Solat merupakan salah satu Rukun Islam yang perlu setiap orang Islam lakukan dengan solat fardu 5 kali setiap hari. Ia wajib dilakukan tanpa gagal kecuali bagi mereka yang dalam keuzuran seperti mana yang dibenarkan syarak.
Sering kali kita dengar bahawa solat itu adalah tiang agama. Dengan solat kehidupan seharian kita akan lebih aman, teratur dan diberkati oleh Allah SWT.
Setiap umat Islam pasti mengharapkan agar ibadah yang dilakukan diterima sebaiknya oleh Allah SWT untuk mencari keredaan-Nya.
Walaupun kadangkala ibadah sudah dilakukan namun berapa pastikah anda bahawa ia diterima oleh ALLAH SWT?
Terdapat banyak sebab mengapa solat itu tidak diterima, antaranya tidak sempurna rukun dan pergerakan dalam solatnya.
Tapi bagaimana kita nak tahu solat yang dilakukan selama ini diterima atau tidak?
KASHOORGA tertarik dengan perkongsian dilakukan oleh pendakwah Ustaz Mohd Fahmi Rusli. Beliau menjelaskan antara tanda ibadah berkenaan diterima apabila solat berkenaan mampu menghalang kita daripada melakukan perkara keji dan mungkar.
Jelas beliau lagi, ALLAH SWT menyifatkan solat sebagai benteng yang menjadi penghalang kita daripada melakukan perbuatan yang tidak disukai-NYA.
Ini kerana, dalam menyifatkan solat Allah S.W.T menyatakan :
Maksudnya : Sesungguhnya solat menghalang kita dari melakukan perkara keji dan mungkar.
Surah Al-Ankabūt (45)
Manakala meninggalkan perkara keji dan mungkar adalah termasuk dalam ketakwaan.
Demikian Allah S.W.T menyatakan :
Ads
إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ
Ustaz Mohd Fahmi menambah, ALLAH SWT turut menyatakan perihal amalan orang yang bertakwa menerusi kalam-NYA.
ALLAH SWT berfirman: “Sesungguhnya ALLAH hanya menerima (amalan) daripada orang yang bertakwa.” (Surah al-Ma’idah, ayat 27)
“Maka, gabungan dua ayat ini menatijahkan kenyataan: ‘Antara tanda solat kita diterima adalah saat ia menghalang kita daripada melakukan perkara keji dan mungkar’ di atas,” katanya.
Di dalam kitab al-Targhib wa Tarhib, Zakiyuddin al-Mundziri ada menjelaskan tentang sebuah hadis qudsi berkaitan tanda-tanda yang mengisyaratkan solat seorang hamba diterima oleh-NYA.
Ads
Antaranya adalah:
1. ALLAH SWT menerima solat seseorang yang tawaduk ketika menunaikan ibadah itu di hadapan kebesaran-NYA. Sifat tawaduk itulah akan memunculkan kekhusyukan dalam solat seseorang berkenaan.
2. Orang yang tidak menyombongkan diri.
3. Orang yang tidak terus-menerus berada dalam kemaksiatan.
4. Orang yang menggunakan waktu siang untuk terus mengingati ALLAH SWT dan merasakan ALLAH selalu berada dekat dalam hidupnya. Bahkan, dirinya selalu merasakan ALLAH sentiasa memerhati setiap inci gerak-gerinya.
5. Mereka yang cintakan kepada fakir miskin, ibnu sabil (orang yang bermusafir) dan mengambil berat mereka yang ditimpa musibah.
Tidak dinafikan telefon pintar kini sudah menjadi sebahagian daripada hidup kita. Ia kini bukan lagi bertindak semata-mata sebagai peranti komunikasi.
Malah telefon pintar kini mampu melakukan banyak perkara seperti perbankan, e-mel serta komunikasi dalam bentuk teks menerusi pelbagai aplikasi. Apatah lagi penggunaan laman media sosial kini menjadi salah satu perkara yang sudah lumrah dalam kehidupan seharian.
Namun fungsi telefon pintar masih lagi digunakan untuk perbualan telefon terutamanya untuk komunikasi tradisional yang lebih terang, cepat dan jelas.
Maka telefon pintar itu akan kita usung ke mana sahaja termasuklah bila memasuki tandas. Rasanya pada zaman sekarang agak sukar untuk masuk tandas tanpa telefon pintar di tangan. Ia seakan sudah menjadi peneman ketika kita melunaskan hasrat perut.
Ada juga orang yang ketika membuang air sambil bercakap telefon. Lebih mengharukan mereka tidak mempedulikan orang lain yang turut menggunakan tandas tersebut.
Bolehkah kita bercakap telefon ketika membuang air di dalam tandas?
KASHOORGA tertarik dengan perkongsian yang pernah dilakukan oleh pendakwah disegani ramai, Ustaz Azhar Idrus. Beliau menjelaskan antara adab tatkala masuk ke dalam tandas adalah tidak bercakap-cakap di tempat berkenaan.
Ini kerana katanya, ia adalah perbuatan yang dibenci oleh syarak.
Daripada Abu Said Al-Khudri RA bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda: “Tiadalah dua orang membuang air dalam keadaan terbuka aurat dan berbual keduanya, maka sesungguhnya ALLAH SWT murka atas yang demikian itu.” (Riwayat Abu Daud)
Tambah tokoh pendakwah popular tersebut, murka yang dimaksudkan adalah bersangatan marah.
“Dalam kitab Syarah Sunan Abi Daud ada dinyatakan tentang perkara itu.
“Sementara itu, Syeikh Bujairimi pula berpandangan: “Dan tiada berkata-kata ketika kencing dan berak, ertinya diam ketika tunaikan hajat, maka tidak berkata dengan zikir dan lainnya dimakruhkan baginya yang demikian itu kecuali darurah.”
“Ia sebagaimana yang dinukilkan oleh beliau dalam kitab Hasyiah Bujairimi,” katanya dipetik menerusi Instagram miliknya baru-baru ini.
“Tidak kiralah sama ada individu yang sedang bercakap dengan kita itu dekat atau jauh iaitu termasuklah mereka yang bercakap dengan menggunakan telefon,” katanya.
Justeru, elakkanlah bercakap ketika berada di dalam tandas. Ia bukanlah tempat yang sesuai untuk kita berbual-bual.
Bukankah lebih manis jika kita bersembang di tempat yang sesuai? Hendak berbual pun lebih selesa dan tiada gangguan lain.
Dibimbangi perbualan kita atau perbualan dalam telefon kita tadi akan mengganggu orang lain untuk melepaskan ‘hajat’ terutama jika melibatkan tandas awam.
Sumber: Instagram uiaoriginal & sinarplus
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Selepas menziarahi kematian sering kali orang tua akan berpesan supaya kita mandi dan membersihkan diri. Salah satu sebabnya supaya tidak terkena badi mayat yang boleh membuatkan seseorang itu sakit atau pun teringat-ingat akan si mati.
Meskipun masih dipercayai hingga sekarang tapi dalam Islam adakah wujud ‘badi mayat’ ini. Soalan yang sama turut dikemukakan oleh seorang netizen yang kemudiannya mendapat pencerahan dari Mufti Selangor.
Saya terbaca hadis riwayat Imam Ahmad, bersanad dari Abu Hurairah r.a. tentang galakan mandi selepas memandikan jenazah. Hadis ini dinyatakan status sebagai hasan. Soalan saya, adakah ini menjadi dalil kepada kepercayaan badi mayat? Adakah badi mayat wujud? Jika tidak, adakah badi mayat dikira sebagai khurafat, dan apa dalil yang menentangnya? Sekian terima kasih, wallahu’alam.
Jawapan
Merujuk kepada persoalan tuan, hadis tersebut tiada kaitannya dengan kepercayaan badi mayat. Ianya hanya anjuran Nabi SAW untuk membersihkan tubuh badan setelah menguruskan jenazah.
Hukum mandi tersebut adalah sunat. Ada pun badi mayat adalah kepercayaan karut masyarakat Melayu dahulu kala. Namun telah dikikis sedikit demi sedikit dengan datangnya agama Islam yang membawa manusia daripada jahil kepada manusia yang berilmu.
Walaupun al-Quran tidak menyebut secara khusus tentang khurafat, namun sebagai seorang muslim yang beriman kepada Allah SWT, mestilah percaya hanya Allah SWT sahaja yang berkuasa memberi nikmat mahupun bala.
Berdasarkan kepada firman Allah SWT; Maksudnya : “Katakanlah (wahai Muhammad): “Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dia lah Pelindung yang menyelamatkan kami, dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakal”. (at-Taubah : 51)
Lumrah wanita bergelar isteri suka meluahkan perasaan mereka dengan cara tersendiri terutama bila marah atau berasa tidak puas hati dengan satu perkara.
Berleter adalah satu sifat yang disinonim dengan wanita terutama yang bergelar isteri. Ada masa leteran itu berjela-jela hingga suami berasa pedih telinga mendengarnya.
Hakikatnya leteran ini sebenarnya satu luahan perasaan isteri apabila mereka marah atau tidak puas hati dengan sesuatu perkara.
Tapi adakah seorang isteri ini berdosa jika dia banyak berleter pada suami?
Menurut pendakwah terkenal Ustaz Azhar Idrus, isteri yang suka berleter ini tidaklah berdosa.
Ini kerana ia memang menjadi tabiat orang perempuan. Jika berleter itu berdosa, orang perempuan akan ramai masuk neraka. Ini memang sifat orang perempuan.
“Jadi kalau isteri berleter, maafkanlah dia. Setiap manusia ada kelebihannya lelaki kelebihan daripada segi tenaga atau kekuatan tapi bagi Wanita kelebihannya pada tutur kata,” jelasnya dalam satu hantaran video terbaru di akaun YouTube beliau.
Sambung Ustaz Azhar terima saja sifat isteri ini dengan seadanya kerana, manusiaa memang tiada yang sempurna. Sebaliknya pandanglah kepada jasanya yang menguruskan rumah tangga dan memberikan cahaya mata.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ramai dalam kalangan lelaki yang memilih untuk berambut panjang. Tiada masalah tentang hal ini namun perlu diingat ketika solat rambut tersebut sebaiknya dilepaskan dan...