Hidup dipenuhi ujian. Namun tiada siapa mengharapkan ujian di luar pemikiran manusia. Ia disifatkan sangat kejam apatah lagi kekejaman itu terjadi dalam alam rumahtangga yang diharapkan bahagia hingga ke akhir hayat bagi semua wanita.
Pasti kita masih ingat situasi seorang kakitangan awam, Jahidah Nordin, 43 yang ketika itu hamil empat minggu namun telah dibelasah teruk oleh suaminya hingga tengkorak kepalanya hancur selain tulang belakang dan rusuknya retak dipercayai dipukul pada 4 Mei lalu. Namun selepas bertarung nyawa beberapa bulan di unit rawatan rapi, Jahidah mula sedarkan diri dan dibenarkan keluar dan dijaga oleh adiknya, Fazariah Nordin di Bandar Sri Sendayan, Negeri Sembilan hingga kini.
Dalam keadaan kini hamil lima bulan, di aplikasi Tik Tok @ziahzara15, adik yang merindu suasana ketika kakaknya masih sihat dahulu menjelaskan walau kakaknya sudah sedar namun pandangan mata kakaknya kelihatan kosong. Ia pandangan separuh sedar.
Apa yang lebih menyedihkan Fazariah memaklumkan kakak kesayangannya itu mengalami kerosakan otak yang teruk. Dirinya tak akan kembali normal seperti dahulu,” kongsinya di aplikasi Tik Toknya. Jelas Fazariah, berita sedih itu dimaklumkan oleh petugas yang mengendalikan rawatan fisioterapi kakaknya selain pakar neurologi pun turut memaklumkan berita yang sama.
Ads
“Ia sesuatu yang sangat menyedihkan buat kami semua. Sudah tiada bahasa untuk mengungkapkannya. Masa yang sama dalam keadaan kandungan kakak yang semakin membesar, sebenarnya amat sedih memikirkan nasib anaknya yang tidak berdosa yang akan lahir tanpa ibu yang mampu memeluk dan menciumnya. Membesar dengan ibu yang mungkin tidak mampu memberi kasih sayang seperti ibu lain,” kongsinya di aplikasi tik toknya itu.
Sedikit perkongsian dari Mufti Wilayah Persekutuan, perkahwinan adalah sesuatu yang suci. Ia juga merupakan sunnah Rasulullah SAW yang dianjurkan berdasarkan nas al-quran dan hadis, inilah fitrah yang dilalui oleh manusia dalam membina kehidupan dengan sempuna dan bahagia. Dan tiada siapa mengharapkan derita dalam perhubungan ini.
Maksudnya:Apabila seorang hamba itu berkahwin, maka sesungguhnya dia telah berusaha menyempurnakan sebahagian agamanya, oleh itu hendaklah dia bertaqwa kepada Allah pada sebahagian lagi yang berbaki. Riwayat al-Baihaqi (5486), al-Tabarani dalam Mu’jam al-Awsat (7647).
Ads
Namun ujian isteri yang dibelasah suami ini sangat berat dan mari kita bersama-sama berdoa agar ada keajaiban Allah buat mangsa agar kembali sembuh seperti dahulu kala. Dalam pada itu akhbar memaklumkan suami mangsa yang sebelum ini menyorok selepas melakukan perbuatan kejam itu sudah ditahan pihak berkuasa.
Adat dalam perkahwinan adalah harus selagi mana kepercayaan dan ritual tersebut tidak membawa kepada khurafat. Sebenarnya adat perkahwinan dalam sesebuah masyarakat itu tidak salah.
Namun janganlah pula berlebihan hingga bercanggah dengan hukum agama. Tidak dinafikan, masing-masing ingin melakukan yang terbaik dalam mengadakan majlis pertunangan dan perkahwinan, tapi perlulah berhati-hati dalam mengikut trend.
Ikuti perkongsian Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang ini berkaitan adat dalam perkahwinan Melayu adakah ianya haram jika diikuti.
Soalan:
Apakah hukum bagi adat-adat seperti berikut.
1) Adat menyarung cincin ketika bertunang.
2) Adat menyarung cincin setelah akad nikah (adat batal air sembahyang).
3) Bersanding di khakayak ramai ketika walimah contohnya di hadapan dewan (tanpa melakukan sebarang upacara khurafat, sekadar duduk dengan menjaga batas aurat).
Pertunangan Dalam Islam
Pertunangan atau khitbah bermaksud menzahirkan keinginan untuk mengahwini seorang wanita yang tertentu, dan wanita tersebut menyampaikan hasrat tersebut kepada walinya.
Apabila lamaran ini dipersetujui oleh wanita atau keluarganya,maka telah sempurnalah lamaran antara kedua-dua pihak. [Lihat al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu, jilid 9, halaman 3]
Maksudnya: “Dan tidak ada dosa bagi kamu semua meminang wanita-wanita itu dengan kiasan/ sindiran”.
Imam Khatib al-Syarbini menyatakan dalam kitabnya mengenai definisi khitbah:
الخطبة التماس الخاطب النكاح من جهة المخطوبة
Maksudnya:
Khitbah itu ialah pertanyaan untuk melangsungkan pernikahan yang dilakukan oleh pihak pelamar (lelaki) kepada pihak yang dilamar (perempuan). [Lihat Mughni al-Muhtaj, jilid 3, halaman 183]
Dalam mazhab Syafie, hukum khitbah ini adalah disunatkan berdasarkan perbuatan Rasulullah SAW yang melamar Aisyah binti Abu Bakar dan Hafsah binti Umar.
Adalah Harus Selagi Mana
Perkahwinan Dalam Islam
Islam menggalakkan umatnya untuk berkahwin kerana ia merupakan fitrah yang ditetapkan oleh Allah SWT dan juga salah satu sunnah Rasulullah SAW.
Firman Allah SWT:
وَمِن كُلِّ شَيۡءٍ خَلَقۡنَا زَوۡجَيۡنِ لَعَلَّكُمۡ تَذَكَّرُونَ
Maksudnya:
“Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingati (kekuasaan Kami dan mentauhidkan Kami) akan kebesaran Allah.”
[Surah al-Dzariyat: 49]
Sebuah perkahwinan akan dianggap sah sekiranya memenuhi rukun-rukun dan syarat-syarat seperti yang telah ditetapkan syarak.
Dr. Muhammad Zuhaili telah menyebut dalam kitabnya bahawa tidak akan sempurna akad nikah itu melainkan dengan memenuhi rukun-rukunnya dan melengkapi syarat-syarat bagi setiap rukun tersebut.
Beliau juga memperincikan rukun-rukun nikah kepada enam perkara iaitu sighah (ijab dan qabul), al-‘aqidan (pengantin lelaki dan wali), pengantin perempuan dan dua orang saksi.
Adat Menyarung Cincin Ketika Pertunangan dan Perkahwinan
Pada asalnya, perbuatan menyarung cincin bukanlah tuntutan syarak melainkan hanyalah adat turun temurun bagi masyarakat Melayu semata-mata.
Lazimnya, mengikut adat masyarakat Melayu ketika pertunangan, cincin bertunang akan disarungkan oleh wakil keluarga lelaki yang kebiasaannya bakal ibu mertua kepada bakal pengantin perempuan sebagai tanda atau simbolik untuk ke arah perhubungan yang serius iaitu menjadikan wanita tersebut sebagai isteri.
Begitu juga adat menyarung cincin setelah akad nikah. Ia bukanlah satu rukun atau syarat dalam menentukan bahawa akad itu sah atau tidak kerana ia tidak termasuk dalam rukun nikah bahkan merupakan satu adat yang juga dipanggil sebagai acara batal air sembahyang.
Menurut sebuah kaedah fiqh:
الأصل في العادات الإباحة إلا ما ورد عن الشارع تحريمه
Maksudnya: “Asal pada adat itu adalah harus kecuali apa yang datang daripada syarak akan pengharamannya.”
Kepercayaan & Ritual Tersebut
Justeru, adat kebiasaan yang dilakukan oleh sesuatu masyarakat itu adalah harus selagi mana tidak terdapatnya perkara atau dalil yang mengharamkan adat kebiasaan tersebut.
Misalnya terdapat sebarang kepercayaan atau ritual berkenaan adat tersebut yang boleh membawa kepada khurafat dan syirik.
Berbalik kepada persoalan yang diajukan, kami berpendapat adat menyarung cincin ketika bertunang merupakan adat yang harus dan tidak bercanggah selagi mana tiada perkara yang melanggar syarak dilakukan.
Sebagai contoh, si lelaki sendiri menyarungkan cincin tunang kepada bakal isterinya atau terdapat kepercayaan bahawa dengan pemakaian cincin itu, ia akan membina ikatan yang kuat antara bakal pasangan pengantin.
Keyakinan yang sebegini adalah bertentangan dengan syarak, maka hendaklah ditinggalkan.
Begitu juga dengan adat batal air sembahyang iaitu dengan menyarungkan cincin antara pasangan pengantin harus dilakukan dengan syarat tiada perbuatan lain dilakukan antara suami isteri yang melampaui batas syarak yang tidak sepatutnya dipertontonkan di hadapan khalayak ramai.
Namun, kami juga berpendapat adalah lebih baik sekiranya dilakukan secara bertutup tanpa menjadi tatapan umum.
Bersanding Ketika Walimah
Bersanding dikatakan tujuannya adalah untuk mempertontonkan pengantin kepada hadirin. Perkara ini berbalik kepada hukum asal melihat wanita bagi lelaki ajnabi.
Menurut para ulama, lelaki ajnabi diharamkan melihat wanita ajnabiah walaupun bukan dengan tujuan syahwat sekiranya tiada sebab yang mengharuskan baginya melihat wanita tersebut.
Namun, sekiranya terdapat sebab yang dibenarkan syarak seperti meminang, dalam majlis pengajian, berubat dan ketika berjual beli maka tiada masalah untuk lelaki ajnabi melihat wanita ajnabiah.
Jika ada golongan yang mengatakan bahawa tujuan diadakan persandingan mengikut adat ialah untuk memperkenalkan kepada ahli keluarga dan orang ramai kedua-dua pengantin.
Maka kami katakan, tiada masalah jika ingin memperkenalkan kedua-dua pengantin kepada orang yang hadir dengan syarat, adab-adab dan batasan-batasan diraikan dan dijaga dengan baik.
Tidak Membawa Kepada Khurafat
Di antara adab-adab dan batasan-batasan yang perlu dititik-beratkan ketika bersanding adalah:
Sekiranya mengadakan pelamin, perlu diingatkan bahawa ia tidak dilakukan secara berlebihan yang menjurus kepada pembaziran serta tidak berlaku percampuran lelaki dan perempuan.
Adat bertepung tawar dan menabur beras kunyit tambahan yang disertai dengan jampi dan mantera adalah haram dilakukan. Sebaliknya, adalah lebih baik sekiranya dilaksanakan majlis doa selamat bagi mendoakan pasangan pengantin.
Pasangan pengantin perlulah menjaga etika berpakaian iaitu pakaian yang menutup keseluruhan aurat bagi lelaki dan wanita, pakaian yang tebal dan tidak jarang sehingga menampakkan warna kulit dan pakaian yang longgar sehingga tidak menampakkan bentuk tubuh.
Berhias termasuk make-up sekadarnya, berpadalah dengan kecantikan asli yang diberikan Allah SWT, tanpa berlebih-lebihan sehingga tidak menghiraukan batasan syarak dalam perhiasan diri seperti bertabarruj dan membazir.
Harus Selagi Tidak Keterlaluan
Berbalik kepada persoalan yang diajukan, berdasarkan huraian di atas kami berpandangan bahawa hukum asal untuk bersanding ini adalah harus.
Namun, terdapat perkara-perkara yang berlaku di sebaliknya yang menyebabkan perbuatan tersebut menjadi haram, seperti bertepung tawar, jampi serapah, percampuran bebas lelaki dan wanita, mendedahkan aurat atau mempertontonkan pengantin perempuan kepada lelaki ajnabi secara terbuka dengan perhiasan yang berlebihan dan juga melakukan pembaziran.
Sekiranya kesemua perkara ini dapat dielakkan maka tiadalah masalah bagi kita meraikan adat tersebut. Sebaliknya, jika perkara yang disebutkan seperti di atas tidak dapat diraikan atau dilaksanakan, maka hukumnya tetap menjadi haram.
Hari ini dapat dilihat ketegangan perang makin memuncak di antara Palestin dan zionis Israel. Selepas tentera membedil kawasan awam dan meruntuhkan penempatan rakyat Palestin, bridget Al Qassam memberi amaran akan melancarkan serangan balas ke arah Tel Aviv. Buktikannya malam tadi, sebanyak 130 roket dilancarkan ke arah Tel Aviv di mana keadaan di kawasan itu sebahagiannya musnah dan keadaan menjadi hura-hara sebagaimana pernah dilalui oleh rakyat Palestin sebelum ini.
Dalam pada itu, pendakwah terkenal, PU Azman turut berkongsi kenapa doa untuk pembebasan Palestin belum dimakbulkan Allah?
Kenapa Allah tak menangkan Palestin? Palestin sedang menang. Menang dengan semangat jihad yang tumbuh dari iman.
قَدْ أَفْلَحَ ٱلْمُؤْمِنُونَ
"Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman".
Kita lihat mereka berkejaran dalam gempita bom dan peluru. Tapi hakikatnya, mereka sedang kejar syahid, sebaik-baik kematian. Kalau kita kesian dengan Palestin, kita patut lebih kesian pada diri kita kalau tak sudi berdoa untuk mereka. Padahal benda itu sangat mudah untuk dilakukan.
Kita tak galas tugas seberat Umar al Khattab yang membuka Baitul Maqdis dan tidak seperit Solahuddin al Ayubi yang membebaskan Baitul Maqdis dari cengkaman musuh Islam dan tak sehebat Mujahidin Palestin yang setia berjuang untuk pembebasan Palestin.
Lalu bila kita berdoa, kenapa Palestin masih tidak menang? Kerana rintihan kita menjadi pilihan Allah untuk DIA dengari. Boleh saja Allah lenyapkan perang ini 70 tahun yang lalu. Lalu apa yang tinggal untuk kita? Terus santai di zon selesa?
Usaha kita iaitu prihatin, risau, doa dan infaq bukan debu yang dipersiakan. Semua itu menempah ganjaran Allah sebagai umat yang mengambil berat hal saudaranya. Semua itu saham akhirat buat kita.
Kenapa rakyat Palestin mengukir senyum ketika ditangkap tentera Israel? Kerana kepercayaan mereka yang padu pada ganjaran akhirat. Mereka yakin janji Allah. Masa depan bukan di dunia persinggahan tapi di syurga abadi.
Jadi bila Yahudi dan Israel akan hancur? Mereka sedang bahkan telah lama hancur. Hancur dengan tamak yang akhirnya memberi laluan mudah Mujahidin untuk menggalas syahid ke syurga. InsyaAllah.
Cuma persoalannya, kita di mana sekarang ini?
-Cik Man-
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Fitrah manusia memiliki perasaan rindu. Tentu saja manusia yang memahami perasaannya akan memahami bahawa rindu adalah perkara normal yang alami oleh semua orang.
Perasaan rindu tentunya adalah perasaan yang harus diuruskan dengan baik sebagaimana menguruskan perasaan bahagia.
Ketika perasaan rindu sudah sangat membuak dan sukar dibendung, janganlah kita menuruti bisikan-bisikan syaitan untuk menuruti hawa nafsu.
Jika rindu itu hadir untuk sang pujaan hati, maka titipkanlah doa di setiap selesai solat, di sepertiga malam terakhir, serta waktu dipertengahan iqomah dan azan. InsyaAllah doa-doa tersebut akan dimustajabah oleh Yang Maha Kuasa.
Nah, berikut ini enam doa yang boleh diamalkan ketika rindu seseorang berdasarkan dalil-dalil Islam.
Surah Yusuf ayat 4
Nabi Yusuf ‘Alaihi Salam adalah salah satu nabi yang dikenal memiliki ketampanan luar biasa. Disebutkan dalam suatu ayat al-quran bahawa paras nabi Yusuf boleh membuatkan wanita yang melihatnya menjadi terpesona. Bahkan salah satu kisah menyebutkan tentang sekumpulan wanita yang melukai tangannya sendiri dengan pisau kerana terpukau dengan ketampanan Nabi Yusuf. Namun demikian, Nabi Yusuf tetap menjaga pandangannya. Hingga pada akhirnya ditakdirkan untuk menjadi pendamping hidup bagi Siti Zulaikha.
Dalam surat Yusuf di Al-Quran, terdapat suatu ayat yang dipercayai sebagai doa pelepas rindu. Doa ini sering diucapkan oleh Nabi Yusuf tatkala merindukan isterinya, Siti Zulaikha.
Maksud ayat tersebut:
“Ingatlah ketika Yusuf berkata kepada ayahnya,” Wahai Ayahku, sesungguhnya aku bermimpi melihat sebelas buah bintang, matahari dan bulan kelihatan semuanya sujud kepadaku.”
Surah Thahaa ayat 39
Selain surah Yusuf diatas, doa lanjutan untuk mengubat rindu kepada seseorang ialah dengan membaca surah Thaahaa, ayat 39. Apabila seseorang berdoa dengan surah Yusuf dan Surat Thaahaa dengan perasaan ikhlas setiap kali selesai solat, rasa rindu akan terubat dengan cara yang benar. Namun demikian tidak ada hadis yang menjelaskan akan keabsahan surat Thaahaa untuk dijadikan wirid saat merindukan seseorang.
Maksud ayat tersebut:
“Dan aku telah melimpahkan kepadamu kasih sayang yang datang dariku, dan supaya kamu diasuh di bawah pengawasanku.”
Surah Al Fatihah
Surah Al fatihah tidak sekadar menjadi surat pembuka dalam Al-Quran, namun bacaan Al Fatihah juga dapat membantu memperluaskan rezeki, mengubati penyakit, menjauhkan diri dari sifat pelupa, serta sebagai ubat kerinduan terhadap seseorang.
Maksud ayat:
“Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Yang menguasai hari pembalasan. Hanya kepada Engkau-lah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Yaitu jalan orang-orang yang telah Engkau anugrahkan nikmat kepada mereka, bukan jalan mereka yang dimurkai dan bukan pula jalan mereka yang sesat.”
Surah Al-Baqarah ayat 165
Potongan ayat surah Al-Baqarah ayat 165 boleh menjadi doa dikala perasaan rindu. Namun demikian, tidak ada dalil ataupun hadis yang menjelaskan akan hal tersebut bahwa ayat ini dapat menyampaikan rasa rindu untuk seseorang yang dicintai.
Maksud ayat:
“Mereka mencintainya (memuja dan mentaatinya) sebagaimana mereka mencintai Allah; sedang orang-orang yang beriman itu lebih cinta (taat) kepada Allah.”
Surah Ali-Imran ayat 14
Umumnya masyarakat menggabungkan potongan surah Al-Baqarah ayat 165 di atas dengan surah Ali-Imran ayat 14 sebagai wirid doa agar dirindukan oleh orang yang kita juga rindukan. Namun ssekali lagi, tidak ada hadis atau ayat yang memperkuatkan pendapat tersebut.
Maksud ayat:
“Dihiasikan (dan dijadikan indah) bagi manusia kesukaan kepada benda-benda yang diingini, yaitu perempuan-perempuan dan anak-anak; harta-benda yang banyak dari emas dan perak.”
Doa rindu kepada ibu bapa
Perasaan rindu tentunya tidak hanya ditujukan untuk kekasih hati atau pasangan hidup sahaja. Terkadang rasa rindu juga muncul ketika kita berada jauh daripada ibu bapa. Selain menelefon atau mungkin video call, kita juga boleh berdoa kepada Allah SWT untuk mewujudkan rasa rindu kita terhadap ibu bapa.
Maksud ayat tersebut:
“Wahai Tuhanku, ampunilah aku dan kedua orang tuaku (Ibu dan Bapakku), sayangilah mereka seperti mereka menyayangiku diwaktu kecil”.
Sebenarnya doa ini tidak hanya dibaca saat jauh daripada ibu bapa sahaja. Sebaiknya baca doa tersebut setiap kali selesai solat sebagai bentuk kasih sayang si anak kepada ayah dan ibunya.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...