Biasa kita mendengar perkataan Qarin. Malah mungkin terkeliru mengenainya, apa fungsinya dan lain lagi. Di sebalik kekeliruan ini, dipetik artikel dari Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan dinyatakan apakah Qarin yang ada pada setiap manusia.
Ia berdasarkan soalan ditanya oleh seorang pembaca.
Apakah maksud hadith ini?
Daripada Abdillah bin Mas’ud RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
مَا مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ، إِلَّا وَقَدْ وُكِّلَ بِهِ قَرِينُهُ مِنَ الْجِنِّ قَالُوا: وَإِيَّاكَ؟ يَا رَسُولَ اللهِ قَالَ: وَإِيَّايَ، إِلَّا أَنَّ اللهَ أَعَانَنِي عَلَيْهِ فَأَسْلَمَ، فَلَا يَأْمُرُنِي إِلَّا بِخَيْرٍ Maksudnya: “Tidaklah setiap orang daripada kamu itu (yang lahir ke dunia) melainkan dia telah diutuskan bersamanya qarinnya (teman) daripada kalangan jin. Mereka (Sahabat) bertanya: Adakah kamu juga wahai Rasulullah SAW? Baginda SAW menjawab: Dan aku juga melainkan Allah telah membantuku daripada gangguannya maka aku terselamat dan tidaklah ia (qarin) mendorongku kecuali pada perkara kebaikan.” [Riwayat Muslim (2814)]
Jawapan: Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Setiap manusia yang lahir ke dunia ini akan ada bersamanya qarin daripada kalangan jin sebagaimana yang dinyatakan di dalam hadith yang sahih. Tugas qarin ini adalah mendorong manusia untuk melakukan sesuatu perkara samada perkara tersebut baik atau sebaliknya. Antara dalil yang membuktikan bahawa qarin ini wujud adalah:
Firman Allah SWT
وَقَالَ قَرِينُهُ هَـٰذَا مَا لَدَيَّ عَتِيدٌ
Ads
Maksudnya: “Dan berkatalah qarinnya yang sentiasa ada bersama-samanya: Inilah (Kitab catatan amal manusia) yang terletak di dalam jagaanku serta yang siap sedia (untuk dibicarakan).”( Qaaf:23)
Maksudnya: “Telah berkata qarinnya: Wahai Tuhan kami, aku tidak menyesatkannya tetapi sememangnya dia sendiri berada di dalam kesesatan yang jauh terpesong.”( Qaaf:27)
Imam al-Qurthubi (671 H) ketika menafsirkan ayat ini menyatakan bahawa yang dimaksudkan dengan qarin di dalam ayat pertama iaitu ayat ke 23 adalah malaikat yang diutuskan untuknnya menurut pendapat al-Hasan, Qatadah dan Dhahhak. Manakala, qarin di dalam ayat ke 27 adalah syaitan yang didatangkan oleh Allah SWT kepada hamba yang berdosa ini, di mana syaitan ini berlepas diri daripada perbuatannya (iaitu menyesatkan hamba ini) serta mendustakannya. [Lihat: Tafsir al-Qurthubi, 16-17/17]
Kedudukan Dan Makna Hadith
Ads
Hadith yang menceritakan berkaitan qarin ini merupakan hadith yang sahih dan ia diriwayatkan oleh Imam Muslim (261 H) di dalam sahihnya. Tambahan pula, hadith ini diletakkan di dalam kitab sifat Kiamat, Syurga dan Neraka.
Imam al-Nawawi (676 H) berkata perkataan “فَأَسْلَمَ” dengan membaca huruf mim dengan baris depan atau dengan baris atas dan kedua riwayat ini adalah masyhur. Barangsiapa yang membacanya dengan baris depan, maknanya adalah Nabi SAW terselamat daripada keburukan dan fitnah qarin Baginda SAW.
Adapun yang membaca dengan baris atas pula, maknanya adalah qarin tersebut telah masuk Islam dan beriman dengan tidak mendorong Nabi SAW melainkan pada perkara yang baik sahaja. Para ulama’ berselisih pendapat dalam menentukan mana yang lebih tepat antara kedua ini. Menurut al-Khattabi (388 H) yang sahih dan dipilih adalah dengan baris depan.
Selain itu, al-Qadhi ‘Iyadh (544 H) mengsahihkan baris atas dan itu adalah dipilih (pilihan al-Qadhi dan al-Nawawi) berdasarkan Sabda Nabi SAW “maka tidaklah ia (qarin) mendorongku kecuali pada perkara kebaikan.” Para ulama’ juga berselisih pendapat pada riwayat yang dibaca dengan baris atas, dikatakan “أَسْلَمَ” dengan makna berserah diri (اسْتَسْلَمَ) dan tunduk (kepada Islam). Telah datang riwayat seperti ini selain daripada Sahih Muslim dengan “فَاسْتَسْلَمَ”.
Dikatakan juga maknanya adalah qarin tersebut menjadi muslim yang beriman dan ini adalah yang zahir. Telah berkata al-Qadhi bahawa ketahuilah umat ini telah bersepakat akan kemaksuman (terpeliharanya) Nabi SAW daripada syaitan pada jasadnya, lintasannya dan lidahnya. Pada hadith ini juga terdapat isyarat agar berhati-hati dengan fitnah, waswas dan kesesatan (menyesatkan manusia) qarin ini. Untuk itu, kita perlulah menjauhi perkara ini semampu kita. [Lihat: al-Minhaj Syarah Sahih Muslim, 157-158/17] Antara ulama’ yang mengatakan bahawa qarin Rasulullah SAW masuk kepada Islam adalah Imam al-Suyuthi (911 H) di dalam kitabnya ketika meletakkan hadith ini di dalam bab Pengkhususan Nabi SAW dengan islamnya qarin Baginda SAW. [Lihat: al-Khasais al-Kubra, 323/2] Selain itu juga, Imam Ibn Hajar al-Haitami (974 H) juga menyatakan yang dimaksudkan dengan “فَأَسْلَمَ” adalah masuk kepada Islam dan ini merupakan pengkhususan bagi Nabi SAW. [Lihat: al-Fatawa al-Hadithiyyah, 52/1]
Ads
Kami cenderung kepada pendapat yang dipegang oleh al-Qadhi dan juga al-Nawawi bahawa qarin Rasulullah SAW masuk kepada Islam. Ini merupakan khususiyyah (pengkhususan) Nabi SAW yang tidak ada pada orang lain. Di samping itu juga, qarin itu adalah jin sebagaimana dinyatakan di dalam hadith dan jin ini ada yang baik dan ada yang jahat. Ini berdasarkan firman Allah SWT:
Maksudnya: “Dan bahawa sesungguhnya (memang maklum) ada di antara kita golongan yang baik keadaannya dan ada di antara kita yang lain daripada itu.”( al-Jin:11)
Penutup
Kesimpulannya, para ulama’ berbeza pandangan dalam dalam memahami lafaz “فَأَسْلَمَ” ini kepada dua pendapat sebagaimana yang kami nyatakan di atas. Walaupun begitu, kita sebagai seorang muslim yang mengaku beriman kepada Allah SWT agar sentiasa berhati-hati dengan dorongan qarin (syaitan) ini. Ini kerana, antara tugas qarin ini adalah menghasut manusia dan mendorong mereka melakukan kejahatan. Untuk itu, kita dituntut untuk sentiasa berlindung daripada hasutan dan bisikan syaitan dengan memperbanyakkan isti’azah atau mengucapkan “أعوذ بالله من الشيطان الرجيم” sebagaiman yang dianjurkan dan diajar oleh Rasulullah SAW. Hal ni juga, disebutkan melalui firman Allah SWT:
Maksudnya: “Daripada kejahatan pembisik (penghasut) yang timbul tenggelam, yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke dalam hati manusia, (iaitu pembisik dan penghasut) daripada kalangan jin dan manusia.”( al-Nas:4-6)
Akhirnya, semoga Allah SWT sentiasa memelihara dan memberi kekuatan kepada kita agar dapat mengawal diri yang lemah ini daripada segala hasutan dan bisikan syaitan yang direjam serta mengurniakan kepada kita semua pengakhiran hidup yang baik. Amin. Wallahua’lam
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Jika merindui insan tersayang atau seseorang yang telah meninggal dunia, maka lepaskan lah kerinduan itu dengan mendoakannya atau boleh sahaja menziarahi kuburnya. Amalan menziarahi kubur merupakan amalan sunnah yang dianjurkan dalam Islam.
Sesungguhnya apabila kita menziarahi kubur, ia akan cepat memberikan kesedaran kepada kita bahawa hidup di dunia ini hanyalah persinggahan sebelum ke dunia akhirat. Namun tahukah kita bahawa, tatkala kita berziarah, mayat kenal akan siapa yang menziarahi kuburnya? Kita dengarkan penjelasan ustaz Azhar Idrus tentang hal ini.
Bapa saya telah meninggal dunia 12 tahun dahulu.Saya selalu ziarah kuburnya.Adakah arwah bapa saya tahu ketika saya ziarah ke kuburnya?
JAWAPAN :
Sungguhnya apabila seorang ziarah akan kubur maka mayat mengetahui dengan kedatangannya itu dan kenal akan orang yang ziarah dan akan menjawab salam yang diucapkan oleh yang menziarah kerana berdalilkan beberapa hadis yang menyebut tentang perkara ini.
“Sungguhnya segala hadis dan perkataan sahabat menunjukkan atas bahawasanya orang yang ziarah apabila datang ke kubur nescaya sekalian penghuni kubur akan tahu dengan kedatangannya dan mendengar akan salamnya dan menjawab salamnya dan merasa terhibur dengan kedatangannya.”
Diriwayatkan daripada Abdullah bin Abbas r.a. berkata :
“Tiada dari seorang kamu yang lalu ia pada kubur saudaranya yang beriman, yang dia kenal akan yang menziarah itu ketika di dunia, lalu yang ziarah itu memberi salam atasnya melainkan mayat itu pasti mengenalinya dan mayat itu menjawab akan salam atasnya.”(Hadis marfu’ riwayat Ibnu Abdil Barri)
Berkata bekas Mufti negeri Mesir Syeikh Abdul latif Hamzah :
“Orang yang telah mati mengambil menfaat dengan doa dan istighfar bagi mereka oleh orang yang ziarah dan orang yang telah mati itu gembira dengan kedatangan mereka.” (Majlis Fatwa Negeri Mesir)
KESIMPULAN
Apabila diziarah akan kubur seorang Islam nescaya penghuni kubur tersebut tahu dan kenal siapa yang menziarahnya itu jika dia pernah kenalinya di dunia dan apabila yang ziarah memberi salam nescaya penghuni kubur itu menjawab salamnya dan penghuni kubur merasa suka dengan kedatangan saudara mara yang menziarahinya.
Wallahua’lam
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Maksudnya: Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan)
( Surah al-Isra’, 17:32).
Zina tidak hanya melibatkan kemaluan sahaja tapi mulut, mata dan lain-lain anggota.
Maksudnya: “Sesungguhnya Allah telah menetapkan bahagian zina untuk setiap anak Adam, dia akan mendapatkannya dan tidak boleh dihindari, maka zina mata dengan melihat, zina lidah dengan ucapan, zina hati dengan membayangkan dan merasakan syahwat, sedangkan kemaluan membenarkan semua itu atau mendustakannya.” Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim.
Dari satu perkongsian fb rumah perlindungan Baitus Solehah, Mak Liza berkongsi kisah seorang gadis sanggup berzina kerana mahu membalas dendam dengan ibu ayahnya kerana melahirkannya tanpa ikatan yang sah.
Moga jadi pengajaran buat ibu ayah untuk mengawasi anak-anak gadis dan bujang agar tidak terjebak dalam zina.
Anak Zina Melahirkan Cucu Zina
Dia sanggup berzina kerana merasa marah dengan ibu ayah apabila mendapat tahu dia anak zina. Ketika usia 21 tahun, dia menemui sijil pernikahan ibu ayahnya. Dia melihat tarikh ibu ayahnya bernikah. Dihitung dengan jari, dia dilahirkan 5 bulan dari tarikh pernikahan ibu ayah. Langsung dia bertanya pada ibunya apakah benar dia anak zina?
Ibunya tidak lagi berdaya untuk berbohong, sementelah gadis ini telah pun menemui sijil nikah yang disoroknya selama ini. Memikirkan gadis ini telah berusia 21 tahun, mungkin boleh menerima takdirnya begitu. Ya, gadis itu terpaksa menerima dalam keadaan yang amat kecewa. Lantas dalam keadaan binggung dia pun berkongsi cerita dengan kawan lelaki yang sama tempat kerja.
Di dalam keadaan dia ni bingung dan keliru, kawan lelaki telah ambil kesempatan. Dibelai-belai orang yang sedang berduka menyebabkan mereka langsung terjebak dalam zina. Kali pertama dan kali kedua, gadis ini masih tidak sedar bahawa dia juga telah berzina sama seperti ibu ayahnya dahulu.
Masih dalam keadaan bingung, dia mohon keizinan ibu ayah untuk pulang ke kampung untuk tinggal dengan datuk nenek menemankan mereka sambil mahu mencari ketenangan jiwa.
Masa berlalu, langsung tidak menyedari akan perubahan bentuk tubuh badan kerana tubuhnya yang gempal dan berisi. Dengan keadaan haid yang tidak teratur, dia tidak menyangka apa-apa. Sehinggalah suatu hari dia sakit perut dan dibawa oleh ibu ke klinik untuk pemeriksaan. Alangkah terkejutnya apabila sakit dalam perut, seperti ada ketulan keras itu adalah janin manusia. Doktor mengesahkan dia telah hamil 32 minggu bersamaan 8 bulan.
Terpempam wajah ibu ayah, terbayang lintas langsung kejadian 21 tahun lalu. Apa yang mereka telah lakukan, berulang semula ke atas anak mereka. Dan kini anak zina mereka telah melahirkan cucu zina untuk mereka.
Apakah akan lahir lagi seterusnya keturunan zina mereka? Gadis itu turut berduka kerana dia juga telah mengulangi seperti mana asal usul kejadian dirinya. Menyesal atas kata-katanya terhadap ibu suatu ketika dulu ketika marah telah terjadi pada dirinya kini.
Saya yang mendengar kisah ini pun terkesima seketika, tidak boleh berkata apa dan merasa sentap. Gementar hati, takut dengan hukuman Allah. Hanya ratip istigfar yang bergema di dalam hati.
“Maha Suci Allah, bantulah kami, agar dipelihara iman dan keturunan kami dari melakukan perkara-perkara yang dilarang oleh MU. Jadikan kami hamba yang taat dan bersyukur kepadaMU.”
Opah Cucu Seribu,
Mak Liza
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Wabak Covid-19 yang melanda dunia sejak dua tahun lalu sudah menjangkiti 219 juta manusia dengan kadar kematian dicatatkan sebanyak 4.55 juta di seluruh dunia. Di Malaysia sendiri, setakat semalam 14,545 kes dengan 250 kematian dilaporkan semalam.
Sesungguhnya dalam urusan ajal, manusia tidak mampu menolak takdir. Ia sudah tertulis sejak di luh mahfuz lagi.
Dari satu perkongsian dari doktor perubatan Dr Arisman di fbnya, pegawai perubatan ini memaklumkan kematian seorang pesakit Covid-19 Affendy bin Mohd Yusof.
Pernah tular sebelum ini di media sosial kerana pesakit enggan ditidurkan dan kes ini mendapat perhatian dari pihak Kementerian Kesihatan Malaysia Jabatan Kesihatan Negeri Pulau Pinang yang telah mengeluarkan satu kenyataan rasmi mengenainya pada 13 September 2021 selepas ia viral di media sosial sehari sebelumnya.
Dalam kenyataan media itu, pihak Jabatan Kesihatan Negeri Pulau Pinang berkata, Affendy telah dimasukkan ke wad rawatan rapi (ICU) selepas disahkan mengidap Covid-19 tahap empat dan pemeriksaan awal menunjukkan tahap oksigen dalam darah sangat membimbangkan. Sehubungan itu, rawatan terapi oksigen telah dimulakan. Namun begitu pemeriksaan lanjut mendapati keadaan pesakit semakin kritikal sehingga kadar oksigen dalam darah pesakit hanya dapat distabillan dengan menggunakan mesin bantuan pernafasan iaitu ventilator.
Pegawai Perubatan Pakar Rawatan Rapi dan ICU telah memaklumkan tentang keadaan kritikal ini kepada pesakit dan ahli keluarganya. Pihak hospital juga telah menjelaskan berulang kali kepada ahli keluarga dan pesakit sendiri tentang risiko yang boleh membahayakan kepada tubuh dan nyawa pesakit sekiranya tidak membenarkan pihak hospital memberi rawatan tersebut. Walau bagaimanapun pesakit masih tidak bersetuju dengan rawatan disyorkan dan telah memohon agar dibenarkan pulang atas risiko sendiri.
Pihak hospital masih menempatkan pesakit di ICU untuk pemantauan walau pun pesakit enggan menerima rawatan terapi oksigen dan alat bantuan pernafasan ventilator memandangkan keadaan pesakit yang masih kritikal dan berisiko menyebarkan penyakit Covid-19 kepada individu lain sekiranya dibenarkan pulang.
Dalam situasi ini, didakwa peguam yang mewakili pesakit telah menasihatkan pesakit agar tidak keluar dari hospital dan arwah kemudiannya dipindahkan ke wad biasa.
Namun ajal yang sudah tertulis buatnya kerana diberitakan semalam arwah disahkan meninggal dunia selepas lebih 10 hari menjalani rawatan.
Sesungguhnya, setiap yang terjadi itu ada hikmahnya. Kita mungkin bukan pakar dalam bidang orang lain dan begitulah sebaliknya. Kita mampu memberikan sudut pandang dari kepakaran kita tetapi selebihnya adalah kuasa Allah taala.
Dalam pada itu, seorang pengguna fb mengucapkan terima kasih di atas layanan pihak perubatan KKM yang merawat saudaranya dan mengucapkan takziah di atas kejadian menimpa arwah.
Salam takziah. Very sad indeed. Saudara rapat saya warded in ICU selama 40 hari. Berada di wad biasa 20 hari lagi. Total warded is more than 60 days, kami biarkan saja dr dan pakar perubatan menjalankan tugas mereka. Sekarang dia sudah balik ke rumah. Masih lemah dan dalam therapy. Dr dan petugas kesihatan menyambung tugas mereka dengan merawat dia di rumah dan dipantau selang beberapa hari. Saya ingin mengucapkan terimah kasih kepada petugas petugas Hospital Raja Permaisuri Bainun kerana tidak berputus asa dan berusaha sedaya upaya untuk menyelamatkan nyawanya. This people are the walking angels among us. Jangan memperlekehkan mereka. Semasa dia di masukkan ke ICU tahap oksigennya hanya 85% saja. Peluang untuk dia hidup pun 50 % saja. Mereka tidak berputus asa. Kita harus memberikan mereka ruang untuk mereka bekerja tanpa gangguan.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Solat jamak dan qasar adalah kemudahan yang dikurniakan untuk mereka yang bermusafir menunaikan solat. Namun jarak perjalanan tersebut hendaklah melebihi dua marhalah atau 81...