Sebagaimana orang lelaki, wanita juga bermimpi basah. Dan kadang kala melakukan kerja gila dengan melakukan masturbasi untuk melepaskan puncak seksual terutama bagi pasangan yang tinggal berjauhan. Persoalannya, perlukah mandi junub kalau mimpi basah?
Mufti Wilayah berkongsi jawapan mengenai hal ini.
Saya ada satu persoalan. Wajibkah seseorang itu mandi wajib jika dia sengaja beronani tanpa keluar air mani, walaupun untuk perempuan? Dan sekiranya dia was-was terhadap air atau cecair yang keluar dan mengambil jalan untuk mandi wajib adakah memadai? Mohon pencerahan mengenai perkara ini.
Jawapan :-
Waalaikumussalam w.b.t. Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga baginda, para sahabat baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga Hari Kiamat.
Maksudnya :“(Dan golongan yang beriman itu) adalah mereka yang memelihara kemaluan mereka. Melainkan ke atas para isteri mereka atau hamba-hamba sahaya mereka, sesungguhnya mereka itu tidak tercela. Maka sesiapa yang mencari-cari di sebalik itu mereka merupakan golongan yang melampaui batas.” (Surah al-Mukminun : 5 – 7)
Para ulama kebanyakannya menyatakan bahawa hukum beronani adalah haram. Imam Syafie ketika mengulas ayat di atas menyatakan bahawa :
Maksudnya :“Tidak halal menggunakan zakar melainkan kepada isteri atau kepada hamba perempuan yang dimiliki. Dan tidak halal juga perbuatan istimna’ (mengeluarkan air mani).” (Lihat al-Umm, 5/102)
Kami jelaskan terlebih dahulu definisi bagi perkataan onani. Onani ialah perbuatan mengeluarkan mani dengan tangan. (Lihat Kamus Dewan Edisi Keempat, hlm. 1097) Lafaz الاستمناء atau onani itu berasal dari kata terbitan استمنى iaitu usaha mengeluarkan air mani. Manakala dari sudut istilah pula ia membawa maksud mengeluarkan air mani tanpa melalui proses persetubuhan, sama ada secara haram seperti menggunakan tangan bagi memenuhi tuntutan syahwat, ataupun secara tidak haram, seperti mengeluarkan air mani melalui tangan isteri. (Lihat al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, 4/97)
Ads
Sebab-sebab yang mewajibkan mandi
Antara sebab yang mewajibkan seseorang itu untuk mandi ialah janabah. Makna asal janabah ialah jauh. Janabah juga bermaksud air mani yang terpancut atau persetubuhan.
Oleh itu, orang yang junub ialah orang yang tidak suci disebabkan keluarnya air mani atau bersetubuh. Ia dinamakan sebagai junub kerana orang yang berjanabah itu menjauhkan diri daripada mendirikan solat selama mana dia berkeadaan demikian. Perkataan junub digunakan untuk umum, sama ada untuk lelaki atau perempuan, dan sama ada untuk seorang atau ramai.
Dan seseorang itu dianggap sebagai telah berjunub disebabkan oleh dua perkara :
Keluar air mani sama ada di kalangan lelaki atau perempuan dengan apa-apa sebab sekalipun sama ada dengan bermimpi, bercumbuan, melihat seseorang dengan berahi atau berkhayal.
Bersetubuh sekalipun tidak keluar air mani.
(Lihat al-Fiqh al-Manhaji, Cet. Dar al-Qalam, 1/73-74)
Beronani tetapi tidak keluar air mani
Secara umumnya, perbuatan onani yang mewajibkan pelakunya untuk mandi wajib, diikat dengan syarat keluarnya air mani. Sekiranya air mani tidak keluar disebabkan oleh zakar yang menahannya daripada keluar dan dia tidak mengetahui (atau nampak tanda-tanda) mengenai keluarnya air mani tersebut selepas itu, maka majoriti ulama termasuk mazhab Syafie mengatakan tidak perlu mandi wajib. (Lihat al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, 2/140)
Begitu juga, turut dinyatakan di dalam kitab al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah (4/99) bahawa :
Maksudnya :“Wajib ke atas seorang perempuan yang beronani untuk mandi wajib, sekiranya keluar air mani kerana perbuatan onaninya itu, dengan apa cara sekalipun.” Oleh itu, difahami daripada kenyataan di atas, sekiranya seseorang perempuan itu beronani tetapi tidak sampai mengeluarkan air mani, maka tidak wajib ke atasnya untuk mandi wajib.
Hal ini juga adalah berdasarkan kepada hadis Aisyah R.Anha, katanya :
سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنِ الرَّجُلِ يَجِدُ الْبَلَلَ وَلاَ يَذْكُرُ احْتِلاَمًا قَالَ : يَغْتَسِلُ. وَعَنِ الرَّجُلِ يَرَى أَنَّهُ قَدِ احْتَلَمَ وَلاَ يَجِدُ الْبَلَلَ قَالَ: لاَ غُسْلَ عَلَيْهِ. فَقَالَتْ أُمُّ سُلَيْمٍ: الْمَرْأَةُ تَرَى ذَلِكَ أَعَلَيْهَا غُسْلٌ قَالَ: نَعَمْ ، النِّسَاءُ شَقَائِقُ الرِّجَالِ Maksudnya :“Rasulullah SAW telah ditanya tentang seorang lelaki yang mendapati dirinya basah tetapi dia tidak ingat mimpinya. Rasulullah SAW menjawab: Dia hendaklah mandi. Baginda juga ditanya tentang seorang lelaki yang bermimpi tetapi mendapati dirinya tidak basah. Baginda menjawab: Dia tidak wajib mandi. Kemudian Ummu Sulaim pula bertanya: Jika perempuan bermimpi demikian, adakah dia wajib mandi? Rasulullah SAW menjawab: Ya, kerana perempuan adalah pasangan kepada lelaki.” Riwayat Abu Daud (236)
Berbalik kepada persoalan di atas, seorang perempuan yang beronani hukumnya sama seperti lelaki yang beronani iaitu diwajibkan untuk mandi sekiranya keluar air mani kerana perbuatan onaninya itu, dan sekiranya tidak keluar air mani maka tidak diwajibkan untuk mandi.
Had penentuan keluar air mani (inzal) yang mewajibkan perempuan untuk mandi
Namun, perkara yang mesti diberi perhatian oleh kaum perempuan ialah had penentuan yang menunjukan bahawa telah berlakunya inzal (keluar air mani) yang mewajibkannya untuk mandi. Mengenai perkara ini, Imam al-Nawawi telah menukilkan di dalam kitabnya bahawa :
Maksudnya :“Jika seorang perempuan itu telah keluar air mani sehingga sampai ke farajnya, maka sekiranya dia seorang anak dara (belum pernah berkahwin dan disetubuhi), tidak wajib ke atasnya untuk mandi sehinggalah air mani tersebut keluar daripada farajnya kerana bahagian dalam farajnya mengambil hukum bahagian anggota dalam (bukan zahir dan nampak).
Oleh kerana itu, tidak wajib ke atasnya membersihkan bahagian dalam farajnya ketika beristinja’ dan mandi wajib sepertimana hukum urethra (saluran kencing) zakar. Manakala sekiranya dia seorang thayyib (pernah berkahwin dan disetubuhi), wajib ke atasnya untuk mandi kerana diwajibkan juga ke atasnya untuk membasuh bahagian dalam farajnya ketika beristinja’. Maka ia menyerupai hukum anggota zahir (yang nampak).” (Lihat al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, 2/140)
Habib Hasan bin Ahmad al-Kaff dan al-Khatib al-Syirbini menjelaskan lagi bahawa seorang perempuan itu, tidak wajib untuk mandi melainkan setelah keluar air mani. Bagi anak dara (belum pernah berkahwin dan disetubuhi), wajib ke atasnya untuk mandi sekiranya air mani telah keluar dari farajnya (melepasinya).
Manakala bagi thayyib (pernah berkahwin dan disetubuhi) pula, wajib ke atasnya untuk mandi sekiranya air mani tersebut telah sampai di tempat yang wajib untuknya basuh ketika beristinja’ (sekalipun masih belum keluar melepasi farajnya), iaitu bahagian yang terzahir (nampak) ketika duduk atas kedua kakinya (duduk bercangkung) atau sewaktu qada’ hajat (buang air). (Lihat al-Taqrirat al-Sadidah, hlm. 114, Mughni al-Muhtaj, 1/214 dan al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, 16/49) Ini juga adalah merupakan pendapat Imam al-Hattab al-Maliki. (Lihat Mawahib al-Jalil fi Syarh Mukhtasar Khalil, 1/307)
Syak atau waswas pada air yang keluar sama ada air mani atau bukan
Terlebih dahulu, kami ingin sebutkan di sini beberapa tanda yang telah disebutkan oleh para ulama yang menunjukan bahawa ia adalah air mani dan wajib ke atas sesiapa yang ada salah satu daripada tanda-tanda ini untuk mandi wajib, tidak kira sama ada lelaki mahupun perempuan. Tanda-tandanya ialah :
Ia keluar dengan rasa lazat dan kepuasan syahwat.
Ia keluar secara memancut.
Mempunyai bau seperti tepung yang diuli apabila ia basah atau berbau hanyir seperti bau putih telur jika ia kering.
Walau bagaimanapun, Habib Hasan bin Ahmad al-Kaff juga menegaskan bahawa bukanlah tanda air mani itu mesti bewarna putih atau keluarnya dengan diiringi lembiknya zakar atau rasa lemah. Akan tetapi, ia hanyalah perkara yang menunjukan kebiasaannya begitu. (Lihat al-Taqrirat al-Sadidah, hlm. 116)
Oleh itu, sekiranya perempuan tersebut tidak pasti atau waswas terhadap air yang keluar sama ada air mani atau mazi selepas beronani. Juga tidak terdapatnya sebarang rasa atau tanda-tanda lain yang menunjukan bahawa air maninya telah pun keluar. Dalam kes ini, perempuan tersebut diberi pilihan sama ada cenderung untuk menganggapnya sebagai air mani atau air mazi.
Sekiranya dia cenderung untuk menganggapnya sebagai air mani, maka wajib ke atasnya untuk mandi. Dan sekiranya dia cenderung untuk menganggapnya sebagai air mazi, maka wuduknya telah terbatal dan perlu membasuhnya. Akan tetapi, adalah lebih baik (afdhal) untuk dia menghimpunkan kedua-duanya sekali iaitu mandi wajib dan membasuh bahagian yang terkena air tadi. (Lihat al-Taqrirat al-Sadidah, hlm. 116-117) Pilihan yang ketiga ini lebih selamat dan keluar daripada khilaf.
Kesimpulannya
Berdasarkan kepada perbincangan dan perbahasan di atas, kami menyimpulkan kepada beberapa perkara :
Pertama sekali, kami ingin menegaskan bahawa beronani adalah haram dan boleh membawa kepada kesan-kesan sampingan yang negatif sama ada dari sudut emosi, kekuatan tubuh badan, dan pelbagai kesan yang lain.
Seorang perempuan yang beronani diwajibkan ke atasnya untuk mandi wajib sekiranya keluar air mani disebabkan oleh perbuatan onaninya itu. Dan sekiranya tidak keluar air mani maka tidak diwajibkan ke atasnya untuk mandi.
Namun, perkara yang mesti diberi perhatian oleh kaum perempuan ialah had penentuan yang menunjukan bahawa telah berlakunya inzal (keluar air mani) yang mewajibkannya untuk mandi. Sekiranya dia seorang anak dara (belum pernah berkahwin dan disetubuhi), tidak wajib ke atasnya untuk mandi sehinggalah air mani tersebut keluar daripada farajnya (melepasinya).
Manakala jika dia seorang thayyib (pernah berkahwin dan disetubuhi), wajib ke atasnya untuk mandi sekiranya air mani tersebut telah sampai di tempat yang wajib untuknya basuh ketika beristinja’ (sekalipun masih belum keluar melepasi farajnya), iaitu bahagian yang terzahir (nampak) ketika duduk atas kedua kakinya (duduk bercangkung) atau sewaktu qada’ hajat (buang air).
Begitu juga, sekiranya perempuan tersebut tidak pasti atau waswas terhadap air yang keluar sama ada air mani atau air mazi selepas beronani. Juga tidak terdapatnya sebarang rasa atau tanda-tanda lain yang menunjukan bahawa air maninya telah pun keluar. Dalam kes ini, perempuan tersebut diberi pilihan sama ada memilih untuk menganggapnya sebagai air mani atau air mazi. Sekiranya dia memilih untuk menganggapnya sebagai air mani, maka wajib ke atasnya untuk mandi. Dan sekiranya dia memilih untuk menganggapnya sebagai air mazi, maka wuduknya telah terbatal dan perlu membasuhnya. Akan tetapi, adalah lebih baik (afdhal) untuk dia menghimpunkan kedua-duanya sekali iaitu mandi wajib dan membasuh bahagian yang terkena cecair tadi. Pilihan yang ketiga ini lebih selamat dan keluar daripada khilaf.
Semoga Allah SWT memberikan kefahaman yang jelas kepada kita semua dalam mengamalkan kehidupan beragama. Ameen.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Wanita berhijab pastinya ingin sentiasa melindungi aurat mereka. Namun begitu sama seperti orang lain, pastinya wanita berhijab juga ada keperluan tersendiri untuk memotong rambut.
Selain untuk lebih kemas ia juga boleh memberikan keselesaan dalam menjalani ibadah dan aktiviti harian sama ada di tempat kerja, di rumah atau kegiatan sosial.
Tapi pernahkah anda terfikir atau tertanya tentang rambut yang sudah dipotong itu adakah ia masih lagi aurat dan perlu disembunyikan dari padandangan bukan mahram?
KASHOORGA tertarik dengan perkongsian yang cukup panjang lebar dari Ustaz Salman Maskuri atau lebih dikenali sebagai PU Azman menerusi satu hantarannya di Facebook.
Jelas PU Salman terdapat dua perbahasan utama tentang perkara ini iaitu;
PERTAMA : HARAM MELIHAT ANGGOTA YG TERPISAH YANG DARI BUKAN MAHRAM
KEDUA : ADAKAH WANITA PERLU SEMBUNYIKAN RAMBUT YANG DIPOTONG DARI PANDANGAN LELAKI BUKAN MAHRAM?
Ikuti penjelasan yang cukup ilmiah daripada PU Salman di bawah:
———————————————————————————–
PERTAMA : HARAM MELIHAT ANGGOTA YG TERPISAH YANG DARI BUKAN MAHRAM (yg haram dilihat semasa belum berpisah dari tubuh)
Imam Nawawi menyebut:
ما لا يجوز النظر إليه متصلا كالذكر وساعد الحرة وشعر رأسها وشعر عانة الرجل وما أشبهها يحرم النظر إليه بعد الإنفصال على الأصح
Apa yang haram dilihat bila masih bersambung pada tubuh manusia seperti zakar, lengan wanita , rambut wanita , bulu ari2 dan seumpamanya adalah haram dilihat selepas ia berpisah dari badan mengikut pendapat yg lebih kuat. (Raudathut Talibin)
Pendapat ini juga disebut dalam ulama mazhab2 syafie yang lain seperti:
1. Khatib Syarbini : ما حرم نظره متصلا يحرم نظره منفصلا apa yang haram dilihat semasa Bersama badan , haram dilihat juga masa berpisah.(mughnil muhtaj)
2. Ibnu Hajar Haitami : كُلُّ مَا حَرُمَ نَظَرُهُ مِنْهُ أَوْ مِنْهَا مُتَّصِلًا حَرُمَ نَظَرُهُ مُنْفَصِلًا كَقُلَامَةِ يَدٍ setiap yang haram dilihat semasa Bersama badan dari lelaki atau wanita , haram dilihat juga masa berpisah seperti kuku yang sudah dipotong.(tuhfatul muhtaj)
3. Sulaiman al-Bujairimi : ومثل قلامة الظفر دم الفصد والحجامة دون البول dan yang sama hukum dengan kuku yg dipotong ialah darah dari badan atau kepala tapi tidak bagi kencing.(Bujairimi alal khatib)
KALAU SEORANG ITU BERKATA PADA ISTERINYA “AKU CERAIKAN DARAHKAN “ JATUH TAPI TIDAK BAGI KENCING.
Tetapi utk memudahkan, darah dan air liur tidak haram dipandang menurut asyaubari:
والذي يظهر أن نحو الريق والدم لا يحرم نظره لأنه ليس مظنة للفتنة برؤيته عند أحد
Jelas bahawa seumpama air liur dan darah tidak haram pandang kerana ia bukan sesuatu yg menimbulkan fitnah bila dipandang oleh sesiapapun.(al-Bujairimi)
PERBAHASAN KEDUA : ADAKAH WANITA PERLU SEMBUNYIKAN RAMBUT YANG DIPOTONG DARI PANDANGAN LELAKI BUKAN MAHRAM?
Ada 3 pendapat dalam mazhab Syafie:
Pendapat pertama : wajib tutup seperti rambut itu Ketika masih berada dikepala. Ini pendapat ibnu Hajar al-Haitami, Imam Ramli dan lain-lain. Imam Ramli berkata:
وشعر امرأة وعانة رجل فتجب موارتها
Dan rambut wanita dan bulu kemaluan lelaki wajib disembunyikan.(nihayatul muhtaj)
Pendapat kedua : tidak wajib tutup . Ini pendapat imam Azraie yg disokong oleh Syeikh Syarbini.
Imam Syarbini berkata :
واستبعده الأذرعي
Azraie menyangkal kewajipan menyembunyikan rambut wanita dan bulu ari2 lelaki yg dipotong.(mughnil muhtaj)
Dalil dan sebabnya adalah :
Ijmak perbuatan orang Islam membuang rambut wanita dan bulu ari2 di tandas .
Imam Syarbini mengatakan : pendapat yg kuat ialah pendapat imam Azraie.
Pendapat ketiga : seeloknya sembunyikan tetapi tidak wajib. Ini pendapat Imam Nawawi dan Rafie.
Imam Nawawi sebut :
وينبغي لمن حلق عانته أن يواري شعره لأن لا ينظر إليه أحد
Dan hendaklah bagi yang mencukur bulu ari2 menutup bulu2 itu agar tidak dilihat oleh orang lain.(Raudah at-Talibin)
Imam Syarbaini menyatakan perkataan Imam Rafie dan Imam Nawawi tidak menunjukkan kepada wajib tutup.
KESIMPULAN :
1. haram melihat anggota yg terpisah dari anggota yang haram kita lihat semasa sebelum berpisah.
2. Benda yang kotor seperti darah, air liur dan kencing tidak mengapa utk dilihat .
3. Seeloknya bagi yang memotong rambut , bulu dan kuku menyimpannya dari pandangan orang yang haram melihatnya semasa sebelum dipotong.
#wanitamuslimah #hukum #pondok #islam #ulama
Sumber:
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Pelanggan bayar harga yang sama, ambil makanan kuantiti berbeza.’ Ini hukum jual beli bufet Ramadan, adakah dibenarkan kita berjual beli makanan buffet sedangkan ada yang makannya sedikit dan ada pula diambil makanan sebanyak-banyaknya.
Setiap kali menjelang Ramadan, kelihatan restoran dan hotel-hotel mula mempromosi hidangan bufet Ramadan dengan pelbagai tawaran. Ada yang mahal dan ada yang berpatutan.
Selalunya aktiviti berbuka dengan hidangan bufet menjadi pilihan syarikat-syarikat atau orang persendirian dalam memeriahkan suasana di bulan Ramadan.
Namun di sini timbul kemusykilan yang diutarakan kepada Pejabat Mufti Wilayah Perseketuan:
Harga Yang Sama
Soalan:
Sebagaimana diketahui, bila tiba bulan Ramadan, kedai makan atau hotel banyak menyediakan hidangan berbentuk bufet. Persoalan di sini, apakah hukum menjual beli hidangan bufet sebegini?
Adakah jual beli secara hidangan bufet tidak dibenarkan kerana pelanggan membayar harga yang sama tetapi mengambil hidangan tersebut dengan kadar yang berbeza-beza? Mohon penjelasan Datuk Mufti. Terima kasih.
Jawapan:
Jual beli hidangan bufet termasuk di dalam kategori gharar yasir iaitu ketidakjelasan yang ringan dan sedikit, di mana perbezaan kuantiti makanan yang diambil tersebut masih boleh diterima secara adat.
Para ulama bersepakat dalam mengharuskan jual beli yang mempunyai unsur gharar yang sedikit dan sukar dielakkan. Justeru, hukum jual beli hidangan bufet adalah harus menurut syarak.
Ambil Makanan
Jual beli hidangan bufet merupakan satu sistem penjualan menu di restoran atau kedai makan di mana pelanggan hanya membuat sekali bayaran untuk menikmati kesemua menu yang tersedia dalam tempoh waktu tertentu atau sebaliknya.
Pelanggan yang mengunjungi restoran berkonsepkan hidangan bufet dibenarkan mengambil dan memilih sendiri kesemua hidangan yang telah disediakan oleh pihak restoran.
Dalam membeli secara bufet begini sebahagian daripada pelanggan mengambil makanan dengan kuantiti yang sedikit dan sebahagian yang lain pula mengambil dengan kuantiti yang lebih banyak sedangkan bayaran yang ditetapkan adalah sama.
Kuantiti Berbeza
Adakah ia termasuk dalam kategori jual beli gharar (ketidakpastian) yang dilarang dalam Islam?
Firman Allah SWT: وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا
Maksudnya: “Padahal Allah telah menghalalkan berjual-beli (berniaga) dan mengharamkan riba.”
Surah al-Baqarah (275)
Imam al-Qurtubi menjelaskan bahawa lafaz jual beli ini adalah dalam bentuk umum namun pada masa yang sama ia juga khusus, iaitu terkecuali daripada riba dan selainnya yang dilarang dan ditegah syarak.
Pada dasarnya, segala bentuk jual beli adalah harus, namun ia boleh berubah menjadi makruh atau haram atas sebab wujudnya unsur-unsur yang tidak dibenarkan oleh syarak seperti al-gharar(ketidakpastian), al-maisir(perjudian) dan sebagainya pada transaksi yang dijalankan.
Ini Hukum
Oleh yang demikian, kita selaku individu Muslim wajib menjauhi transaksi yang mengandungi segala unsur yang tidak dibenarkan ini.
Abu Hurairah RA meriwayatkan sebuah hadis: نَهَى رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ بَيْعِ الْغَرَرِ
Maksudnya: “Rasulullah SAW melarang jual beli al-Gharar.”
Riwayat Muslim (3881)
Ibn Taimiyah mendefinisikan gharar sebagai sesuatu yang tidak diketahui akibatnya. Beliau menjelaskan bahawa gharar dalam jual beli berlaku apabila satu pihak mendapat keuntungan sementara sebelah pihak lagi tidak menerima haknya.
Jual Beli
Di samping itu, gharar ditakrifkan di dalam kitab Qalyubi wa Umairah sebagai:
ما انطوت عنا عاقبته أو ما تردد بين أمرين أغلبهما أخوفهما
“Sesuatu yang akibatnya tersembunyi daripada kita atau perkara di antara dua kemungkinan di mana yang paling kerap berlaku ialah yang paling ditakuti”.
Menurut Al-San’ani, gharar berlaku apabila:
Barang yang diniagakan tidak mampu diserahkan kepada pembeli,
menjual beli barang yang belum ada (ma’dum) dan tidak jelas sifatnya (majhul) atau; menjual barangan yang tidak dimiliki oleh penjual.
Ibn ‘Abidin, ulama mazhab al-Hanafi menyatakan bahawa syarat sah bagi jual beli ialah mengetahui jumlah barang dan harganya. Oleh itu, ketidakjelasan mengenai kadar dan harga barangan boleh membawa kepada gharar dalam jual beli.
Bufet Ramadan
Namun begitu, gharar boleh dibahagikan kepada dua kategori iaitu:
al-Gharar al-Yasir – ketidakjelasan yang kecil atau ringan
al-Gharar al-Fahish – ketidakjelasan yang besar
Imam al-Nawawi menjelaskan bahawa jual beli yang secara jelas mengandungi unsur gharar dan mampu untuk dielakkan adalah satu larangan yang besar.
Namun para ulama’ bersepakat dalam mengharuskan gharar ringan yang sukar untuk dielakkan. Sebagai contoh, melakukan akad sewaan dengan menyatakan tempoh sewaan selama satu bulan, dimana di dalam satu bulan terdapat 29 hari, 30 hari atau 31 hari.
Begitu juga memasuki tandas awam dengan bayaran yang sama walaupun terdapat perbezaan dalam penggunaan air dan tempoh para pengguna menggunakan tandas tersebut.
Mempunyai Perbezaan
Berkenaan hal ini, realiti jual beli hidangan bufet yang mempunyai perbezaan dari segi kadar atau kuantiti makanan yang diambil tidak mengandungi unsur gharar yang besar.
Hal ini kerana penjual telah sedia maklum akan purata kadar untung rugi hidangan yang disediakan dan kadar perbezaan tersebut masih boleh diterima secara adat (uruf).
Adapun bagi mereka yang kadar pemakanannya melebihi adat kebiasaan, maka dia harus memaklumkannya kepada pemilik restoran untuk menghindari gharar fahisy yang menyebabkan kerugian kepada salah satu pihak.
Jual beli hidangan bufet termasuk dalam kategori gharar yasir iaitu ketidakjelasan yang ringan dan sedikit.
Para ulama’ bersepakat dalam mengharuskan jual beli yang mempunyai unsur gharar yang sedikit dan sukar dielakkan. Justeru, hukum jual beli hidangan bufet adalah harus menurut syarak.
Kashoorga: Ramadan ini lebih meriah dapat luangkan masa berbuka bersama keluarga dan kawan-kawan terdekat, tak kiralah berbuka dengan bufet Ramadan atau di rumah saja.
Bagi anak yang sudah ketiadaan orang tua pasti akan terselit doa untuk mereka dalam setiap solat agar dosa ibu bapa diampunkan dan ditempatkan dalam penghuni syurga.
Tapi selain doa ini ada juga yang mengamalkan membaca al-Quran dan meniatkan pahalanya ibu bapa. Menjadi persoalan adakah pahala yang diniatkan ini sampai kepada orang yang telah meninggal dunia.
Perkara ini juga ditanyakan oleh seorang netizen dan persoalan tersebut dijawab oleh Mufti Perlis.
Adakah pahala bacaan al-Quran sampai kepada orang yang sudah meninggal? Bolehkah kita baca al-Quran meniatkan pahalanya untuk ibubapa atau kawan yang sudah meninggal?
Perkara khilaf kalangan ulama
Menghadiahkan pahala bacaan al-Quran kepada si mati merupakan perkara khilaf dalam kalangan ulama. Ini kerana dalil-dalil dalam masalah ini boleh difahami sebagai sampai, dan boleh juga sebagai tidak sampai. Maka ulama pun berbeza pendapat.
Ini seperti yang disebut oleh al-Imam al-Nawawi dalam Al-Azkar:
واخْتَلف العلماءُ في وُصولِ ثوابِ قِراءةِ القرآن، فالمشْهورُ مِن مذهب الشافعي وجماعةٍ، أنّه لا يَصِل.وذهب أحمدُ بن حنبل وجماعةٌ مِن العُلماء، وجماعةٌ من أصْحابِ الشافعي، إلى أنّه يَصِل، فالاخْتِيار أنْ يقولَ القارِئُ بعد فِراغِه: اللهمّ أوصلْ ثوابَ ما قَرأْتُه إلى فلان، والله أعلم
“Para ulama berbeza pendapat tentang kesampaian pahala bacaan al-Quran (kepada si mati). Apa yang masyhur dalam Mazhab al-Syafii dan para ulama yang lain ia tidak sampai. Pendapat Ahmad bin Hanbal dan sejumlah ulama, juga pendapat ashab (sejumlah tokoh-tokoh utama Mazhab) al-Syafii bahawa ia sampai. Dicadangkan untuk pembaca (al-Quran) tersebut menyebut selepas selesai bacaannya: Ya Allah! Sampaikan pahala apa yang aku telah baca kepada si fulan (nama)”. (al-Nawawi, al-Azkar, m.s 232. Damsyik: Maktabah al-Ghazali).
Antara yang menyokong pendapat pahala bacaan al-Quran sampai kepada si mati ialah Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah r.h. (lihat: Ibn Taimiyyah, al-Fatawa al-Kubra, 5/363. Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah).
Jika kita lihat, dari segi penghujahan, pendapat yang menyatakan bacaan al-Quran sampai pahalanya kepada si mati merupakan pendapat yang kuat. (sila lihat: al-Hajilan, al-Ahkam al-Fiqhiyyah al-Khassah bi al-Quran al-Karim, m.s 508. Saudi: Dar Ibn al-Jauzi).
Pun begitu, ini tidaklah memperkecilkan pendapat al-Imam al-Syafii r.h dan lain-lain yang menyatakan tidak sampai pahala bacaan al-Quran yang diniatkan untuk si mati. Setiap pihak berdiri atas hujah masing-masing yang mempunyai asas penghujahan mereka.
Sampai jika Allah memustajabkan doanya
Bagi yang mengamalkan, itu antara dia dengan Allah. Bagi yang menolak, banyak lagi cara lain untuk menolong si mati seperti doa yang jelas dalilnya disebut dalam al-Quran dan Sunnah, atau sedekah harta yang disebutkan dalam hadis.
Apapun, apabila seseorang membaca al-Quran lalu memohon agar Allah menjadikan pahala bacaan untuk si mati, jika Allah mustajabkan doanya maka pahala itu diperolehi oleh si mati. Jika tidak, pahala itu diperolehi oleh yang membaca.
Syarat untuk semua itu, ikhlas bacaan bukan kerana harta atau bayaran. Jika tidak ikhlas tiada pahala. Jika tiada pahala, tiada apa pun yang boleh dihadiahkan kerana yang tidak memiliki tidak dapat memberi.
Terdapat beberapa amalan yang mudah, tetapi dijamin syurga oleh Allah SWT dan Rasul SAW. Berikut adalah di antaranya yang mana terdapat dalam hadis sahih.Perkara...