Sering kali kita dengar pasangan segera dinikahkan selepas didapati perempuan hamil hasil hubungan zina. Ia bagi menutup malu dan biasanya di pihak keluarga sebelah perempuan, anak mereka mempunyai pasangan agar masyarakat tidak bertanya.
Di sebalik isu menikahi perempuan yang sudah hamil, timbul pendapat bahawa selepas penikahan itu pasangan suami isteri tidak boleh melakukan hubungan intim sehinggalah anak tersebut lahir. Dipetik dari Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan, isu mengenai hukum bernikah dengan wanita hamil anak zina.
Maaf ustaz, persoalan sah ke pernikahan di antara wanita yang mengandung iaitu anak zina dengan lelaki yang menghamilkannya. Kerana saya dapati banyak dalam Facebook di postkan mengenai isu ini di antaranya nikah itu tidak sah untuk perempuan yang sedang hamil anak zina. Sehinggalah anak itu di lahirkan. Mohon pencerahan ustaz. Memandangkan ada antara kenalan saya baru saja bernikah dalam mengandung anak zina dengan lelaki itu. Di mana sahabat saya sedang mengandung 4 bulan semasa pernikahan itu. Terima kasih ustaz.
JAWAPAN:
Waalaikumussalam wbt,
Perkara ini khilaf dalam kalangan ulama. Dalam mazhab al-Syafie pernikahan itu sah:
“Jika seorang lelaki mengahwini seorang perempuan yang hamil daripada perbuatan zina sahlah nikahnya di sisi Abu Hanifah dan Muhammad (bin Hasan al-Syaibani), tetapi tidak dibenarkan dia menyetubuhi isterinya itu sehingga dia melahirkan anak, supaya dia tidak menjadikan airnya mengalir atas ladang orang lain (maksudnya ialah jimak) , berdasarkan sabda Rasulullah SAW tidak dihalalkan bagi seorang yang beriman dengan Allah dan Hari Akhirat untuk mengalirkan air atas ladang orang lain dan sabda Baginda SAW bahawa jangan disetubuhi orang hamil sehingga dia bersalin maka inilah dalil menunjukkan larangan menyetubuhi isteri itu sehingga dia bersalin. Berbeza dengan mazhab Syafie yang mengatakan bolehnya bernikah dan bersetubuh bagi perempuan yang hamil daripada zina menurut pendapat yang asah.”
Rujuk Kitab Mausu'ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah (29/338)
Dalil dalam mazhab al-Syafie ialah berdasarkan firman Allah SWT:
وَأُحِلَّ لَكُم مَّا وَرَاءَ ذَٰلِكُمْ
Maksudnya: Dan (sebaliknya) dihalalkan bagi kamu perempuan-perempuan yang lain daripada yang tersebut itu (yakni yang diharamkan dalam ayat sebelumnya).
Daripada Ibn Umar, sabda Rasulullah SAW:
لاَ يُحَرِّمُ الْحَرَامُ الْحَلاَلَ
Maksudnya: Perkara yang haram tidak mengharamkan perkara yang halal. (Riwayat Ibn Majah (2015)
Justeru, seperti mana halal menikahi seorang wanita sebelum dia berzina dan sebelum dia hamil maka tidaklah haram bernikah kerana nikah.
Terdapat riwayat bahawa seorang lelaki pernah memiliki anak lelaki. Dia berkahwin dengan seorang wanita yang memiliki seorang anak perempuan, lalu anak kepada lelaki dan anak kepada perempuan itu berzina. Maka Saidina Umar al-Khattab RA bertanya kepada mereka hal itu, lalu mereka mengakuinya dan Umar menyebat kedua-duanya. Umar bercadang untuk mengahwinkan mereka berdua tetapi tidak dipersetujui oleh anak lelaki tersebut, dan Umar tidak menganggap hal itu menyebabkan iddah. Perkara itu tidak diingkari oleh para sahabat, lalu perkara tersebut jadilah ijmak. Zina itu persetubuhan yang tidak melayakkan nasab keturunan, atau begitu juga hamil akibat zina, justeru ia tidak menghalang sahnya nikah pada waktu mengandung.
Rujuk Kitab al-Majmu Sharh al-Muhazzab (16/241-242)
Persidangan Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-3 yang bersidang pada 21-22 Januari 1971 telah membincangkan Mengahwini Perempuan Yang Sedang Mengandung Anak Luar Nikah. Persidangan telah memutuskan bahawa perempuan yang sedang mengandung anak luar nikah harus dinikahkan tetapi anaknya:-
• tidak boleh dinasabkan kepada lelaki itu,
• tidak dapat pusaka daripadanya,
• tidak menjadi mahram kepadanya
• dan lelaki itu tidak boleh menjadi walinya.
Wallahua’lam.
Hal yang sama turut dihuraikan oleh Ustaz Haslin Bahrin yang dikenali sebagai Ustaz Bollywood dalam penulisannya.
Kata Ustaz Haslin, hukum berkahwin dengan perempuan yang sedang mengandung hasil perbuatan zina pada pendapat Mazhab Syafie dan Hanafi, adalah sah kerana perempuan yang berzina tiada idah sebagaimana idah pada pernikahan yang sah.
Bagaimanapun, haram bagi pasangan itu bersetubuh selagi tidak melahirkan anak berkenaan berdasarkan hadis Rasulullah SAW bermaksud: “Tidaklah halal bagi sesiapa yang beriman dengan Allah dan Rasul-Nya untuk menyiram benih kepada tanaman lelaki lain (iaitu jika wanita sedang mengandungkan benih lelaki lain).” (Hadis Riwayat Abu Daud dan At-Tirmidzi).