Siapa sngka.. Dlu sy dihina.. Oii pompuan hg makeup mcm TAIK… muka xelok pon Pulun make-up sdgkan xdk ilmu makeup
“Mcm² viral sy sini.. Sy diam sedikit pon xdk maki3 atau apa.. Sbb sy percaya rezeki kita Allah yg punya dia lah nk bg dialah nk tarik.. Redha doa sabar banyak2..skrg sy cua buktikan..
“Sy pon nk berjya mcm org lain.. ..haih nk tuliss tkut pjnga sgt hehe. Smpai lani pom masih ada yg xsnng tgk kita.. Alahaii… Weyy tak sabaq laaa nak masuk ke rumah titik peluh sendiri ni…
“Ya Allah.. Insyallah tgh dipercptkan siap sebelum bersalin nk siap hehhe…rumah ni lain maciam sikit sbb kami buat sikit2 start beli tanah smpai sedebukk (sebijik) ni nk buat.. Yg lain byk beli kami buat homestay…
“Yg ni kami rasa paling xsbaq nk duduk.. Sbb ada 8bilik 4bilik air. 2 ruang tamu Dapur kering, dapur basah besar bg kami….
“Insyallah nk buat kolam dkt budak3 tu hehhe.. Tpi size sedrhana jaa.. Skrg tgh naik pagar umah.. Ishh xsbaq aihh.. Kami doakan hampaa dimurahkan rezeki berjya dunia akhirat.. Menjdi org yg baik untuk smua org.. Aminn
Ramai dalam kalangan lelaki yang memilih untuk berambut panjang. Tiada masalah tentang hal ini namun perlu diingat ketika solat rambut tersebut sebaiknya dilepaskan dan...